• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dit is de Skoda Scala

Auteur: RubenPriest, gepost 6 december 2018 om 19:14 – 72 Reacties

Afbeelding Officieel: dit is de Skoda ScalaAfbeelding Officieel: dit is de Skoda ScalaAfbeelding Officieel: dit is de Skoda ScalaAfbeelding Officieel: dit is de Skoda ScalaAfbeelding Officieel: dit is de Skoda ScalaAfbeelding Officieel: dit is de Skoda ScalaAfbeelding Officieel: dit is de Skoda ScalaAfbeelding Officieel: dit is de Skoda Scala

Officieel: dit is de Skoda Scala
Een nieuwe hatchback uit Tsjechië.

Nieuw ja, maar een totaal nieuw concept? Nee. Skoda heeft vanavond het doek getrokken van de Scala, wat in feite de opvolger is van de Rapid. Oneerbiedig gezegd is dit de Volkswagen Golf of SEAT Leon van Skoda. Toch weet de Scala zich op een paar punten te onderscheiden. Zo beschikt het model over een optionele elektrisch bedienbare kofferklep. Andere Skoda-dingetjes zijn een ijskrabber in de tankklep, veiligheidshesjes in alle portieren en natuurlijk de alom bekende paraplu in de bestuurdersdeur.

Officieel: dit is de Skoda Scala

De basis van de hatchback werd begin dit jaar gepresenteerd met de Vision RS. Een best wel gaaf concept. Zo dik als de Vision RS is de uiteindelijke Scala niet geworden, maar er zijn wel een aantal uiterlijke punten meegenomen. De hatchback is 4,36 meter lang, 1,79 meter breed en 1,47 meter hoog. De bagageruimte bedraagt 467 liter, of 1.410 liter als je de achterbank neerklapt. De Scala heeft een wielbasis van 2,64 meter. De Scala is de eerste Skoda met optionele dynamische richtingaanwijzers. Dit begon ooit met Audi, later kregen Volkswagens het en nu kun je die kekke vloeiende beweging ook op de achterlichten van een Skoda krijgen. De hatchback staat in zijn goedkoopste gedaante op 15-inch lichtmetalen. Je kunt maximaal 18-inch aanvinken voor dit model.

Het interieur komt aardig overeen met de rest van de moderne auto’s van de Volkswagen Groep. Voor je neus zie je de optionele 10,25-inch grote Virtual Cockpit. Met de Scala is er keuze uit drie infotainmentsystemen onder de namen Swing, Bolero en Amundsen. Hoe luxer het systeem, het groter het scherm. Het begint met 6,5-inch, de tussenweg is 8-inch en het meest luxe scherm is 9,2-inch groot.

Officieel: dit is de Skoda Scala

Skoda brengt vijf motoren naar de Scala. Instapper is de 1.0 TSI driecilinder met 95 pk en 175 Nm koppel. Deze driepitter is ook te krijgen met 115 pk en 200 Nm koppel. Iets meer pit komt in de vorm van de 1.5 TSI. Deze viercilinder levert 150 pk en 250 Nm koppel. Dieselen doe je met de 1.6 TDI, goed voor 115 pk en 250 Nm koppel. Als laatste is er de 1.0 G-TEC, een aardgasvariant. De driecilinder levert 90 pk en 145 Nm koppel. De G-TEC is niet direct bij de introductie beschikbaar en komt in een later stadium op de markt. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handbak, een DSG-automaat behoort tot de opties.

De Skoda Scala komt in de eerste helft van 2019 op de markt. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Skoda Scala Edition S
    Skoda Scala Edition S is wat de wereld nodig heeft
  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads
  • Skoda Enyaq rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

hatchback, scala, Skoda

Vorig bericht: « Auto’s kunnen voor een langere tijd geschorst worden
Volgend bericht: Hide yo’ kids: deze Koenigsegg Regera is poedelnaakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Corrado16v zegt

    6 december 2018 om 19:20

    Leuk ding wel

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    6 december 2018 om 19:21

    Het is een fraaie mix van de Audi A3 en de Seat Ibiza. En zal vooral klanten afsnoepen van die laatstgenoemde.

    Qua uiterlijk is dit de eerste compacte Škoda die niet zo disproportioneel oogt. En vooral het interieur valt in positieve zin op. Wie had ooit gedacht dat een budgetmerk zó voor de dag zou komen in de compacte klasse?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 december 2018 om 19:22

      @rrrobert: hmm… A3 moet zijn A1. Autocorrect is a b*tch.

      Login om te reageren
      • jaapies zegt

        6 december 2018 om 22:07

        @RRRobert: ja?! Jij schrijft zo vaak A3 dat je autocorrect er al op in is gesteld?! Fan boy?

        Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        7 december 2018 om 10:41

        @RRRobert: toch is dit meer formaat A3 hoor.

        Login om te reageren
    • rednasnamsob zegt

      6 december 2018 om 21:41

      @RRRobert: grappig… Ik rijd nu Ibiza en vind dit wel een potentiële opvolger.

      Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      7 december 2018 om 18:43

      @RRRobert: en Kia tigernose gril

      Login om te reageren
  3. adhd1001 zegt

    6 december 2018 om 19:21

    Strak bakkie weer van Skoda! Maar wat is nou precies het verschil tussen dit en een Fabia (station)?

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      6 december 2018 om 19:29

      @adhd1001: het verschil? Deze is wél te pruimen.

      Login om te reageren
    • healey zegt

      6 december 2018 om 19:33

      @adhd1001: Dat een Fabia er niet uit ziet en deze wel? Maar dit is meer een Octavia hatchbak waar de Fabia meer de Polo in het vaarwater zit.

      Login om te reageren
    • Wrx23 zegt

      6 december 2018 om 19:34

      @adhd1001: fabia is polo, ibiza grootte. Dit is meer grootte zoals de golf en leon

      Login om te reageren
      • vagtroep zegt

        6 december 2018 om 21:42

        @wrx23: ik vind m zowat op alle fronten mooier dan een golf

        Login om te reageren
    • menaz zegt

      6 december 2018 om 19:39

      @adhd1001: Fabia is een B-segmenter met extra kofferbak. Dit is een C-segmenter die groter is dan een Golf, waar je dus ook riant achterin zit. Ook al is deze MQB0.
      Scala is 6 cm breder en 10 cm langer dan de Faspbia Combi. Wielbasis is zelfs 18 cm groter.

      Login om te reageren
  4. robindrenth zegt

    6 december 2018 om 19:22

    Ziet er goed uit!

    Login om te reageren
  5. branko zegt

    6 december 2018 om 19:23

    Leuk bakkie, jammer van de naam.

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      6 december 2018 om 19:55

      @branko: Ze hadden een scala aan namen om uit te kiezen

      Login om te reageren
    • de63amg zegt

      9 december 2018 om 18:34

      @branko: scala betekent ‘trap’ jn het Latijns, Skoda wil hier mee aangeven een trede hoger in te zetten.

      Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    6 december 2018 om 19:24

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. joppe zegt

    6 december 2018 om 19:24

    Best leuk, zo’n mix van een Audi A3 en een Fiat Tipo!

    Login om te reageren
    • edjehaze zegt

      6 december 2018 om 19:26

      @joppe: zie er ook weel beetje de nieuwe A-klasse in eigenlijk

      Login om te reageren
      • saffie89 zegt

        6 december 2018 om 19:45

        @edjehaze: met name de koplampen inderdaad. De achterlichten lijken op die van de nieuwe Focus.

        Login om te reageren
      • banaan7 zegt

        6 december 2018 om 22:24

        @edjehaze: op foto 2 moest ik ook een beetje aan de 1-serie denken

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          7 december 2018 om 09:21

          @banaan7: check!

          Login om te reageren
  8. bischero zegt

    6 december 2018 om 19:31

    Knap bakkie, ziet er goed in balans uit!

    Login om te reageren
  9. menaz zegt

    6 december 2018 om 19:33

    Heel netjes. Leuk ding. Oogt ook totaal niet budget meer zoals de Rapid.

    Login om te reageren
  10. sl0wpoke zegt

    6 december 2018 om 19:42

    Had zomaar de nieuwe V40 kunnen zijn!

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      6 december 2018 om 20:46

      @sl0wpoke: wilde net zeggen. Achterruit beetje Volvo-achtig

      Login om te reageren
      • autodidact zegt

        6 december 2018 om 21:01

        @fouadski: Yes, soort strakgetrokken en serieuzer versie van de V40

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        7 december 2018 om 08:16

        @fouadski: echter met fiat tipo lichten.

        Login om te reageren
  11. Loek zegt

    6 december 2018 om 19:52

    De Rapid Spaceback vond ik niks. Die achterkant klopt voor geen meter. Bovendien was het een goedkope manier om het C-Segment te betreden, maar ook de lelijkste manier.

    Deze Scala is al minder erg. De achterkant heeft nog steeds dat lelijke zwarte stuk tot en met de achterlichten, maar met het grote panoramadak komt ie er nét mee weg. En verder, tsja, het is een VAG hatchback. Leuker kunnen we het niet maken, helaas. Het is zeker geen onverstandige auto, maar in het wit of zwart zal hij weinig opvallen in Nederland.

    Login om te reageren
    • menaz zegt

      6 december 2018 om 20:01

      @720s: dat zwarte stuk aan de klep is optioneel las ik.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        6 december 2018 om 20:02

        @menaz: hm, ja nu ik er zo naar kijk, met die dunne achterlichten en de Skoda-tekst vind ik het eigenlijk wel gaaf. Ik zou hem mét bestellen ;)

        Login om te reageren
  12. iannuzi zegt

    6 december 2018 om 20:06

    Zo’n hoge auto heb ik nog niet eerder gezien. #tikfoutje?

    Login om te reageren
  13. willeme zegt

    6 december 2018 om 20:06

    Ik hoop dat er qua financieringen een scala aan mogelijkheden is.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      6 december 2018 om 20:56

      @willeme: dat is de beste grap die je kon bedenken? ?

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        6 december 2018 om 21:29

        @henk_he: Ja. Ik hoopte dat jij met iets beters kwam ?

        Login om te reageren
        • Calimero zegt

          6 december 2018 om 21:54

          @willeme: Ruim genoeg om een avondje met je je maten af te zakken naar de Scala Jumbo Dancing ;-)

          Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      6 december 2018 om 22:51

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        6 december 2018 om 22:53

        @rollingstoned: -de

        Wanneer komt er eindelijk eens een edit knop? Want dit systeem is wel erg 1995.

        Login om te reageren
  14. lacker zegt

    6 december 2018 om 20:17

    Ik vind de naam 2x niks, maar de dubbele SK (Sc) bekt wel lekker. De marketing boys (m/v en andere diverse keuzes) hebben hier wel een paar nachtjes over zitten brainen.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      6 december 2018 om 20:57

      @lacker: alliteratie. Suske en Wiske zijn er beroemd mee geworden.

      Login om te reageren
  15. rollingstoned zegt

    6 december 2018 om 20:45

    Ziet er best leuk uit zo. ?

    Login om te reageren
  16. moveyourmind zegt

    6 december 2018 om 20:51

    Gewoon een keurig nette en mooie auto.

    Met leuke details als de paraplu houder in de deur. Niet uniek, maar wel uniek in deze klasse en een lekker praktische oplossing.

    Vind die veiligheidsvestjes in de deuren ook erg slim bedacht. Niks geen gezoek onder de vvakantiebagage, maar gelijk voor iedereen
    bij de hand als je ze een keer nodig hebt. Dit soort slimmigheidjes zijn typisch van die dingen waarom je een klein beetje van je auto gaat houden.

    Login om te reageren
  17. utregcity zegt

    6 december 2018 om 21:24

    Kijk, de nieuwe Hyundai A3.

    Login om te reageren
    • menaz zegt

      6 december 2018 om 21:32

      @utregcity: als het dan toch iets Aziatisch moet zijn, dan eerder de Skoda Baleno.

      Login om te reageren
  18. maxidyne zegt

    6 december 2018 om 21:30

    Mooie strakke wagen! Cleane lijnen, weinig poespas. Wat een verschil met andere VAG producten met al die vouwtjes en tierelantijnen.

    Login om te reageren
  19. gezondverstand zegt

    6 december 2018 om 21:56

    Als PON hem niet te duur maakt wordt het zeker een succes.
    Vraag me wel af hoe groot de Octavia nu wel moet worden om nog eigen vaarwater te hebben ;)
    Geen budget Skoda model meer zoals de Rapid was. Alle toeters en bellen aanwezig. En een lekkere motor te kiezen :)

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      7 december 2018 om 07:33

      @gezondverstand: dat denk ik ook!
      Ben toevallig net bezig aan t kijken voor nieuwe lease auto (moet VAG auto zijn) en keus zou gaan tussen golf en A3…
      dit is nu ineens een serieuze optie om mee te overwegen!

      Iemand info of het panorama dak van de foto’s ook open kan..??

      Login om te reageren
  20. pantokrator zegt

    6 december 2018 om 22:15

    Ik vind em erg geslaagd. In leasegrijs zal het er al wel wat minder uitzien

    Login om te reageren
  21. wijsneus zegt

    6 december 2018 om 22:35

    Waarom heeft Skoda bij elke generatie een andere naam voor hun compacte modelletje? Zekunnen gewoon teren op hetverleden. Felicia(B), Fabia(C), Octavia(D) en Superb(E). De naam Rapide hadden ze dan aan hun A-segmenter kunnen geven.

    Login om te reageren
  22. heat59 zegt

    6 december 2018 om 22:42

    Waarom nog de standaard handrem en niet elektrisch zoals alle ander in dit gamma van VAG?

    Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      7 december 2018 om 07:25

      @heat59: Omdat een automatische handrem vrolijk kapotvriest bij deze temperaturen. De stomste uitvinding ook bedacht door iemand die waarschijnlijk in Florida woont en nog nooit een vlokje sneeuw en schaatspret heeft gehad. Kost je een vermogen om een automatische handrem te vervangen…

      Login om te reageren
      • ukbob zegt

        7 december 2018 om 07:38

        @joejojo2012: Uhm, heb nu een aantal mqb-auto’s (Golf en A3) voor langere tijd gereden, en juist erg fan van de gekozen oplossing voor de handrem.

        Nooit last gehad met vast vriezen, gaat er automatisch op als je auto uitzet en bij tijdelijk stilstaan houd ie rem voor je vast waardoor je niet steeds zelf op de rem hoeft te staan.

        Perfecte implementatie wat mij betreft.

        Login om te reageren
        • henk_he zegt

          7 december 2018 om 13:06

          @ukbob: mijn volvo heeft ook brake assist, werkt gewoon op de schijven. Handrem gebruik ik echt helemaal nóóit. Elektrische handrem is een dure en ingewikkelde oplossing voor een niet bestaand probleem.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 december 2018 om 11:14

        @joejojo2012: een (automatische) handrem vriest natuurlijk niet kapot bij +10 graden. Een goed onderhouden en regelmatig gebruikte handrem vriest eigenlijk helemaal niet kapot. Het grote voordeel van een automatische handrem is dat deze ook werkt als de start stop actief is.

        Login om te reageren
  23. geluk91 zegt

    6 december 2018 om 22:49

    Een Peugeot 308 met A1 achterkant?

    Login om te reageren
  24. kevin1400 zegt

    6 december 2018 om 23:13

    Het blijft het budgetmerk van volkswagen….

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      7 december 2018 om 18:45

      @kevin1400: jan met de korte achternaam zal daar niks om geven

      Login om te reageren
  25. Jorrit zegt

    6 december 2018 om 23:34

    Ze hebben de Tipo achterlichten één op één overgenomen…

    Login om te reageren
    • tymo zegt

      7 december 2018 om 11:39

      @jorrit: ja, maar het leuke is: deze ga je wel tegenkomen op straat.

      Login om te reageren
  26. Onehp zegt

    6 december 2018 om 23:38

    “De Scala staat op het MQBA0-platform van de Volkswagen Groep. Oneerbiedig gezegd is dit de Volkswagen Golf of SEAT Leon van Skoda”.
    Qua grootte ja, qua platform net niet, dan is het eerder de Polo of Ibiza Extra Large. Beetje zoals een Superb een Golf XXL (zelfde platform) is.

    Login om te reageren
  27. cloverleaf zegt

    7 december 2018 om 08:20

    Zo zou een Audi er dus uit zien zonder megalomane grill

    Login om te reageren
  28. Dutchdriftking zegt

    7 december 2018 om 09:18

    Wat was er mis met de Octavia?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 december 2018 om 11:11

      @dutchdriftking: die is nogal saai. Ook kent een Octavia twee typen bestuurders waarvan eentje problematisch aggressief: 1] mensen die totaal niet om auto’s geven, daar heb je geen last van; of 2] mensen die die denken dat ze voor weinig een Audi gekocht hebben en vinden dat iedereen aan de kant moet voor hun Audi Octavia.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        7 december 2018 om 12:59

        @mashell: Tja, een standaard Golf is ook niet heel spannend. Maar Octavia Hatchback klinkt inderdaad wat minder spannend dan Scala. Vermoed zo dat deze al op de basis van de Golf 8 staat.

        Login om te reageren
  29. NLBUURMAN zegt

    7 december 2018 om 09:39

    geen rare auto die ook nog eens betaalbaar blijft, zal ook wel niet veel wegen denk ik. qua binnenruimte zit het ook wel goed Skoda kennende

    Login om te reageren
  30. goodvibrations zegt

    7 december 2018 om 11:06

    Ik neig steeds meer richting Skoda of Seat binnen de vag groep.. Het verschil in uitrusting is meer en meer gering.. Bij dit model zie ik bijv. geen reden meer om voor volkswagen te kiezen.. Audi is mooi, maar te veel geld voor een logo inmiddels, (+net wat nieuwere opties met wellicht kinderziektes) maar wellicht dat dit persoonlijk is.. Cupra vind ik een mooi alternatief voor de snelle VW/Audi versies.. Ben erg benieuwd wat de marketing gedachte hier achter is..

    Login om te reageren
  31. flik2punt0 zegt

    7 december 2018 om 11:12

    Ik vind hem niet bijzonder ofzo achterlichten als de tipo en focus. En voorzijde saai. Standaard en in zilvergrijs zullen we hem zien, dan is het helemaal niks bijzonders meer.

    Login om te reageren
  32. berlinetta zegt

    7 december 2018 om 13:20

    Leuk ding!! Zou cool zijn als er ook een VRS versie van komt.

    Login om te reageren
  33. wernerv8 zegt

    7 december 2018 om 20:41

    Tsja netjes maar 13 in 1 dozijn dus zal wel verkocht worden

    Login om te reageren
  34. jensefrens zegt

    7 december 2018 om 23:31

    Ik erger me nu al (na het lezen van de eerste paar reacties) hoeveel mensen geen idee hebben van het formaat van deze auto. Nee dit is géén opvolger van de Fabia, dit is géén A1 concurrent en ook géén Polo alternatief van Skoda.

    Login om te reageren
  35. allesmetturbo zegt

    8 december 2018 om 10:30

    Helemaal int zwart en met dsg, prima bakkie lijkt mij

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North