Autoblog-advies: goed sturende auto voor 15.000 euro

Auteur: , 149 Reacties

We gaan op zoek naar een auto met wat meer power en gaan maximaal 15.000 euro besteden.

Renault Clio RS

Frank rijdt op dit moment een Ford Fiesta 1.4, maar kijkt er naar uit om een auto te rijden met wat meer vermogen. Z’n huidige Fiesta heeft hij zelf geïmporteerd en dus is ook een exemplaar uit Duitsland geen probleem. Hij ziet graag wat opties, al geeft hij niet veel om zaken als navigatie en cruise controle. Een belangrijke eis is wel dat hij niet te groot moet worden, maximaal een auto uit het C-segment. Het complete wensenlijstje:

Huidige /vorige auto's:Ford Fiesta (2010)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:15.000 euro (incl. verkoop huidige auto)
Jaarkilometrage:±10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Meer vermogen
Gezinssamenstelling:1 volwassene
Voorkeursmerken /modellen:Ford, of andere merken die goed sturen
No-go modellen / merken:Merken uit de VAG stal of andere grote (lees D segment en daarboven)

BMW 1 Serie
BMW 1 Serie E81
Een nieuwere generatie F21 past wellicht ook net nog in het budget als je gaat shoppen in Duitsland, maar dan kom je uit bij exemplaren met lichtere motoren. Als je gaat voor een E87/E81 kan je zelfs nog op zoek naar die onwijs lekkere 130i van een eerder bouwjaar. Qua bouwjaar ga je er dan op achteruit, maar het plezier dat een 130i biedt maakt alles goed. De optielijsten van de Duitsers zijn berucht, dus de kans dat je een goed gevulde auto vindt is hier groot.

Mazda 3 MPS
Mazda 3 MPS
De Mazda 3 MPS is niet de eerste waar je aan denkt in dit segment. Toch liegen de cijfers er niet om: 260 pk en een 0 naar 100 tijd van 6,1 seconden. Mocht je echt de ruimte krijgen geeft Mazda aan dat de 250 kilometer per uur ook behaald kan worden. Daarmee laat je de meeste uit dit lijstje ruim achter je op de Autobahn.

Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Als je nu een Fiesta 1.4 rijdt zal dit een wereld van verschil zijn. Het interieur is toch altijd een behoorlijk nadeel als je eenmaal in een Ford stapt, maar daar koop je een sportieve auto als deze ook niet voor. Je zult heel goed moeten zoeken in Duitsland en zeker nog even moeten onderhandelen, maar het zou kunnen. Autoblog hothatch-expert Casper heeft ‘m getest (rijtest) en werd er hebberig van, net als het merendeel van de redactie overigens.

Mini Cooper S 2010
MINI Cooper
Er worden nog wel eens grappen over gemaakt dat hij te vrouwelijk zou zijn, maar feit blijft dat de MINI gewoon erg goed stuurt. Je zult wel naar een Cooper of Cooper S moeten zoeken, de One is met 75 of 98 pk echt geen aanrader. Net als bij de 1 Serie lijkt de optielijst bij een MINI oneindig te zijn en daarom is de kans op een exemplaar met veel opties reëel. Al zijn ze allebei krachtig genoeg om leuk te kunnen rijden is de keuze aan jou of je kiest voor een wat luxere Cooper of de snellere Cooper S.

Renault Clio RS
Renault Clio RS
Als je een echte rijdersauto zoekt is dit de beste keus. De Clio III is fantastisch en heeft, in tegenstelling tot de nieuwe Clio RS (rijtest), nog gewoon een handgeschakelde versnellingsbak. Is geleverd in lekkere kleuren als groen en geel die de Clio RS nog even die extra dimensie geven. Tip: mocht je kiezen voor de Clio RS, ga dan op zoek naar een versie met het optionele CUP-onderstel. Kneiterhard, maar verschrikkelijk goed!

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



149 reacties

159…..
@dutchdriftking: zeker een mooie maar maximaal een C segmenter…
@flik2punt0: qua binnenruimte is het een C-segmenter. 😆😆
@dutchdriftking: Hoe kom je er op!
@dutchdriftking: geen reactie om bovenin te staan maar is van de 159 er nou ook een GTA uitvoering uitgebracht?
Lees namelijk wel dat ze er toendertijd mee bezig zijn geweest, maar verder kom ik niet.
@room850: nope! Didn’t happen
@koeckenbacker: ter aanvulling, laatste GTA versies zijn van de 147 en 156. Ook van de Mito en Guilietta ‘slechts’ een QV versie.
@room850: er is een 3.2 maar de 1750tbi is eigenlijk veel beter.
@dutchdriftking: die 3.2 is een GM blok, niet meer de Busso van alfa zelf. Dat GM blok hangt veel minder lekker aan het gas, maar het grootste probleem is het gebrek aan fijn geluid.
@dondeboer: klopt. En icm 4wd was hij belachelijk zwaar. AB heeft er nog een rijtest van.
@dutchdriftking: wordt hier altijd genoemd is een prachtige wagen ook
just kidding, natuurlijk is de 159 ook hier weer geschikt (het word nu echt vervelend ) maar ik denk zelf aan een Focus RS eerste generatie. Ze worden alweer schaars en dus duurder, maar het rijd echt geweldig. En het is nog een goede investering voor de toekomst ook!
@dutchdriftking: klopt, in het dorp hier rijd er eentje. Onwijs dik en bruut ding om te zien!
@dutchdriftking: die dingen zijn inmiddels wel wat duurder dan 15000 euro
Een oudere Megane RS heb je voor dat geld toch ook al?
@hacker: ben zelf erg verliefd op de F1 team versie, heeft ook standaard het cup chassis en dikke recaros. Gewone schijnt wat softer te zijn. Red je ruim onder de 10k ook nog..
@hacker: dan heb je er 2 voor 15 euggen
Clio RS . Stuurt als een malle. En een fiesta st ook. Maar ik zou de Clio nemen.
@rolov: eens, ik ook!
@rolov: zou wel voor de pre facelift gaan. Dus zonder die zwarte bumper en rondere koplampen. De oude ziet er sportiever uit.
@rolov: ik een Scirocco
@moatie: waarom? De Clio en de ford sowieso sturen sowieso beter.
via iPhone app
@rolov: heb zelf een tijdje een Scirocco (1.4….) gereden en dat stuurt zowaar niet verkeerd. Paar punten waarom een Scirocco de moeite waard is:

1. Interieur is zeer netjes. Gewoon een strak interieur met alles waar je het verwacht. Stoelen zijn puik en de zitpositie uitmuntend.

2. Uiterlijk: de Scirocco ziet er gewoon goed uit.

3. Motoren: ja, TFSI’tjes. Maar ze gaan niet allemaal stuk. De meeste doen het prima. Prestaties met de 2.0 zijn erg goed.

4. Transmissie: de 6-bak schakelt gewoon erg goed. Ietwat licht en gevoelloos, maar wel precies.

5. Value for money. Voor 15k heb je een nette 2.0 met flink wat opties. Deze kun je met gemak naar de 250 tillen en de auto kan het met gemak hebben.

VAG is voor deze meneer een No Go, maar de Scirocco is best een leuke auto. En door de hele SUV hype is een leuke Tiguan erg duur, maar kun je met gemak een leuke Scirocco vinden.
@gtwillem: ja maar zoals je al zegt : vag was een no-go.
@rolov: plus.voor 15k koop je ook een 5 gti . Koop ik dan eerder dan een 1.4 Scirocco.
@rolov: maar er is op de kofferruimte na niks beter aan een golf 5. En die ronde koplampen vind ik verschrikkelijk lelijk!
@rolov: omdat ik die zelf heb haha. Ik vind t veruit de mooiste
Focus ST (vorig model)
Als je een auto koopt voor 15.000 en het stuur is niet goed dan ga je er toch gewoon mee terug?
DS3 Racing ook veel lol mee te beleven. Of een Corsa OPC van de vorige generatie. De Clio is en blijft echter wel dé B segment RS, met zijn legendarische voorvaders.
Mijn YOLO-advies in deze, omdat import geen probleem is: een Ford Racing Puma. Gelimiteerd tot 500 exemplaren, een tot 155 pk getunede 1.7 en een behoorlijk visueel spektakel.

http://cache.bazoomcdn.com/cars/gallery/1/750/563/642-ford-racing-puma
@volvo-s60-adept: nooit van gehoord maar erg dik! Is er ook een versie van de Cougar?
@2wheeler: gaaf ding he! En nee, maar de Cougar was destijds al ‘Amerikaanser’ en reed sowieso veel minder speels.
@volvo-s60-adept: In Amerika had je wel de Cougar S, volgens mij :-D
@2wheeler: Nee, bijna! Lange tijd geleden stond er op volgens mij Geneve de Ford Cougar ST205 concept. Een Cougar met de aandrijflijn van de Mondeo ST200. (205pk en een hemels onderstel).

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj5rdLQ_PTKAhWJZpoKHdpIBd0QjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.drivingenthusiast.net%2Fsec-ford%2FFMC-products%2Fplatform-cdw162%2Fcougar-st200%2Fdefault.htm&psig=AFQjCNFgmN9nXwDuqbHiOimGsYh5qhNdbg&ust=1455460827238318

Eind jaren 90 wilde Ford het ST merk verder uitbreiden, en toonde Ford allerlei concepts die er nooit kwamen (Cougar ST200, Mondeo ST250, Puma ST160).
@volvo-s60-adept: Praktisch niet te vinden, maar idd erg gaaf
BMW e46 of e90 325 of 330. En €2500 cash.
Als dat echt mogelijk is, een 3 MPS voor 15k. Dan is dat denk ik echt een deal waar je geen nee tegen kan zeggen.
@toyotafortuner: zou ook zeker mijn keuze zijn! Ook voor de Ford liefhebber met je juiste bouwjaren… als zou ik persoonlijk voor de latere “echte” Japanner gaan.
@bergmm: deze japper kost iets meer en het is zo gaaf. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=221597018
@toyotafortuner: 15 hahaha, daar kun je zelf 2 stuks van halen, Eerste Model 3 MPS met wat km’s vind je al rond de 7K.
http://www.autowereld.nl/mazda/3/3-2-3-disi-turbo-mps-260pk-1e-eig-dealer-onerh-16667545/details.html
Als je hier 15K bied ben je absoluut koopman.
Opel Corsa OPC (Nurburgring Edition misschien)? Of de Ford natuurlijk als het aan mij lag.
Als een Focus ST mogelijk is, altijd doen. Fiesta ST is ook gaaf maar net iets boven budget denk ik. Maar een Focus ST is zo’n lekkere wagen. Je wilt echt niet anders dan. Tenzij je moet :(
Ik heb mijn Abarth 595 Competizione te koop staan!
52XXX km met als bouwjaar 2012.
160 pk
Prijs 15.000 euro
@devaughn: Waarom doe je hem weg? Moest die nu een tikkeltje goedkoper zijn en 135hp hebben dan had ik er over nagedacht! :)
@thezonda: Nou, ik rijd heel vaak van Belgie naar Luxemburg dus maak ik best veel kilometers. Dus het is niet echt de meest geschikte wagen om te rijden, desondanks het feit dat ik hem helemaal geweldig vind. Als je liever minder pk’s hebt dan kun je altijd mss eens kijken voor een Abarth 500 of zoals hij nu heet Abarth 595 Elaborabile, deze heeft 135-140 pk. Ook nog altijd een goede tip vind ik persoonlijk! Deze is een stukje goedkoper en hij heeft minder pk’s dus misschien is het iets voor jou. Dus mijn tip een Abarth 500. You can thank me later! http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=208068844&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&scopeId=C&isSearchRequest=true&maxMileage=20000&makeModelVariant1.makeId=140&makeModelVariant1.modelId=2&pageNumber=1
Clio rs. Een keer mee proef gereden. Geniaal ding. Lekker vermogen, klinkt gaaf en gaat snaarstrak de hoek om. Alleen dat middenstuk van het dashboard vind ik zo verschrikkelijk lelijk.
Hoewel de Cooper S écht verschrikkelijk lekker stuurt en blaast, is dit een auto met kwaaltjes. En een cooper S met goed onderhoud en een lage km is nu eenmaal duur. Reken maar gauw op 16/17k voor een model uit ’09,’10 enz. Clio RS is heel leuk, maar waarom niet Corsa OPC in smurg blauw? Auto rijd waanzinnig en is betrouwbaar. Shit, gooi er een chiptune overheen en je lacht je rot met 215pk onder de kap.
@screamgt: Clio is ook betrouwbaar, een goed rijdende auto.
De Clio ziet er wel iets beter uit, vind ik dan.
Suzuki Swift Sport?
@raouldegraaf: ik rij zelf al vijf jaar een Swift Sport uit 2008. Kostte destijds €12.500 met 35.000 km op de teller. Nu kun je met €15.000 dus zeker het nieuwe model kopen. En even to the point: nog steeds geen moment spijt gehad. Wat rijdt de Swift lekker! Zeker hoog in de toeren en in de bochten.
Alfa 147 GTA met differentieel! Tijdloos design met de sublieme Busso V6..
@james82: en meteen een investering, gezien de prijzen in de lift zitten!
5 alfa GT’s
Een Civic type R is ook een goede optie, hoewel dat uiterlijk je ding moet zijn.
Of een Abarth Punto evo hoewel er daar niet heel veel te koop van staan.

Oh en wat is die oude Clio lekker!
Clio RS inderdaad een logische keus, voor dit budget kan je waarschijnlijk wel wat leuks vinden. Minder hardcore en wat minder vaak te zien en te vinden is mijn huidige auto, de Abarth Punto Evo. Wordt interresant topic dit voor een liefhebber van hot hatches, zoals ik. B-)
@bluebird: Fiesta ST is als daily veel beter….zou altijd voor de Fiesta gaan. Bovendien kent hij de auto. Maar als je eens wat anders wilt is de Clio RS ook tof, en die zie je ook niet zo vaak
@87sandyd: ik rijd zelf ook zo’n 10k per jaar, comfort als daily vind ik dan minder een issue. Zelf nooit in de fiesta gereden, maar de reviews zijn erg goed. Alleen vind ik het uiterlijk minder, de achterkant oogt wat hoog. Maar goed, dat blijft subjectief.
Mooiste in dit rijtje toch de 130i, 3mps en clio rs! Als t geen hatch hoeft te zijn, een honda s2k!
Leuke ‘over het hoofd kijker’ is een zo laat mogelijke brera 1750. 1420kg schoon aan de haak, is denk ik qua gewicht nog net te doen. Echt sportief zijn ze niet in standaard TI afstelling (iets verlaagd met 19inch) maar een set coilovers en wat (15mm) meer spoorbreedte veranderd de auto spoorslags. Circuitwaardig zelfs.

Spreek uit ervaring, heb de mijne (diesel) 8 jaar geleden gekocht met de kop eraf. En intussen 2 ton verder nog steeds plezier en geen interesse in andere auto’s, nou ja misschien een ghibli.
Een licht aangepaste Mercedes 190. Zelf ff de 2.3 16v inbouwen, strippen en het onderstel wat tweaken en je rijdt met merendeel van wat hier genoemd zal worden het snot voor de ogen zodra er bochten in het spel zijn. Wil je ook optimaal comfort kan je het strippen ook achterwege laten. Ze wegen sowieso al bijna niks maar ze zijn wel lekker stil, als dat je ding is.
Het zijn allemaal begeerlijke bommetjes hierboven. Wat mij tegenviel aan de Cooper S is dat de brandstoftank zeer klein is, er zijn nogal wat kwaaltjes(geweest) met deze auto’s. Maar ze zien er super uit.
Het ligt eraan hoe hardcore je het wilt, een Megane RS (oudere type) zou ik zeker als optie meenemen. Fiat 500 Abarth is erg mooi maar ook erg krap van binnen.
Een Alfa Brera is ook erg mooi, wel eenslag groter.
En heb je al aan de Peugeot RCZ gedacht?
Seat Ibiza Cupra?
@sennvenom: iets met VAG?
@rufctr01: toen toch nog niet?
@dutchcorvette: serieus???

“SEAT’s zelfstandige bestaan duurde tot 1986. In dat jaar nam Volkswagen 51% van de aandelen van het Spaanse autobedrijf over. Een jaar later was dat 75% en in 1990 werd Volkswagen voor 99,99% eigenaar. Het jaar 1986 is ook het jaar van de nieuwe Seat Marbella. Deze zou tot 1998 in productie blijven.”
Misschien iets te klein maar wel heel fijn, een Twingo RS met cuponderstel.
Als voor de smiles per gallon gaat kan je daar eigenlijk niet omheen, anders de al vaker genoemde Clio RS.
Leuk nu de benzine goedkoop is, minder als dat weer richting de 2 euro gaat.
Peugeot RCZ ?
@mdegoede: Zo, dat is een hele goede. Hoewel het qua sturen niet top of the bill is, rijdt het allesbehalve slecht. Rek het budget met 1.000 op en onderhandel er 1.000 vanaf (of in een andere verhouding waardoor je van 17k naar 15k gaat) en je hebt een hele toffe auto met dealergarantie en slechts 30dkm op de klok.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/275880627?asrc=st|as
@phaeton: 15k + inruil van huidige Fiesta…moet lukken dus
BMW 114i met een chip. Gaat van ong. 100 pk naar 210+ pk.
@jochempie: oké…
@phdg: Ik lul niet..
@Jochempie: Dat kan nooit lang goed gaan, en ik wil daar ook wel eens een betrouwbare rollenbank test van zien, ziptuning beloofd idd 222pk, geloof het niet.
@bofkont: zelfde blok als een 116i en 118i
@bofkont: Ik weet het niet honder procent zeker, maar volgens mij is de 114i zo’n enorm terug getunede motor waar nog wel wat rek in zit. Maar met een simpele chip meer dan dubbel het vermogen is wel een enorme stijging. De 114, 116 en 118 hebben in basis dezelfde 1.6 turbo. In de 118i lever die 170pk. Dat die naar 200pk kan, geloof ik wel. Maar 222 voor een 114i lijkt tunerslatijn te zijn.
@gtwillem: het verschil tussen de 114i en 118i is puur software-matig. De hardware is hetzelfde, dus ook die 114i kan over de 200pk heen. BR-Performance in België geeft ook 220pk op de rollerbank.
Dit kun je echter alleen doen met de 1-series van meer dan twee jaar oud in verband met de fabrieksgarantie.

@gtwillem: Dat er veel rek in zit geloof ik wel, maar een stijging van 100%, tja.
@jochempie: tuurlijk knul. ‘Poof magic’
@flightom: toch is het zo, beste meneer. De magie zit ‘m er meer in dat BMW het voor elkaar krijgt om een 1.6 turbo slechts 102 pk mee te geven. Ik kom met mijn 23 jaar oude 1.6 zonder turbo al 14 pk hoger uit…
@jochempie (over de reacties op je idee) zo’n rare opmerking is dat niet, de BMW 114i heeft dezelfde aandrijflijn als de 118i en is slechts softwarematig aangepast. Blok kan die 200pk daardoor prima hebben.
@jochempie: andere turbo erop en je zit zo op 300+ pk
@jochempie: klinkt misschien ongeloofwaardig maar de 114i heeft een BMW/PSA 1.6 turbo aan boord. Het is dezelfde motor als in de BMW 118i maar dan elektronisch geknepen. 220 pk/310Nm is mogelijk met enkel software..
Ah, weer een rijdersauto voor een leuk bedrag. Ik moet zeggen dat ik de keuzes van de redactie erg goed vind . De Renault Clio is de leukste auto voor het geld, de Mazda 3 MPS is een goede outsider. De Fiesta gaat denk ik niet lukken voor 15k.

De logische opties zullen vast wel benoemd worden, dus hier een paar alternatieven:

De 159 zou wel heel flauw zijn, maar de Alfa Romeo GT 3.2 V6 24v Distinctive is een heel erg fijne rijdersauto. In vergelijking met de Clio wel wat zwaarder natuurlijk, maar voor een voorwielaandrijver stuurt ie erg mooi. Qua uiterlijk vind ik het nog altijd een zeer fraai model en de Busso V6 is onvolprezen. Ikzelf heb met plezier een 1.9 JTD gereden, en heb er  bijna geen ellende mee gehad. Auto is gebasseerd op de 147, dus nét een C-segmenter. Een in goede staat verkerende Alfa Romeo 147 GTA lukt ook voor 15k.

Andere auto’s waar ik erg goede herinneringen aan heb zijn de Subaru Impreza WRX en WRX STI. Technisch gezien ook C-segmenters. Niet zo mooie en luxe als de Alfa, en het uiterlijk moet je ding zijn. Daarbij, bij hard rijden lusten ze een slokje. Maar het rijdt erg leuk in alle omstandigheden. Voor 15k heb je oudere STI of een jongere WRX. Net wat je wilt. Mocht je er een premium badge op willen, heel af en toe komt er een Saab 9-2X Aero voorbij.

Als je een leuke hot hatch zoekt, kun je niet om de Ford Focus heen. Een standaard 1.4 rijdt al uitstekend, een sportieve versie alleen maar beter. Voor 15k heb je een Focus Mk2 ST (met Volvo motor) of een Focus Mk1 RS. De ST is een heel fijne auto om elke dag te gebruiken en af en toe de hooligan mee uit te hangen, de Focus RS is een serieuzere auto. Qua prijs zou de RS wel een goede kunnen zijn, want ze zijn flink zeldzaam en RS’jes doen het gebruikt altijd behoorlijk goed. Een ST zal nog wel wat afschrijven. Mocht je een ST doen: het Mountune pakket (software, filer en uitlaat) zorgt voor flink wat extra vermogen voor een lage prijs. Inclusief garantie.

Andere hardcore optie is de Opel Astra OPC Nürburging Edition. Een plankharde Astra die er nog steeds dik uitziet met z’n witte lak en witte wielen. Niet zo verfijnd als de Focus ST, maar hij trekt als een bezetene. Jonger en kleiner is de Opel Corsa Nürburgring Edition, volgens hetzelfde recept. Niet zo zeer luxe, wel heel vermakelijk. Nog circuit-vaardiger is de Renault Megane Renault Sport R26. Erg goede hatch, maar het uiterlijk moet je ding zijn. Zorg dat je wel een versie met sperdiff hebt en ‘cup’ chassis hebt. Dit was een optie op de standaard Megane Renault Sport en standaard op de F1 Team, Trophy, R26 en R26-R.

Van de B-segmenters is alles genoemd, als een nieuwe Fiesta ST lukt voor 15k, zou ik het doen, maar volgens mij zijn die een stukje duurder. De Clio is al genoemd, houd er rekening mee dat snelwegen niet zo prettig zijn met de Clio. Om de snelheid erin te houden (de Clio III was flink zwaarder dan de Clio II, terwijl de motor nauwelijks sterker was) heeft Renault de overbrengingen erg kort gemaakt. Zodoende trekt ie lekker op, maar 150 cruisen op de snelweg met 2500 toeren is er niet bij (eerder het dubbele). Ik heb zelf helemaal niets met de Abarth 500, maar een Abarth Grande Punto is zeker de moeite waard, evenals de Citroen DS3 Racing. Waren destijds zeker niet de beste in hun klasse, maar wel leuke en speciale auto’s. Ook wat waard.

Yolo keuzes: Voor 15k kun je Duitsland een BMW Z4 Coupe 3.0si ophalen. Lange neus, handbak, korte kont, atmosferische zescilinder, twee zitplaatsen: wat wil je nog meer? Een 130i is leuk, maar dit is veel leuker. Ander buitenbeentje (en uiterste van de de verfijnde BMW is de Dodge Caliber SRT-4.) Sneller dan je denkt en ze zien er wel dik uit. Jouw huidige Fiesta stuurt strakker, maar bij de Dodge gaat het om die onverwoestbare 2.4 liter Turbo (zat ook in de Neon SRT-4) en kan bizar ver opgefokt worden, 400pk is geen enkel probleem.

Succes met de keuze!
@gtwillem: mij is gisteren verteld dat de Megane RS F1-versie géén LSD heeft. Niet standaard althans. Overigens ligt een R26 niet ietsje boven het budget…?

Anyway, mooie lijstjes (zowel van Willem als @robbert01) hier mijn bijdrage. Omdat ik vandaag wat lui ben wat zoeken betreft (het was een lange dag), gebruik ik m’n eigen actieve zoekopdrachten en beperk ik me tot de Franse ruit en blauwwitte propeller…

Laten we qua vermogen (en prijs) bescheiden beginnen met de Renault R19 16V Phase 1. Imo de mooiste. Stuurt dit leuk? Jazeker. Wel oppassen dat @rob hem niet voor je wegkaapt.

Van 137 pk gaan we naar 192pk met de Z4. Leuk sturen voor in de zomer zeg maar. Dit exemplaar heeft ook nog eens in contrast tot het saaie grijze buitenkantje een pornorood interieur. Deze kleurstelling moet inderdaad wel je ding zijn, maar er zijn ook andere kleurstellingen verkrijgbaar. En als je in Duitsland gaat shoppen vind je wellicht ook een 3.0 binnen het budget.
We blijven nog ff rond de 190pk hangen met zowel de “Sportschoen” (imo net wat beter weggedrag dan de roadster) en een E36 328i touring. Deze laatste omdat: youngtimer en net wat lichter (en toch ruimer) dan de huidige C-segmenters. Nou hoor ik je denken: “die ruimte heb ik als alleenstaande toch niet nodig?”. Klopt, maar beter ruimte te veel dan te weinig, voor als je met vriend(inn)en een weekendje weg gaat… Eigenlijk zou ik je deze trouwens niet moeten adviseren want ik zit er zelf ook over na te denken…

Laten we dan maar eens de 200pk-grens oversteken met deze E24 635 CSi. En voordat je gaat zeuren over die automaat: je had het over lekker sturen; daar gebruik je twee handen voor. ;-) En als je niet in een stuur-mood bent, kun je er lekker mee cruisen. @bimmerrad (E24 635 CSi) en @uselessblogger (E24 628 CSi) kunnen je uit ervaring vertellen dat die automaat wel meevalt.
de laatste 200+: Megane RS 250. Die behoeft geen uitleg denk ik, hè…? Ok, hij is boven je budget, maar hij staat er al een tijdje, dus misschien kun je wat van de prijs af krijgen met de onderhandelingen…

Tot slot nog twee 300pk-plussers: deze bomvolle E36 M3 Sedan en deze E46 M3 met SMG. Ondanks dat SMG of handbak mij om het even is (beide hebben zo hun “charmes”), zou ik voor de E36 met handbak gaan. Toegegeven: ze zijn wel wat aan de zware kant…

O ja, YOLO-toegift: Een E36 316ti (compact) op de kop tikken en er een S50-blok (E36 M3-blok) in (laten) hangen. de S50B30 geniet de voorkeur ten opzichte van de S50B32. Uiteraard niet vergeten de remmen etc. ook aan te (laten) passen. Wel die 316ti-badge laten zitten!
@e1000bmw523i: met het hyperlinken naar de Megane is wat mis gegaan. Deze dus: http://ww3.autoscout24.nl/classified/279838685
@e1000bmw523i: die E46! Wow
@gtwillem: jij hebt echt tijd teveel ;)
@gtwillem: Ik heb zelf de overstap van clio 3 rs naar impreza wrx gemaakt. De clio rijd het best en hoekt het best van alles in het segment. Maar het is geen rechtdoor blaas koning. De wrx is voor mij meer van alle markten thuis alleen is het verbruik erg moeilijk in toom te houden in verhouding tot de Rs. Ik heb het in ieder geval onderschat in maandlasten denk daar goed over na.

Als je 1 van deze 2 auto’s verder uitgelicht wil hebben naar mijn ervaring ermee Hoor ik het wel.
@gtwillem: Exact één van die laatsten Willem, maat van me verkoopt zijn SRT-4. http://ww3.autoscout24.nl/classified/281355224?asrc=st|as. Kun je prima dagelijks in rijden al zou ik er dan wel rondom Koni’s onder doen ipv de schroefset die er nu onder zit.
Groot onderhoud heeft hij al gehad en is echt bloedsnel. Zit launch control en boost by gear op.
5 sec naar de honderd na goed oefenen en top van meer als 260 echte kilometers. Een nieuwe M3 rijd zich echt maar net los.
Ik zou ook zeker een Honda S2000 overwegen! Zeer goed stuurgedrag, behoorlijk betrouwbaar en tja die motor he… Een feest om mee te rijden en daarnaast ook erg waardevast. Nadeel is wel dat ze behoorlijk onpraktisch zijn kwa ruimte.
Persee een hatchback of ook evt een coupe/cabrio?

Dan zou ik een S2000 bovenaan zetten. Of misschien een boxter. Zeker als je een goed sturende auto zoekt, zal ik in de japanse hoek zoeken
@arnoldh: de Megane RS is de best sturende auto die je kunt krijgen. Al jarenlang de snelste voorwielaangedreven hot hatch op de Nürburgring
Renault Laguna Coupe GT.
Een van de weinige wagens met 4 control (4-wielbesturing) daarmee kan je ideaal hoeken en indien de 205 pk te kort schieten kan je hem makkelijk wat extra power geven d.m.v. een chippie. Ik vind het zelf prachtige wagen maar smaken verschillen.
Is een MX-5 NC 2.0 niks?
Ik neem aan dat het niet het idee is om qua bouwjaar achteruit te gaan, dat maakt deze zoektocht nog best lastig. Gelukkig stond er nog een mooie rode Giulietta QV met 235 pk te koop: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=280201540
@knipperlichtje: Dat die dingen al zo goedkoop zijn geworden! Veel waar voor je geld, en ziet er uitstekend uit!
147 GTA, busso is geweldig! Supermooie sound en genoeg power, squadratuning, bilstein/eibach set en Q2 erop schijnt hem helemaal af te maken. De mijne heeft het niet en rijd ook al super!
@coldasicemark: ik mis de GTA nog steeds. Ruilde hem in op een Mito, maar dat beviel niet. Nu een Abarth Punto Evo, voorlopig lijkt dat de gulden middenweg tussen de twee Alfa’s.
@bluebird: Damn een man met smaak jij!! GTA met die 3.2 V6 is idd hemels, mijn beste kameraad heeft al jaren eentje een 156, met afstand de beste V6 die ik ooit heb gereden.
Je abarth Punto EVO is ook zo’n topper, zuinig maar toch retesnel, maar idd haalt het nog steeds niet bij de GTA Busso.
@bluebird: kan ik me goed voorstellen! De GTA is natuurlijk niet perfect maar wel heel leuk! Had jij destijds wel de upgrades die ik heb genoemd?
@coldasicemark: nope, mijne had als extra een carbon plenum en een andere einddemper. De opties die je noemt zijn inderdaad erg fraai, ik zou alleen nog 18′ GT wielen toevoegen voor de ideale GTA.
@bluebird: Die van mij heb ik gekocht op OZ Ultraleggera, auto is parelmoerwit en de velgen zelf zwart. Die GT-velgen zijn inderdaad erg fraai, maar moeilijk te krijgen en dan vaak ook duur..
@coldasicemark: parelmoerwit, schitterend én zeldzaam!
@coldasicemark: Zeer goede keus de GTA !!
@bofkont: Thnx! Even goed warm rijden en daarna is iedere kilometer genieten!
@coldasicemark: Absoluut waar, mijn beste kameraden heeft al jaren eentje, met afstand de beste en lekkerste V6 die ik ooit heb gereden.
Audi S5
@dutchcorvette:
Lees gerust de tekst even.
Hint, no/go.
De clio F1 2.0 16v heeft een collega van mij gehad, een gele. Nieuw gekocht.
Ontzettend gaaf ding om te zien, vooral die dikke stoelen.
Maar die motor is gigantisch irritant, echt uit/aan, om snelheid te maken moet je echt toeren draaien als een malle, mijn collega vond het maar bloed irritant, ook wel begrijpelijk, want zijn voorganger was een Impreza STI.
Polo GTI ?!
@ghost: lees de tekst even VAG is een no-go
Alfa romeo giuletta 1.4 MA 170 pk.
Zijn er vrij jong(2012) voor een leuk bedrag en vaak super uitgerust.
Werd bij de introductie vaak beoordeeld als een van de best sturende auto’s in zijn klasse. Scoort ook een ruime voldoende kwa betrouwbaarheid.
@c-greg: moet natuurlijk giulietta zijn.
@c-greg: Mooie auto alleen de MA heeft net iets te weinig power. je plankt je rot met dat ding in de begrenzer. (vermoeiend) heb er een gehad in de lease.
@sracert: misschien iets eerrder schakelen? ;) Max vermogen zit bij 5500 rpm.
@bluebird: Nee het is geen diesel!
@sracert: grapje, hoop ik? Als je door wilt trekken tot de begrenzer, dan moet je zo’n atmosferische toerenmachine als de Clio RS uitkiezen en geen turbomotor.
@bluebird: Onzin, goede turbo motoren kunnen ook gewoon tot 6.500 of hoger worden doorgetrokken.
@sracert: Benzine dan wel he
@sracert: tuurlijk kan het, als je op wilt schieten moet je alleen eerder schakelen. Na 5500 is de fut eruit. Dus als jij hem doortrekt tot 6500 heeft dat geen zin. Heb je de koppelkromme wel eens gezien? Als je mij niet gelooft, dan kun je altijd wat testen nalezen, daar noemen ze het vrijwel altijd. Geldt natuurlijk ook voor andere auto’s met zo’n motor.
@bluebird: Ik hoef geen rijles kerel, rijdt al sinds ’89 zo snel/hard mogelijk. Er gaat niets boven zelf rijden en dus geen testen lezen/kijken voor mij. Tot 5.500 vind ik simpelweg k#t voor een benzine motor met een beetje pit. sorry! het blijft wel een mooie en betrouwbare auto, dat wel. dan maar de 1.8 ltr klavertje 4
@sracert: was niet belerend bedoeld, hoor. Mijn laatste twee auto’s zijn Multi-airs en het valt mij gewoon op dat ik eerder moet schakelen om het maximale eruit te halen. Dat is dus compleet anders dan de Clio RS of 147 GTA. Die trekken door tot de redline. Damn, wat mis ik dat af en toe :D
@sracert: is wat je gewend ben natuurlijk. Maar als je van een 1.4 Fiesta afkomt is een 170 ma zeker geen langzame machine. Voor de rest was je wel tevreden over de giul?
@c-greg: Ja zeer tevreden, nooit 1x een probleem mee gehad.
Lotus Elise?
@rufctr01: Voor max. 15 mille? Dacht dat ze daar boven zaten. Zo niet, dan is dat een goede optie. Wel wat krap qua bagageruimte.
BMW E36/E46 M3?
@vinnie007: ff wachten tot mijn bijdrage goedgekeurd is… ;-)
@e1000bmw523i: Daarom ben ik gestopt met de linkjes.. Welke keuzes had jij?
@gtwillem: oef, ff denken. Het was sowieso ook als reactie op jouw suggestie m.b.t. de Megane RS. Had het op de pc getikt.
Ik had mijn advies uit luiheid bij Renault en BMW gehouden.

– Renault R19 16V Phase 1
– BMW Z4 (geen M)
– BMW Z coupe (niet de M)
– BMW E36 328i Touring (handbak)
– BMW E24 635 CSi (met automaat)
– Renault Megane RS 250 (iets boven budget)
– BMW E36 M3 Sedan (handbak)
– BMW E46 M3 SMG

Yolo: E36 316ti compact en dan swappen met een S50B30.

De argumentatie bij de verschillende opties weet ik ff niet meer.
@e1000bmw523i: Z4 Coupe is een bijzonder leuke auto. Ook als non-M niet te versmaden, die motoren lopen waanzinnig mooi en ik vind het ontwerp met de jaren mooier worden. Zoiets zie ik BMW niet snel meer maken (maar dus wel allerlei MPV’s en SUV’s…)

Die yolo keuze lijkt mij ook wel wat. Gewoon standaardwit, wieldopjes erop, kleine uitlaat, zwarte bumpertjes maar wel 300+ pk’s :-D
@gtwillem: ik bedoel de Z3 coupe. 😉
@gtwillem: ach ja, inmiddels een dikke 5 uur verder (en nog steeds in afwachting), dus niemand gaat dat nog lezen…
@e1000bmw523i: Misschien een idee om voor de donerende reaguurders het aantal linkjes op te hogen?

@Autoblogger: misschien een extra tool om meer premium accounts te verkopen?
BMW E39 M5? Nissan Silvia S15 (met turrrrbo)
@kennone: E39 M5 is een D- of zelfs E-segmenter en nogal zwaar…
Mini Cooper S John Cooper Works.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

On topic: de 1-serie natuurlijk, want BMW en achterwielaandrijving. Rijd deze zelf ook, weliswaar ‘slechts’ met 180pk diesel maar dat is al een feest.
@Msport: Juist!
130i als je voor ’t geluid gaat en af en toe lekker driften en sturen doet ie ook strak
ja simpel de ST of de RS
Iedereen vergeet de Peugeot 208 GTi, ik heb er nog geen moment spijt van gehad en past net in het budget + de combinatie van ‘comfort’ en sportiviteit is perfect!
Renault Clio RS, voor iets minder ruimte en de Mazda 3 MPS, voor meer ruimte en betrouwbaarheid. Allebei toppers denk ik. Daar zou ik een proefrit mee maken. Een Type R van Honda ik ook altijd steengoed als alternatief v/d andere 2.
Uit het rijtje zou ik voor de MPS gaan: 260PK en iets aparts. Zelf zou ik hard op zoek gaan naar een Lancia Delta Evo, wordt nog meer waard ook nog.
@pinut187: Delta Evo kun je niet (normaal) iedere dag mee blazen, of je hebt een rittenkaart bij de garage. Dat kan met de MPS natuurlijk wel.
@sracert: Heb zelf ooit een Delta 4wd gehad, mooi, bloedsnel en vaak stuk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).