Autoblog-advies: circuitwaardige daily driver voor 3k

Auteur: , 117 Reacties

Dat is nog eens een uitdaging!

Ford Puma

Maak kennis met Nick. Nick leek het leuk ons wel een paar hoofdbrekens te bezorgen. En dat is hem zeker gelukt. Want hij is op zoek naar twee totaal verschillende eisen in één auto. Ten eerste moet de auto gewoon voor dagelijkse (zakelijke) ritten gebruikt worden. Dus moet het een mooie en representatieve auto zijn. Geen probleem. Moet lukken.

En dan de andere eis: het liefst een beetje circuit-waardig. Nick is een fervent trackday bezoeker, maar zijn huidige auto, een Renault Megáne Cabriolet wordt vanwege het ontbreken van een dak niet toegelaten. Het budget? 3 mille. Nog een wens: achterwielaandrijving. Jullie denken waarschijnlijk hetzelfde: zoek de mooiste E36 voor 3 mille die je kunt vinden. Juist díe auto staat op de no-go list.

Het welbekende overzicht:

Huidige /vorige auto's:Renault
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 3.000
Jaarkilometrage:10.000km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Cabriolet niet toegestaan op trackdays
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Achterwielaandrijving
No-go modellen / merken:BMW E36

 

De uiterste hoeken en krochten van het internet zullen moeten worden opgezocht om voor Nick een geschikte auto te vinden. Eigenlijk zou het niet moeilijk moeten zijn, want voor Team Autoblog.nl was het eigenlijk totaal geen probleem om een uiterst competente Mondeo V6 Wagon te scoren. Echter, de nadruk zal nu iets meer op weggebruik liggen. Gelukkig heeft @Larssb een enorme pot koffie gezet om de zoektocht voort te zetten en tot de volgende aanbevelingen konden komen:

Lexus IS200

Japanse Dreier: Lexus IS200
Het alternatief uit het Verre Oosten. En wat voor een. De IS200 is een zeer geslaagde auto. Het design is niet onaardig, en het interieur is zowaar origineel. Dus representatief voldoende. De motor is een heerlijke atmosferische zes-in-lijn, welke 155pk op de achterwielen zet. De handbak schakelt precies en soepel  en er zit gevoel in je stuurwiel. Niet de meest zuinige auto, maar op een circuit sta je zeker niet direct voor paal. Er is ook een sterkere 300, maar deze was er enkel met automaat. Een redelijke IS200 heb je wel voor 3 mille. En dan ook nog eens met redelijke kilometerstanden. Deze zou ik zeer serieus overwegen. Daarbij zijn het altijd wel autogekken die zo’n ding (ver)kopen, terwijl je bij een 3-serie van allerlei volk tegenkomt.

BMW 318ti Compact

De broer van de E36: BMW 318ti Compact
De E36 wilde je absoluut niet hebben. Dat is jammer, want de auto sluit verder goed aan bij jouw wensen. Andere optie is de E46. De normale sedans zijn voor die prijs te vinden, maar de meeste exemplaren zijn toch wel een beetje doorleefd. Dat geldt echter niet altijd voor de E46 Compact. Beetje het lelijke kindje van de range. Zeker niet terecht, want je hebt er een topauto aan. 50/50 verdeling, een fijne viercilinder met voldoende pit en een ragfijne besturing. Wat wilt een mens nog meer? Voor 3k vind je een nette 316ti (115pk) of zelfs een redelijk frisse 318ti (143pk).

Tot hier overigens de RWD alternatieven. De reden waarom is kort: dit is het. Of een E36. Er zijn wel achterwielaangedreven auto’s in de prijsklasse, maar die hebben op een circuit niet zo veel te zoeken. Denk aan een CLK, SLK, C-klasse, Mustang, Camaro, Hyundai XG of Opel Omega. Daarom gekeken naar auto’s die de mix van praktische bruikbaarheid/circuitvaardigheid beter kunnen combineren.

Ford Puma

Pretpakket: Ford Puma
Eén van de meest ondergewaarde auto’s van de late jaren ’90 is toch wel de Ford Puma. Velen zagen het als een kappersautootje. Je nam een 206CC, Beetle of Tigra. En anders was er de Puma. Het onderstel is echt een USP van de Puma. Net als het schakelen (alu pookknop is sóchtends wel koud!) en het sturen.  Voor 3k vind je een redelijk mooi exemplaar, en zelfs de fijne Yamaha 1.7 is mogelijk in het budget. Een heerlijk hoogtoerig blokje met 125pk. Er zijn al diverse enthousiastelingen die dit door hebben: de Puma komt nog wel eens voorbij op diverse trackdays (op de weg zie je hem bijna nooit). Let wel even op roest, want dat kan een catastrofaal probleem worden. Als het op tijd is opgemerkt is het goed te verhelpen.

Nissan Primera 2.0 Sport

Semi-Toerwagen: Nissan Primera 2.0 Sport
Jazeker, een Japanse middenklasser. 0-100 in net minder dan 10 seconden en een top van iets boven de 200 km/h. Klinkt niet zo snel, maar dat maakt niet uit. De Primera is namelijk gezegend met een zeer fijn onderstel. Strippen, rolkooi, semi slicks en grotere remmen en je hebt zelfs een zeer capabele Ringtool (mocht je er een project van gaan maken). Het gaat er niet om hoe hard je accelereert, maar hoeveel snelheid je mee kunt nemen in de bochten. Daarbij zit het met de betrouwbaarheid wel snor en is de auto lekker saai: dus representatief! De 2.0 Sport was er van 1998 tot 2001. Daarvoor had je de Primera GT, misschien zelfs een betere keuze, maar die moet je echt met een vergrootglas zoeken.

Hyundai Coupe FX 2.0i CVVT

Koreaanse Underdog: Hyundai Coupe 2.0 FX
De derde generatie van de Hyundai Coupe was een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van de modellen ervoor. Het interieur is een stuk minder Koreaans en het uiterlijk is nog steeds fris. De 2.0 heeft een fijnere balans, de V6 is nauwelijks sneller en vaak gekoppeld aan een ouderwetse viertraps automaat, en die wil je niet. Voor 3 mille is er zelfs keuze, er zitten voldoende ‘nette’ exemplaren tussen. Echt de moeite waard.

Renault Clio Renault Sport 2.0 16v

Droomhatch: Renault Clio Renault Sport 2.0 16v
Dé hatch die iedereen wilde in 2000. De Clio Renault Sport. Met 172pk heerlijk potent, van onder uit al  sleuren ze er goed aan. Standaard zijn deze auto’s absoluut niet missplaatst op een circuit, sterker nog, eris mee geracet. Voor 3 mille heb je een Phase I in redelijke staat, of een Phase II met wat werk. Niet de meest zakelijk verantwoorde auto, maar de niet kenner ziet gewoon een Renault Clio met leuke wielen.

Opel Astra OPC

Droomhatch II: Opel Astra OPC
Kijken we een segmentje hoger, dan valt op dat de allereerste OPC ooit wel heel betaalbaar is geworden. Onebekend maakt onbemind, want er zitten best aardige exemplaren tussen. Zorg wel dat het een originele is, want sommige zijn fout getuned. Voor de goede orde: standaard hadden ze dikke bumpers, BBS wielen en een hoge achterspoiler. Voor 3 mille heb je zelfs nog een beetje keuze. Let er wel op dat de originele Recaro’s er nog inzitten, die willen nog wel eens ‘verhandeld’ worden, en het zelfde geldt voor de velgen.

MG ZS120

Onbekend: MG ZS120
Ook typisch zo’n auto die je eigenlijk nooit tegenkomt. Uiteraard is het gewoon een Rover 45 (wat eigenlijk een 400 was) met pretenties. Maar niet geheel onterecht, want de MG ZS kreeg alle modificaties die je bij een beetje trackday wel op weg helpen. Denk aan fijne sportstoelen en een puik onderstel. De motor is een beetje tam, maar een goede ZS180 valt helaas buiten budget. Maakt niet uit, want ook de 120pk sterke versie wil best vooruit. In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen zit het met de betrouwbaarheid redelijk snor (behoorlijk uitontwikkelde auto). En wanneer je niet aan het knallen bent, kom je zakelijk voorrijden met een nette Britse sedan.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



117 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Zoals het kenteken al aangeeft van die Astra, niet gemaakt voor echte mannen
@dhrwilders: Een homoseksuele man hoeft toch niet per se ‘minder man’ te zijn? Zolang die maar voor zijn familie zorgt.

http://sadydy.blog.com/files/2014/02/untitled-191.jpg
@dhrwilders:
Er is niets mis met een beetje homo of metro man zijn.
Maar in zo’n blauwe astra zou ik ook met gele platen niet gezien willen worden.
@dhrwilders: Deze Gay weigert iig in een G(ay) astra te gaan rijden.
Anyway, een Volvo 360 is een leuke circuit auto, RWD en voor dit budget kan je de garage vullen met reserve onderdelen.
@dhrwilders: beetje gay is ok
@dhrwilders: Denk dat jij Gordon niet bij kan benen in zijn R8 V10 ;)
@dhrwilders: Haha indd, er wordt nog gezegd pas op fout tuningmeuk, zit er op de gaystra nog m3 spiegels ook nog!
@dhrwilders: wat is een echte man dan? En ik zou ook niet in deze willen rijden al klopt het kenteken dan wel. En als jouw redenering klopt is een M5 E90 ook niet voor echte mannen….

Nutteloze reactie weer van je…
@flik2punt0: Net zoals een M3 E60
@dhrwilders: Wilders is trouwens pro gay en voor het homohuwelijk dus kijk eens naar de stand punten van je idool
100% voor de clio RS gaan. Ik geniet er dagelijks van. 7 seconden naar de 100 & een top van 220 km/h, wat wil je nog meer? Mijne is iets verlaagd en hij kan de bochten door op 3 wielen als dat nodig is ;)
@cliosport2000: zijn die al niet wat duurder dan 3000?
@cadrez: ik heb mijne voor €2400€,- gekocht een halfjaar geleden. Echter had ik wel geluk dat hij bij een luxe Mercedes dealer stond die er enorm graag vanaf wilde… 90% van deze auto’s is helaas verpauperd met gekke uitlaten en bumpers maar als je het treft, zitten er erg mooie exemplaren bij voor onder de €3000!
@cliosport2000: rice rice baby
@cliosport2000: ahzo. Een vriend kocht er onlangs eentje in duitsland maar die prijs lag toch iets boven de 6000 euro. Wel een heel erg net exemplaar.
@cliosport2000: is ie blauw?
@jmeverts: Jazekers, ik probeerde een linkje te plaatsen maar dat gaat niet zo goed, dus als je dit kopieert en plakt in de browser moer hij het doen ;)

http://i.imgur.com/giqTq4o.jpg
@cliosport2000: Gaaf! Ziet er goed uit. Zo een heb ik ook gehad, in het blauw. :)
@cliosport2000: Zijn die dingen een beetje betrouwbaar? Staat bij mij ook op de shortlist als eerste auto
@560pkferrari: Ik heb er nog 0 problemen mee gehad, ik zie ook weinig tot geen slechte recensies! Ik moet er wel bij vertellen dat die van mij altijd bij de VkV groep is onderhouden door de vorige eigenaren en dat alle historie aanwezig is.. Ik wist dus wat ik kocht! Gewoon goed kijken naar gebruiksporen en de onderhoudshistorie, dan denk ik dat er niet veel problemen zullen zijn. ( Renault onderdelen zijn ook niet zo achterlijk duur als er wel iets aan de hand is ;) )
@560pkferrari:

Riemwissel wordt je alleen niet vrolijk van. Mijn neef heeft er zelf één gereden en is monteur. Motorblok moet naar beneden eruit om er fatsoenlijk bij te kunnen.
@jack_abarth: Dat is inderdaad precies de rede waarom ik er een gekocht heb waarvan de riem 4 maanden oud was, de kosten voor het vervangen van de riem gaan makkelijk over de €600,- als je het bij de monteur op de hoek laat doen.. De prijzen bij de dealer word je al helemaal bang van.
@cliosport2000: riemwissel is zo’n €1000 bij de dealer. Jammer dat de phase zo lelijk is :(. Heb zelf een Clio 182, die vind ik veel beter gelukt.
@jeanwillem: Ik heb hard gezocht naar een 182 maar ik kon er geen een vinden die aan mijn wensen voldeed. In Engeland zijn er genoeg te vinden overigens ;)
@cliosport2000: In Engeland zijn er 5500 geleverd. In Nederland slechts 53 waardoor ze wel prijzig zijn. Heb er zelf ruim een half jaar naar gezocht voordat ik er één gevonden had die aan mijn eisen voldeed.
@jack_abarth: Niet vrolijk: klopt. Maar het kan binnen een dag met de motor erin, als je enigszins handig bent.

Heb er hier 2, waarvan 1 op LPG met 330.000 km. Stuurt fantastisch!
@560pkferrari: ik heb in 5 jaar welgeteld 1 kapotte verstuiver gehad met mijn phase 2. Wel heb ik 2 keer de distributiewissel gehad, een van de phase 1, en de phase 2 een jaar daarna. De minst leuke riemwissels die ik ooit gedaan heb. Ik heb voor de rest er een superauto aan gehad.
@cliosport2000: Met de fiets lukt me dat ook met 2 wielen ;)
@cliosport2000: Kijk, jij snapt het. Met die RS rij je alle auto’s die hierboven staan helemaal zoek. En alle cijfertjes kloppen bij deze auto. Zowel op het vlak van de prestaties als op het vlak van de kosten.

Leuk dat jij ook een RS phase 1 hebt! En dat ie (zo goed als) origineel is. Ik heb er ook een en rij er al 8 jaar met veel plezier in.
@clioracing: yep ben er ontzettend blij mee! Ik kan me niets beters wensen als eerste auto! Mijne is inderdaad zo goed als origineel, hij is heel iets verlaagd en er zit xenon verlichting in :).
Zowaar een aankoopadvies dat ik zelf had kunnen schrijven. De Lexus heb ik ook overwogen. Rijdt heerlijk, super betrouwbaar en ziet er representatief uit. Het grote nadeel: brandstof verbruik. Met een IS200 haal je met moeite 1 op 9. Wat je bespaard op onderhoud geef je dus weer uit aan brandstof.
@ferrari94tr: 1 op 9?

ik rij op 80 km wegen 1 op 14 a 15. 130 km/u op de snelweg is 1 op 11 a 12.
Als je weinig stadsverkeer hebt dan kom je gemiddeld op 1 op 11 uit.
De nieuwere 3-serie Compact heb ik altijd een gaaf ding gevonden. Nogal vreemd, maar de facelift van het nieuwere model is niet eens zo lelijk.
Ik rij zelf een IS200 en ik kan niets anders zeggen dan erg comfortabel en zeer sportief rijden met telkens een enorme lach op mijn gezicht.
@erwin.lagcher.5: Klopt helemaal, heb ook nog eens een Is200 Sportcross gehad van 2003, reed altijd 1 op 10 of als je zuinig deed 1 op 11.
Je moet alleen niet te groot zijn, want erg ruim zijn ze niet van binnen.
@willeme: Holy crap. De gevulde koeken weer vergeten….. Zo terug!
@larssb: Is wel lekker ja. Maar een Spritskoek lust ik ook wel.
@willeme: waarom ben je nu eigenlijk van nickname veranderd?
LOL!! Die titel!!! Circuitwaardige daily driver voor 3K!!!! Misschien eens kijken bij de efteling?
@jackass266: precies mijn gedachte bij het lezen vd titel. Zou me niks verbazen als we binnenkort zien: Autoblog-advies: powersedan voor 1 euro
@jackass266: HAHAHAH!!!!!111!!…

Het zullen geen Porsche GT3’s worden maar een circuitwaardige auto voor 3k is helemaal niet zo gek. Het is de eis dat ‘ie ook representatief moet zijn dat het lastig maakt.

Hoeveel mensen rijden er wel niet trackdays met BMW’s (oke, die wil de vraagsteller ook niet) en mx5’s.
Clio RS, 100%
@willeme mooi lijstje weer. Al mis ik toch wel een Mondeo ST en een Saab 9-3 Turbo.
@dutchdriftking: De Saab 9-3 turbo heeft niets te zoeken op een circuit. Net als snelle Volvo’s leuk op de snelweg, sommige zijn redelijk vlot, maar hopeloos als je er vol voor gaat.

De Mondeo ST205 staat nergens te koop in NL (of goed verstopt)
@willeme: de ST205 zal lang zoeken zijn, maar de ST220 is goed te vinden.

een mooie 2.5 GT :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/280419407?asrc=st|as


een ST220 wagon met spannend veel ervaring :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/282824364?asrc=st|as

een ST220 die in mijn ogen een fijne optie is. De km stand is wel wat hoog, maar met goed gebruik en voldoende onderhoud is dit op zich geen probleem. De rode recaro`s maken alles goed.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/279930588?asrc=st|as
@dutchdriftking: Flink afgeleefde auto’s. Daar kun je zo 3 mille insteken om ze weer een beetje rijdbaar te maken. Daarbij zijn ze voor het circuit wel een beetje zwaar.

Dan zou ik bij een Ford toch voor de Puma gaan. En als het een sedan moet zijn de Primera ;-).

En die V6 met 170pk doet hoet goed op het circuit, maar zoals @Mauritsh heeft zijn de remmen bijzonder gevoelig voor slijtage.
@willeme: Ze zijn uiteraard niet perfect, maar een circuit speeltje waar je ook mee voor de dag kan komen op de weg, voor slechts 3k, dat is gewoon heel spannend. Misschien een MX5 met rolbeugels? Of word ook dat niet geaccepteerd?
@dutchdriftking: je weet dat de gemiddelde ST220 een motorwissel nodig heeft gehad? Met dat in het hoofd zou ik de el cheapos lekker laten staan.
@davelepeef: Ik heb inderdaad wel eens wat gehoord over de kwaliteit van de ST220. Budget dan maar opschroeven en een Focus ST170 kopen? Veel beter word het niet met een standaard voorwielaangedreven auto onder de 5k….
@dutchdriftking: de 9-3 met turbo (v.a. 150pk) is een heerlijk rijdende auto. Onderstel is echt op comfort gericht dus van circuitpotenties kun je niet direct spreken
de MG ZR ziet er net wat sportiever uit, en voor dat geld kun je nog best redelijke exemplaren vinden
en anders gewoon de Clio!
Ze zijn dan wel niet achterwiel aangedreven maar met een Saxo VTS 16V of een 106 GTI / Sport / Rallye kan je ook een hoop lol beleven op het circuit
Ik zal dit niet snel zeggen maar misschien is het nou beter om 2 a 3 ruggen erbij te sparen..
Alfa 159… al zou ik voor het circuit liever een Alfa 156 nemen
Ik weet niet waarom, maar ik moest gelijk denken aan de Suzuki Ignis. Echt een leuk bakkie is dat. Deze is weliswaar iets boven je budget, maar met een beetje lullen krijg je hem wel mee voor 3000 eurootjes.

Met een Hyundai Coupe heb je er ook een leuke auto aan. Dit exemplaar is aardig strak met zijn lederen bekleding en volgens mij staat ie nog wel aardig netjes op zijn wielen. Met 139PK heb je ook wel een aardig vlotte auto. Het blok valt ook nog wel aardig wat te kietelen, ideaal voor een trackday.

De jeugdliefde van @mauritsh mag ook zeker niet ontbreken. De Honda Prelude is een geweldig ding. Het blok heeft al prima vermogen, maar valt ook prima te tunen. Plus dat het gewoon een erg gave auto is om te zien en je ziet ze niet al te vaak. Dit exemplaar is ook nog eens afkomstig van de eerste eigenaar en heeft een lage kilomterstand, topding!

Jammer eigenlijk dat je de E36 als een no-go hebt staan, dat is eigenlijk de beste kandidaat voor je. Voor de rest zou ik het zo snel niet weten voor achterwielaandrijvers, maar ik denk dat de redactie wel een mooi advies heeft weg gegeven. Succes met je zoektocht!
Uit deze lijst de Primera. Recent hadden ze bij de buren eenzelfde type op de rollenbank staan. Mankeerde niets aan, volgens mij alleen versleten ruitenwissers en een rubbertje ergens. Na 5,5 ton!
Bij minder dan 10.000km per jaar moet een Alfa 33 ook wel te doen zijn, en toevallig staat er op mp ééntje die ook nog eens precies binnen het budget valt:

http://link.marktplaats.nl/m1030247890?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85561
@escort77:
Jup, zat ik ook mee in mijn hoofd. Ik kwam deze tegen:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/273534647?asrc=st|as
Volvo 850 T-5R als je goed zoek a 250pk, En anders een 850 T-5 Sports-line
ik zeg doen! Klinkt ook Geniaal!
@ownkruid: Niet echt een circuit-auto.
Alfa Romeo 75!
Ik dacht zelf aan een Suzuki Liana of Kia Cee’d
Ik linkte gisteren een Alfa 145 met turbo! 240pk en maar 90k gelopen ofzo. 3950.- staat op gaspedaal. Beetje lullen en poetsen. Kom je nog een heel eind.
Zelf twee Clio RSjes gehad, een Phase I en een Phase II. Je moet wel echt geluk hebben, want je kunt er zomaar veel mankementen aan hebben.

Dat geldt overigens denk ik voor de meeste wat oudere sportieve auto’s. Wat zeker in het algemeen geldt is dat onderhoud en onderdelen duurder zullen zijn dan bij de minder sportieve modellen.

En als je er hard mee rijdt, helemaal op het circuit, zal je onderdelen veel vaker moeten vervangen. Denk aan banden, remmen, ophanging. Zeker als je gaat voor een auto met relatief veel vermogen.

Leef dus niet in de illusie dat je voor € 3.000,- klaar bent. Als je een auto wil die ook in het dagelijks leven betrouw is en waar je voor werk van afhankelijk bent, dan gaat dat relatief veel geld kosten.
Het criminele circuit?
75 ,156,147,gt
Geen mx5??
Zal ik dan maar een lans breken voor de Puma? 125pk uit een hoogtoerig blokje met een wagengewicht van net 1000 kilo is een recept voor veel lol. Ik heb er zelf een aantal jaren met veel plezier in rondgereden. Mijn enige mods waren 3cm lager op de veren en een K&N open filter die voor de nodige rumoer zorgde (boven de 3000rpm dan).

Ik ben er diverse keren mee op de Ring geweest en dat was echt feesten! Het is geen supersnelle auto maar die wegligging is echt subliem. Een minder begaafde 911-rijder krijgt je niet los in de bochten, om er vervolgens natuurlijk als een speer vandoor te gaan op het rechte stuk, maar dat is logisch. Onderdelen zijn goedkoop want die komen gewoon uit een Fiesta en voor het circuit zijn er genoeg upgrades te vinden. Vooral in Engeland is er veel mee geracet dus daar is genoeg te vinden, je kunt hem zelfs ombouwen naar 4×4 300+ pk met Escort Cosworth onderdelen. Ook is daar de Ford Racing Puma geleverd die net iets breder was en standaard over 160pk beschikte, maar dat kost allemaal natuurlijk een hele bak geld. Als je in een normale Puma echt helemaal losgaat met inlaat, uitlaat, snelle nokkenassen en een chipbeurt kun je er makkelijk 150pk uit halen en dat is voor het Yamaha blokje geen probleem.

Voor de StreetKa (je weet wel die rare Ka-brio) zijn 3mm spacers geleverd om de achterwielen iets verder naar buiten te krijgen. Deze kun je gewoon bij de dealer bestellen of op ebay en dan op je wielen zetten, dat vult de wielkasten net iets mooier op. Vergeet ze er niet af te halen bij de jaarlijkse apk ;) Oh en je zult de ABS-sensor een beetje moeten mishandelen maar als je het circuit op wil moet dat geen probleem zijn.
@Gulli: 30mm* anders is het niet heel spannend natuurlijjk :P
De is200 sport werd standaard geleverd met een sperdifferentieel, misschien iets om in het achterhoofd te houden.
De 3-serie compact, de Puma of de Clio. Dat zou mijn keuze zijn. Ongefilterd rijplezier en iedere keer gegarandeerd een lach op je gezicht.
Peugeot 306 GTi.
Dat ding heeft een 2.0 motor, een 6-bak en een heel prettig onderstel. Ziet er ook nog eens heel voornaam uit. Misschien wel het meest tijdloze Peugje ooit…
http://www.autowereld.nl/peugeot/306/2-0-16v-gti-6-bak-plus-airco-16632617/foto.html
Ha! Eindelijk is mijn favoriet, de 190e met Sportline ècht een goede optie. Zoek een jonge met de 2.3 motor en je hebt een super wagen. Comfortabel maar ook sportief. Goedkoop in de belasting, onderdelen en betrouwbaar.

Sportline is echt wel een must. Een standaard 190e is niet echt een bochtenridder maar de Sportline weet de zeer goede basis wel te benutten. En 4 kuipstoelen waarmee je altijd blijft zitten waar je zit
Geen idee wat de prijzen tegenwoordig doen, maar met een Civic Sport of eventueel Type R kun je ook serieus knallen op een circuit, en veel aftermarket onderdelen voor te krijgen.
Toyota MR2. Job done..
@srthellcat: Hehe, dat die nog niet eerder genoemd is…
@srthellcat: hier kwam ik voor… Volgens mij moet je met een beetje zoeken (en evt. Rhd) van alle series ongeveer een kunnen vinden binnen budget. Staat bij mij hoog op de lijst!
Eigenlijk is er maar 1 keuze en die is niet achterwiel aangedreven. De Mini Cooper! In Duitsland zijn deze wel te krijgen voor rond de 3K. En dat zijn nette exemplaren.
Audi TT, rond 2000 zijn ze goed te vinden voor dat bedrag.
Is200 leuke auto maar daar moet gewoon een 1jz in wil die vooruit komen
Voor 3 k
Starlet p8 kopen 4efte in uitlaat schroefset en banden 150 pk haal je makkelijk uit dat blok en dat is serieus snel
Ik heb een Hyundai Coupe 2.5 V6.

Zeer veel lol mee en gebruikt geen druppel olie (14 jaar oud)
Mijn oude Xsara coupe VTS is omgebouwd tot circuit racer en als ik de verhalen mag geloven doet die het best lekker…
-edit: Dank u, is gefixt!-
Cupra 4 vr6 , nog steeds elke dag schik van!
Top aanvraag ..
Top suggesties ..
Top rubriek ..

Verder nix nakkes nada toe te voegen helaas ..
@lincoln: Ja, en da’s meteen de enige makke aan deze editie van de rubriek. :-)
RX-8 binnen het budget?
Anders misschien een mini classic
Ik zou naar een Xsara VTS 167 pk gaan kijken. Een wolf in schaapskleren, meesturende achteras en de heerlijke 2.0 16v motor!
mx5 met hardtop ( type NA ) . kan voor 3 k en niks rijdt leuker als je kijkt naar kosten per KM.
Potdikkeme, hij is inderdaad lastig. t allereerste wat mij te binnenschoot was een leuke Porsche 924 S (de 944 in 924 body) daar kun je aardig mee uit te voeten op een track. Helaas inmiddels ook al weer buiten budget voor onze mede AB-er.
Representatief is een E36 natuurlijk niet, daarom een terechte no go in dit geval. Want het gros van de bevolking ziet een gare oude kamperbak. ;-)
Audi a3 8L, 1.8T met chippie. 195pk en 320nm op 1140kg!wel even voorbandjes breder dan achter en mooi setje veren eronder tegen overstuur en hoppa. Rijdt super :)
Ik zou voor de puma gaan. Voor bij de beste optie.
Jammer van die achterwielaandrijving eis. Althans, voor mijn suggestie dan. Wel een enorm leuke uitdaging om over na te denken.

Ik zou toch echt zeggen, ga voor een Peugeot 206 1.6 16v XS of voor de 206 2.0 GTi. RUIM te betalen binnen dit budget, zien er prima uit, rijden en sturen lekker….
Als Puma rijder & racer kan ik beamen dat het goede wagens zijn voor op de baan. Na aankoop en een investering van +/- 20k aan onderdelen rijdt ik bijna iedereen zoek.
In het betere bochtenwerk zijn er maar weinig die mij bij houden en een <9 min. op de 'Ring is goed mogelijk.
Nu zit ik op 148 pk / 200 Nm en begin ik maar eens aan het motorisch tunen (eerst kooi, remmen, chassis verstevigd/lichter gemaakt, custom veren/dempers van Avo, aerodynamica en nog veel meer).
In Duitsland rijdt er nog een Puma RS Turbo proto rond met 280 pk af-fabriek. Met wat concessies aan betrouwbaarheid is tot 480 pk te halen uit het blok (revisies elke 7800km zijn dan wel nodig).
Mazda mx5. Desondanks dat het een cabrio is, er zijn genoeg bedrijven te vinden die een rolbar verkopen of zelfs special maken, is het een hele leuke en weldegelijk een circuit waardige auto. Heeft achterwiel aandrijving, goede wegligging en zijn betrouwbaar.
Waar blijft @gtwillem advies?
@purepet9229: Weekje of wat op vakantie geweest?
@purepet9229: dat staat helemaal bovenaan, boven de commentaar 😜
Astra gsi uit 93 c20xe .
das de 2.0 met 150pk met die motors zijn tot en met 2013 in de wtcc gebruikt. En die motors kwamen voor t eerst in 1988.
Goed onderstel voor op t circuit.
Nog steeds een vlotte auto.
En een beschaafd uiterlijk
Te koop voor ongeveer 1500 euro. Ze zijn er ook zonder roest maaaaar die zijn zeldzaam en stukkie duurder.
Ik rij er 2 waarvan eentje 13cm verlaagd rijd kut maar k kan met 120 haaks de bocht om lol. Haha
Geen van alle circuitwaardig, gaat je ook niet lukken voor dat bedrag punt
318ti! Die heb ik namelijk zelf! Geen stoplicht sprinter maar met 148pk ook geen stakker. Dankzij het M onderstel stuurt het lekker strak en de M goodies binnenin laten hem nog vrij modern ogen. MP staat vol met 316’s maar ik wilde graag een 318 en het was het wachten meer dan waard. Al zijn de andere opties natuurlijk ook niet verkeerd, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Golf 3 vr6 . 174 paarden en een lekkere grom.
@blaze3027: Jawel, maar een knappe vinden voor 3k word al spannend, er staat steeds alleen maar rommel te koop. En je moet het onderstel behoorlijk aanpassen voor dat het ook maar een beetje fijn wil hoeken met die zware motor in de neus. Maar eerlijk is eerlijk, mijn VR6 gaat nooit meer weg.
@dutchdriftking: jij mij vr6 bruur hahahahah. Mijn vr6 is net gereviseerd en gespoten . Krijg hem deze week terug . Kan niet w8
@blaze3027: Kijk, nog een VR6 op ab. Helemaal stock, of wat aanpassingen?
@dutchdriftking: motorische is hij alleen gechipt. Beetje verlaagd (niet te veel ivm 4×4
@blaze3027: bumpers zijn dicht gelast en motorkap verlengd (netjes) breedset porsche velgen 9 j achter 8.5 voor . Alle ramen incl vooruit geblindeerd . Auto is letterlijk hellemaal zwart
@blaze3027: Aha, verlendge motorkappen en dichte bumpers zijn niet mijn ding, maar ieder z`n meug. Ik rij Dragon green 3 deurs, subtiel verlaagd BBS RX 17 inch 7,5j rondom. 2,9 nokken, 2,9 gasklep, K&N inlegfilter in originele behuizing, RVS uitlaat incl racekat en spaghetti en een chip op maat van JD. (200pk 270nm) Bilstein schroefset en wiechers veerpootbrug voor en achter. Climate en cruise control, laatste type 16v recaro`s colour concept zwarte abc`s, 20 jahre gordels, en nog een hele rits leuke goodies.
@dutchdriftking: ja ik heb ook nog een hoop wat ik niet heb opgenoemd.
Mijne gaat nooit weg.
Een ouwe Sierra :)
Zou voor de Lexus gaan of wat langer doorsparen.
Alfa!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).