
Na flink wat meligheid met oude hatchbacks vorige week werden gisteren de zwaardere kannonnen in stelling gebracht bij Top Gear. De uitzending onverhoopt gemist? Geen nood!
De Mclaren P1 staat in deze aflevering volop in de spotlights. Het is een Brits product én een indrukwekkende hypercar, dus daar moest serieus werk van gemaakt worden. In de voorbereiding zagen we al hoe Jezza de auto meenam naar Spa-Francorchamps, een circuitbezoek dat na de productie niet onaardig uit de verf kwam.
Over de P1 gesproken, deze komt geen aandacht tekort deze dagen. Momenteel is een select clubje journo’s in Dubai met het ding aan het rijden, mocht je Chris Harris op twitter volgen dan had je het al gezien. Team Galag (uit Saoedi-Arabie) is er aanwezig in zijn matzilveren P1, waarmee dit jaar de Gumball gereden gaat worden, en ook youtube-bekende Shmee kon de lokroep van de P1 en het Emiraat niet weerstaan. Maar dat terzijde.
Naast al dit McLaren V8-geweld viel er voor de Alfisti eindelijk eens wat te genieten. Voor het eerst in 341 jaar heeft het bedrijf met de 4C weer eens iets interessants in huis, en hoeven de fans niet meer eeuwig te teren op oude GTA’tjes en zulks. Of Hammond met de lichtvoetige vierpitter sneller is dan een baviaan op een jetquadski (en meer)? Bekijk het rap, HIERRRR. Ben je meer van de torrents, dan heeft Finalgear de linkjes voor je.
Wat een heerlijk bakkie is de 4C toch en het geluid viel mij voor een turbo zeker niet tegen.
Ik weet het nu helemaal zeker, die 4C gaat er hier komen.
@tupperware: Hmm nice! Alvast gefeliciteerd!
@tupperware: 18 maanden wachttijd…
@heidekonijn:
Geduld is een schone zaak.
@tupperware: Ook weer waar. Gerucht gaat dat ze toch willen proberen productie op te voeren trouwens.
@heidekonijn: Niet voor schaalmodellen.
Mooie uitzending was het deze keer. Dat de 4C weer in een of ander vergezochte race moest meedoen zie ik maar even door de vingers…
@motoragent: die vergezochte race dient een belangrijk doel, de auto in een mooie setting laten zien zonder deze al te serieus hoeven testen. Ga je een 4C serieus testen, tegen een Cayman bijvoorbeeld, dan blijft er weinig van over.
In de mooie TV beelden kwam de 4C er stukken beter uit dan op de foto’s. Het is een nogal gedrongen ontwerp maar op TV snapte ik eindelijk wat ze er mee bedoelen.
@mashell: scheelt ook fors in aanschafprijs en in motorinhoud..
@mashell:
Appels en peren, De 4C kan je beter vergelijken met auto’s als de Exige.
Qua pret per euro laat de 4C inderdaad geen spaan heel van de Cayman.
@tupperware: kijk jij begrijpt het.
@bofkont: Ssst. Laten gaan. Laatste wat we willen dat het Pwoarsche volkje met 4c’s geassocieerd wordt :-)
@mashell: Ontwerp kwam erg goed tot recht inderdaad, heb ‘m (in tegenstelling tot vele andere) eigenlijk nooit echt heel mooi gevonden, maar ik ben toch een beetje gevallen voor de vormen van de kleine skelter.
Toch vind ik het niet erg nodig, zo’n auto hoef je niet te vergelijken met andere auto’s. Van auto’s vergelijken worden auto’s alleen maar groter/zwaarder omdat alles toch nét iets beter moet zijn dan de concurrent. Je moet een auto gewoon beoordelen op zijn eigen kwaliteiten, en niet op wat hij te kort schiet ten opzichte van de concurrent.
betere aflevering vergeleken met afl 1.
seizoen 20 was naar mijn mening toch beter tot nu toe.
ik wil die trike/jetski. wat een bruut ding
@Soulmaster: Quad, een trike heeft drie wielen.
@Soulmaster: ik wil die ook :) veel handiger :p
Erg leuke aflevering! Item met de P1 was echt geweldig. Leverde mooie beelden op met al die regen. Wel jammer dat ze niet ook op een droge dag hebben gereden om echt ff te testen wat ‘ie kan.
En oei oei, ik zeg het met pijn in mijn hart, maar wat is die Alfa lelijk zeg.
@TimmiX: daarom testen ze hem later op het topgear track samen met de Porsche.
@sketcher: Klopt, het rondje met de Stig inderdaad. Ik bedoelde meer in de reportage zelf. :)
Die P1 is mooi :)
Ik had Jeremy wel ff in de 4C willen zien stappen. Of iemand anders van normale grootte :)
Ik vind het een prachtige auto om te zien, maar ik ben bang dat een dikke hollander van 1m85 er niet in past.
@Simpson: Ik paste er met mijn 2,07m niet in (geprobeerd op Zandvoort). Maar dan ook echt niet. Een maatje van me is rond de 1,85/90 en die heeft er ook al mee gereden. Volgens hem had hij geen 5cm langer moeten zijn want dan had het niet gepast. T’is gewoon geen ruim ding. Vond het interieur wel erg mooi.
@E34M5Touring: Is ook niet heel raar met een auto van 4 meter. Als je 2+ meter bent, ben je natuurlijk niet de maatstaf :)
En als jouw maatje van tegen de 1,90, wat echt bovengemiddeld lang is, ook hier in NL, er in past kan ik alleen maar zeggen: well done, Alfa! (in dat opzicht dan)
@sir_smokalot: Is ook niet erg, ik kan in zoveel auto’s niet zitten. Maar ik krijg mijn benen wel in een Opel Speedster (m’n hoofd zit dan boven de voorruit, maar goed). Bij de Alfa was het echt onmogelijk om mijn benen in de auto te krijgen. Die maat van me kon er net in. Maar nog wel ‘comfortabel’. Ik heb de verkoopdame gezegd dat ik wel wacht op de Cabrio/shootingbrake variant.
@E34M5Touring: dat lijkt me wel een foto waard! 2.07 in een speedster.
@rovadepo: dacht ik ook al,ik ben zelf 1,87m en heb ook een speedster gehad .als het dakje erop zat moest je als slangenmens naar binnen glijden dus met 2,07 m zie ik dat helemaal niet gebeuren
@E34M5Touring: moet je het dakje er eens opdoen en dan proberen in te stappen (wringen)
@E34M5Touring: Ik ben 1.86 en had plaats genoeg voor een hoge hoed ( de bestuurderszetel is in hoogte verstelbaar).
Blijft mooi, die 4C!
Ouderwets fijne aflevering, en die 4C is sterk in mijn waardering gestegen. Die koplampen vallen zo in het wild ook wel mee..
Vind ’t top gear show niet meer spectaculair, heb alleen naar de P1 gekeken, en op de weg, ziet de P1 wel leuker uit;
Wel raar dat alle journalisten de 4C met de grond af fakkelen en dat Top Gear hem geweldig vind.
@Kvgorp: Omdat die journalisten alleen maar kunnen kijken naar cijfertjes en knuffelmateriaaltjes op het dashboard, terwijl de heren van topgear echte autoliefhebbers zijn en geen journalisten. Bij hun gaat het simpelweg om welk gevoel de auto je geeft tijdens het rijden.
Ik merk ook bij topgear dat ze het steeds vaker hebben over ‘genoeg’ pk’s, en niet telkens blijven schreeuwen om méér. Mooie verandering.
@motoragent: Hmm dan heb ik schijnbaar alleen de mindere recensies gezien.
@Kvgorp: EVO was er ook weg van.
=> http://www.youtube.com/watch?v=KnuNv77rB0Q
Meestal zeiken journo’s over de prijs (noem één auto van €60K met middenmotor en een koolstof-monocoque) de schakeltijden buiten race-modus, het primitieve interieur en ontbreken van stuurbekrachtiging. Maar ze zijn het er meestal wel over eens dat het een begeerlijke vederlichte auto is die fijn stuurt.
@Pulizano: Inderdaad, verbaas me er nog altijd over dat ze een auto met CFRP monocoque kunnen aanbieden voor die prijs. Dat ze daarom een hard plastic interieur moesten installeren om de prijs te drukken maakt mij niet uit, alsof je daar constant aan zit. Scheelt ook weer gewicht bovendien.
@Pulizano:
Bezit een geweldige mooie oude Golf II uit 1991 zonder stuurbekrachtiging. Die stuurt beter dan de ”moderne” A6 van mijn ouders
De Alfa 4 c kon mij niet zo bekoren.. Tot deze aflevering. Ik dacht die gaat er komen als ze rond de €25k kosten. Wat een geweldig sexy auto is dat. Nog ff wachten en sparen…
@Kvgorp: misschien lees ik van andere journo’s maar ik zie juist positieve verhalen w.o. die van Chis Harris
@Kvgorp: Alle UK journalisten. Al de rest heeft vooral lof.
@heidekonijn: Overigens wat UK betreft : de enige journalist die er daar toe doet, Chris Harris, is lyrisch.
Ik vond het echt een saaie aflevering!
@dromedaris: Oke
@dromedaris:
Niet zo gek, sesamstraat begint vandaag pas weer.
Prachtige aflevering, wat is die 4c toch geniaal mooi in het wild.
Ik vind deze aflevering stukken boeiender dan vorige week. Vooral dat stuk met de P1, dat is toch echt mijn droomwagen op dit moment!
@osmo: *vond natuurlijk :)
Zeer degelijke aflevering wat mij betreft! Ik begin alvast de sparen voor die 4C, wat een geweldig mooi ding is het toch! Dat het dan ook nog eens leuk rijdt, maakt het de perfecte intro voor de comeback van Alfa Romeo.
Heerlijke aflevering.
Topmomenten waren de items van de P1 en 4C: beiden bloedjemooi!
Die 4C maakt wel hebberig! Weet iemand de titel en artiest van die track bij 59.10 met Jeremy in de P1?
@205zonderdak: 59:00 – 60:28 – Paul Englishby – Carnage, dankmewel.