• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi Skysphere: de toekomst van de sportwagen?

Auteur: machielvdd, gepost 10 augustus 2021 om 19:30 – 29 Reacties

De sportwagen van de toekomst lijkt qua vorm nog sterk op het verleden. En dat vinden we helemaal niet erg!

Lange motorkap, korte frontoverhang en lange kontoverhang: dat is misschien wel het beste recept voor een bloedmooie auto. Het is alleen de vraag hoe vaak dat recept nog toegepast gaat worden als de toekomst elektrisch is. Misschien krijgen we alleen nog maar gebakjes met een korte neus.

Audi lijkt de toekomst echter rooskleurig in te zien wat dat betreft. Ze tonen namelijk een toekomstvisie die juist wel fraaie klassieke proporties heeft. Het is de eerste auto in een reeks van drie concept cars van Audi, en deze luistert naar de naam Skysphere Concept.

Hoewel de lange motorkap anders doet vermoeden, huist er géén verbrandingsmotor onder. In plaats daarvan zorgt een elektromotor die gepositioneerd is op de achteras voor de aandrijving. Die is volgens Audi goed voor een vermogen van 465 kW (oftewel 623 pk) en 750 Nm, op een gewicht van 1.800 kg. Daarmee is een sprint van 0-100 km/u in 4 seconden achter de rug. Dat is een opmerkelijke opgave, want de RS e-tron GT flikt dit in 3,3 seconden. En dat is een auto die minder vermogen heeft en méér weegt.

  • Audi Skysphere Concept
  • Audi Skysphere Concept
  • Audi Skysphere Concept
  • Audi Skysphere Concept

Aangezien dit een futuristische concept car is mag ook een bijzondere gimmick niet ontbreken. De grootste troef van deze Skysphere is dat het een sportwagen en een GT in één is. Dat kan van wel meer auto’s gezegd worden, maar nu komt het: de wielbasis kan korter of langer gemaakt worden.

In Sport-modus is de wielbasis kort en is de auto ‘maar’ 4,94 meter lang. Nu is dat nog vrij fors voor een sportieve roadster, maar Audi compenseert dit met meesturende achterwielen. Als je de auto echter als GT wil gebruiken kan de wielbasis met een druk op de knop langer worden gemaakt en komt de totale lengte uit op 5,19 meter. Daarmee heb je een zee van ruimte in deze tweezits auto.

Je denkt misschien: kun je dan nog wel bij het stuur? Nou, dat hoeft dus niet, want in Gran Touring-modus rijdt de Audi Skysphere autonoom. Daarom worden in deze modus het stuur en de pedalen ook weggeklapt. Dit is dus hoe Audi de toekomst van de sportwagen voor zich ziet. Het idee van een uitschuifbare auto is overigens niet nieuw. Dat zagen we bijvoorbeeld ook al op de Renault Morphoz. Geen gevalletje ‘Vorsprung durch Technik’ dus.

De Audi Skysphere zal vrijdag in het echt te bewonderen zijn. Daarvoor moet je wel een bezoeker zijn van Pebble Beach. Daar zal Audi namelijk het doek trekken van deze futuristische sportauto, die tóch klassieke proporties heeft.

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Audi voert tempo op, al in 2026 volledig elektrisch
  • Audi Grand Sphere
    Audi Grand Sphere wordt volgende A7. Hopelijk.
  • Audi R-modellen
    Alle Audi R-modellen worden geheel elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, concept, Coupe, Elektrisch, IAA-2021

Vorig bericht: « Schrapt Toyota hun straatlegale hypercar vanwege crash?
Volgend bericht: BMW vernieuwt iX3 voor 2021 en dit kost ‘ie »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    10 augustus 2021 om 19:44

    Hi, robot! Will Smith zal in z’n nopjes zijn!

    Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    10 augustus 2021 om 20:34

    Als ik me niet vergis had Sbarro een auto gemaakt waarvan je de wielbasis kon verlengen en verkorten. Dit was ver voor die Renault.

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      10 augustus 2021 om 22:37

      Of die andere gekke Zwitsers met de Rinspeed Presto in 2002, ijle lucht kan gekke dingen doen met een mens!

      Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    10 augustus 2021 om 21:03

    Maar waarom zou je dat zo implementeren? Met vierwielbesturing kun je in feite hetzelfde effect bereiken en het is veel makkelijker te implementeren. Niet dat het voor een concept car niet geinig is, maar zinvol…?

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      10 augustus 2021 om 22:47

      @vaakbenjetebang: de lengte v d auto verandert ook, staat er…

      Login om te reageren
  4. alexlaba zegt

    10 augustus 2021 om 21:07

    Dacht dat ze een revival pleegde van de Corvette C3

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      10 augustus 2021 om 23:04

      @alexlaba: het kwam me al bekend voor inderdaad..

      Login om te reageren
  5. cheatah zegt

    10 augustus 2021 om 21:21

    Maken! Beauty

    Login om te reageren
  6. HZW zegt

    10 augustus 2021 om 21:39

    De uitschuif modus zal nooit het productie stadium halen.

    Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    10 augustus 2021 om 22:01

    Cool die uitschuifmodus.

    Kan je als er iemand met een dikke grote slee naast je staan bij het stoplicht en je laatdunkend aankijkt gewoon je Audi uitschuiven en showen dat je de langste hebt.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 augustus 2021 om 08:07

      @moveyourmind: voor bepaalde doelgroepen zou dit inderdaad het ultieme aankoopargument kunnen zijn.

      Hii is wel ontegenzeggelijk erg fraai, hoor.

      Login om te reageren
  8. kroon zegt

    10 augustus 2021 om 22:18

    Concept uit 1998 lijkt dit. Geen EV model.

    Login om te reageren
  9. herve11f zegt

    10 augustus 2021 om 23:20

    Schuift ie dan ook in bij een ongeval?

    Login om te reageren
    • porker zegt

      11 augustus 2021 om 06:52

      @herve11f: die zijn er toch niet meer, in de toekomst??

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 augustus 2021 om 08:10

      @herve11f: Audi’s Procon-ten 2.0? Maar dan zou die razendsnel moeten uitschuiven.

      Login om te reageren
  10. flyerbunch zegt

    10 augustus 2021 om 23:52

    Mooi ding! Doet me denken aan een Viper qua lijnenspel. Beetje jammer dat er hier maar een paar foto’s zijn gepost terwijl er meer dan 30 persplaatjes van beschikbaar zijn.

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    10 augustus 2021 om 23:55

    Lijkt ook wel een beetje op Mercedes Maybach concept (ook van Pebble Beach) enkele jaren geleden

    Login om te reageren
  12. Bernadette zegt

    11 augustus 2021 om 06:57

    Holy cow Batman, it’s the Penismobil!

    Login om te reageren
  13. ericd zegt

    11 augustus 2021 om 07:46

    Auto’s van 3 meter breed oogt stoer en dat je praktisch een intercom nodig hebt om de twee voorinzittenden met elkaar te laten communiceren… maar het is niet van deze tijd waarin vooral wagenbreedte een issue is (parkeren, straten die je moet delen met fietsers, etc.)

    Login om te reageren
  14. tinnemans zegt

    11 augustus 2021 om 08:16

    Grappig idee maar meer ook niet.

    Login om te reageren
  15. oetelaar zegt

    11 augustus 2021 om 08:50

    Lijkt m.i. meer op een e-type dan een e-tron. Best aardig gelukt maar voor een concept car wel erg retro.

    Login om te reageren
  16. tjorque zegt

    11 augustus 2021 om 08:54

    Vreemd dat hij bij het opwindende rij-werk kleiner wordt… dat is een beetje tegennatuurlijk… 🤣

    Login om te reageren
  17. HZW zegt

    11 augustus 2021 om 10:56

    Ook raar dat er één motor gebruikt wordt en niet , dus een achterwiel aangedreven hok.
    Productie model zal wel op een tweemotorig platform komt te staan.

    Login om te reageren
  18. HZW zegt

    11 augustus 2021 om 11:25

    Eerst maar eens zien of het ooit in productie gaat en wat er dan nog van deze concept overblijft.
    De stoelen zien er ook waardeloos uit, het uitschuiven is ook een belachelijk iets, en die kerstboom verlichting zal ook nooit het productie stadium bereiken.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      11 augustus 2021 om 15:28

      Hzw; jij vind altijd wel iets negatiefs te verzinnen.Wat een leven .

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        12 augustus 2021 om 12:57

        Realistisch, je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat het meeste niet het productie stadium haalt.
        Uiteindelijk zal hij, als hij gebouwd wordt gebruikt gaan maken van een bestaand accu skateboard.

        Login om te reageren
  19. antwaarpeneir zegt

    11 augustus 2021 om 18:51

    Heb al een tiktokker bij de wagen gezien, wielbasis kan idd veranderen. Ook kan je autonoom rijden zonder stuur, maar als het ware in full batman mode gaan en een stuur en pedalen tevoorschijn toveren. Vette concept wel

    Login om te reageren
  20. flyerbunch zegt

    11 augustus 2021 om 19:53

    Voor video en meer uitleg zie link van Auto Motor und Sport:

    https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/audi-sky-sphere-concept-2021-elektroauto-autonom-cabrio/

    Login om te reageren
  21. cossiekiller zegt

    12 augustus 2021 om 14:02

    In ‘erectie’ dus 25 cm erbij. Er zijn er die het met minder moeten doen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North