• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW vernieuwt iX3 voor 2021 en dit kost ‘ie

Auteur: RubenPriest, gepost 11 augustus 2021 om 07:58 – 38 Reacties

BMW vernieuwt iX3 voor 2021 en dit kost 'ie

De BMW iX3 is voor 2021 van een update voorzien. Wijzigingen, prijs en beschikbaarheid na de klik!

Als je zo kijkt naar de iX3 denk je misschien. Wat is er anders dan? Kijken we naar het opgegeven vermogen dan zien we wederom 286 pk en 400 Nm staan. Toch spreekt BMW van een ingrijpende update voor de iX3 in 2021. Een beetje uitleg is op z’n plaats.

Update

Ten eerste is het M Sportpakket altijd standaard, op iedere iX3. Daarnaast heeft de voor- en achterzijde een kleine update ondergaan om wat meer op de iX en i4 te lijken. Ingrijpende update lijkt in dat opzicht wat overdreven. Nou ja, een grote wijziging is dat de hoeveelheid kobalt die is gebruikt voor de accu van de BMW iX3 is gereduceerd met ongeveer een derde ten opzichte van de vorige generatie accu’s zoals die werden gemonteerd in de BMW i3 van modeljaar 2019. Maar daar merk je niks van tijdens het rijden.

Prestaties

Nog steeds is er een batterij met een bruto capaciteit van 80 kWh te vinden in de iX3. De WLTP-actieradius komt uit op 461 kilometer. En snelladen gaat nog altijd met een maximum van 150 kW. Dat betekent 100 kilometer bereik erbij in 10 minuutjes opladen. 0-100 km/u gaat nog altijd in 6,8 seconden en de topsnelheid ligt op een begrensde 180 km/u.

  • BMW iX3 2021
  • BMW iX3 2021
  • BMW iX3 2021
  • BMW iX3 2021

Voortaan standaard naast het M-pakket zijn ook 19 inch wielen. 20 inch is optioneel, mocht je daar behoefte aan hebben. Verder heb je in het interieur een display waarbij de schermgrootte is vergroot tot 12,3 inch. Tevens ondersteunt de nieuwe iX3 voor 2021 het optionele BMW Display Key. Daarbij kun je de traditionele sleutel thuislaten en je iPhone gebruiken als alternatieve sleutel.

Prijs en concurrentie

De productie van de vernieuwde BMW iX3 start in september in Shenyang, China. Bestellen kan per direct, prijzen beginnen bij € 69.000,-. Ter vergelijking, een Audi e-tron begint bij € 67.705,- en een Jaguar I-PACE is met € 83.072 nog altijd een klap duurder.

Stevige concurrentie zit juist een trapje daaronder, in vorm van auto’s als de Ford Mustang Mach-E, de elektrische Volvo XC40 en de Volkswagen ID4. Auto’s die soms minder groot of luxe zijn, maar een vergelijkbare actieradius bieden voor een scherpere prijs.

Ook interessant!

  • BMW iX3 is nu ook een echte Hollywood filmauto
    BMW iX3 is nu ook een echte Hollywood filmauto
  • BMW iX3 M
    Nederlander creëert eerste BMW iX3 M
  • BMW mag Rotterdam als proeftuin blijven gebruiken
    BMW mag Rotterdam als proeftuin blijven gebruiken
  • BMW i4 M Sport
    BMW i4 M Sport is nog strakker dan voorheen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, IAA-2021, ix3

Vorig bericht: « Audi Skysphere: de toekomst van de sportwagen?
Volgend bericht: Officieel: Grand Prix van Miami in voorjaar van 2022 »

Lees Interacties

Reacties

  1. cobana zegt

    11 augustus 2021 om 08:17

    Beste EV SUV van dit moment. Zegt de man van Autogefühl die al duizenden auto’s reed.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      11 augustus 2021 om 09:41

      @cobana: een Duitse auto journalist die een Duitse auto niet op 1 zet…..moet nog geboren worden.

      Iets met je eigen glazen ingooien zeg maar

      Login om te reageren
    • christian85 zegt

      11 augustus 2021 om 09:56

      @cobana: geloof er niks van

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 augustus 2021 om 10:02

      Ik heb anders ook al testen gelezen waarbij deze iX3 toch wat tegenvalt. Volgens mij is het maar net welke journalist de auto rijdt.

      Login om te reageren
    • dannyq zegt

      11 augustus 2021 om 19:10

      @cobana: is achterwiel aangedreven… X3

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 augustus 2021 om 00:14

      @cobana: lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

      Login om te reageren
  2. rutgerg zegt

    11 augustus 2021 om 08:43

    Dit is zo’n dooddoener: ‘maar een vergelijkbare actieradius bieden voor een scherpere prijs.’ Het is een ander segment. Een Superb diesel komt ook verder op een tank dan een E63AMG. En met een Aygo rijd je ook 500km. Kun je ze daarom vergelijken. Nee. Het draait niet alleen om actieradius bij een EV. Straks rijden alle EV’s tussen de 400-600 km en is het gewoon een auto maar dan met een ander sappie (oke niet vloeibaar).

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      11 augustus 2021 om 09:41

      Je vergelijkt het wel heel extreem met je genoemde voorbeelden. De genoemde concurrenten zitten met een aangeklede uitvoering vrij dicht in de buurt van de iX3 qua prijs. Dus zoveel scheelt het niet. De vraag is dan of je 70 mille (met wat opties) wil stukslaan op een X3.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        11 augustus 2021 om 10:17

        @RubenPriest: daar heb je gelijk in, maar is dat niet met alle auto’s zo, ook bij ‘gewone’ benzine varianten? Een fully loaded Tiguan of X1 zit ook op 60K. Waarom zou je dan een X3 van 76k kopen.
        Mijn punt is alleen: waarom worden alle EV’s altijd op een grote hoop gegooid en vergeleken op actieradius. Je koopt geen auto puur voor de actieradius.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          11 augustus 2021 om 13:09

          @rutgerg: range anxiety is het hoofd argument voor ev tegenstanders.

          Login om te reageren
          • rutgerg zegt

            11 augustus 2021 om 13:50

            @benja01: ja maar dat geldt voor iedere EV. Iemand die in de markt is voor een iX3 stapt daardoor niet in een MG of hyundai Kona bij wijze van…

            Login om te reageren
        • stekkerkoning zegt

          11 augustus 2021 om 13:49

          Het aanbod is nog te gering om echt per klasse lijstjes te gaan maken, of te sorteren op (vermeend) premium. Het is dus vrij eenvoudig om een lijstje te maken van ev’s tussen de 40d en 70d EUR en dan te gaan plussen en minnen om op de meest geschikte auto uit te komen. Daarbij moet vaak de afweging gemaakt worden tussen een luxere auto met relatief een wat lager rijbereik, of de budgetkeuze met groot rijbereik. Skoda of BMW zeg maar.

          De actieradius wordt trouwens belangrijker gemaakt dan die veelal is. De meesten zullen prima uit de voeten kunnen met 250 kilometer reëel rijbereik (zomer, winter, ook bij ca. 120 km/u), maar hebben toch die wel zeer incidentele vakantierit in gedachten en kiezen dan voor het grotere accupakket.

          Om ev’s in alle omstandigheden dienstbaar te laten zijn, helpt het als de navigatiesystemen écht goed worden en doen wat bij Tesla al lang gemeengoed is. Laadstops inplannen bij de snellader als de bestemming niet op één acculading kan worden bereikt. Dan maakt het rijbereik ineens een stuk minder uit en hoeft er niet met actieradiusangst te worden rondgereden.

          Login om te reageren
  3. lexis zegt

    11 augustus 2021 om 09:39

    @BMW die afschuwlijlje blauwe ev accenten hoeft echt niet voor de gemiddelde rijder en aub zet daar eens normale velgen onder dan misschien zouden we ook nog eens overwegen om dergelijk model ook daadwerkelijk te kopen. Niemand maar dan ook niemand wil nu met deze kermis atractie rondrijden , absoluut zero klasse in deze setting.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      11 augustus 2021 om 12:41

      @lexis: die velgen zorgen wss voor een paar procent minder “verbruik” of te wel extra reikwijdte. Zou je de dealer niet kunnen vragen om alle blauwe details in een andere kleur te laten maken? Zwart bv? Dan vallen ze behoorlijk weg. Mss zelfs wel een optie af-fabriek hoor, deze persplaten worden mogelijk zo gemaakt dat t verschil met de reguliere X3 uitvergroot wordt, zodat de geïnteresseerde snapt dat ie naar de elektrische variant zit te kijken.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 augustus 2021 om 00:16

      @lexis: waarschijnlijk willen ze, net als in 2013, helemaal geen EVs verkopen. BMW ligt nog te slapen op de transitie.

      Login om te reageren
  4. rogerzz zegt

    11 augustus 2021 om 09:43

    Prima ding vast. Ik hoop echter nog steeds op een volledig elektrische 3-serie (touring), de SUV vorm word ik geheel niet warm van. Dus gooi dit accupakket maar in de kofferbak van een 3-serie, als dat 200 liter kofferbakruimte scheelt, prima. Maar ik vrees dat EV en SUV behoorlijk hand in hand blijven gaan.. :(

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      11 augustus 2021 om 16:50

      @rogerzz: Er zijn geruchten over een i3 en i5 touring in 2023.

      Login om te reageren
  5. pyrat zegt

    11 augustus 2021 om 09:51

    Deze iX3 blijkt in de praktijk ook erg efficiënt te zijn. In een recente Noorse test met verschillende ev’s kwam de iX3 20% verder dan de opgave, namelijk 550 km.
    Ook andere ev’s kwamen verder dan opgegeven, maar de iX3 had procentueel de grootste positieve afwijking.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 augustus 2021 om 00:17

      @pyrat: hebben ze toch weer gesjoemeld.

      Login om te reageren
  6. ericd zegt

    11 augustus 2021 om 10:45

    Nou prijkt een Dame Edna bril auf die Nase.

    Login om te reageren
    • pcooperworks zegt

      11 augustus 2021 om 11:52

      @ericd: en bedankt, “what has been seen cannot be unseen”

      Login om te reageren
  7. kevertje zegt

    11 augustus 2021 om 11:27

    Zo’n bedrag en wat voor auto krijg je nu. Rij met deze BMW maar eens naar Z-Frankrijk, N-Italie of N-Spanje en doe het op dezelfde tijd als de goedkoopste X3 met ICE (in realiteit reistijd x2, x3 dus?). De esthetiek is redelijk OK, maar geef toe, al dat lelijk blauws is er teveel aan en weerom, ook aan die uitlaten, om een statement te maken: ‘zie hier ben ik, de blauwe EV-ridder’. Alleen wanneer dit soort auto’s 800-900km op één lading kunnen rijden en bijgeladen kunnen worden in een paar minuten tijd, kunnen we spreken van echte concurrentie / ‘vervanging’ op het vlak van reisauto’s. Zelfs met minder kobalt is het werkelijk ecologische impact ‘zero emission’ een groteske leugen – van de ontginning van alle grondstoffen, productie tot de definitieve afschrijving over de totale bruikbare periode is de CO2 winst oneindig veel kleiner dan men wil laten geloven. Re een recent (en zeer degelijk) artikel in ‘l’Automobile’ – je moet rekenen tot 100g CO2-equivalent per km voor een dergelijke auto, wanneer je er 150000km mee rijdt?

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      11 augustus 2021 om 11:31

      @kevertje: dat blauw kun je ook weglaten hoor als je dat niet mooi vindt (begrijpelijk).

      Login om te reageren
    • Knul zegt

      11 augustus 2021 om 12:02

      Wanneer kappen we nou eens met dat eindeloze “JA MAAR WAT WANNEER IK IN ÉÉN SUTK DOOR NAAR ITALIË WIL KNALLEN” geneuzel. Hoe vaak doet de gemiddelde autobezitter dit nu? Echt complete onzin om je daar stuk op te staren.

      Maar goed, hier een vergelijk: https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/
      Test over 1000km. Een ICE model doet er 9 uur over, een iX3 10.5, bij een buitentemperatuur die schommelde tussen de -4 en 10 graden. Lijkt me te overzien toch?

      Overigens wil ik dat artikel graag zien, uit ieder wetenschappelijk artikel blijkt dat EV’s vrijwel altijd minder CO2 uitstoten dan een vergelijkbare ICE auto, zelfs wanneer je ze oplaadt met grijze stroom.

      Login om te reageren
      • kevertje zegt

        11 augustus 2021 om 15:48

        https://www.automobile-magazine.fr/toute-l-actualite/article/30616-arret-des-moteurs-thermiques-neufs-en-2035-les-8-questions-qui-se-posent-ou-qui-inquietent – er staat nota bene heel wat interessants in dit artikel. Veel meer dan de voortdurende emotionele wave en gepoch over EV’s, ook over de werkelijke effecten en haalbaarheid. Waarom gaat alle realisme plots verloren wanneer we over dit onderwerp praten? Ik doe zeer veel lange trajecten en het is pas sinds 1 à 2 jaar (in volle pandemie nb) dat ik zie dat op grote parkings in bv. Frankrijk een paar (…) snellaadplaatsen bijgecreëerd worden (voor de duizenden auto’s die daar elke dag aan dezelfde tankstations passeren nb). Daarvoor stond er soms één ladertje, hooguit 50kW. Die laadplaatsen staan zelfs in het toeristenseizoen… grotendeels leeg (echt hoor). Ik zie ook in Z-Europa heel weinig vreemde nummerborden (niet alleen B, N, D, UK, Scandinavië enz) met zo’n EV hoor (ondanks de pandemie wél ICE equivalenten). Een enkele Tesla maar nauwelijks ooit een ander merk. Als het allemaal zo simpel is, deze ‘energetische transitie’, begin dan, 80/20 regel, met onze massieve vrachttransport-noden verplicht helemaal te electrificeren. Logischerwijze al die vrachtwagens uit het CO2-verhaal halen, zal een veelvoud aan emissie-winst opleveren in vergelijking met wat Jan met de pet ooit kan betekenen door z’n zure spaarcenten te verbranden. Daar is nog niet eens het begin te zien omdat de hallucinante vermogens nodig voor deze groene illusie onmogelijk op te wekken en te verdelen zijn. Tenzij we vandaag tientallen kerncentrales beginnen bij te bouwen in elk land? Ja, dan, is dezelfde politieke groene elite bereid om die beslissing te nemen, of blijven ze de illusie aanpraten dat we het probleem met een paar extra windmolentjes en wat zonnepanelen gaan oplossen?

        Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          11 augustus 2021 om 16:54

          @kevertje: Prettig samenhangend verhaal! Je weet dat vrachtwagens over het algemeen op diesel rijden?

          Login om te reageren
          • kevertje zegt

            11 augustus 2021 om 17:04

            Velen uit Oost-Europa met kapotgedraaide motoren en zwarte rook ja – mag niets kosten hé. Blijkbaar is dat geen probleem voor de groene eu-loge.

            Login om te reageren
          • itiswhatitis zegt

            11 augustus 2021 om 17:09

            @kareljansen: Daarom geeft hij toch aan dat daar juist de winsten te behalen vallen?

            Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      11 augustus 2021 om 14:06

      Met een ev in de hogere klasse hoef je je gedragingen niet wezenlijk aan te passen. Althans, de meeste mensen vinden het maar wat fijn om na tweeëneenhalfuur de benen te strekken, de blaas te legen en een kop koffie te drinken. Na een minuut of twintig is de accu echt wel voldoende bijgeladen voor de volgende etappe. Tussen de middag wat langer stoppen.

      Met een waas voor de ogen en een loden voet richting Italië is voor mij echt een schrikbeeld. Dat heeft toch niks met aangenaam onderweg zijn te maken?

      Login om te reageren
      • v60germany zegt

        11 augustus 2021 om 15:00

        @stekkerkoning: volledig mee eens. In 8 uur naar Italië volgas, komt uit de jaren ‘80, toen vrachtverkeer nog een unicum was (tegenwoordig een afgedankt beroep).

        Login om te reageren
    • v60germany zegt

      11 augustus 2021 om 15:04

      @kevertje: resumé, gewoon doorpompen met die olie en kolen, dat bedoel je daarmee toch? Je klinkt als een romanticus…

      Volgens begeef je je in achterhaalde beelden uit vroegere vakanties qua bereik. De techniek gaan snel, maar een antwoord zoals BMW geeft vind ik wel een wijze. Een realistisch model auto, deze inzetten als EV en toch efficiënt. Over 5 jaar gaan we vast een model met groter rijbereik zien van 600km+. Ga je dan alsnog terug naar je bovenstaande opmerking?

      Login om te reageren
  8. mpgc zegt

    11 augustus 2021 om 13:06

    De Update doet m goed. Grootste beperking zat wat mij betreft bij de iX3 in het maximale trekgewicht van 750 kg. De i4 mag 1600 kg trekken. Ik hoop dat dat bij de update van de iX3 ook is aangepast.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      11 augustus 2021 om 13:52

      @mpgc: antwoord op die vraag is nee. Bron bmw.nl

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      11 augustus 2021 om 16:54

      @mpgc: i4 touring dan maar!

      Login om te reageren
  9. saxoke zegt

    11 augustus 2021 om 15:12

    De update komt voor m’n gevoel al erg snel. De iX3 is toch nog niet heel lang op de markt dacht ik? (2020 ofzo)

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      11 augustus 2021 om 16:29

      @saxoke: klopt maar dat is in de basis gewoon een X3, en die heeft net zn LCI gekregen. Dus vandaar.

      Login om te reageren
  10. goedverhaal zegt

    11 augustus 2021 om 16:52

    Een auto die van oorsprong ontworpen is met een verbrandingsmotor, want gewoon een verbouwde X3. Met dat uitgangspunt heeft BMW er echt wat van weten te maken. Om een echt goede EV te bouwen echter, moet deze vanaf de allereerste schets als EV ontworpen worden.

    Login om te reageren
  11. potenza zegt

    13 augustus 2021 om 21:26

    Waar blijft de IX3 M50?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North