Autoblog Advies: een cabrio voor erbij

Auteur: , 146 Reacties

We postten al meerdere keren lijstjes met cabrio's voor minder dan € 10.000. Lukt het ook om een dakloze funauto te vinden voor de helft van dat budget?

BMW Z3

De zomer doet langzaamaan weer z’n intrede en hoe kun je dat beter vieren dan met een fijne cabrio? Lezer Rik is op zoek naar een convertible voor maximaal € 5.000. De rest van de criteria luiden als volgt.

Huidige autoVolvo S80 D5 Elite uit 2003
Koop/ leaseKoop
Zakelijk/ privePrivé
BudgetOngeveer €5.000, maar niet meer dan dat
JaarkilometrageMinder dan 10.000 km
BrandstofvoorkeurBenzine
Reden aanschaf andere autoIk wil een funauto voor erbij
GezinssamenstellingTwee zitplaatsen is voldoende.
Voorkeursmerken/ modellenAlles waarvan het dak open kan en achterwielaandrijving heeft.
No-go modellen/ merkenDe Mazda MX-5, niet omdat ik het een slechte auto vind maar omdat ik er simpelweg niet in pas.

Ai, da’s jammer. De eerste optie die de meeste kenners te binnen schiet is de Mazda MX-5, maar helaas past Rik er niet in. Gelukkig zijn er genoeg andere modellen met een aangename pret-per-euro-ratio. We hebben de koppen eens bij elkaar gestoken en kwamen tot de volgende suggesties.

Laten we beginnen met de meest logische opties. Los van eventuele imagoprobleempjes is de BMW Z3 een prima keuze. Op Autoscout24 staan ruim 50 exemplaren die binnen het budget vallen, al zijn de kilometerstanden van deze exemplaren vaak fors. Maar goed, elk voordeel heeft z’n nadeel. Voor € 5.000 is het helaas wel vrijwel onmogelijk om een goed exemplaar met brede bips en zescilinder op de kop te tikken. En da’s jammer.

Bij concurrent Mercedes is het de beroemde SLK die vrijwel perfect in het plaatje past. Op internet staan er ongeveer 40 die minder dan € 5.000 kosten, de teller staat in de meeste gevallen wel op meer dan 200.000 kilometer. Wel moet erbij worden vermeld dat de basisversies van de SLK je wat minder bij het rijden betrekken dan dat de Z3 dat doet. De Mercedes is wat meer gericht op comfort.

Tot zover de keuzes waar je zelf waarschijnlijk ook al aan had gedacht, over naar het minder voor de hand liggende spul! Denk bijvoorbeeld eens aan een MG TF. Achterwielaandrijving en redelijk leuke motoren, verpakt in een koets die ooit is verkozen tot de mooiste ter wereld. Goed, de juryleden hadden net zoveel kaas gegeten van auto’s als wij van spruiten plukken, maar het zegt toch iets.

Of dat ‘iets’ ook meteen positief is, valt te betwisten. Net als de Z3 is de TF een beetje een auto met een vrouwelijk imago. Interesseert je dat niet zoveel, dan staan er zo’n 20 stuks op internet. Enkele van deze exemplaren hebben ook nog eens hele acceptabele kilometerstanden.

Wellicht dat ook de Toyota MR2 de moeite van het bekijken waard is. De esthetiek is discutabel, maar dat geldt voor de meeste auto’s met een uitgesproken (of Japans, zo u wilt) design. Wel is de techniek degelijk en dat kan de onderhouds- en gebruikskosten drukken. Je vindt ruim 25 exemplaren van verschillende generaties op internet.

Als we de RWD’ers even laten voor wat ze zijn, komt ineens een icoon als de Audi TT in beeld. Er staan inderdaad genoeg exemplaren te koop onder de € 5.000, maar de kilometerstanden zijn hoog. Met andere woorden: het budget is eigenlijk niet toereikend om een net exemplaar op de kop te tikken. Denk bij leuke FWD-auto’s ook aan de Alfa Romeo Spider. Let wel: een V6 die binnen het budget valt zouden wij niet direct vertrouwen, ga dan eerder voor een minstens even fijn doch iets trager exemplaar met een twinspark-motor.

#YOLO-advies van dizono: de Fiat X1/9, want middenmotor en RWD. We adviseren ‘m alleen als je niet bang bent voor een paar vieze handen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Triumph TR7.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



146 reacties

#Yolo advies van JRK,
Een Smart Roadster, gaat hetzelfde voor op als de guitige X1/9 van Dizono maar dan zonder bang te zijn voor het roest spook.
Pak een 60kw en plezier gegarendeerd.
Mij hoef je niet te geloven, lees het artikel van een paar weken geleden in AV even.
Die redacteur heeft er trouwens meteen eentje gekocht.
@jrk68: De zwarte Brabus die AV toen als ‘deze hebben wij gevonden’ had opgenomen is van een collega van me. Fantastisch ding. Ik ben al een tijdje het internet in de gaten aan het houden voor een mooi exemplaar!
@volvo-s60-adept:
Je bedoelt de zwarte Brabus die geen echte Brabus is maar stiekem wel sneller is van Ricardo?

Zeker een mooie van iemand die er naast erg zuinig ook helemaal gek mee is.
@jrk68: Dan moet je veel geluk hebben om een 60kw-versie te vinden voor € 5.000,-. Heb zelf een Smart Roadster Coupé (te koop). Maar ik moet toegeven dat het een auto is met een zeer hoge funfactor!
@Flapkees:
Ik heb die van mij een kleine 3 jaar geleden opgeladen voor minder dan 4k, daar kon ik hem niet voor laten staan.
Ik had wel de nodige trammelant verwacht maar dat viel dus reuze mee.
Het probleem dat je niet in een MX-5 past is zeer makkelijk op te lossen d.m.v het monteren van bijvoorbeeld Lotus Elise stoelen, daarmee zit je zo al gauw een paar cm lager, het monteren van een deep dish stuur zorgt ervoor dat je ook ruim voldoende ruimte hebt voor je benen. Zie je het niet zitten om andere stoelen te kopen, dan kun je altijd nog de schuimvulling in de stoelen iets bijsnijden, dit is maar een kleine ingreep en je ziet er vrijwel niks van.

Succes met je zoektocht!
@mglopez:
Goed advies vwb het stoelverhaal.

@autoblog:
Hij past niet in de Mazda MX5 maar vervolgens raden jullie de nog krappere MG TF en de Toyota MR2 aan. Smooth…

De Audi TT roadster idem, voor mensen boven de 1,95 niet fijn meer te doen, maar wel een stuk ruimer dan die andere twee. Door de turbo motor ook nog mooi te kietelen.
@Stefje: Wat betreft de TT; hij zoekt een funauto. Dan valt die al af.
@berlinetta: Dan heb jij nog nooit met een TT gereden.
@Stefje: Dat heb ik wel. De eerste generatie. En net als vele autojournalisten kwam ik tot de conclusie dat hij niet spannend is. Hij rijdt hetzelfde als een Golf.
@berlinetta: de Golf IV heeft zoveel onderstuur dat elke bocht met een beetje snelheid spannend is, glijden we tegen de vangrail of toch net niet? Als de eerste TT net zo rijdt als de Golf IV dan is die zeker wel spannend.
@mashell: In dat opzicht is hij zeker spannend. Je kunt een TT wel op een simpele manier erg spannend maken. Schroef het ducktailspoilertje eraf en je kan lachen.
@berlinetta: geldt voor de Coupe, maar de Roadsters hebben een zwaardere kont. En allemaal standaard ESP. Dus dat gaat je niet lukken.

Zoals je zegt: saai.

Wel de snelste van het Duitse trio, mocht dat je ding zijn.
@gtwillem: Klopt. De cabrio (zoals meneer wenst) heeft daar inderdaad geen last van. Maar dat maakt het rijgedrag er dus niet spannender op.
@berlinetta: tenzij je vergeet olie bij te vullen. Dan is het de spannendste auto in zijn klasse.
@gtwillem: de 1.8T in de TT is een oer sterk blok; alleen het oliezeefje in het carter op tijd vervangen. Verbruiken bij normaal gebruik geen druppel olie..

En om het nog eens over dat olie gebruik te hebben; fatsoenlijk warm rijden scheelt heeeeel erg veel, bij elke motor. Maar sommige blokken zijn daar toch wat gevoeliger voor (de beruchte T(F)SI dus).
@silenro: ik weet het ;-)
@mashell: ik heb jaren een iv gereden en vond het wel een hele fijne auto, emotieloos oke. Maar fijn rijden zeker. 2x italie 1x Frankrijk. Met petje en basskist uiteraard
@mashell: dat onderstuur probleem is heel simpel op te lossen, kwestie van een goede stabilisator stang monteren aan de achterzijde. Eventueel nog combineren met een knappe set veren en dempers en je rijd in een top auto. Heb dezelfde configuratie, heb alleen met heel veel regen last van onderstuur maar bij normale omstandigheden rijd het alsof je op een rails zit.. 👌🏼
@Stefje:
Dat rijdt hetzelfde als een Golf en wie heeft er niet ooit in zijn leven met een Golf gereden.
Als je dat al fun vindt, dan heb jij de lat niet echt hoog liggen.
In die prijsklasse is er weinig te bedenken dat minder opwindend rijdt.
@jrk68: IK!
@Stefje: Nee in een TF heb je meer interieur ruimte en hoofdruimte dan een Mx-5 van de NA en NB generatie. Het zou mij ook niet verbazen als dat ook geld voor de NC serie, maar die heb ik nooit goed kunnen vergelijken.
Bij de pre-facelift F modellen heb je andere stoelen waar je hoger zit. Daar kan de balans precies andersom liggen. De stoelen vanaf de facelift en dus ook die van de TF zitten bovendien stukken beter en je zou de zit nog iets verder kunnen verlagen door het uitnemen van een aantal veren in de zitting. Wel is dan een lederen stoel aan te raden bij zo’n actie.
@mrdjm: de Mg TF vindt ik
Persoonlijk minder ruimte hebben dan een mx5 hoor
Over de Alfa Spider: ik vertrouw eerder een goed onderhouden V6 dan eentje met een TS blok (gevoelig voor bijhouden olienivo). Overigens is een klassieke Spider IV ook onder de 10k te vinden. Ik heb ze allebei gereden, mijn voorkeur (voor erbij) gaat uit naar de laatste.
@pjotr: je hebt een punt, tip is de 12 kleps 3.0 V6. Erg fijne blokken, ik vond ze zelf fijner dan de 24v 3 liter blokken.
Spaar door voor iets fatsoenlijks.

Onderaan de markt moet je of kennis van zaken hebben of verstand hebben van auto’s
TR7 hoeft niet eens zo’n slechte keuze te zijn overigens, plenty onderdelen voor weinig en ouderwetse techniek
MG Tf is of kan een koppakking-vretertje zijn
Een BMW roadster voor minder dan 5 mille ? De neus zal uit Appingedam komen en de kont uit Montelimar !
Hetzelfde voor een Benz voor zo’n bedrag, ik loop er met een grote boog omheen.
@desjonnies:
Die neus uit Appingedam en die kont uit Montelimar hebben elkaar gevonden in de Spaansepolder?

In dat geval, niet over de meerprijs van wielen beginnen😝
@jrk68: of in Eindhoven…
@jrk68: of in Amersfoort (A&D auto’s)
@desjonnies: Hoeft niet persé, ik had een Z3 1.8 voor 4500,- gekocht, tweede eigenaar, volledig dealer onderhouden, met een hardtop en 150k op de teller, het kan dus wel.
@n42b18:
mazzelpik !
Neen, je zegt het zelf al, zo’n wagen moet je wel van een eerste of tweede eigenaar kopen, maar nooit ‘in de handel’
of een import ding
da’s vragen om ellende !
@desjonnies: Niet mee eens. Ik heb zelf een eerste generatie SLK 230 Kompressor. Gekocht voor iets meer dan 5,5K maar wil hem nu wel verkopen voor €4.500,-

1997 202.000 kilometer. Ziet er van binnen en buiten netjes uit. Goed onderhouden (zelf). Alles werkt goed. Alle opties zitten er op, o.a. cruise-control, airco, verwarmde stoelen, af-fabriek alarm en automaat met sport en winterstand. Airco is net gevuld en ijskoud. Zomer en winterbanden op originele SLK velgen er bij.

Alle bekende SLK kwaaltjes zijn opgelost: nieuw rubber onder aan de hardtop (door dealer), deze lekt vaak. Door bovenstaande lekkage verzuipt de vacuümpomp (PSE) vaak. Deze is dus ook vernieuwd en nu zo gemonteerd dat er geen water meer bij kan komen :-)

Zoals in het artikel gezegd, het is niet zo’n scheurijzer als een Z3 of Porsche Boxter maar een sportieve cruiser. Mooi sportief geluid uit de uitlaat maar ook comfortabel genoeg om heel Nederland mee door te cruisen of elke dag woon – werk mee te doen (dat doe ik als de zon schijnt)

Dus, Rik, kom een keer proefrijden!
@Bender: je verkoopskills is niks mis mee! Ik kom graag bij je kijken. Gr Rik
@desjonnies: Voor alle K-serie motoren van MG-Rover geld, rustig warm rijden en pas als de olie warm is boven de 3000 toeren komen.
Als je dat doet houden zelfs de eerste oude pakkingen het heel erg lang uit.
@desjonnies:

Wat bedoel je met neus uit Appingedam en kont uit Montelimar?
Dat die goedkope Z3’s allemaal wrakken zijn die terug aaneen zijn gelast? Want ik kan me moeilijk inbeelden dat zoiets vandaag de dag nog rendabel is.
Ik mis de wat oudere MG’s (B en Midget) die ook voor circa €5000,- (en van tijd tot tijd vuile handen) te krijgen zijn. Of heb ik nu een bouwjaarcriterium over het hoofd gezien?
Voor dit geld zal je haast toch wel voor voorwielaandrijving moeten kiezen. Golfje cabriolet?
Als tie niet in een MX 5 past moet je niet met nog kleinere auto’s komen…Mijn advies? Kijk eens naar iets Amerikaans..
E30 Bauer? Tijdloze verschijning, achterwielaandrijving en zescilinders.
@m550d: is geen bolbloed cabrio, noch vlees,nog vis, kies dan voor een gewone e30 cabrio.
@m550d: Of gewoon een E36 325i of 328i, niet supersnel, maar wel sneller als de meeste opties hier… Wel achterwielaandrijving, een 6 pitter en net ff wat meer ruimte zodat die ook makkelijk mee kan met vakantie. Wel lastig om een net exemplaar te vinden, maar vind je er een gaat die binnen 5 jaar gegarandeerd meer opbrengen als je er nu voor betaalt.
@m550d:

6 cilinders zijn zeldzaam zeker voor 5K, vooral 316 en 318’s die te koop staan.
Toch raar dat je niet in een mx5 past haha, Ik rij zelf een mx5 NA en zelf ben ik inderdaad niet groot.
Maar mijn broer gaat toch richting de 1,95 en die past er gewoon in, zelfs met softtop erop!
Stoel op het verste naar achter en gaan.
@mischa94: een NB is iedergeval een behoorlijk slag groter in interieur ruimte
Ooit een hele mooie jensen healey te koop zien staan voor 10.000. Alleen dat gaat wel wat kosten voor onderhoud. Anders een opel speedster. Is ook een leuke bak. Is ook een video van als ik het goed heb.
Waarschijnlijk kan meneer beter voor 1.500 euro zijn motorrijbewijs halen en dan voor 3.500 euro een leuke motor uitzoeken. Levert alle fun op die je maar kan wensen en je hebt een betrouwbaar en lollig ding tot je beschikking.
@berlinetta:
Misschien heeft Rik nog geen doodswens, dat is wel iets dat je in die overweging moet betrekken.
@jrk68: Door lekker rond tuffen op een chopper ga je niet zo snel dood hoor. Die dingen nodigen niet uit tot hard rijden, maar je hebt er wel genoeg lol op.
@berlinetta:
Je hoeft het niet zelf te doen, er rijden genoeg dwazen rond die je een handje willen helpen.
@jrk68: Als je zo gaat beredeneren, kun je maar beter van de weg afblijven. In je autootje ben je ook niet veilig voor die gekken. Maar laten we het maar bij auto’s houden hier op Autoblog ;)
@berlinetta: ja leuk, is het lekker weer, kan je je in volledig leer helm hijsen, lekker!
Slk
Smart roadster geen ervaring maar @jrk68 wel en why not ? apart ding in ieder geval

Wat wil je? een scheurijzer of comfort?
Me was altijd van de scheurijzerrrrrs maar een 504 cabrio is qua comfort een uitstekende wagen net als een oudere SL van Mercedes
Mustang cabrio, niet snel, niet een super “rijdersauto” maar met v6 of v8 wel “fun” (?)
Rik weet niet van de tall man mod voor de MX-5, waardoor hij er wss wel in paat..
@jochempie: past*, ik moest niesen.
Z3 lijkt me de meest realistische uit dit lijstje. Thuis staat er een zwarte Z3 1.8i (widebody), ondanks het controversiële uiterlijk rijdt deze heerlijk. En op 4 jaar tijd van 90k naar 160k km, zonder problemen. Een vriend van me is 2m02 en past er zelfs in.
@mikke: met het dakkie omlaag!
@mikke: foto’s?
Een Fiat barchetta, wel fwd maar schijnen leuke rijdersautootjes te zijn. Lekker licht en dat is wat je wilt bij een fun autootje. Voor 5000 euro vind je ze wel met vrij lage kilometerstanden.
@retsok: heb er 1 gehad vorige zomer hele leuke auto’s om in te rijden
1. Toyota MR-2 (3e generatie). Een van de meeste perfecte sportwagens voor erbij. Snel zat, zeer betrouwbaar, lichtvoetig, prima zitpositie, ook normaal mee te rijden, maar wilt best makkelijk dwars. Ziet er mijn inziens prima uit. En met mijn 2 meter plus heb ik toch een weekend Corsica uitgehouden in zo’n ding. De MR-2 heeft maar een nadeel: beperkte bagageruimte en aflegruimte.

2. Fiat barchetta: geen RWD, maar wel heel erg leuk om te rijden. Dubbelnokkertje maakt nog een leuk geluid ook. Daarbij: voor 5.000 kun je best een mooi exemplaar uitzoeken met niet al te veel kilometers. Daarbij vind ik het ontwerp zeer origineel en geslaagd.

3. Smart Roadster. Nog net even iets puristischer dan de MR-2. Besturing en onderstel van zeldza hoog niveau. Wel een vervelende versnellingsbak waarmee je moet leren leven (maar misschien dat @jrk68 daar een goede oplossing voor heeft). Uiterlijk moet je smaak zijn, zelf vind ik het wel mooi als alle plaatdelen meegespoten zijn. Aan de andere kant, ern kanariegele met zwarr masker en stalen velgjes heeft ook wel wat.

4. Alfa Romeo Spider 2.0 Twin Spark
Eigenlijk een soort barchetta plus. Ook hier geld: voor 5k kun je echt een mooi exemplaar uitzoeken. Veel beteouwbaarder dan mensen je willen doen geloven. In deze prijsklasse zijn staat en onderhoud veel betere indicatoren voor de betrouwbaarheid.

5. Mercedes-Benz SLK200:
Absoluut geen sportieve auto, maar hij smoelt nog zeker erg goed. Mooi dak ook. Daarbij is het een auto die oude lullen en vrouwen van oude lullen aanspreekt. Dus velen hebben goed onderhoud gehad. Je kan voor een Kompressor of een V6 gaan, maar een standaard 200 met automaat is prima. Zie het als een baby SL.

6. Audi TT Roadster: zat uitvoeringen te vinden in die prijsklasse. Daarbij gaan ze ook serieus vooruit, de meesten hebben minimaal de 180pk/235nm versie van de veroemde 1781cc 5-klepper met KKK turbo. Interieur is nogal altijd erg mooi, uiterlijk moet je ding zijn. Beetje saai om te rijden, wel foolproof.

7. MG F VVC. Zelf ooit nog eentje van verkocht. Op zich een goede auto, rijdt nog best goed ook. Niet zo leuk als een MR2, Elise of Smart Roadster, maar de Z3 en SLK kan ie hebben.

Tip: kies de mooiste MG F die je kunt krijgen voor 5k, en laat de TF links liggen. Onderstel van de TF is behoorlijk waardeloos (kneiterhard en erg onderstuurd, topcombinatie waar Audi Rijders zich comfortabel bij voelen ;-)).

8. BMW Z3: ziet er op zich aardig uit, maar stuurt matig en rijdt onder gemiddeld. Alles wat de MX-5 er goed doet, lijkt de Z3 niet te kunnen. Daarbij zijn de vierpitters traag en de zespitters duur. Interieur is niet van Audi niveau en comfort niet van Mercedes niveau.

9. Opel Tigra Twin Top:
Beetje eeen buitenbeentje, want het is een Corsa met klapdak. Aan de andere kant, het ziet er best aardig uit, zeker in vergelijking met een 206 CC, Micra CC of Colt CZC. Voordeel, je hebt een auto die gewoon behoorlijk wat jaartjes jonger is. Daarbij is het onderhoud ook niveau Corsa, altijd prettiger dan niveau Z3. Dus als het af en toe voor wat tour kilometers in de zon is, waarom niet?

10. Saab 9-3 2.0t SE Cabriolet.
Voor 5 mille zijn ze zat te vinden. Verschrikkelijke auto’s om hard mee te sturen, maar heerlijk om comfortabel lange stukken te rijden. De lowpressure turbo van die Saabs 9-3 zijn echt heerlijk soepel en snel zat. Qua rijden totaal ontspannend, en dat is ook wat waard. En ik vind ze vrij tijdloos qua design. Interieur is niet niveautje E46.
@gtwillem: Mooie lijst, ik mis er eentje. E36/E46 cabrio. 6 pitter, achterwiel aandrijving, het is alleen wel heel goed zoeken naar een knappe.
@dutchdriftking: ja, klopt. Maar best lastig om voor 5k een mooie te krijgen. Waar je wel goede Saabs 9-3 Cabrio kan krijgen, zijn E46’s wat duurder. En de zescilinders zijn nog weer wat prijziger. Een goede E46 323Ci is zo 6 tot 7k.
@gtwillem: Dan een hele nette e36, als je een goede vind en die 10 jaar houd is de waarde minimaal verdubbeld.
@dutchdriftking: E36 is wel een belegen auto aan het raken. Vooral het interieur van zo’n E46 is een stuk fraaier.
@gtwillem: Persoonlijk vind ik de e36 juist een tijdloos dash heeft. Uiteraard wel een van de latere serie met een beetje opties en zonder foute radio. De M sportstoelen zijn ronduit geweldig. Alleen de deurpanelen zijn afschuwelijk.
@dutchdriftking: deurpanelen en de ramen zijn inderdaad een drama bij de Coupe en Cabrio
@gtwillem: Nee het TF onderstel is niet kneiterhard, kies een exemplaar zonder sportonderstel en het onderstel is misschien een beetje stoterig maar zeker niet oncomfortabel. Je kan ook kiezen om achteraf andere dempers te monteren.
Die zitten standaard onder de LE500 modellen bijvoorbeeld.

Hoe dan ook doet de MG een rotonde zo bijvoorbeeld een stuk leuker dan de MX-5, dankzij z’n stabielere onderstel (in vergelijking met een NB model).
@mrdjm: de TF en een stabiel onderstel… Mmm. De F was leuk en grappig, tot 70%. Daarboven wordt het tricky, met te slome besturing. Een TF is niet leuker om te rijden dan de MX-5, laat staan een MR-2: dat is gewoon een briljante auto. De TF was overigens gewoon een stuk harder (volgens MG dealer en autotujdschriften, en zelf vond ik hem ook harder (TF135 van een klasgenoot mee gereden). Voldoende TF’s zijn aangepast omdat de klanten de F afstemming prettiger vonden.
@gtwillem: SLK 320 V6 is niet te vinden binnen zijn budget.
@bofkont: als je goed zoekt wel, maar dat zijn geen plaatjes van exemplaren. Ik zou een late SLK200 Automaat doen en dan lekker toeren. Is ie prima voor.
@gtwillem: Dan zijn het idd totaal uitgeleefde hokken, een 320 is trouwens in NL niet te vinden voor dat geld.Goedkoopste exemplaar met 268000 voor 5950.
@bofkont: ik had ‘All of Europe’ aan staan, in Nederland moet je 6k meenemen voor een uitgewoonde 320. In Duitsland staan er nog een paar redelijke. Maar ik zou de 320 pas doen als ik een beetje mooie kon kiezen. Ik heb liever een goede SLK200 Automaat dan een slecht onderhouden 320.

Wat mij nogal intrigreert: de 32 AMG. Meer een GT, maar wel 354pk en 510nm :-)
@gtwillem: De 32 AMG is idd een aardig geweld kwa vermogen , trouwens maar 3300 van gemaakt,

Heb zelf een 320, ook vrij vlot met zijn 218pk 310nm, heb vd week compleet het interieur alle plastic delen opnieuw laten spuiten , verder is de wagen geheel onder handen door de restyler, nu 135000km en bijna nieuwstaat zoals ik hem wil.
@gtwillem: daarbij de 32 AMG lijkt allemaal duurder te worden 15/20 voor een nette.
@gtwillem: fijne opsomming! Wat zou een crossfire nog kosten? V6 en slk platform.
@gtwillem: eerste keer in lange tijd dat ik iemand de Z3 correct weet inschalen :-)
fiat barchetta (wel op tijd de distributieriem vervangen!)
Veel geluk om als grote mens in een FWD alfa spider te geraken…
@phdg: Ik ben 1.85 en had meerdere tandjes over in de stoelverstelling van mijn Spider.
Daar komt ie dan, Jochempie’s aankoopadvies: neem WEL een MX-5, monteer een 330mm Nardi stuur, vervang de deurgrepen door straps, haal een extra voorstoel, snijd daar overtollig schuim uit en monteer in de auto. Voilà, je past. Mocht het nog te krap zijn, raad ik aan de stoelrails te vervangen door een vast mechanisme. Daar is heus wel iets voor te vinden op het web.
Ik ben maar een micromannetje met m’n 1m173, maar ik vraag me af of daarboven, onder het langere gepeupel, het karrtje bekend staat als de Pasda? MX-5
Audi 80 Cabriolet?
@BmwMPower:
Nu weet ik ook niet alles maar is die er ooit als achterwiel aandrijver geweest?
Dat is een van de gestelde voorwaarden.
@jrk68: Ik zou het ook niet weten maar hij is nog niet eerder genoemd hier. En het is wat anders.
Een E36 Cabrio is ook leuk maar dan dien ik je door te verwijzen naar de beschrijvingen bij de Z3 en SLK (afgetrapt en km stand).
@jrk68: wel als quattro. Nog de oude quattro met de vaste verhoudingen dus 50% van de kracht gaat naar de achterwielen.
@mashell: de Audi Cabriolet 8G is nooit als quattro geleverd. De sedan, Avant en Coupe daarentegen wel. Met inderdaad de échte torsen 4wd.
Misschien een vreemde eend. Maar een Ford Streetka kan ook erg leuk zijn! Met een nog aardig moderne uitstraling. En een leuk 1.6 blok erin. (plus lange benen passen goed in een ford ka)
@clarkson: Waren die krengen niet roestgevoelig?
@BmwMPower: Nee dat zij de Ford KA’s van bj tot 2000 ;)
E30 cabrio. Makkelijk te vinden, rijdt en stuurt heerlijk, kwalitatief erg goed, veel ruimte, behoudt zijn waarde
Waarom geen BMW E36 cabrio ? vanaf de 320i heb je een heerlijke zescilinder! Is nog altijd een mooie verschijning. Misschien lukt een grotere motorisatie ook nog. Geen idee wat een E46 moet kosten. En anders evt een CLK cabrio (geen idee wat de prijzen zijn)?
@RazorHead: De 320i is wel een beetje traag… 325i (voor de facelift) is net ff vlotter, een echt mooie 328i (na de facelift) zul je wel echt naar moeten zoeken onder de 5000 euro.
hmm…. ik weet niet of het kan voor het geld maar een Citroën Méhari zou wel leuk zijn :-)
@rocky: oeps….. achterwielaandrijving is niet te vinden op een Citroën Méhari :-(
@rocky: En die vind je trouwens niet voor 5000 hoor, tenzij als restauratieprojectje…
@Esprit_de_Flandre: Niet?? Verdikkeme, had ik dan toch eentje jaren geleden moeten kopen… zucht
Volkswagen Kever Cabriolet.
Fun gegarandeerd!!!
@phdg

ik ben 2.00 meter en zit gewoon goed in de FWD spider.
O/

Ik ben de vraagsteller, leuk dat jullie mijn vraag uitgekozen hebben (:


Bedankt voor alle tips en advies, daar kan ik zeker wat mee.
Smart roadster idd eeg vermakelijk om te rijden , bij introductie destijds gelijk gedaan, automaat is alleen tergend irritant langzaam, en het goedkope plastic interieur vind ik niets.

Een SLK R170 heb ik zelf, een facelift 320 V6, zeer fijne en absoluut vlotte wagen.
Rijden is idd niet echt sportief, maar gaat toch heel behoorlijk veilig de Bocht door. Budget tot 5K is wel de onderkant van de markt veelal afgetrapt uitgeleefd.
Let vooral op dat de dak constructie goed opent/sluit.
En roest ! Dat willen ze helaas wel.
Mijn keus tot 5k zou echt de barchetta zijn, zeer vermakelijk stuur wagentje en technisch echt goed, mijn broer heeft eentje gehad.
Zeer recent een hele mooie Peugeot 205 CTI “voor erbij” gekocht. Voordeel is dat onze kinderen ook nog meekunnen op de achterbank.
Alleen met mooi weer zal hij uit de garage komen. :)
Rik: Spaar door. Met die 5k krijg je allemaal versies met een hoop km’s en potentieel een hoop ellende.
@gregorius: *koopt ’93 MX-5 voor 3250 euro, blijkt vervolgens reeds 80K km probleemloos*
@gregorius:
Kocht splinternieuwe A3 voor €30k, liep leeg op de reparaties.
Kocht vervolgens een 7 jaar oude Elise met 1,5 ton op de klok, nu 8 jaar verder en het gekste wat ik heb gehad was een kapotte flexpijp in de uitlaat.
Resume Overflakkee, er is geen wetmatigheid voor wat betreft onderhoudskosten.
@gregorius: Dat is wel het risico met hoop km’s. Maar als je wel een mooi exemplaar van 5-6k kan vinden heb je wel heel veel voor je geld. zoek je bijvoorbeeld een MX-5, dan kan je zeker wel wat leuks scoren voor dat geld, zowel NA als NB. Het is echt jammer als je daar niet in past.
Durf het niet te zeggen
maar als ik iets opens en roadsterrrrs zou kopen :

Opel GT
Of die andere Opel die het zusje van de Lotus was. Met middenmotor !

Understated and underrated la’iedereen maar voor iets gaan met meer prestige, ik rous daar met mijn Opeltje rondjes omheen !
Of die Honda S 2000 altijd al een zwak voor gehad.
Maar kijk je puur naar de knaken tegen value for money zeg ik een Opel GT uut 2006 voor een mille of zestien – zeventien

En tis het seizoen niet om den sportwagen te kopen


Buy in december when the days are short wet and grey and sjonnie’s drives it for very little poen away ……..
To the verwermde workploats to pamper the little thing, and in May he drives it like ‘riding with the King ‘
In that little thing 1
@desjonnies:

Knappe vent als je van een Opel Speedster 11.000 euro kan aflullen
@monsieurleloure:
Moi je parle de moi-même, quand j’achetais une roadster ca sera une ‘Onda s 200 ou une des deux Opels
@desjonnies:

Als jij me een hele deftige LHD opel speedster kan vinden voor 5K, dan kunnen we zaken doen. Wat zeg ik, alles onder de 15K is een wonder.
Een droom van een wagen. Ik ben er al naar 3 gaan zien van rond de 15k maar telkens wagens die een veel te zwaar leven hadden gehad.
@Hupke:
Wat ik zeg : ’s winters zo’n wagen zoeken en ze zijn er !
Je hebt er maar eentje nodig en je moet niet te belazerd zijn om te reizen
Ik ben zelf nog verleden weekeinde in Oostenrijk geweest, had immers een vriend beloofd om mee te gaan om een 206 WRC carrosserie te gaan halen …
@desjonnies:

Een netwerk dat opgebouwd is doorheen een halve eeuw hebben is misschien ook een geweldig voordeel? Op het internet zijn koopjes zeldzaam.
@Hupke:
Lijkt me niet onredelijk, gezien het bouwjaar, kilometers en de kleur, en voor NL niet teveel BPM gezien het bouwjaar :

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=210495089&isSearchRequest=true&scopeId=C&makeModelVariant1.makeId=19000&makeModelVariant1.modelId=26&pageNumber=1

En zoals Rooie Arie mijn befaamde auto handelaar altijd zegt : Als je belt, door de telefoon kunnen ze je niet slaan !
@desjonnies:

Ik ben verbaasd.
Ze vragen er minder voor dan voor een RHD met schade.
@Hupke:
wanneer ga je kijken, ding staat niet echt diep in Duitsland !
@desjonnies:

Is idd niet ver van thuis, wel een eind van waar ik nu zit, ben eind juni pas terug in beschaafde delen van de wereld.

Hij is overigens al opgeslagen, vrees ik. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=210684055

In Keulen staat er wel een identieke wagen, ook voor een interessante prijs.

Ik had er me ondertussen bij neergelegd van een mr2 te zoeken als speelgoed, wegens veel goedkoper dan de rest (hommell rs2, sport spider, elise). Maar het verschil tussen 5k en 13k is een stuk kleiner dan tussen 3k en 25k.
Ik houd niet van cabrio’s. Cabrio’s zijn vreselijke rotdingen. Het zijn verpeste versies van een wagen die als coupe ontworpen is.

Ofwel zijn ze te zwaar ofwel zijn ze te flexibel. En hoe dan ook zijn ze minder stijf, meer onveilig en minder comfortabel dan hun coupe variant.

Als je per se zonder top wil rijden, moet je ofwel voor een cruizer gaan ofwel voor een compromisloos race ding.


5k is nogal krap. Voor dat budget zou ik voor de eerste van de 9-3 saab cabrio’s gaan. Luxe, plezier van het zonnetje maar niet sportief.

Even wachten tot je 10k te besteden hebt en dan voor een honda s2000 gaan.

Of voor een MR2 of 300ZX targa gaan, al krijg je er daar wel wat ongewenst ’90s Johny imago bij.

X1/9 heeft ongelofelijk veel mogelijkheden, maar enkel als je EN laswerk EN mechaniek onder handen wil nemen.

Smart Roadster is ook wel een knap ding, en volgens @jrk68 fantastisch, maar ik zou schrik hebben van zulke kleine blokjes met wat kilometers op de teller.
@Hupke:
Hoho Hupke, hij is zeker niet zonder fouten en als er wat mee is dan beschrijf ik dat hier ook wanneer dat on-topic is.
Voor hoge kilometrages was ik ook huiverig, tot ik wist dat een volledige motorrevisie all-inn op €2450 komt.
De 45kw is naast traag ook motorisch een stuk slechter.
Mijn 60kw staat nu bijna op 190k en is motorisch nog als nieuw.
Wel is er een krukassensor gesneuveld in de tijd dat ik hem nu heb, ook alweer bijna 3 jaar en 60000km.
Nog een puntje i.v.m. de huidige auto’s is dat er elke 10k nieuwe olie in moet (3l 5w30) en dat de 60kw eigenlijk alleen euro98 of beter lust.
Onderhoud doe je het beste bij een specialist, niet alleen goedkoper dan de Mercedes dealer, die specialist heeft er ook nogeens meer verstand van, dat ik daar 100km voor moet rijden vind ik geen straf.
Al met al dus wel wat puntjes waarvan ik mij kan voorstellen dat het redenen zijn om te passen.
@jrk68:

En de versnellingsbak, word je daar niet gek van? Die zou naar het schijnt vreselijk zijn.
@Hupke:
Nee, dat is danook een zwaar overdreven verhaal, bij mij is de software van de bak aangepast waardoor hij 30% sneller schakelt.
Nu schakelt hij net zo snel als dat je dat met een handbak zou kunnen. Voor het circuit schakelt hij misschien iets te traag terug maar dat is het dan wel.

Bij de fortwo had je last van een wip effect dat veroorzaakt werd door de korte wielbasis van het eitje.
Zoals ik elders in dit draadje beschreef was Autovisie er laatste zeer over te spreken en die redacteur verwees het schakel verhaal ook naar het rijk der fabelen.

Ga eens rijden met een stage3 60kw, ik durf wel te zeggen dat je daar met een brede smile uitstapt.
Ik zou eerder naar een mooie Amerikaanse oldtimer zoeken:

Een Pontiac Firebird kan je bijvoorbeeld al vinden voor 5k met T-roof (weet het, geen echte cabrio).
Zijn geen snelle Europese wagens maar wel iets waar je lekker de hooligan mee kan uithangen en niet tussen alle andere Z3’s en MX5’jes in de zomer verdwijnen.. :)
Tja, moet stuur links zitten? Als een RHD ook een optie is kijken in engeland, daar koop je voor minder leuk spul dan hier… Zoals een e46 m3 cabrio vind je al voor dat geld met wat geluk, of anders een Toyota Supra Targa, voor dat bedrag dan wel een non turbo en automaat maar dat is altijd aan te passen (net onlangs mijn non turbo eruit gehaald en geswapt voor een 2jz-gte (twinturbo motor dus))
Voor 5k koop je een keurige Alfa Spider 916. Zoek een versie uit de serie 2 (vanaf 1998), met een 1.8 liter Twin Spark motor. Iets minder pk’s dan de 2 liter, maar geen groot verschil, lekker hoogtoerig karakter en pittig zat voor touren in een cabrio. Ook ik ben 1.85 m lang en pas er moeiteloos in, ruimte zat. Check voor een verse distributie en controleer de draagarmen, verder behoorlijk probleemloos. Kies wel een versie met handbediende kap, Italianen en elektronica blijft een gevoelige combinatie…
Ik weet niet wat zijn afkomst is of in wat voor type woning hij woont maar een merc clk heb je ook wel voor onder 5k
Mijn advies. Spaar ff lekker door en koop dan een echte fun auto. Voor 5K koop je niks meer dan ellende van een ander.
@sjeemsbond: En dan spaar je door, geef je het dubbele of driedubbele uit en koop je als je pech hebt ook een Maandagochtendexemplaar.

Na drie nieuwe auto’s gereden te hebben en kapitalen aan onderhoud, afschrijving en verzekering kwijt te zijn was ik het zat. En ben op zoek gegaan naar een zo goedkoop mogelijke auto. En ben erachter gekomen dat je voor weinig geld niet alleen een fatsoenlijke auto kan kopen, maar ook echt wat leuks. Verschillende Saabs gereden, van 9-5 Aero, een knalrode 9-5 Estate met snel uiterlijk maar trage motor, een 900 Classic en een 9-3 cabrio. In vier jaar tijd nog geen 1000 euro onderhoudskosten en alles bij elkaar met aanschaf en inruil misschien 2000 euro afschrijving. Op 120.000 kilometer. Nu een Jaguar S-type. Die is wat gevoeliger en heeft me al wat onderhoud gekost, maar staat er nu wel op en top bij. En mocht hij toch uit elkaar vallen dan slaap ik er geen nacht minder om. Dan koop ik wel weer een andere auto voor een habbekrats.

En voor wat betreft de vraagsteller. Met een cabrio in dit segment zit je helemaal goed. De eerste eigenaren hebben de afschrijving al op zich genomen. Ben je er netjes op dan zal de afschrijving minimaal zijn. Alleen nog even wachten met kopen tot de eerste vorst. De Z3 zou mijn eerste keus zijn, gevogd door de MG-F.
Ik rij al jaren een slk als daily en het blijft er heerlijke auto. Zeker voor je budget
er wordt hier toch wel te veel gefocused op die twee zetels… meer hoeft niet, maar mag wel
zoals razorhead zei, een 3-serie is best haalbaar, maar gewoon wegblijven van elk “getuned” model (bv niet standaard lichten > weglopen)
@bramboogie: bv: http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/269386958?asrc=st|as
geen racer… maar lijkt me wel voldoende om plezier te hebben
@bramboogie:
Misschien komt dat omdat Rik aangeeft een funauto te willen en dat twee stoelen wat hem betreft genoeg is.
Het klinkt misschien heel gek maar als iemand ons vraagt om mee te denken op basis van zijn vraag, dat de mensen die de moeite hebben genomen om die vraag te lezen niet met een Golf, TT of een willekeurige 4zitter komen.

Als ik vraag om advies voor een Porsche ga je mij toch ook geen Renault Espace adviseren.😎
@jrk68: Nee, we zorgen dat je én die Porsche neemt, én die Espace met trekhaak voor wanneer de Porsche problemen heeft.

En als top of the deal smeren we je dus ook nog een trailer aan. ;)
@jrk68: inderdaad… maar voldoende wil niet zeggen dat het er niet meer mogen zijn… dat is een beperking die je er zelf bij plaatst

Als hij had gezegd dat het een tweezits moest zijn, dan had je wel een punt.
Waarom een slk als je de v3el fijnere Mercedes sl 320 voor hetzelfde geld koopt ?
@michielleendert: Volgens mij zijn die veelal met automaat geleverd… Automaat =/= fun…
Een volvorijder wil vast een Saab 9-3 cabrio SE. Rijdt relaxed, mooi klassiek, vier man passen erin en betrouwbaar.
@lebeaunl: of die wil net iets spannender ter compensatie…
Alfa Spider, ik zeg die niet doen!! Een erg aparte verschijning, mooi interieur ook (sja Alfa), maar kwa rijplezier tegenvallend en al toen ie nieuw was kon je er maandelijks mee naar de garage, meestal voor een vastzittend halfopen dak, of iets dat eraf was gevallen of zo. De koets is veel te slap (coupe is veeeeel beter), maar met V6 voorin kun je wel heel erg goed schaatsen ermee. En als je echt moedig bent, is overstuur ook mogelijk.

De MG zou ik ook weinig vertrouwen in hebben. Je wilt goedkoop en zo min mogelijk geode dus kom je uit bij Japan. Die Smart lijkt me een erg leuk ding maar niet echt ruimer dan een mx5 of wel??
Waarom naar die roadster achtige dingen kijken. Ik zou zeggen e30 of e36 cabrio hier
Vraag me dan af hoe lang die “Rik” wel niet is! Ik pas met mijn 1.92 mtr. prima in ’n MX-5! In de eerste generatie (NA) pastte ik prima, al was ’t met de benen ’n beetje behelpen. Nu heb ik ’n NB & daar pas ik goed in, voldoende beenruimte & redelijk wat hoofdruimte. Een NC is voor mij net iets te klein helaas, wat hoofdruimte betreft.
@miataman: Gaaf, Ik ben ook op zoek naar een leuke mx5 NB. heb je de 1.6 of 1.8?
@gerjanm: Ik wilde perse ’n gele NB & die was niet te vinden met ’n 1.8 blok. Maar eerlijk is eerlijk de 1.6 is snel genoeg. De Miata NA die ik hiervoor had, had ook 1.6 blok, alleen had die op papier wat meer PK’s. Maar gevoelsmatig is de NB ’n stukje sneller, wat je vooral met ’t optrekken merkt. Blijkbaar is ’t motormanagement ’n stuk verbeterd.
Mg b?
Een MX5 met een andere stoel, of zonder stoelrailing. Simpel zat. Er is een reden dat ’t al 25 jaar de best verkopende roadster is…
Ik heb een Mazda mx-5 Nb die ik gebruik voor dagelijks woon- werk verkeer. Ik ben ongeveer 1.83. Dit past prima maar veel langer moet je niet zijn. Hij bevalt me prima, toch zou ik een ander niet aanraden om er een te kopen maar toch voor een BMW z3 oid te gaan. Redenen zijn als volgt: de Mazda is erg duur in het onderhoud. De 180000 km beurt van mijn Mazda was 2000 euro, en dat was voor remmen, voorbanden, distributieriem, multiriem en waterpomp. Ik heb nog nooit zo veel geld voor een dergelijke onderhoudsbeurt neer moeten leggen bij andere auto’s die ik gehad heb en dat zijn er nogal wat geweest. De tweede reden is dat mazdas, in ieder geval van de generatie die ik heb, standaard erg karig zijn uitgevoerd. Dat hij geen airco heeft kan ik nog mee leven natuurlijk maar hij had best bijv. ABS mogen hebben, ik vind dat je op veiligheid niet moet willen bezuinigen als autofabrikant. De derde reden is dat de Mazda een flinke lijst standaard kwaaltjes heeft die ‘niet hadden gehoeven’ en ook bij meerdere modellen terug komen. Standaard zijn bijvoorbeeld de dorpels bij de achterwielen verrot en zijn de bougie kabels voortijdig aan vervanging toe. Het grote voordeel van de Mazda is dat hij heel erg licht is en daardoor zeer snel door de bochten wil en ondanks zijn bescheiden vermogen toch nog als de brandweer vooruit wil. Ook heeft het qua wegenbelasting natuurlijk een voordeel. Dit weegt wat mij betreft echter niet op tegen de extra onderhoudskosten omdat je waarschijnlijk dus voor dezelfde aanschaf- en onderhoudskosten in een BMW oid kan rijden met met meer vermogen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).