• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Techniek: wat je moet weten over wankelmotoren

Auteur: Author, gepost 31 oktober 2015 om 12:52 – 62 Reacties

Techniek! Wat je moet weten over wankelmotoren


Nu Mazda het concept na jaren wikken en wegen tóch weer heeft afgestoft, vonden we het wel een mooi moment voor een stukkie verdieping.

Jullie ook? Fijn zo. De wankelmotor onderscheidt zich op heel veel fronten van de conventionele verbrandingsmotor die we al eens uitgebreid hebben uitgelicht. Zo zijn de zuigers driehoekig en draaien ze rond, maar we lopen niet op de zaken vooruit.

De wankelmotor

De werking

Het aantal slagen in de wankelmotor, komt overeen met dat van de conventionele verbrandingsmotor. We hebben dus een inlaatslag, een compressieslag, een arbeidsslag en een uitlaatslag. Voor een korte omschrijving heb ik even een stukje uit het eerdergenoemde artikel gecopy-paste.

– Inlaatslag, de zuiger gaat omlaag en het brandbare mengsel van benzine en lucht wordt de verbrandingskamer in gezogen,
– Compressieslag, de zuiger komt omhoog en drukt het mengsel samen,
– Arbeidsslag, de bougie(s) geven een vonk, de zuiger wordt met kracht naar beneden gedrukt,
– Uitlaatslag, de uitlaatklep opent zich en het mengsel wordt door de zuiger naar boven en dus naar buiten gedrukt.

Het principe van een samengedrukt mengsel bestaande uit lucht en brandstof blijft ook in wankelmotoren overeind. Bougies zorgen voor een vonkje zodat het mengsel ontbrandt en uitzet, waardoor de zuiger in beweging wordt gebracht. Vervolgens worden uitlaatgassen weer de verbrandingskamer uit gewerkt.

Check hieronder de uiterlijke verschillen tussen de zuigermotor en de wankelmotor:

Zuigermotor vs wankelmotor

Onderstaand gifje geeft aan hoe de driehoekige zuiger in de wankelmotor precies beweegt.

wankelmotor

Bij de gewone zuigermotor vinden alle vier de slagen in dezelfde verbrandingskamer plaats. Bij de wankelmotor echter niet. Door de driehoekige vorm van de zuiger en door de route die deze aflegt, vindt elke slag op een andere plek plaats. Dat lijkt in theorie leuk, maar het is cruciaal voor de werking van de wankelmotor.

In de gewone motor moeten de slagen in één cilinder steeds op elkaar ‘wachten’. er is immers maar één verbrandingskamer waar the magic happens. Bij de wankelmotor is dat niet het geval, want de driehoekige vorm van de zuiger schept steeds drie aparte ruimten. Zodoende kunnen alle vier de slagen dus tegelijkertijd plaatsvinden en dat is precies de reden waarom deze techniek bij een beperkt slagvolume voor relatief hoge vermogens zorgt. De gewone verbrandingsmotor levert in één cilnder elke vier slagen één arbeidsslag die voor de power zorgt, maar bij een wankelmotor vinden continu arbeidsslagen plaats per zuiger.

Merk in bovenstaand gifje eveneens op dat de zuiger van binnen getand is, evenals de krukas. Afhankelijk van de verhouding tussen het aantal tanden draait de krukas enkele keren rond per rotatie van de zuiger zelf.

De slagen nog een keer schematisch weergegeven, voor de extra bonus:

Wankelmotor slagen

Het slagvolume

Hoe het slagvolume van wankelmotoren precies wordt berekend? Wel, de inhoud is eigenlijk het verschil tussen de maximuminhoud en de minimuminhoud van de verbrandingskamer (die dus variabel is, want de zuiger draait rond). Deze wordt vervolgens vermenigvuldigd met het aantal zuigers en klaar is Kees. De Mazda RX-8 (rijtest) komt zodoende op een cilinderinhoud van 1.308 cc, maar levert dan wel weer een forse 231 pk bij 211 Nm.

Mazda RX-8

Voor- en nadelen

Dat de techniek allesbehalve perfect werkt is geen geheim, maar er zitten ook voordelen aan. Door de opbouw zijn de buitenmaten van wankelmotoren zeer bescheiden ten opzichte van de gewone zuigermotor. De ontwerpvrijheden die dat biedt zijn evident. Ook hebben wankelmotoren een vrij vlakke koppelkromme. Dat de motor vrij weinig bewegende delen bevat, betekent bovendien dat de techniek an sich minder complex is.

Nadelen zijn er natuurlijk ook. De hoeken van de driehoekige zuigers zijn steeds verantwoordelijk voor de afdichting van de verschillende kamers en zijn aan slijtage onderhevig. Zodoende kan bijvoorbeeld onverbrand mengsel de uitlaat uit worden gejaagd en daar is het milieu niet bij gebaat. Een nog groter nadeel is het relatief hoge brandstofverbruik. Zo zou de motor van de Mazda RX-8 ongeveer evenveel brandstof verstoken als een fikse V8. Ook zorgt de broodnodige extra smering ervoor dat relatief veel olie in de verbrandingskamer terechtkomt. Da’s minder gunstig voor zowel uitstoot als olieverbruik.

Mazda RX-Vision

Tot zover

Hopelijk geeft bovenstaand artikel een indruk van de werking van deze bijzondere techniek. Binnenkort krijgt het verhaal ongetwijfeld een mooi vervolg in de vorm van een productieauto op basis van de brute Mazda RX-Vision. Wij kunnen niet wachten.

Ook interessant!

  • Mag de Mazda RX-Vision er ook komen met 'gewone' motor?
  • Puntgave Mazda RX-7 op Marktplaats is heerlijk retro
  • Mazda stelt toch de rotatiemotor weer uit
  • Mazda RX-7: de volgende onbetaalbare Japanner

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, motor, rx-7, rx-8, rx-vision, Specials, Techniek, wankelmotor

Vorig bericht: « F1 roundup: rentree Aston Martin? Gutierrez naar Haas F1
Volgend bericht: Hier, nog een lekplaatje van de Mercedes GLS »

Lees Interacties

Reacties

  1. maxpower zegt

    31 oktober 2015 om 12:56

    Het is dus een 3 tact motor.

    Login om te reageren
    • subaru555 zegt

      31 oktober 2015 om 13:54

      @maxpower: nee, 4-takt

      Login om te reageren
    • dubcars zegt

      31 oktober 2015 om 16:44

      @maxpower: in theorie wel

      Login om te reageren
    • Captain zegt

      31 oktober 2015 om 20:08

      @maxpower: Als je het zo wil bekijken is het eigenlijk een 1/3e takt motor. ipv 1 arbeidsslag per 4 omwentelingen is het hier 3 arbeidsslagen per 1 omwenteling…

      Login om te reageren
  2. redbullinjector zegt

    31 oktober 2015 om 12:56

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • willempjuh zegt

      31 oktober 2015 om 13:00

      @redbullinjector: En dat bij 211 Nm!

      Login om te reageren
      • bikevscar zegt

        31 oktober 2015 om 15:02

        @willempjuh: toeren maken wordt geadviseerd!

        Login om te reageren
        • bikevscar zegt

          31 oktober 2015 om 15:03

          @bikevscar: hoge toeren

          Login om te reageren
          • draadloos zegt

            31 oktober 2015 om 15:14

            @bikevscar: nee, veel toeren

            Login om te reageren
  3. scottishcarspotter2000 zegt

    31 oktober 2015 om 12:58

    Zo, is dat ook eindelijk duidelijk. Bedankt jongens!

    Login om te reageren
  4. agera zegt

    31 oktober 2015 om 13:04

    Leuk stukje weer!
    Ik heb altijd al een zwak gehad voor wankelmotoren.
    Ik hoop dat ze ooit ook grootschalig worden toegepast

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      31 oktober 2015 om 18:12

      @agera: bij de rx8 he. Was grootschalig

      Login om te reageren
    • dikdraak zegt

      1 november 2015 om 15:30

      @agera: Hoe charmant de technologie ook mag wezen, wankelmotoren zijn gewoon te inefficiënt en onderhoudsgevoelig om toegepast te worden in wagens voor de massa.

      Login om te reageren
  5. robinthecarguy zegt

    31 oktober 2015 om 13:13

    Thanks voor de les :)

    Login om te reageren
  6. dwersbongel zegt

    31 oktober 2015 om 13:14

    Heerlijk leesvoer zo in het weekend. Top!

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    31 oktober 2015 om 13:21

    Mooie les weer. Ik wist de basis wel, maar dit maakt het wel weer even duidelijker. Het vermogen is zeker voor een kleine motor inhoud top, al houd het koppel TOV de pk’s niet over. Een voordeel is de koppelkromme natuurlijk.

    Rest mij nog een vraag, heeft drukvulling nut bij een rotatie motor?

    Login om te reageren
    • bergmm zegt

      31 oktober 2015 om 13:34

      @dutchdriftking: tik “rotery power” in op YouTube en geniet ;)

      Login om te reageren
    • boltiev6 zegt

      31 oktober 2015 om 13:43

      @dutchdriftking: Ik neem aan dat je een turbo bedoelt? Door een hogere druk verbetert de vullingsgraad en dus een beter rendement. Dat is dus niet anders dan bij normale motoren.

      Login om te reageren
  8. HZW zegt

    31 oktober 2015 om 13:25

    Het staat mijn bij dat ik ergens gelezen heb dat het een SkyActive Wankel motor wordt.
    Nu heb ik geen idee waar SkyActive voor staat, maar dat terzijde.

    Login om te reageren
    • dikdraak zegt

      31 oktober 2015 om 13:43

      @HZW: SkyActive is simpelweg de naam van Mazda’s in 2011 geïntroduceerde nieuwe motorengeneratie, vergelijkbaar met termen als EcoBoost of Bluemotion. In Jip en Janneketaal: hol marketinggelul ;)

      Login om te reageren
    • quadturbocuore zegt

      31 oktober 2015 om 13:49

      @HZW: Skyactiv is een naam die ze bij mazda hebben verzonnen voor motoren met een hele hoge compressieverhouding.

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        31 oktober 2015 om 16:01

        @quadturbocuore: of met juist een heel lage compressieverhouding. De skyactive diesel heeft bijvoorbeeld een Veel lagere compressie dan normaal

        Login om te reageren
      • hight96 zegt

        1 november 2015 om 09:37

        @quadturbocuore: Niet alleen dat, tot de Skyactiv-technologie behoort ook de auto zo licht mogelijk maken met behulp van lichtere materialen

        Login om te reageren
  9. SimonMc zegt

    31 oktober 2015 om 13:39

    @mauritsh: Misschien ook even erbij zetten vanwaar de naam Wankelmotor? Genoemd naar de uitvinder, de Duitser Felix Wankel.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      31 oktober 2015 om 14:01

      @SimonMc: en ook dat nsu ermee begon. (Opgegaan in Audi)

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        31 oktober 2015 om 15:12

        @xiran: En dan ook de wankelhelicopter van Comotor benoemen. Natuurlijk de fragiele wankelcitroens GS Birotor en de M35 mogen niet ontbreken.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          31 oktober 2015 om 19:46

          @Pallas: en de Mercedes C111. Gecanceld als gevolg van de oliecrisis in de jaren zeventig. Eeuwig zonde.
          https://www.google.nl/search?q=mercedes+c111&safe=off&biw=360&bih=301&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI8Jizjq_tyAIVBjAaCh1IoAvm

          Login om te reageren
        • hight96 zegt

          1 november 2015 om 09:38

          @pallas: En de eerste generatie A-klasse, die begon te wankelen bij de elandenproef

          Login om te reageren
  10. thomasthomas zegt

    31 oktober 2015 om 14:00

    Ik weet alleen dat alle Mazda RX8 motors na 100.000km een revisie nodig hebben (incl. die van mij moeder) . Nooit meer een wankelmotor.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      31 oktober 2015 om 14:10

      @thomasthomas:

      Behalve dat een revisie bij een wankelmotor vele malen simpeler is als bij een zuigermotor. Het nadeel is alleen dat er weinig ervaring is met wankelmotoren. Dus bij veel garages is het lastig vertoeven.

      Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        31 oktober 2015 om 17:24

        @timberleek: als ik zeg wat het koste bij de Mazda dealer schrik je je rot. Dus laten we dat stuk maar overslaan.

        Login om te reageren
        • e30m3drift zegt

          1 november 2015 om 00:26

          @thomasthomas: Nu ben ik toch wel benieuwd..

          Login om te reageren
  11. coffeecup zegt

    31 oktober 2015 om 14:02

    Leuke verdieping. Ik zou zó graag een RX-8 voor erbij willen, maar ik durf simpelweg niet…

    Login om te reageren
  12. henkhupelschoten zegt

    31 oktober 2015 om 14:06

    Hoeveel van die wankelschijven zitten er eigenlijk in zo’n rx8, maar 1 of 4?

    Login om te reageren
    • rikkon zegt

      31 oktober 2015 om 14:19

      @henkhupelschoten: mis, 2

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      31 oktober 2015 om 15:25

      @henkhupelschoten: alle Mazda’s hebben er twee met uitzondering van de Eunos Cosmo die ook met een drie rotars te koop was.

      Vier rotaries zijn er amper, een aantal uit Mazda race auto’s en wat zelfgemaakte door specialisten. Er is ook een Nederlander bezig met een RX7 met vier rotars.

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        31 oktober 2015 om 16:05

        @reistje: die rx7 van mad Mike (drifterdude) heeft die geen vier rotors?

        Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        31 oktober 2015 om 17:41

        @reistje: ik heb ook ooit eens een filmpje gezien van een dude die een zeldzame rx7 had met 3 rotors

        Login om te reageren
        • sleepyj zegt

          31 oktober 2015 om 20:01

          @redneckdarian: in Australië rijd een rx4 met 6 rotors. En er is er een met 12 rotors. Ik dacht in rusland. Wankelmotoren worden ook gebruikt in powerboten. Mooi aan die wankelmotoren is, dat het in principe duplo is. Je kan blijven stapelen.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            31 oktober 2015 om 21:23

            @sleepyj: het lijkt me nogal een uitdaging om zo’n 12 cilinder koel te houden. Maar wat zal dat ontzettend gaaf klinken!

            Login om te reageren
    • kennone zegt

      31 oktober 2015 om 18:39

      @henkhupelschoten: 2

      Login om te reageren
  13. lebeaunl zegt

    31 oktober 2015 om 14:25

    Mooi spul; WD legt het ook uit: http://youtu.be/tjJxrf-dPWE

    Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    31 oktober 2015 om 14:26

    Ik heb een paar keer mogen rijden met oa een 1st gen RX-7 en de 231pk variant van de RX-8. Erg gaaf om een keer in te sturen. Vooral de RX-8 was wel een ervaring. 9k rpm is echt verslavend. Lekker geluid ook!!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      31 oktober 2015 om 17:55

      @E34M5Touring: nou heb ik eens gelezen dat je nogal een potige kerel bent, maar honda heeft een aantal 250cc motorfietsen gebouwd die meer dan het dubbele aan toeren draaien. Voor de niet hele grote mensen onder ons is dat wel erg gaaf spul.

      Login om te reageren
  15. rotarypowah zegt

    31 oktober 2015 om 14:30

    Braahp braahp.. :) :) :)

    Login om te reageren
  16. fit4fun zegt

    31 oktober 2015 om 14:38

    Beetje hardleers daar. Ze hadden beter een 100% elektro power coupe kunnen ontwerpen

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      31 oktober 2015 om 16:05

      @fit4fun: ga je mond spoelen, met punaises

      Login om te reageren
  17. bottestudent zegt

    31 oktober 2015 om 15:53

    Komt ook nog bij dat wankel motoren perfect samen gaan met een turbo. Er is geen onderbreking van de luchtstroom zoals het geval is een motor met kleppen.

    Ja elke 100.000km moeten de seals vervangen worden, maar buiten dat heb je er weinig onderhoud aan. Enige nadeel is het hogere verbruik in olie en benzine.

    Login om te reageren
    • bottestudent zegt

      31 oktober 2015 om 15:55

      @bottestudent: Leuk weetje: Wankel motoren doen hun intrede in hybride auto’s als generator. Compact, licht, weinig onderhoud en verbruik valt ook mee omdat hij op ideale toerentallen kan draaien.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        31 oktober 2015 om 21:32

        @bottestudent: waarom kan een wankel beter op het ideale toerental draaien als een conventionele motor? Als je het toch als generator in gaat zetten kan alles immers ideaal draaien.

        Daarbij is de wankelmotor in theorie zeer efficiënt maar hebben ze die efficiëntie in de praktijk nog niet kunnen halen. Eigenlijk is de motor dus voornamelijk geschikt voor een toepassing waar een lichte compacte motor met veel vermogen nodig is. Niet waar maximale efficiëntie het doel is.

        Login om te reageren
        • bottestudent zegt

          31 oktober 2015 om 22:54

          @lekbak: Een wankel motor is niet efficiënter dan een conventionele motor. Hij is wel lichter, compacter en onderhoudsvrijer. Is een afweging die je maakt als fabrikant

          Login om te reageren
  18. ikbenmnzus zegt

    31 oktober 2015 om 16:10

    Ik zit met smart te wachten op de voltooiing van dit briljante projectje:
    http://www.skylineclub.nl/showthread.php?14748-RE-Furb-nl-RX-4-project
    Leuk om te volgen.

    Login om te reageren
  19. db87 zegt

    31 oktober 2015 om 17:03

    Een wankelmotor heeft als eigenschap niet optimaal te verbranden. Hierdoor is de kans dat er koolstof opbouwt best groot. Een wankelmotor is daardoor ook niet (zo) geschikt voor filekilometers of als boodschappen autootje. Om deze reden raadt men ook aan om minimaal 1x per rit de toerenbegrenzer aan te tikken.

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      31 oktober 2015 om 17:58

      @db87: dat match ik dan weer niet met het leuke weetje van @bottestudent

      Login om te reageren
      • bottestudent zegt

        1 november 2015 om 14:11

        @danmar: Als generator kan de motor op elke willekeurig toerental draaien. Zeg 4k rpm constant. (Dus ook als je stil staat). Hier door heb je daar geen last van.

        Login om te reageren
  20. desjonnies zegt

    31 oktober 2015 om 17:35

    Grootste probleem van Wankel is eigenlijk het feit dat die eerste NSU-tjes de Spider ’s werelds eerste productie wagern met een Wankel motor niet zoveel schade aan het Wankel imago hebben gebracht
    http://www.brochuremuseum.nl/autofolders/nsu/nsuwankelspider1964fold/nsuwankelspider1964nl05.jpg
    Dat waren hele dure sportwagentjes en werden jammer genoeg weinig verkocht !

    De echte ellende voor NSU begon met de NSU R0 80, voor mijzelf nog steeds het Duitse equivalent van de Citroën DS en een wagen die, net als zijn Franse tegenhanger werd geplaagd door storingen omdat men de techniek nog niet onder de knie had.
    Motoren die olie zopen en rotors die op de punten afbrokkelden.
    R0 80 rijders groetten elkaar door vingers op te steken hoeveel motoren ze hadden vernieuwd.
    NSU kon de garantie claims nauwelijks dragen en hoewel latere versies van de Wankel motor betrouwbaar werden was het kwaad qua reputatie al geschied.
    Standaard Fuchs velgen op de R0 80, het mocht niet meer baten en NSU werd opgenomen in AUDI -NSU als stiefkind in het VAG concern.

    http://www.carstyling.ru/resources/classic/1967_77_NSU_Ro_80_01.jpg

    Helaas werd NSU er zachtjes doodgemaakt terwijl Audi, dat gewoon oubollige auto’s maakte de overhand kreeg

    De laatste NSU stuiptrrekking is gelijk de eerste moderne Volkswagen geworden : de K70

    http://www.favcars.com/volkswagen-k70-typ-48-1971-75-photos-94550.htm

    Tot mijn vreugde zie ik de laatste jaren een waardering voor de R0 80 komen, ze worden gelukkig duurder, iets wat deze interessante wagen gewoon verdient.
    Me heeft er altijd nog eentje willen hebben, geel, oranje of zilvergrijs met schuifdak en Fuchsen !
    Ow ze hadden een half automatische versnelling bak met drie versnellingen !

    Schöne Grussen !

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 november 2015 om 09:48

      @desjonnies: Daar ben je te negatief over Audi. Heel het huidige Audi design komt van die Ro80. De torpedolijn op de flank, de proporties van de raampartijen allemaal overgenomen. NSU is het beste wat Audi is overkomen, daar hebben ze hun hele succes op gebouwd.

      Login om te reageren
  21. neal zegt

    31 oktober 2015 om 18:58

    eigenlijk is het een 4 takt met 2 takt eigenschappen.

    Het olieverbruik situeert zich erin dat de kamers/housings continu moeten gesmeerd worden omdat in het Wankelprincipe deze verband wordt. Bij een Ottomotor zorgen de oliekeerringen dat motorolie weer naar beneden wordt geschraapt en dus herbruikt. Maw. de Wankelmotor spuit olie vanuit het carter in de verbrandingskamer om daar verbrand te worden.

    Daarom dat er steeds aangeraden werd om minerale motorolie te gebruiken ipv half/synthetisch.Vandaag de dag is dat achterhaald.

    Tweede probleem is het (zelf)onderhoud. er is door Mazda geopperd geweest om een extra olietankje in de motorruimte te plaatsen met aparte smeerolie. Men achtte dit niet goed door het extra onderhoudspunt voor eigenaars met weinig tot geen technische kennis.
    In het aftermarket milieu zijn hiervoor aparte adaptors ontwikkeld waardoor je met pure 2 takt olie je housings kan smeren en de motorolie netjes in het carter blijft.
    Door het gebruik van 2 takt olie (die ontwikkeld is om te verbranden, worden de problemen van zowel milieu als onderhoud sterk terug gedrongen.

    Optimale verbranding kan wel bereikt worden bij Wankelmotoren maar dat ligt in handen van motortuners. Zoals je zit op de tekening heeft de wankel 2 bougies per kamer. Een ‘leading’ en een ’trailing. Eentje zet de verbranding in gang, waarbij de 2de de verbranding vervolledigt. De tijd die er tussen beide vonken is, is aanpasbaar als deel van de ’tuning’. Hiermee kan je verbranding sterk beinvloeden (en ook het vermogen)

    Login om te reageren
    • Author zegt

      1 november 2015 om 00:50

      @neal: tof dat je een en ander (de tweede bougie in het bijzonder) toelicht, dank!

      Login om te reageren
  22. sydney zegt

    31 oktober 2015 om 19:23

    Ik heb in 2005 een maandje een zwarte RX-8 HP gehad.Misschien was ie een tikkeltje te duur,maar wat een ondergewaarde auto was dat zeg.

    Login om te reageren
  23. clarkson zegt

    31 oktober 2015 om 21:37

    Mooi mechanisme blijft het. Jammer dat het zo slijtage gevoelig is. Misschien hadden ze meer moeten investeren in onderzoeken om hem te verbeter. Maar wie weet is dat nu wel het geval? We zullen zien.

    Login om te reageren
  24. baasbas zegt

    1 november 2015 om 13:35

    In mijn hoofd heb ik tijd geld en twee rechter handen. In mijn hoofd wil ik nog eens een 13b met een 140-150 pk in een Suzuki Cappuccino stoppen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North