Autoblog-Advies: sportieve C-segmenter met ietwat comfort

Auteur: , 104 Reacties

Je weet wel, voor de rationele autoliefhebber.

Ford Focus ST

Joffrey is een behoorlijk rationele autokoper. “Doel is mijn volgende auto net als mijn huidige tot aan de twee ton te rijden en dan wat nieuws te zoeken. Afhankelijk van de kilometerstand bij aankoop zou hij dus 10 jaar+ mee moeten kunnen gaan.” Voor wie al even heeft meegerekend, Joffrey rijdt niet zo veel, circa 8000 kilometer per jaar.

Huidige auto:
Peugeot 206 1.6 16v XS
Koop/lease: Koop
Zakelijk/privé: privé
Budget:€ 15.000
Jaarkilometrage:ca. 8000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf:vervanging huidige auto
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen (maar vriendin heeft eigen auto)
Voorkeursmerken/modellen:-C-Segment
-Giulietta, twijfel aan betrouwbaarheid/rammeltjes, maar wat een mooi ding
-DS4, nog erg duur
-Megane Coupe 1.4 tce, zuipt benzine? weinig ruimte
No-go modellen:-Volkswagen Golf
-Dacia

Het budget bedraagt 15.000 euro en daarvoor zoekt onze lezer “een sportieve betrouwbare auto met voldoende bergruimte zodat ik er mee naar wintersport kan rijden. En als het even kan lekker vlot.” Bij de voorkeursmodellen treffen we de Giulietta, DS4 en Megane Coupe 1.4 tCe. Bij die laatste vraagt Joffrey zich af of deze geen benzine zuipt. Wil je een eerlijk antwoord Joffrey?

Daar moet je je bij 8000 kilometer per jaar niet te druk om maken. Bij 1:15 gemiddeld en een brandstofprijs van 1.45 euro per liter, kom je uit op 773 euro brandstof per jaar. Rij je in een vlottere bak met een zwaardere rechtervoet en scoor je 1:10? Dan doe je 1160 euro aan brandstof per jaar. Dat is een verschil van 387 euro, daarvoor zou ik een minder zuinige, maar snellere en leukere auto niet laten staan. Goed, Joffrey heeft dus zelf al tweeënhalve aardige opties, wij doen nog zes duitjes in het zakje.

Scirocco

Das Auto: Volkswagen Scirocco
Een suggestie van collegabloggert @casperh, die er snel aan toevoegt dat je de 1.4 TSI het beste links kunt laten liggen. Natuurlijk, de 2.0 TFSI (rijtest) is veel leuker, maar ook een stuk zeldzamer. Daarnaast staan de 2.0 TFSI-blokken nu niet bepaald bekend als probleemloos. Check dus zeker even of er problemen zijn met olieverbruik of dat de auto al eens gereviseerd is, het liefst met verbeterde zuigers. Over checken gesproken, ons occasion-aankoopadvies vind je hier. Serieuze interesse? Check dan ook zeker even het aanbod bij onze Oosterburen.

Ford Focus ST

De stuurmansauto: Ford Focus ST
Een heerlijk sturende Ford Focus (occasion-aankoopadvies) met een vijfcilinder turbo uit een Volvo, zie daar het recept voor de Focus ST van de voorgaande generatie. Dit schitterende oranje exemplaar past met 123.500 redelijk binnen het streven om in tien jaar naar de twee ton te rijden en de 4500 mille die je bespaart op aanschaf, kun je over de jaren gebruiken om te voorzien in de drinkbehoefte van het Zweedse blok. Over tien jaar ongetwijfeld al een gerespecteerde youngtimer en wanneer netjes onderhouden zou je zomaar eens weinig op deze rappe rakker kunnen afschrijven.

Volvo V50 T5

De anonieme Zweed: Volvo V50 T5
Dezelfde aandrijflijn als de hierboven genoemde Focus ST, maar dan verpakt in een wat subtielere koets. Tenzij je net als cameraman @martijngizmo natuurlijk los gaat op R-design velgen, verlaging en de nodige upgrades waardoor je opeens 300 in plaats van de standaard 230 pk hebt. Kunnen we je met het oog op de betrouwbaarheid overigens niet aanraden… Standaard is zo’n V50 echter een heel degelijke auto. Check de occasion-video maar!

BMW 130i

De achterwielaandrijver: BMW 130i
Niet alleen Casper doet een duit in het zakje, ook @Wouter doet een duit in het zakje. Een betere duit zelfs wat mij betreft, want met een 130i (occasion-aankoopadvies) zit je gebeiteld. Het aanbod is niet groot en voor een exemplaar met relatief weinig kilometers 80-120k zul je de grenzen van je budget moeten opzoeken, maar daar krijg je ook wel wat voor terug. 265 pk op de achterwielen om precies te zijn. Ook voor de 1-Serie geldt dat een exemplaar importeren uit Duitsland kan lonen. Zeker omdat het aanbod daar ook een stuk groter is.

Suzuki Kizashi

De Oosterse outsider: Suzuki Kizashi 2.4 Sport
Oh ja, die was er ook nog! Hij is dan eigenlijk ook een maatje groter dan een C-segmenter, maar soms moet je jezelf verwennen. Suzuki leverde de Kizashi tussen september 2010 en januari 2015 en heel veel exemplaren zijn er nooit verkocht. De reden? Een vanafprijs van 30 mille voor een Suzuki en slechts één leverbare motor, een 2.4 benzine 178 pk. Geen heel zuinige motor en daardoor voor de zakelijke rijder niet interessant. Voor jou wel, al is het goed zoeken. Het aanbod is niet groot en veel van die auto’s vallen buiten budget. Er zijn er enkele die wel binnen de eisen passen, dus het kan wél. Daarnaast zijn dit typisch van die auto’s waarop wel wat af te dingen valt. De kilometerstanden zijn eigenlijk allemaal laag, de uitrusting altijd meer dan compleet.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



104 reacties

Allemaal heerlijke suggesties! Ik kan moeilijk kiezen! Helaas is de keuze niet aan mij..
Auto’s in het c segment zijn per definitie onbetrouwbaar.
Als betrouwbaar je angst is koop dan gewoon een nieuwe auto in het a segment.
@nord: ben jij wel goed? Het a segment?
@mrrallycross:Ik denk dat het verkeerd verwoordt wordt en dat met ‘a-segment’ uit de ‘a-klasse’ bedoeld, BMW/Mercedes en met ‘c-segment’ auto’s uit de ‘c-klasse’ bedoeld, Dacia/Audi etc.
@llukek: hij heeft het toch duidelijk over een NIEUWE a segmenter. Een nieuwe “a klasse” zoals jij bedoeld valt ver buiten het budget natuurlijk.

OT: ik ben van het Japanse spul, dus zou zelf kijken voor een Evo of een skyline of dergelijk
@nord: Hedde drugs op?
@nord: Niet iedereen kan of wil een nieuwe auto betalen. Dit in verband met de zware afschrijvingen die je moet doen in de eerste jaren. Zeker privé voor een modaal gezin is dat een forse aanslag op de portemonnee.
@stephano: uiteindelijk blijven het speculaties of je voordeliger uit bent met een afgeschreven auto als je niet vergeet ALLE kosten mee te rekenen.
Wil je je graag indekken met een zogenaamde vorm van zekerheid luister dan naar je pa, overbezorgde vriendin, schoonmoeder of de ANWB en koop een nieuwe auto.
@nord: goedkoop rijden? Koop een auto van 500 euro en rij van apk naar apk. Zodra er iets aan mankeert of er onderhoud aan komt verkoop je het kreng voor de helft, en koop je weer een nieuw oud kreng voor 500 euro met apk. Dat is de goedkoopste manier om mobiel te blijven (niet de betrouwbaarste). Als je mazzel hebt kan je wel tot 5 jaar rijden zonder pech en reparaties.
De ford of de Volvo, allebei met die heerlijke vijfcilinder. Ik heb een voorkeur voor de Volvo want je kan er ook nog genoeg zooi in gooien en hij is nog snel ook.
@autofanaat: rij zelf ook een v50 t5! En het is inderdaad een ideale maar snelle wagen!
Standaard antwoord op elke vraag: Alfa 159
@hans75:
@jaccovdzaag: Ho. Een 159 2.4JTD, met Squadra chip :)
@hans75: voor deze ene keer mag de 159 niet meedoen, hij hoort toch echt in het D-segment thuis.
Bij die 5 pitters en de 130i hoef je inderdaad niet zo op het verbruik te gaan letten, mijn T5 liep gemiddeld gemiddeld 1 op 7 bij normaal gebruik..
@mustang84664: Zoveel zuipt die 130i anders niet hoor..
@danielj: 1:12is goed haalbaar
@freshlife: Nou ik heb een 118i en dat gaat net aan
@freshlife: in your dreams
@87sandyd: ik rij met de z4 1:12 op de snelweg en die heeft een 5-bak en een softtop. Moet makkelijk haalbaar zijn met een 130i
@ettie: ja een bugatti gaat op de snelweg ook 1 op 12 ik neem aan het gemiddelde verbruik en die kan nooit 1 op 12 zijn
@cirkic: nee een Bugatti rijdt geen 1:12 en gecombineerd ligt het verbruik van de 130/z4 ook rond de 1:12
@ettie: hou toch op man ik zeg toch ik rij een 118i e81 ik red net aan 1 op 13 tuurlijk 100 op cc meer maar dat is geen gemiddelde ga mij niet vertellen dat een 130i dat ook kan
@cirkic: tuurlijk kan dat, het hangt allemaal van je rechtervoet af. Kijk maar op de autoweek verbruiksmonitor.
@cirkic: leuk dat je de illusie hebt dat een dikkere motor automatisch een hoger verbruik betekent.
@ettie haha.
@cirkic: hoe harder je rijdt, hoe zuiniger een dikke motor is naar verhouding. En die verhouding ligt op de snelweg al hèèl snel in het voordeel van de dikke motor.

Dus, haha naar jou weer.
@lekbak: we hebben het hier over het gemiddelde.. hoe harder op de snelweg hoe hard wil jij meeste is in nl 100km gebied als jij het over snelweg heb dan heb ik het over stad kan je gerust ×2 doen het verbruik.
@cirkic: kom toch eens uit die verrekte randstad man!

Behalve op de ringen van steden mag je tegenwoordig op de meeste plaatsen gewoon 120 of zelfs 130. Bij die snelheden maakt toerental en de belastingsgraad een heel groot verschil. Vooral als je die 130 ook echt gaat rijden, een grote auto zoals een e-klasse of 5 serie is al snel zuiniger dan een C segmenter. Het hangt helemaal van je regelmatige routes af. Rij je veel snelweg dan gaat het al snel in het voordeel van de zware motor.
@cirkic: Kan wel zo zijn, maar motorinhoud heeft niet zoveel te maken met het verbruik. Een vriend van me heeft in zijn e36 316 Sedan een m52b28 gelegd, oftewel een 2,8 6 in lijn. Met dit motorblok haalt hij ongeveer dezelfde verbruikcijfers als met die 1,6L, al kan hij met die 2,8 ook 1 op 5 rijden.
@freshlife: Als je 1:12 rijdt met een 130i verdien je dat ding niet.
@danielj: met mijn 118i is 1:12 al moeilijk te halen met 50/50 stad/snelweg. Die 130i zal dus de 1:10 amper halen waarschijnlijk..
@gp19: jij snapt het en dan rij ik niet eens door op een tank van 53l red ik moeilijk 700km eerder 650km
@gp19: er zit niet zo’n groot verschil in het verbruik van de x18i/x20i/x25i/x30i. In ieder geval niet zo groot als je zou denken. De 4-cilinders zijn minder zuinig dan je zou denken, de 6-cilinders juist relatief zuinig. Met mijn 330i haal ik (met beleid) 1:12. Met een 130i (nog wat lichter) moet dit geen probleem zijn. Check spritmonitor.de maar eens!
Afhankelijk van je definitie van comfort is er in dat segment niets te vinden.
130i is zeker leuk, maar die zijn erg prijzig en er is weinig aanbod. Ik zou dan zelf een knappe 330i met een M54 motor zoeken, die zijn ook net even wat betrouwbaarder dan de N52 motoren die in deze 1 serie zitten.
Goed geluisterd naar @gtwillem voor die Kizashi (vorige Autoblog Advies).

Nog toe te voegen aan dit rijtje zijn de volgenden:

Volvo C30 T5. Wanneer je de V50 noemt, en de ST, dan kun je ook de C30 overwegen. Deze valt er een beetje tussenin, al is de bruikbaarheid wel duidelijk minder dan de andere twee.

Opel Astra OPC 1.6 Turbo. Deze zit wel echt aan de bovenkant van je budget, en je moet voor een 1.6 Turbo eigenlijk ook altijd uitwijken naar Duitsland, maar hij voelt echt heel volwassen aan.

Peugeot RCZ 1.6 THP. Hoewel geen C-segmenter, en je de achterbank ook écht niet kunt gebruiken, staat hij wel op het onderstel van een C-segmenter. De eersten komen nu aan de 15.000 grens. De looks zijn echt killing (positieve zin), maar de bruikbaarheid lever je fors op in.

Lancia Delta 1.8 Di. Dit blokje weet het tot 200pk te brengen. Een hele chique verchijning, en wat binnenruimte heb je meer dan die V50. Meestal voorzien van veel opties. Als je de Gulia overweegt, zou ik deze ook altijd eens proberen, omdat je hiervoor op de tweedehandsmarkt vaak meer waar voor je geld krijgt.

Hopelijk heb je nog wat aan deze aanvullingen: succes!
@MrHyde: Gulia moet natuurlijk zijn Giulietta.
Als je toch maar tot de 2ton gaat rijden, zou ik me ook niet erg druk maken over het onderhoud.
Ja, ook hieronder zitten er forse verschillen, maar daarna worden ze pas echt veel groter.
@MrHyde: opel astra opc 1.6??? je bedoelt de corsa neem ik aan?
@trident: Een Corsa is toch een B segmenter?
Ik zou de Suzuki laten schieten. Die blijft afschrijven tot 0. Een 130i is wel geinig maar niet goedkoop qua running costs. Ik zou de Focus doen. Betrouwbare motor en redelijk degelijk gebouwd. Die oranje kleur zou ik niet zo snel doen. Maar een mooie blauwe, lijkt me een leuke auto. Een V50 is vanbinnen niet veel groter dan de Focus maar wel zwaarder. En niet supersportief. En je wordt constant aangezien voor undercover KLPDer. Lijkt me ook niet geweldig…
@E34M5Touring: aangezien worden voor KLPDer is juist geweldig. Heb een tijd in een witte V70 gereden. Alle linksrijders gaan voor je opzij en bumperklevers heb je ook geen last van.
@aj26sc: Ja, zelfde effect heb ik als ik mijn fluoriserende jas van mijn werk aan heb in de auto. Lachen! :-)
@aj26sc: Ik heb een tijd een S70 gehad, het welbekende Blik op de Weg model. Had dezelfde reacties maar dat was niet altijd even prettig. Mensen reageerden er soms best raar op namelijk. Nooit gehad dat mensen ineens de raarste capriolen uithaalden? Als ik er met een overhemd inzat gaf het soms rare/vervelende situaties. Ik heb wel eens gehad dat ik achter iemand naar links kwam en diegene meteen vol in de ankers ging omdat ze dachten dat ik politie was. Als je net gas geeft om iemand in te halen is dat best schrikken. En dat kwam best wel eens voor. Ook mensen die uit schrik of angst meteen naar rechts schoven terwijl dat soms niet eens kon.
@E34M5Touring: ongelooflijk dat er zulke mensen bestaan. Die horen in mijn ogen niet op de weg thuis.

Spreek wel voor mijn mening dat er veel veel meer gecontroleerd moet worden door stille juten. Stoppen met dat overbodige onnozele flitsen en start met rijden. Dan pak je de echte gevaarlijke mensen (zoals mensen die schrikken van niks).
@aj26sc: denk ook altijd dat ik motorpolitie zie rijden als ik een fluorescerend gele helm zie
@aj26sc: k had precies hetzelfde met m’n blauwe v70 uit 1999!
@E34M5Touring: Ben het helemaal eens met jouw reactie.

ST is wat mij betreft ook de juiste keuze, rationeel gezien dan. Een 130i is ook heerlijk, maar erg duur. Wordt misschien wel een klassieker.
Ik zeg Focus ST. Beste keus. En zoals altijd is ook vandaag een 159 toepasbaar!
R32 milltek.
Voor mij maar 1 logische keus: BMW 114i importeren uit Duitsland en dan chippen naar 220pk.Indien het budget paar duizend euro gerokken kan worden, kun je heel wat leuke opties hebben. Voor €15000 is een redelijk kaal maar jong exemplaar zeker mogelijk.
@oli469: Ik wilde je eerst voor gek verklaren, of beschuldigen van een typo, maar de eerste de beste tuner die ik opzoek geeft idd 222pk en 313nm aan. Da’s stevig als je bedenkt dat het standaard 102pk en 180nm is. Hoe betrouwbaar het is vraag ik me af, maar ik zou met ‘slechts’ 180pk ook tevreden zijn als je het blok niet compleet uit wil persen.

Hoe komt het dat er zo enorm veel uit te halen is eigenlijk? Ik zie dat het een 1.6 4-in lijn is. Is het de oude motor uit de Cooper S oid?
@Gulli: BMW’s 114i, 116i en 118i (pre-faceift) hebben allen exact dezelfde aandrijflijn en motor, enkel verschillende software. De motor in de cooper s (vorige generatie) is in de basis dezelfde motor, dus deze kan wel wat hebben (+200pk). Als je dan weet dat de 118i standaard 170pk heeft, dan is de tuning niet zo abnormaal. Toch, ik ken geen enkele andere auto waar 120% vermogenswinst zo makkelijk haalbaar is.
Eerste reactie is 130i of Alfa 159. Maar hij wil er mee op wintersport. Dus:
Subaru Impreza STi

Blauw, gouden velgen, taartschep achterop, grijns van oor tot oor.
@kingjoop: als het voor wintersport is kan je die taartschep net zo goed omwisselen voor een sneeuwschep 😉
Ik zou sowieso voor de Giulietta gaan, maar ben dan ook een Alfist. De genoemde rest is maar saaie meuk. (muv van de Focus qua rijeigenschappen dan).
Leuk budget.
Als het ietsjes ouder mag zijn, waarom geen nette Honda Civic EP uit 2005? Kies dan een 1.6 Sport of 2.0 Type R versie. Kies de 3 deurs hatchback, ziet er goed uit. Voor een auto van dat bouwjaar zie je het er niet vanaf.
Een beetje onderhouden exemplaar gaat erg lang mee, Honda staat bekend om de betrouwbaarheid. Komt je portomonee ook nog ten goede ;)

Succes.
@BmwMPower: heb zelf zo eentje gehad (civic ep2 1.6 vtec/110pk) en die zijn echt niet snel of spannend qua prestaties. In dit geval zou ik als honda fanaat voor de volvo of zelfs de ford gaan.
130i doen of een A3 3,2 FSI Quattro
@ko3n: De 3.2 is een geen FSI. De A4, A6, A8 en Q7 3.2 hadden wél een FSI motor, maar dat was een conventionele V6. De A3 had de Golf R32 motor, dus een VR6. @dutchdriftking kan je er alles over vertellen!
@gtwillem: @ko3n klopt helemaal. De A3 3.2 is in feite gewoon een golf 5 R32. Dit is een van de aller laatste VR motoren en dus zeker een juweeltje. Maar de A3 en golf 5 zijn gewoon te zwaar. Eigenlijk is de golf 4 R32 een veel betere keus. Ook geen lichtgewicht, maar het scheelt toch al snel zo`n 100kg TOV de golf 5. En die is in mijn ogen ook veel mooier. Zowel interieur als exterieur. Wat geluid betreft zijn ze allemaal erg fijn, maar is de VR6 12v nog veel fijner. Kijk daarvoor onderstaande video, dit betreft niet mijn VR6, maar hij lijkt er behoorlijk op. (de mijne is uiteraard mooier (A) )

https://www.youtube.com/watch?v=jGokAmYzcrg
@dutchdriftking: @ko3n @gtwillem, het is overigens wel mogelijk om een VR motor in de Q7 en A6 te krijgen. De 3.6 uit de Passat R36 is een poosje leverbaar geweest in beide modellen. Deze motor heeft ook nog in de Cayenne van de eerste generatie gezeten.
@dutchdriftking: Nu ga ik mij op glad ijs begeven, maar de VR6 is in de Cayenne als 3.2 en 3.6 geleverd, en in de Q7 alleen als 3.6. Maar nooit in de A6, toch?
@gtwillem: Je hebt zoals gewoonlijk weer eens gelijk…. De A6 was leverbaar als 3.2 FSI en 4.2 FSI. Beiden zijn bij de facelift vervangen door de 3.0 TFSI. Waar de T dan weer voor compressor staat IPV turbo. Ik was even niet bij de les…..
Heb ooit eens in een S60 T5 gereden, ging moeiteloos 240/250, wat een kanon!
Ik ben ietwat bevooroordeeld, maar ik zou voor de Focus gaan.
Na bijna 10 jaar in bezit is elke rit nog steeds een feest !
Heb ‘m wel licht gekieteld naar 270 pk en 440 nm, maar nog steeds een probleemloze auto (behandel ‘m ook goed).
Een hele late Mazda RX-8 of een Alfa 159 1750 TBI. Natuurlijk. Doen jullie het er om of zo? Goede combinatie van die twee: Brera. Of een Mazda 3 MPS.

Of zoek een hele late 3.2 Alfa GT met weinig kilometers. Maar ga alsjeblieft niet in iets saais rijden. Het leven is al zo kort ;-).

Ik rij zelf een Scirocco 1.4 160 pk, maar ik ben een uitzondering volgens mij. Nog geen problemen met de motor gehad gelukkig (even afkloppen). Echt een top auto en zeker een aanrader! Ook makkelijk te chippen naar 200 plus pk.
Ik zou een beetje door sparen en gaan voor een Fiesta ST. Een C segmenter, maar ik vind een focus weinig meerwaarde bieden. Daarnaast is de betaalbare generatie Focus ST al weer redelijk op leeftijd.

Een BMW 130 is ook wel leuk, voor deze prijs kaal uitgevoerd of met behoorlijk wat km’s (en dus de nodige onderhoudskosten). Zelf zou ik in dat geval weer door sparen voor een leuke 3 serie.

Mazda 3 MPS lijkt me ook een goede optie.
Subaru legacy is the answer
En natuurlijk het buitenkansje:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=271891711

Je wilt sowieso een vijfdeurs, want kinderen. Daarbij is een gare afgetrapte 130i leuk (alhoewel het qua rijden niet zo denderend is als het klinkt), maar ook oud en krap. En lelijk.

De 308 is ook niet de mooiste, maar deze is van ná de facelift en dat ziet er al beter uit. Daarbij heb je een fijne 1.6 THP motor en qua uitrusting alles wat je maar kan wensen, dit is zo’n actiemodel van een paar jaartjes geleden. Auto komt uit 2012 en heeft net iets meer dan een halve ton gelopen. Dít is eigenlijk wat ik zou aanraden. Daarbij staat ie ook bij een zeer goede dealer (Nefkens) en is het nog een originele auto ook.
@gtwillem: Serieus?! Van dit ding wordt toch niemand blij. En geef toe, jij zou hier ook niet blij van worden;p

Deze Peugeot kan zo in het rijtje waar bijvoorbeeld ook de Toyota Verso en Renault Scénic staan. Allemaal auto’s waar burgerlijk Nederland heel warm van wordt!
@clioracing: ik vind het wel een goede aanbieding. Je hebt ruimte, voldoende vermogen, mooi interieur, alle opties, weinig kilometers en een relatief recent bouwjaar. Bij een dealer. Met garantie.
@gtwillem: Krijg je commissie ofzo;p Tuurlijk, er is niks mis mee, maar spannend is anders. Ik moest er wel om lachen aangezien je eerder met deze zin kwam: ”Maar ga alsjeblieft niet in iets saais rijden. Het leven is al zo kort ;-).”
@clioracing: hahahaha, yup…. Ik zou zelf een leuke auto als een RX8 of 159 doen als hey voor mij was.

Maar voor 15 mille kan ik begrijpen dat je ook een jonge, complete en frisse auto hebt. En deze 308 is gewoon een goede aanbieding. Superspannend is het niet, maar een Megane, Golf, Focus, Astra of Leon zie je toch veel meer. Zeker dit model na de facelift is niet heel verkeerd.
@gtwillem: Ahum, de eerste exemplaren van de Megane RS van het meest recente model kelderen ook steeds rapper. Hier in NL de goedkoopste net boven het budget, in het buitenland eronder… En een RS zie je niet zoveel rijden. ;-)

En f*ck die ruimte. Je bent met z’n tweeën, dus die heb je (nog) niet nodig.
@e1000bmw523i: I stand corrected… Ergens meende ik te lezen dat er ook kinderen in het spel waren. In dat geval zou ik gewoon voor de RX-8 gaan ;-).
@gtwillem: Ik had toch minstens verwacht dat je met deze zou komen als tip: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281423741

Lekkere wagen hoor, de spoiler lekker overdreven maar stiekem mag ik dat wel.
Ga voor een BMW 130! Is de beste auto in dit segment en ziet er nog steeds goed uit! Ongelooflijk dat de 130 hierboven op de foto al 10 jaar oud is. Het ziet er absoluut niet gedateerd uit. BMW zou deze van mij nog steeds mogen produceren.

Of haal een Renault Megane RS van bouwjaar 2010/ 2011 uit Duitsland.
Iedereen die een Focus ST of RS kan kopen moet dat doen. En daar is geen discussie over.
@clarkson: vergeet de civic type R niet!
@lekbak: Geen discussie zij ik.
Haal deze Citroen CX GTI:
http://www.autotrader.nl/auto/citroen-cx/1981/roosendaal/5xya8/citroen-cx-2400-gti-handgeschakeld/

Doe het!!
@Rob: Ik zou deze laten staan. Hij is wat halfslachtig opgeknapt. Niet persé slechte auto maar voor dat geld mag je Top exemplaar verwachten.
@Pallas:
Ja, eigenlijk wel he? Maar ik viel voor het vroege bouwjaar. Want die tellers…..

Het had overigens niet veel gescheeld of ik had deze Renault geplempt:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275565973?asrc=st|as

Die voorkant van dat ding! Witte koplampen. Oranje pinkers. Gele mistlampen. *kwijl!*
Sowieso de Focus ST!
Zeer betrouwbaar en geeft een veel grote lach op je plaat dan een andere C segment auto!
Fiat bravo. Voor dit budget rij je een hele mooie
De Suzuki natuurlijk …
Zo’n oranje focus st staat bij mij in de straat. Lekker hoor. Elke dag een glim lach als ik langs rij.
Exeo 2.0 tfsi of Mazda 3 mps
Volvo kleiner dan de kizashi? Zo’n v50 is toch aardig ruim. Kizashi of de bmw is dam wel weer heel leuk.. Een van deze 3 zou iig mijn voorkeur hebben!
Volkswagen Bora stationwagon (geen grap!)
http://www.autowereld.nl/volkswagen/bora-variant/2-8-v6-highline-4motion-bora-variant-2-8-v6-114-000-km-16163109/details.html

Poepsaai ding om te zien, maar dit burgerlijke stationwagontje sleept je ruim over de 200km/u heen! Humor wel.
@Rob: Stiekem best wel briljant eigenlijk…
@Rob: Hm, Douwe heeft voor het in dit artikel gestelde budget toch wat beters staan… Ik noem een E39 528i met slechts 92dkm en een E46 330i met slechts 46dkm… Beiden gaan ook dik over de 200km/u heen…

Just my two cents.
@e1000bmw523i:
Er is altijd iets ‘beters’ te krijgen. Altijd.

Maar ik vond dit wel een humoristisch ding…. En wie denkt er nu aan een Boraatje stationwagon als ie opzoek is naar iets snels?? (ik in ieder geval niet, kwam ‘em ook maar toevallig tegen in de zoekmachine)
@Rob: iets anders: je profielfoto, Renault 19 16V?
@Rob: De Phase 1 die bij AutoHan staat welteverstaan…
@e1000bmw523i:
Hehehe, ja…. Maar dat rijtje lampen: zoveel eenvoud, zoveel schoonheid….
Zit er overigens wel aan te denken om een 19 te halen, als cabriolet.
Maar ik zit aan zoveel te denken…. Moet denk ik gewoon eens een knoop doorhakken….
Podverdikkie… Niet zo lang geleden nog kon je 205 GTI’tjes kopen voor dit geld met kilometer stand rond de 100K. Dat kan nu alleen nog in Duitsland waarschijnlijk.

http://www.mobile.de/nl/Auto/Peugeot-205-GTI-Gutmann-Serie1-extrem-selten/vhc:car,cnt:de,pgn:1,pgs:10,srt:date,sro:desc,ms1:19300_7_gti,dmg:false/pg:vipcar/216695664.html

Maar kan mij wel voorstellen dat je liever iets jongers heb. Dan is de Focus ST denk ik by far de beste keuze. Vooral omdat je dan over 10 jaar waarschijnlijk nog steeds 10k a 12k inruilwaarde overhoud. Zal zoals in het artikel ook geschreven staat niet veel afschrijven.
– SEAT Leon Cupra 2.0TSI. Van na de facelift (iets meer comfort).

Maar een mooie 130i is inderdaad misschien wel de leukste keuze. :)
Mazda 3 MPS nog zon burgelijke bak met 260 pk
Zelf al de 3e Focus ST 2.5 T in ons bezit (nu een facelift van 2009).

Deze gekieteld tot 298pk, 504nm loopt als een tierelier. Ook nog voorzien van een G3 installatie zo kan mijn vrouw tenminste met een fatsoenlijke en betrouwbare auto veel kilometers maken zonder zo’n stink diesel te moeten rijden.

Zelf rij ik met een Mondeo met dezelfde motor, en ook met G3 installatie.

Heel erg betrouwbaar, snel, mooi geluid, goede rest waarde, stuurt en zit goed, vaak redelijk wat opties en i.c.m G3 lachen aan de pomp!
Lastige keuze: Vanuit het rijtje zou ik de Nissan nemen. De Audi staat binnen no-time op de radar van het dievengilde die snel zullen zien dat jij er niet vaak bent (aan het werk). Zelf liefhebber van de eerder genoemde BMW 635 CSI of een oudere M5 (lastig te vinden) die je mits goed onderhoudt en daar waar nodig een beetje opknapt misschien zelfs wat meer waard wordt tegen de tijd dat je hem wil verkopen. Je zou ook de über versie van de Lancia Thema kunnen overwegen want Ferrari blok en iets unieks. Kijkend naar het wat nieuwer spul zouden alle dikke Jappaners een veilige keuze zijn. Iets meer risicovoller zijn de Italiaanen en de Amerikanen maar ook daar zitten pareltjes tussen. Als laatste de nog wat nieuwerder auto’s (de bekende hot hatches) van Europese makelij. De keuze is er reuze en zou goed te tijd nemen en veel testritjes maken. Succes en laat maar weten wat het uiteindelijk is geworden met wat mooie plaatjes!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).