• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)

Auteur: Author, gepost 25 december 2016 om 21:59 – 42 Reacties

Afbeelding Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)Afbeelding Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)Afbeelding Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)Afbeelding Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)Afbeelding Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)Afbeelding Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)Afbeelding Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)Afbeelding Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)

Audi Steppenwolf: vergeten concept (2000)
Nope, deze Audi heeft inderdaad niks te maken met die geweldige band uit een grijs verleden.

Mozeskriebel, wat een apart ding is dit! In 2001 verraste Audi vriend en vijand door in Parijs met de Steppenwolf op de proppen te komen. Deze SUV werd aangedreven door een 3,2 V6 (230 pk en 320 Nm) en de Steppenwolf stond op het platform dat onder meer voor de TT en de A3 werd gebruikt. Om aan te geven dat dit een serieus speeltje was, monteerde Audi onder meer geperformeerde remschijven van Brembo. Béétje overdreven, maar wel gaaf!

Qua uiterlijk vallen vooral de overeenkomsten met de toenmalige TT op, gezien de bolle vormen die het exterieur van de conceptcar domineren. Verder was de crossover voorzien van luchtvering die op vier verschillende hoogtes kon worden ingesteld en een carbon hardtopje of een soft top. Ook was deze opvallende proefballon voorzien van een elektronische handrem. Nu een feature die je op veel nieuwe auto’s tegenkomt, maar 15 jaar terug was het een behoorlijke noviteit.

Eigenlijk is het zeer opmerkelijk dat een van de meest populaire segmenten nog niet zo lang geleden totaal niet bestond. Uiteraard doel ik op het segment van de compacte crossovers. Tegenwoordig is dit hét segment waar je als volumefabrikant gewoon in moet zitten. Net als je een heel gemiddeld restaurant wilt openen. Dan moet er wel een carpaccio, tournedos en dame blanche op de kaart staan. In tegenstelling tot die overbekende gerechten is het segment eigenlijk heel erg jong.

De Steppenwolf ging uiteraard niet in deze vorm in productie. Wel kwam Audi later met de Cross Coupé quattro op de proppen, die weer een voorbode was van de Q3 (of Q2). Van het vrij opvallende uiterlijk bleef in de productieversie weinig over, al is dat misschien maar beter ook.

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Audi Grand Sphere
    Audi Grand Sphere wordt volgende A7. Hopelijk.
  • Audi grandsphere is privéjet zonder vleugels
    Audi grandsphere is privéjet zonder vleugels
  • Audi A6 e-tron concept: 700 km range en supersnel laden

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, concept, crossover, vergeten-concept

Vorig bericht: « Mansory geeft de kerstman deze vette arreslee
Volgend bericht: Dit zou Alfa’s tegenhanger van de 5-serie moeten zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    25 december 2016 om 22:01

    Gauw weer vergeten. Wat een gedrocht..

    Login om te reageren
  2. camber24 zegt

    25 december 2016 om 22:02

    Niet vergeten. Audi was toen al z’n tijd ver vooruit, met z’n cross-overs.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 december 2016 om 22:08

      @camber24: welbeschouwd is het dan de Range Rover die deze eer toe komt.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        25 december 2016 om 23:04

        @RRRobert: RR is niet te vergelijken met de huidige trend van cross-overs. Denk X1, X3, X5, GLA, Q2, Q3, et cetera. RR is een geheel ander segment.

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          25 december 2016 om 23:14

          @camber24:
          Een Freelander is anders toch behoorlijk cross-over. Al kwam hij wel heel ver in het terrein en doen de huidige cross-overs niet aan vieze schoenen.

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            26 december 2016 om 00:08

            @Original_Arnoud: Freelander is geen Range Rover, maar ik snap je punt.

            Login om te reageren
        • Robert zegt

          26 december 2016 om 00:46

          @camber24: het was de eerste auto die 4WD en terreinwaardige capaciteiten combineerde met de luxe van een topsegment-auto.

          *stiff upper lip optrekt: I rest my case.

          Login om te reageren
      • marc94 zegt

        26 december 2016 om 01:04

        @RRRobert: je kan een volbloed SUV of terreinwagen niet vergelijken met een crossover. een cross over is een kruising tussen een SUV en een hatchback. zoals de Nissan QQ of een bmw X3. een X5 is geen crossover meer maar een SUV net als een q7.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          26 december 2016 om 09:32

          @marc94: Een X3 is ook een SUV, een X1 zou meer in het crossover straatje passen vanwege zijn aandrijving.

          Login om te reageren
    • sjaakjwt zegt

      26 december 2016 om 08:11

      @camber24:
      Dit is 2001, het ontwerp voor de X5 was al klaar in 1996 en de ML in q
      1993/1994.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        26 december 2016 om 09:53

        @sjaakjwt: Ah ja, oeps :-P

        Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    25 december 2016 om 22:09

    Die Audi was Born To Be Wild…

    *mic drop*

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 december 2016 om 22:26

      @toyotafortuner: Verdomme. Ik zag hem op de frontpage en klikte er specifiek op om die grap te maken, maar je was me voor.

      Login om te reageren
    • vondudenstein zegt

      25 december 2016 om 23:55

      @toyotafortuner: Dank.. Gewoon bedankt. Click well spend!

      Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    25 december 2016 om 22:10

    Bij het eerste plaatje was mijn gedachte niet erg positief maar het heeft toch ook wel wat.

    Login om te reageren
  5. snolvos70 zegt

    25 december 2016 om 22:11

    Gelukkig dat we ‘m vergeten zijn….

    Login om te reageren
  6. renegade zegt

    25 december 2016 om 22:12

    Born to be wild hoor!

    Login om te reageren
  7. roppp zegt

    25 december 2016 om 22:14

    Als je die meneer zo ziet zitten, lijkt het een heel klein ootootje.

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      25 december 2016 om 22:21

      @roppp: of een grote meneer

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      26 december 2016 om 08:23

      @roppp: ja dat dacht ik dus ook..

      Login om te reageren
  8. roppp zegt

    25 december 2016 om 22:15

    Login om te reageren
  9. rolov zegt

    25 december 2016 om 22:22

    Zeker niet vergeten! Ik was destijds erg onder de indruk van deze auto.

    Login om te reageren
  10. hoglard zegt

    25 december 2016 om 22:23

    Ziet er beter uit dan de hele Q-serie bij elkaar.

    Login om te reageren
  11. amgloverr zegt

    25 december 2016 om 22:28

    Gelukkig! Stel je voor dat je hem ziet rond rijden bah!

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    25 december 2016 om 22:32

    Vooral design technisch een proefballon gok ik?

    Login om te reageren
  13. rrk147 zegt

    25 december 2016 om 22:36

    Gepeformeerde remschijven? Moet dat niet geperforeerde remschijven zijn? En de achterkant was ook wel een hint naar de nieuwe A3 toch?

    Login om te reageren
  14. autodrome zegt

    25 december 2016 om 22:39

    Das ziet er nou zo gedateerd uit, compleet uit verhouding … Oude TT op hoge poten lijkt het …

    Login om te reageren
    • boxtarus zegt

      25 december 2016 om 23:36

      @autodrome: voorkant tt, achterkant a3 zat ik te denken

      Login om te reageren
  15. harryb zegt

    25 december 2016 om 22:40

    Jezus WAT EEN LELIJK HOK!!! nou moet ik toch eerst mijn ogen met zeep gaan spoelen

    Login om te reageren
  16. subaru555 zegt

    25 december 2016 om 22:57

    Verbazend hoeveel het achterkantje van de Q2 hierop lijkt

    Login om te reageren
  17. pindakoning zegt

    25 december 2016 om 23:25

    Uit de periode toen Audi eigenlijk zijn tijd (te ver) vooruit was, tis nu wel anders naar mijn mening

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    25 december 2016 om 23:27

    Tyfus gaaf ding ..

    Zo em alleen “Desert Fox” noemen ..
    Op elk punt een betere naam ..

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      25 december 2016 om 23:49

      @lincoln: Klopt. Want het is me een partij Rommel.

      Login om te reageren
  19. nathanael zegt

    26 december 2016 om 00:25

    Check dat dikke scherm in die middenconsole… BAM!

    Login om te reageren
  20. vonklausenburg zegt

    26 december 2016 om 00:57

    Dat interieur is nog steeds enorm lekker om te zien zeg!

    Login om te reageren
  21. allesmetturbo zegt

    26 december 2016 om 01:37

    Obesitas TT

    Login om te reageren
  22. alcantara zegt

    26 december 2016 om 08:44

    Nooit gehoord van Steppenwolf banden.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      26 december 2016 om 13:42

      @alcantara: can’t tell if serious or just trolling?

      Login om te reageren
  23. maartenbroembroem zegt

    26 december 2016 om 09:43

    Dit vind ik wel n toffe concept, op de chromen velgen na maar agh bling hoort erbij gok ik

    Login om te reageren
  24. tkoote zegt

    26 december 2016 om 10:05

    Bij iedere generatie TT krijgen we een concept cadeau van een al dan niet verhoogde “shooting brake”. Steeds zijn de reacties bovengemiddeld positief en steeds neemt Audi ze niet in productie. Wat is dan het punt…?

    Login om te reageren
  25. 1lunatic zegt

    26 december 2016 om 12:49

    Knoppen die (nu nog) op een Lamborghini zitten.

    Login om te reageren
  26. healey zegt

    26 december 2016 om 12:53

    !5 jaar oud en het ziet er nog heel actueel uit. Maar ben er nog niet over uit of dat komt omdat Audi destijds vooruitstrevend was, of dat er qua design nauwelijks stappen zijn gemaakt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North