Auto van de zaak: leasen of kopen?

Branded content, 70 Reacties

Een auto leasen, prive kopen of op de zaak kopen. Wat is goedkoper? Het lijkt een nobrainer, want de leasemaatschappij moet er ook aan verdienen. Of is het tegendeel waar?

Lease versus koop

Leasemaatschappijen zoals LeasePlan bieden aan ondernemers en ZZP-ers lease auto’s aan tegen een vast tarief per maand. Dat tarief is inclusief alles (wegenbelasting, verzekering, reparatie, onderhoud en banden) en zorgt dus voor ontzorging en geen verrassingen of gedoe. Bij ontzorging worden echter kosten gemaakt en die kosten vind je natuurlijk terug in de tarieven die je betaalt. Met je boerenverstand kan je dus bedenken dat een leaseauto daarmee wel duurder moet zijn dan een auto die je zelf in bezit hebt. Maar niets blijkt minder waar.

Het rekenvoorbeeld
Het spreekwoord luidt: “meten is weten”. In het rekenvoorbeeld is uitgegaan van een vijfdeurs Volkswagen Polo 1.4 TDi BlueMotion. Het jaarkilometrage is 25.000, waarvan 17.000 kilometers zakelijk. In de tabel hieronder zie je dat leasen in dit geval voordeliger is, de gehele berekening vind je hier (PDF).

Eigendom
Netto maandkosten
Voordeel tov privé eigendom
Privé eigendom ZZP-er€ 480
Zakelijk eigendom ZZP-er€ 450€ 30
Leasecontract ZZP-er€ 440€ 40

Hoe kan een leasemaatschappij goedkoper zijn?
Grofweg zijn er vier redenen waarom het leasen van een auto in veel gevallen goedkoper is:
- Lage rentekosten
- Inkoopkracht
- Minder administratie
- Geen risico op restwaarde en onderhoud

Lage rentekosten
Zelfs als het geld privé of zakelijk ruim voorradig is, kan je je afvragen of het verstandig is om je geld vast te zetten in één of meerdere auto’s. De reserves op peil houden voor onvoorziene uitgaven of periodes dat niet direct een opdracht voorhanden is, is zakelijk gezien veel verstandiger.

Mocht het geld voor een nieuwe auto moeten worden geleend, dan is de rekensom vaak nog makkelijker. De rentes voor kortlopende leningen zijn hoog en de rente die LeasePlan biedt is heel scherp.

Inkoopkracht
Heb je zelf korting bedongen bij de dealer, dan neemt LeasePlan die over. Dankzij de inkoopkracht kan er soms nog meer korting worden bedongen en dat kan je terugzien in het tarief.

Minder administratie
Bij een eigen auto moeten alle facturen worden ingeboekt en soms ingewikkelde BTW berekeningen worden gemaakt. De leasemaatschappij verstuurt maandelijks één verzamelfactuur en de verwerking daarvan is uiteraard een stuk eenvoudiger.

Geen risico op restwaarde en onderhoud
Als u leaset, wordt dit risico op restwaarde verlies en onderhoud door LeasePlan gedragen. Dankzij de ervaring van het beheren van een omvangrijk wagenpark, kan LeasePlan veel beter inschatten wat de restwaarde zal zijn en wat de te verwachten onderhoudskosten zijn.

Bonus: de leasemaatschappij ontzorgt
Als alles op rolletjes loopt, hoeft het beheren van een wagenpark geen dagtaak te zijn. Het wordt anders als er wel dingen gebeuren. Bij een aanrijding in binnen- of buitenland komt vaak heel veel kijken: verzekering, reparatie, afslepen en de vervangende auto. Dat zijn zaken die de specialist veel sneller en handiger doet.

Als wagenparkbeheerder wil je soms ook afspraken maken over privégebruik, tankpasjes en onderhoud. In plaats van het wiel zelf uit te vinden, kan LeasePlan je voorzien van een standaard berijdersreglement.



70 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wouw! Een mooi artikeltje bangmakerij gesponsoord door LeasePlan. (hoort dat niet onder Advertorial, of moeten we alle artikelen onder autoleaseplanportalblog als advertentie beschouwen).
Maar goed, naar mijn mening ‘ruiken’ de voordeel punten naar een verkooppraatje.
Ja, lage rente kosten zou best kunnen; tenzij je dus niet hoeft te lenen!

Inkoopkracht  kan iemand me vertellen (@Sydney bijv), of ze ervaring hebben met hoeveel korting lease maatschappijen krijgen bij inkoop?

En dat risico op restwaarde vind ik zo’n mooie.
Als particulier die een auto koopt, zorg je beter voor je auto, trap je m niet als een gek af en dat zie je vaak bij de verkoop. Een leasebak trap je af; rijd je vol, laat je niet warm worden etc etc: als ie kapot is, krijg je toch een andere. Ik kan me ook voorstellen dat aan het onderhoud het minimum wordt gedaan. Of heb ik dit echt fout?
Kan je in NL trouwens in de boekjes van de auto zien of deze in zn eerste 3 levenjaren door is geleased via een leaseplan, of dat deze van een liefhebbende particulier was?
@gregorius: Leasemaatschappijen krijgen belachelijk veel korting, zoveel korting krijg je als particulier of zakelijk koper nooit. De importeur bepaald welke korting jij moet afgeven en hoeveel je daar van terug krijgt, dus de importeur betaald ook mee. Bijvoorbeeld: op een Business model heeft de dealer 2% dealermarge + 1,5% restmarge als je alle kwaliteits en aantallen bonussen haalt en die onzin, je geeft 6% aan de leasemaatschappij omdat je moet (meestal bellen ze nog op voor meer zodat je echt totaal overal bent uitgeknepen). Je krijgt terug van de importeur 2,5% en daar moet je het mee doen en dan moet ook echt alles alles in 1 keer goed gaan. En vervolgens nog 2 a 3 weken op je geld wachten van de leasemaatschappij.

Echter profiteer je als niet leaser wel van alle maandelijkse kortingen, die ook hoog kunnen oplopen.
@gregorius: erg erg “hangen naar de sponsor” Wouter, valt me erg van je tegen dit soort artikelen.
Absoluut niet OK zo’n artikel op “Autoblog”. Past mijns inziens slechts op Leaseplan.nl oid.
Met dezelfde “stelligheid” zijn er vele, vele voorbeelden aan te geven die de andere kant opvallen. Natuurlijk moet die Leasemaatschappij ook “leven” en doet die dat alleen over de “rug” van de dealer/importeur die met een lagere marge moet leven? en door het efficienter te doen?
Financiering, geen beslag werkkapitaal is natuurlijk het standaard argument wat steekhoudend is maar verder …………… kunnen hier vele pagina’s over schrijven. NB ben eigenaar van een Belastingadvieskantoor en heb in het verleden “achter de schermen van een auto lease mij” mogen kijken.
@SpiderIV: kom maar door met de smulverhalen. Altijd leuk om de verhalen uit de keuken te horen!
@gregorius: Ik sluit me compleet aan bij @peugeot205 Beter dan dat ik het niet verwoorden.
-edit: nutteloze bijdrage-
Ja ja, zakelijk ga je die eigen auto ook na 100k km of vier jaar inwisselen voor een nieuwe… not. Als je überhaupt al begint met een nieuwe, that is.
Weet niet hoe het in Nederland is, maar hoe zit het met fiscaliteit en brandstof?
Hier is het stukken voordeliger om te leasen, voor de wergever én de werknemer. Brandstof zit in de meeste gevallen bij de leaseprijs en is niet gelimiteerd in privé kilometers. Voor een premium auto gemakkelijk 200 euro voordeliger om te leasen (geen hoge afschrijving). En als leaser krijg je een auto die je zelf nooit zou kunnen/willen betalen, en elke 3 jaar een nieuwe. Ik lees op AB niks dan slechte commentaar op leasing, wel hier is het andersom.
@proost: autoliefhebbers leasen NIET ..
@lincoln: Te kort door de bocht, hiermee beledig je veel liefhebbers. Mijn leaseauto heb ik nodig voor m’n werk. Is inderdaad een redelijk fantasieloos ding. M’n daily. Mijn liefde staat in de garage te glimmen. Ik lees al m’n hele leven de autovisie, bezoek veel auto-evenementen, rij toerritten en ga op vakantie waar autorijden mooi is. Ik ben een liefhebber.

De stelling ‘auto’s die worden geleaset zijn geen liefhebbersauto’s’ vind ik wel verdedigbaar.
@dondeboer:

krijg jij van mij de titel “autoliefhebber” ..
zal wel belangrijk voor je zijn ofzo ..
@lincoln: Kortzichtig… een autoliefhebber kiest zijn leasewagen zelf (weliswaar beperkt maar ik zeg niet nee tegen een gratis BMW 120D).
@proost:

een Zanussi koelkast ..
een Ikea tuinstoel ..
een iphone ..
een macD hamburger ..
een huur BMW 120D ..
een NB gympie ..

ook jij bent nu officieel een “autoliefhebber” ..
@lincoln: Aangename mens ben jij.
Wachtend op je volgende reply, want de categorie internetheld waartoe jij behoort voedt zich met zijn “originele” en uitlokkende reacties.
@lincoln: Idd!

Het leasebudget bij ons is alleen toereikend voor een kaal “ecomobiel” dat niet vooruit te branden is…
Als ik als “autoliefhebber” wat keuzes ga maken en “bescheiden” een compact kies en deze in de optielijst voorzie van een lekker blok en wat leuke extra’s die ik noodzakelijk acht, kom ik op een dubbele, zo niet drievoudige van dat budget…

Ga ik echter privé kijken (en kopen) en stel ik mij tevreden met “slechts” 90% als zijnde vergoeding voor onderhoud e.d., dan gaat er een wereld voor me open…

Dus: autoliefhebbers leasen NIET!
@proost: en je denkt dat die afschrijving niet naar de klant doorberekend wordt? De bijzonder slechte berekening in dit artikel is gerechtvaardigd omdat er “advertorial” boven staat, meer wil ik er niet over kwijt. Credibility: meer dan 15 jaar ervaring als accountant/controller.

OT: leasen is enkel goed vanwege liquiditeitsoverwegingen, buiten dat is kopen altijd voordeliger met één enkele uitzondering: wanneer je de pech hebt dat je een “maandagochtendexemplaar” koopt.
@m550d: Daar is garantie voor uitgevonden… ;)
Ik heb het voor mijn situatie door laten rekenen en ik ben toch echt goedkoper uit als ik mijn auto niet op de zaak zet. Dus doe ik dat ook niet. Zo kan ik de auto rijden die ik wil en hoef ik niet te kijken naar kilometrage. Want als je dus boven je km’s rijdt ga je enorm bij betalen. Dus als jij schat 25k te gaan rijden per jaar en dat blijkt ineens 40k te zijn wegens succes van je zaak bijv. gaat de meter pas echt lopen. En dan komt er een heel ander financieel plaatje te staan.
@E34M5Touring:

Leaseplan is gedeeltelijk een overheidstoko .. zijn dus niet vies van -edit-
Nu nog met een Golf, Mondeo Wagon, V70 en 520d.
als je het sletje van Samson wil zijn ..
en het hoertje van Rutte ..

dan is leasen echt iets voor jou ..
@lincoln: meer meer meer. Dit zijn leuke wijsheden!
geld lenen kost geld. En leasen is nog altijd een verkapte vorm van geld lenen. Ook ik rij veel kilometers voor m’n eigen zaak en toch heb ik de auto privé, met eigen geld, aangeschaft. Door mezelf kilometervergoeding uit te keren en geen bijtelling heb (zou 25% zijn) ben ik uiteindelijk veel voordeliger uit. Ik laat de auto goed onderhouden, aangezien ik afhankelijk ben van m’n auto, en verzorg hem verder altijd goed. Bij verkoop nog nooit problemen gehad met een eventuele lage inruil.

Tuurlijk, als je vindt dat je een nieuwe dikke A6 of iets dergelijks moet rijden en je geen 60 a 70 ruggen hebt liggen, dan ga je leasen. Maar elk normaal denkend ondernemer, met een klein wagenpark, begrijpt dat dat niet voordeliger is.
@ptothem: Je beschrijft precies mijn situatie. Helemaal mee eens dus.
@lincoln: Je wordt wel met de dag zuurder trouwens. Vroeger vond ik je vaak wel grappig/satirisch, maar het wordt er niet beter op.
@dondeboer: Tja, de ontwikkelingen maken hem cynisch…
Jaja, en vervolgens op slicks door moeten rijden omdat de leasemaatschappij vindt dat er nog voldoende profiel op zit? Hmm, nee bedankt.
@kingfisher36: Geloof me, het zijn eerder lakse leaserijders die dat doen… Alleen bij de onderhoudsbeurt (waar de leasemaatschappij contact heeft met de dealer) komen dit soort zaken aan bod, en dan doet een leasemaatschappij echt niet moeilijk meestal, hooguit over waar de bandenwissel mag plaatsvinden.
@granlusso: geloof mij maar… Met de herfst op komst is voldoende profiel verstandig en veilig. Met 2.1mm profiel mocht ik echter niet wisselen bij de reguliere onderhoudsbeurt van de leasemaatschappij…. Goed, in twee weken was het profiel natuurlijk wel 1,9 en mocht het toch maar reken maar niet op rationeel gedrag bij het tuig. Levensgevaarlijk is prima als het maar geen kont kost…
Omdat ik toch echt een auto nodig heb voor mijn functie rij ik nu zakelijk in eigen beheer.. En reken maar dat leaseplan heel wat meer kost dan wat wij nu uitgeven.
@granlusso: Geloof me, een leasemaatschappij doet er alles aan om zo min mogelijk te vervangen. Banden zijn daar een mooi voorbeeld van. Al het onderhoud moet worden gemeld bij de lease maatschappij voor je mag beginnen aan zo’n auto. En je mag alleen repareren/vervangen als de lease hier toestemming voor geeft. Het leuke is, degene die beslissen of het uitgevoerd mag worden zit ergens naar een beeldscherm te kijken, heeft de auto nog nooit gezien, maar gaat wel voor jou beslissen of het veilig is of niet. Als er meer dan 2mm op de banden zit (ja zelfs 2,1mm) wordt er niet vervangen, ook al zou dit betekenen dat de beste man over 3wkn alsnog zijn banden kan laten vervangen. Denk jij als garage bedrijf, ik vervang ze toch want het is niet veilig, betaal je zelf de rekening…
@E34M5Touring: Dat de leasemaatschappij toestemming moet geven weet ik, maar dat vind ik niet meer dan logisch. Hoe wil je anders overzicht houden op een x aantal duizenden auto’s?
Het voorbeeld wat je noemde dat een leaserijder na drie weken alsnog de banden kan verwisselen is inderdaad wat knullig, maar vaak onvermijdelijk. Je moet immers ergens de grens leggen voor dit soort zaken. Bovendien kun je altijd zelf in overleg met de afdeling ROB (hoeft niet altijd via je wagenparkbeheerder, zolang je deze maar op de hoogte houdt), je kunt best wel eens wat afspreken daarmee. Let wel: tot op zekere hoogte.

Maar, concluderend, het is moeilijk voor een leasemaatchappij, vooral omdat de mate van slijtage nogal verschilt onder de leaserijders. En natuurlijk telt winst ook mee.
@granlusso: Ik heb genoeg met ROB afdelingen van doen gehad en die zijn echt niet zo makkelijk hoor. Snap best dat je ergens de grens moet trekken maar vaak zat meegemaakt dat er dus geen enkele coulance was om iets op te lossen. Wij lieten ROB dan ook de klant bellen om uit te leggen waarom hij over 2-3 weken wel mocht en nu niet. En wat bleek, dan kon er ineens veel meer…
@E34M5Touring: Prima ervaringen met die van Business Lease, zal per leasemaatschappij ongetwijfeld verschillen dan.
ik geloof op zich wel dat het dragen van het risico en de schaal waarop auto’s onderhouden en gekocht worden meespeelt.

als je mazzel hebt met een auto kopen op de zaak is hij goedkoper dan leasen, heb je pech, dan niet. (zo zie ik soms nieuwe leaseauto’s 3x in het eerste jaar naar de garage moeten voor een groot defect… en soms rijden ze 5 jaar probleemloos door)

dus er zit wat in… maar als je ZZP’er bent moet je gewoon lekker een 2ehandsje kopen ipv een nieuwe bak leasen. das sowieso goedkoper :)
“lage rentekosten” ..
ga gewoon niet voor een nieuwe auto als je em niet kan betalen sukkel ..

“inkoopkracht” ..
ga gewoon niet voor een nieuwe auto als je niet kan afdingen suffe ..

“minder administratie” ..
tuurlijk .. 48 facturen is veeeeeeel minder werk dan 1 factuur .. echt waar ..

“geen risico restwaarde” ..
kill yourself .. just kill yourself ..

“bonus” ..
nope .. je moet nu ook aan de huurtoko verantwoording afleggen ..
alleen maar meer werk dus ..
Denk niet dat in de berekening van dit artikel de restwaarde van de auto is meegenomen welke je na een leasetermijn van 4 jaar nog over houdt! Bij een leasecontract heb je na 4 jaar €440 te hebben betaalt niks!
En denk niet dat de restwaarde van de auto na 4 jaar €1920 is (het voordeel t.o.v. prive eigendom)
@Avi: exact, het voordeel van eigen beheer zit in de restwaarde en de vrijheid in de hoeveelheid kilometers die je maakt tijdens het contract. Advertorial is dus echt “wij van wc-eend…. “
@w0o0dy: dus jij gaat bij verkoop van je restwaarde genieten en vervolgens tot aan je pensioen op de fiets?

Aanschafwaarde en restwaarde komt er toch nooit meer uit man, dat geld zit voor altijd in je auto. Kosten daarvan heet niet misgelopen rente of erger misgelopen ondernemerskapitaal.

Net als bij leasen, waarbij restwaarde in de maandcalculatie zit, heb je prive bij verkoop diezelfde kosten die je dan pas aan het einde kan berekenen, inclusief misgelopen rente. Voor altijd, tot je gaat fietsen, of……leasen. Pas dan heb JIJ dan eindelijk je restwaarde terug in je kontzak. En wellicht goedkoper uit. Als je 80 bent en je rijbewijs niet meer verlengd wordt. Eerder echt niet.
Als je heel veel privé rijdt, kan leasen financieel interessant zijn.

Verder koop je vooral gemak.
Dit artikel ruikt naar een sponsordealtje! Wat ik overigens begrijp hoor don’t get me wrong.

Werk al ruim 8 jaar in de autobranche en ben van mening dat kleine bedrijven beter kunnen kopen dan leasen. Ja het is waar dat bedrijven in 1 keer een hoop geld kwijt zijn maar krijgen ook na een kwartaal de complete BTW weer terug! Daarnaast staat deze auto op de balans wat gunstig is, na 5 jaar is de auto afgeschreven waardoor verkoop bestaat uit alleen maar winst, een nieuwe auto heeft sowieso fabrieksgarantie waardoor de onderhoudskosten de eerste 2, 3 (of 180000 jaar bij KIA) bestaan uit alleen de onderhoudsbeurten. Ook bieden alle automerken extra garantie aan tegen een procentueel gezien heel laag bedrag, hiermee is de garantie uit te breiden naar 2, 3 of 5 jaar extra!
Daarnaast moeten alle autobedrijven toestemming vragen aan de leasemaatschappijen om onderhoud en reparatie uit te voeren (ja dat zijn twee totaal verschillende dingen!) Heel vaak zegt een leasemaatschappij van nou dat kan nog wel even mee, of vervang maar 1 band voor terwijl de andere ook slecht is, dat soort onzin. Moet je maar willen!

Kortom, leasen is wel degelijk goed maar dan voor bedrijven die meer dan 20 auto’s hebben rijden omdat het anders administratief nauwelijks meer bij te houden is. Of omdat je geen zin hebt om ergens naar om te kijken en gewoon 1 bedrag per maand wil kwijt zijn, dat kan ook nog!
Ik snap de samenwerking met Leaseplan, maar zet hier volgende keer graag advertorial bij. Bedankt!

Ik heb als zelfstandige ook al een aantal keer dit soort sommetjes gemaakt met de volgende vijf opties:
– Prive: auto zakelijk gebruiken
– Zakelijk: Aanschaffen
– Zakelijk: Financial Lease
– Zakelijk: Lening
– Zakelijk: Operational Lease

En zo maak ik als “autoliefhebber” mijn keuze (bijna dummy proof):
1) Wil ik prive ook met de auto rijden: -> Ja, ga door naar stap 2 / Nee, ga door naar stap 3
2) Wil ik bijtelling over de cataloguswaarde betalen: Ja, ga door naar 3. / Nee -> Prive aanschaffen
3) Heb ik de financiële middelen om de aankoop in 1x af te tikken: Ja -> Zakelijk aanschaffen / Nee, door naar stap 4.
4) Wil ik de auto houden en eigenaar van de auto zijn: Ja, door naar stap 5 / Nee, door naar stap 6
5) Wil ik dat de auto op mijn eigen (zakelijke)naam staat: Ja -> Zak geld lenen / Nee, door naar stap 6
6) Wil ik zekerheid en vaste maandelijkse kosten en wat gemak: Ja -> Operational Lease / Nee -> Financial Lease
Ik lees nergens de optie: Koop een auto van 15 jaar auto…
35% bijtelling op de dagwaarde en elk jaar 20% afschrijving op de aankoop.
Als je dan als ZZP-er 2 maanden zonder werk zit heb je niet de maandelijkse lasten van 440,– euro.

Koop lekker een bmw 318i van 1999..
@aikon1694: Mwah, ik zou voor een iets grotere motor gaan… ;)
Klinkt ideaal dat leasen, tot dat de situatie veranderd en je halverwege de leasetermijn van je auto af wil
Kerching….
Ik heb mijn auto van de zaak vorig jaar gekocht. Een Fiat Punto van 2 jaar oud. Kosten iets meer dan €7000 excl btw. Geen garantie bij genomen, wel uitgebreide aankoopkeuring gedaan. Rij er een kleine 60-80k per jaar mee. Daarvoor had ik een Opel Corsa. Die koste me 980 euro per maand excl kilometerbijdrage voor de meer gereden kilometers. Als ik de Fiat ga inwisselen voor een andere krijg ik er nog een beetje inruilwaarde op de volgende, dat krijg je niet bij leasen. Onderhoud is trouwens te verwaarlozen. De grootste kostenpost was het hydraulische systeem van de versnelling. Daar moest de bak voor open dus dat koste €500 ex btw. Prive rijden doe ik er niet mee, daar had ik een prive auto voor, maar die is de deur uit. Binnenkort koop ik daar een 15 jaar oude auto voor op de zaak. 35% bijtelling over de dagwaarde en een btw correctie, de rest mag allemaal van de winst afgetrokken. Al met al ben ik heel tevreden met de overstap van leasen naar kopen. En als je als ondernemer gaat zeuren over “administratie” dan heb je het verkeerde vak gekozen of geen goede boekhouder.
@azenomei: Bij de Corsa trouwens ook eens gezeik gehad met nieuwe banden. Eerst mocht ik die bij de lokale Opel dealer laten vervangen. Toen ik daar aankwam bleken die toch te duur. Of ik maar even naar Utrecht wou rijden. Na wat heen en weer gezeur hebben ze toch maar de banden bij de lokale dealer laten verwisselen. Ze vonden het niet fijn dat ik mijn uren voor heen en weer naar Utrecht ging factureren.
Slechte berekening van Leaseplan, zowel inhoudelijk als qua layout.

De afschrijving, onderhoud en verzekeringen zijn prive veel te hoog ingeschat.
Als ik de reacties lees van leasers merk ik wel dat er veel verschil in zit per leasemaatschappij en werkgever. In dit huishouden zitten 3 auto’s waarvan er 1 geleased is. Het is maar net waar je waarde aan hecht maar de leasende persoon rijd al 30 jaar altijd nieuw. En hoeft zich geen zorgen te maken over onderhoud, en daarbij zit het verder ook wel goed met goede winterbanden en geen gezeur maar gewoon pirelli banden en zorgeloze schade en conflictafhandeling. Dat leaserijders per definitie auto’s aftrappen en mishandelen is ook niet waar. Iemand met een eigen auto die er de ballen verstand van heeft is net zo slecht alleen rijden die vaak in een koekjesblik (wat voor diegene best prima kan zijn) en niet in een premiejum auto. De betreffende lease auto rijd 70.000km per jaar waarvan 90 procent zakelijk. En de eigen auto’s slechts 10-15.000 ook een belangrijke afweging. Ook wat betreft onderhoudsintervallen. Als je 70.000 per jaar rijd is het wel fijn dat je je met je werk bezig kan houden en niet elke 3 maanden moeilijk hoeft te doen voor je onderhoud.
De gemaakte berekening is iets te kort door de bocht en heeft zeker niet alle parameters inbegrepen.
Daarnaast is het natuurlijk vooral bedoeld voor ondernemers en niet voor werknemers die een auto aangeboden krijgen. Voor werknemers is het BIJNA altijd voordeliger om een leaseauto te hebben ipv kilometervergoeding.

Onlangs ben ik voor mezelf begonnen en denk ong. 30k zakelijk te rijden. Hiervoor heb ik privé een 12 jaar oude Mini Cooper gekocht. Zolang mijn onderhoudskosten niet teveel stijgen, blijf ik makkelijk onder de 19 ct p/km. Afschrijving is namelijk verwaarloosbaar. En misschien nog wel belangrijker: je zit niet aan een contract vast.
@bmw1cabrio: Als werknemer zijnde, m’n 17-jarige privéauto met 170 pk en met de voor mij belangrijke opties, of een leasebakkie van de zaak met max 100 pk en kaal. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt: Privéauto gebruiken en km-vergoeding vangen…
@e1000bmw523i: Dat is het stigma van leasen “langzaam en kaal”. Slaat natuurlijk nergens op. Ik heb een bomvolle Giulietta QV (235pk) gehad, mijn BMW 125 Cabrio was heerlijk (sportstoelen, 18″, xenon, de hele rataplan) en als ik daar was blijven werken had ik volgend jaar een nieuwe 5-serie besteld…..

Iedereen ziet de ‘economische’ leaseauto’s, maar hoe dacht je dat al die duizenden premium auto’s op de weg kwamen? Dat is ook lease en toch fantastische auto’s
@bmw1cabrio: ik deed mijn uitspraken op basis van het binnen dit bedrijf geldende leasebudget…
Tja, met 118,75 euro (zakelijke: 98,14 euro) per maand aan onderhoud tikt het aan, maar volgens mij ben je voor een gloednieuwe Polo geen 1425 (zakelijke: 1177,68) euro kwijt aan onderhoud per jaar…
@flutterby: Heb je een punt. Alles waarvoor je naar de garage moet, valt onder de garantie…
ADVERTORIAL,

na de overheid en banken zijn leasemaatschappijen de grootste boeven die we in nederland kennen..
probeer eens van je leasecontract af te komen na een jaar of zo… de voorstellen die je dan krijgt zijn volledig van de pot gerukt..
qua administratie heb ik meer werk aan die onbegrijpelijke leasefacturen dan aan de 2 facturen (jaarlijks onderhoud en de verzekering) per jaar die ik krijg op de auto in de zaak die in eigendom is.
T is maar goed dat het een advertorial is want eigenlijk is dit natuurlijk keihard misleiding. T is maar goed dat ik me met cijfers bezig houd en niet met wetten anders zou ik dit artikel misschien wel eens aan een rechter voorleggen.
Volledig verkeerd deze berekening, maar ok ik kan niet direct aantonen of dit bewust of onbewust gedaan is.. Wel zou ik adviseren deze advertorial te verwijderen want een rechter zal hier net zo over denken als ik..
Mede mogelijk gemaakt door ListPlan…
Hebben jullie ook de excel hierachter beschikbaar? Dan kunnen we wat andere modellen proberen ipv de Polo.
een 2e hands auto kopen is wel voordeliger ;)
en dan kan je vaak veel mooiere auto’s kopen…een goed aangeklede nieuwe golf leasen kost net zoveel als een E46 M3 kopen en onderhouden (4 jaar).
en dan kan je ook nog geld vangen voor je M3 ook als je die weer weg doet na 4 jaar.

en zeg nou zelf, wat is dikker?
@g00f81: zou mijn golf 7 2.0 TDI niet meer willen ruilen tegen een BMW M3 e46 ze worden nu wel oud en probeer eens een goeie te vinden ? Zelf in 2007 een E46 m3 gehad en dat was echt een van de laatste met een volledig bekende onderhouds historie
@TimD: ik rij een golf 7 1.4 tfsi, erg lekkere auto, maar je kan voor 25K gewoon een M3 vinden onder 100K kilometer, en geloof me dat is nog veel leuker rijden…
als ik mag kiezen ga ik toch voor de M3…
@g00f81: maar dat zal je dan wel weten ;)
@g00f81: voor mijn catalogus waarde koop ik dan liever een m5 v10 :-))
@TimD: ook zeker een hele dikke maar wel erg kwetsbare motor…ik ben aan het kijken voor een M als volgende auto maar die V10 is wel afgevallen van de lijst :) (wel veel auto voor weinig maar weer erg duur in bezit)
vind persoonlijk die E46 ook gewoon de mooiste…
@g00f81: alleen het geluid, maakt welke kosten dan ook weer goed ! Haha nee dat is natuurlijk een grapje :-) ja ik vind een m3 E46 ook nog steeds erg mooi… Alleen het verkeerde volk rijd er nu in en dat vind ik altijd jammer… Uit straf staat er nu een 3.8l V6 met 510 PK in de schuur… Made in Japan… ( SMILE )
@TimD: he wat vervelend nou ;)
In plaats van heel hard te roepen dat het een advertorial is of dat dit niet bij Autoblog thuishoort, hier een rekenvoorbeeld van een Volvo V60 PHEV.

Aanschafprijs € 85.000
.. waarvan BPM € 500
Cataloguswaarde € 85.000
Restwaarde € 15.000
Bijtelling 7%
Verbruik 1 liter = 15km
Wegenbelasting € 1.200
BTW 21%
Prive KM 12500
Zakelijke KM 7500

Zaak eenmalig

Aanschaf € 85.000,00
Aftrek BTW aanschaf -€ 14.665,29
Investeringsaftrek -€ 12.138,00
Milieuaftrek € 0,00

Aanschaf: € 58.196,71

p/jaar p/maand

Periodieke kosten € 8.650,00
Aftrek BTW -€ 236,00
Aftrek winst -€ 11.730,00

Periodiek: -€ 3.316,00 -€ 276,33

Kosten over 5 jaar totaal p/maand

belast verkopen € 37.582,71 € 782,97
onbelast (inruil) € 29.932,71 € 623,60

Nu het leaseplaatje:

p/jaar p/maand

Leasekosten € 20.400,00
Bijtelling € 5.950,00
Bijtelling BTW € 714,00
Aftrek winst -€ 10.404,00
Aftrek BTW -€ 3.257,14

€ 13.402,86 € 1.116,90

Kosten over 5 jaar totaal p/maand

€ 53.611,43 € 1.116,90

Ik kan je veel vertellen, maar leasen is ALTIJD duurder dan zelf kopen en rijden. Hooguit het economisch effect van een investeringsreserve kan een doorslaggevend argument zijn, iets anders (zoals hier wordt geopperd) is totale nonsens.
Leasen of kopen geeft altijd leuke stof voor discussie. Ik ben er zelf ook nog niet uit. Het (mijn) probleem met oudere auto’s is het inschatten van de jaarlijkse kosten van onderhoud. Mijn berekeningen wijzen telkens uit dat kopen goedkoper is. Echter schetst de ANWB autokosten berekening een heel ander beeld en lijk ik beter uit te zijn met Lease. Met een kilometrage van 45000 per jaar blijken de kosten toch flink omhoog te gaan (mijn budget laat het toe om auto’s te kopen met 100000+ km).
@strating: de ANWB biedt ook een aantal financieringsmogelijkheden/wordt gesponsord. Vind ik dus niet zo gek…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).