
In november wisten we jullie al te melden dat Audi druk bezig was met het ontwikkelen van een compleet nieuwe (diesel) Le Mans raceauto voor de LMP1 klasse. En inmiddels heeft Audi zelf een eerste foto de wereld ingestuurd.
Heel veel details over deze nieuwe auto zijn er nog niet. Maar als we het geruchtencircuit mogen geloven heeft de twin-turbo 5.5 liter V12 uit zijn voorganger (de legendarische R10) plaats moeten maken voor een V10 met eveneens 5.5 liter inhoud.
Verder weten we dat het nieuwe model zijn racedebuut zal beleven tijdens de 12 hours of Sebring op 21 maart 2009 waar twee R15’s aan de start zullen verschijnen.
Daarna zal de R15 op 13 juni aan de start verschijnen van Le Mans waar ze de strijd aan kunnen gaan met de nieuwe Aston Martin LMP1 en uiteraard de Peugeot 908 HDi FAP.
Echte techniek freaks kunnen nog op DEZE LINK klikken voor een uitgebreide analyse van alle spyshots.





waarom nou die diesels “snif snif snif” :(
weer zo’n lelijke on overkapte auto, bah
Gaan we die koplampen terugzien op de A7? Wie weet…
Ik vind ‘em echt mooi!! Dit is tenminste nog een auto waar de heldenmoed van coureurs vanaf straalt, i.p.v. de veel te klinische F1. Die auto’s zijn pas lelijk met die achterlijke voorspoilers…
haaaaa .. lekker .. de echte race ..
de enige reden om pro-Spyker te zijn ..
en pro-lammers met zijn 19 euro budget natuurlijk ..
Das pas een leuk ontwerp, zo radicaal, echt prachtig.
Hoe dikke neus kan een auto hebben? Gekopiëerd van de Formule 1?
Ik dacht dat gesloten cockpit’s verplicht gemaakt zouden worden… Of heeft Audi de FIA zodanig onder druk gezet…
Aston Martin komt tenminste met een LMP1-auto met een fatsoenlijke motor.
Wel een mannen cabrio dit, geen idee waarom.
O toch wel, helmplicht :-)
@Laurens.
Wel een mannencabrio maar geen sportauto toch?
Je moet natuurlijk wel een beetje consequent blijven.
Brainless schreef:
“Aston Martin komt tenminste met een LMP1-auto met een fatsoenlijke motor”.
Echt op de hoogte ben je niet he…
Audi heeft met de R10 TDI al twee keer DIK gewonnen op Le Mans. Doe je huiswerk eens…
Het commentaar tijdens de eerste Le Mans waarin de R10 uitkwam was zelfs “Iedereen rijd zo hard als ze kunnen, Audi rijd zo hard als nodig is”. Ze maakten de concurrentie compleet in. Google er maar eens op…
Later is Peugeot ook met een diesel gekomen en was daarin ook heel succesvol.
Dus praat aub. geen onzin, gij ongeinformeerd schepsel…
@Timmie, de bedoelt de ACO denk ik ;) Die stellen namelijk de regels op en niet de FIA.
nu vindt ik het echt genoeg mazda moet ook gaan racen met hun furai
Gehe, een linkje naar de good ol’ mulsannescorner!
@timmie, je had gelijk inderdaad, vanaf 2010 zou het verplicht zijn om met een gesloten cockpit te rijden. Echter deze plannen zijn opgeschort.
ik ben het eens met esprit de flandre,
die koplampen zijn niet om aan te zien,
mss een nieuw woord uitvinden voor dit, oogfoltering, eye-abuse, …
Dit is een race-auto. Uiterlijk is ondergeschikt. Als het je om uiterlijk gaat koop je maar een roze mini cabrio.
Hèhè, ze hebben eindelijk eens echte tegenstand en nu moeten ze ineens aan de bak.
@mx5/rx8owner
je bent echt blind, er staat toch duidelijk dat we het hier over een Lemans raceauto hebben?
@Arie, hij blijft lelijk, die peugeot auto (LMP1) is de enige peugeot die ik mooi vind
De regels voor dieselmotoren zijn dit jaar veranderd ze gingen vorig jaar gewoon te snel en die V12 was gewoon te groot en te zwaar. Maar ik vind de auto er goed uitzien en verwacht er wel het een en ander van. Anders de regels zijn hier te vinden: http://www.lemans.org/sport/sport/reglements/ressources/2009/auto/reglement_lmp_2009.pdf
@Dirk
Dieselmotoren horen niet in raceauto’s, ze mogen dan misschien beter zijn dan benzine, de passie ontbreekt.
@ Victortje, Die overkapte auto’s zijn juist lelijk! is meer als een puist op een mooie dame…
enne doe mij maar een audi dan…
Zeg maar dag met je handje, Peugeot. Audi komt met een verbeterde versie van waar ze toch al dik mee wonnen, Peugeot blijft als ik het goed begrijp met het ‘oude ding’ rijden? :?
@deskter.
Anders wel de eerste diesel waar ik echt kippenvel van kreeg. Op de baan hoor je niks maar als je naast dat ding in de box staat en ze even door de transmissie heenlopen… mijn god wat een geweld.
@Citrofiel
Echt niet. Daar zit ook weer de nodige ontwikkeling in. Peugeot maakt volgens mij wel twee (grote) fouten; Die auto is echt wel goed en snel maar mijn inziens is ie gewoon te complex, helemaal de proto waar ze komend seizoen mee gaan rijden met KERS. Daarnaast hebben ze teveel van die F1 rijders met ego’s die naar mijn idee niet altijd even lekker samenwerken. Het is niet voor niets dat die Duitsers al jaren samenrijden.
@Bart, Peugeot gaat helemaal geen KERS gebruiken dit jaar. Dat project is eventjes op de lange baan geschoven.
Wel is het zo dat de auto voor 2009 de nodige updates zal krijgen. Overigens zal Peugeot ook met 2 auto’s aanwezig zijn tijdens de 12 hours of Sebring. Gelijk een leuke test voor Le Mans dus!
Die neus is natuurlijk zo breed zodat het logo er goed oppast.
@dekster Klopt. Passie als additief in diesel had weinig positief effect op het vermogen.
@ Bart; Goed te weten. Peugeot is gewoon wat minder opschepperig met verbeteringen. Nu hebben ze natuurlijk ook wat minder om over op te scheppen…
@ Dirk
“Echt op de hoogte ben je niet he…
Audi heeft met de R10 TDI al twee keer DIK gewonnen op Le Mans. Doe je huiswerk eens…”
Ach, de regels waren de afgelopen jaren (die van dit jaar heb ik nog niet gelezen) gewoon zo opgesteld dat de diesels enorm bevoordeeld waren. We spreken over 5.5 vs 4 liter cilinderinhoud, en 2 vs 0.6 bar turbodruk.
Ach, ik kan perfect een reglement opstellen waardoor iemand met een fiets de 24u van Le Mans wint. Dat wil niet zeggen dat iedereen daar kippenvel van moet krijgen.
Het blijft wennen, oliegestookte Le Mans racers. We zullen er aan moeten wennen. Ik had het voorrecht om in 1991 de Mazda 787B te zien winnen. Ongelooflijk. Ik was daar als fan van de groep-C Jaguars, die toen heersten in de lange afstands racerij. Die Mazda’s als met wankelmotor maakten zo’n ongelooflijke herrie, door merg en been. Iedereen dacht, leuk, maar die houden het geen 24 uur vol. Wel dus…. Zijn leuke filmpjes van op YouTube te vinden, dat geluid is onovertroffen….
@Ton.
Daar is men bij AB maar al te bekend mee.
Helaas werden ze na dat jaar verbannen. :?
@Ton.
Om het makkelijk te maken. Volgens mij bedoel je deze. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Go3Fgd1wgic
@Laurens.
Ik heb het prima gelezen en gezien. Maar het blijft een cabrio. :P
kvond de r10 mooier
@ De mensen die diesels niks vinden:
Jullie moeten niet iedereen napraten. Ooit heeft iemand gezegt dat diesels emotieloos zijn en nu roept de halve wereld dat. Puur en alleen omdat het werkers motoren zijn.
Ik vind dat er JUIST emotie inzit. De, met name, Duitsers blijven het proberen om nieuwe technieken toe te passen en de diesel beter te maken. Als dat geen passie/emotie is weet ik het ook niet meer.
Diesel is voor trekkers en brommobielen.
@ Bobel: Ik heb een mening. Gelukkig verschillen die regelmatig tussen verschillende mensen. Daar heeft o.a. autoblog z’n bestaanrecht aan te danken. Waar haal je het belachelijke idee vandaag dat ik “iedereen napraat”. Geeft gewoon je mening en respecteer die van iemand anders. Bovendien ben je niet op de hoogte van de feiten. De enorme sprong voorwaarts die de dieseltechnologie heeft gemaakt de laatste jaren is helemaal niet door Duitsers ingezet. Blijft dat ik persoonlijk dieselmotoren en autosport geen goed combinatie vindt.
Met een naam als Arie had ik ook niet anders verwacht.
@ Ton: Nou goed jij niet dan, maar heel veel andere wel.
En wie heeft dat dan gedaan i.p.v. de Duitsers?
Mogen de benzine auto’s nu ook een motorinhoud hebben van 5.5 liter en 2 turbo’s erop schroeven?
@Bobel.
Aangezien veel mensen geluid als emotie ervaren en diesels op dat gebied teleurstellen is het begrijpelijk dat mensen klagen over een gebrek aan emotie.
Ik snap die reglementen niet. Diesels voortrekken mag wel maar wankelmotoren toelaten??? :evil:
Ze zouden het compleet moeten on-reguleren. Geen verplichtingen. Dan wordt ’t pas echt spannend. :)
@ mx5: zaadfilmpje van de 787 trouwens. Bijna 10 minuten lang en no action!
http://www.youtube.com/watch?v=rNtqjVGP9Yg
Onboard ftw!
k zie dat de benzine turbo’s maar 4000 cc mogen hebben. de turbodiesels 5500cc,raar. Als dat nu gelijk zou zijn , zou dat niet interessanter zijn dan?
@bozewolf.
Hm, zit wat in. Ik heb eigenlijk ook niet eens echt goed gekeken. Een beetje te vaak gezien eigenlijk.
Neemt niet weg dat het lekker gestoord blijft klinken. ;)
@Domme Dirk
Ik weet dat Audi met de diesel gewonnen heeft. Audi wil de leasertjes die van hun baas een dieseltje moeten rijden paaien en daarom heeft de ACO een maatgeschreven reglement gemaakt voor Audi zodat ze met hun tractor motor konden winnen. Wanneer ze aan dezelfde regels moesten voldoen als de benzine auto’s waren ze kansloos geweest.In een raceauto hoort echter een hoogtoerige krijsende motor thuis en dus geen diesel. Luister hier maar eens naar:
http://www.youtube.com/watch?v=D5uC9GY3Yas&feature=related
Maar aangezien waarschijnlijk jouw papa in een oliestokende VW van de leasemaatschappij rond moet rijden, mogen wij niets negatiefs over Audi zeggen.
Begin jaren ’70 zijn de regels sterk aangescherpt omdat de auto’s zo’n absurd hoog vermogen kregen dat het volledig onverantwoord was. De Porsche 917 haalde bijvoorbeeld zo’n 1100 pk uit zijn 4,5 liter blok.
Dat nu de diesels zo’n 40 jaar later ongeveer de helft halen uit een groter blok is natuurlijk best een grote prestatie voor een diesel, maar voor de autosport in het algemeen oud nieuws. Pure commercie, maar da’s natuurlijk logisch als je bekijkt wie de grootste sponsor van Le Mans is.
@Robbie: Peugeot gaat helemaal geen KERS gebruiken dit jaar. Dat project is eventjes op de lange baan geschoven.
Dat heeft Peugeot nog helemaal niet bekend gemaakt (http://www.planetlemans.com/2009/02/09/peugeot-sport-announces-2009-racing-programme/) of ze wel of niet rijden. Ze doen idd vaag over het “Hy” programma en hebben alleen twee (drie) auto’s aangekondigd voor een beperkt aantal races. Ik heb begrepen dat ze, net als een andere fabrikant, in discussie met de ACO zijn. De auto rijdt iig.
Dit alles overigens deels volgens plan. Punten scoren in door de SCO georganiseerde races kon toch al niet. De bedoeling van het rijden met dat ding in 2009 was slechts kennis opdoen. Punten moesten met de twee normale 908’s gedaan worden. Maar goed, dat was voordat de zooi in elkaar donderde. We zullen wel zien, dat ding is iig levensgevaarlijk voor de mensen die in de pit aan het werk zijn. Je hoort alleen de transmissie….
@topless
Ach, zoals in het filmpje klonken de Porsche’s in die tijd idd nog mooi. Als je nu zo’n LMP2 Porsche-ding voorbij hoort komen klinkt het ook nergens naar.
Maar goed ik ben het deels met je eens. Ik heb op Zandvoort wel eens zo’n Diesel cup gezien. Hoor je alleen de banden, Op Le Mans blijft de snelheid van die Diesels gewoon ongelofelijk om te zien. Motor en transmissie maken ook tenminste nog een beetje geluid. Geluidsnivo moet overigens de komende drie jaar voor alle auto’s in stappen naar beneden.
Eens kijken hoe deze nieuwe R15 het tegen Mr. Fap en de Aston Martin LMP1 gaat doen. :) Ga het zeker weer volgen. Auto ziet er wel, eehe.., dark uit. ;) Maar het past erbij, lekker grijs.
Brainless schreef:
“Maar aangezien waarschijnlijk jouw papa in een oliestokende VW van de leasemaatschappij rond moet rijden, mogen wij niets negatiefs over Audi zeggen”
Mijn pappa rijd heel tevree in een eigen auto op benzine en ik heb een leasebak op gas ;-)
Enne, waaróm denk je dat er voor benzine en diesel wagens nuances in het regelement bestonden ?
Dat heet “compenseren” omdat er van motoren met een heel ander karakter gebruik werd gemaakt.
Ik acht de heren die deze regels opstellen meer capabel om een goed onderbouwde reden te bedenken dan jouw ongefundeerd en niet-nadenkend gewauwel.
Echt, je hebt er geen idee van hoe dom je klinkt.
Echt zie somige reacties over het feit dat er een diesel in deze auto licht, waarbij het er echt vanaf straalt dat die mensen niet weten waarover ze praten of een decenia onder een steen hebben geleeft.
@dekster
De passie ontbreekt ?
Grootste bullshit natuurlijk met die diesel hebben ze meerdere prijzen in de wacht gesleept.
Kom graag weer terug met argumenten als je wel weet waarover je praat.
@karate kameel
waarom nou die diesels “snif snif snif”
Heb je ook nog een echt argument tegen diesels of hou je er gewoon van om uit je nek te kletsen ;)
Ik zeg R8 V10 TDI komt eraan……
Ik zeg van niet
Vreemd dat er weer een paar over het uiterlijk gaan zaniken. Daar gaat het bij dit soort auto’s dus echt niet om en gezien performance is er ook niets mis met diesels. Dat is wel bewezen lijkt me…..
Wel grappig dat iedereen het over de dieselmotor heeft en dat dat niet eerlijk is. Als ze een benzine motor zouden moeten maken zouden ze toch ook gewoon winnen?
Ze winnen al sinds 2000, was de diesel niet gewoon als een nieuwe uitdaging?
De stap tussen de benzine motor van de R8 LeMans en de diesel was niet zo groot. De techniek van de direct ingespoten benzine motor was grotendeels gebasseerd op diesel techniek en op het eind had de benzinemotor zo’n hoge compressie (geloof 1:18) dat de stap om de motor in een diesel te veranderen niet zo groot meer was…
Als Audi een benzine motor wil promoten wint een benzine Audi. Als ze een diesel willen promoten wint een Audi Diesel. Als ze volgend jaar een electrische auto willen promoten mag je raden wat er wint.
Daar betalen ze voor, daar hebben ze recht op.
@Smokin,
Promotie heeft er wel wat mee te maken, maar zo werkt dat dus niet. Je kan onmogelijk uit het niets een auto volgens een volledig nieuwe module produceren die ook meteen races wint. Daar gaan héél wat onderzoeksjaartjes aan vooraf…….
Nee, maar je kunt wel de regels dusdanig beinvloeden dat de auto die jij toevallig ontwikkeld hebt er wel erg goed uitkomt.