Autoblog advies: prettige lange-afstandsauto voor €2.500

Auteur: , 107 Reacties

Vandaag gaan we op zoek naar de ideale vervanger voor een Intercity.

Audi

Het openbaar vervoer. Dat is vloeken in de kerk hier op AB. Alhoewel het in sommige gevallen reuze meevalt, Utrecht-Amsterdam doe je niet sneller met de auto dan met de Intercity. Maar dan moet het wel uitkomen dat je van centrum naar centrum gaat. Oh, en je moet rekening houden met de tijden dat de trein vertrekt. Oh, en in de spits mag je blij zijn als je überhaupt in het gangpad mag staan. Misschien wel het grootste nadeel is dat je er niet van op aan kan. Ondanks dat Nederland een enorme dichtheid en bizarre punctualiteit kent, kun je er nog niet voldoende van op aan. Als je student bent is het minder erg en ook voor de forens kan het te behappen zijn.

Maar niet voor Filip, student uit Rotterdam. Hij reist minimaal twee keer per week naar Lelystad, waar zijn vader woont. Helaas gaat het niet goed met de gezondheid van zijn vader, die terminaal is. Dit betekent dat Filip soms verder moet rijden als zijn vader met spoed naar een verderop gelegen ziekenhuis moet. Zoals je kunt begrijpen is deze situatie te ernstig om te gokken dat de treinen wel op tijd rijden. Vandaar dat Filip op zoek is naar een andere auto.

De auto moet voornamelijk goed zijn voor lange stukken. Filip zal jaarlijks niet veel kilometers afleggen, maar de ritten die Filip maakt zijn relatief lang. De auto moet vooral comfortabel zijn, niet te sportief. Ook de motor hoeft niet bijzonder te zijn, zo lang snelwegkilometers moeiteloos afgelegd kunnen worden. Als het een beetje kan mogen alle kosten voor wegenbelasting, verzekering en brandstof lekker laag zijn.

Dan kom je uit op de kleine gebakjes en dat heeft Filip liever niet. Een Cuore of Starlet is echt te klein. Ook wordt het telkens lastiger om onderdelen te vinden voor dat type auto. Filip begrijpt dat er concessies gedaan moeten worden en heeft zijn vizier nu op een middenklasse auto laten vallen. Dus formaatje 3-Serie/Passat. Mits met een eenvoudige motor, is dat nog goed te doen.

Uiteraard heeft Filip ook de tabel ingevuld met alle eisen en wensen:

Huidige /vorige auto's:2001 Lancia Ypsilon 1.2 16 , diverse huurauto's
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€2.500
Jaarkilometrage:10.000 km
Brandstofvoorkeur:Geen
Reden aanschaf andere auto:Slechte verbinding OV
Gezinssamenstelling:1 kind
Voorkeursmerken /modellen:Als het even kan iets met wat karakter
No-go modellen / merken:MG, Rover

Voordat we de aanbevelingen willen doen, nog even een kleine kanttekening. Gezien het budget is niet zozeer de auto belangrijk, dan wel de staat waarin deze zich bevindt. Dus ondanks dat de Citroën Xantia er niet tussen staat, kan het zomaar de beste keuze zijn. Als je er één kunt vinden met goede historie, weinig kilometers en in nette staat verkerend. Om je in elk geval op weg te helpen, hebben we deze 8 aanbevelingen voor Filip:

BMW 318i (E46)
Prijs: €2.250
Kilometerstand: 195.000 km
Bouwjaar: 1998
In de categorie oude BMW 3-serie’s zijn er drie categoriën.

  1. Petjesmobielen met strijkplanken, 19″ imitatie-velgen en Lexus-looklampen
  2. Poetsparels bij de Youngtimer boer. Zeer mooi met navenant prijskaartje. Zonde om in te rijden.
  3. De standaard particuliere BMW’s die saai zijn.

Vandaag moet je letten op categorie 3. De E46 is ook in standaarduitvoering een uitstekende auto. Het rijdt en stuurt uitstekend. Ok, de 1.9 motor is niet het toppunt van prestaties, maar vergeleken met een Cuore of Starlet kom je meer dan goed mee met het verkeer. Helemaal vrij van foutjes is de E46’s absoluut niet, dus bekijk dit aankoopadvies om de aandachtspunten in beeld te krijgen. Een saai groene met wieldoppen en onderhoudshistorie is zeker de moeite waard om te bekijken.

BMW

Volvo S40 1.8 Europa
Prijs: €1.950
Kilometerstand: 160.000 km
Bouwjaar: 2000
De Volvo S40 spreekt de jeugd absoluut niet aan en dat is in dit geval een groot voordeel. De sedan versie spreekt families niet aan, dus werkelijk niemand lijkt warm te worden voor een S40. Wij wel! Destijds was het een behoorlijke verkoophit, met name de 1.8 in Europa uitvoering zag je destijds overal rijden. Het is vooral een comfortabele kilometervreter, absoluut niet sportief. De Europa-uitvoering had standaard items als elektrische ramen en airco, dus die zijn zeker aan te raden. Nadelen zijn er ook. Achterin is het vrij krap. Een groot voordeel is de onderdelenvoorziening. Ze zijn in Nederland gebouwd en waren mateloos populair, dus dat is makkelijk te regelen.

Volvo

Peugeot 406 XT 1.8-16v Pack
Prijs: €2.300
Kilometerstand: 170.000 km
Bouwjaar: 2003
Als je de fijnste reisauto aller tijden zoekt, kijk niet verder. Het onderstel van de Peugeot was en is nog altijd legendarisch. Het filtert alle hobbeltjes uitstekend, maar is ook in staat om flink over dijkjes gejaagd te worden. Nadelen zijn er ook: het dashboard kon in 2003 écht niet meer en is anno 2017 zwaar verouderd. Maar neem een late XT uitvoering en je hebt alle luxe die je je maar kunt wensen. Groot voordeel van een zeer late 406: alle kinderziektes zijn er wel uit gehaald. Net als bij de Volvo en BMW is de viercilinder motor niet bijzonder. Je kunt er een boete mee scoren, maar dan moet je wel je best doen. Brandstofverbruik valt wel mee en ze lopen heel soepel.

Peugeot

Saab 9-3 SE 2.0t 
Prijs: 2.450
Kilometerstand: 195.000 km
Bouwjaar: 1999
Over fijne reisauto’s gesproken. Veel fijner dan een Saab 9-3 word het niet. De Peugeot 406 geeft weliswaar een (véél) beter onderstel, de Saab pareert met prettigere zetels. Als dynamische propositie is een Aero of Viggen volkomen hopeloos, maar als comfortabele kilometervreter zijn er weinig betere opties in het budget. De afwerking is nogal grof en het materiaalgebruik is niet al te best. Maar een luxere SE is te vinden in het budget, wat er al een stuk beter uit ziet. Ook de Saab is zeker niet vrij van fouten, integendeel. Maar onderdelen zijn goed te vinden. De 2.0t motor is een heerlijkheid. Uiterst soepel en in staat tot aansprekende prestaties, terwijl het verbruik oké is. Er staan er zat te koop met minder dan twee ton op de teller, dus richt je vooral daarop. Dan kun je hem altijd weer doorverkopen (tweedehands Saabs slijt je altijd wel aan een liefhebber).

Saab

Audi A4 1.6 Advance (B5/8V)
Prijs: 2.500
Kilometerstand: 160.000km
Bouwjaar: 1999
Net als bij de BMW moet je zoeken naar de modellen zónder RS6 velgen en ‘angel-eyes’. In het budget vonden we enkele particuliere uitvoeringen van de A4 1.6 Advance, een uitloop actiemodel van de B5 generatie A4. Technisch gezien heeft deze zeker geen voorsprong, want met 101 pk is het geen strepentrekker. Echter, om langere stukken snelweg te rijden is het blok daarentegen wel uitstekend geschikt. Daarbij is deze Audi nog behoorlijk sterk qua betrouwbaarheid. Het enige grote nadeel van deze generatie A4 is de voorwielophanging. Even op slechte klinkerwegen rijden en kijken of je bijgeluiden hoort. De Advance was het actiemodel voordat de tweede generatie A4 zou komen en is behoorlijk compleet met lichtmetalen velgen, airco, elektrische ramen en spiegels en nog wat klein grut.

Audi

Fiat Croma 2.2 16v Emotion (194)
Prijs: €2.900
Kilometerstand: 150.000 km
Bouwjaar: 2005
Ok, deze zit €400 boven het budget, maar toch willen we deze auto aanhalen. Je krijgt namelijk waanzinnig veel auto voor je geld. De 2.2 motor is gewoon van Alfa Opel en is een behoorlijk krachtig en soepel aggregaat. Het interieur is zeer ruim en de zitpositie zit een beetje tussen die van een sedan en MPV in, zeker niet onprettig. Aangezien werkelijk niemand deze rijdende botervloot op de inrit wil hebben staan worden ze aangeboden voor dumpprijzen. Helemaal foutloos zijn ze niet, maar bij de verschillende GM en Fiat dealers kun je gemakkelijk aan onderdelen komen. Doorverkopen wordt wel lastig, dus oprijden is het devies.

Fiat

Mitsubishi Galant 2.4 GDI Motion
Prijs: €2.250
Kilometerstand: 175.000 km
Bouwjaar: 1999
Van alle auto’s in dit lijstje heeft deze Japanner de mooiste snoet. Het blijft een gaaf ding om te zien. Van binnen is het typisch Aziatisch, alhoewel zeker niet storend. Zeker de completere ‘Motion’ uitvoering ziet er gelikt uit, zowel van binnen als van buiten (VR-4 voorbumper!). Betrouwbaarheid is ook typisch Japans: je hebt er vrij weinig gezeur aan. Daarbij heb je in het budget een behoorlijke keuze. Er stonden veel 2.4 GDI’s in deze ‘Motion’ uitvoering, maar een 2.0 GLS voldoet uitstekend en is wellicht te prefereren met het oog op betrouwbaarheid.

Mitsubishi

Ford Focus Sedan 1.6 16v Ghia (DFW)
Prijs: 2.500
Kilometerstand: 140.000 km
Bouwjaar: 2002
Uiteraard kun je ook een maatje kleiner kijken. Zeker in het sedan-segment zijn er best leuke aanbiedingen te vinden. C-segment sedans zijn niet bepaald sexy, dynamisch of stoer, dus de emotie wordt niet echt aangesproken. Dat betekent niet dat je er geen goede auto aan hebt, integendeel! Met name de Focus is een winnaar. De Focus is gezegend met een puik onderstel, uitstekende techniek en onderdelen zijn nog goed te verkrijgen. De Focus sedan was bijna altijd een Ghia, dus je hebt velours bekleding, airco, elektrische ramen en spiegels plus nog wat snuisterijen. De 1.6 is prima, de 1.8 fijner. De 4 en 5 zijn behoorlijk lang bij de Focus. Dit heeft als voordeel dat de auto op de snelweg weinig toeren maakt. Nadelen zijn er ook. Ze kunnen wat roesten. En echt mooi zijn ze niet te noemen.

Ford

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



107 reacties

Mijn ouders hebben ooit de Audi A4 B5 1.6 gehad. Dat ding was niet vooruit te branden. Ik zou persoonlijk voor de S40 gaan. Een auto met zo’n beetje de meest comfortabele stoelen ooit.
@baklava: Niet vooruit te branden, maar wel extreem betrouwbaar. Dat laatste kan je van de V40 niet zeggen. Ik zou voor de Audi gaan.
@silverarrow: betrouwbaar zijn ze ook niet. Bij 2 ton gaat de versnellingsbak stuk door een ontwerpfout. Soms ook eerder.
@baklava: De 1.8 heb je ook voor dat geld en dat is echt een prima wagen. Loopt zo 200 op de snelweg.

Maargoed 1 op 10 is niet meer van deze tijd en zeker niet voor 125pk. Wel is deze auto verzinkt dus zolang er geen schade is zal je geen roest tegenkomen hooguit wat kleine verfblaasjes op slecht gespoten plekken. Interieurs zijn ook goed op wat afbladderende knopjes na.
Alleerst sterkte, Filip.
10.000 DKM zou ik gaan kijken voor een benzine. Vergeet de wegen(be)lasting niet.

Volgende auto’s zijn stabiel, degelijk en comfortabel.
– VW Passat 3BG/B5.5 (de facelift), benzine ga dan voor een 1.8T 20V of Diesel een 1.9 TDI (Niet de 2.5!)
– Mercedes-Benz C-Klasse W203 generatie.
– Peugeot 406 (bovengenoemd, ook een goeie, vooral de 1.8 SR motor).
– Opel Astra/Vectra met 1.6 motor (lusten wel sloke motoren de ECOTec motoren)
– Skoda SuperB (ook liefst de 1.8 met Turbo, ideale motor voor dat formaat).
– Seat Leon (1.6 of 1.8 20VT.)

Succes!
@rachid: Man, man, man… Wat een schrijffouten.
@rachid: zelf-corrigerend vermogen: +1 :)
@rachid: de Leon 1.8 20 VT? Dan heb je wel ballen om zo’n ding te kopen. Dan weet je zeker dat je aan een nieuwe turbo toe bent.
Deze turbo’s gaan niet heel lang mee.
@rufctr01: heb dit blok in m’n A4 B6 met 190pk. Met ruim 250.000 op de klok nog steeds een erg lekkere motor. En 1 op 12 vind ik ook niet verkeerd…
Zo’n Galant is toch een schoonheid!
@dutchdriftking: ja helemaal mee eens maar twee neven van mij hadden een Galant en waren er zeer ontevreden mee. Vooral de wegligging was om te huilen. Beide rijden nu BMW..
@pinut187: ik rijd op dit moment ook een galant (gls 2.0), toevallig kunnen kopen voor een appel en een ei, maar ik ben er zeer tevreden over. Dat ding rijdt nog alsof ie nieuw is. Ik moet trouwens wel zeggen dat ik normaal amerikaans rijd, dus geen hele hoge eisen stel aan wegligging..
@dutchdriftking: hele fijne auto, miste wel wat verfijning in onderstel. Met dit budget zou ik voor een is200 met ervaring gaan. Sublieme aandrijving, comfortabel, en toch ook wel sportief.
Hoe haal je het in je hoofd om een complete auto te willen voor de prijs van een set winterwielen? Mag autorijden dan helemaal niks kosten?
@SummerSky: lekker kort door de bocht. Ik denk dat Filip wel wat anders aan zijn hoofd heeft
@SummerSky: Omdat niet iedereen, en al helemaal niet een student, een goed gevulde portemonnee heeft zoals jij en het dus moet doen met de middelen die hij/zij heeft b
@viezefreddyw: juist ja!
@SummerSky: niet iedereen heeft een groot kapitaal te besteden of wil het besteden. Mijn aanhanger is duurder dan mijn auto. Er zijn genoeg goede auto’s te koop voor dat geld. Dure auto wil niet zeggen dat het een goede auto is. Is toch mooi om voor zo weinig mogelijk zoveel mogelijk te krijgen.
@summersky: Hij is een student, hij zal vast een bijbaantje hebben maar niet direct 10.000 euro om aan een auto te verknallen…. Verder is er niks mis met een budget als dit, zeker als je zelf handig bent en een goede aankoop doet nog jaren plezier hebben voor weinig.
@SummerSky: jij kan beter je mond houden.
@SummerSky: wat is dit voor onzin? Voor €1000 kun je een luxere en snellere wagen kopen dan de gemiddelde mercedes, voor €2500 zit diezelfde auto nog netjes in de lak en gaat ie ook nog een paar jaar mee…
(Wat het kost aan wegenbelasting laten we maar buiten beschouwing..)
@SummerSky: ik ben ook een student en rij in een Peugeot 205 op LPG van €900 twee keer per week de afstand Twente-Delft. Hoewel ik niet in zo’n vervelende situatie zit als Filip is dit momenteel de beste auto die ik mij kan wensen ivm de lage kosten en toch een leuke eigen auto hebben en ik hoef niet meer met het OV. Vraag mij af of er überhaupt een auto komt later, hoe duur die ook mag zijn, waar ik nog blijer mee ben dan ik nu met deze ben
@peugwow: ik rijd een dikke 500 a kleine 600km/week in mn 206. Op 1 tank benzine a 56€ en dan heb ik nog een vrij zware rechtervoet… aanschaf was ook wel 1700€ dat dan weer wel
@peug206: dat is ook niet verkeerd!
@SummerSky:
Voor die prijs kun je een prima auto kopen van +10 jaar die nog heel lang mee gaat. Wel hogere kilometerstanden van 100.000 maar dat hoeft zeker voor auto’s uit die tijd geen probleem te zijn.
@SummerSky: Hahaha 2500€ voor een set winterwielen?! Jouw dealer zal mega blij zijn met jouw als klant!
@SummerSky: wat een zielige kortzichtige opmerking zeg.

Ik heb een auto die 2700 euro gekost heeft en die is de afgelopen 8 jaar 100% betrouwbaar gebleken. En dat is niet eens een uitzondering.
@lekbak: ik had het artikel half gelezen, nu zie ik de aanleiding. Excuus voor de kort door de bochtheid, was meer chargerend bedoeld maar in het licht van de toedracht niet cool.
De eerste generatie Focus vond ik altijd erg prettig sturen, vooral de bak is erg prettig te beroeren. Zijn er genoeg van geleverd dus onderdelen zat en niet al te duur. Sterkte Filip!
@shibby:

Mee eens. Ik zocht zelf een beetje fatsoenlijk formaat Auto voor leuk geld om het resterende deel van mijn studententijd mee uit te zitten.

De combinatie van station (in mijn geval), trekhaak, airco, redelijk licht (maandlasten), fatsoenlijk rijgedrag en goed verkrijgbare onderdelen maakt het lijstje potentiele auto’s redelijk klein.

Die eerste generatie focusjes zijn ontzettend veel verkocht. Staan er ook zat te koop (drukt de prijs lekker) en de zwakke plekken zijn ook allemaal bekend.

Ik heb toen net over de 1000 euro betaald voor een keurige post-facelift station met airco, trekhaak en dergelijke. En de afgelopen 10k heeft hij me een beurtje gekost en een uitlaatspruitstuk (120 euro met montage voor een nieuwe). Distributie hoeft over 80k pas weer, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. Een set winterbandjes (2 maandjes gebruikt) op lichtmetaal kostte me 150 euro op marktplaats.

En allerhande onderdelen koop je voor een habbekrats op de sloop.

Ik rij er ca 30k per jaar mee, hoofdzakelijk snelweg. Rijdt heerlijk. In zijn 5 moet je ruim 140 rijden voordat je 4k toeren maakt. Ter vergelijking, de 5 jaar oude focus van mijn ouders doet dat al bij 130.

Doe het duur, en koop een focusje 1 voor 1500 euro. Hou je nog 1000 euro over voor onkosten.
Voor dat geldt heb je met een beetje geluk ook een nieuwere A4 B6 met turbomotor, de 1.6 is waardeloos
@Tommy2: Een auto voor 2500 euro en dan een turboblok aanraden boven een volledig uitontwikkelde, oerbetrouwbare 1.6.

Het is maar wat je waardeloos noemt.
@silverarrow: jij hebt er overduidelijk veel verstand van ;).

Het was idd de beweegreden: simpel en oerdegelijk blok. Niet spannend, maar dat was de bedoeling ook niet.
Sterkte Filip! Ik kan je de Volvo S40 van harte aanbevelen. Ik rij op dit moment een 2.0 uit 2002 in de Europa elegance uitvoering. De 2.0 is net even wat sterker en soepeler dan de 1.8 die mijn schoonouders in de V40 hadden. Qua verbruik maakt het niet uit, ik rij zelfs zuiniger met de mijne (1/12,8 gemiddeld). Een A4 uit de B5 serie heb ik ook gehad, erg fijne auto’s ook maar op alle vlakken net wat duurder en imo minder prettige motoren. Een voordeel van de Volvo is ook dat de motoren simpelweg de 5 cilinders van Volvo waren waar ze een cilinder af hebben gehaald, erg betrouwbaar dus. Verwacht geen sportieve auto, maar voor wat je ermee wil gaan doen zijn ze top!
Koop iets met simpele techniek geen turbo ed
Ik zou voor de S40 gaan. Al denk ik dat je aan een 850 sedan 2.5 20V een nog fijnere auto hebt
@volvo850forlife: dat is wat ik dus ook al dacht. De S40/V40 is helemaal geen verkeerde auto, maar qua onderstel, chassis en roestbestendigheid niet zo goed als een 850 of V70/S70 vanwege de Mitsubishi Carisma basis. Mocht ruimte achterin een prioriteit zijn dan zit je met die auto’s goed, je hebt een zee van ruimte.

Als je relatief zuinig wil rijden is een 2.5i 10V (144 pk, koppel onderin) of 2.5i 20V (170 pk, iets minder koppel onderin, bovenin wel veel rapper) best een goede optie. Ik haalde met mijn 20V sedan bijna 1 op 12 gemiddeld bij 40% snelweg en ik rij echt niet als een slak. Onderhoud is bovendien nauwelijks duurder dan bij een S40/V40

Voor maximaal €2500 vind je makkelijk een redelijk afgeladen 10V of 20V met elektrische ramen rondom, stoelverwarming vóór, airco (zwak puntje) met gescheiden klimaatzones links en rechts, elektrisch verstelbare en verwarmde zijspiegels, cruise control en als je dat wenst een automaat. Met wat zoeken vind je ze zelfs nog met een volledig sluitende onderhoudshistorie vanaf nieuw, maar als het onderhoud van de afgelopen paar jaar bekend is zit je eigenlijk al goed.
@ej20g: dit dus!
Uitgebreider kan je het niet uitleggen. Gewoon een 850 -S70 – V70 zoeken dus :)
@ej20g: Ik vind de S/V40 ook nogal ‘diep’ zitten. De vader van de aanvrager moet natuurlijk ook goed kunnen in- en uitstappen. Ik heb het gevoel dat je op gevorderde leeftijd niet zo soepel uit die Volvo stapt. Ik rijd nu tijdelijk in een Astra F 1994 en dan valt me op hoe weinig dode hoek ik heb (voelt vgl met de V40 alsof ik een serre rondrijd) en hoe hoog ik in de auto zit. Dat had de V440 trouwens ook, dus het zal wel door nieuwe inzichten van de ontwerpers komen.
@dafmaf: klopt inderdaad, een S/V40 zit vrij diep. Dat zou een probleem kunnen vormen.

Nou ben ik zelf natuurlijk nog jong (21) en hou wel van lekker laag zitten, maar toch zit ik in een 850 en aanverwanten veel beter ondanks dat je daarin iets hoger zit. Dat heeft alles te maken met de plaatsing van de stoelen tegenover het stuur en de pedalen, dat is in de “bakstenen” beter voor elkaar vind ik. Daar komt nog bij dat ik de S/V40 nogal krap vind. Daarom, als je een goede roadtripper van Volvo zoekt, kies altijd voor een 850 of S/V70. Of als je oldschool wil doen een 940 2.3 IC, al rijdt dat weer compleet anders.
@ej20g: Zo’n 960/S90 met veel chroom en dan in de kleur blueberry. Geweldige bakken.
@ej20g: tot zover ik kan beoordelen niet helemaal met je eens.

Q4 2016 voor mijn broer in de race geweest voor een v70 rond 1998-2000.

Budget: 4.000
(Let op: wij wensten wel lpg of aanschafprijs dat lpg binnen budget in de bouwen was.).

Maar heel veel gezocht en gebeld, ze zijn er best te vinden, maar een echte goede?

Of:
-bladerende lak
-gescheurde bekleding
-ontbrekende historie
-distr.riem welke snel vervangen moet worden
-kale banden

Kortom: voor het budget van Flip een v70 waar hij niet teveel kosten aan krijgt lijkt me heel stug.

Ps: we zijn gestrand bij een Saab 9-3 estate 2006 (zon 500 uitgelopen op budget, dat wel. Maar dan is het wel veel nieuwer) op lpg waar hij helemaal happy mee is. Wat wil je: hij kwam uit een Honda Jazz :)
@volvo850forlife: vaste lasten…?! Wegenbelasting en verbruik zijn serieus hoger.


Maar je hebt wel gelijk.
@volvo-s60-adept: de stoelen, de betrouwbaar heid, de mogelijkheid om 20 kratjes pils te halen(estate) en natuurlijk het geweldige geluid maken dat meer dan goed!
@volvo850forlife: maar zijn compleet irrelevant voor de aanvrager. 850 en V70 zijn veel te groot en zwaar. Daarbij heb je voor 2,5 mille alleen maar uitgewoonde hondenhokken met meer dan 2 ton (of het dubbele op de klok). Absoluut een een auto die ik niet zo durven aanraden in dit geval.
Ford Focus (station of hatchback) vanaf bouwjaar 2004. Moeders heeft der eentje ondertussen al 11 jaar in bezit en ik vind het eigenlijk de best auto ooit. Met één kind meer dan ruim genoeg, rijdt lekker zonder oncomfortabel te worden, zijn super degelijk (mijn ervaring althans), lopende kosten vallen reuze mee en ziet er nog steeds fris uit.

Het aanbod is ook groot, dus ff zoeken op de bekende sites en je moet vast een goeie deal tegenkomen. Tip: neem geen automaat, da’s er een van de oude stempel (vier verzetten). Desastreus voor het brandstofverbruik en levendigheid van de motor.
Ik zou voor een Volvo 850 / S70 kijken, 2.5 10- of 20 klepper.
Wel ietsje groter maar relatief nog licht (MRB).

Blokken zijn niet kapot te krijgen. En voor snelwegkilometers zijn ze meer dan ideaal. Loopt ook goed op LPG.
Kijk op : moet weg.

staan soms leuke auto’s tussen voor weinig
Leuke aanvraag ..
je hebt ook veeeeel meer keuze dan als je een leasebak van 80 rooitjes mag uitzoeken ..
De wereld ligt aan je voeten als je 25 meier bij een particulier wil achterlaten ..

Van alle verschrikkelijk goede producten in jouw prijsklasse is de Ford Focus misschien wel de best doorwrochte ..
Ding is best wel bullitproof ..
Mag ik de Audi A2 aanraden? Oké, het is zeker niet de mooiste Audi, maar wellicht wel het goedkoopst om te rijden. Bovendien prima geschikt voor lange afstanden, de stoelen zijn bovengemiddeld goed. Onderhoudskosten zijn een stuk lager dan genoemde voorbeelden, de A2 heeft namelijk een groot deel van de techniek van de Polo meegekregen.

Enige nadeel is dat ze nog steeds aardig aan de prijs zijn, voor het budget krijg je een 1.4 met zo’n 250.000km. Kilometerstanden van 300.000km en hoger zijn overigens prima haalbaar, kijk wel uit voor olieverbruik.
Tip: geen Ford want die roesten overal
@dare2think:
De Focus hiero staat ondertussen elf jaar (and counting) ieder dag buiten. Nergens roest te vinden.
@Rob: onder de buitenspiegels willen ze wel beginnen met roesten
Die Croma wil je niet. Waarom? Omdat ie klote schakelt.
In mijn tijd in Engeland heb ik afwisselend de Focus 1 met 1.6 en 1.8 gereden, er was daaraan m.i. vrijwel geen verschil te merken. De Focus 1 is waarschijnlijk de beste en lekkerst rijdende betaalbare wagen die er ooit gebouwd is.
Vergeet die meuk hierboven en koop een Mazda 626, die heb je al voor Eur 500 en gaan een mensen leven mee. Vorig jaar eentje gekocht voor mijn personeel, na 7 maanden verkocht voor Eur 750 met een nieuwe apk. Heb je geld over voor eventueel onderhoud en zal je nooit geld op verliezen. Betrouwbaarheid is super !
Is de auto zoekende toevallig dezelfde persoon als die ene gast waarvan z’n auto onder een trein kwam?

https://youtu.be/Y8R7_fH3_SQ
@moondustfocus: gelukkig niet.
Aanvullend advies voor de S40: zorg dat je bouwjaar 2001 of later hebt, dan heb je gegarandeerd een Phase 2 en die zijn in alle opzichten beter dan de Phase 1. Behalve dan het blok van de T4, maar die zou ik in dit geval sowieso overslaan ;)
@Bramzel: Naar deze commentaar was ik aan het zoeken. Altijd voor een phase 2 of 3 gaan (hoewel phase 3 geen officiële naamgeving is). Ikzelf rijd een V40 uit 2002 en mijn broer heeft een S40 uit 1997 (phase 1). Vooral het onderstel is een wereld van verschil, waarbij de phase 2/3 echt veel strakker op de weg ligt. Je kan je moeilijk voorstellen dat het in basis dezelfde auto’s zijn.
Mijn V40 is een 115pk diesel met inmiddels meer dan 400.000 km op de teller, maar rijdt nog steeds ontzettend goed. Beginnen nu wel wat roestpuntjes in de wielkast te ontstaan, maar dat vind ik met een dergelijke kilometerstand niet zo erg. Hele degelijke auto’s, ook die van mijn broer trouwens, hij rijdt er ook nog altijd zonder problemen in (1.8 benzine met meer dan 300.000 km).
Keuze is simpel. Vanaf 2200€ heb je al een Fiat Grande Punto. Auto bied genoeg ruimte en qua uiterlijk ziet het er zeker goed uit. Wegenbelasting en verzekering ook goedkoop
@izz00: Vanafprijzen heb je niet zoveel aan. Want als je ‘sorteer op prijs’ doet en dan de bovenste als uitgangspunt neemt heb je nou niet altijd de meest betrouwbare auto te pakken waar geen extra kosten aankomen….
’t Zal voor velen wel vloeken in de kerk zijn, maar heb zelf erg goede ervaringen met een Daewoo Nubira Sdn gehad. Nee, daar trek je de bakstenen niet mee uit de straat, maar er zat een prettig draaiend 16-kleppertje in, was aardig stil, hij zat lekker en had een ronduit comfortabel onderstel. En dat laatste niet vanwege gammele schokbrekers, de auto was gewoon zo. Geen auto met ‘streetcred’, maar dat zou me werkelijk jeuken.
Mijn advies: een Lancia Lybra of Kappa. Exclusief, chic, degelijk, rijdt goed. En voor een prikkie te koop!
@lalancia: ja en vaak bij de garage staan. Neem aan dat deze jongen een betrouwbare auto wil. Neemt niet weg dat het prachtige auto’s zijn.
@ruudbmw: Ik denk dat je even de definitie van degelijk op moet zoeken, en dan mijn comment opnieuw moet lezen.
@LaLancia: heb zelf 2 Lancia’s gehad. Zulke auto’s koop je met je hart. Niet met je verstand want qua techniek is het huilen.
Niet doen een focus sedan. Neem een mondeo?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=303781775

Saai en suf, maar wel een redelijk ‘jonge’ auto voor je centen.
@diesel78: die jonge wil niet altijd bij een garage staan. Renault Megane.. wat een drama. Alles hoger dan een Twingo of Clio is gewoon rommel.
@ruudbmw: betrouwbaarheid zegt mij niet zo veel. Goede kans dat je met de Bmw, Audi of welk ‘als meer betrouwbaar’ merk dan ook eerder bij de garage staat dan met deze Megane.
@diesel78: ieder zo zijn meuk. Maar als je soms Fransen auto’s op de brug ziet staan schieten de tranen je in de ogen hoe het in elkaar is gebouwd.
@ruudbmw: klopt. Had zelf nooit gedacht nu Citroen te rijden (laatste model c4 en een c1). Nooit wat mee.
@diesel78: c1 en c2 zijn ook goede autotjes. Of de oudere Citroen’s, prima. Alleen de generatie daarna. Met de c5 als kopstuk.. zijn fijne auto’s.. als ze rijden.. het is gewoon niet snugger in elkaar geschroeft. Maar je kan geluk hebben.
Ik zou gaan voor de Volvo of de Ford. Bij BMW’s en Audi’s in deze prijsklasse koop je vaak gewoon rotzooi. Saab enz is leuk maar weer een zware auto meer techniek dus meer kan stuk gaan. Een Citroen Xsara ofzo iets zijn ook goede auto’tjes. Heb er zelf 1 gehad. Gekocht voor 1000eu en 100.000km probleemloos mee rondgetuft door heel Europa.
De classic S40 is formatie Ford Focus, dus achterin is het proppen. 1.8i-motoren zijn Mitsubishi-motoren begrijp ik. Ik rijd nu V40 op LPG G3, elke 380 km tanken, brengt de herinnering aan mijn Daf 44 terug. LPG G3 kan een optie zijn, omslagpunt ligt al bij 8.000 km. Volgende wordt zeker een 850/V70, zeker ivm een puberzoon van 1,96 meter.
@dafmaf: de 1.8 in de V40 kan zowel een Mitsubishi blok als een Volvo blok zijn. Beide zijn prima, het Volvo blok is echter wat beter en bovendien fijner dus die wil je hebben. Het is wel makkelijk te checken als je op foto’s niet onder de kap kunt kijken: als de auto het Volvo blok heeft zit de achteruit onder de vijfde versnelling, bij het Mitsubishi blok naast de 1.
@ej20g: Ik heb een automaat.
@dafmaf: Ik geloof dat de 1.8i het Mitsubishi blok is en de gewone 1.8 is het blok van Volvo.
@rikv40: Ja, dat was het, geloof ik. Teller staat nu op 350.000, waarvan 160.000 op lpg, waarvan 40.000 door ons in anderhalf jaar. Auto zelf is in prima staat en zowat alles onder de auto is vernieuwd, stuurinrichting, wielophanging en remmen. Hopen er nog zeker twee jaar in te rijden, maar je weet nooit welke slaapkop achter je rijdt als je een noodstop moet maken.
@willeme ik had meer Japanners verwacht en de Galant is zeker niet de beste keuze. Verschrikkelijke wegligging, ziet wel goed uit, dat dan weer wel..
@pinut187: de vraag was naar een auto met een klein beetje sjeu. Dat heeft bijna geen enkele Japanner in die prijsklasse. Staat is belangrijker dan ‘betrouwbaar imago’. Staat ook in de tekst.

Wegligging van de Galant is niet noemenswaardig beter of slechter dan de rest van de (Japanse) concurrentie.
@pinut187: Als hij een Honda Accord pakt dan heeft ‘ie voor die prijs waarschijnlijk wel een betrouwbare fijne reiswagen.
Ford focus blijft een briljante auto. Rijdt goed, stuurt heerlijk, vlot zuinig en ruim…. Maar beste wat mij betreft ontbreekt. Volvo V70 uit 2000 handgeschakeld met 2.4 motor. 1 op 11, wegenbelasting niet veel hoger dan de 3 serie, comfortabel en blijft maar gaannnnnnnnn. 250000 km is niks voor een V70 van dit type en bouwjaar
@michielleendert: die heb je in redelijke staat niet meer voor dit geld: youngtimerregeling…
Zelf pas net als student een andere auto gekocht, omdat mijn 205 er mee ophield. Rij zelf ook veel km’s op de snelweg dus een soortgelijke keuze, ook qua budget. Moet zeggen dat de 205 al behoorlijk goed is voor snelwegcruisen (1.4 versie). Ben nu overgestapt op een Ford Focus, stoelen bieden meer steun, maar zijn wat harder. Het geluidsniveau met zeg 140/150 is erg prettig en de auto op standaard wielen heeft een comfortabel, maar ook sportief onderstel. Ik kan hem zeker aanraden, de sedan is wel erg lastig te vinden, waarom niet gewoon een hatchback of station? Succes met jouw keuze in ieder geval!
Zou persoonlijk voor een Volvo gaan. Zoals eerder genoemd een phase II S40/V40. Of een goede S70/V70 hoewel die wat duurder zijn in wegenbelasting.

Let bij de phase 2 40ers op dat de voorruitverwarming goed hard en gelijkmatig blaast. Het verdeel kanaal zit tegen de onderkant van het dashboard gelijmd en is een bekende kwaal dat deze los komt. Er is een reparatieactie geweest vanuit Volvo, maar niet alle 40s zijn geholpen.

Ook het schuim tussen het lucht verdeelblok van de auto naar het dash vergaat en verbrokkelt waardoor de bovenste ventilatiekanalen niet blazen omdat alle lucht achter het dash verdwijnt. De voorruit ontwasemt dan heel slecht.

Helaas ben ik zelf namelijk in die valkuil gelopen en verhelpen vereist het uitbouwen van het gehele dashboard. Een flinke klus dus.
Een advieslijstje zonder Alfa’s kan je natuurlijk niet serieus nemen.

Ik zou voor een mooie 156 of zelfs 166 gaan. Maar kijk ook eens bij de Lancia K
C5 kost une drôle en is super comfortabel
Lancia Dedra
Troelerig degelijke Nissan Primera of het andere sufferdje de Mitsubishi Carisma
@desjonnies: Ik denk dat je daar inderdaad een goede parel mee kan scoren. Vandaar ook de inleiding: als je een Citroen Xantia in topstaat vind: gewoon doen.
Ik zou voor een mercedes c180 (w202) gaan van 1997-2000. Ik heb er zelf ook 1, alles behalve sportief, maar wel zeer degelijk en comfortabel. Probeer een goed onderhouden exemplaar op de kop te tikken met weinig roest. Een wat hogere kilometerstand zou ik niet bang voor zijn. Het is wel een mooi type auto om te zien, en maar 1250kg waardoor je met je wegenbelasting in de catagorie 1151-1250 valt;)
@gekketurbo: De perfecte reisauto. En in Nederland nog interessant als youngtimer. In België betaal je elk jaar de aanschafprijs aan belasting…
Alfa 156 2.4 JTD 5 cylinder do I need to say more…
Renault Laguna 1.8 16V Tech Road – Navigatie
http://link.marktplaats.nl/m1131612317?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ad

Nog meer auto voor je geld. Binnen budget, groter slagvolume(wel meer gewicht maar vaak rustiger). Cruise control, automatische airco en lage kilometerstand. Nadeel: frans(voor zover dat voor jouzelf een nadeel kan zijn), zwaar, niet uitdagend qua looks en vermogen.

Vrienden van me zweren bij dit type laguna.
De Peugeot. Als deze niet in ’t rijtje had gestaan had ik de 306 break met dezelfde motor geopperc: beter onderstel, net iets vlotter en bij basaal onderhoud nagenoeg onverwoestbaar.
Zou zelf voor een vectra c gaan, volwassen auto, stuurt goed, ruim en met de benzinne motoren betrouwbaar. Als je toch voor een focus zou gaan neem metteen de facelift focus met de 1.8 16v. Gaat zalig vooruit :)
Filip hier,

bedankt jongens, zowel autoblog voor dit bijzonder hulpvolle artikel als alle attente reacties eronder. Weet niet zo goed wat ik er op moet zeggen buiten dank je wel. Enigszins overdonderd door alle response.

Enorm bedankt iedereen.
@philipmeteenf:

Dag Filip,
Heb je al voor jezelf een lijstje gemaakt met mogelijke kans hebbers? Wat voor en nadelen van een paar modellen tegenover elkaar gezet en daar al occasions uit gevonden?
@kevinova: an sich, maar het valt en staat bij de, ja.. staat. Dus niet te hoog kilometrage, niet te veel eigenaren, onderhoudsgeschiedenis etc. tellen zwaarder mee dan persoonlijke voorkeur.

Al kom ik wel voornamelijk bij Galants en S40’s uit. Maar morgen langs bij een Saab 9-3, dus we zullen zien.
@philipmeteenf: heel veel sterkte Filip
Ik rijd zelf met een v40 uit 1997 en dit is toch een comfortabele auto
Ga ff naar Gaspedaal tik prijs 2.5K in met wat gewilde opties en kiezen maar.
Ik zou het in een iets kleinere klasse zoeken. Denk bv ook eens aan een Mitsubishi Space Star ( niet de huidige die eigenlijk een Mirage/Colt is) maar het model van rond 2000 (en jonger)
betrouwbare auto. rijd prima ook op wat langere afstanden en ook iets hoger wat in en uitstappen alleen maar makkelijker maakt. En je hebt nog best wat ruimte.
Mazda 323 sedan 2001.
Zwaar onderschatte en weinig genoemde auto hier op Autoblog. Betrouwbaar Japans. Weinig onderhoud. Prima rij gedrag voor auto uit dit segment. Topsnelheid toch nog bijna 180km/h dus 150 km/h gaat nog gewoon lekker. Sedan met veel ruimte maar laag gewicht 1000kg. Geen formaat van een gebakje. Praktijkverbruik op lange afstanden is 1:15 benzine met de 1.5i motor. Lage onderhoudsrekeningen omdat de onderdelen niet achterlijk duur zijn en het nog eenvoudig dus snel sleutelen is. Mooie auto die niet iedereen al heeft, en toch lekker veilig qua kosten en betrouwbaarheid. Heb er zelf al twee jaar plezier van!
Saai is ook een karaktertrek: Mitsubishi Lancer station. Relatief ruime auto. Oer degelijk, relatief simpele techniek, goed onderstel. Zijn vaak auto’s die lang te koop staan, waardoor goede onderhandelingstafel positie bij aankoop (verkoop iets minder natuurlijk).
Ik ben wellicht een dag te laat om je aandacht te trekken maar koop een Mercedes 190. In de wegenbelasting niet duurder dan een boodschappenwagen (klasse tot 1150kg), erg comfortabel en stil en ook nog redelijk zuinig. Als je goed kunt lullen kan je als student bij unive een klassiekerverzekering krijgen met 15k km per jaar. Onderhoud kost geen drol en het is betrouwbaar.

Ik ben ontzettend fanboy van Mercedes maar dit is zelfs objectief gezien verreweg de beste keuze. Ga voor een laat exemplaar met de 1.8 of 2.0e motor. De 2.3 is leuk maar niet persee nodig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).