• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Auto’s kunnen voor een langere tijd geschorst worden

Auteur: RubenPriest, gepost 6 december 2018 om 17:51 – 44 Reacties

Jaguar Land Rover restauratiecentrum


Goed nieuws voor autoliefhebbers met één of meerdere auto’s die in de garage staan.

Minder administratieve rompslomp, dat kunnen we alleen maar toejuichen. De RDW gaat het mogelijk maken om voertuigen voor een langere tijd te schorsen. Op dit moment moeten geschorste auto’s ieder jaar opnieuw aangemeld worden bij de RDW, vanaf volgend jaar kunnen auto’s ook twee of drie jaar geschorst worden.

Dit is niet direct van toepassing op autobezitters die een klassieker of hobbyauto alleen in de winter willen schorsen, maar wel handig voor autoliefhebbers en bedrijven die werken aan een gerestaureerde auto. Het kan zo zijn dat een grote restauratie 24 maanden of langer in beslag gaat nemen. Voor die doelgroep is het goed nieuws dat voertuigen vanaf 3 januari 2019 voor twee of drie jaar geschorst kunnen worden.

Aan het kostenplaatje zal niets veranderen. De jaarlijkse kosten voor het schorsen zullen blijven bestaan, of je nu een auto één, twee of drie jaar schorst. Het blijft mogelijk om een schorsing te verlengen. Dit kan vanaf maximaal zes weken voor de einddatum.

Wie een auto schorst heeft niet langer te maken met voertuigverplichtingen. De wegenbelasting zal stopgezet worden en ook hoeft de auto geen geldige APK meer te hebben. Dat laatste moet natuurlijk wel weer in orde zijn, voordat de auto na een schorsing weer op de openbare weg gaat verschijnen. Het schorsen van een voertuig kan online via de site van de RDW, bij een kentekenloket of een RDW-keuringsstation.

Ook interessant!

  • Video: is deze auto op tijd aan de goede kant?
  • Zoveel Nederlandse auto's hebben onlogische kilometerstand
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, rdw, restauratie

Vorig bericht: « Eindelijk is het Q5-uitlaatprobleem opgelost
Volgend bericht: Officieel: dit is de Skoda Scala »

Lees Interacties

Reacties

  1. jupke zegt

    6 december 2018 om 18:29

    Dat schorsen is ook weer een melkkoe voor de overheid! In heel europa werkt dat niet zo! Een auto stilzetten kost daar niet steeds geld!

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      6 december 2018 om 18:33

      @jupke: ja, maar je krijgt er wat moois voor terug! Ow. Wacht.

      Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      6 december 2018 om 18:36

      @jupke: trek oe gele hessie maar vast an.

      Login om te reageren
      • jupke zegt

        6 december 2018 om 18:38

        @pielemuis: de geldhongerige overheid is niet te stoppen!

        Login om te reageren
      • duckmefaddy zegt

        6 december 2018 om 18:39

        @pielemuis: heb ik al!
        #wegmetjackplooij!

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          6 december 2018 om 22:34

          @duckmefaddy: #kamphuesvandetelevee

          Login om te reageren
    • spyderman zegt

      6 december 2018 om 18:47

      @jupke: de wegenbelasting is hier in België ginne kattenpis…zou willen dat ik hier ook net zo eenvoudig zou kunnen schorsen als in NL

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        6 december 2018 om 22:07

        @spyderman: en ik zou willen dat we in NL net zoveel (weinig??) wegenbelasting mochten betalen als de Belgen.

        Login om te reageren
      • stuko zegt

        7 december 2018 om 10:37

        @spyderman: wat betaal je daar? Doe eens een voorbeeld!

        Een A4 TDI uit 2012 kost hier 135euro per maand.

        Login om te reageren
        • spyderman zegt

          7 december 2018 om 21:36

          @stuko: ga hier bijna denken dat het meevalt…betaal voor mijn Boxster € 1800 per jaar

          Login om te reageren
        • spyderman zegt

          7 december 2018 om 21:38

          @stuko: maar heb ook een Vito 122 cdi…en dat is hier lichte vracht (grijs kenteken) € 120 per jaar ?

          Login om te reageren
      • sprankel zegt

        8 december 2018 om 11:06

        @spyderman: Schroef de achterplaat van de auto & steek die in de speciale brievenbus van de DIV => voila, hij is geschorst. Brief van schrapping nummerplaat binnen steken bij de verzekering en polis word stop gezet.

        Wil je er terug mee rijden? Verzekeraar vraagt plaat aan en maakt verzekering in orde, plaat erop schroeven en klaar. En nee je betaald geen BIV meer, je kan maar 1 keer BIV betalen voor een wagen, zelfs al verkoop je hem en koop je dezelfde terug.

        Enigste beperkingen die je hebt : je kan niet dezelfde plaat behouden & indien minder dan een jaar geschrapt ben je verplicht bij dezelfde verzekeraar te verzekeren (vroeger durfde verzekeraars dit trucje toe te passen om van verzekering te wisselen zonder opzegdatum)

        Login om te reageren
  2. evdw zegt

    6 december 2018 om 19:04

    Ter info, voordat je je auto uit de schorsing haalt moet hij eerst gekeurd zijn. De enige legale reden dat je de openbare weg op mag met een geschorste auto is dus als je een afspraak (aantoonbaar) hebt staan om de auto naar de APK te brengen. Maar dan moet hij wel eerst verzekerd zijn.
    Dus, eerst verzekeren, dan naar de apk en dan pas de schorsing opheffen.
    Andere volgorde kan je op dure boetes komen te staan.

    Login om te reageren
    • jupke zegt

      6 december 2018 om 19:19

      @evdw: hoe kun je een apk afspraak aantonen zodat de politie geen bekeuring uitschrijft?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        6 december 2018 om 19:25

        @jupke: Mailtje met de afspraak bij je hebben. Briefje geschreven door de garagist. Er is vanalles mogelijk. Je moet ook de kortste of snelste route nemen enzo. Lastig te controleren maar als je gezeik krijgt kan je het redelijk makkelijk aantonen omdat je auto apk heeft (of afgekeurd is), en ook waar.

        Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      6 december 2018 om 19:22

      @evdw: moet de auto niet op de trailer naar de apk keuring?

      Login om te reageren
      • joostie zegt

        6 december 2018 om 19:26

        @bmwe46m3balling: De algemene periodieke keuring keuring? Geen idee wat dat is. Mocht je toch APK bedoelen, dan is bovenstaand verhaal over de juiste volgorde gewoon correct.

        Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          6 december 2018 om 19:29

          @joostie: ja maar de auto is geschorst en mag niet op de openbare weg komen. Dus voordat jij de schorsing eraf kunt halen moet het apk gekeurd zijn toch? Hoe kan je dan de openbare weg opgaan naar een apk keuring. Dan moet de auto toch per trailer vervoerd worden, of ik zie ik hier iets over het hoofd?

          Login om te reageren
        • henk_he zegt

          6 december 2018 om 19:36

          @joostie: hahaha, Theo Maessen ? WEG!!!

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        6 december 2018 om 19:27

        @bmwe46m3balling: Nope. Je mag rijden zolang je de kortste of snelste route neemt. Bij afkeur weet ik niet of je ook terug mag.

        Zo mag je ook met een geimporteerde auto rijden naar de rdw voor de import keuring. Dan heeft je auto dus nog niet eens een echt kenteken (wel een eendags kenteken, wat je nog zelf mag maken ook).

        Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          6 december 2018 om 19:32

          @lekbak: oh op die manier, naja weer wat geleerd. Al die regeltjes ook joh, om gek van te worden haha. Lijkt net alsof al die regeltjes tegenstrijdig werken.

          Login om te reageren
          • sanderm3 zegt

            7 december 2018 om 10:05

            @bmwe46m3balling: welkom in Nederland

            Login om te reageren
        • evdw zegt

          6 december 2018 om 19:41

          @lekbak: Ja je mag ook weer terug met diezelfde aantoonbare afspraak, ook bij afkeur.

          Login om te reageren
    • marinepower zegt

      7 december 2018 om 08:46

      @evdw: op de trailer met dat hok!

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        7 december 2018 om 09:29

        @marinepower: Nee, dat hoeft dus niet. Mag wel natuurlijk als jij dat zo graag wil.

        Login om te reageren
  3. lekbak zegt

    6 december 2018 om 19:22

    Goed nieuws voor mij, ik zit hier al jarenlang op te wachten. Ik heb momenteel 6 kentekens op naam en daarvan zijn er 4 geschorst. 1 als huidig project, 1 omdat het winter is en twee voor langere tijd. Gelijk schorsen voor meerdere jaren dus, ben ik ervan af.

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    6 december 2018 om 19:40

    Ik vond het oude systeem veel eerlijker: je betaalde geen MRB, maar werd je wagen op de openbare weg gesnapt, kreeg he een boete. Maar in je garage of op eigen terrein was er niets mis. Nu moet je zelf op de plaats van de controleur gaan zitten en zelf aangifte doen en een bedrag betalen voor het niet gebruiken van je auto, eigenlijk bezopen, alsof je vooraf een snelheidsovertreding moet melden en betalen.
    De overheid trekt zich terug, behalve voor onze portemonnee!

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      6 december 2018 om 20:14

      @desjonnies: nee als de roverheid geld van je nodig heeft dan weten ze je wel te vinden.

      Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    6 december 2018 om 20:08

    Zojuist nog mijn motor geschorst. Deze angsthaas gaat van de winter niet met minder dan vier wielen de weg op ? En ik ben een mooiweerrijder dus gebruikte hem de laatste paar weken toch al niet echt meer.

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      6 december 2018 om 20:14

      @gulli: Er zijn nog weinig motorrijders die de motor schorsen in de winter.. Veel verzekeraars geven korting als je hem van december tot februari laat staan, de kosten van schorsen zijn dan duurder dan de kosten die je hebt als je hem niet schorst..

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        6 december 2018 om 20:18

        @techniekmeneer: Hmm daar heb je wel een punt. Heb eigenlijk altijd geleerd dat je hem schorst als je hem voor langere tijd stalt. Weet eerlijk gezegd niet of het een vereiste van de verzekeraar is ?

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          6 december 2018 om 20:43

          @gulli: Nee waarom zou de verzekeraar eisen dat je hem schorst, de verzekeraar maakt dat niet uit.

          Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      7 december 2018 om 18:48

      @gulli: ja want in NL sneeuwt het zo hard in de winterzz

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        7 december 2018 om 19:36

        @ikleesookoverautos: het hoeft niet alleen maar te sneeuwen om op je bek te gaan met de motor hoor ?

        Login om te reageren
  6. maxidyne zegt

    6 december 2018 om 21:35

    Vorige maand de RS2, E46 330Ci en de R129 320 geschorst voor de winter. Schandalig dat je er geld voor moet betalen, voor iets wat je niet gebruikt… Maar goed, wil geen pekel op de auto’s. De pekelbak staat alweer klaar: Subaru Vivio met 4×4. Destijds helemaal volgespoten met Dinitrol, roesten doet hij niet. Spotgoedkoop in verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Verbruik is wel vrij hoog, maar veel fun!

    Login om te reageren
  7. e38ossie zegt

    6 december 2018 om 23:05

    Het gekke is: ik bezit een BMW van 1978. Deze zou belastingvrij zijn. Maar ik moet betalen om hem niet te gebruiken……

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      7 december 2018 om 00:08

      @e38ossie: Ehh, waarom zou je hem dan schorsen? Tenzij er geen apk op zit dan.

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        7 december 2018 om 07:33

        @metalmike: restauratieproject inderdaad.

        Login om te reageren
      • evdw zegt

        7 december 2018 om 09:25

        @metalmike: Omdat hij er niet persee in wil rijden denk ik. Dan wil je hem ook niet verzekeren natuurlijk en dan MOET je hem schorsen.

        Login om te reageren
  8. seicilindri zegt

    6 december 2018 om 23:57

    Ik heb een veij grote collectie waar er altijd wel een paar van geschorst staan maar dit heeft geen meerwaarde. Ja, je kunt hem 3 jaar schorsen maar betaald dan dus 3x schorsen vooruit. Dus relatief gezien ( alhoewel de rente momenteel peanuts is natuurlijk) zelfs nog duurder. Ben je toch ineens na 2 jaar klaar of verkoopt hem in de tussentijd dan kan je naar de rest fluiten . Waarom zou je dit in vredesnaam willen ?

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      7 december 2018 om 05:45

      @seicilindri: Als je bijvb een diesel auto hebt uit 1982, waarvan je dus weet dat hij in 2022 pas wegenbelastingvrij wordt. Pas na 2022 wil je hiermee gaan rijden, dan schors je hem voor 3 jaar. Dan ben je er voorlopig even vanaf en kan je het ook niet vergeten.

      Login om te reageren
      • seicilindri zegt

        7 december 2018 om 08:12

        @evdw: Dus omdat je denkt dat je het zou kunnen vergeten ga je 3 jaar vooruit betalen zonder enig recht op teruggave als er per ongeluk toch iets veranderd in je situatie ? Dat doe je toch ook niet met bv je verzekeringen , en dan krijg je je premie tenminste nog terug als er iets veranderd. En vergeten ? Je krijgt een keurige schriftelijke herinnering. Als je het na een jaar al vergeet, dan na 3 jaar zeker !

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          7 december 2018 om 09:20

          @seicilindri: Ik probeer ook alleen maar een toepassing te verzinnen :)
          Het is natuurlijk wel zo dat je vast wel onthoudt wanneer hij 40 jaar wordt en dus wegenbelasting vrij.
          En je krijgt vast na 3 jaar ook wel een schriftelijke herinnering.

          Login om te reageren
  9. tenaci zegt

    7 december 2018 om 08:51

    Thanks but no Thanks. Ik rij liever in m’n Daf. Die paar maanden stalling is de moeite van het schorsen niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North