• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autobouwers schreeuwen om elektro-ingenieurs

Auteur: Dennis, gepost 30 maart 2010 om 22:37 – 34 Reacties

Opel topman Nick Reilly

Ondanks dat auto’s de laatste jaren al steeds meer worden uitgerust met een flinke lading elektronica, is een elektrische of hybride aandrijflijn nog altijd behoorlijk andere koek dan een conventionele verbrandingsmotor. Een elektrische toekomst vraagt dan ook om vernieuwde inzichten en autobouwers schreeuwen om ingenieurs op het gebied van elektroaandrijftechniek.

Zo ook bij Opel, want daar heeft men er weer helemaal zin in! Nog geen half jaar geleden liep de verkoop van Opel aan Magna na ellenlange onderhandelingen uiteindelijk toch nog in de soep. Dat zou allemaal de schuld zijn van onze eigen iron lady Neelie. Maar goed, de traantjes zijn bijna weer opgedroogd, dus niet achterom kijken en blik op de toekomst. Opel heeft versterking nodig en is op zoek naar 250 knappe koppen, zo lezen we op automobilwoche.

Opel wil de ingenieurs aantrekken met het oog op het modellenoffensief van de komende jaren. Opel is voornemens om tot en met 2014 maar liefst 80 procent van het modellengamma te vernieuwen en mikt daarbij in het bijzonder op elektrische modellen. Hiermee is een investering van 11 miljard euro gemoeid. Het creëren van de 250 nieuwe arbeidsplaatsen ligt gevoelig. Het huidige reorganisatieplan schrijft voor dat er in Europa 8.000 van de 48.000 banen moeten verdwijnen.

Gisteren liet ook Audi middels een persbericht weten flink te zullen investeren in technici voor de toekomst. Audi is een eigen vakopleiding “elektroaandrijftechniek voor voertuigen” gestart in Ingolstadt, waar mensen opgeleid worden op het gebied van hybride- en elektro-aandrijving.

Opel en Audi zijn echt niet de enige, dus misschien iets om rekening mee te houden bij het kiezen van je HBO of universitaire studie. Onze Autoblog trendwatcher voorziet dat specialisten op het gebied van elektroaandrijftechniek een zonnige toekomst tegemoet mogen zien.

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Elektrisch, Hybride, Opel

Vorig bericht: « Revozport Volkswagen Golf VI GTI Razor
Volgend bericht: BMW 5 serie sedan nu ook extra large (in China) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Citrofiel zegt

    30 maart 2010 om 22:40

    Tsja, elektrotechniek an sich trekt me dan weer niet zo. Ik houd het overzicht wel. ;)

    Login om te reageren
  2. Simon zegt

    30 maart 2010 om 22:48

    gelukkig studeer ik al HTS-autotechniek. Over 2-3 jaar vul ik die baan wel in hoor!! wel bij Audi uiteraard!

    Login om te reageren
    • peter zegt

      31 maart 2010 om 09:27

      paar jaar ik kom er aan.

      Login om te reageren
  3. Vis 18 zegt

    30 maart 2010 om 22:58

    @Simon. Hier ook een HTS-er Autotechniek, inmiddels aan het afstuderen in Vehicle Dynamics. Zeer interessant allemaal, maar toch maar een cursus ‘elektricien’ er achteraan?
    Voor Audi kon er destijds ingeschreven worden als ik het me goed herinner, als dat 1,5 jaar later was gebeurd had ik dat zeker gedaan.
    Milieu zal toch echt de toekomst worden, in elke stage/school project/afstuderen bij een bedrijf ligt de focus op milieu. Er is geen ontkomen meer aan, hoe zeer je ook petrolhead bent

    Login om te reageren
  4. Philippe zegt

    30 maart 2010 om 23:10

    Goed dat ik dan bezig ben met mijn masterdiploma “Automotive Engeneering” te behalen

    Login om te reageren
  5. Jan1666 zegt

    30 maart 2010 om 23:16

    rotmilieu…doe wat aan de koeien, de varkens en de schapen..of de illegale boskap/fik, maar blijf van de auto’s af…die doen maar een klein beetje..voer toch roadtrains in in europa, bespaart vrachtwagens=co2 maar ja..dat snappen ze weer niet…

    Login om te reageren
  6. Donkervoort zegt

    30 maart 2010 om 23:17

    Gelukkig ben ik bezig met mijn opleiding Automotive Engineering.

    Login om te reageren
  7. Frivool zegt

    30 maart 2010 om 23:18

    @Philippe

    Of dat zo goed is weet ik zo net nog niet..

    als je niet eens foutloos de benaming van je eigen studie kan typen (Automotive Engineering)

    Login om te reageren
  8. Maarten zegt

    30 maart 2010 om 23:34

    Bah,
    een tekort aan.
    Als economie student, voorzie ik de prijzen van al dat elektronisch gedoe gewoon stijgen.

    Login om te reageren
  9. timberleek zegt

    30 maart 2010 om 23:43

    @maarten

    nee hoor, dan gaan ze gewoon van die crap halen uit china. permanent kapot, slecht beveiligd, maar wel goedkoop.

    ik ben nog een paar jaartjes bezig met mijn hbo elektrotechniek, en daarna een uitstapje naar de uni (master)

    Login om te reageren
  10. pshyto zegt

    30 maart 2010 om 23:59

    hmm ik doe elektro, mbo afgerond, nu bijna hbo afgerond.
    straks denk automotive bij TUe.

    als ik het zo lees kan er straks een mooi automerk de markt op in NL

    Login om te reageren
  11. Duidelijk zegt

    31 maart 2010 om 00:05

    Bijna elke sector schreeuwt om ingenieurs. Ik dacht dat ik gelezen had dat ze dit jaar een 5000 extra, in de Benelux, nodig hebben en dat er maar 2500 afstuderen. Zowel industrieel als burgerlijk. Dat stond, denk ik, in het blad dat we van onze studenten vereniging krijgen.

    Ochja ik ben toch blij met mijn opleiding dan Ingenieurswetenschappen major werktuigkunde minor elektrotechniek. Nu nog afstuderen :p

    Login om te reageren
  12. six-trey zegt

    31 maart 2010 om 02:38

    Ben ik de enige met een Beroeps opleiding hier :P
    Snap het nut niet echt van al die ingenieurs opleidingen, oke ze moeten er zijn maar ik zou nooit al die jaren kunnen studeren en uiteindelijk niet zooo veel meer verdienen dan iemand met een beroeps opleiding

    Login om te reageren
    • Bart zegt

      31 maart 2010 om 07:08

      @six-trey: Als iedereen denkt zoals jij blijft er weinig van de kenniseconomie over. Ik kom van het VWO af, moet ik dan bij mezelf denken, hmm of ik ga 4 jaar mbo doen of 4 jaar hbo, ik doe maar mbo want bij hbo verdien je nauwelijks meer?
      Duurt volgens mij even lang hoor, en daarnaast weet ik dat in mijn sector ( Automotive ) de lonen toch echt een stuk hoger liggen dan iemand die van het mbo af komt.

      Login om te reageren
      • six-trey zegt

        31 maart 2010 om 18:36

        @Bart:
        4 Jaar mechanica
        2 Jaar Carroserie/Auto Elektronica
        1 Jaar Spuitwerk/Bedrijfs Beheer
        en tijdens mijn 7de jaar avond school Auto Mechanica
        7Jaar middelbaar en was al meer dan genoeg om een succesvol bedrijf te beginnen :D Heb eigenlijk geen spijt dat ik geen hoge studies ofzo heb gedaan

        Login om te reageren
  13. Bart zegt

    31 maart 2010 om 07:05

    Ik ben een half jaar terug afgestudeerd aan de HTS-Autotechniek. Het is alleen een beetje jammer dat er een verkeerd beeld van is, aangezien er maar een paar % echt bij een auto fabrikant terecht komt. De rest kom je tegen op de meest uiteen lopende dingen.

    Maar ik moet toegeven, ook bij de HTS-Autotechniek kun je je al voorbereiden. Er wordt een half jaar specialisatie aangeboden die zich bezig houdt met aandrijving ( alternatieve ) waarin er veel aandacht wordt geschonken aan hybride en elektro.

    Login om te reageren
  14. Tombo zegt

    31 maart 2010 om 08:07

    Hier nog een HTS Autotechnieker (Arnhem!!), ik zat nog te twijfelen tussen de minor Aandrijving en Lightweight Construction. Jammer dat de minor aandrijving vol zat, dus dan maar lightweight construction. Nu lekker aan het afstuderen in Dubai :)
    Ik verwacht sowieso wel dat je met ons diploma prima aan de bak komt, alleen idd niet altijd bij echte automotive bedrijven..

    Login om te reageren
  15. hjkort zegt

    31 maart 2010 om 08:35

    Hier nog iemand van de HTS Autotechniek, zelf bezig met onderzoek en ontwikkeling op het gebied van de Automotive in NL.
    Mooie titel, maar zoals veel mensen weten is Autotechniek zeer multidisciplinair en hebben volledig elektrische voertuigen geen directe toekomst.
    Wel zou de aandacht misschien wat verlegd mogen worden van de constructieve kant naar de wat meer regeltechnische kant.
    Vanaf Oktober dit jaar zal een nieuwe Automotive opleiding starten in het zwaartepunt van de Nederlandse Autmotive industrie; namelijk in Eindhoven/Helmond. Deze opleiding zal zich meer richten op mechatronica.
    Natuurlijk blijft een HBO opleiding slechts een basis en zul je keuzes moeten maken in welke richting je af wilt studeren en/of waar je je in wilt verdiepen.
    @Bart: volgens mij zit er een enorm verschil in de betalingen aan iemand van het MBO of van het HBO, zeker na een aantal jaren werkervaring…

    Login om te reageren
    • Bart zegt

      31 maart 2010 om 08:55

      @hjkort: Van jou (u eigenlijk) heb ik nog les gehad, casus straatveegmachine met de hydrostaat ;).

      Dat constructieve onderscheidt een echte autotechnieker dan ook van een elektrotechnicus. Ik heb dan ook niet het idee dat dit zo heel apart is dat de vraag naar elektrotechnici toeneemt met de huidige elektronica aan boord. Bij mijn stage bij DAF werd ook duidelijk dat de afdeling MMS ( MotorManegement System) ook steeds groter aan het groeien was om al die extra controle systemen voor de emissie te programmeren etc.
      Toch zal de vraag naar echte autotechnici ook nog steeds stijgen, zeker voor alle contructieve dingen die ook steeds geadvanceerder worden.

      Login om te reageren
  16. Tombo zegt

    31 maart 2010 om 09:22

    Een Autotechnicus op kan wat dat betreft (op constructief gebied) ook gewoon een werktuigbouwkundige zijn, en andersom natuurlijk.
    @HJkort, als ik denk dat je bent wie je bent (wat haast wel moet zijn) dan hebben wij ook samengewerkt, prautotype ;)

    Login om te reageren
  17. Sebazzz zegt

    31 maart 2010 om 09:23

    Nah mijn keuze blijft bij werktuigbouw aan de tu =D

    Login om te reageren
  18. Relief zegt

    31 maart 2010 om 10:10

    @six-trey

    Ik weet niet waar jij dit sprookje vandaan hebt, maar met een beroepsopleiding kun je het bijna vergeten om hogerop te komen in een bedrijf.

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      31 maart 2010 om 18:20

      @Relief:
      Ik heb mijn eigen bedrijf?

      Login om te reageren
  19. Marvin zegt

    31 maart 2010 om 11:16

    Dat is ook de reden waarom Audi AG het race team van de TU Eindhoven sponsort bij de ontwikkeling van hun elektrische raceauto:
    http://www.universityracing.nl/
    http://www.universityracing.nl/?p=1718

    Login om te reageren
  20. RND zegt

    31 maart 2010 om 11:17

    autotechniek, heeft gewoon niet echt zijn toepassing in Nederland op het gebied van devellopment, daarom zijn de opleidingen net extreem techniesch ingesteld, als je echt een constructeur wil worden zal je altijd nog Werktuigbouwkunde moeten doen.

    – bart’s mening > verkeerde beeld

    Login om te reageren
    • Tombo zegt

      31 maart 2010 om 11:40

      @RND:
      Onzin, kijk eens naar TNO of DAF… En zo zijn er nog zat andere kleinere bedrijven die gespecialiseerd zijn in automotive of gespecialiseerd vervoer (b.v. Ginaf), en dan hebben we ook nog alle trailerbouwers enzo

      Login om te reageren
  21. Laurens zegt

    31 maart 2010 om 11:20

    Technische opleiding altijd goed. Maar ik denk dat de EV nog meer een samenraapsel van 3rd party componenten wordt, of je daar zoveel ontwerpers voor nodig hebt?

    Login om te reageren
  22. RND zegt

    31 maart 2010 om 13:53

    als je een groep hebt van 60pers, stel 2op de 3 gaat de techniek in.. 40pers, en moet je dan eens kijken hoeveel plek er voor iedereen is. Mocht je niet overtuigd zijn moet je het ook even bekijken over meerdere jaren ;)

    Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    31 maart 2010 om 18:10

    Ik zat wel aan een HBO Elektrotechniek te denken… Hmm, kan ik alsnog gaan doen natuurlijk;)

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      31 maart 2010 om 18:17

      @Cantago: Ik kan het je alleen maar aanraden..!

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        1 april 2010 om 18:25

        @toyotaprius: Doe je het zelf ook dan? Arnhem?

        Login om te reageren
        • toyotaprius zegt

          2 april 2010 om 12:25

          @Cantago: Net zoals Dimglor heb ik uiteindelijk gekozen voor een economische richting. Ik heb wel mts (Utrecht) gedaan, maar toen een overstap gemaakt. Maar je hebt in deze richting zoveel mooie kansen (deze mening wordt mede gedeeld door een paar mensen binnen de arbeidsbemiddeling, die zich in mijn vriendenkring bevinden).. Als ik het over zal doen..
          Ik zag laatst nog een paar banen op de Antillen voor elektro ingenieurs..

          Login om te reageren
          • Cantago zegt

            3 april 2010 om 16:46

            @toyotaprius: Kijk, dat klinkt goed;) Ik zal het in mijn achterhoofd houden!

            Login om te reageren
  24. Dimglor zegt

    31 maart 2010 om 18:46

    Mja iemand heeft mij dat 10 jaar geleden al verteld..
    Zei die: jongen als je later aan auto’s wil werken, dan moet je in de elektronica gaan kijken…. Maar heb dan toch gekozen voor een economische richting..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North