
In plaats daarvan richt het concern zijn aandacht op Evoque-esque Crossover. Weer een overwinning voor de bean counters in het concern.
Twee jaar geleden presenteerde Audi op de Autosalon van Parijs het Quattro Concept, met aan boord een 408 pk sterke 2.5 TFSI vijfcilinder. Het was een eerbetoon aan het (Sport) Quattro-verleden, en vrijwel direct deden de geruchten over een eventueel productiemodel de ronde, aangespoord door het feit dat er een rijdend prototype was.
Logisch, want het Quattro-concept past prima in de Audi-filosofie en -heritage. Vrij recent was er nog sprake van een productiemodel in 2015, maar ondertussen begint die vermaledijde crisis meer en meer huis te houden, en dus sloegen de strenge accountants (je kent ze wel: lachen nooit, en kunnen vrij indringend over hun bril heen kijken) op Audi HQ eens aan het rekenen.
Het resultaat: no deal, daddy-o (ondanks dikke vette investeringsbudgetten). Hoewel misschien spannend levert het te weinig pecunia op. En van dat laatste krijgt het Volkswagen-, eeehh…Audi-management (maar vooral de aandeelhouders) spontaan jeuk.
Enfin, het wordt een Crossover in de geest van het Steppenwolf-concept dus. In tijden waarin de broekriem aangehaald moet worden verandert en/en al heel snel in of/of. Laat Audi nou heel toevallig onlangs met een Crosslane Coupe op de proppen zijn gekomen. Daar gaan we dus meer van zien, en die Quattro komt misschien later nog wel eens. Voorlopig staat hij in de ijskast in ieder geval. (via CAR)
Begrijpelijk, leek ook totaal niet op de huidige modellen. Dus veel te herkenbaar……
@E34M5Touring: En ook veel te mooi. Vond dit echt een gaaf ding. Vooral met die Audi V8 achterlichten. Maar ja, de markt wil een 3drs cabrio cross over SUV Coupe….
@E34M5Touring: en dan straks, net als bentley tot de conclusie komen dat de markt ook niet op een te dure lelijke cross-over-SUV-achtig-geval zit te wachten.
Jammer dit..
@desoper: Ja die bubble moet een keer gaan knappen, toch? Kan me niet voorstellen dat een SuperSUV nu in dit klimaat nog handel is. Maar goed, ik werk ook niet op de marketing afdeling van VAG.
@E34M5Touring: Dergelijke wagens verkopen nu eenmaal zeer goed in Oost-Europa, Azië en de Amerika’s (USA & Zuid-Amerika). Daar zitten veel mensen met geld, maar de wegen laten daar wel eens de wensen over…
En vergeet natuurlijk ook het Midden-Oosten niet!
@Rohrl-fan: Ja, je hebt gelijk. Ik dacht weer teveel aan de NL markt. Maar neemt niet weg dat dit model makkelijker ‘public accepted’ is dan een SUV met een Bi-Turbo V12 die 2700kg weegt. Lijkt mij dan.
@E34M5Touring:
Wat is dat toch met die lui, elke keer als ik denk “dat is een VAG product waar ik wel iets mee zou kunnen” wordt het geschrapt.
Volgens mij willen ze geen “liefhebbers” auto’s meer maken….
@jrk68: Jawel hoor, zolang je liefhebber bent van mainstream auto’s kan je prima terecht bij Audi (R8 daargelaten). Wat ik niet begrijp is dat VAG an sich best risico’s neemt soms. Bugatti Veyron, de VW Phaeton en de eerste Touareq waren wel gokken. De Veyron en Phaeton gewoon pure prestige modellen waar geen euro op verdient wordt. Dus ze kunnen wel modellen maken die er puur zijn ter vermaak en om te laten zien wat ze kunnen. Deze auto had best op een A5 onderstel gekund met een opgevoerde motor van de TT-RS. De verdere investering lijkt mij dan minimaal. De koplampen worden al gebruikt in de facelift van de A5 dus dat kost ook weinig moeite. Eigenlijk had het alle kenmerken van een Audi. uitwisselbare onderdelen om toch een ‘andere’ auto te krijgen.
Pfffff, wat jammer, dit was juist die ene Audi die de juiste snaar raakte.
Vijf-cilinder geluid – Check
Spraakmakend uiterlijk – Check
Quattro en korte wielbasis – Check
Geschiedenis – Check
@jzaero: Het is wel een Turbo, wat het geluid natuurlijk minder zuiver maakt.
@kaasboerin: Klopt, maar dat is de TT-RS ook, die klonk ook best lekker!
http://www.youtube.com/watch?v=vZ-tPL_msIg
@kaasboerin: Dat was de Ur-Quattro ook.
@audir8v10:
Yep, de laatste leuke Audi en daarom een gezochte klassieker….
Rare lui bij audi. Deze Quattro had toch net zoiets als de Scirocco voor Volkswagen kunnen zijn? en die is volgens mij best succesvol.
@screamer: idd rare lui. Volgens mij is deze niet saai en lelijk genoeg. Daarom past deze Audi niet in hun huidige gamma. Jammer, hadden ze eindelijk eens een fatsoenlijk model gehad.
Ze lopen alvast warm voor de overname van Alfa Romeo: modellen aankondigen en dan niet in productie nemen…
Als Petrolheads naar rechts gaan, gaat Audi naar links.
M-Maar waarom dan, hoor ik jullie denken..
…Omdat marketing.
jammer :(
Pfff wat een slappe piemels daar… Eindelijk een een niet-dertien-uit-een-dozijn ontwerp en dan laten ze hem schieten. Prop dat ding vol met techniek wat al voorhanden is, hergebruik dat variabele platform, dan blijft alleen nog het plaatwerk en enkele designelementen over. Ze zijn toch zo goed in synergie kweken?!
@audir8v10: ze hebben al de TT in dezelfde klasse (alles behalve een 13 in een dozijn alle Audi’s zijn hetzelfde model) dus waarom nog een coupe naast de TT en A5.
die achterlichten doen me denken aan de huidige dodge charger of challenger…
Bij VAG is het allemaal eenheidsworst en wisselen de merken onderling allemaal techniek uit, waarom kan dat dan niet bij deze auto? MQB-platform, 5-cilinder en een beetje plaatwerk. En wat dan nog als het geen centen oplevert? Het zet je als merk wel weer mooi in de spotlight.
@berlinetta: Af en toe (relatief) kosteloos dit concept tonen op ’n beurs doet dat ook.
Zou het een idee zijn als er een coachbuilder of tuner nu een ombouw van een TT RS of A5 (hoewel net te lang) naar deze body op de markt brengt. Ongeacht de prijs zullen er zeker kopers zijn denk ik.
@zeevink: ja want zelfs de lelijkste auto’s worden verkocht ( Multipla, Logan, Roomster, en natuurlijk de Audi A2 )
Jammer, ik vond het een opvallend kwiek autootje. Hij was completer geweest met een Mercedes-ster achterop…
Gelukkig, stel je voor dat ze iets leuks gemaakt hadden.Dan had ik wel kunnen ophouden met bashen.
Noh, eindelijk een leuke orginele audi. schrappen ze hem voor zo’n dinky-toy. was best wel gecharmeerd van dit ontwerp.
Godverdomme
NEIN NEIN NEIN NEIN !!!!!
Nein mann…
Onverwacht is het nieuws niet, wel jammer!
Q3 RS coupe zal het worden… daar is geld te verdienen!
Onverwacht zeker niet:
‘Nieuwe Audi Quattro in 2015′”roadrebel123d [ reply ]
23-08-2012 om 17:39
Ik gok op een 3deurs coupé variant van de Q3 RS :-p en dus op niet meer dan marketingpraat!”
Mooi, dat ze maar lekker veel geld binnenhalen met suv sach cows om het daarna in Alfa te kunnen pompen.
@heidekonijn: Wow, al die hoeken op die auto maken me dyslexisch. Cash cows dus.
Goeie zaak. Hij mocht dan origineler zijn dan het de rest in het gamma, maar damn, hij is zo mogelijk nog lelijker.
Ja lap, men toetsenbord onder…
Dit is echt één van de lelijkste concepten ooit!
Als VAG “Alfa Romeo” overneemt zal dat het zelfde gaan als met “Ducati”.
Het komt dan ook onder de vleugels van “Lamborghini” betaald door Audi.
Op die manier blijft “Alfa Romeo” 100% Italiaans.
@HZW: als VAG Alfa Romeo overneemt zal het dat merk zelfde vergaan als Seat. In hoekje wegkwijnen en modellen van VW, Audi en Skoda onder eigen naam moeten verkopen.
@mashell: Als niemand snel Alfa Romeo overneemt zal het dat merk zelfde vergaan als Lancia, de bedrijfsmatige versie van publieke anale verkrachting.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Heel erg zonde… Ik had deze graag zien rondrijden…
Nee ze zouden eens iets spannends en aparts maken
Ze hebben al de A5 coupe en de TT. Die marktniche is al ruim voldoende afgedekt.