• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Auto van de zaak: leasen of kopen?

Auteur: Wouter, gepost 22 oktober 2014 om 10:35 – 70 Reacties

Lease versus koop


Een auto leasen, prive kopen of op de zaak kopen. Wat is goedkoper? Het lijkt een nobrainer, want de leasemaatschappij moet er ook aan verdienen. Of is het tegendeel waar?

Leasemaatschappijen zoals LeasePlan bieden aan ondernemers en ZZP-ers lease auto’s aan tegen een vast tarief per maand. Dat tarief is inclusief alles (wegenbelasting, verzekering, reparatie, onderhoud en banden) en zorgt dus voor ontzorging en geen verrassingen of gedoe. Bij ontzorging worden echter kosten gemaakt en die kosten vind je natuurlijk terug in de tarieven die je betaalt. Met je boerenverstand kan je dus bedenken dat een leaseauto daarmee wel duurder moet zijn dan een auto die je zelf in bezit hebt. Maar niets blijkt minder waar.

Het rekenvoorbeeld
Het spreekwoord luidt: “meten is weten”. In het rekenvoorbeeld is uitgegaan van een vijfdeurs Volkswagen Polo 1.4 TDi BlueMotion. Het jaarkilometrage is 25.000, waarvan 17.000 kilometers zakelijk. In de tabel hieronder zie je dat leasen in dit geval voordeliger is, de gehele berekening vind je hier (PDF).

EigendomNetto maandkostenVoordeel tov privé eigendom
Privé eigendom ZZP-er€ 480
Zakelijk eigendom ZZP-er€ 450€ 30
Leasecontract ZZP-er€ 440€ 40

Hoe kan een leasemaatschappij goedkoper zijn?
Grofweg zijn er vier redenen waarom het leasen van een auto in veel gevallen goedkoper is:
- Lage rentekosten
- Inkoopkracht
- Minder administratie
- Geen risico op restwaarde en onderhoud

Lage rentekosten
Zelfs als het geld privé of zakelijk ruim voorradig is, kan je je afvragen of het verstandig is om je geld vast te zetten in één of meerdere auto’s. De reserves op peil houden voor onvoorziene uitgaven of periodes dat niet direct een opdracht voorhanden is, is zakelijk gezien veel verstandiger.

Mocht het geld voor een nieuwe auto moeten worden geleend, dan is de rekensom vaak nog makkelijker. De rentes voor kortlopende leningen zijn hoog en de rente die LeasePlan biedt is heel scherp.

Inkoopkracht
Heb je zelf korting bedongen bij de dealer, dan neemt LeasePlan die over. Dankzij de inkoopkracht kan er soms nog meer korting worden bedongen en dat kan je terugzien in het tarief.

Minder administratie
Bij een eigen auto moeten alle facturen worden ingeboekt en soms ingewikkelde BTW berekeningen worden gemaakt. De leasemaatschappij verstuurt maandelijks één verzamelfactuur en de verwerking daarvan is uiteraard een stuk eenvoudiger.

Geen risico op restwaarde en onderhoud
Als u leaset, wordt dit risico op restwaarde verlies en onderhoud door LeasePlan gedragen. Dankzij de ervaring van het beheren van een omvangrijk wagenpark, kan LeasePlan veel beter inschatten wat de restwaarde zal zijn en wat de te verwachten onderhoudskosten zijn.

Bonus: de leasemaatschappij ontzorgt
Als alles op rolletjes loopt, hoeft het beheren van een wagenpark geen dagtaak te zijn. Het wordt anders als er wel dingen gebeuren. Bij een aanrijding in binnen- of buitenland komt vaak heel veel kijken: verzekering, reparatie, afslepen en de vervangende auto. Dat zijn zaken die de specialist veel sneller en handiger doet.

Als wagenparkbeheerder wil je soms ook afspraken maken over privégebruik, tankpasjes en onderhoud. In plaats van het wiel zelf uit te vinden, kan LeasePlan je voorzien van een standaard berijdersreglement.

Ook interessant!

  • Overstappen van een eigen auto naar een private lease auto - Waar let je op?
  • Wat? De eigenaar van jouw auto is niet meer Nederlands?
  • Lezersvraag: zou jij ooit een oranje auto kopen?
  • Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen
    Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial, lease, leaseplan

Vorig bericht: « Dit doen Duitsers met Chinese klonen van ‘hun’ BMW X5
Volgend bericht: Moderne Aston Martins: zo houd je ze uit elkaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. screamer zegt

    22 oktober 2014 om 10:47

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    22 oktober 2014 om 10:50

    Wouw! Een mooi artikeltje bangmakerij gesponsoord door LeasePlan. (hoort dat niet onder Advertorial, of moeten we alle artikelen onder autoleaseplanportalblog als advertentie beschouwen).
    Maar goed, naar mijn mening ‘ruiken’ de voordeel punten naar een verkooppraatje.
    Ja, lage rente kosten zou best kunnen; tenzij je dus niet hoeft te lenen!

    Inkoopkracht  kan iemand me vertellen (@Sydney bijv), of ze ervaring hebben met hoeveel korting lease maatschappijen krijgen bij inkoop?

    En dat risico op restwaarde vind ik zo’n mooie.
    Als particulier die een auto koopt, zorg je beter voor je auto, trap je m niet als een gek af en dat zie je vaak bij de verkoop. Een leasebak trap je af; rijd je vol, laat je niet warm worden etc etc: als ie kapot is, krijg je toch een andere. Ik kan me ook voorstellen dat aan het onderhoud het minimum wordt gedaan. Of heb ik dit echt fout?
    Kan je in NL trouwens in de boekjes van de auto zien of deze in zn eerste 3 levenjaren door is geleased via een leaseplan, of dat deze van een liefhebbende particulier was?

    Login om te reageren
    • peugeot205 zegt

      22 oktober 2014 om 11:56

      @gregorius: Leasemaatschappijen krijgen belachelijk veel korting, zoveel korting krijg je als particulier of zakelijk koper nooit. De importeur bepaald welke korting jij moet afgeven en hoeveel je daar van terug krijgt, dus de importeur betaald ook mee. Bijvoorbeeld: op een Business model heeft de dealer 2% dealermarge + 1,5% restmarge als je alle kwaliteits en aantallen bonussen haalt en die onzin, je geeft 6% aan de leasemaatschappij omdat je moet (meestal bellen ze nog op voor meer zodat je echt totaal overal bent uitgeknepen). Je krijgt terug van de importeur 2,5% en daar moet je het mee doen en dan moet ook echt alles alles in 1 keer goed gaan. En vervolgens nog 2 a 3 weken op je geld wachten van de leasemaatschappij.

      Echter profiteer je als niet leaser wel van alle maandelijkse kortingen, die ook hoog kunnen oplopen.

      Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      22 oktober 2014 om 15:06

      @gregorius: erg erg “hangen naar de sponsor” Wouter, valt me erg van je tegen dit soort artikelen.
      Absoluut niet OK zo’n artikel op “Autoblog”. Past mijns inziens slechts op Leaseplan.nl oid.
      Met dezelfde “stelligheid” zijn er vele, vele voorbeelden aan te geven die de andere kant opvallen. Natuurlijk moet die Leasemaatschappij ook “leven” en doet die dat alleen over de “rug” van de dealer/importeur die met een lagere marge moet leven? en door het efficienter te doen?
      Financiering, geen beslag werkkapitaal is natuurlijk het standaard argument wat steekhoudend is maar verder …………… kunnen hier vele pagina’s over schrijven. NB ben eigenaar van een Belastingadvieskantoor en heb in het verleden “achter de schermen van een auto lease mij” mogen kijken.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        22 oktober 2014 om 15:10

        @SpiderIV: kom maar door met de smulverhalen. Altijd leuk om de verhalen uit de keuken te horen!

        Login om te reageren
    • sydney zegt

      22 oktober 2014 om 18:47

      @gregorius: Ik sluit me compleet aan bij @peugeot205 Beter dan dat ik het niet verwoorden.

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    22 oktober 2014 om 10:53

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  4. Griffin zegt

    22 oktober 2014 om 10:59

    Ja ja, zakelijk ga je die eigen auto ook na 100k km of vier jaar inwisselen voor een nieuwe… not. Als je überhaupt al begint met een nieuwe, that is.

    Login om te reageren
  5. proost zegt

    22 oktober 2014 om 11:00

    Weet niet hoe het in Nederland is, maar hoe zit het met fiscaliteit en brandstof?
    Hier is het stukken voordeliger om te leasen, voor de wergever én de werknemer. Brandstof zit in de meeste gevallen bij de leaseprijs en is niet gelimiteerd in privé kilometers. Voor een premium auto gemakkelijk 200 euro voordeliger om te leasen (geen hoge afschrijving). En als leaser krijg je een auto die je zelf nooit zou kunnen/willen betalen, en elke 3 jaar een nieuwe. Ik lees op AB niks dan slechte commentaar op leasing, wel hier is het andersom.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      22 oktober 2014 om 11:04

      @proost: autoliefhebbers leasen NIET ..

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        22 oktober 2014 om 11:13

        @lincoln: Te kort door de bocht, hiermee beledig je veel liefhebbers. Mijn leaseauto heb ik nodig voor m’n werk. Is inderdaad een redelijk fantasieloos ding. M’n daily. Mijn liefde staat in de garage te glimmen. Ik lees al m’n hele leven de autovisie, bezoek veel auto-evenementen, rij toerritten en ga op vakantie waar autorijden mooi is. Ik ben een liefhebber.

        De stelling ‘auto’s die worden geleaset zijn geen liefhebbersauto’s’ vind ik wel verdedigbaar.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          22 oktober 2014 om 11:24

          @dondeboer:

          krijg jij van mij de titel “autoliefhebber” ..
          zal wel belangrijk voor je zijn ofzo ..

          Login om te reageren
      • proost zegt

        22 oktober 2014 om 11:43

        @lincoln: Kortzichtig… een autoliefhebber kiest zijn leasewagen zelf (weliswaar beperkt maar ik zeg niet nee tegen een gratis BMW 120D).

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          22 oktober 2014 om 11:52

          @proost:

          een Zanussi koelkast ..
          een Ikea tuinstoel ..
          een iphone ..
          een macD hamburger ..
          een huur BMW 120D ..
          een NB gympie ..

          ook jij bent nu officieel een “autoliefhebber” ..

          Login om te reageren
          • proost zegt

            22 oktober 2014 om 12:02

            @lincoln: Aangename mens ben jij.
            Wachtend op je volgende reply, want de categorie internetheld waartoe jij behoort voedt zich met zijn “originele” en uitlokkende reacties.

            Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        22 oktober 2014 om 18:10

        @lincoln: Idd!

        Het leasebudget bij ons is alleen toereikend voor een kaal “ecomobiel” dat niet vooruit te branden is…
        Als ik als “autoliefhebber” wat keuzes ga maken en “bescheiden” een compact kies en deze in de optielijst voorzie van een lekker blok en wat leuke extra’s die ik noodzakelijk acht, kom ik op een dubbele, zo niet drievoudige van dat budget…

        Ga ik echter privé kijken (en kopen) en stel ik mij tevreden met “slechts” 90% als zijnde vergoeding voor onderhoud e.d., dan gaat er een wereld voor me open…

        Dus: autoliefhebbers leasen NIET!

        Login om te reageren
    • m550d zegt

      22 oktober 2014 om 14:12

      @proost: en je denkt dat die afschrijving niet naar de klant doorberekend wordt? De bijzonder slechte berekening in dit artikel is gerechtvaardigd omdat er “advertorial” boven staat, meer wil ik er niet over kwijt. Credibility: meer dan 15 jaar ervaring als accountant/controller.

      OT: leasen is enkel goed vanwege liquiditeitsoverwegingen, buiten dat is kopen altijd voordeliger met één enkele uitzondering: wanneer je de pech hebt dat je een “maandagochtendexemplaar” koopt.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        22 oktober 2014 om 18:23

        @m550d: Daar is garantie voor uitgevonden… ;)

        Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    22 oktober 2014 om 11:01

    Ik heb het voor mijn situatie door laten rekenen en ik ben toch echt goedkoper uit als ik mijn auto niet op de zaak zet. Dus doe ik dat ook niet. Zo kan ik de auto rijden die ik wil en hoef ik niet te kijken naar kilometrage. Want als je dus boven je km’s rijdt ga je enorm bij betalen. Dus als jij schat 25k te gaan rijden per jaar en dat blijkt ineens 40k te zijn wegens succes van je zaak bijv. gaat de meter pas echt lopen. En dan komt er een heel ander financieel plaatje te staan.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      22 oktober 2014 om 11:07

      @E34M5Touring:

      Leaseplan is gedeeltelijk een overheidstoko .. zijn dus niet vies van -edit-

      Login om te reageren
  7. phaeton zegt

    22 oktober 2014 om 11:01

    Nu nog met een Golf, Mondeo Wagon, V70 en 520d.

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    22 oktober 2014 om 11:03

    als je het sletje van Samson wil zijn ..
    en het hoertje van Rutte ..

    dan is leasen echt iets voor jou ..

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      22 oktober 2014 om 11:09

      @lincoln: meer meer meer. Dit zijn leuke wijsheden!

      Login om te reageren
    • ptothem zegt

      22 oktober 2014 om 11:17

      geld lenen kost geld. En leasen is nog altijd een verkapte vorm van geld lenen. Ook ik rij veel kilometers voor m’n eigen zaak en toch heb ik de auto privé, met eigen geld, aangeschaft. Door mezelf kilometervergoeding uit te keren en geen bijtelling heb (zou 25% zijn) ben ik uiteindelijk veel voordeliger uit. Ik laat de auto goed onderhouden, aangezien ik afhankelijk ben van m’n auto, en verzorg hem verder altijd goed. Bij verkoop nog nooit problemen gehad met een eventuele lage inruil.

      Tuurlijk, als je vindt dat je een nieuwe dikke A6 of iets dergelijks moet rijden en je geen 60 a 70 ruggen hebt liggen, dan ga je leasen. Maar elk normaal denkend ondernemer, met een klein wagenpark, begrijpt dat dat niet voordeliger is.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        22 oktober 2014 om 11:36

        @ptothem: Je beschrijft precies mijn situatie. Helemaal mee eens dus.

        Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      22 oktober 2014 om 11:17

      @lincoln: Je wordt wel met de dag zuurder trouwens. Vroeger vond ik je vaak wel grappig/satirisch, maar het wordt er niet beter op.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        22 oktober 2014 om 18:25

        @dondeboer: Tja, de ontwikkelingen maken hem cynisch…

        Login om te reageren
  9. kingfisher36 zegt

    22 oktober 2014 om 11:05

    Jaja, en vervolgens op slicks door moeten rijden omdat de leasemaatschappij vindt dat er nog voldoende profiel op zit? Hmm, nee bedankt.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      22 oktober 2014 om 11:11

      @kingfisher36: Geloof me, het zijn eerder lakse leaserijders die dat doen… Alleen bij de onderhoudsbeurt (waar de leasemaatschappij contact heeft met de dealer) komen dit soort zaken aan bod, en dan doet een leasemaatschappij echt niet moeilijk meestal, hooguit over waar de bandenwissel mag plaatsvinden.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        22 oktober 2014 om 11:22

        @granlusso: geloof mij maar… Met de herfst op komst is voldoende profiel verstandig en veilig. Met 2.1mm profiel mocht ik echter niet wisselen bij de reguliere onderhoudsbeurt van de leasemaatschappij…. Goed, in twee weken was het profiel natuurlijk wel 1,9 en mocht het toch maar reken maar niet op rationeel gedrag bij het tuig. Levensgevaarlijk is prima als het maar geen kont kost…
        Omdat ik toch echt een auto nodig heb voor mijn functie rij ik nu zakelijk in eigen beheer.. En reken maar dat leaseplan heel wat meer kost dan wat wij nu uitgeven.

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        22 oktober 2014 om 11:41

        @granlusso: Geloof me, een leasemaatschappij doet er alles aan om zo min mogelijk te vervangen. Banden zijn daar een mooi voorbeeld van. Al het onderhoud moet worden gemeld bij de lease maatschappij voor je mag beginnen aan zo’n auto. En je mag alleen repareren/vervangen als de lease hier toestemming voor geeft. Het leuke is, degene die beslissen of het uitgevoerd mag worden zit ergens naar een beeldscherm te kijken, heeft de auto nog nooit gezien, maar gaat wel voor jou beslissen of het veilig is of niet. Als er meer dan 2mm op de banden zit (ja zelfs 2,1mm) wordt er niet vervangen, ook al zou dit betekenen dat de beste man over 3wkn alsnog zijn banden kan laten vervangen. Denk jij als garage bedrijf, ik vervang ze toch want het is niet veilig, betaal je zelf de rekening…

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          22 oktober 2014 om 12:06

          @E34M5Touring: Dat de leasemaatschappij toestemming moet geven weet ik, maar dat vind ik niet meer dan logisch. Hoe wil je anders overzicht houden op een x aantal duizenden auto’s?
          Het voorbeeld wat je noemde dat een leaserijder na drie weken alsnog de banden kan verwisselen is inderdaad wat knullig, maar vaak onvermijdelijk. Je moet immers ergens de grens leggen voor dit soort zaken. Bovendien kun je altijd zelf in overleg met de afdeling ROB (hoeft niet altijd via je wagenparkbeheerder, zolang je deze maar op de hoogte houdt), je kunt best wel eens wat afspreken daarmee. Let wel: tot op zekere hoogte.

          Maar, concluderend, het is moeilijk voor een leasemaatchappij, vooral omdat de mate van slijtage nogal verschilt onder de leaserijders. En natuurlijk telt winst ook mee.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            22 oktober 2014 om 12:12

            @granlusso: Ik heb genoeg met ROB afdelingen van doen gehad en die zijn echt niet zo makkelijk hoor. Snap best dat je ergens de grens moet trekken maar vaak zat meegemaakt dat er dus geen enkele coulance was om iets op te lossen. Wij lieten ROB dan ook de klant bellen om uit te leggen waarom hij over 2-3 weken wel mocht en nu niet. En wat bleek, dan kon er ineens veel meer…

            Login om te reageren
            • granlusso zegt

              22 oktober 2014 om 12:59

              @E34M5Touring: Prima ervaringen met die van Business Lease, zal per leasemaatschappij ongetwijfeld verschillen dan.

              Login om te reageren
  10. rnej zegt

    22 oktober 2014 om 11:13

    ik geloof op zich wel dat het dragen van het risico en de schaal waarop auto’s onderhouden en gekocht worden meespeelt.

    als je mazzel hebt met een auto kopen op de zaak is hij goedkoper dan leasen, heb je pech, dan niet. (zo zie ik soms nieuwe leaseauto’s 3x in het eerste jaar naar de garage moeten voor een groot defect… en soms rijden ze 5 jaar probleemloos door)

    dus er zit wat in… maar als je ZZP’er bent moet je gewoon lekker een 2ehandsje kopen ipv een nieuwe bak leasen. das sowieso goedkoper :)

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    22 oktober 2014 om 11:19

    “lage rentekosten” ..
    ga gewoon niet voor een nieuwe auto als je em niet kan betalen sukkel ..

    “inkoopkracht” ..
    ga gewoon niet voor een nieuwe auto als je niet kan afdingen suffe ..

    “minder administratie” ..
    tuurlijk .. 48 facturen is veeeeeeel minder werk dan 1 factuur .. echt waar ..

    “geen risico restwaarde” ..
    kill yourself .. just kill yourself ..

    “bonus” ..
    nope .. je moet nu ook aan de huurtoko verantwoording afleggen ..
    alleen maar meer werk dus ..

    Login om te reageren
  12. Avi zegt

    22 oktober 2014 om 11:19

    Denk niet dat in de berekening van dit artikel de restwaarde van de auto is meegenomen welke je na een leasetermijn van 4 jaar nog over houdt! Bij een leasecontract heb je na 4 jaar €440 te hebben betaalt niks!
    En denk niet dat de restwaarde van de auto na 4 jaar €1920 is (het voordeel t.o.v. prive eigendom)

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      22 oktober 2014 om 11:25

      @Avi: exact, het voordeel van eigen beheer zit in de restwaarde en de vrijheid in de hoeveelheid kilometers die je maakt tijdens het contract. Advertorial is dus echt “wij van wc-eend…. “

      Login om te reageren
      • insomnia zegt

        22 oktober 2014 om 13:27

        @w0o0dy: dus jij gaat bij verkoop van je restwaarde genieten en vervolgens tot aan je pensioen op de fiets?

        Aanschafwaarde en restwaarde komt er toch nooit meer uit man, dat geld zit voor altijd in je auto. Kosten daarvan heet niet misgelopen rente of erger misgelopen ondernemerskapitaal.

        Net als bij leasen, waarbij restwaarde in de maandcalculatie zit, heb je prive bij verkoop diezelfde kosten die je dan pas aan het einde kan berekenen, inclusief misgelopen rente. Voor altijd, tot je gaat fietsen, of……leasen. Pas dan heb JIJ dan eindelijk je restwaarde terug in je kontzak. En wellicht goedkoper uit. Als je 80 bent en je rijbewijs niet meer verlengd wordt. Eerder echt niet.

        Login om te reageren
  13. escort77 zegt

    22 oktober 2014 om 11:34

    Als je heel veel privé rijdt, kan leasen financieel interessant zijn.

    Verder koop je vooral gemak.

    Login om te reageren
  14. peugeot205 zegt

    22 oktober 2014 om 11:46

    Dit artikel ruikt naar een sponsordealtje! Wat ik overigens begrijp hoor don’t get me wrong.

    Werk al ruim 8 jaar in de autobranche en ben van mening dat kleine bedrijven beter kunnen kopen dan leasen. Ja het is waar dat bedrijven in 1 keer een hoop geld kwijt zijn maar krijgen ook na een kwartaal de complete BTW weer terug! Daarnaast staat deze auto op de balans wat gunstig is, na 5 jaar is de auto afgeschreven waardoor verkoop bestaat uit alleen maar winst, een nieuwe auto heeft sowieso fabrieksgarantie waardoor de onderhoudskosten de eerste 2, 3 (of 180000 jaar bij KIA) bestaan uit alleen de onderhoudsbeurten. Ook bieden alle automerken extra garantie aan tegen een procentueel gezien heel laag bedrag, hiermee is de garantie uit te breiden naar 2, 3 of 5 jaar extra!
    Daarnaast moeten alle autobedrijven toestemming vragen aan de leasemaatschappijen om onderhoud en reparatie uit te voeren (ja dat zijn twee totaal verschillende dingen!) Heel vaak zegt een leasemaatschappij van nou dat kan nog wel even mee, of vervang maar 1 band voor terwijl de andere ook slecht is, dat soort onzin. Moet je maar willen!

    Kortom, leasen is wel degelijk goed maar dan voor bedrijven die meer dan 20 auto’s hebben rijden omdat het anders administratief nauwelijks meer bij te houden is. Of omdat je geen zin hebt om ergens naar om te kijken en gewoon 1 bedrag per maand wil kwijt zijn, dat kan ook nog!

    Login om te reageren
  15. 86x86mm zegt

    22 oktober 2014 om 11:53

    Ik snap de samenwerking met Leaseplan, maar zet hier volgende keer graag advertorial bij. Bedankt!

    Ik heb als zelfstandige ook al een aantal keer dit soort sommetjes gemaakt met de volgende vijf opties:
    – Prive: auto zakelijk gebruiken
    – Zakelijk: Aanschaffen
    – Zakelijk: Financial Lease
    – Zakelijk: Lening
    – Zakelijk: Operational Lease

    En zo maak ik als “autoliefhebber” mijn keuze (bijna dummy proof):
    1) Wil ik prive ook met de auto rijden: -> Ja, ga door naar stap 2 / Nee, ga door naar stap 3
    2) Wil ik bijtelling over de cataloguswaarde betalen: Ja, ga door naar 3. / Nee -> Prive aanschaffen
    3) Heb ik de financiële middelen om de aankoop in 1x af te tikken: Ja -> Zakelijk aanschaffen / Nee, door naar stap 4.
    4) Wil ik de auto houden en eigenaar van de auto zijn: Ja, door naar stap 5 / Nee, door naar stap 6
    5) Wil ik dat de auto op mijn eigen (zakelijke)naam staat: Ja -> Zak geld lenen / Nee, door naar stap 6
    6) Wil ik zekerheid en vaste maandelijkse kosten en wat gemak: Ja -> Operational Lease / Nee -> Financial Lease

    Login om te reageren
  16. aikon1694 zegt

    22 oktober 2014 om 13:02

    Ik lees nergens de optie: Koop een auto van 15 jaar auto…
    35% bijtelling op de dagwaarde en elk jaar 20% afschrijving op de aankoop.
    Als je dan als ZZP-er 2 maanden zonder werk zit heb je niet de maandelijkse lasten van 440,– euro.

    Koop lekker een bmw 318i van 1999..

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      22 oktober 2014 om 18:18

      @aikon1694: Mwah, ik zou voor een iets grotere motor gaan… ;)

      Login om te reageren
  17. freez65 zegt

    22 oktober 2014 om 13:13

    Klinkt ideaal dat leasen, tot dat de situatie veranderd en je halverwege de leasetermijn van je auto af wil
    Kerching….

    Login om te reageren
  18. azenomei zegt

    22 oktober 2014 om 13:18

    Ik heb mijn auto van de zaak vorig jaar gekocht. Een Fiat Punto van 2 jaar oud. Kosten iets meer dan €7000 excl btw. Geen garantie bij genomen, wel uitgebreide aankoopkeuring gedaan. Rij er een kleine 60-80k per jaar mee. Daarvoor had ik een Opel Corsa. Die koste me 980 euro per maand excl kilometerbijdrage voor de meer gereden kilometers. Als ik de Fiat ga inwisselen voor een andere krijg ik er nog een beetje inruilwaarde op de volgende, dat krijg je niet bij leasen. Onderhoud is trouwens te verwaarlozen. De grootste kostenpost was het hydraulische systeem van de versnelling. Daar moest de bak voor open dus dat koste €500 ex btw. Prive rijden doe ik er niet mee, daar had ik een prive auto voor, maar die is de deur uit. Binnenkort koop ik daar een 15 jaar oude auto voor op de zaak. 35% bijtelling over de dagwaarde en een btw correctie, de rest mag allemaal van de winst afgetrokken. Al met al ben ik heel tevreden met de overstap van leasen naar kopen. En als je als ondernemer gaat zeuren over “administratie” dan heb je het verkeerde vak gekozen of geen goede boekhouder.

    Login om te reageren
    • azenomei zegt

      22 oktober 2014 om 13:32

      @azenomei: Bij de Corsa trouwens ook eens gezeik gehad met nieuwe banden. Eerst mocht ik die bij de lokale Opel dealer laten vervangen. Toen ik daar aankwam bleken die toch te duur. Of ik maar even naar Utrecht wou rijden. Na wat heen en weer gezeur hebben ze toch maar de banden bij de lokale dealer laten verwisselen. Ze vonden het niet fijn dat ik mijn uren voor heen en weer naar Utrecht ging factureren.

      Login om te reageren
  19. Rossi zegt

    22 oktober 2014 om 13:49

    Slechte berekening van Leaseplan, zowel inhoudelijk als qua layout.

    De afschrijving, onderhoud en verzekeringen zijn prive veel te hoog ingeschat.

    Login om te reageren
  20. marc94 zegt

    22 oktober 2014 om 14:18

    Als ik de reacties lees van leasers merk ik wel dat er veel verschil in zit per leasemaatschappij en werkgever. In dit huishouden zitten 3 auto’s waarvan er 1 geleased is. Het is maar net waar je waarde aan hecht maar de leasende persoon rijd al 30 jaar altijd nieuw. En hoeft zich geen zorgen te maken over onderhoud, en daarbij zit het verder ook wel goed met goede winterbanden en geen gezeur maar gewoon pirelli banden en zorgeloze schade en conflictafhandeling. Dat leaserijders per definitie auto’s aftrappen en mishandelen is ook niet waar. Iemand met een eigen auto die er de ballen verstand van heeft is net zo slecht alleen rijden die vaak in een koekjesblik (wat voor diegene best prima kan zijn) en niet in een premiejum auto. De betreffende lease auto rijd 70.000km per jaar waarvan 90 procent zakelijk. En de eigen auto’s slechts 10-15.000 ook een belangrijke afweging. Ook wat betreft onderhoudsintervallen. Als je 70.000 per jaar rijd is het wel fijn dat je je met je werk bezig kan houden en niet elke 3 maanden moeilijk hoeft te doen voor je onderhoud.

    Login om te reageren
  21. bmw1cabrio zegt

    22 oktober 2014 om 14:38

    De gemaakte berekening is iets te kort door de bocht en heeft zeker niet alle parameters inbegrepen.
    Daarnaast is het natuurlijk vooral bedoeld voor ondernemers en niet voor werknemers die een auto aangeboden krijgen. Voor werknemers is het BIJNA altijd voordeliger om een leaseauto te hebben ipv kilometervergoeding.

    Onlangs ben ik voor mezelf begonnen en denk ong. 30k zakelijk te rijden. Hiervoor heb ik privé een 12 jaar oude Mini Cooper gekocht. Zolang mijn onderhoudskosten niet teveel stijgen, blijf ik makkelijk onder de 19 ct p/km. Afschrijving is namelijk verwaarloosbaar. En misschien nog wel belangrijker: je zit niet aan een contract vast.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      22 oktober 2014 om 18:16

      @bmw1cabrio: Als werknemer zijnde, m’n 17-jarige privéauto met 170 pk en met de voor mij belangrijke opties, of een leasebakkie van de zaak met max 100 pk en kaal. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt: Privéauto gebruiken en km-vergoeding vangen…

      Login om te reageren
      • bmw1cabrio zegt

        23 oktober 2014 om 08:50

        @e1000bmw523i: Dat is het stigma van leasen “langzaam en kaal”. Slaat natuurlijk nergens op. Ik heb een bomvolle Giulietta QV (235pk) gehad, mijn BMW 125 Cabrio was heerlijk (sportstoelen, 18″, xenon, de hele rataplan) en als ik daar was blijven werken had ik volgend jaar een nieuwe 5-serie besteld…..

        Iedereen ziet de ‘economische’ leaseauto’s, maar hoe dacht je dat al die duizenden premium auto’s op de weg kwamen? Dat is ook lease en toch fantastische auto’s

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          23 oktober 2014 om 09:37

          @bmw1cabrio: ik deed mijn uitspraken op basis van het binnen dit bedrijf geldende leasebudget…

          Login om te reageren
  22. flutterby zegt

    22 oktober 2014 om 15:41

    Tja, met 118,75 euro (zakelijke: 98,14 euro) per maand aan onderhoud tikt het aan, maar volgens mij ben je voor een gloednieuwe Polo geen 1425 (zakelijke: 1177,68) euro kwijt aan onderhoud per jaar…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      22 oktober 2014 om 18:17

      @flutterby: Heb je een punt. Alles waarvoor je naar de garage moet, valt onder de garantie…

      Login om te reageren
  23. hans75 zegt

    22 oktober 2014 om 15:56

    ADVERTORIAL,

    na de overheid en banken zijn leasemaatschappijen de grootste boeven die we in nederland kennen..
    probeer eens van je leasecontract af te komen na een jaar of zo… de voorstellen die je dan krijgt zijn volledig van de pot gerukt..
    qua administratie heb ik meer werk aan die onbegrijpelijke leasefacturen dan aan de 2 facturen (jaarlijks onderhoud en de verzekering) per jaar die ik krijg op de auto in de zaak die in eigendom is.

    Login om te reageren
  24. tvr1974 zegt

    22 oktober 2014 om 18:09

    T is maar goed dat het een advertorial is want eigenlijk is dit natuurlijk keihard misleiding. T is maar goed dat ik me met cijfers bezig houd en niet met wetten anders zou ik dit artikel misschien wel eens aan een rechter voorleggen.
    Volledig verkeerd deze berekening, maar ok ik kan niet direct aantonen of dit bewust of onbewust gedaan is.. Wel zou ik adviseren deze advertorial te verwijderen want een rechter zal hier net zo over denken als ik..

    Login om te reageren
  25. e1000bmw zegt

    22 oktober 2014 om 18:28

    Mede mogelijk gemaakt door ListPlan…

    Login om te reageren
  26. casperho zegt

    22 oktober 2014 om 19:27

    Hebben jullie ook de excel hierachter beschikbaar? Dan kunnen we wat andere modellen proberen ipv de Polo.

    Login om te reageren
  27. g00f81 zegt

    22 oktober 2014 om 22:05

    een 2e hands auto kopen is wel voordeliger ;)
    en dan kan je vaak veel mooiere auto’s kopen…een goed aangeklede nieuwe golf leasen kost net zoveel als een E46 M3 kopen en onderhouden (4 jaar).
    en dan kan je ook nog geld vangen voor je M3 ook als je die weer weg doet na 4 jaar.

    en zeg nou zelf, wat is dikker?

    Login om te reageren
    • TimD zegt

      22 oktober 2014 om 23:34

      @g00f81: zou mijn golf 7 2.0 TDI niet meer willen ruilen tegen een BMW M3 e46 ze worden nu wel oud en probeer eens een goeie te vinden ? Zelf in 2007 een E46 m3 gehad en dat was echt een van de laatste met een volledig bekende onderhouds historie

      Login om te reageren
      • g00f81 zegt

        23 oktober 2014 om 22:16

        @TimD: ik rij een golf 7 1.4 tfsi, erg lekkere auto, maar je kan voor 25K gewoon een M3 vinden onder 100K kilometer, en geloof me dat is nog veel leuker rijden…
        als ik mag kiezen ga ik toch voor de M3…

        Login om te reageren
        • g00f81 zegt

          23 oktober 2014 om 22:17

          @g00f81: maar dat zal je dan wel weten ;)

          Login om te reageren
        • TimD zegt

          23 oktober 2014 om 22:20

          @g00f81: voor mijn catalogus waarde koop ik dan liever een m5 v10 :-))

          Login om te reageren
          • g00f81 zegt

            23 oktober 2014 om 23:59

            @TimD: ook zeker een hele dikke maar wel erg kwetsbare motor…ik ben aan het kijken voor een M als volgende auto maar die V10 is wel afgevallen van de lijst :) (wel veel auto voor weinig maar weer erg duur in bezit)
            vind persoonlijk die E46 ook gewoon de mooiste…

            Login om te reageren
            • TimD zegt

              24 oktober 2014 om 00:04

              @g00f81: alleen het geluid, maakt welke kosten dan ook weer goed ! Haha nee dat is natuurlijk een grapje :-) ja ik vind een m3 E46 ook nog steeds erg mooi… Alleen het verkeerde volk rijd er nu in en dat vind ik altijd jammer… Uit straf staat er nu een 3.8l V6 met 510 PK in de schuur… Made in Japan… ( SMILE )

              Login om te reageren
              • g00f81 zegt

                24 oktober 2014 om 23:00

                @TimD: he wat vervelend nou ;)

  28. dick1980 zegt

    22 oktober 2014 om 23:52

    In plaats van heel hard te roepen dat het een advertorial is of dat dit niet bij Autoblog thuishoort, hier een rekenvoorbeeld van een Volvo V60 PHEV.

    Aanschafprijs € 85.000
    .. waarvan BPM € 500
    Cataloguswaarde € 85.000
    Restwaarde € 15.000
    Bijtelling 7%
    Verbruik 1 liter = 15km
    Wegenbelasting € 1.200
    BTW 21%
    Prive KM 12500
    Zakelijke KM 7500

    Zaak eenmalig

    Aanschaf € 85.000,00
    Aftrek BTW aanschaf -€ 14.665,29
    Investeringsaftrek -€ 12.138,00
    Milieuaftrek € 0,00

    Aanschaf: € 58.196,71

    p/jaar p/maand

    Periodieke kosten € 8.650,00
    Aftrek BTW -€ 236,00
    Aftrek winst -€ 11.730,00

    Periodiek: -€ 3.316,00 -€ 276,33

    Kosten over 5 jaar totaal p/maand

    belast verkopen € 37.582,71 € 782,97
    onbelast (inruil) € 29.932,71 € 623,60

    Nu het leaseplaatje:

    p/jaar p/maand

    Leasekosten € 20.400,00
    Bijtelling € 5.950,00
    Bijtelling BTW € 714,00
    Aftrek winst -€ 10.404,00
    Aftrek BTW -€ 3.257,14

    € 13.402,86 € 1.116,90

    Kosten over 5 jaar totaal p/maand

    € 53.611,43 € 1.116,90

    Ik kan je veel vertellen, maar leasen is ALTIJD duurder dan zelf kopen en rijden. Hooguit het economisch effect van een investeringsreserve kan een doorslaggevend argument zijn, iets anders (zoals hier wordt geopperd) is totale nonsens.

    Login om te reageren
  29. strating zegt

    23 oktober 2014 om 09:24

    Leasen of kopen geeft altijd leuke stof voor discussie. Ik ben er zelf ook nog niet uit. Het (mijn) probleem met oudere auto’s is het inschatten van de jaarlijkse kosten van onderhoud. Mijn berekeningen wijzen telkens uit dat kopen goedkoper is. Echter schetst de ANWB autokosten berekening een heel ander beeld en lijk ik beter uit te zijn met Lease. Met een kilometrage van 45000 per jaar blijken de kosten toch flink omhoog te gaan (mijn budget laat het toe om auto’s te kopen met 100000+ km).

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      23 oktober 2014 om 17:06

      @strating: de ANWB biedt ook een aantal financieringsmogelijkheden/wordt gesponsord. Vind ik dus niet zo gek…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North