• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Auto via de weg draadloos opladen tijdens het rijden

Auteur: Dennis, gepost 8 oktober 2009 om 10:19 – 46 Reacties

Road Charge Marker

We worden doodgegooid met elektrische concepten en verzetten heeft geen zin meer, want elektrisch rijden wordt onze toekomst. Onze overheid loopt met naïeve plannen een beetje hard van stapel, maar uit een poll is gebleken dat wij niet negatief staan tegenover elektrisch rijden. De techniek staat niet stil en er worden continu vorderingen geboekt, maar het grootste nadeel van elektrisch rijden is nog altijd de beperkte actieradius. Duitse ingenieurs hebben onlangs een patent aangevraagd voor een nieuw oplaadconcept dat veelbelovend kan zijn.

Het systeem van het Duitser Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr (IAV) laadt de accu’s van je elektrische auto op via speciale strips in de weg. Door middel van elektromagnetische inductie wordt de energie dan draadloos overgedragen. Hé, dat hebben we niet zolang geleden toch ook al gehoord? Klopt, want Koreanen werken ook aan een draadloos oplaadsysteem. Echter met het systeem van de Duitsers, gebeurt het opladen tijdens het rijden en het systeem van de Koreanen gaat vooralsnog uit van vaste oplaadpunten.

De Duitsers denken nog 3 jaar nodig te hebben om het systeem productierijp te maken. Er moet namelijk nog wel een belangrijke hobbel genomen worden. Voor de draadloze overdacht, mag de afstand tussen de auto en de weg niet te groot zijn omdat anders het rendement terugloopt. De draadloze energieoverdacht is 80 procent efficient wanneer de afstand maximaal 1 cm is. Bij een afstand van 12 cm zakt het rendement naar 60 procent. Met een good’ol ouderwetse stekker wordt 90-95 procent rendement gehaald.

Het systeem zal automatisch elektrische auto’s detecteren en identificeren. Op die manier zal de weg enkel energie afgegeven wanneer er daadwerkelijk een auto over rijdt en bovendien uitsluitend op de plaats waar de rijdende auto zich bevindt. Door middel van de identificatie kan de eigenaar van de auto een rekening worden gestuurd voor de elektriciteitskosten. De auto zelf zal automatisch moeten detecteren wanneer er over zo’n speciale weg wordt gereden en vervolgens middels verstelbare vering de auto moeten verlagen om de afstand tot het oplaadsysteem te verkleinen.

Minder toepasbaar in drukke steden met veel korte straten, maar uitstekend geschikt voor lange stukken snelweg. Op die manier wordt de weg een range-extender. Nog even en we rijden allemaal in onze eigen metro. (via: gas2.0)

Ook interessant!

  • gratis
    Arnhem laat elektrische auto opladen aan lantaarnpaal
  • Stellantis bouwt snelweg die auto's kan opladen
  • Niet alleen je mandje, maar ook de auto vol bij Albert Heijn
    Niet alleen je mandje, maar ook de auto vol bij Albert Heijn
  • Enorme geluidsoverlast elektrische auto's bij opladen

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

draadloos-opladen, Elektrisch, oplaadpunt, Techniek

Vorig bericht: « Tweede filevrije dag uiteraard weer niet filevrij
Volgend bericht: Green Car of the Year 2010 finalisten zijn bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk zegt

    8 oktober 2009 om 10:24

    Klinkt goed, alleen nogal wat omstandigheden waaronder het moet werken… Auto verlagen, strip detectie, juiste rekening naar juiste persoon etc.

    Ik zie het nog niet helemaal voor me, zie nog meer toekomst in statische oplaadpunten

    Login om te reageren
  2. TR zegt

    8 oktober 2009 om 10:33

    Dat klinkt als toekomstmuziek. Mits al productierijp over drie jaar zou mooi zijn natuurlijk. Moeten we alleen niet vergeten dat dit weer tot wegwerkzaamheden gaat leiden ;-).

    Login om te reageren
  3. John zegt

    8 oktober 2009 om 10:44

    Wel handig, dan kan je in 1 keer naar Bejing rijden zonder te stoppen! Vroeger was de uitdaging, hoever kom ik op 1 tank, straks wordt het een uitdaging om te kijken hoever jijzelf volhoudt. Spannenddd!!
    Denk trouwens dat die het aantal SUV’s ook wel zal gaan verminderen. Evenals een groot aantal tankstations (op de lange termijn)

    Login om te reageren
  4. Tinus zegt

    8 oktober 2009 om 10:44

    Hmmm, klinkt ok. De startonderbreking van je auto werkt al jaren zo.

    Ben alleen bang dat er ook een hoop straling bij komt kijken (wat de fabrikant wijselijk niet zal vermelden, eerst subsidie regelen!). Daar zit je dan met je zak 30 cm boven 20.000V. Dan heeft iedereen in de toekomst ADHD!

    Login om te reageren
  5. Larrs zegt

    8 oktober 2009 om 10:46

    Mooie manier van opladen. Zo kan je in principe non-stop doorrijden.

    Login om te reageren
  6. Rik3 zegt

    8 oktober 2009 om 10:47

    Dan moeten ze eigenlijk een kastje maken dat die elektriciteit ‘opvangt’. Als ze dat kastje aan het wiel bevestigen zodat het meeveert, kan het nooit tegen het asfalt kapotkletteren bij een drempel bijvoorbeeld.
    Kat in bakkie!

    Login om te reageren
  7. tvrspeedsix zegt

    8 oktober 2009 om 10:54

    de good old ontlader wordt nu de oplader ;)

    Login om te reageren
  8. bartholomeo zegt

    8 oktober 2009 om 10:57

    @rik3 : dat dacht ik ook ja. Gans de auto verlagen tot op 1 cm van de grond is onbegonnen werk. ( toch zeker op onze belgische wegen) Veel makkelijker om bij de assen iets te monteren wat kan zakken tot op 1cm.

    Dus binnen x aantal jaren liggen alle grote autosnelwegen ( terug ) open om dit erin te proppen.

    Login om te reageren
  9. roadronner zegt

    8 oktober 2009 om 10:59

    Fantastisch. Tesla draait zich om in zijn graf als ie dit hoort.

    Login om te reageren
  10. Stefan zegt

    8 oktober 2009 om 11:03

    Bijhouden via identificatie om zo de energierekening door te sturen. En wat dan als ik 130 rijd in plaats van 120, sturen ze dan ook automatisch een boete op?:(

    Login om te reageren
  11. Eric zegt

    8 oktober 2009 om 11:06

    Maar wat met alweer extra golven die onze gezondheid schaden. GSM, GPS, Radio,… Deze zenden allemaal golven uit die op ons lichaam en hersenen(bij sommigen) inwerken. Nu dit nog!

    Login om te reageren
  12. Lotus-Omega zegt

    8 oktober 2009 om 11:15

    ik ga net electisch!!
    en dan zeker de helebeleving van het acceleren missen? naa nooit!
    denk es in: er rijdt een mooie porsche of Bmw langs en die trekt ff een sprintje… en dan een beetje luisteren hoe die weg “zoemt” neej, door mijn aderen stroomt benzine, geen stroom, ik ben geen robot! en ik zal het ook nooit worden!

    Login om te reageren
    • Larrs zegt

      8 oktober 2009 om 11:33

      @Lotus-Omega: Er zal waarschijnlijk altijd wel liefhebbers blijven van mechanische technieken, zoals jij en ik.
      Een auto met een verbrandingsmotor is qua beleving ook beter dan een elektrische auto.

      Tijdje geleden stond ik bij een oude brandweerauto uit de jaren 20. Heerlijk die geuren van olie, metaal en brandstof.

      Maar in een steden waar nu veel vervuiling is, zijn elektrische oplossingen wel de toekomst. Ik ben daar wel voorstander van.

      Login om te reageren
  13. Jopie zegt

    8 oktober 2009 om 11:21

    12 cm is ook niet realistisch, dan kun je geen drempel nemen. Reken op een rendement van onder de 50%. Niet erg energiezuinig.
    De kosten om de wegen hierop aan te passen zullen erg hoog zijn. Er is dure electronica nodig voor het herkennings- en betaalsysteem. De privacy is in het geding. Kortom: dit is nog ingewikkelder dan rekeningrijden. Kansloos concept.

    Login om te reageren
  14. Weltmeister zegt

    8 oktober 2009 om 11:29

    Als de electomotoren in het wiel zitten(zoals bij de electro R8) hoef je toch niks te verlagen.

    Login om te reageren
  15. Dirk zegt

    8 oktober 2009 om 11:32

    Wat een enorme onzin. Omdat men de opslag van energie IN de auto niet goed voor elkaar heeft gaat men sleuven in de weg maken voor die strips. Kost een godvermogen.
    Vervolgens komen de brandstofcell auto’s of andere technieken op de markt die auto’s normale actieradia geven en dan ligt die infrastructuur weg te rotten omdat het niet meer nodig is.
    Het probleem moet IN het voertuig opgelost worden en niet daar buiten.

    Login om te reageren
  16. -niels- zegt

    8 oktober 2009 om 11:33

    kunnen ze niet iets verzinnen met een stripje dat naar de grond loopt, beetje die rubberen dingen die je nu al wel eens ziet. dan kand e auto hoger blijven maar zit je ontvanger toch dicht bij de grond

    Login om te reageren
  17. Bilskrot zegt

    8 oktober 2009 om 11:34

    Volstrekt irrealistisch plan als je het mij vraagt. Om met zo’n laag rendement een auto op te laden moet je dus de gehele snelweg, zonder onderbrekingen, volstoppen met van die inductiepunten. Een auto zal er namelijk met 120 km of meer overheen rijden. Dus zo’n punt heeft maar een franctie van een seconde om de stroom over te brengen.

    Login om te reageren
  18. Vamos zegt

    8 oktober 2009 om 11:41

    Het lijkt me wel handig als je de detectie van de weg uit kunt zetten. Als je onderweg bent naar huis, je hebt nog genoeg stroom om dat te halen én je hebt daar een vast oplaadpunt (met stekker) kost dat je m.b.t. de oplaad-efficiëntie minder dan dat je zou betalen als je al rijdend zou opladen…

    Login om te reageren
  19. bakkerst zegt

    8 oktober 2009 om 11:46

    @ redactie,

    willen jullie niet meer verwijzen naar die poll die jullie ooit eens gedaan hebben, die ene waarvan de uitslag van te voren al vast stond, de antwoorden en vragen sturend waren. en die poll waarin de antwoordmogelijkheden halverwege werden aangepast die poll die onder een zeer beperkt publiek gehouden werd. die poll is niet representatief voor de nederlandse samenleving en de resultaten mogen NIET gebruikt worden om meningen op dit vlak te ondersteunen!

    dit is precies waar ik in dat topic al een keer voor gewaarschuwd had… :?

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      8 oktober 2009 om 14:55

      @bakkerst: dat enquete misbruik zat er dik in. Maar blijkbaar is autoblog opportunistisch genoeg om ook voor de toekomst sponsoring te willen…

      OT: ach, het zal wel. Laten we het systeem “openbaar vervoer” noemen.

      Login om te reageren
  20. Scheurijzer zegt

    8 oktober 2009 om 11:51

    Met de laadpunten(of zo) aan de buitenkant van de 25″ velg, de electromotoren in het wiel,en het kers systeem op de assen kom je al een aardig eindje. als ze dan ook nog eens een weg kunnen maken met ingebouwde zonnecellen dan zit je helemaal goed.Technisch zal het best moeilijk zijn maar de meeste technieken bestaan al.Dat is nogeens een elektronische snelweg!

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    8 oktober 2009 om 11:58

    Het idee is fantastisch, voor de praktische uitvoerbaarheid zijn nog heel veel dingen te regelen… Snel zal het zeker niet gebeuren, ik vraag me af of wij het nog meemaken dat er grootschalig gebruik van wordt gemaakt.

    Login om te reageren
  22. donaldduck zegt

    8 oktober 2009 om 12:05

    Net de oplaadstrips van F-Zero.

    Eerst zullen ze het toepassen op busbanen etc,
    Dit zal de eerste stap in de nieuwe infra op zich nemen.
    En uiteindelijk zullen wij er allemaal aan moeten geloven,
    het is gewoon een stuk gebuiksvriendelijker dan opladen bij een station. Zeker omdat niet iedereen een vaste parkeerplek heeft.

    Jammer maar helaas voor de petrolheads, electra is de toekomst. Voor de fun zullen we best onze classics met iets van E85 kunnen voeden. Maar de huis tuin en keuken auto wordt electrisch.

    Login om te reageren
  23. tt zegt

    8 oktober 2009 om 12:13

    ik geloof net als andere niet dat dit een oplossing is, gewoon door de schaal van het hele verhaal (alle wegen aanpassen?…) en de problemen met straling (denk ook aan storingen in onze mooie board computers… nog leuker bij drive by wire…).
    Als men dit al wil doen is een oplaadstation voor elk stoplicht etc veel beter. daar sta je ten minste even stil, minder wegen om aan te passen…

    Login om te reageren
  24. Fred zegt

    8 oktober 2009 om 12:20

    Oh nee ik zie slierten electrowaggies met een sleephut erachter richting zuid-frankrijk door België tuffen.

    Login om te reageren
  25. henken zegt

    8 oktober 2009 om 12:24

    rijden dmv een vette accu in je kofferbak zit er nu nog niet in.
    Ik snap zowiso niet waarom ze dit doen, die accu’s wegen al bijna meer dan de hele auto.

    Is dit efficient rijden?

    Login om te reageren
  26. henken zegt

    8 oktober 2009 om 12:26

    en dan heb je het probleem nog dat je om de 3 minuten weer op play moet drukken voor motorgeluid…..

    Login om te reageren
  27. Sorcerer zegt

    8 oktober 2009 om 13:26

    Mwoah, straling is te vergelijken met inductiekookplaten; vooral veel magnetische straling.

    Was dat trouwens ook niet het type straling dat ze kunnen gebruiken om delen van de hersenen uit te schakelen? ;)

    (leuk speeltje voor neurowetenschappers: magneet tegen je kop en je kunt spontaan niet meer praten)

    Login om te reageren
  28. jack zegt

    8 oktober 2009 om 13:44

    Vervelend als je dadelijk naar een oostblok land wil met je electrische wagen. Durf er m’n handen voor in het vuur te steken dat die hierop zullen achterlopen. Kom je bij de grens aan, tjoefff…. en nu moeten we lopen.

    Nee dit wordt ‘m niet.

    Login om te reageren
  29. Wolfsburger zegt

    8 oktober 2009 om 14:14

    Bepaalde strips in de banden monteren, die weer geleiden naar de auto, zo kun je de afstand op 0 cm houden. Weet iemand ook of de stroom afneemt naarmate het verder moet “stromen”? Zo ja, dan is dit niet zo’n snugger id

    Login om te reageren
  30. Marten zegt

    8 oktober 2009 om 14:54

    Hahaha wat een hoax!!! Het remt je auto meer af dan het oplevert! Efficienty ligt altijd lager dan 100% dus wat heb je hier aan? Je gebruikt juist meer energie!

    Login om te reageren
  31. Deodatus zegt

    8 oktober 2009 om 14:55

    In combinatie met afschaffing van BPM en wegenbelasting heeft dit best potentie. Zo kun je doordeweeks forensen met een elektrische leasebak van de baas en kun je (in het weekend) je eigen auto gebruiken om grotere afstanden af te leggen. Ik zie het probleem niet. Een volledige vervanger voor benzine-auto’s is het natuurlijk niet, maar dat hoeft ook (nog) niet.

    Login om te reageren
  32. Marten zegt

    8 oktober 2009 om 14:56

    Oeps, ik dacht aan permanente magneten, iets te haastig gelezen

    Login om te reageren
  33. Herwig zegt

    8 oktober 2009 om 15:41

    en wij ons maar ongerust maken over de “straling” van onze gsm !!! Wat met deze “straling” … zal in dit geval zeer bevorderlijk zijn voor onze haargroei waarschijnlijk !

    Login om te reageren
  34. peter zegt

    8 oktober 2009 om 16:42

    ik zou hier toch ook schrik krijgen van straling oid.

    binnen 20 jaar elke veelrijder kanker?

    Login om te reageren
  35. six-trey zegt

    8 oktober 2009 om 19:54

    het voordeel van dit systeem is wie er lang genoeg mee rijd geen zorgen meer moet maken van voorbehoedsmiddelen :roll: voor de gemiddelde leaser kan een elektrische auto handig zijn maar dit…

    Login om te reageren
  36. Vanquish zegt

    8 oktober 2009 om 20:13

    Ik zei al vanaf het begin dat SUV’s geen toekomst hebben, alleen de lowriders van niggah’s :P.

    Klinkt goed, maar gratis elektriciteit zou nog veel beter zijn. Vering van auto’s aanpassen is ook wat ver gezocht, laat dan een module uit de auto komen oid..

    Login om te reageren
  37. Hans75 zegt

    8 oktober 2009 om 21:12

    Nog even… en de trolleybussen van arnhem zijn weer modern… en wil iedereen van die sleepstengels aan zijn prius…

    Login om te reageren
  38. Cantago zegt

    8 oktober 2009 om 21:18

    Hier zie ik echt niks is… Een bak energie die de lucht in geblazen wordt, zitten we aan de ene kant met zuinige led lampjes te kloten, verliezen we aan de andere kant 40% stroom voor onze auto’s, wat een onzin weer zeg! Rot toch op met dat elektrische gemeuk! En dan heb ik het geeneens over de vraag of wij wel door energievelden willen rijden, en wat als de stroom uit valt? Dan kan niemand nog ergens heen, dan staat dus echt ALLES vast!

    WAAR-DE-LOOS!!

    Login om te reageren
  39. Raptor zegt

    8 oktober 2009 om 21:19

    Dat gaat nooit werken. Opladen gaat sowieso te traag. Geen enkel stopcontact kan zoveel ampère aan om de accu’s snel te laden. Het enige dat werkt is de accu’s vervangen in het tankstation.

    Login om te reageren
  40. lincoln zegt

    8 oktober 2009 om 21:23

    dat dit idee hebben de nederlandse spoorwegen al een patent ..

    Login om te reageren
  41. kcoupe24 zegt

    9 oktober 2009 om 09:31

    komt het trolleybus concept nu ook beschikbaar?
    Of kunnen we gaan opladen op de trambaan. Ha, allemaal een pantograaf op het dak monteren!!

    Login om te reageren
  42. autobandventieldopje zegt

    11 oktober 2009 om 01:27

    Mmmm..lijkt op de magneetzweeftechniek..v.d monorail..kan je net zo goed daarop overstappen en de electrische auto overslaan….gaan we fijn zweven met z’n allen totdat we daadwerklijk de lucht in gaan…vliegen!

    Mooi als het werkt..maar uiteraard dure infrastructuur voor nodig dunkt me..

    Login om te reageren
  43. Harry zegt

    7 november 2009 om 19:29

    Misschien ook laden mogelijk met een metalen wieltje of borstel dat/die zakt tot op of tegen de oplaadstrook. Mogelijkheden zat – de praktische uitvoering zal echter niet zo eenvoudig zijn. Ook autolak met nanotech-zonnecellen kan voor bijlading zorgen. Er komen nog leuke dingen in de toekomst…

    Login om te reageren
  44. Henk Daalder Dutch EV zegt

    7 november 2009 om 22:25

    Ik denk dat dit vooral thuis op de eigen aprkeerplaats wordt ingebouwd. dan hoef je je EV alleenmaar te parkeren en wordt hij automatisch opgeladen. Door de heel kleine luchtspleet, kan dan het overdrachtsverlies en de storing rondom ook kleiner worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North