• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autobedrijven opgelet, er zijn accu-oplichters actief

Auteur: ricardo, gepost 7 juli 2010 om 15:59 – 19 Reacties

accubak

De Bovag heeft autobedrijven gewaarschuwd voor malafide accu-handelaren die met smoesjes proberen oude, kapotte accu’s mee te krijgen. De reden hiervoor is dat ze het lood eruit willen slopen, aangezien dit metaal harde euro’s oplevert. Maar dat slopen doen ze dan weer niet op een milieuvriendelijke manier.

Elk autobedrijf heeft ergens wel een grote bak staan (zie foto) waarin oude accu’s worden bewaard totdat ze door een daarvoor bevoegd bedrijf worden opgehaald. Levert een leuk zakcentje op, dat ouwe lood en plastic. Voorwaarde is wel dat je dit laat doen door een bedrijf dat een afvoercertificaat kan afgeven. Iets wat je niet krijgt bij accu-sjaggeraars die ongevraagd om je voorraad komen zeuren.

Volgens de Bovag komen ze vaak met slappe smoesjes aanzette, dat ze het nodig hebben voor scholingsprojecten op ROC’s of voor kermisactiviteiten (?). Maar het gaat ze natuurlijk alleen om het lood, en het strippen van accu’s gebeurt bij deze batterij-beunhazen niet op de juiste wijzen (lees: milieuonvriendelijk). De Bovag adviseert alleen zaken te doen met erkende inzamelaars, en de politie te tippen wanneer er figuren over de vloer komen die met duimzuig-verhalen proberen om accu’s mee te krijgen. PDFje met dealerinfo staat HIER.

Ook interessant!

  • Accu Ford Mustang Mach-E is in de kou zouteloos
  • Volvo gaat mega-accufabriek uit de grond stampen in Europa
  • Elektrisch rijden is nu officieel goedkoper
  • elektrisch rijden duurder
    Elektrisch rijden duurder vanwege hoge stroomprijzen

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch

Vorig bericht: « Meer info over de Fiat 500 tweecilinder
Volgend bericht: Nieuwe McLaren F1 komt al in 2012? »

Lees Interacties

Reacties

  1. RickB zegt

    7 juli 2010 om 16:04

    Een Prius een rijdende goudmijn?

    Login om te reageren
    • John zegt

      7 juli 2010 om 16:11

      @RickB: Nee een dweil op wielen…

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        7 juli 2010 om 16:25

        @John:
        *proest*
        @duppie:
        prius heeft toch wel de oude lood batterijen?.?

        Login om te reageren
  2. John zegt

    7 juli 2010 om 16:12

    Enig idee over wat voor bedrag per accu we het dan hebben? Wat is de intrinsieke waarde?

    Login om te reageren
    • nielsje188 zegt

      7 juli 2010 om 17:22

      @John: ik SCHAT dat je dan toch wel over 50 euro praat

      Login om te reageren
  3. Duppie zegt

    7 juli 2010 om 16:14

    @RickB Een Prius heeft een NiMH accu, geen gram lood in te vinden.

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    7 juli 2010 om 16:35

    hier is maar 1 oplossing voor ..

    accu-belasting verhogen ..
    en alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon ..

    behalve voor de Prius natuurlijk ..
    want dat is een “goed doel” op wielen ..

    Login om te reageren
  5. Kristof B. zegt

    7 juli 2010 om 16:38

    Deze kwamen begin vorig jaar reeds meerdere malen over de vloer op onze bedrijventerreinen.
    Ze zagen er weinig professioneel uit. -lees malafide-

    Login om te reageren
  6. alltimer zegt

    7 juli 2010 om 16:45

    ach 30 jaar geleden deden we ze ook gewoon zo in de natuur storten.
    wel in de toen nog communistiche kant van duitsland…

    Login om te reageren
  7. Mairsil zegt

    7 juli 2010 om 17:03

    @laue

    Nee, de Prius heeft wel relatief moderne NiMH accu’s. Wat hij nog niet heeft is lithium-accu’s, zoals die in telefoons en laptops zitten. Die zijn nog een stukje lichter en krachtiger, maar ook veel duurder en explosiever.

    Login om te reageren
  8. Benjamin1 zegt

    7 juli 2010 om 17:17

    jammer, had graag gezien dat er overal gestripte prii stonden zonder accu’s :lol:

    Login om te reageren
  9. Cantago zegt

    7 juli 2010 om 17:40

    Simpel, ik doe zaken met degene die mij het meeste geld geeft en ze zo snel mogelijk meeneemt. Wat ze er daarna mee doen is niet mijn zaak. Dat regelt de milieupolitie maar;)

    Login om te reageren
  10. Bob zegt

    7 juli 2010 om 18:12

    @Cantago

    In die zin heb je wel gelijk, ze lichten je niet op idd.

    Login om te reageren
  11. ed zegt

    7 juli 2010 om 18:52

    Vorig jaar kwamen ze bijna iedere week vragen. Het was echt schorem, vooral Duitsers en polen. Maar hoe hun die accu’s doen recyclen is natuurlijk extreem slecht voor het milieu.

    Login om te reageren
  12. robertbmw zegt

    7 juli 2010 om 18:53

    bij ons opt werk worde die ook altijd gewoon door zo’n harrie opgehaald. wij hebben er dikke schijt aan. beurt goed hoor. beter als zo’n officieel bedrijf:P

    Login om te reageren
  13. withgold zegt

    7 juli 2010 om 23:19

    hehe jah, dat is dus dikke pech want tegenwoordig bij veel van zo’n officele berdijven krijg je zo’n accu bak, En deze MOET je binnen zoveel tijd zo vol hebben en dat is opzich wel een acceptabelen tijd, en als je dat niet doet( Of dus accu’s meegeeft aan van die schorem) dan moet je bepaalde huur betalen voor die bak en dat is niet mis kan ik je vertelle;)

    Login om te reageren
  14. jvb zegt

    8 juli 2010 om 08:42

    deze bepaalde bak, kan voor weinig aangeschaft worden. 2,50 of 5,00 beuren voor je kapote accu is een groot verschil en cker op aantallen als 30 tot 50 accus per maand.
    aan jou de keuze: 75,- of 150,- beuren

    Login om te reageren
    • Plague zegt

      8 juli 2010 om 12:58

      @jvb: Als dat het verschil is tussen een goedlopend of failliet bedrijf, is er wel iets goed mis. Dat is 2 nog geen uur werk door een monteur. Stel je hebt 5 monteurs in dienst, die doen 160 uur pp per maand, 800 per maand totaal, dan maakt dat een reuzachtige 0,25% omzet uit per maand. En daarvoor wil jij de natuur naar de klote helpen. Toffe peer ben jij! :)

      Login om te reageren
  15. Haakie zegt

    8 juli 2010 om 13:16

    Een paar jaar geleden is dat bij ons in de buurt ook gedaan. Die lui zaagden de accu’s gewoon open met een cirkelzaag. Politie deed er niets aan. Tot de krant er lucht van kreeg…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North