• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog Garage: de BMW Z4 sDrive35is staat te koop

Auteur: machielvdd, gepost 13 juli 2024 om 07:00 – 25 Reacties

Het is helaas tijd om afscheid te nemen van de Z4.

Het voelt voor mij al een eeuwigheid geleden, maar het was nog maar in 2021 dat ik mijn eerste auto kocht. En inmiddels heb ik alweer mijn vierde auto aangeschaft. Ik ga nog niet verklappen wat het is, maar het is opnieuw een roadster met een zescilinder. Dat is de reden dat de Z4 nu helaas de deur uit moet.

Waarom gaat ‘ie weg?

Eigenlijk komt dit afscheid veel te snel, want ik ben nog helemaal niet uitgekeken op de Z4. Maar ja, ik ben toch in de verleiding gekomen om weer iets anders te kopen (voor mij persoonlijk een droomauto). Dat is de ellende van deze hobby: je zit altijd weer te kijken naar een volgende auto. Je begint ergens met een schuin oogje naar te kijken en voor je het weet ben je serieus op zoek. Dat is in ieder geval hoe het bij mij gaat.

Wat ik er wel bij moet zeggen: het plan was sowieso om de Z4 niet met een ál te hoge kilometerstand te verkopen. Ik had ‘m gekocht met 138.000 op de teller en met een daily driver zit je zo op de twee ton. Momenteel staat de teller op 166.000 km, dus dat is een mooi moment om ‘m van de hand te doen. Ik heb er in ieder geval zo’n 28.000 km van kunnen genieten, dus dat is toch wel de moeite.

Verder ben ik – als liefhebber van kleurtjes – een klein beetje uitgekeken op een witte auto. Wit was destijds ook niet mijn eerste keuze, maar deze auto was nu eenmaal een aanbod waar ik niet omheen kon. Ik moet zeggen dat ik de combinatie van metallic wit met een rood interieur wel nog altijd gaaf vind. Maar op een bewolkte dag met het dak dicht ziet het eruit als ‘gewoon’ een witte auto, zoals er zoveel rondrijden.

Wat ik het meest ga missen

Voor het verkooppraatje verwijs ik graag door naar Marktplaats, maar ik wil in dit artikel nog even kort reflecteren op de periode dat ik deze auto in mijn bezit had. In mijn laatste Autoublog Garage-artikel was ik nog dik tevreden met de Z4 en daar is gelukkig niks aan veranderd.

Wat ik het meest ga missen? Dat is toch wel het geluid, hoewel mijn nieuwe aanwinst ook een hele goede soundtrack heeft. De N54 in deze auto klinkt namelijk ge-wel-dig, nog beter dan ik van tevoren had verwacht. Ik had een proefrit gemaakt in een Z4 sDrive30i (ook met zes-in-lijn, de N52), die best wel tam klonk. Zo’n sDrive35is is echt wel van een andere orde. En dat voor een auto met een turboblok en een standaard uitlaat.

Het enige wat ik heb veranderd aan de uitlaat is de klep standaard opengezet. Normaal gaat ‘ie alleen open in de sportstand, vanaf een bepaald toerental. Zowel bij hoge als bij lage toeren zit er nu een heerlijk vol geluid in. Ook roffelt de N54 er lekker op los als je van het gas gaat. Het is misschien zelfs een tikkeltje asociaal, maar ik krijg er geen genoeg van. Ook maak ik vaak gebruik van de flippers aan het stuur, want daar nodigt de DCT zeker toe uit.

Wat het rijgedrag betreft: volgens sommigen is deze generatie Z4 niet sportief genoeg. Voor mij persoonlijk voldoet deze auto uitstekend. Het is misschien geen volbloed sportwagen, maar dat hoeft voor mij ook helemaal niet. Met de directe besturing, het lekker kleine stuurtje en de prima wegligging is er meer dan genoeg rijplezier uit deze auto te halen. En voor een daily driver is het ook wel zo prettig dat de auto niet plankhard is.

Overigens is van mijn modificatieplannen weer eens weinig terecht gekomen. Niet dat ik veel van plan was: ik wilde eigenlijk alleen andere velgen. De 19 inch Styling 326’s vind ik nog steeds de mooiste velgen voor de Z4, maar daar is het helaas niet meer van gekomen. Nu was de urgentie ook niet heel groot, want de 18 inch velgen die er onder zitten zijn ook prima.

Problemen?

Bij de aanschaf van deze auto wist ik dat de aandrijflijn niet bekendstaat als probleemloos. Ik had dus wel verwacht dat er vroeg of laat een euveltje de kop op zou steken. Gelukkig zijn dure reparaties me bespaard gebleven. Wel heb ik een paar keer langs de kant gestaan omdat de bobines niet naar behoren functioneerden. Die zijn dus vervangen. Ook heb ik twee keer een ’30FF’-storing gekregen (low boost). Daarmee kun je nog wel door rijden, maar met minder vermogen. Dit was heel incidenteel, want tussen de eerste en de tweede keer dat dit voorkwam zat een periode van bijna een half jaar. Om dit te verhelpen zijn de boost solenoids en de vacuümslangen vervangen. En oh ja, ik ben ergens onderweg naar Spanje nog een logo verloren. Dus het embleem op de neus is gloednieuw.

Deze kleinigheidjes mochten de pret niet drukken. Zoals ik in een vorig artikel al schreef: de Z4 sDrive35is heeft eigenlijk alles wat ik zoek in een auto. De looks, de power, de sound… het complete plaatje. En ja, toch doe ik hem weg. Misschien dat jullie het begrijpen als ik mijn volgende auto introduceer. Maar ik kan niet uitsluiten dat er ooit nog een keer een Z4 komt in Valencia Orange…

Mocht je interesse hebben om de volgende eigenaar te worden van deze Z4: op Marktplaats kun je de advertentie bekijken, met meer foto’s en alle info!

Ook interessant!

  • Autoblog Garage: BMW Z4 sDrive35is 12.000 km update
  • Autoblog Garage: introductie BMW i5 Touring duurtester
  • Koop deze instapdiesel met 190 pk
  • Autoblog Garage BMW 530i – na 1 jaar

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-garage, BMW, bmw-z4-machiel, e89, marktplaats, occasion, z4

Vorig bericht: « Autoblog Podcast #68: Kia EV3 + irritante piepjes
Volgend bericht: Ellenlange files als kabinet Schoof grenscontroles doorzet »

Lees Interacties

Reacties

  1. isleofman zegt

    13 juli 2024 om 07:49

    Was leuk geweest om een shoot te doen samen met mijn 1M. Al betwijfel ik of de kleur wit exact hetzelfde is….? Deze lijkt wat witter zeg maar. Blok is in elk geval wel gelijk.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      13 juli 2024 om 10:06

      @isleofman: de witte kleur van de 1M is ‘Alpineweiß’, dat is unilak. Deze Z4 is ‘Mineralweiß’, wat stiekem een metallic kleur is ;)

      Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      13 juli 2024 om 14:50

      Verdraaid, een shoot met een witte 1M had ik al sinds ik deze auto heb in mijn hoofd zitten. Al is het inderdaad niet precies dezelfde kleur wit, zoals @Loek al zegt.

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    13 juli 2024 om 08:21

    Hoezo helaas? Je kiest er toch zelf voor om haar te dumpen voor een ander.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      13 juli 2024 om 08:52

      Haar? Identificeert de auto zich als vrouw, of is het gewoon een object?

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        13 juli 2024 om 10:21

        Nou zou het ook niet als een hem beschrijven 😅 Maarja smaken verschillen ik rij liever een vrouw zegmaar

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          13 juli 2024 om 11:00

          Ik doe gewoon het. Krijg anders zo’n fietsmeneer gevoel, je weet wel die vent die met een erectie op zijn zadel zit en praat tegen zijn fiets alsof het zijn vrouw is.

          Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        13 juli 2024 om 11:52

        La macchina / l’auto / la vettura is toch echt vrouwelijk. 🇮🇹

        Login om te reageren
  3. racerx zegt

    13 juli 2024 om 08:26

    Blijft een mooie auto, de opvolger zal aan de hand van de hints wel een Porsche zijn? Heel veel plezier daarmee!

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      13 juli 2024 om 09:02

      Nou…..

      Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      13 juli 2024 om 10:22

      Ja kan eigenlijk niet missen. Iets anders wat leuker is dan een z4 35is moet nog worden uitgevonden…

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        13 juli 2024 om 11:36

        MK 4 Supra met het dak eraf gehakt is het geworden.

        Login om te reageren
      • mpc007 zegt

        13 juli 2024 om 13:46

        Een Porker is nog wel leuker idd, maar naar mijn mening qua prijs niet echt in verhouding.

        Login om te reageren
    • gdjnl zegt

      13 juli 2024 om 11:25

      Dacht ik ook meteen aan. Boxster S? Aanrader ;)

      Login om te reageren
  4. jcjc zegt

    13 juli 2024 om 09:14

    370z hierna?:)

    Login om te reageren
    • rendomjoeser zegt

      13 juli 2024 om 11:11

      Daar dacht ik ook aan.

      Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      13 juli 2024 om 13:47

      Is dat een upgrade vanaf een Z4 35iS? Ik heb er naar gekeken toen ik aan het shoppen was voor de Z4, maar nu ik die eenmaal heb zou ik denk niet meer voor een 370Z als opvolger gaan.

      Login om te reageren
  5. Richmond zegt

    13 juli 2024 om 09:35

    MG-B roadster of triumph Spitfire

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      13 juli 2024 om 10:34

      Die voldoen niet aan de kwalificatie ‘roadster met een zescilinder’. Tenzij de eerste een MG C zou zijn. Verder zijn die ook niet echt geschikt als daily. Maar wel leuke oto’s, natuurlijk 🙂

      Login om te reageren
  6. jurgen80 zegt

    13 juli 2024 om 13:25

    Waar is de vierde foto (woestijn?) gemaakt?

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      13 juli 2024 om 14:30

      Bardenas Reales, Spanje

      Login om te reageren
  7. mpc007 zegt

    13 juli 2024 om 13:45

    Ik ben ook nog niet uitgekeken op m’n 35iS. Zou graag ooit eens overstappen op een 981 Boxster S maar voel er weinig voor tweemaal het bedrag wat jij voor je iS vraagt neer te tellen (28k vs 55k is letterlijk waar het over gaat) puur voor het labeltje Porsche, want qua vermogen / prestaties / opties scheelt het amper.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      13 juli 2024 om 14:32

      Ja snap ik helemaal, de BMW biedt veel meer waar voor zijn geld

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      13 juli 2024 om 15:55

      Qua handling en sturen is de Porsche wel beter.

      Login om te reageren
  8. ikwileenm3 zegt

    13 juli 2024 om 14:39

    Veel plezier met je F-type!

    Is volgens mij de enige moderne optie met 6 cilinder, lichtvoetig en een echte roadster.

    En niks is fijner dan de afschrijving van een Jaguar (op maserati na dan).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North