Autoblog-Advies: plezierauto voor € 7.000

Auteur: , 127 Reacties
Alfa Romeo GT

Een keer geen gargantuesk budget, maar gewoon een schappelijk bedrag voor een funauto om de weekenden mee te vullen.

Met andere woorden: dit is een scenario waar waarschijnlijk een groot deel van de lezers zich wel mee kan vereenzelvigen. Grote vraag is natuurlijk wel wat het dan mag worden. Lezer Nick gaf ons de volgende criteria om mee te puzzelen.

Huidige /vorige auto's:Volvo V40 D2 Business Sport
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 7.000
Jaarkilometrage:~ 8.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Funauto voor erbij
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Leuke modellen vind ik:
RX-8
Audi TT
No-go modellen / merken:Sta open voor alles

Mazda RX-8

Mazda RX-8: weet je het zeker?

Ja, we zijn in het verleden vaak zat positief geweest over de Mazda RX-8 en zijn bijzondere wankelmotor. Er kleven echter stevige nadelen aan deze laatste der mohikanen en dat heeft alles te maken met diezelfde krachtbron. Het zuipt stevig, het olieverbruik is zo mogelijk nog dikker en écht heel erg snel is het niet. Daar staat wel weer tegenover dat ’t gewoon een bijzondere auto is die je niet elke dag tegenkomt. Denk er in elk geval heel goed over na.

Audi TT

Audi TT: een beetje vreemd, maar wel lekker

Vreemd qua uiterlijk dan, want wat het overige betreft is de TT van de eerste generatie niet per se een paradijsvogel. Mooi aan dit type TT is dat de keuze best behoorlijk is binnen het budget. Ga uiteraard voor de mooiste die je kunt vinden, maar dat geldt voor vrijwel alle gewichtige zaken in het leven.

BMW Z3

BMW Z3: de kappersauto voorbij

Vergeet imagokwesties en ander volstrekt irrelevant geneuzel, want de BMW Z3 is een auto die met dit wensenlijstje simpelweg niet mag worden overgeslagen. Sowieso kun je je afvragen hoe relevant de mening van anderen is, als je met deze Beierse cabrio een leuk B-weggetje afraffelt. Enige nadeel: het budget beperkt de keuzes tot viercilinders, terwijl het pas écht leuk wordt met zo’n gave zes-in-lijn.

Mazda MX-5

Mazda MX-5: de Alfa 159 onder de funauto’s

De sensible keuze die natuurlijk voor de hand ligt als het om betaalbaar rijplezier. Een strakke MB valt sowieso binnen het budget, als oogt die van buiten wellicht wat minder karakteristiek dan de NA. Maar achter het stuur zie je daar verder weinig van.

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT: doe ’s gek

Een heel knap autootje dat vergeleken met de rest in dit rijtje nog best praktisch is ook. Daarbij kom je ze niet heel vaak tegen en zul je binnen het budget genoeg exemplaren vinden met een acceptabele kilometerstand. Meer info check je hier.

Ford Mustang

YOLO: Ford Mustang

Voordat de Mustang weer cool en (enigszins) relevant werd, droeg deze auto de illustere naam. Qua uiterlijk beslist geen allemansvriend, maar dat maakt hem juist weer cool. Daarbij is het in dit rijtje de enige optie met V8, ook niet onbelangrijk.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



127 reacties

saab 9-3 OG met voldoende geld over voor een onderstel upgrade en plus minus 270pk

Overigens is de RX-8 een auto met een persoonlijkheid, als jij haar behandeld als een trap auto zal zij zich inderdaad niet lang door jou laten berijden maar als je haar koestert en netjes warm rijdt kan je er jaren plezier van hebben.
En dan maar hopen dat de vorige eigenaar er ook zo over dacht.
Mini cooper mk7, daar haal je ook heel veel fun uit!
Fiat coupe 2.0turbo.
of een toyota celica gt-4 er staat er nu eentje te koop op autoscout;)
Ga naar Engeland en importeer een mooie Mitsubishi Fto GPvR. Een nette is te koop voor 2500 pond ongeveer 3300 euro. Tel daar wat aanpassingen bij en import kosten en dan kun je nog heel veel aan tanken en het circuit uitgeven. Meer fun is er simpelweg niet
@shalomleon: 1 tip koop nooit autos uit engeland met name japanse import
@bart_v: oke maar voor dat budget kun je zelfs naar Japan, 1 uitzoeken, terug vliegen, importeren en behandelen tegen roestbeestjes
@Bart_V: Verklaar je nader, komt veel leuks uit engeland met name juist import jappen
@bart_v: onzin. Je moet gewoon bij een goede importeur of bij een liefhebber kopen. De fabeltjes dat Japanse imports uit Engeland slecht zijn worden in stand gehouden door mensen die voor een lage prijs een compleet doorgerotte Skyline of iets dergelijks kopen en dan gaan klagen dat auto’s uit Engeland slecht zijn.
@Bart_V:
Bedankt voor je tip.

Alleen heb ik al tot volle tevredenheid 6 Impreza STi’s hier naartoe gehaald,

Maar toch bedankt !
@shalomleon: Zit daar het stuur niet aan de verkeerde kant?
@siebren: nee, da’s de goede kant voor Japanse auto’s. Vind ik dan.
@ej20g: +1 het went in 10 minuten. het lastige vind ik dat met de fto ook de knipperlichten andersom werken. Maar ook dat heb ik maar 1x verkeerd gedaan
Koop een RX-8 HP. Zoek een exemplaar met een goede onderhoudshistorie en waarvan bekend is dat de auto de goede olie heeft gehad. De olie die de dealers in de eerste jaren gebruikte was verkeerd en daardoor liepen de blokken kapot, er moet dus snel overgestapt zijn naar de goede olie!

Zorg daarnaast dat je, als hij op temperatuur is, de motor minimaal ééns per twee ritten tot de toerenbegrenzer doortrekt en controleer het olieniveau na elke tweede tankbeurt. Ook niet vergeten dat de wankel volledig warm moet zijn voordat je deze uit mag zetten, de apex seals zullen je dankbaar zijn.

Als je bovenstaande dingetjes in de gaten blijft houden, is een RX-8 normaal gesproken niet minder betrouwbaar dan de gemiddelde auto met ottomotor. Ook niet geloven dat deze motor maar 100.000 km mee gaan, als je er een beetje aandacht aan geeft gaan deze motoren makkelijk 150.000-200.000 of zelfs meer mee zonder dat een revisie noodzakelijk is. Mocht je toch aan een revisie toe komen dan zijn het vaak alleen de apex seals die vervangen hoeven te worden, dan ben je voor 800-900 euro weer klaar voor de volgende 150.000+ km.
@ej20g: een distributie riem elke 90k vervangen kijkt niemand van op. Maar owee als het woordje revisie er bij komt. Ik geloof je op je blauwe ogen als je zegt dat het dat kost. Totaal geen reden om de auto te laten staan dus.
@lekbak: die prijs geldt trouwens wel als je de motor zelf demonteert en monteert, dat stelt gelukkig niet veel voor bij een RX-8. Als je dat laat doen komt er een paar honderd euro bij, maar het is nog steeds niet overdreven duur. Ik ken auto’s waarbij het vervangen van de complete distributie hetzelfde kost of zelfs duurder is (ik kijk naar jou, Alfa Romeo 147 GTA). Geneuzel over distributie heb je bij een RX-8 uiteraard niet, dat lijken de meeste mensen te vergeten.
@ej20g: dus eigenlijk is er maar één verstandig advies. Koop er eentje die aan een motorrevisie toe is, pak je winst op de aanschaf en steek dat in de motor. Dan weet je tenminste dat je een goede hebt en hoef je je geen zorgen te maken over de motor.
@lekbak: dat is eigenlijk een best goed advies ja. De dure revisie (die is uitgebreider) kost rond de 2500-3000 euro maar dan is de motor ook 100% gezond. Voor 3500-4000 euro koop je een zeer nette RX-8 met “versleten” motor. Laten we zeggen dat je dan voor een totaal van 6500 tot 7000 euro een zeer nette RX-8 mét verse motor hebt. Als de motor alleen toe is aan een kleine revisie dan ben je zelfs een heel stuk goedkoper uit. Ik zou het wel weten in ieder geval.
@ej20g: dat is idd een advies dat ik een paar jaar geleden had moeten hebben. Ik heb toen ook gekeken voor een rx8 maat na al doe horor verhalen op fora heb ik het gelaten terwijl ik de auto echt geweldig vind .
Mini cooper S niet die nieuwe maar die oudjes.
Ik heb er drie gevonden die me wel leuk lijken, iets sportiefs, iets ouds en een cabrio;

Een Megane RS: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=277872845

Een Maserati 222 coupé: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=267185534

Een e46 325i Cabrio: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=270990764
@knipperlichtje: goeie keuzes inderdaad, zou zelf liever zo’n 3 serie kopen als een Z3, veel mooiere auto en eigenlijk dezelfde prestaties, mn pa heeft een ’04 325Ci, rijd en stuurt werkelijk subliem!
@knipperlichtje: zou zelf ook voor een e46 330 of 325 gaan inderdaad.
@knipperlichtje: Vraag anders eerst ff aan @lincoln (of aan een ander die het geprobeerd heeft) wat je te wachten staat met een BiTurbo…
Koop een motorfiets.
@nidlaobud: beste tip ;)
Megane II rs
Voor dat geld bouw je een leuke fun auto
Of een C70 Volvo cabrio.
@nidlaobud:

Leuke cruizer, heb er een mooie vakantie mee beleefd, maar fun-auto zou ik het niet noemen.
Ik zou voor de mx5 gaan als je niet te groot bent.
@Hupke: Ik zou ook voor de MX-5 gaan als je wat groter bent, zijn voldoende oplossingen voor..
@Jochempie:

Vertel? Ik heb het vooral over de veiligheid, erin raak ik, maar als ik ooit een paaltje raak, krijgen ze me er nooit uit. Om maar niet te zeggen dat de deurbekleding in de NB eruit moet om enigzins m’n eleboog uit de weg te kunnen krijgen.
@Hupke: De NB is wat lastiger, omdat die van die gevormde deurbekleding heeft. Maar bij een NA haal je de deurgreep eraf en vervang je die door een treklus, zoals dat ook in Boxster Spyder zit.. Daarnaast kun je de stoelrails vervangen door een vast frame waarmee de stoel op z’n achterste, laagste stand komt te staan. Je kunt de befaamde “foamectomy” uitvoeren, waarmee je het schuim uit de zitting wegsnijdt. Al is het maar 1 a 2 centimeter, het scheelt toch behoorlijk. Als je geen airbagstuur gebruikt, kun je een quick release naaf installeren zodat je stuur niet in de weg zit als je wilt instappen. Iedere kleine, lichte auto is in principe niet erg veilig. Bij de MX5 kun je de veiligheid verhogen door een functionele Hard Dog rolbeugel te installeren, waarbij je de softtop gewoon nog kunt gebruiken. De Hard Dog rolbeugel kan worden uitgebreid met de sidebars, die naast je stoel komen te zitten. Het maakt je MX-5 veel stijver. Ook heb je dan de kans om een koprol te overleven. Als je een koprol maakt met een MX-5 zonder functionele rolbeugel (geen styling bar), ben je er min of meer geweest.. Als je niet zo lang bent kun je een Hard Dog rolbeugel bestellen die ook nog onder de originele hardtop past. Die is iets lager. Steek je er met je hoofd bovenuit? Dan is dat minder veilig uiteraard.
7k? Audi S3 :

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/audi/m1007339910-audi-s3-quattro-1-8-5v-turbo-270hp-k04-20v-a3.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=83887

je moet iets bijleggen, maar dan heb je wel echt een rappe jongen die heel betrouwbaar is. Er zijn veel goedkopere exemplaren, maar dat is afgetrapte rommel.

Zoek je iets iets goedkopers wat ook heel leuk stuurt maar minder snel in rechte lijn? Focus ST170. Perfecte stuurmanswagen.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/270245627?asrc=st|as

Wel even op de originele wielen zetten want dit ziet er niet uit.
@dutchdriftking: Die S3, chrome spiegelkappen for the win!

Die ST lijkt me een stuk netter alleen even shoppen voor orginele wielen! alleen zou ik daar niet gaan kijken met dit budget.
@mrdj: de chromen spiegels waren destijds standaard op de S3 geleverd. Uiteraard is netjes geel spuiten een kleine moeite.
@dutchdriftking: nee niet standaard wel optioneel , heb zelf ook eentje gehad zeer fijne wagen en met JD chip echt verrassend rap 😎
@dutchdriftking: originele wielen?
ST170???
Als jij ze aan kan komen ben jij de held van AB!
Heb ze zelf gehad en met grote spijt verkocht!
Dus als jij ze aan kan komen? Hoor ik het graag van je!
@dutchdriftking: ja die S3!
Ik zou zeggen een subaru impreza veel fun voor weinig geld en een heerlijk geluid
@qoekje: amen
@qoekje: dan mag je wel een hele expert meenemen. Vergeet niet dat je met dit budget in het bereik van het petjesvolk zit.
Impreza Turbo, Evo IV??
De RX8 is misschien al het juiste antwoord hoor. Ik zou die eerder nemen dan een TT.
Niet meteen om de RX8 heen lopen. Het heeft veel met rijden en onderhoud te maken zoals al is toegelicht daarom ga ik er niet verder over in. Tegelijkertijd is het een unieke ervaring en erg veel fun.

Je zou een ook een SLK 230 kunnen overwegen als je naar een Z3 gaan kijken. Het zijn beide natuurlijk wel wat oudere auto’s.
De TT is naar mijn mening de ultieme kapperswagen omdat deze “sportwagen” zoveel deelt met de Golf. Wat ik dan wel weer leuk vind is de eerste generatie Audi S3, persoonlijk vind ik dat model erg mooi en het zijn ewoon fijne auto’s.

De MX5 is natuurlijk nooit een slechte keuze. Degelijk, licht, RWD, er zijn er veel. Maar persoonlijk vind ik ze gewoon niet zo heel spannend om mee te rijden.

Yoloadvies: Een Golf 1 GTI, of een Subaru Impreza GTT.
Clio rs? Fun en makkelijk voor de booa
@gloudertje: *boodschappen ;-)
Even wat punten van een MX-5 bezitter over die auto:

+ bochtsnelheden in krappe bochten
+ je kunt vanwege het beperkte vermogen heerlijk doorhalen in de verzetten
+ wendbaarheid
+ achterwielaandrijving
+ onafhankelijke dubbele draagarmen rondom
+ compacte buitenmaten
+ overal zijn onderdelen voor
+ gigantische community
+ kost weinig in wegenbelasting, verzekering en onderhoud
+ je kunt alles zelf doen als je geen twee linkerhanden hebt (ik had hiervoor nog nooit aan een auto gesleuteld maar heb zelf m’n distributieriem, waterpomp en radiator vervangen. De ruimte onder de lange motorkap is uitstekend!)

– korte eerste versnelling
– met een vijfbak rijd je 4000 toeren bij 125..
– passende accu-oplossing niet eenvoudig. Een perfect passende kost zo’n 150 euro.
– afwateringskanalen goed schoonhouden, anders stromen ze over en gaat de dorpel rotten.
– rembooster NA niet heel krachtig, da’s wennen
– reservewiel neemt de halve kofferbak in beslag. Thuislaten dus…
– verouderde raamrubbers kunnen zorgen voor trage elektrische ramen
– sperdifferentiëlen zijn zeldzaam
– cabrioletkappen gaan niet eeuwig mee (maar ook die heb ik zelf vervangen)
– verbruikt redelijk veel voor zo’n klein licht wagentje, gemiddeld 1:13. Maar voor de fun, who cares?


Ga ik na mijn NA nog een MX-5 halen? Jazeker! maar niet meer als enige auto. Ook weet ik niet of ik mijn NA überhaupt weg doe. Op een zeker moment moeten de roestplekjes aangepakt worden maar er mankeert verder niets aan… Toch wil ik een NBFL, vanwege de doorontwikkelde motor, de zesbak, het sperdifferentieel en de AIRCO!!! Onmisbaar in zuid-Frankrijk in augustus.. Je valt bijna flauw achter het stuur…
@Jochempie: kleine toevoeging: de eindoverbrenging van de 6-bak uit de NB is gelijk aan die van de 5-bakken uit de NA en NB, daar schiet je op de snelweg dus niks mee op. Daarnaast is de 6-bak lang niet zo fijn als de 5-bak qua schakelen, de 5-bak is veel meer van het klik-klak werk dan de 6-bak. Ook zijn de schakelwegen bij de 6-bak wat langer.

Hoe dan ook, een NA 1.6 van voor 1995 (geen Miata!) moet hier ook nog eens naast de Volvo komen. Voor de fun uiteraard.
@ej20g: Klopt, als ik een NBFL met een zesbak ga halen komt er een andere eindoverbrenging in, ik wil de toeren op de snelweg omlaag hebben.

Ik ben in het bezit van een mooie origineel Nederlandse ’93’er in Silver Stone metallic, een aardige vondst!
@Jochempie: vind je de 6-bak het waard om een deel van het klik-klak gevoel te verliezen? Ik zou het niet weten, maar een NA met 6-bak is wel gaaf.;) Dat je de toeren op de snelweg naar beneden wil hebben snap ik, het gaat snel vervelen.

Jouw auto klinkt trouwens als een pareltje met een redelijk zeldzame kleur. Altijd leuk om een NA te zien die niet rood of blauw is!
@ej20g: Op zich kan het klik-klak gevoel wel deels opgelost worden door Redline bakolie te gebruiken.. Dat heb ik er nu ook in, best tevreden over. Maar ik zou geen zesbak in m’n NA zetten, ik zou zo een late NBFL kopen waar alles al op en aan zit. Hoeft er alleen nog maar een turbo op. :)
@Jochempie: haha, I like the way you think!

Voor mij is de keuze trouwens altijd NA, because headlights go up, headlights go down. En nog een hoop andere redenen.;)
@ej20g: Daarom gaat ‘ie ook niet weg :)

Oh, en om natuurlijk te voorkomen dat ‘ie in de Max5 cup zou belanden… Eeuwig zonde..
@ej20g: Spot ik hier nou een Hoosier bro?!
@mclarenf1lm: updownupdownupdown!
@ej20g: Grootste nadeel van een MX-5: mensen van 1m90 passen daar totaal niet in :(
@Jochempie: met alle respect , maar naar mijn mening met afstand de meest saaie en voor de hand liggende roadster, echt 13 in dozijn, er is verder niets nis mee maar je ziet ze zoveel .
@bofkont: klopt, ze zijn wel echt overal. Maar dat interesseert me niet zoveel..
@bofkont: Tot dat je achter het stuur zit met mooi weer en een gigantische grijns op je gezicht. Dan is hij nou niet bepaald saai meer…
@mclarenf1lm: Dat zal misschien zeker zo zijn, maar de Mx5 trekt mij totaal niet, echt 13 in dozijn.
@bofkont: Tsja, de één wil zich met z’n auto onderscheiden en wil opvallen, de ander wil zo lekker mogelijk autorijden… Ieder z’n ding..
@Jochempie: zo lekker mogelijk auto rijden , nou dan zijn er nogal wat betere keuzes 😉
Uiteraard wel wat duurder , maar dan denk ik aan een S2000 of Lotus elise.
Als het gaan om ‘fun’ zou ik in dit rijtje gaan voor de Z3 of MX-5.
Renault Twingo RS. Leuke dingetjes. Perfect voor erbij.
Want kijk dat verhaal van @ej20g over de RX8, dat moet je maar willen hoor…
Of zo’n zuipende V8 uit de Mustang. Je moet het er maar allemaal even voor over hebben.

Daarom de Twingo RS. Ik denk dat daarbij de kosten en gedoe gewoon beperkt blijven. Maar het recept is gewoon fun: goed onderstel, genoeg vermogen, lekker door trekken tot 7000 toeren, handbak en een precies stoer genoeg uiterlijk.
@Rob:
Of je haalt de cabriolet variant, de Wind (wel met turbomotor). Maar dan moet je even geduld hebben, vallen nu nog niet binnen budget.
@Rob: Ik wil echt zó graag een Twingo RS… Maar als ik kilometers moet gaan maken lijkt ‘ie me te onrustig…
@Jochempie:
Ja, die kans is wel aanwezig denk ik… Daarom ook: ideaal voor erbij ;-)
Maar als je het ideale compromis tussen comfort en sport wil moet je haast wel een Ford Focus halen denk ik. Zowel de eerste generatie als de tweede vind ik echt top auto’s! Kun je heerlijk mee sturen, echt! En vermoeien doen ze je nooit.

Als ik je mag adviseren; haal een tweede generatie in een leuk kleurtje (blauw ofzo) en dito wielen, met de 1.6 motor (die 100pk vind ik persoonlijk wel genoeg). Probeer er eentje te vinden met de optionele sportstoelen (die met blauw motief). Geen idee wat er ‘sport’ aan is, maar die zitten echt goed vind ik. Blijf wel weg van een automaat. Met zijn vier versnellingen heeft die poepslome bak een desastreuze invloed op het verbruik en vooral op de levendigheid van de motor. Niet doen!

En ach, het interieur is grauw en grijs, de 1.6 is geen bandenroker en heeft geen fraaie soundtrack. Maar: je hebt een fraaie, ruime, comfortabele en bovenal een heerlijke sturende auto. Ik ben nog geen enkele auto tegengekomen die zo goed de balans weet te vinden…..
@Rob: Hmm ja.. nou ik vrees het ergste, dat het een Skoda Fabia Combi Greenline of Seat Ibiza ST Ecomotive moet gaan worden…

Maar ach, met een MX-5 ernaast, ’t is te overleven ;)
@Jochempie: ik heb voor m’n oude werk een paar jaar geleden in twingo diesel aardig wat kilometers afgelegd en dat was dan wel echt het basismodel zonder opties, maar het is een vrij onrustige auto. Weinig isolatie en alles is nogal plasticerig. Ik reed met een toenmalige collega een keer mee naar huis in zijn twingo (model ervoor) en dat vond ik een veel rustigere en volwassenere auto.

De huidige twingo’s zijn echt geweldige kartjes in de stad, met dat rs blok helemaal durf ik te wedden, maar op de lange rit kan het best vermoeiend worden. Ik ga er wel vanuit dat er in een Rs wel betere stoelen zitten en dat alles beter geïsoleerd is, maar er zijn stillere en rustigere a-segmenters te koop.
@Jochempie: “ik wil zo graag een Twingo RS” – said nobody ever
@mrdj: Niet iedereen wil een dikke BMW met booskijkers, 20 inch wielen en een uitsparing voor een collectie boksbeugels in de kofferbak. Sommige mensen halen hun plezier uit simpele dingen, back to basics gaan, met zo weinig mogelijk middelen toch een sportieve rijervaring krijgen.

En de Twingo is ook een vrij praktisch karretje, met z’n verschuifbare, neerklapbare achterbank. Dus voor vakantie met z’n tweeën kan het ook uitstekend.
@mrdj:
Klopt, ‘nobody’ wil een auto met een laag gewicht, handbak, steengoed onderstel en meer dan genoeg vermogen tegen een hartstikke betaalbare prijs. ‘Nobody’ wil betaalbaar sportief en leuk rijden.

‘Nobody’ kocht ook ooit een Clio RS, 205 GTi, 106 rally, Mini Cooper, de eerste Golf GTi, Corsa GSI, Fiesta xr2, Saxo VTS, Clio Williams of een Civic/CRX 1.6. ‘Nobody’ wou die meuk ooit hebben. Hell, ‘nobody’ wou ooit een Alfa hebben!

Die ‘nobody’ lijkt me een toffe gast.
Een Reliant Robin, als je alleen voor de fun gaat. Moet je wel even de producers van Top Gear bellen hoe ze het nou hadden opgelost dat je er nog meer fun uithaalt. Of koop gewoon een karakter cabrio waarmee je in de zomer lekker rustig ritten mee kan maken http://link.marktplaats.nl/m976729411?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=83887
Misschien niet een allerdaagse keuze. Cadillac seville 4.6L V8 of een CTS sport
Een RX-8 is inderdaad een beetje lastig… In principe een prachtige combinatie van sportauto en praktische bruikbaarheid, met vier stoelen en een kofferbak.. De motor is inderdaad het probleem. Mazda heeft vanwege dat ze de uitstoot zo laag mogelijk moesten maken expres de verkeerde olie voorgeschreven. Iets wat ze natuurlijk nooit officieel hebben toegegeven. Het is dus zaak om niet alleen een RX-8 te vinden die altijd voldoende olie heeft gehad (hoe kom je daar achter..), maar het liefst dat er al lang met de juiste olie wordt rondgereden of desnoods een auto met lage kilometerstand.

Een eventuele revisie van een RX-8 motor kost ongeveer 1200 euro aan onderdelen. Al is het iets dat iemand met een beetje verstand zelf zou moeten kunnen doen. Kost ook redelijk wat tijd uiteraard.

Daarnaast krijgen RX-8’en al redelijk wat last van roest. Eenvoudig te zien aan de kofferklep, waar het derde remlicht in zit.

Een RX-8 verbruikt olie, dit hoort bij het ontwerp van de Wankelmotor. Er is dus niets vreemds aan, maar per tweede tankbeurt moet je controleren of je olie nog op peil is en zo nodig bijvullen (bij koude motor).

Omdat de motor extreem rijk loopt als hij koud wordt gestart, mag je ‘m niet direct weer uitzetten. Eerst moet de motor 5-10 minuten op temperatuur komen. Anders verzuip je de motor en start ie niet meer. Even de auto verplaatsen is dus alleen mogelijk als je gaat duwen of ‘m een tijdje laat draaien.

Oh, en hij zuipt. 1 op 7 is niet vreemd.

Dus nee, een RX-8 is geen gemakkelijke auto om te hebben. Maar als je wat basisregels volgt voor het gebruik en onderhoud van de auto, blijkt ie zeer betrouwbaar te zijn en hele hoge kilometerstanden te kunnen halen!
Bmw e36 Gaybrio 325
Ik heb zelf een Alfa GT. Is absoluut een aanrader. Vooral de prijs/kwaliteit verhouding is hoog! Klinkt misschien raar maar het heeft te maken met een redelijk groot aanbod en beperkte vraag. Dat laatste is waarschijnlijk doordat mensen denken dat Alfa’s slechte auto’s zijn.
Budget oprekken (doorsparen dus) naar 10k en een mooie nissan 350z voor de deur parkeren
Of doe wat niemand durft: ga een Copen kopen!
Wel even checken of er er überhaupt in past ;-)

Maar meer ‘fun’ wordt het niet!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/272805969?asrc=st|as
Mitsubishi 3000gt 3.0 V6 twin turbo lijkt me de echte YOLO keuze
De RX-8 is een zeer goede aanbieding. Voor 7k kun je een heel mooi exemplaar halen. Mede dankzij het hoge verbruik en de repuatie voor hoge onderhoudskosten worden ze voor dumpprijzen aangeboden. Het stuurt bijzonder goed en is nog enigzins praktisch ook. Daarbij vind ik het een origineel model.

De Alfa GT is een fijne auto, en nog mooi ook. Maar écht fun is het niet, hetzelfde geldt  voor de TT: apart design, maar het rijdt als een sportieve Golf, wat het eigenlijk ook is. De Z3 is leuk omdat het dak open kan en het een grappig model is, maar net als de SLK wel een beetje oestrogeenvervoer en dynamisch zeer beperkt. Prima toerwagentjes, dat wel. Echt fun is en wordt het niet. De Mazda MX-5 NB is misschien wel de beste keuze. Betrouwbaar, goede wegligging en lage afschrijving.

Maar wil je echt fun, dan zou ik kijken naar andere auto’s. Wil je ongefilterd rijplezier, dan is de Renault Clio Renault Sport 182 een hele goede optie. Ok, het is geen premium interieur, maar dat vergeet je op het moment dat je een bocht neemt. Snaarstrak met een los kontje. Daarbij trekt de 182 als een dolle (dankzij het lage gewicht sneller dan de Renault Sport Clio III) terwijl de onderhoudskosten relatief beperkt blijven. Mocht je een maatje groter willen gaan, is de Megane Renault Sport de optie welke het meeste fun biedt. Let er wel op dat je een exemplaar met ‘Cup’ chassis hebt, de modellen zonder zijn niet de moeite waard. Dus een F1 Team, Cup, Trophy of een R26.

Lage kosten heb je ook met een Smart Roadster. Eigenlijk is alles perfect aan deze auto op de transmissie na. Er schijnen updates voor te zijn dat ie sneller op schakelt, zeer welkom. Want de rijbeleving, wegligging en stuurgevoel staan op zeldzaam hoog niveau. Onderhoud valt ook mee, onderdelen kunnen soms wat duurder zijn. In tegenstelling tot de SLK, TT en Z3 wél een echte sportwagen van het zuiverste water.

Een van de leukste auto’s waarin ik zelf heb gereden is de Toyota MR-2 MkIII. Ok, het is niet de snelste auto met 140pk, maar je komt zeer zeker niets te kort. Qua wegligging lijkt ie veel op de Smart: net zo wendbaar, alleen gaat de MR2 zo makkelijk dwars: en hij is eenvoudig te houden. Bochten, rotondes en klaverbladen zullen nooit meer hetzelfde zijn. Net als de Mazda erg betrouwbaar en ik vind het model wel geinig. Enig nadeel is de beperkte bagageruimte.

Ook pure fun vind je in een uiteraard een Subaru Impreza GT Turbo. Voor 5-7k kun je een heel net model vinden. Ga wel voor een origineel exemplaar: in tegenstelling tot wat wordt aangenomen zijn Impreza’s niet altijd even betrouwbaar na tuning, vooral als het niet zorgvuldig is gedaan. Een Impreza WRX valt ook in het budget, en rijdt net wat volwassener.

Je kunt voor 7k ook prima Porsche rijden overigens. Een 944 2.5 lukt gemakkelijk en zijn erg fijne rijdende auto’s. Qua waarde denk ik zelfs dat ze binnenkort (licht) zullen stijgen. Een 924 kan ook, maar ik zie geen reden om die te verkiezen boven de 944. Wil je open dan kan een Boxster nét, maar zou ik niet aanraden. Je zit aan de onderkant van wat er te krijgen is. Maar je kunt bij een particulier maar zo een goed exemplaar vinden. Af en toe komt er wel iets interessants voorbij. Het rijdt wel als een echte sportwagen, ondanks wat mensen zonder verstand ervan zeggen ;-).

Voor 7k kun je ook kijken naar een Chevrolet Corvette, wat dan automatisch een C4 wordt (of een hele gare C3). Zeker over de grens kun je nog een mooi laat model scoren. Ok, het rijdt niet zo strak als je hoopt en echt snel is het ook niet, maar hij ziet er cool uit en luister naar de V8! Wil je geen V8 dan is de op de SLK gebasseerde Chrysler Crossfire een optie. Ok, rijdt net zo beroerd als de SLK, maar het ziet er tenminste wel stoer uit.

Yolo advies: een Maserati Biturbo van de laatste serie. Past ook in het budget van 7k per jaar (als je er nauwelijks mee rijdt). Afwerking is beroerd, bouwkwaliteit belabberd, styling saai en de gebruikte materialen lachwekkend. Maar als het allemaal goed rijdt is er niets wat er op lijkt. Ze zijn snel en bieden die sensatie. Totdat de volgende beurt er weer aan komt.

 

Succes met de keuze!
@gtwillem: Damn! Waarom stuurt men het Autoblog-Advies niet rechtstreeks aan jou?? Heerlijk om elke keer je commentaar te lezen!
@gtwillem:
Ja! Renault Clio 182! Doen!
@gtwillem: in aanvulling hierop wat ervaringen.

– Wankelmotor is niet geschikt voor korte ritten. Destijds door een specialist uit Veldhoven tip gekregen altijd warm te rijden.
– TT was ik niet te spreken over de bouwkwaliteit van zowel de motor(onderdelen) als het interieur, meters. Reed aardig maar niet super.
– MX5 is leuk maar beetje underpowered
– 944 2.5 is heel leuk maar wel een wat oudere auto en ook een auto met kans op slecht onderhoud. Rijden is wel leuk als hij goed is.
– Boxster niet aan beginnen voor dit geld. Ik vond de Boxster 2.5 ook niet supersnel maar hij reed wel prima.
– Clio en Megane RS zijn leuke, hele leuke, rijdersauto’s. Maar wel ‘gewone’ hatchbacks dus als je iets speciaals voor de deur wilt hebben voldoet dat wellicht niet.

Amerikanen heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat een MX5 het beste compromis is. Kun je een hele goede voor kopen. Anders doorsparen voor een Elise of een Boxster S.
@stephane8200: nog één aanvulling. Auto’s die lang stil staan gaan stuk. Accu’s gaan leeg, dingen drogen uit of lopen vast. Wat dat betreft is rijden beter voor een auto. Dan gaan er ook dingen stuk uiteindelijk maar dan kan je er wel van genieten.
@gtwillem: Slk rijdt absoluut niet beroerd, gaat veilig en beheerst de bocht in, en best nog wel met hoge snelheden als je zou dat zou willen, toegeven zo dynamisch als een S2000 is het zeker niet, maar verder wel oké .
via iPhone app
@bofkont: afhankelijk van wat de eisen zijn. En er staat bij dat het ‘fun’ moet zijn. De SLK is een prima capabele cruiser, maar echt fun vind ik het niet. Besturing is te indirect en te vaag, automaat is traag (handbak is gevoelloos roeren) en als je snel een bochtig stukje wilt nemen danst ie te veel op zijn dempers. De 230 motor is flink sterk, dat zeker, en de 320 loopt erg mooi, maar daar worden het niet ineens sportieve fun auto’s van, in mijn beleving.

De R171 vind ik persoonlijk qua rijden een énorme vooruitgang. Het mini-SLR uiterlijk wordt niet zo mooi oud (zou mij niet uit maken) maar de rijkwaliteiten zijn enorm verbeterd. Die zou II dan weer wel adviseren als het budget het zou toelaten.
@gtwillem: Ben ik met je eens, en klinkt al heel anders dan beroerd rijden.
De R171 rijdt idd absoluut veel beter, maar persoonlijk voor mij blijft de R170 de mooiste SLK door zijn klassieke tijdloze uiterlijk, 230 kompressor is zeker een sterke motor heb hem ook gehad, maar haalt het niet bij de 320 kwa souplesse, ook is de 320 echt merkbaar sneller.
@gtwillem: Een setje andere veren en dempers wil vaak heel veel oplossen om een auto dynamischer te maken.
De kosten zijn vaak goed te overzien en er is veel winst te behalen. Vaak moeten de dempers bij een oudere auto toch een keer vervangen en dan kan je er gelijk wat moois onderzetten!
De RX-8 is een heerlijk buitenbeentje met zijn wankelmotor en zijn deurconstructie…

De Alfa GT zou ik niet kiezen, die is rechtstreeks afgeleid van een gewone personenauto. Dan zou ik voor een GTV met Busso V6 gaan. Mooie techniek en het blijft een cool ontwerp met zijn eigenwijze dikke kont en scherpe vouw over de flank. Met een beetje geduld vind je een goede ruim binnen het budget zodat het fun blijft als er een keer iets onderhoud aan is…

Wat je ook kiest, laat bij een merkspecialist een aankoopkeuring doen, zeker als het om een auto gaat met minder gangbare techniek of die wat onderhoudsgevoeliger zijn. Die kunnen in no-time zien of het wat is, wat voor onderhoud en revisies er al gedaan zijn en of dat goed is gedaan, en wat er nog aan zit te komen.
@moveyourmind: De GTV is ook (iets minder) rechtstreeks van een gewone auto afgeleid: de 155
Bmw e30?
Ik heb me onlangs 1 gekocht en is voor mij persoonlijk fun om ermee te rijden :-)
Een echte fun auto is er één die je zelf creëert. Mijn advies is dan ook om een nette 190e voor een paar duizend te kopen. Een paar tweaks aan het onderstel te doen en er een 2.3 16v motor in te lepelen. Interieur wat strippen om nog wat gewicht te verliezen, een kuipstoeltje om op te zitten en een lsd om lekker te kunnen driften.

In een rechte lijn niet het snelst maar dat model heeft best een lekkere balans. Dat samen met het gewicht van net boven de 1000 kilo (gestript) is gewoon heerlijk. Ook nog eens goedkoop trouwens.

Geloof mij maar, die chagrijnige blik in de ogen van die bmw rijden die je pas voorbij kan op het rechte stuk is heerlijk!
een cooper s r53 betaalbaar en heel veel fun
Rx8 is echt een risico , je zult nooit weten hoe er mee is omgegaan door de vorige eigenaar , daar schuilt het grootste gevaar in.
Ik zou voor een Z3 2.8 gaan heerlijke roadster/motor 😎
TT mk1 225 Quattro ook geel erg gaaf .
Zou zelf gaan voor een leuke Ford Fiesta ST 2005 tm 2008!
Vooral de facelift is een aanrader!
Zeker veel fun mee gehad en heel wat golfjes GTI stront gereden op de Nürburgring!

De Alfa GT. Zowel de 4 cilinder als de V6 zijn echt geweldig leuke auto’s om in te rijden. En ook niet heel onbelangrijk een tijdloos model. Ken maar weinig mensen die het geen mooie auto vinden.

Voor 7k kun je trouwens ook een hele leuke Porsche 924 turbo op de kop tikken. Das pas een echte funcar voor in het weekend.
Of de 300zx twinturbo. Voor als je echt bloedsnel wilt gaan.
Een R33!
Ik heb zelf een alfa Romeo gt 3.2 V6 te koop staan. Alle dure reparaties gehad. Heerlijke auto om in te rijden!
@leroyk12: Die heb je pas vanaf juli… Niet echt een overtuigend argument..
@Jochempie: dat klopt , pech gehad met de distributieriem (geknapt), waardoor ik dure reparatie heb gehad en dat geld nu moet terug betalen aan me ouders.
Jaguar xk it issss!
Saab 9-3 Cabrio 2.0 Aero. Stijlvol open rijden met ruim 200pk onder je kont!
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=218337273
@peurst: Wauw, Wat een plaatje! Heb een setje Viggen stoelen in de garage staan om ingebouw te worden in mijn 9-3 als ik dit zie begint het bloed weer te stromen :)
Mijn rx8 staat te koop jongens in een goede conditie 2004 met 64000 km op de teller goed onderhouden alles aanwezig. Speciale bodem prijs voor jullie 6000€ voor nu mijn daily driver maar omdat ik wil gaan samen wonen wordt het een beetje te veel. Wie bied???
2001-2005 Civic Type R.

2.0 i-vtec met 200pk. 6,5sec naar de 100 en plaats genoeg vanbinnen.
fun auto en investering koop een peugeot 205 gti.

Moet het wat betrouwbaarder? een mitsubishi eclips. Iets boven het budget maar staat al lang te koop.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mitsubishi/m1009298663-mitsubishi-eclipse-2-4i-61-000mls-airco-lmv-bj-2008.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=83887
De Afa GT is by far de mooiste auto uit het rijtje. Een echt hebbeding. Maar aangezien er gezocht wordt naar een funauto, zou ik hem overslaan. Hij rijdt namelijk niet echt sportief. Het is een 156 met een sportief jasje die leuker is om naar te kijken dan om in te rijden.
@menaz: Jaja, AlFa. 🤔
Voor dat geld genoeg Amerikanen/Jappen te koop.

Civic/Accord ?/Integra ? Type R
Nissan ZX’en kan ook vast
Mitsubishi’s Eclipse
Celica’s en MR2

American Muscle kan, maar voor dat bedrag zit je denk ik vast aan een 90s Camaro/Mustang. Niet verkeerd, maar t oog wil ook wat
Misschien dat anders een C4 ‘Vette kan voor t budget.

Er zijn verder nog legio opties. T is maar wat je zelf wil
Spaar ff door en je hebt een s2000, een van de beste plezierauto’s
@robinthecarguy: Daar zat ik ook aan te denken. Voor 10-13k heb je een redelijk goede S2000. En de afschrijving is nihil. Maar voor 7k heb je alleen een rechtsgestuurde.
@gtwillem: nou heb ik geen idee hoe het is om een rechtsgestuurde auto te besturen, maar het lijkt mij dat je daar snel genoeg aan went.
@robinthecarguy: Ten eerste is het enorm wennen. Dat eenmaal gedaan kom je erachter dat alles in Europa niet op RHD is afgestemd. Denk aan de McDrive, parkeergarages en de Nürburgring tolpoortjes…

En vervolgens de moeite die je moet doen om hem weer te verkopen. Ik zou het niet aanraden. Wil je een Skyline GT-R, heb je geen andere keuze. Maar een S2000 is gewoon in NL geleverd dus ik zou dan niet voor een RHD import gaan.
@gtwillem: hebben ze bij de nurburgring niet aan beide kanten poortjes? Lijkt me wel zo logisch aangezien er aardig wat mensen komen en ook mensen uit Engeland
Suzuki swift sport 1.6 ?

De Alfa GT is mijn favoriet in het rijtje, maar voor het weekend zou ik gaan voor een open dak. Hoog in Noord-Holland heeft Sam van Dalen in Opmeer een knappe Alfa 916 Spider te koop staan, precies binnen budget, 85k op de teller, originele telefoonwielen en een Ragazzon uitlaat. Serie 2-versie (de leukste) en 1.8 liter motor. Niet de dikste, maar wel heerlijke motor, die je lekker hoog in de toeren kunt rijden. Dat zou mijn keus zijn.
Het gaat om een funauto: VAG valt dan sowieso af.
Heeft iemand hier ervaring met de alfa romeo gt 1.8 twinspark, hoe is het verbruik/onderhoudskosten etc.?
@amgsoixanttrois: Ik heb een GT 1.8 gehad, erg weinig kosten aan gehad, niks eigenlijk buiten de reguliere beurtjes om. Verbruik is redelijk, 1 op 11 haalde ik ongeveer, voor mijn doen is dat netjes.

Later heb ik hem ingeuild voor een 3.2. Ook die viel wel mee qua onderhoud, maar die luste wel een hele flinke slok.
Ik heb een Alfa GT 3,2 met supercharger en chargecooler van Novitech. Heerlijke klassieke schoonheid die ook uitstekend dagelijks te gebruiken is. Van de 100 te vergeven punten scoort hij er 90. De laatste 10 hadden moeten komen van de achterwielaandrijving die hij helaas niet heeft. Verder top en met het meest sexy motorgeluid wat er te bedenken is!! Lang leve Busso V6!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).