
We worden al een tijdje beroofd van belangrijke informatie.
Een beetje autokenner heeft wel een idee van wat voor sloffen er het beste onder zijn vierwieler kunnen zitten. Maar je schoonmoeder en andere leken hebben wat minder kaas gegeten van banden. Voor die mensen heeft de EU in 2021 een regel ingevoerd. Bij iedere bandverkoop moet de verkoper toelichting geven over de grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en het geluidsniveau van de banden.
Heeft jouw monteur ooit iets gezegd over deze zaken? De kans is groot van niet. Uit onderzoek van e-commerce platform BetterTires blijkt dat 73 procent van de Nederlandse garage soms of nooit het label van de net verkochte banden bespreekt.
Waarom vertellen de monteurs niets over de banden?
Op zich is het niet gek dat een groot deel van de monteurs geen voorlichting geeft. Ruim meer dan de helft (66 procent) zegt niet eens te weten dat ze verplicht zijn om informatie te geven. Precies de helft van de technici heeft een wat minder goede reden om geen voorlichting te geven. Zij vinden het niet nodig om toelichting te geven over de banden onder jouw auto.
42 procent heeft een nóg slechtere reden, namelijk dat de klanten het simpelweg niet interessant vinden. ”Veel klanten vinden het zonde van hun tijd. En de klanten die het belangrijk vinden, zoeken het al uit via internet,” aldus een van de ondervraagde monteurs.
Daarnaast zijn er werklui die geen vertrouwen hebben in de labels. ”In hoeverre klopt het wat op de banden staat qua label?”, vraagt een garagehouder zich af. Een ander zegt: ”Bandenlabels zijn eerder al aangepast. Klanten willen gewoon een goedkope band. Wat ze in Brussel willen, zoeken ze zelf maar uit.”
Waarom het belangrijk is dat je uitleg krijgt
Zoals ik al schetste, zullen de meeste autonerds wel doorhebben welk rubber ze om welke reden willen hebben. Wie dat niet doet, heeft geen idee wat voor banden ze krijgen. Vaak is het zo dat je de snelst leverbare banden, banden uit voorraad of de banden waar de meeste marge op zit krijgt. Allemaal logisch natuurlijk, maar dat is niet altijd het beste voor jou als consument.
BetterTires legt uit waarom de toelichting bij banden nog meer van belang is: ”Het verschil tussen een A-label band en een E-label band is allesbehalve klein. Op nat wegdek bedraagt de gemiddelde remweg bij 80 km/u maar liefst 18 meter langer met een E-label. Dat is vier autolengtes – een verschil dat letterlijk het verschil kan maken tussen veilig stoppen of een fikse aanrijding.”
Wat ben je aan geld extra kwijt?
En ook bij de kosten in aanschaf en gebruik zitten verschillen. Een A-label band bespaart gemiddeld €80 aan brandstof over de levensduur vergeleken met een B-label. Kies je (per ongeluk) voor een E-label, bijvoorbeeld omdat je garagist extra marge wil maken door jou een budgetband tegen een premium prijs te verkopen, dan kan dit verschil oplopen tot € 500 volgens BetterTires.
Oftewel, mocht je binnenkort toe zijn aan een bandenwissel, vraag even naar de grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en het geluidsniveau van de band die de monteur wil monteren.
Foto: Mercedes SLR Mclaren [lekke band] gespot door @PereNubiola




Gewoon geen troep kopen / onder je auto laten gooien. Kies iets van een merk dat je kent. Ik haal altijd 2ehand banden, ben ik 5-6 tientjes per band plus monteren kwijt, en die banden hebben nog minimaal 75% van hun levensduur. Loop altijd even met ze mee om te kijken wat ze hebben. Want ja ze willen ook wel van die linglangs af, maar nee die wil ik niet. Paar maanden geleden 2 bridgestones laten plaatsen voor 120 euro. Kijk ook even naar de dotcode, want ze hebben soms banden uit 2017 ofzo of nog ouder. Die van mij komen uit 2023, dus dikke prima. Maar ouder dan 3 jaar doe ik niet.
Waar halen ze tweedehands A lables dan vandaan??
Komen bijna altijd van gebruikte leaseauto’s vandaan.
En waarom gaan die in de verkoop? Krijgt die auto nieuwe banden bij een nieuwe gebruiker?
https://aftersalesmagazine.nl/nieuws/werkplaats/gebruikte-banden-zijn-goede-handel/
Simpel. Leaseauto wordt ingeleverd met de winterbanden eronder, gaat zo in de verkoop. Zomerbanden komen uit de opslag en gaan in de tweedehands verkoop.
Tja, de historie van tweedehands banden is natuurlijk altijd wel een dingetje. Ik zou het niet durven. Voor hetzelfde geld is de vorige eigenaar met 50 over een stoeprand gegaan en zit er een breuk in de koordlagen… Ik bestel ze altijd online (Oponeo/Pneus) en laat deze dan bij bekenden voor een kratje bier monteren en balanceren. Goedkoper veilige banden aanschaffen en monteren gaat denk ik niet lukken. Momenteel Continental sportcontact 7 waar ik zéér tevreden over ben.
Perfect dat je ze altijd laat monteren en balanceren voor een kratje bier…. Ik maak altijd de fout dit na een kratje bier te doen….🤔😆🤪.
Maar goed, zelf een band uitzoeken die jou bevalt qua prijs en kwaliteit, passende bij je rijstijl. 2e hands banden vind ik persoonlijk ook een band met vraagtekens. Uiteindelijk gaat het om jouw auto, contact met de weg, jouw veiligheid en die van de andere weggebruikers. Zelf heb ik nu nieuwe Michelin banden (duur zeggen allen), uitgezocht op brandstofverbruik, geluid en contact bij regen.
Als je geen goede banden kan betalen, kan je geen auto rijden, banden en brandstof zijn de primaire kosten die behoren bij auto rijden. Ik heb mij 1 keer dit de Mazda dealer banden laten aanpraten (30 jaar geleden). Deze nieuwe banden waren slechter dan mijn destijds profielloos afgetreden Michelins… Sindsdien alleen nog maar merkbanden.
Daarnaast zijn er werklui die geen vertrouwen hebben in de labels. ”In hoeverre klopt het wat op de banden staat qua label?”, vraagt een garagehouder zich af. Een ander zegt: ”Bandenlabels zijn eerder al aangepast. Klanten willen gewoon een goedkope band. Wat ze in Brussel willen, zoeken ze zelf maar uit.”
Wat zouden zij stemmen… echt.. soms…
Ik bestel m’n banden al jaren online. Bijvoorbeeld via banden-pneus-online. Bezorgen bij m’n garage. Mijn garagist geeft ook aan dat hij daar bij lange na niet mee kan concurreren en hij betaalt uitlijnen en montage. Moest laatst snel een nieuwe band hebben omdat ik door een spijker was gereden (michelin sport cup 2), was gewoon 40% duurder bij euromaster. En in 10 jaar online bestellen heb ik nog nooit oude banden gekregen (wat soms wel eens beweerd wordt).
Dat gezegd hebbende, volgens mij hebben maar weinig mensen behoefte aan die informatie want anders zouden ze het zelf gewoon kunnen vragen? Er zijn veiligheidsnormen, in hoeverre moet je mensen overal voor in bescherming nemen? Dat een goedkopere band ergens wel een nadeel zal hebben tov een (duur) A-merk is vaak vrij evident.
Bedrijf dat uitlijnen betaalt bij vervanging van banden heb ik nog nooit van gehoord. Uitlijnen kost +/- 100 euro
Uitlijnen vierkant wordt alleen gedaan indien nodig.
Bij ongelijkmatige slijtage op een of meerdere assen.
Ik vertypte me, excuus! Ik bedoelde natuurlijk balanceren. Was in de war omdat ik laatste keer ook heb laten uitlijnen (dat was idd nodig). Stom.
Dat is toch met alles wat je online koopt tov in de winkel. Je hoeft minder personeel te hebben, je koopt groot in, etc dus kun je het goedkoper aanbieden.
De marges verschillen wel per onderdeel. Mijn garagist is een echte vakman en hobbyist, ik heb ook een paar hobby-auto’s en hij kan daar voor hele fijne tarieven aan klussen. Op de meeste onderdelen maakt hij niet heel veel marge maar die zijn gewoon prima geprijsd, alleen op banden geeft hij gewoon aan dat hij er niet concurrerend aan kan komen. Hij verdient zijn brood vooral aan de uren.
Internet staat vól met bandentests. Ik zoek m’n banden er zelf op uit, en vraag de bandenleverancier de door mij uitgekozen band in de correcte maat en uitvoering te bestellen en te monteren.
Dat dus. Zelf een beetje je huiswerk doen. Ik vind het ook leuk om zelf uit te zoeken.
Hier afgelopen jaar gekozen voor een paar Kleber Quadraxer 3 a 75 eurie per stuk.
Prima banden, niks mis mee.
Zo zweer ik inmiddels bij de Hankook Ventus Prime 4. Een relatief stille band, een goede allrounder op nat wegdek zowel als droog, die ook nog eens een prima prijs-kwaliteitverhouding heeft.
Monteurs praten doorgaans niet met klanten met uitzondering van de chef werkplaats indien hij klant info nodig heeft of het een klein bedrijf is. Dus dan is de service adviseur die het moet verkopen aan de klant. Alleen bepaalt de service adviseur niet welke banden er verkocht worden, dat doet het magazijn.
Tbv de tijd worden er niet meerdere opties op de werkorders geplaatst en is het uiteindelijk maar 1 keuze en dan is of hetzelfde wat eronder ligt of wat de importeur/ fabrikant voorschrijft of waar de meeste marge op zit.
Het is ook geen informatie de klant iets zegt. Als de A label band minder verbruikt van willen ze weten hoeveel minder en dat kun je niet zeggen want het is afhankelijk van het rijgedrag.
Minder geluid? Hoe ga het duidelijk maken hoeveel stiller het is. Een decibel nummer zegt niet zoveel.
En als de “betere” band ook nog duurder is haken ze helemaal af.
Mensen gaan voor prijs en een merk dat ze kennen/ willen.
Voor de doorsnee consument klopt dit wel, denk ik.
Doorgewinterde liefhebbers annex pietlutten (ja, daar hoor ik ook bij) lezen zich goed in en bepalen zelf exact welke band er onder hun oto gaat. Een garage danwel bandenboer gaat mij niet vertellen welke band er onder gaat. Als dat de insteek zou zijn ga ik met alle liefde en plezier naar één van z’n concurrenten. Dat laatste heb ik in de praktijk overigens nog niet hoeven doen.
Ik koop al helemaal geen banden via de garage of dealer, en ga al bijna me hele autoleven naar mijn vaste bandenmannetje en ik geef zelf aan welk, A-Merk, Type, en maat , banden er gemonteerd dient te worden.
Ik begrijp nu pas voor het eerst dat er serieus mensen zijn die naar zo een plakaat kijken op een band? Nog nooit ook maar 1 seconde naar gekeken of wat er op staat..
Ik kies altijd een a merk band en daar de beste prijs kwaliteit van.
Vredestein kwam bijvoorbeeld heel goed uit de test, bijna net zo goed als Michelin, maar ze slijten wel als een gek.
Dan heb je aan een goedkopere Vredestein dus ook niet zoveel.
Ik heb er net 4 nieuwe Bridgestones onder laten zetten, maar het hadden ook Conti’s, Pirelli’s, GoodYear of Michelin kunnen zijn.
Mooi onderwerp voor ons aller Anti-Wokie Japie Joe. Dat geklets over banden. De een wil de beste en de ander de goedkoopste. Michelin-adepten zijn zelfs niet uitwisselbaar met Pirelli-lovers. Dan zal je zeker over die labels gaan beginnen als garagebedrijf.
Ik rij op Michelin, maar de garage van m’n vader adviseerde onlangs om Landsails te nemen en hij deed dat. Tsja, hoe ze bij zo’n advies komen..? Misschien niet eens gevaarlijke banden, maar ik zou ze zelf niet willen.
Die garagefiguur heeft vermoedelijk een schurfthekel aan je vader 🙂
Ik zoek de band die ik wil:
– stilste
– beste verbruikscijfers
– kortste remweg nat/droog
En dan bestel ik die via een online verkoper en laat ze monteren bij een kleine garage die hoofdzakelijk met oude militaire voertuigen bezig is.
Altijd een leuke babbel en bezienswaardigheden in de werkplaats :)
Bij de primacy 4’s die ik nu heb (Volvo spec, en dat op een Skoda) was de concessie dat remafstand nat iets minder is, maar het was wel de stilste keuze. Het verbruik is tov de energy savers die de daarvoor hadden bijna 1 liter per 100km minder. Dus ook daar ben ik heel tevreden mee.
Ik moet wel toegeven dat ik voor de auto altijd bij Michelin land. Ik heb op een eigen wagen nog nooit iets anders gehad.
Op de motorfiets ben ik al wat meer vreemd gegaan (Metzeler, Bridgestone, Michelin en Pirelli) maar bij toeval ook terug (af fabriek) bij Michelin Anakee beland.
Ik zou de kop boven dit artikel eerst even aanpassen , automonteurs geven over het algemeen zulke informatie niet aan klanten! Daar hebben we service adviseurs voor in dienst!
Automonteurs! de naam zegt het al! monteren, demonteren en repareren auto’s.