De sportwagen van de toekomst lijkt qua vorm nog sterk op het verleden. En dat vinden we helemaal niet erg!
Lange motorkap, korte frontoverhang en lange kontoverhang: dat is misschien wel het beste recept voor een bloedmooie auto. Het is alleen de vraag hoe vaak dat recept nog toegepast gaat worden als de toekomst elektrisch is. Misschien krijgen we alleen nog maar gebakjes met een korte neus.
Audi lijkt de toekomst echter rooskleurig in te zien wat dat betreft. Ze tonen namelijk een toekomstvisie die juist wel fraaie klassieke proporties heeft. Het is de eerste auto in een reeks van drie concept cars van Audi, en deze luistert naar de naam Skysphere Concept.
Hoewel de lange motorkap anders doet vermoeden, huist er géén verbrandingsmotor onder. In plaats daarvan zorgt een elektromotor die gepositioneerd is op de achteras voor de aandrijving. Die is volgens Audi goed voor een vermogen van 465 kW (oftewel 623 pk) en 750 Nm, op een gewicht van 1.800 kg. Daarmee is een sprint van 0-100 km/u in 4 seconden achter de rug. Dat is een opmerkelijke opgave, want de RS e-tron GT flikt dit in 3,3 seconden. En dat is een auto die minder vermogen heeft en méér weegt.
Aangezien dit een futuristische concept car is mag ook een bijzondere gimmick niet ontbreken. De grootste troef van deze Skysphere is dat het een sportwagen en een GT in één is. Dat kan van wel meer auto’s gezegd worden, maar nu komt het: de wielbasis kan korter of langer gemaakt worden.
In Sport-modus is de wielbasis kort en is de auto ‘maar’ 4,94 meter lang. Nu is dat nog vrij fors voor een sportieve roadster, maar Audi compenseert dit met meesturende achterwielen. Als je de auto echter als GT wil gebruiken kan de wielbasis met een druk op de knop langer worden gemaakt en komt de totale lengte uit op 5,19 meter. Daarmee heb je een zee van ruimte in deze tweezits auto.
Je denkt misschien: kun je dan nog wel bij het stuur? Nou, dat hoeft dus niet, want in Gran Touring-modus rijdt de Audi Skysphere autonoom. Daarom worden in deze modus het stuur en de pedalen ook weggeklapt. Dit is dus hoe Audi de toekomst van de sportwagen voor zich ziet. Het idee van een uitschuifbare auto is overigens niet nieuw. Dat zagen we bijvoorbeeld ook al op de Renault Morphoz. Geen gevalletje ‘Vorsprung durch Technik’ dus.
De Audi Skysphere zal vrijdag in het echt te bewonderen zijn. Daarvoor moet je wel een bezoeker zijn van Pebble Beach. Daar zal Audi namelijk het doek trekken van deze futuristische sportauto, die tóch klassieke proporties heeft.
frank2b zegt
Hi, robot! Will Smith zal in z’n nopjes zijn!
Rick-dos zegt
Als ik me niet vergis had Sbarro een auto gemaakt waarvan je de wielbasis kon verlengen en verkorten. Dit was ver voor die Renault.
knapzuur zegt
Of die andere gekke Zwitsers met de Rinspeed Presto in 2002, ijle lucht kan gekke dingen doen met een mens!
vaakbenjetebang zegt
Maar waarom zou je dat zo implementeren? Met vierwielbesturing kun je in feite hetzelfde effect bereiken en het is veel makkelijker te implementeren. Niet dat het voor een concept car niet geinig is, maar zinvol…?
p993 zegt
@vaakbenjetebang: de lengte v d auto verandert ook, staat er…
alexlaba zegt
Dacht dat ze een revival pleegde van de Corvette C3
boomhauwer zegt
@alexlaba: het kwam me al bekend voor inderdaad..
cheatah zegt
Maken! Beauty
HZW zegt
De uitschuif modus zal nooit het productie stadium halen.
moveyourmind zegt
Cool die uitschuifmodus.
Kan je als er iemand met een dikke grote slee naast je staan bij het stoplicht en je laatdunkend aankijkt gewoon je Audi uitschuiven en showen dat je de langste hebt.
Robert zegt
@moveyourmind: voor bepaalde doelgroepen zou dit inderdaad het ultieme aankoopargument kunnen zijn.
Hii is wel ontegenzeggelijk erg fraai, hoor.
kroon zegt
Concept uit 1998 lijkt dit. Geen EV model.
herve11f zegt
Schuift ie dan ook in bij een ongeval?
porker zegt
@herve11f: die zijn er toch niet meer, in de toekomst??
Robert zegt
@herve11f: Audi’s Procon-ten 2.0? Maar dan zou die razendsnel moeten uitschuiven.
flyerbunch zegt
Mooi ding! Doet me denken aan een Viper qua lijnenspel. Beetje jammer dat er hier maar een paar foto’s zijn gepost terwijl er meer dan 30 persplaatjes van beschikbaar zijn.
flyerbunch zegt
Lijkt ook wel een beetje op Mercedes Maybach concept (ook van Pebble Beach) enkele jaren geleden
Bernadette zegt
Holy cow Batman, it’s the Penismobil!
ericd zegt
Auto’s van 3 meter breed oogt stoer en dat je praktisch een intercom nodig hebt om de twee voorinzittenden met elkaar te laten communiceren… maar het is niet van deze tijd waarin vooral wagenbreedte een issue is (parkeren, straten die je moet delen met fietsers, etc.)
tinnemans zegt
Grappig idee maar meer ook niet.
oetelaar zegt
Lijkt m.i. meer op een e-type dan een e-tron. Best aardig gelukt maar voor een concept car wel erg retro.
tjorque zegt
Vreemd dat hij bij het opwindende rij-werk kleiner wordt… dat is een beetje tegennatuurlijk… 🤣
HZW zegt
Ook raar dat er één motor gebruikt wordt en niet , dus een achterwiel aangedreven hok.
Productie model zal wel op een tweemotorig platform komt te staan.
HZW zegt
Eerst maar eens zien of het ooit in productie gaat en wat er dan nog van deze concept overblijft.
De stoelen zien er ook waardeloos uit, het uitschuiven is ook een belachelijk iets, en die kerstboom verlichting zal ook nooit het productie stadium bereiken.
dijan zegt
Hzw; jij vind altijd wel iets negatiefs te verzinnen.Wat een leven .
HZW zegt
Realistisch, je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat het meeste niet het productie stadium haalt.
Uiteindelijk zal hij, als hij gebouwd wordt gebruikt gaan maken van een bestaand accu skateboard.
antwaarpeneir zegt
Heb al een tiktokker bij de wagen gezien, wielbasis kan idd veranderen. Ook kan je autonoom rijden zonder stuur, maar als het ware in full batman mode gaan en een stuur en pedalen tevoorschijn toveren. Vette concept wel
flyerbunch zegt
Voor video en meer uitleg zie link van Auto Motor und Sport:
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/audi-sky-sphere-concept-2021-elektroauto-autonom-cabrio/
cossiekiller zegt
In ‘erectie’ dus 25 cm erbij. Er zijn er die het met minder moeten doen…