• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Auto’s te groot voor parkeervaknorm

Auteur: Dennis, gepost 27 december 2005 om 10:49 – 6 Reacties

" align=

Parkeren wordt steeds lastiger doordat onze auto’s simpelweg te groot worden voor de parkeervakken. De modellen zijn de laatste jaren dertig centimeter breder en twintig centimeter langer geworden dan hun voorgangers, terwijl de richtlijnen voor de afmetingen van parkeervakken sinds 1988 gelijk gebleven zijn…

De auto’s zijn met name gegroeid vanwege de vraag naar veiligheid en extra beenruimte. De pijn zit ‘m niet zozeer in de lengte, maar vooral in de breedte van de auto. In de afgelopen tien jaar werd de gemiddelde auto tien centimeter breder en sommige dus tot wel 30 centimeter. Zo is de huidige Ford Focus 185 centimeter breed, terwijl de richtlijn voor het parkeervak 180 centimeter is. De nieuwe Volkswagen Golf MK5 past er met 178 centimeter net in. (bron: nl.nl)

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, Ford, parkeren

Vorig bericht: « Audi A8 4.2 TDI quattro – Deel 2
Volgend bericht: Toename aantal ‘Carjackings’ in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Zoef zegt

    27 december 2005 om 14:13

    Het is de parkeervaknorm die aangepast moet worden aan onze wagenvoorkeur. Het is de richtlijn voor parkeervakken die fout of achterop is en niet de Ford Focus.

    Login om te reageren
  2. Woodsaw zegt

    27 december 2005 om 15:14

    Dus we moeten de parkeervakken vergroten.. Dat gaat hem niet worden. A de gemeente kan dan minder verdienen aan parkeergeld B nog minder parkeervakken betekent nog langer rondjes rijden C Het maakt niet uit wat men verzint, grotere vakken of niet het is een kwestie van tijd en we lopen over de daken van onze auto’s.
    De ontwikkeling van steeds groter wordende auto’s zie ik met lede ogen aan. Laatst had ik de grootste lol kijkend naar een malloot in een amerikaanse pickup van 5m plus worstelend met een haakse bocht in een parkeergarage. Tegen de tijd dat hij uitgeparkeerd is is hij 5 gallon lichter en is hij al 2 euro kwijt aan parkeergeld.
    Maar goed, we kunnen lekker de vinger naar iedereen wijzen of we kunnen constructief te werk gaan. Helaas zal dat nooit mogelijk zijn in een autohatent land. Zeker niet als de discussie nooit gaat over het probleem zelf maar tussen ruzieende partijen die elkaar maar blijven beschuldigen.
    Werk nou eens samen, dan bereik je altijd meer!

    Login om te reageren
  3. Sir Smokalot zegt

    27 december 2005 om 17:27

    Ik denk dat problemen met parkeren voor 99% te wijten zijn aan de slechte rijkunsten van de chauffeurs, in plaats van aan de omvang van de auto’s. Ik kijk regelmatig lachend toe hoe mensen hun auto niet in plekken krijgen die bijna 2 keer zo groot zijn als hun eigen auto, en daarom maar een nóg grotere parkeerplek opzoeken. Ongelogen, de gemiddelde Nederlander parkeert slechter dan waardeloos, ik vind het echt abominabel. Als mensen de omvang van hun auto’s een beetje leren kennen valt het best wel mee met de problemen lijkt me. Op plekken waar ik mijn auto parkeer zie ik nooit problemen ontstaan mbt de breedte van de auto’s, maar misschien hebben ze waar ik kom alleen maar ruime parkeerplekken?
    Wel heeft een collega van mij bij een valet-parking/chauffeursklus eens een zijspiegel van een Renault VelSatis gereden, omdat hij hem niet door de smalle opening van de parkeergarage kreeg, maar dan heb je het ook wel over een bovengemiddeld brede auto….
    Toch zijn de meeste auto’s nou naar mijn gevoel niet hinderlijk veel breder geworden, de marge is misschien hier en daar wat minder (bij werkzaamheden met linker-rijstroken van 2 m. breed bijvoorbeeld), maar tot problemen leidt dat nou toch ook weer niet?
    @Woodsaw: wat had je in gedachten? Bestaande parkeergarages tegen de vlakte, en bredere exemplaren bouwen?

    Login om te reageren
  4. woodsaw zegt

    28 december 2005 om 15:15

    Dat komt vanzelf wel. Iedere nieuwe parkeergarage is weer groter dan zijn voorganger. Die trend hebben ze van de autobranche afgekeken.
    We moeten gewoon accepteren dat de auto nog even blijft. Misschien zijn grote parkeergarages aan de rand van steden met zeer frequent pendelvervoer een oplossing. Meer ondergronds bouwen kan ook. Mogelijkheden zat maar je moet eerst je plannen voorleggen aan linkse autohatende idialistische wereldvreemde personen. Dat is de weg van de dwarsliggers. Als we het probleem niet kunnen verbannen gaan we zo veel mogelijk dwarsliggen zodat iedereen de dupe is.

    Login om te reageren
  5. karl zegt

    4 maart 2010 om 17:12

    Alle Voertuigen zijn met de Jaren breder geworden.Hier zijn de Overheden niet op ingegaan!dit woord nu hoog tijd den juist Ouderen hebben steeds meer problemen juist in de vakken toe Parkeren.Dit kan dan tot een dure grap uit lopen want het niet in de Vakken Parkeren kan minimaal 65.00 € Kosten.Zelf heb ik ik Parkeervakken leren kennen dat mijn Auto wel paste maar ik niet meer kon uitstappen.
    dabij rij ik maal een kleine auto helaas.

    Login om te reageren
  6. rob zegt

    8 december 2010 om 10:57

    Zo parkeer ik altijd in twee vakken in een parkeergarage , kan je nog gewoon uitstappen.
    Heb hier nog nooit commentaar over gehad van een beheerder.
    De vakken zijn ook achterlijk klein omdat ze zoveel mogelijk vakken willen maken.
    Inkomsten!!!
    En je voorkomt ook nog eens schade aan de portieren , die andere eikels in mijn auto maken zonder een briefje achter de voorruit achter te laten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North