Officieel: dit is de Skoda Scala

Auteur: , 72 Reacties

Een nieuwe hatchback uit Tsjechië.

Nieuw ja, maar een totaal nieuw concept? Nee. Skoda heeft vanavond het doek getrokken van de Scala, wat in feite de opvolger is van de Rapid. Oneerbiedig gezegd is dit de Volkswagen Golf of SEAT Leon van Skoda. Toch weet de Scala zich op een paar punten te onderscheiden. Zo beschikt het model over een optionele elektrisch bedienbare kofferklep. Andere Skoda-dingetjes zijn een ijskrabber in de tankklep, veiligheidshesjes in alle portieren en natuurlijk de alom bekende paraplu in de bestuurdersdeur.

Officieel: dit is de Skoda Scala

De basis van de hatchback werd begin dit jaar gepresenteerd met de Vision RS. Een best wel gaaf concept. Zo dik als de Vision RS is de uiteindelijke Scala niet geworden, maar er zijn wel een aantal uiterlijke punten meegenomen. De hatchback is 4,36 meter lang, 1,79 meter breed en 1,47 meter hoog. De bagageruimte bedraagt 467 liter, of 1.410 liter als je de achterbank neerklapt. De Scala heeft een wielbasis van 2,64 meter. De Scala is de eerste Skoda met optionele dynamische richtingaanwijzers. Dit begon ooit met Audi, later kregen Volkswagens het en nu kun je die kekke vloeiende beweging ook op de achterlichten van een Skoda krijgen. De hatchback staat in zijn goedkoopste gedaante op 15-inch lichtmetalen. Je kunt maximaal 18-inch aanvinken voor dit model.

Het interieur komt aardig overeen met de rest van de moderne auto’s van de Volkswagen Groep. Voor je neus zie je de optionele 10,25-inch grote Virtual Cockpit. Met de Scala is er keuze uit drie infotainmentsystemen onder de namen Swing, Bolero en Amundsen. Hoe luxer het systeem, het groter het scherm. Het begint met 6,5-inch, de tussenweg is 8-inch en het meest luxe scherm is 9,2-inch groot.

Officieel: dit is de Skoda Scala

Skoda brengt vijf motoren naar de Scala. Instapper is de 1.0 TSI driecilinder met 95 pk en 175 Nm koppel. Deze driepitter is ook te krijgen met 115 pk en 200 Nm koppel. Iets meer pit komt in de vorm van de 1.5 TSI. Deze viercilinder levert 150 pk en 250 Nm koppel. Dieselen doe je met de 1.6 TDI, goed voor 115 pk en 250 Nm koppel. Als laatste is er de 1.0 G-TEC, een aardgasvariant. De driecilinder levert 90 pk en 145 Nm koppel. De G-TEC is niet direct bij de introductie beschikbaar en komt in een later stadium op de markt. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handbak, een DSG-automaat behoort tot de opties.

De Skoda Scala komt in de eerste helft van 2019 op de markt. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.



72 reacties

Leuk ding wel
Het is een fraaie mix van de Audi A3 en de Seat Ibiza. En zal vooral klanten afsnoepen van die laatstgenoemde.

Qua uiterlijk is dit de eerste compacte Škoda die niet zo disproportioneel oogt. En vooral het interieur valt in positieve zin op. Wie had ooit gedacht dat een budgetmerk zó voor de dag zou komen in de compacte klasse?
@rrrobert: hmm… A3 moet zijn A1. Autocorrect is a b*tch.
@RRRobert: ja?! Jij schrijft zo vaak A3 dat je autocorrect er al op in is gesteld?! Fan boy?
@RRRobert: toch is dit meer formaat A3 hoor.
@RRRobert: grappig… Ik rijd nu Ibiza en vind dit wel een potentiële opvolger.
@RRRobert: en Kia tigernose gril
Strak bakkie weer van Skoda! Maar wat is nou precies het verschil tussen dit en een Fabia (station)?
@adhd1001: het verschil? Deze is wél te pruimen.
@adhd1001: Dat een Fabia er niet uit ziet en deze wel? Maar dit is meer een Octavia hatchbak waar de Fabia meer de Polo in het vaarwater zit.
@adhd1001: fabia is polo, ibiza grootte. Dit is meer grootte zoals de golf en leon
@wrx23: ik vind m zowat op alle fronten mooier dan een golf
@adhd1001: Fabia is een B-segmenter met extra kofferbak. Dit is een C-segmenter die groter is dan een Golf, waar je dus ook riant achterin zit. Ook al is deze MQB0.
Scala is 6 cm breder en 10 cm langer dan de Faspbia Combi. Wielbasis is zelfs 18 cm groter.
Ziet er goed uit!
Leuk bakkie, jammer van de naam.
@branko: Ze hadden een scala aan namen om uit te kiezen
@branko: scala betekent ‘trap’ jn het Latijns, Skoda wil hier mee aangeven een trede hoger in te zetten.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Best leuk, zo’n mix van een Audi A3 en een Fiat Tipo!
@joppe: zie er ook weel beetje de nieuwe A-klasse in eigenlijk
@edjehaze: met name de koplampen inderdaad. De achterlichten lijken op die van de nieuwe Focus.
@edjehaze: op foto 2 moest ik ook een beetje aan de 1-serie denken
@banaan7: check!
Knap bakkie, ziet er goed in balans uit!
Heel netjes. Leuk ding. Oogt ook totaal niet budget meer zoals de Rapid.
Had zomaar de nieuwe V40 kunnen zijn!
@sl0wpoke: wilde net zeggen. Achterruit beetje Volvo-achtig
@fouadski: Yes, soort strakgetrokken en serieuzer versie van de V40
@fouadski: echter met fiat tipo lichten.
De Rapid Spaceback vond ik niks. Die achterkant klopt voor geen meter. Bovendien was het een goedkope manier om het C-Segment te betreden, maar ook de lelijkste manier.

Deze Scala is al minder erg. De achterkant heeft nog steeds dat lelijke zwarte stuk tot en met de achterlichten, maar met het grote panoramadak komt ie er nét mee weg. En verder, tsja, het is een VAG hatchback. Leuker kunnen we het niet maken, helaas. Het is zeker geen onverstandige auto, maar in het wit of zwart zal hij weinig opvallen in Nederland.
@720s: dat zwarte stuk aan de klep is optioneel las ik.
@menaz: hm, ja nu ik er zo naar kijk, met die dunne achterlichten en de Skoda-tekst vind ik het eigenlijk wel gaaf. Ik zou hem mét bestellen ;)
Zo’n hoge auto heb ik nog niet eerder gezien. #tikfoutje?
Ik hoop dat er qua financieringen een scala aan mogelijkheden is.
@willeme: dat is de beste grap die je kon bedenken? 😂
@henk_he: Ja. Ik hoopte dat jij met iets beters kwam 🤣
@willeme: Ruim genoeg om een avondje met je je maten af te zakken naar de Scala Jumbo Dancing ;-)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@rollingstoned: -de

Wanneer komt er eindelijk eens een edit knop? Want dit systeem is wel erg 1995.
Ik vind de naam 2x niks, maar de dubbele SK (Sc) bekt wel lekker. De marketing boys (m/v en andere diverse keuzes) hebben hier wel een paar nachtjes over zitten brainen.
@lacker: alliteratie. Suske en Wiske zijn er beroemd mee geworden.
Ziet er best leuk uit zo. 👍
Gewoon een keurig nette en mooie auto.

Met leuke details als de paraplu houder in de deur. Niet uniek, maar wel uniek in deze klasse en een lekker praktische oplossing.

Vind die veiligheidsvestjes in de deuren ook erg slim bedacht. Niks geen gezoek onder de vvakantiebagage, maar gelijk voor iedereen
bij de hand als je ze een keer nodig hebt. Dit soort slimmigheidjes zijn typisch van die dingen waarom je een klein beetje van je auto gaat houden.
Kijk, de nieuwe Hyundai A3.
@utregcity: als het dan toch iets Aziatisch moet zijn, dan eerder de Skoda Baleno.
Mooie strakke wagen! Cleane lijnen, weinig poespas. Wat een verschil met andere VAG producten met al die vouwtjes en tierelantijnen.
Als PON hem niet te duur maakt wordt het zeker een succes.
Vraag me wel af hoe groot de Octavia nu wel moet worden om nog eigen vaarwater te hebben ;)
Geen budget Skoda model meer zoals de Rapid was. Alle toeters en bellen aanwezig. En een lekkere motor te kiezen :)
@gezondverstand: dat denk ik ook!
Ben toevallig net bezig aan t kijken voor nieuwe lease auto (moet VAG auto zijn) en keus zou gaan tussen golf en A3…
dit is nu ineens een serieuze optie om mee te overwegen!

Iemand info of het panorama dak van de foto’s ook open kan..??
Ik vind em erg geslaagd. In leasegrijs zal het er al wel wat minder uitzien
Waarom heeft Skoda bij elke generatie een andere naam voor hun compacte modelletje? Zekunnen gewoon teren op hetverleden. Felicia(B), Fabia(C), Octavia(D) en Superb(E). De naam Rapide hadden ze dan aan hun A-segmenter kunnen geven.
Waarom nog de standaard handrem en niet elektrisch zoals alle ander in dit gamma van VAG?
@heat59: Omdat een automatische handrem vrolijk kapotvriest bij deze temperaturen. De stomste uitvinding ook bedacht door iemand die waarschijnlijk in Florida woont en nog nooit een vlokje sneeuw en schaatspret heeft gehad. Kost je een vermogen om een automatische handrem te vervangen…
@joejojo2012: Uhm, heb nu een aantal mqb-auto’s (Golf en A3) voor langere tijd gereden, en juist erg fan van de gekozen oplossing voor de handrem.

Nooit last gehad met vast vriezen, gaat er automatisch op als je auto uitzet en bij tijdelijk stilstaan houd ie rem voor je vast waardoor je niet steeds zelf op de rem hoeft te staan.

Perfecte implementatie wat mij betreft.
@ukbob: mijn volvo heeft ook brake assist, werkt gewoon op de schijven. Handrem gebruik ik echt helemaal nóóit. Elektrische handrem is een dure en ingewikkelde oplossing voor een niet bestaand probleem.
@joejojo2012: een (automatische) handrem vriest natuurlijk niet kapot bij +10 graden. Een goed onderhouden en regelmatig gebruikte handrem vriest eigenlijk helemaal niet kapot. Het grote voordeel van een automatische handrem is dat deze ook werkt als de start stop actief is.
Een Peugeot 308 met A1 achterkant?
Het blijft het budgetmerk van volkswagen….
@kevin1400: jan met de korte achternaam zal daar niks om geven
Ze hebben de Tipo achterlichten één op één overgenomen…
@jorrit: ja, maar het leuke is: deze ga je wel tegenkomen op straat.
“De Scala staat op het MQBA0-platform van de Volkswagen Groep. Oneerbiedig gezegd is dit de Volkswagen Golf of SEAT Leon van Skoda”.
Qua grootte ja, qua platform net niet, dan is het eerder de Polo of Ibiza Extra Large. Beetje zoals een Superb een Golf XXL (zelfde platform) is.
Zo zou een Audi er dus uit zien zonder megalomane grill
Wat was er mis met de Octavia?
@dutchdriftking: die is nogal saai. Ook kent een Octavia twee typen bestuurders waarvan eentje problematisch aggressief: 1] mensen die totaal niet om auto’s geven, daar heb je geen last van; of 2] mensen die die denken dat ze voor weinig een Audi gekocht hebben en vinden dat iedereen aan de kant moet voor hun Audi Octavia.
@mashell: Tja, een standaard Golf is ook niet heel spannend. Maar Octavia Hatchback klinkt inderdaad wat minder spannend dan Scala. Vermoed zo dat deze al op de basis van de Golf 8 staat.
geen rare auto die ook nog eens betaalbaar blijft, zal ook wel niet veel wegen denk ik. qua binnenruimte zit het ook wel goed Skoda kennende
Ik neig steeds meer richting Skoda of Seat binnen de vag groep.. Het verschil in uitrusting is meer en meer gering.. Bij dit model zie ik bijv. geen reden meer om voor volkswagen te kiezen.. Audi is mooi, maar te veel geld voor een logo inmiddels, (+net wat nieuwere opties met wellicht kinderziektes) maar wellicht dat dit persoonlijk is.. Cupra vind ik een mooi alternatief voor de snelle VW/Audi versies.. Ben erg benieuwd wat de marketing gedachte hier achter is..
Ik vind hem niet bijzonder ofzo achterlichten als de tipo en focus. En voorzijde saai. Standaard en in zilvergrijs zullen we hem zien, dan is het helemaal niks bijzonders meer.
Leuk ding!! Zou cool zijn als er ook een VRS versie van komt.
Tsja netjes maar 13 in 1 dozijn dus zal wel verkocht worden
Ik erger me nu al (na het lezen van de eerste paar reacties) hoeveel mensen geen idee hebben van het formaat van deze auto. Nee dit is géén opvolger van de Fabia, dit is géén A1 concurrent en ook géén Polo alternatief van Skoda.
Helemaal int zwart en met dsg, prima bakkie lijkt mij

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).