• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo GT (2004-2010) – occasion video & aankoopadvies

Auteur: Wouter, gepost 13 november 2014 om 16:00 – 115 Reacties

Alfa Romeo GT
Als je op zoek bent naar een fraaie, maar betaalbare coupe, dan kan je niet om de Alfa Romeo GT heen. De letters GT stonden (uiteraard) voor Gran Turismo, iets wat meteen aangeeft dat je niet moet verwachten een die-hard sportwagen te kopen.

Het is een sportieve auto die prima stuurt, maar die wel een gezonde dosis comfort in zich heeft. Alfa Romeo hield zelfs rekening met de kilometervreters want er kwamen twee dieselversies op de markt. De auto werd gebouwd van 2004 tot 2010 en het tweedehands aanbod is behoorlijk groot. De auto is gebaseerd op hetzelfde platform als de 147 en 156. Het dashboard van de 147 werd zelfs overgenomen in de GT. Bertone was verantwoordelijk voor de fraaie lijnen van deze 2+2 coupé. In 2007 is er een subtiele facelift doorgevoerd. in totaal zijn er 80.832 GT’s gebouwd, niet enorm veel dus.

Aanbod occasions

  • Op AutoScout24 staan op moment van schrijven 135 GT’s te koop.
  • 76% aanbod is benzine, 24% is diesel.
  • 94% is handgeschakeld, 6% Selespeed.
  • Cruise-control: 78%.
  • Lederen bekleding: 56%.
  • Prijzen beginnen rond de 3500 euro voor een exemplaar met veel kilometers. Verreweg het grootste deel van het aanbod kost tussen 4000 en 8000 euro. De fraaiste, duurste exemplaren kosten op dit moment zo’n 14.000 euro.

Pluspunten

  • Het is een Alfa Romeo!
  • Mooi.
  • Fijne rij-eigenschappen.

Aandachtspunten

  • Het is een Alfa Romeo.
  • De vroege exemplaren van de 2.0 JTS verbruiken olie, trek de peilstok (zeker als je de auto net hebt) minstens een keer per 1500 kilometer uit het blok om het oliepeil te checken.
  • Als je je GT netjes warm blijft rijden heb je er veel langer plezier van. Doen dus!
  • Roestvorming is zeldzaam, maar komt wel voor. Check de voorschermen en de aanhechting tussen bodem en dorpel daarom even.
  • De distiributieriem van de TwinSpark motoren moet om de 60.000 kilometer of 3 jaar vervangen worden bij de benzinemotoren. Bij de diesels is dit 100.000 kilometer.
  • Bougies: de TwinSpark motoren hebben er acht en ze moeten elke 100.000 kilometer vervangen worden. Helaas zijn het ook niet de goedkoopste bougies.
  • De luchtmassameter geeft soms problemen, trek een paar keer goed door om te checken dat het vermogen mooi vloeiend wordt afgegeven, inhouden wijst op een (bijna) defecte luchtmassameter. De reparatie hiervan kost een paar honderd euro.
  • Als een handgeschakelde versnellingsbak niet soepel schakelt moeten er waarschijnlijk wat lagers vervangen worden, deze fix kost ongeveer €150 tot €200 euro.
  • Het is een Alfa: rammelende of krakende ophangingen worden veroorzaakt door versleten draagarmen aan de voorzijde. Check aan de achterzijde of de banden geen ongelijkmatige slijtage vertonen. Als dit wel het geval is moeten de achterste draagarmen en draagarmrubbers waarschijnlijk vervangen worden.
  • Bij het starten van de auto moeten alle waarschuwingslampjes aangaan en na ongeveer drie seconden weer uit. De electronica van de GT is in principe dik in orde, maar check dit altijd voor de zekerheid.

Hierboven de video die we maakten, het volledige aanbod vind je hier!

Ook interessant!

  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • Hier, de perfecte Alfa Romeo occasion op Marktplaats
  • Alfa Romeo Giulia 'GT Junior' is niet speciaal, wél fraai
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Aankoopadvies, advies, Alfa Romeo, alfa-romeo-gt, autoscout24, occasion

Vorig bericht: « Forgiato-babes brengen je kusjes uit Vegas
Volgend bericht: Zo eert Chevrolet de Chaparral-racers uit jaren ’60 »

Lees Interacties

Reacties

  1. SimonMc zegt

    13 november 2014 om 16:04

    “De distiributieriem van de TwinSpark motoren moet om de 60.000 kilometer of 3 jaar vervangen worden bij de benzinemotoren”

    Das best snel? Meende dat bij de meeste dit minimum 120.000 km of 5 jaar was.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      13 november 2014 om 16:14

      @SimonMc: vroeger was dat idd zo. Alfa heeft de service interval vervroegd. Het ging te vaak fout. Vraag maar aan Wouter wat er gebeurd als je te lang doorrijdt. ; )

      Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      13 november 2014 om 19:55

      @SimonMc:
      Sterker nog, beter vervang je die bij 50.000 km want in sommige gevallen halen ze de 60.000 niet. Een van de redenen waarom Alfa’s duur zijn in onderhoud. En ja, ik spreek uit ervaring, met een 147 1.6 ts veloce.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        13 november 2014 om 21:48

        @PeugeotGTI: Goed advies! Zelf een 147 1.6 gehad en de distributieriem gebroken terwijl die er 55.000 km op zat. Zuur, want ik had net de vorige dag een afspraak gemaakt bij de garage voor een beurt inclusief het vervangen van de riem. Was een duur geintje. Zo’n 50.000 km later geluk gehad dat ik het geluid herkende dat eraan vooraf ging. De auto direct afgezet. Toen was de riem voor 2/3e gescheurd en geluk gehad dat die niet gebroken was.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          14 november 2014 om 13:29

          @moveyourmind: knap! dat doen niet veel mensen je na.

          Login om te reageren
  2. rammillius zegt

    13 november 2014 om 16:04

    Goh. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een GT 3.2. Mooi dat dit nu komt!

    Login om te reageren
  3. P1m zegt

    13 november 2014 om 16:08

    Aankoop advies: NIET KOPEN!!

    Login om te reageren
    • rammillius zegt

      13 november 2014 om 16:09

      @P1m: Een onderbouwing is altijd wenselijk. Slechts roepen is zinloos. Anders zou iedereen tegen een VW Golf hetzelfde roepen…

      Login om te reageren
      • P1m zegt

        13 november 2014 om 16:15

        @rammillius: Mooie auto, zeker met V6 en leer zoals in het filmpje. Een vriend van me heeft er destijds een nieuw gekocht, hij heeft er na een paar maanden net zo snel weer afscheid van genomen. Als je bijv. een bocht instuurde en je zocht de grens van de auto op, veerde de auto zó ver in dat de banden achter de binnenkant van de wielkast raakten. Met als gevolg een rubber/ fiklucht en versleten wielkasten. Dat lijkt me toch wel een goede reden (naast alle hierboven genoemde en niet misselijke minpunten) om deze auto te laten staan..

        Login om te reageren
        • rammillius zegt

          13 november 2014 om 16:20

          @P1m: Dank je voor de reactie. Een heel stuk duidelijker nu. Het nadeel is dat de 3.2 versie nooit met een Q2 diff is geleverd. Deze is wel later “in” te bouwen. Volgens mij moet dat een aanzienlijke verbetering opleveren.

          Login om te reageren
          • SpiderIV zegt

            13 november 2014 om 16:37

            @rammillius: Q2 achteraf is geen enorme aanpassing. Kom je vrij veel tegen.

            Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          13 november 2014 om 16:37

          @P1m: heel andere ervaringen, een JTD Q2 zonder problemen 200.000 km meer gereden en daarna iemand er erg gelukkig mee gemaakt en de V6 3.2. is het meest betrouwbare Alfa blok. Mits goed regulier onderhoud kan die V6 enorme km standen aan. Zoek maar op V6 motoren bij de 166, 156 en GT.

          Login om te reageren
        • luxaeterna zegt

          13 november 2014 om 17:22

          @P1m: Als je de grens van dingen opzoekt, durft er nog wel eens iets stuk gaan.

          Login om te reageren
        • bofkont zegt

          13 november 2014 om 18:57

          @P1m: Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk als de originele maten van de velgen/banden worden aangehouden.

          Login om te reageren
        • hans75 zegt

          13 november 2014 om 19:45

          @P1m: Wat een onderbouwde onzin..

          ik rijdt inmiddels 200000km met mijn GT3.2.. de klok staat inmiddels op 280000 en heb dat probleem nog nooit gehad… ik rijd zomers met 18inch 225/60 en swinters met 17inch 215/65… ook nog met een LPG tank achterin..

          is een perfecte auto.. verbruikt geen druppel olie, de afgelopen vijf jaar 2 radiatoren, een dynamo, accu en een paar draagarmen en thats it…

          Login om te reageren
        • c-greg zegt

          13 november 2014 om 19:55

          @P1m: nou dat zal dan een heel slecht exemplaar zijn kwestie van beter opletten bij de aankoop. Zelf een gt jtd gehad 4 jaar lang bijna probleem loos meegereden(idd op de draagarmen na) kan vertellen dat de grens heeell ver ligt bij de gt en wat jij verteld heb ik nog nooit van gehoord en zit al wat jaartjes op diverse alfafora….

          Login om te reageren
        • alfablog zegt

          13 november 2014 om 22:18

          @P1m: jij gelooft dit zelf, een auto die met fabriekkspecs aanloopt en een brandlucht geeft? Ik niet.

          Login om te reageren
  4. roberto zegt

    13 november 2014 om 16:09

    Toch een lang lijstje van aandachtspunten, maarja het is een Alfa, dus dat moet je voor lief nemen :). De GT blijf ik samen met de 159 Sportwagon schitterende auto’s vinden!

    Trouwens AB: Ik zou het wel leuk vinden als de filmpjes iets anders waren dan de verzamelde geschreven tekst. Als ik de tekst lees, en daarna het filmpje open kom ik geen nieuwe info tegen, maar exact dezelfde zinnen alleen dan in beeld en geluid. Of net andersom, alles wat in de video wordt gezegd staat exact bij de aandachtspunten, beetje dubbel werk of niet? Kortom, maak de video een korte samenvatting van ‘de hele waslijst’ van plus en min punten, of gebruik geen tekstkader.

    Login om te reageren
    • super zegt

      13 november 2014 om 16:44

      @roberto:
      meeste “aandachtspunten” zijn een kwestie van regulier onderhoud, de echte probleempunten lijst is echt niet langer dan bij een gemiddelde bmw, mb of vag.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 19:08

      @roberto: Lang lijstje ?? standaard kwaal van elke moderne auto zul je bedoelen.
      Je wilt niet weten hoeveel draagarm rubbers Bmw en audi’s vreten.

      Login om te reageren
  5. Sracerr zegt

    13 november 2014 om 16:11

    Jammer v/d oerlelijke kont die deze auto heeft!. wel een fijne en zuipende 3.2, Heb er proef mee gereden en nee het werd toch de……

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      13 november 2014 om 16:15

      @Sracerr: Audi TT? Nissan 350z, Mazda rx8

      Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    13 november 2014 om 16:15

    Paar puntjes voor de JTD 16V 150pk:

    Goed warmrijden en na laten lopen bij zwaar gebruik. Verlengd de levensduur aanzienlijk.
    Turbo en wastegate zijn 1 geheel. Wastegate wil na verloop van tijd wel is klemmen, hierdoor krijg je een motorstoring (overdruk turbo). Dit is enkel te verhelpen door de hele turbo te vervangen omdat de wastegate eraan vast zit, duur geintje.
    Versies zonder Q2 diff hebben wat meer slijtage op de aandrijflijn.
    T’is een beer van een motor die ook nog is erg zuinig is. Bij fatsoenlijk onderhoud lopen ze eindeloos door. Ik heb die aandrijflijn in een 147 gehad, reed echt top.
    Als je er 1 kunt vinden met de Ti stoelen, zeker doen. Beste stoelen die ik ooit heb gehad.

    Blijft overigens een prachtige auto vind ik. Erg elegant.

    Login om te reageren
    • mmot05 zegt

      13 november 2014 om 19:04

      @E34M5Touring: o, ik had juist enorm veel last aan mijn rug na lange ritten op de Recaro’s, had ze in m’n 156 zitten.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        13 november 2014 om 19:22

        @mmot05: Echt? Ik vond het heerlijke stoelen. Ik ben vrij fors van bouw en het verbaasde me hoe lekker ze zaten. Regelmatig ritten naar Zwitserland gedaan en kwam er altijd fris uit. Heb ook een 166 gehad, die waren nog groter. Wel wat minder zijdelingse steun maar zeker comfortabel. Maar goed, dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk. Een maatje van me werkt bij Alfa en rijdt nu voor het eerst een GeileJetta, mocht dat al veel eerder maar deed het nooit ivm de stoelen. Die kon er niet in zitten. 2014 model heeft iets andere zetels en nu gaat het wel. Kan een klein beetje een hoop doen.

        Login om te reageren
    • paddoswam zegt

      3 december 2014 om 14:10

      @E34M5Touring: ja in de fabriek liepen die wastegates al zo snel vast dat ze ze helemaal vast gelast hebben glad met de buis waar ze in zitten.

      Als je de EGR klep bedoelde die kan je gewoon schoonmaken als hij begint te haperen.

      Login om te reageren
  7. uselessblogger zegt

    13 november 2014 om 16:18

    altijd zeer fijn die video’s over auto’s die niemand koopt

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      13 november 2014 om 16:25

      @uselessblogger: waarom zou je geen GT kopen?

      Login om te reageren
      • uselessblogger zegt

        13 november 2014 om 16:50

        @xiran: ik bedoel eerder dat die occasionvideo’s hier vaak gaan over modellen die destijds amper zijn verkocht – hoe vaak zie je bijvoorbeeld deze coupe rijden?. Ik wil maar zeggen dat het in mijn ogen handiger zou zijn als ze video’s maakten over auto’s die toch ten minste in de top 30 van meest verkochte modellen van die bepaalde periode stonden.

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          13 november 2014 om 18:54

          @uselessblogger: waarom? Nederland is al bezeten door Passats en Golfjes. Moeten die dan hier wééral door de strot geduwd worden?

          Login om te reageren
          • uselessblogger zegt

            13 november 2014 om 19:06

            @nasty: ik dacht eerder aan bijvoorbeeld:

            -de vorige generatie 3/5 serie
            -de vorige generatie c-classe
            -volvo v70

            eerder dat soort auto’s

            Login om te reageren
        • xiran zegt

          14 november 2014 om 13:36

          @uselessblogger: waarom zou je dat doen met een blog vol liefhebbers? Het internet staat vol met filmpjes van auto’s die meer zijn gekocht.

          Laat ik het zo zeggen: Je hebt een date en je moet haar thuis brengen/mee naar huis nemen. Je maakt veel meer indruk in je GT dan in elke willekeurige Volkswagen. Het is maar wat je wilt, voor dat gegeven neem ik het extra onderhoud graag op de koop toe.

          Login om te reageren
      • raym zegt

        13 november 2014 om 17:59

        @xiran: mischien is het geen golf of zo. Maar er zijn er toch 80 000 van verkocht. Het zou juist mooi zijn als mensen een wat verder kijken dan de gemiddeld merken. Is nog zo veel moois te koop

        Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      13 november 2014 om 17:01

      @uselessblogger: het is dat ik een student ben maar anders had ik zo’n auto gekocht het blijft 1 van mijn favoriete auto’s want deze auto doet iets met me net zoals mijn mijn huidige auto

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 18:58

      @uselessblogger: Je doet je naam eer aan ;)

      Login om te reageren
  8. astra zegt

    13 november 2014 om 16:23

    Blijft een erg mooie auto. Als de portomonnee het toe zou laten zou ik er zo eentje naast mijn 159 SportWagon neerzetten.

    Klein tipje voor geïnteresseerden, de ramen van de stijlloze portieren kunnen langs de randen windgeruis ten gehore brengen, doordat deze een beetje zakken. Oplossing is om het raammechanisme te resetten, dan sluiten ze weer helemaal tot de juiste hoogte.

    Login om te reageren
  9. 123bat zegt

    13 november 2014 om 16:23

    Prachtige auto. Een redelijk lijstje aandachtspunten, maar dat zijn geen structurele fouten!

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      13 november 2014 om 16:45

      @123bat: redelijk lijstje??? Ik vind het een buitengewoon kort lijstje. De meeste punten worden genoemd zonder dat het echt slecht is.
      Blijft staan dat het één van de lelijkste Alfa’s van de afgelopen decennia is.

      Login om te reageren
      • 123bat zegt

        13 november 2014 om 17:05

        @roppp: redelijk in de zin van ‘netjes’

        Login om te reageren
      • Pallas zegt

        13 november 2014 om 18:06

        @roppp: Lelijkste?! Ben je niet in de war met Brera? Daar was de concept prachtig en op het produktiemodel ineens alle proporties verkeerd!

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          13 november 2014 om 20:33

          @pallas: ik ben het met je eens dat de Brera in productieversie minder mooi is als het prototype, maar desalnietteplus vind ik de Brera aanzienlijk mooier dan (met name de achterzijde van) die GT.

          Login om te reageren
        • LouisLuigi zegt

          14 november 2014 om 15:10

          @Pallas: Wat een onzin! Brera productieversie is bijna 1 op 1 overgenomen van t prototype, op de vleugeldeuren en interieur na dan. Als je de proporties van de brera niet vind kloppen dan ook niet van de brera concept. Er zijn maar weinig productieversies die zoveel lijken op het oorspronkelijke concept als de Brera…

          Login om te reageren
  10. neo1 zegt

    13 november 2014 om 16:24

    Prachtige wagen…Had bijna de 3.2 gekocht maar liep “helaas” tegen mn huidige ST220 aan…

    ruilen? :)

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 19:00

      @neo1: jammer man de 3.2 v6 is toch een veel fijnere motor met veel meer sensatie en stukken rapper nog, en dat in het koetswerk van de GT maakt het wel een erg mooi geheel :)

      Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    13 november 2014 om 16:28

    Prachtige auto!
    Zou graag over een paar jaar als opvolger van mijn 147 2.0TS Selespeed een GT 3.2 V6 aanschaffen.
    Het hoge olieverbruik is op te lossen met een modificatie (bij bijvoorbeeld H&S Corse), kost wel een paar centen.
    Mocht er een airbag lampje blijven branden, is vaak het stekkertje onder de stoel de boosdoener, doorsolderen lost dat op.

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      13 november 2014 om 17:06

      @trustmeiamanengineer: De Busso V6 is idd diegene die je moet hebben!
      147 blijft ook tijdloos en vooral stijlvol. Hoe bevalt zo’n Selespeed eigenlijk?

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        13 november 2014 om 17:19

        @123bat: Inderdaad, daarom staat de 147 GTA ook op het verlanglijstje.
        Selespeed moet je mee leren leven, is niet zonder zijn nukken en kan soms wat oncomfortabel zijn. Aan de andere kant, zeker als het gas erop gaat, is het een heerlijk systeem. Maar zou ik nog een keer voor een Selespeed gaan, ik denk het niet, tenzij ik veel file zou moeten rijden.

        Login om te reageren
      • LouisLuigi zegt

        14 november 2014 om 15:00

        @123bat: Ik rijd nu sinds 2 jaar in een 156 GTA met Selespeed en dat bevalt goed. Is bij 100.000km een revisie van de schakelrobot ingekomen. Afgelopen zomer wat problemen met schakelen gehad en toen de selespeed olie ververst en de bak opnieuw ingeleerd en tot nu toe geen problemen meer mee gehad. Staat nu 170 dkm op. Ben zelf niet zo’n fan van automaten en semi-automaten, schakel liever zelf, maar vind de selespeed in een GTA wel een fijne bak.
        Iedere 50.000km selespeed olie verversen verlengt de levensduur van het schakel mechaniek.

        Login om te reageren
  12. 888natan zegt

    13 november 2014 om 16:46

    Hier zou ik niet meer aan beginnen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      13 november 2014 om 17:15

      @888natan:
      Dan doe jij jezelf toch echt tekort..
      Je leeft maar 1 keer en dit is een auto die daar absoluut een feestje van maakt..

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 19:01

      @888natan: Onzin!

      Login om te reageren
  13. amgoleole zegt

    13 november 2014 om 16:54

    Is het een idee om er een keer 1 van een MR2 te doen? De sw20 variant dan. Of is dat te oud?

    Login om te reageren
  14. VantageR zegt

    13 november 2014 om 17:14

    Ik vind dit toch wel een van de minder mooie auto’s die Alfa gebouwd heeft. Ik zou deze auto daarom al nooit overwegen. Het lijkt me beter om door te sparen voor een Brera.

    Login om te reageren
    • bastiaangt zegt

      13 november 2014 om 18:15

      @VantageR: Dat heb ik eigenlijk ook. De Brera heeft zijn looks echt mee tov de GT en de ophanging is wat minder gevoelig dan bij de 147, 156 en GT. (naar mijn mening het enige echte pijnpunt bij die auto’s) De Brera is dan wel weer een ongelooflijk zwaar bakbeest, maar zijn uiterlijk maakt een hoop goed.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        13 november 2014 om 20:59

        @bastiaangt: Olie verbruik kan ook een hoofdpijn dossier zijn hoor, net zoals distributieriem; juist bij 2e handsjes. Maar goed, je moet zo’n GT ook als hobby kopen en bereid zijn te investeren/liefhebben, niet als zoekende bent naar zo goedkoop mogelijk betrouwbaar rijden …

        PS: Met name in Ti uitvoering (met leer, Xenon en chrome trim) toch echt wel mooi; de kont vond ik wennen, maar met de jaren wel mooier worden; waar de Brera juist is gaan tegenvallen. In dacht opzicht is de 159 (ook in Ti uitvoering) echt tijdloos; eeuwig zonde dat die een paar jaar geleden niet nog een facelift (motoren + nieuw dashboard) gekregen heeft :(

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      13 november 2014 om 18:49

      @VantageR: Looks is persoonlijk natuurlijk. Maar zoals aangegeven, de Brera is echt wel zwaar. Een GT is een stuk lichtvoetiger, vooral als 4pitter. Qua rijden wellicht net iets leuker.

      Login om te reageren
  15. ej20g zegt

    13 november 2014 om 18:08

    Ik ben best wel verrast door het korte lijstje met aandachtspunten, had meer verwacht. Maar één aandachtpunt vind ik dan wel weer erg slecht: de rubbers van de achterwielophanging die maar enkele tienduizenden kilometers mee gaan. Of zijn er mensen die dit kunnen ontkrachten? Want, laten we zeggen, 30 á 40.000 km met een stel rubbers vind ik ronduit slecht.

    Login om te reageren
    • bastiaangt zegt

      13 november 2014 om 18:18

      @ej20g: Het klopt helaas allemaal wat je zegt: het zijn betrouwbare auto’s, maar reken erop dat je elk jaar met onderhoud wel weer iets aan de ophanging moet vervangen, omdat het kraakt of rammelt.

      Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      13 november 2014 om 18:27

      @ej20g: Het rammelen of kraken heeft geen echte nadelige gevolgen voor het rijden. Maakt alleen wat lawaai. Mijn 147 rammelt en kraakt hier en daar ook een beetje bij dermepels enzo, maar op de snelweg nergens last van. Dus elk jaar iets vervangen is echt niet aan de orde, tenzij je echt een muisstille auto wilt hebben, maar dun kun je misschien beter een Rolls-Royce kopen.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        13 november 2014 om 20:00

        @trustmeiamanengineer: bedankt voor de verduidelijking. Ondanks dat Casper aangeeft dat de ophanging gaat rammelen wist ik niet hoe erg. Als het voornamelijk bij drempels is dan vind ik het behoorlijk meevallen, zeker omdat het technisch gezien geen kwaad kan.

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 19:02

      @ej20g: Die rubbers gaan bij normaal gebruik zeker wel een ton mee.
      Mijn broer heeft een GT JTD gehad, zeer fijne en betrouwbare wagen altijd geweest en met squadra chip vies snel.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        13 november 2014 om 19:36

        @bofkont:
        Dat kan je van veel Vag-jes niet zeggen, de voordraagarmrubbers van de Polo van een vriendin van mij waren na 40K al finaal doorgescheurd.
        Het slijten van rubbers ligt natuurlijk vooral aan hoe en waar je rijdt, planken door kuilen en over drempels doet ze geen goed..

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          13 november 2014 om 19:56

          @tupperware: Inderdaad :)

          Login om te reageren
        • ej20g zegt

          13 november 2014 om 20:05

          @tupperware: de draagarmrubbers van de draagarmen aan de voorkant zijn bij Polo’s (tot het huidige model kwam in ieder geval) en aanverwanten gewoon waardeloos. Gaan zeer vaak kapot en zijn bovendien verschrikkelijk om te vervangen. Ik heb er tijdens mijn stages zat vervangen om dat inmiddels te weten. Horrordingen.

          Login om te reageren
      • ej20g zegt

        13 november 2014 om 20:02

        @bofkont: dat klinkt al een stuk redelijker inderdaad. Ik heb verder weinig ervaring met Alfa’s en zal er ook niet snel eentje kopen, hoogstens als ik een vierde of vijfde auto zou kunnen betalen. Maar man man, als er een Alfa komt dan is het er eentje met Busso V6.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          15 november 2014 om 00:11

          @ej20g: geloof me de V6 busso is echt hemels.

          Login om te reageren
  16. jaapiyo zegt

    13 november 2014 om 18:18

    Ik vind ‘m bijna begeerlijk, maar toch net niet. De achterkant heb ik nooit echt mooi gevonden en het dashboard van deze generatie Alfa’s is inmiddels toch wel verouderd. Geen probleem in een echt oude bak want dan hoort het bij het tijdsbeeld maar bij een vrij recente auto is oud niet klassiek maar gewoon oud.

    Misschien het belangrijkste minpunt is de FWD, dat hoort niet bij een Alfa en niet bij een sportieve auto en dus zeker niet bij een sportieve Alfa. Een euvel wat helaas ook de Brera treft. Wat dat betreft hoop ik dat er echt weer RWD Alfa’s komen. Tot die tijd is een jaren ’70 Alfa wel een goede optie.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      13 november 2014 om 18:24

      @jaapiyo: *wel mooie beelden trouwens in die herfstige sferen. Past goed bij de in vergelijking met het gemiddelde leasewerk toch wel stijlvolle koets.

      Wat mij betreft dan ook veel liever een occassion video van iets wat het bloed van de autoliefhebber sneller doet stromen dan een zaaddodende Toyota Avensis of Opel Zafira o.i.d.. Als je dat wilt kan je beter ‘de kampioen’ aanvragen bij de anwb.

      Login om te reageren
  17. pilot1988 zegt

    13 november 2014 om 18:58

    Don’t…. just don’t.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 19:03

      @pilot1988: Onzin!! maar onderbouw je stelling eens.

      Login om te reageren
      • pilot1988 zegt

        14 november 2014 om 15:40

        @bofkont: Ik waardeer je volhardendheid in je poging tot het ontkrachten van de feiten die algemeen bekend zijn. Problemen in de elektronica, vreemde bijgeluiden tijdens het rijden, lekkage’s vanuit de motor en diverse reservoirs en ga zo maar door. Uiteraard rijden er zat Alfa’s rond die nagenoeg zonder de bekende “Alfa-perikelen” tonnen aan km’s draaien. Maar steek nou alsjeblieft niet je kop in het zand.
        Bij mij in de straat staan twee Alfa’s. Eén van 2009 en de ander van 2011. Bij die van 2009 zie ik permanent een olie/vetoplosser (soort van zand) op de oprit liggen om de olie/koelvloeistof op te vangen. En bij die van 2011 is dit jaar al drie maal de ANWB bij geweest. Beide auto’s worden strikt onderhouden bij de Alfa dealer.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          14 november 2014 om 15:58

          @pilot1988:Zulke jonge wagens en dan die problemen??
          erg vreemd, dan doet de dealer ook niet zo erg zijn best dit op te lossen lijkt me.
          Nogmaals mijn ervaringen zijn echt totaal anders.

          Login om te reageren
          • pilot1988 zegt

            14 november 2014 om 16:55

            @bofkont: Goed om te horen. Misschien ben jij ook een stuk zuiniger op je auto dan de gemiddelde berijder. (lees: motorolie op temperatuur laten komen voordat we gaan trappen, tijdig vloeistoffen aanvullen, laatste paar km’s van het gas af etc.) :-D

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              14 november 2014 om 17:14

              @pilot1988: Yup ik ben boven gemiddeld zuinig op mijn wagens, dat zal idd ook een grote rol spelen.

              Login om te reageren
  18. bofkont zegt

    13 november 2014 om 19:06

    Geweldige wagen! een tijdloze schoonheid en minstens zo betrouwbaar als de gemiddelde Europese wagen. Mijn broer heeft een GT jtd gehad, zeer fijne betrouwbare wagen was het altijd. dik 2.5 ton gehad, en met squadra chip vies snel.
    Persoonlijk is de 3.2 V6 Busso de enige juiste keus voor deze wagen, dat blok is zo hemels kan ik je vertellen! zo bruut op het gas en dat geluid pure oorporno.
    Mijn kameraad heeft een 156 GTA waar ik nog wel eens in stuur.
    De 2.0JTS absoluut laten staan! deze motor vervuild intern gigantisch door een ontwerp fout waardoor er ernstig vermogensverlies optreed.

    Login om te reageren
    • woot zegt

      13 november 2014 om 23:33

      @bofkont: Is die 3.2 zo fijn? Had in mijn vorige auto ook een busso maar dat was de 2.0 turbo, wil nog altijd eens met de 3.0 (12v en 24v) of 3.2 rijden!

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        14 november 2014 om 15:48

        @woot: Ja de 3.0 en de 3.2 V6 Busso zijn verdomd fijn, veel anders van karakter dan de 2.0 V6 turbo.
        Een superieure souplesse en wat een geluid als je boven de 4000 toeren komt.
        En dan breekt de hel echt los, ding blijft maar versnellen zo lijkt het.
        De 3.2 V6 GTA van mijn kameraad zit in no time op de 250km.
        Dus kopen dat ding zou ik zeggen :)

        Login om te reageren
        • woot zegt

          14 november 2014 om 20:13

          @bofkont: Ben nu even aan het dieselen, helaas. Heb hier voor 2 GTV’s gehad, allebei uit 2000. De eerste met 2.0 TS en daarna 2.0 TB, die TB is wel snel zeg.

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            14 november 2014 om 21:40

            @woot: Ja de 2.0 TB is idd zeer rap :)
            2.0 twinspark wil anders ook wel, heb deze motor gehad in de 156.
            Zeer fijn :):)

            Login om te reageren
  19. bofkont zegt

    13 november 2014 om 19:10

    Draagarmen en rubbers is trouwens een standaard kwaaltje van elk merk auto tegenwoordig.
    Deze geweldige ophangingen slijten nu eenmaal veel sneller, mede door die vele mooie drempels die ons land rijk is.

    Login om te reageren
  20. mmot05 zegt

    13 november 2014 om 19:11

    Ik zou eerder voor een GTV V6 gaan van 2001 ofzo. Wie weet misschien komt er nog één.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      13 november 2014 om 19:54

      @mmot05: dan moet je echt opschieten! Worden erg erg schaars.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 19:57

      @mmot05: Ja!! GTV phase 2 model, 3.0 V6 24v in de kleur azzurro nuvola aub :)
      Heb zelf een 156 gehad met deze kleur, wat een schoonheid was dat.

      Login om te reageren
      • bluebird zegt

        13 november 2014 om 20:47

        @bofkont: ik heb anderhalf jaar gereden met een 98er Gtv 3.0 V6. Deze ingeruild voor mijn 147 GTA en dat toch ineens een stuk moderner en zeker niet minder snel. De Gtv blijf ik qua uiterlijk erg fraai vinden, maar de GTA is ook een stuk praktischer.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          13 november 2014 om 21:03

          @bluebird: Oef heerlijke wagens man!!
          De V6 Busso is zo hemels fijn.

          Ja kan me voorstellen dat de 147 GTA een stuk praktischer is, GTV heeft een kofferbak waar nog geen kratje bier in kan :)
          Maar mijn eigen auto’s zijn altijd hobby wagens, heb momenteel een SLK 320, heeft ook een heerlijke 3.2 V6 :)
          Voor normaal gebruik en werkpaardje staat er nog een Honda civic station op de oprit.

          Login om te reageren
          • woot zegt

            14 november 2014 om 20:14

            @bofkont: in de GTV passen 4 a 5 kratjes bier. Belangrijke informatie moet kloppen!

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              14 november 2014 om 21:41

              @woot: Klopt in de wagen zelf wel, maar in de kofferbak niet :)
              Zeker niet met de kratjes erbij.

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                14 november 2014 om 22:23

                @bofkont:
                Als je het reservewiel thuis laat kom je een heel eind….

              • woot zegt

                15 november 2014 om 00:27

                @bofkont: zeker past dat wel, vaak genoeg 4 a 5 kratjes erin gehad (inclusief krat) als je 3 jaar lang GTV rijdt met 100 km per dag kom je overal wel achter. Ook 5 personen kan, maar dan niet langer dan 10 min :). Ben er ook mee naar Italië geweest, 2 weken kamperen. Tent, stoelen, tafel, alles wat he maar nodig hebt heb ik er in weten te krijgen.

              • smokin zegt

                19 november 2014 om 09:07

                @woot: Nou ik heb ook jaren lang een GTV gehad, maar waar laat jij die kratjes dan? Ik schudde de kratjes altijd leeg en liet het statiegeld op de stoep staan..

              • woot zegt

                20 november 2014 om 14:59

                @smokin: Ja zo kun je het ook doen maar er pasten 2 kratjes naast elkaar in de kofferbak en dan kon je daar weer 2 kratjes boven opzetten. Als je een reservewiel erin hebt gaat dat niet lukken.

  21. sleepyj zegt

    13 november 2014 om 20:45

    Een Alfa is net als een veel te lekker wijf. Te mooi om waar te zijn, rijdt lekker, je bent compleet in extase. Vervolgens kleed zij je financieel uit. Shit.

    Login om te reageren
  22. hplh zegt

    13 november 2014 om 21:00

    150 tot 200 euro voor versnellingsbak lagers???
    Voor de rest gewoon in de brand steken die rotzooi

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 21:06

      @hplh: En hoe kom je aan die wijsheid?? zelf ervaren? of praat u zo’n nietswetende nablater?
      Ik heb zelf 6 alfa’s gehad, nooit grote problemen mee gehad, enkel normaal onderhoud.
      De 6 Duitse wagens die erna zijn gekomen hadden stuk voor stuk meer onderhoud nodig en tegen hogere kosten.

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        13 november 2014 om 21:12

        @bofkont: tijd om terug te gaan naar een Alfa!!!

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          13 november 2014 om 21:40

          @SpiderIV: Gaat ook nog wel eens gebeuren, een phase 2 spider , 3.0 V6 24v denk ik zo.
          Of anders een 156 GTA.
          Maar de SLK 320 bevalt eerlijk gezegd nog prima.

          Login om te reageren
    • hplh zegt

      13 november 2014 om 21:19

      @bofkont: zelf ervaren

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        13 november 2014 om 21:39

        @hplh: Jammer van uw slechte ervaringen, maar ervaringen zijn totaal anders.

        Login om te reageren
  23. rrk147 zegt

    13 november 2014 om 21:10

    Jaaa ik heb er een! Een GT 3.2! Afgelopen zomer mijn 147 2.0 (handbak) verkocht en een GT gekocht. Heerlijke auto, die toch erg anders (maar veel beter) rijdt dan de 147, ondanks de verwachte overeenkomsten.

    En zoals ik vind dat alleen een italiaan het kan hebben, het is er antraciet grijze met rood interieur. En de 18 inch spaakvelgen. Voorlopig ben ik tevreden qua autowensen :-)

    Login om te reageren
    • bluebird zegt

      13 november 2014 om 21:17

      @rrk147: Nice, mooie combi ook voor de bella!

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 21:39

      @rrk147: Oef zeer lekker :):):)

      Login om te reageren
  24. deventernaar zegt

    13 november 2014 om 21:19

    Ooit een 156 gehad. Wat een schijtbak ging niet eens 8 maanden mee. 2x mijn wielophanging laten maken en toch kraakte het paar weken later weer. Voor mij geen italiaans troep meer.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 november 2014 om 21:38

      @deventernaar: Onzin, de 156 is een zeer fijne wagen en betrouwbaar, heb er zelf 3 van gehad, ik herken uw klachten totaal niet.
      Je dient hem wel normaal en goed te onderhouden en te behandelen, en daar steekt het hem vaak.
      En dan krijgt de auto het op zijn schuld, uiteraard zeer onterecht.

      Login om te reageren
      • deventernaar zegt

        13 november 2014 om 23:06

        @bofkont
        wilt niet wete wat voor problemen mijn alfa kreeg. luchtmassa meter begaf het nieuwe gekocht en ging stotteren op 4.500
        touren en heel moeilijk naar 5000. Dus heb de stalen velgen er weer onder gedaan en met een hamer mijn alfa
        kapot gesloopt wat een rot wagen.. en volgende dag direct naar de sloop gebracht en ben blij dat het een koekblik geworden is.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          14 november 2014 om 15:51

          @deventernaar: Luchtmassameter gaan idd nogal eens stuk, die van mijn 156 1.8 twinspark ook vervangen toendertijd, kost je 250 euro, maar dan kan hij er ook weer jaren tegen.

          Uw verhaal is verder wat onduidelijk, welke problemen heeft u nog meer gehad??

          Login om te reageren
          • deventernaar zegt

            10 december 2014 om 19:19

            @bofkont: De uitlaat begon los te hangen door roest, gat in de bodem door roest.. Het was nog een goede auto met maar 110K op de teller.. Ik had ook een 1.8 TS uit 2002.

            Login om te reageren
  25. giejermo zegt

    13 november 2014 om 21:23

    Casper heeft precies slikproblemen. Werkpuntje, want durft nogal eens op de zenuwen te werken :) Overigens, goede review!

    Login om te reageren
  26. sjontheking zegt

    13 november 2014 om 22:15

    Zelf in het bezit van een 156 SW met 2.5 V6 blok. Over het algemeen betrouwbaarder dan de 3.2 omdat deze laatste ingewikkelder techniek heeft met o.a. oliekoeling. Er zijn ook wat problemen met drijstanglagers….en dan is het echt kassa.
    De GT is een prachtig model, jammer dat deze niet met 2.5 blok is geleverd want dan zou het zeker mijn volgende Alfa worden.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      14 november 2014 om 15:54

      @sjontheking: De 156 GTA van mijn kameraad staat op 3ton, alles nog origineel zelfs de koppeling nog. sleutelen is altijd wel een ellende, je komt bijna nergens bij. Distributie riem is een klusje van een dag.

      Login om te reageren
  27. lapoelkan zegt

    13 november 2014 om 22:47

    Jullie informatie klopt niet, er is slechts 1 diesel versie en de vervangingstermijn van de distributieriem van de diesel is 150.000km of 3 jaar.

    Tevens: de luchtmassa meter vormde bij de 16v diesels geen probleem meer, dit deel van het “advies” is ook niet juist.

    Aan wie vraagt autoblog eigenlijk wat de zwakke punten van een auto zijn? Het lijkt namelijk nogal op rodeel en achterklap….

    Login om te reageren
  28. gtwillem zegt

    13 november 2014 om 23:31

    Ik heb zelf een GT 1.9 JTD Distinctive gehad, en in drie jaar tijd was deze zo probleemloos dat het eng werd. Alleen reguliere beurtjes, 2 lekke banden (beide eigen schuld) en een misinterpretatie van de brandstofmeter. Hij vrat alleen lampjes, that’s it. Nog steeds een van de fijnste auto’s die ik ooot heb gehad.

    Login om te reageren
  29. rdbr zegt

    14 november 2014 om 11:11

    Ik rijd met veel plezier in een 3.2, heerlijke motor met een geweldig geluid. Regelmatig even flink in de toeren jagen is een genot!

    Was eigenlijk op zoek naar een Brera, want die vind ik mooier om te zien. Maar na een paar verschillende proefritten was ik daarvan genezen. De motor is een stap terug, en de rijeigenschappen vond ik niet fijn: erg stuiterig, lawaaiig en voelde niet stabiel. Groot verschil met de GT die erg comfortabel cruist.

    Jammer is wel dat het ontwerp van de GT in mijn ogen niet vanuit iedere hoek even mooi is. De 3.2 ligt wel lager dan de anderen, wat helpt.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      14 november 2014 om 15:55

      @rdbr: klopt helemaal. De Brera is schitterend, van binnen en buiten, maar hij rijdt minder. De besturing is minder precies, de motor is redelijk maar geen match voor de Busso V6, de versnellingsbakverhoudingen zijn te groot gespatieerd en vooral het veel te hoge gewicht speelt de Brera parten.

      Bij Wim Prins in Nunspeet hebben ze diverse 147/156 GTA’s en GT’s V6 voorzien van het Q2 sperdifferienteel, waardoor de 3.2 zijn vermogen beter op de weg krijgt. Schijnt erg goed te werken.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        15 november 2014 om 01:04

        @gtwillem: klopt idd q2 diff is een geweldige toevoeging voor de gta en gt. Kost 1000/1200 euro inclusief montage.

        Login om te reageren
  30. smokin zegt

    19 november 2014 om 08:42

    Ik rij zelf al 7 jaar in een GT 3.2 V6, mijn 2e auto is een Maserati 4200GT die er toepasselijkerwijze achter staat op de foto.

    Normaal vervang ik elk jaar wel één van mijn auto’s, de enige reden dat ik de Alfa GT nu nog heb is dat ik eigenlijk geen waardige opvolger kan vinden. Het onderhoud is me altijd (nu na zo’n 180.000km) reuze meegevallen. Eigenlijk uitsluitend standaard onderhoud. Het is een heerlijke rij auto, niet te zwaar, prima de bochten door te smijten en met zijn 240 pk (de mijne 270) op nog geen 1400kg nog steeds erg snel. Uiteraard is de Maserati sneller en exclusiever, maar de Alfa wint het op de lol-factor.

    En met de achterbankjes plat, ruimte voor 17 kratten bier of een volwassen koelkast. Weinig auto’s in dit segment die daaraan kunnen tippen.

    Mocht je deze auto op je verlanglijstje hebben staan, gewoon doen. Zoek naar een goed onderhouden exemplaar, en je gaat heerlijke kilometers tegemoet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North