AB-scribent beleeft horrordag des doods bij de RDW

Auteur: , 87 Reacties
944-320

Yep, je raadt het al. Ik was de pineut. AAAAAAHHHH!

Je hebt weleens van die dagen dat het allemaal even niet meezit. Afgelopen woensdag was zo’n dag voor ondergetekende. Terwijl het op papier een leuke dag had moeten worden. Enfin, ik zal maar beginnen bij het begin.

Enkelen van jullie weten het al: afgelopen zomer heb ik een ‘nieuwe’ auto gekocht. Sommigen zullen waarschijnlijk stijl achterover slaan van verbazing, maar de keuze is níet gevallen op een Tesla. In plaats daarvan kocht ik een oude auto van Duitse makelij. Een auto die nóg ouder is dan ikzelf, met twee deuren en een uitneembaar dak, in de kleur Indischrot. Yes, het is de 944 hierboven op het plaatje, naast mijn oude trouwe Dreizwanziger #teamrood.

Om de dingen echter wat moeilijker te maken voor mezelf, kocht ik de auto niet in Nederland, niet in Duitsland, maar in Amerika. En omdat ik nou eenmaal graag tussen hoop en vrees leef, bestelde ik de auto ongezien op Ebay. Avontuur!

Enfin, over dit hele proces wellicht later meer, we skippen even door in de tijd. Op zich is het best speciaal om weken maanden na aankoop eindelijk oog in klapoog te staan met je nieuwe aanwinst, die net vers van de boot komt. De meeste ambtelijke rompslomp had ik uit handen gegeven aan de verscheper, alleen het laatste stukje (naar de RDW, BPM aangifte doen, kenteken aanvragen) wilde ik zelf doen. Ik had dit al eerder gedaan en de rest van het proces was al prijzig genoeg. Tijd dus om zelf de handen uit de mouwen te steken. Immers zou de uitgespaarde monnie waarschijnlijk goed van pas komen voor de potentiële reparaties, die ongetwijfeld nog zouden volgen.

Er kwam echter al een klein kinkje in de kabel door het feit dat de auto ‘een Amerikaan’ is van meer dan 30 jaar oud. Je móet in zo’n geval de APK laten uitvoeren bij de RDW. Zodoende moet je dus ook de verlichting aanpassen en het bleek al snel dat ik dit proces wat had onderschat. In de advertentie stond dat de oude sealed beam koplampen waren vervangen door nieuwe Hella’s, doch dit bleken units te zijn zonder stadslicht. Ondanks dat niemand dit licht ooit gebruikt in Nederland, is het verplicht bij de APK-keuring. Simpele fix zou je zeggen. Echter… dit is het front van de Europese 944:

Euro-Spec-944

En dit is het (mooiere) front van de Amerikaanse 944:

US-spec-944

Je begrijpt waarschijnlijk het probleem. Gelukkig kwam ik er al snel achter dat hier een mogelijke fix voor bestond. Maar gezien de tijd die het ging duren om dit voor elkaar te krijgen, besloot ik toch maar eerst naar de RDW te gaan, om erachter te komen of er misschien nog meer problemen waren.

Met een eendagskenteken op de auto geplakt, volgde de eerste reis van Schiedam naar Veldhoven. Tot mijn grote vreugde was de keurmeester enthousiast over de auto. Geen roest! Geen ongelukken gehad! Eigenlijk was alles boven verwachting goed, alleen de lampen dus niet. Oh en de handrem bleef niet altijd goed zitten. Kwestie van een versleten veertje. So far so good. Met deze twee afkeurpunten in het achterhoofd kon er vervolgens gewerkt worden om de Porker klaar te maken voor de controlekeuring.

Hierboven had ik het al over de oplossing voor de ontbrekende stadslichten. Er zijn nooit 944’jes gebouwd met stadslichten in de koplampen. Doch zoals bekend is de in Neckarsulm gebouwde 944 een halve Volkswagen. Dus dacht ik dat er in de schappen van Wolfsburg misschien wel iets te vinden was om dit probleem te verhelpen. En jawel! Na wat zoeken was daar de gewenste informatie op een Duits forum. De lichten in de 944 type I zijn in principe dezelfde Hella-units als die in de Golf I. Zelfs de montagepunten zijn hetzelfde, je moet alleen een heel klein stukje van het frame afsnijden. Het cruciale verschil is echter: de units in de Golf hebben wel stadslicht.

Golf-944-lampen

Op Marktplaats vond ik het benodigde setje lampen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik deze zelf niet kan inbouwen, maar gelukkig kon een neef van me daar wel bij helpen (thanks breh). Zo gezegd, min of meer zo gedaan. Met de puntjes gefixt was de auto klaar voor de controlekeuring. En toen…begon…de dag…des doods…

Vanwege logistieke redenen maakte ik de afspraak niet in Veldhoven, maar in Venlo. Ik had daar geen bezwaar tegen, in tegendeel zelfs. In het verleden had ik er alleen maar goede ervaringen opgedaan. Het bleek echter een cruciale blunder te zijn. Onder andere omdat ik de keurmeester uit de hel trof.

De lampen, inclusief stadslicht, bleken namelijk niet op het juiste niveau afgesteld te zijn. Fair enough. Ik zei echter dat je dit binnen enkele minuten kon fixen met een kruisschroevendraaier. Er zitten namelijk twee schroeven in de koplamp, waarmee je de lampen van links naar rechts en van boven naar beneden kan verstellen. De man had hier echter totaal geen oren naar, zei me de auto te parkeren buiten de hal en dat hij even wat gegevens ging invoeren. Hij wekte de indruk dat hij nog wat tegen me wilde zeggen, dus ik stond een minuutje of tien doelloos te wachten, alvorens ik hem met koffie zag lopen achter een glazen wand. Toegegeven, de afspraak was om 12:15 uur. Tel daar de drie minuten bij op die ik binnen stond en het was bijna tijd voor pauze.

Vertwijfeld voegde ik me maar in de wachtruimte en vroeg daar aan de baliemedewerkster wat nu eigenlijk de bedoeling was. Ze vertelde me dat de auto afgekeurd was en vroeg me of de keurmeester niks gezegd had. Ik zei nee en gaf aan dat dit toch wel raar was. Ze ging ‘m even halen.

Ik probeerde de keurmeester duidelijk te maken dat het wel vervelend zou zijn als ik onverrichterzake weer huiswaarts zou moeten keren, om vervolgens weer een keuring aan te vragen en een nieuw eendagskenteken te moeten verzekeren voor een andere dag. Als ik de lampen zelf niet kon verstellen, zou ik ook naar een garage in de buurt kunnen gaan. Ietwat geïrriteerd legde de man me uit dat de lampen never nooit zouden voldoen aan de keuring omdat ze ‘compleet scheef zaten’. Op dat moment dacht ik dat hij misschien dan wel gelijk zou hebben. Teleurgesteld slenterde ik uiteindelijk terug naar de 44er, waar ik dit aantrof:

deur
deur-2

Jawel! in de tijd dat ik stond te wachten heeft een ontiegelijke ZURE MAT kans gezien mijn verder vrij cleane 944 te verfraaien met de eerste krassen. We gaan weer lekker! Sommigen blijven het toch leuk vinden andermans bezit te slopen. Ik wil geen snelle conclusies trekken, maar ik vermoed dat de dader de bestuurder is van deze Suzuki Alto rechts naast de 44er op deze hipsterfoto. Als je toevallig weet wie er woensdag met een Alto naar de RDW in Venlo is gegaan, stuur dan even een mailtje naar tips@autoblog.nl schiet ‘m dan neer.

Suzuki

Letterlijk twintig minuten heb ik droef zitten wenen naast de auto, maar toen realiseerde ik me dat Muhammad Ali me een jankerd zou vinden. Ik moest en zou opeens dat ding door die keuring krijgen en wel op die dag. Dus belde ik een garage op met de vraag of ze mijn lampen konden afstellen. Geen probleem, kom maar langs. Het verhaal van de keurmeester bleek nonsense te zijn. Na twee minuten aan schroefjes draaien was het kunstje voor elkaar. Ze brachten er niet eens geld voor in rekening (shout out to Opel Nijs in Someren, ze weten daar niet dat ik voor AB werk).

Met de lampen nu op punt, was het zaak om terug bij de RDW te komen. De lokale afdelingen kan je niet direct opbellen, dus dan maar het landelijke nummer gebeld met de vraag of ik nog terecht kon. De behulpzame vrouw aan de lijn nam contact op met de keurmeester in Venlo. Die gaf niet geheel verrassend nul op rekest: druk druk druk, helemaal vol, de hele dag. Let wel, het gaat hier om één, hooguit twee minuten werk.

Zodoende vroeg ik of ik dan op een andere locatie terecht kon. De vrouw ging kijken in het systeem. Wat bleek, wonder boven wonder was er nog een afspraak beschikbaar later die middag… in Venlo. Dus dat maar snel afgesproken. Even later rijd ik voor de tweede keer die dag het terrein op in de Limburgse heerlyckheid. Het is uitgestorven, er staan bijna geen auto’s binnen noch buiten.

Iets na vieren wordt mijn naam geroepen. Drie keer raden door wie. Inderdaad, door exact dezelfde KANEELSTOK die me eerder ‘geholpen’ had. De COLA KOGEL die de hele dag zogenaamd helemaal vol gepland had. Hij kon niet anders dan de auto met zichtbare ergernis goedkeuren. Na twee minuten was het gepiept. Ik moest uiteraard wel nog een keer de kosten voor een extra controlekeuring betalen…

Al met al was het aan het eind van de dag weer hoog tijd voor de Sinatra. Just a day…in the life…of a fool…



87 reacties

Wat een heerlijk stuk, helemaal omdat de oude “suikerwaren-truc” weer eens goed gebruikt werd. ;)

Leuk avontuur ook trouwens, leuk om te zien dat je de Amerikaanse platen er nog op hebt. Wel echt zonde van die krassen! Hoop dat je dat nog gefixt kunt krijgen. En dat de Apenkop in kwestie gekielhaald wordt.
@720s: thx breh. Ja dat van die krassen wordt natuurlijk wel lastig en/of stervensduur 😭.
@jaapiyo: wat een ervaring.. blij dat de auto in orde is maar erg zuur van de krassen idd :-(
@jaapiyo: dien de foto’s even in via Fixico. Hele goede prijzen en 4 jaar focwa garantie!
@jaapiyo: even langs een autoschadebedrijf, dit kunnen ze met dieppolijsten herstellen hoor!
@jaapiyo: ik voel je verdriet. Net weer een enorme buts in mijn bumper ontdekt, aangebracht door iemand die het al dan niet expres heeft gedaan, maar het melden niet nodig vindt (2e keer in korte tijd). Ophangen aan het scrotum lijkt mij de enige optie. Bij RDW A’dam vond ik de keurmeester erg relaxed. Keurde mijn Harley goed met de opmerking dat ik wel even iets moest aanpassen. Was dan wel ingevoerd als verhuisgoed, dat dan weer wel. Schijnt nogal verschil te maken.
@beefcake: ik voel je… Net bumper herspoten binnen 2 maanden alweer schade eraan…. Geen briefje of excuses
@jaapiyo: Suzuki Alto uit Duitsland importeren? Neeh!!! Is die rode Alto niet van een jaloerse keurmeester? Zo’n eentje die zich er niet toeblaf zetten om een paar euro te sparen per week voor een echte bolide?
Hebben de meeste RDW stations geen camera’s hangen?
@tomm: ik heb dit nog gevraagd, maar nee. Het bleek wel dat onlangs er iemand anders ook al naar gevraagd had en dat ze er nu over na gaan denken.
What a car . Top dat je dat gedaan hebt . De volgende wordt voor €5 k een us turbo ?
Mooie tekst. Erg jammer van de krassen. Even met de lakstift er over heen en polijsten. En degene die de auto gekeurd heeft mag de volgende keer wat meer moeite nemen door aan de schroefjes te draaien en verstellen. Maar toch fijn dat de auto nu goedgekeurd is. Veel plezierige kilometers.
@toyotavenray: rdw mag in principe NIET sleutelen.
@draadloos: das schroeven. En als scribent aangeeft dat hij dat ook kan, dan keur je toch de gordels ff terwijl dat gedaan wordt…
@peug206:
Precies. Een tijd geleden naar de RDW geweest met een Volvo 960. De koplampwissers bleken verkeerd gemonteerd te zitten en daardoor storing te geven op de ruitensproeier. Ik mocht dat fijn herstellen terwijl ze met andere dingen bezig waren. Zo alsnog goedgekeurd. Er kan een hoop als ze een beetje welwillend zijn.
Balen idd zeg. Pracht exemplaar, lekkere porker :)

Wat zit er bij de kras foto nou naast de deurhandel? Roest of een Limburgse (reet)kever?
@porker: yep, is een beestje op het oude beest.
Heerlijk stuk, @jaapiyo !

Maar waarom niet een 944 van dichter bij huis, of zelfs vanuit NL? Kosten dingetje, of zocht je een specifieke uitvoering?
@camber24: meerdere redenen. Qua prijs maakt het uiteindelijk niet zoveel uit omdat je het vervoer moet betalen. Het is echter ook niet duurder. Het aanbod is wat groter in Amerika, er zijn er daar destijds veel verkocht (yay Reaganomics).

De Amerikaanse uitvoering vind ik wat mooier qua bumpers. Plus ze hebben allemaal airco, wat in Europa een zeldzame optie was. Werkt niet geweldig, maar toch.

Daarnaast leek het me ook een leuk avontuur en een tof ‘verhaal’ bij zo’n auto. En tot op heden was het allemaal ook vrij goed gegaan. Dit laatste verhaal had bij een Duitser in principe ook kunnen gebeuren natuurlijk.
@jaapiyo:

Had je het Nederlandse 944 forum een beetje geraadpleegd? Daar zijn dit soort importverhalen wel een beetje bekend…
Mede reden waarom de Amerikaanse 944 daar weinig populariteit kent, de andere reden de bumpers die jij juist aantrekkelijker vindt.

Om de laatste reden ben ik als voormalig 944 S2 bezitter en nu woonachtig in de VS, nog niet in de verleiding geraakt om hier 1tje aan te schaffen, ondanks het grote aanbod.
@macready: ik heb me aangemeld en me voorgesteld inderdaad, maar het forum lijkt vrij dood te zijn. Daarna heb ik me ook aangemeld op een andere Porscheforum en daar heb ik al wel eea van opgestoken.

Vwb de bumpers: kwestie van smaak uiteraard. In de meeste gevallen zijn die amerikaanse joekels erg lelijk, in dit geval vind ik het de auto wat meer smoel geven, zowel aan de voorkant maar vooral ook aan de achterkant.

Die S2 zou ik maar snel weer op de kop tikken voordat het te laat is. Overigens heeft die net als de Turbo (zoals je zelf natuurlijk weet) een geheel andere voorbumper die ik zelf wat minder mooi vind. Volgens mij zit er wel minder verschil in (qua lampen) tussen de EU en US-spec?
Haha altijd weer grappig om te lezen dat mensen dit een spannende aangelegenheid vinden. Heb dit nu een paar keer meegemaakt met de import van klassiek vw’s uit Duitsland en de VS en elke keer weer was het een feest. Superaardige keurmeesters. Even samen relaxt om de auto’s heen, alles checken, nooit ook maar een probleem gehad. Als je wagen werd afgekeurd op de lampen dan hebben ze er ook echt wel heel scheef in gestaan… moraal van het verhaal, als je je wagen goed gefixt hebt is het niet meer dan een leuke dagje autopraat,
Fijne mensen, hele fijne mensen die zo hun eigen regeltjes en interpreraties toepassen.
Mijn Impreza R-type is naar links omgebouwd in Letland.
Hoe? Geen idee, maar zo mooi dat niemand kon achterhalen wat die Letten nou precies uitgevreten hadden, ook wij niet en dat terwijl ik de wagen in onderdelen heb gekocht.
Bij de RDW werd mijn wagen afgekeurd en werd er een speciale herkeuring opgelegd die door de zwarte bende moest worden uitgevoerd, een speciaal team dat “verdachte” voertuigen keurt.
Uiteraard slechts zes !!!! weken voor lul zitten wachten want het dossier was zoekgeraakt, dat team had geen tijd enz. Enz.
Conclusie : niemand weet hoe die Letten het hebben gekneisd, die ombouw, halve Impreza gesloopt bij de paravaan om vervolgens te vertellen dat ik geluk heb want Letland is EU,
Letse goedkeuring kunnen ze niet weigeren want 2 deurs Impreza nooit als LHD verkocht alleen maar als P1 in Engeland, moeilijk, moeilijk moeilijk.
@desjonnies: Mooi verhaal, ben benieuwd naar je type r! Is ie nu helemaal af? Wist ook niet dat er enkel rhd is gemaakt. Meen eerder een 555 te hebben gezien met lhd , maar dat had ook een mooi ebay project kunnen zijn.
@fmgarcia: 555 was een Nederlandse uitvoering toch? Neem aan dat die allemaal LHD zijn.
Ik weet precies met welke keurmeester je het ongenoegen hebt gehad, zijn collega’s haten hem even erg, als dat een troost is.
via Android app
@Jaapiyo, wat kun jij toch heerlijk schrijven. Ik uit ook wel eens kritiek maar beste man, dit stuk proza over jouw verdriet doet mij glimlachen. Niet jouw zure dag ofcourse, maar wel je schrijfstijl. Meer van dit!!
@autodrop: daar sluit ik me bij aan
@autodrop: Eens, waarschijnlijk omdat hij voor dit stuk meer tijd heeft genomen en vrijheid krijgt (en niet simpele artikeltjes overtikken).
Overigens had het me gevraagd voor die Hella’s die zitten in de Kadett, Escort, eerste 3-serie, de 02 serie, oude Audi’s , gewoon een 7″ koplamp met stadslicht. Ieder koplampmerk heeft die.
@desjonnies:
Mooi was die tijd, voor een paar tientjes had je een nieuwe koplamp.
Nu is je waggie bijna economisch total-loss als je premium laserbeam lights met meedraaiende LED kermis armatuur aan vervanging toe is.
@harrie: inderdaad €3300,- voor een koplamp van een E-klasse af mogen tikken.

Om te janken gewoon.
@phevtreb: als je het snel zegt lijkt het niet veel.
Maar ik mompelde net heel zachtjes: drie-en-dertig-honderd-euro en besloot direct maar zo lang mogelijk in m’n 2004 Megane te blijven rijden…
@desjonnies: ik wilde hier nog een artikel over schrijven maar euhm…nu heb je het al verklapt.

Volgens mij moeten de Lucas units uit verschillende mg’s ook passen. En de Jeep Wrangler…et cetera…et cetera.

Ik weet alleen niet of bij die auto’s de behuizing ook zou passen. Bij die van de Golf I komt dat precies goed uit.
@jaapiyo:
Klopt! Een maat van me reed een 944, toevallig hebben we eens de koplampen staan vergelijken. De EU specificatie koplampen van een rubber bumper MG B (de vroegere chroombumpers hebben het stadslicht samen met het knipperlicht onder de koplamp zitten) zouden 1 op 1 uitwisselbaar moeten zijn. Origineel Lucas zal trouwens een duur grapje worden, die zijn retezeldzaam met alle US import die door de jaren heen van EU spec lampen voorzien is, maar er zijn aardige replica’s op de markt.
@mgmgb:
Wipac, ook Brits goedkoop en hun quarz halogen units werden ook door RaRo op eerste montage gebruikt.
Hier de link mocht je ooit zonder komen te zitten:
http://www.wipac-aftermarket.com/uk/acatalog/Headlamps.html
@desjonnies:
Bedankt! Ik kende ze ja, op zich prima lampen maar qua looks staan de Lucas lampen gewoon iets beter. Het glas lijkt iets dikker en boller. Details, maar de details zijn nu net zo leuk.
“Ik zei echter dat je dit binnen enkele minuten kon fixen met een kruisschroevendraaier. ”
Waarom deed je dat dan niet zelf, ipv naar een garage te rijden?
@alcantara: omdat je er wel een kastje voor moet hebben staan om de afstelling te controleren.
@alcantara: omdat je zonder zo’n lichtbak op klaarlichte dag zo moeilijk je lampen kan stellen. De politie zou daar eens naar moeten controleren. Hoevaak je wel niet word verblind op de weg door die lichten die compleet verkeerd staan.
Hoe zit het dan eigenlijk met yank tanks? Want die dingen hebben ook geen stadslichten maar rijden wel rond. Moeten ze daarvoor ook de gehele lampen unit(s) vervangen?
@mercmax: Ja, want de sealed beams kunnen over het algemeen geen scherp lichtbeeld geven. Daarnaast moet er dus een oplossing gevonden voor het ontbreken van het stadslicht: in de VS branden de knipperlichten meestal continu, maar dat is bij ons niet toegestaan. Extra lampje in de koplamp zoals in het artikel is dan de makkelijkste oplossing.
Kudt verhaal, mooi geschreven @jaapiyo Het is toch tenenkrommend en zo slecht voor je hart dat het haast levensbekortend werkt als er zoveel ambtelijke beren op je weg treft? En het is altijd die ene zuurpruim met een ongelukkig huwelijk en een zwangere puberdochter die je op zo dag treft.
Eind goed al goed zullen maar zeggen.. Veel plezier met je auto, maar dat gaat wel goed komen.
Wat een bokkel#l @jaapiyo, maar je hebt je kranig geweerd en hem een poepje laten ruiken! Je schrijfskills en humor hebben er niet onder geleden! Hopelijk kun je de krassen nog een beetje behoorlijk fixen!
924/944 en 928 lelijkste Porsches imo
@gezondverstand: Ik vind de 944 juist een van de mooiste.
@robert110: of de 968.
Ik dacht dat er voor Amerikaanse auto’s altijd een uitzondering was op de verlichting? Aangezien daar oranje lampen (vaak de richtingaanwijzers) als een soort van stadslicht functioneren.
@robert110: nee dat permanent brandende stadslicht mag ook niet. Hoewel je mazzel kan hebben als je wel de juiste RDW-man treft. Ik heb bijvoorbeeld contact opgenomen met iemand op internet die een US-Spec 944 op nl kenteken heeft mét werkende stadslichten.

In de regels staat dat het stadslicht ‘geel of wit’ moet zijn. Degene die zijn auto moest beoordelen had simpelweg gezegd ‘ik ga graag het gesprek aan met iedereen die deze kleur niet geel vindt’.

Geluk moet je hebben. Maar er is geen vrijstelling voor. De sidemarkers daarentegen mogen wel branden, zowel voor als achter. Misschien dat je dat bedoelt.
Wat een verhaal, en zo jammer dat er af en toe toch nog zo’n echte ambtenaar tussen zit….
Maar dat kansloze figuur dat meent een aantal krassen achter te moeten laten verdient de zuurstof op onze aarde niet…
@trustmeiamanengineer: helaas leven we tegenwoordig (zo lijkt t) in een maatschappij waar niemand meer geeft om het bezit van anderen. bij mij in het dorp kan ik m’n auto niet meer meenemen om boodschappen te doen zonder nieuwe krassen op te lopen, nog geen auto gehad die ik schadevrij heb weten te houden op de parkeerplaats van de lokale supermarkt.
@jaapiyo leuk stuk! op t moment is t altijd even kut en prijzig, 2 maanden later is daar niet meer van over dan een mooi verhaal!

chrisfix op youtube heeft een mooi filmpje over hoe je je kras kan verwijderen. redelijk kinderspel en op mijn e28 werkte het erg goed nadat een of andere “rijtjesdropvreter” met een sleutel over de flank had geschraapt!
https://www.youtube.com/watch?v=2nYF46P7B2c

hoop dat je er wat aan hebt! erg toffe porker zo in het rood!
@shogun: net die link gekeken, maar os dit echt? Lijkt best mogelijk om redelijk simpel krassen uit je auto te verwijderen. Superhandige link!
@maarten020: ja, dit is echt ;) het werkt niet als de kras volledig door de lak heen is. en het levert wat extra uitdaging op als hij door de blanke lak heen is (zoals ook getoond aan het einde van het filmpje).

maar, zoals gezegd, heb ik het geprobeerd en met voldoende aandacht kreeg ik de krassen er mooi mee weg!
@shogun: thnx voor de link. Ga het eens proberen op mijn toch al oude bijna niet meer te verprutsen 924
Je hebt je nog netjes gehouden, ik ben zelf geen opvliegend type en ik wordt ook niet snel boos. Maar hier had ik denk ik wel mijn zelfbeheersing verloren…
Heel lang geleden, in 1991, liep een jonge Sabrerator stage bij het RDW keuringsstation in Zwolle (kan ik nu wel zeggen, want alles is verjaard en iedereen van toen is nu met pensioen, denk ik).

Er was inderdaad een enorm verschil in keurmeesters, en dat zal nog steeds niet anders zijn. We hadden er ééntje, die stond zelfs bij zijn collega’s bekend als een enorme eikel. Citaat van een collega: “Als die een auto af wil keuren, hakt-ie desnoods zelf een gat in de dorpel.”
Daar was je dus mooi klaar mee als je die had en zijn pet stond verkeerd. Wat meestal het geval was. En als hij zachtjes een deuntje aan het fluiten was onder een auto wisten zijn collega’s al genoeg, dan was hij chagrijnig en was de arme burger gewoon de lul.

Ik heb hem eens min of meer hetzelfde uit zien halen als hier beschreven.
Destijds werden er heel veel Mazda MX-5jes uit de USA gehaald en hij heeft er eens een drie keer laten terugkomen om iets lulligs met het oranje stadslicht. Elke keer als de man iets had laten veranderen was het wéér niet goed.
Toen een collega dat in de gaten kreeg heeft die de bijna wanhopige man op zijn keuringsput laten komen en hem een heel simpele oplossing aan de hand gedaan die ter plekke kon worden uitgevoerd en de auto werd toen (vlak voor sluitingstijd) goedgekeurd. Tot ongenoegen van collega 1.

Gelukkig waren de meeste mensen daar prima gasten die op een realistische wijze hun werk deden.
@sabrerator:
Als het al zo lang speelt is het eigenlijk onbegrijpelijk dat de RDW hier nooit iets aan gedaan heeft. Waarom hebben ze intern niet een controlemechanisme, door bijvoorbeeld steekproefsgewijs een van tevoren al gekeurde auto bij een willekeurig keurstation aan te leveren. Of gewoon achteraf steekproefsgewijs keuren zoals ze zelf ook doen bij garagebedrijven die APK doen.
@sabrerator: ik laat altijd mijn vrouw naar de keuring gaan. Nooit problemen om erdoor te geraken.
3x bij de RDW geweest zonder problemen. 2x in Zwijndrecht en één keer in Roosendaal. Wel in alle gevallen alles na laten lopen voordat ik naar RDW gegaan ben. Soort APK keuring zonder papiertje.
Fijn stukje om ye lezen Jaap! Tenenkrommend eerlijk gezegd, betrapte me op daadwerkelijk compleet verkrampte tenen bij het lezen van zo gigantisch veel ambtelijke dwaling. Vooral het ‘vandaag lukt niet meer’ adagium was zeer herkenbaar. Ooit onze A2 1.2 TDi geïmporteerd, ook zo’n anusridder die ‘m afkeurde op een falend stadslicht. Leuk als je nog nooit aan een A2 gesleuteld hebt en geen idee hebt hoe je de motorkap open krijgt… (Red: niet, je haalt ‘m compleet van de auto af met twee borgschroeven). Maakt u maar een nieuwe afspraak m’neer.. Ja hallo, ffs meneer de k*t ambtenaar, wie werkt hier (op z’n gemakkie) betaald met ONS geld dan?!? (Fouteopmerkingen.nl)…. Uiteindelijk anderhalve week later alsnog gekeurd en kenteken kwam nog twee weken later. Ach, van die dingen he… Right @jaapiyo in elk geval een errug mooie auto én een leuk verhaal om te lezen! Chapeau!!
@galgootje: Dat heeft toch niets met amberlijken dwaling te maken?
1 ga er maar vanuit dat er in het verleden ook mensen zijn geweest die een snelle Fox zouden doen en 1,5 uur later nog bezig zijn. Dan is het verhaal: ik heb een afspraak en een idioot houd de brug bezet.
RDW doet een keuring, het is geen garage bedrijf.
Dus jij moet zelf zorgen dat je met een goede auto komt.
En als jij zelf niet weet hoe je een lampje moet vervangen hoe kan dat de schult van de keurmeester zijn?
@ronnys: sowieso niet zijn schuld, maar hij had nog tijd maar besteedde het liever aan koffie dan aan een klein beetje hulp aan een medemens. Tis écht niet moeilijk om niet lullig over te komen als je het even probeert.
Stadslicht in een klapkoplamp? Raar. Naar t zal. En waarom de auto niet vooraf even bij de garage om de hoek apk laten voorkeuren? Had je heel wat uurtjes bespaart! Sorry. Life questions. Different answers. Ook de lampen zelf; hoezo zagen? Frame kan los van het glas, niets zagen. Anyhoe. Toch een mooi stukkie proza.
Altijd weer die (s)alto’s. Een paar jaar geleden was er een bij mij achter op m’n gt geknald. Mijn hele achterkant naar de knoppen en die vrouw 2.- schade aan de voorbumper en koplamp. Fun fact, die was ook rood, net als deze
Mooi verhaal. Lekker kort ook.
Verhaal leest lekker weg, maar met recht een horrordag!
Het is zuur dat de krassen erbij zijn gekomen, maar om het toch nog een soort van positief te houden: gefeliciteerd met de fantastische aanwinst!
Hulde voor dit leuke stuk!
Triest dat je nog geen moeite gedaan hebt om de lichten af te stellen alvorens de auto te laten keuren.
Toppertje hahahaha 👏🏼👌🏼🙌🏼
Geweldige auto! Goeie kleur ook! Ik kan je fora van rennlist.com aanraden. Amerikanen zijn toch al meer van de “do it yourself”…2 jaar ondersteuning kost je 20 piek (en is niet verplicht)…Enjoy!
Balen dat je zo’n droeftoeter bent tegengekomen en dat je heilige koe niet ongeschonden uit de strijd is gekomen..Zelf heb ik een prima ervaring met het RDW keuringsstation in Venlo. Alleen was het in mijn geval wat makkelijker, omdat ik een motorfiets in wilde voeren. Deze worden alleen vlug bekeken en het papierwerk moet in orde zijn. De beste man werd enthousiast van mijn motor (Cagiva V-Raptor 1000) en na het schouwen, overschrijven en een leuk gesprek, was het gefixt. Veel plezier met de 944!
Ergens in het voorjaar van 1993 kwam ik met mijn geïmporteerde Amerikaan aan bij het RDW-keuringsstation. De auto werd volledig in orde bevonden, op 1 punt na: hij had een derde remlicht, en dat was in die tijd verboden.
Ik stelde voor dat ik de lampjes er even uitschroefde, maar de keurmeester was onverbiddelijk: de auto voldeed nou eenmaal niet aan de eisen, en ik moest een nieuwe afspraak maken….
Behoorlijk kwaad over zoveel ambtelijke halstarrigheid keerde ik huiswaarts, en maakte met veel moeite een nieuwe afspraak, enkele weken later.

Wie schetst mijn verbazing; toen ik drie weken later de auto opnieuw ter keuring aanbood was de wetgeving veranderd! Derde remlichten waren op grond van Europese regels ineens toegestaan, en per 1 januari 1996 zou het derde remlicht zelfs verplicht worden!

Je begrijpt dat de RDW nog jarenlang mikpunt van mijn spot en hoon is geweest op feestjes en partijen….
Leuk verhaal! Ben ook zeer benieuwd naar je zoektocht, waarom het deze is geworden en hoe je hem uiteindelijk hier hebt gekregen!
Mooi verhaal, genoten !
Goed verhaal en veel plezier van de 944.Ik hoop voor je dat de krassen nog door een kras reparatie bedrijf te fixen zijn
Klinkt allemaal heel herkenbaar. Zowel met m’n Eagle Talon (ook klapkoplampen dus ik ken de pijn) als met de Camaro enorm veel gedoe gehad. De Camaro zelfs door een dealer laten doen volgens de letter van het RDW. Nog afkeur. Terwijl zij een Camaro in de showroom hadden staan met exact dezelfde ombouw en die kwam meteen zonder morren door de keuring…
@jaapiyo waarom rij je vanuit Schiedam naar Venlo voor een keuring? Dit kunnen ze in Schiedam toch ook?
Ik had er gewoon een EU-front op geschroefd. Vind je er genoeg van op de sloop…
Tja, het blijven Limburgers
Mooi verhaal en ik hoop dat je kunt genieten van de 944!

Zelf heb ik in 2008 een 911 uit Duitsland geïmporteerd, alles ging soepel bij de keuring in Zwijndrecht maar als ik de verhalen lees heb ik dus geluk gehad :)
Woon jij in Someren Jaapiyo, gezien de nieuwe dakpannen op de foto?
Krijgen we een uitgebreide review/testverslag van deze auto??? Zelf ook ooit over gedacht om aan te schaffen. Nooit in gereden maar moet fantastisch zijn. Zo te zien is de kras niet diep genoeg, moet met stift en polijst op te lossen zijn
Ik lees verhalen over de geweldige 944 altijd met een beetje melancholiek. terugdenkend aan de tijd dat ik als vrijgezelle jongen, wonend bij ouders geld had om bijzondere auto’s te kopen. Ik heb toen in menig 944 Turbo gereden en uiteindelijk eentje gekocht, tenminste dat dacht ik. Naar huis om alles financieel en m.b.t de papieren in orde te maken en dan belt de verkoper de volgende morgen dat hij ‘m handje contantje aan iemand anders heeft verkocht. Ik was ( ben) ook een fan van de BMW 6 serie, maar kwam er bij het proefrijden achter dat die listiger reed dan de Porsche. Ik was al een keer met een achterwiel-aangedreven Volvo in de sloot beland.. dus dat was een minder goed idee.
Uiteindelijk heb ik een urquattro gekocht, die ik nooit had moeten verkopen.. maar ja… water onder het spreekwoordelijke Engelse bruggetje..

Hoe dan ook, wat een leuke auto. Die Amerikaanse bumper is inderdaad mooier en zo’n Golf koplamp staat denk ik ook goed. leuke oplossing.
Wat een verhaal. Documenteren en toevoegen aan de historie van je 944! Mooie auto met een prachtig interieur!
Mooi verhaal, lekker lang ook. Conclusie: eerst je koplampen laten afstellen en dan naar de RDW gaan, gaat het ook meteen goed.
Dit is weer typisch geval: als de boer niet kan zwemmen, ligt het ook altijd aan het water.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).