• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoschadehersteller heeft steeds minder te doen

Auteur: Dennis, gepost 23 juni 2011 om 09:49 – 29 Reacties

Wrecked Lambo


De boterham van autoschadeherstellers wordt steeds minder dik belegd. Het afgelopen jaar zijn zowel het aantal schademeldingen als het gemiddelde schadebedrag dat bij de herstelbedrijven binnenkwam opnieuw gedaald. Dit heeft brancheorganisatie Focwa laten weten.

Volgens Focwa wordt dit vooral veroorzaakt doordat auto’s steeds “slimmer” worden, de wegen veiliger en verzekeraars en leasemaatschappijen vaker op de kleintjes letten. Vorig jaar botsten we in Nederland zo’n 990 miljoen euro aan schades bij elkaar, in 2009 lag dat bedrag nog op 1033 miljoen.

Cees Klaassen, directeur van schadeketen ABS Autoherstel, geeft aan dat het mooie voorjaar ervoor gezorgd heeft dat zijn autoschadehersteller zo’n 10 tot 25 procent minder te doen hadden. Ook de lagere filedruk speelt parten, want minder files is minder deuken.

De verkeersveiligheid is toegenomen door o.a. verbreding van rijkswegen, aanleg van rotondes en op plaatsen verlaging van de maximumsnelheid. Auto’s zijn vaker uitgerust met parkeerhulpjes. Dit alles zorgt eveneens voor minder verkreukeld metaal. Daarnaast nog het feit dat mensen gemiddeld kleinere auto’s zijn gaan rijden. Op het herstel van grotere auto’s valt meer te verdienen doordat grotere auto’s vaak technologisch ingewikkelder zijn en kleine auto’s eerder total loss worden verklaard.

Verzekeraars, leasemaatschappijen en bedrijven met een groot wagenpark laten kleine schades veel minder snel herstellen. Bovendien onderhandelen de grote partijen steeds harder over kortingen en worden onrealistische prijzen geëist.

Van de ongeveer 1800 schadeherstellers die begin 1999 actief waren, zijn er nog zo’n 1200 over. Er is momenteel naar schatting werk voor 600 bedrijven. (via: telegraaf)

Ook interessant!

  • Minder schade, toch is je autoverzekering niet voordeliger
  • BMW M2 kust reclamezuil met flinke schade tot gevolg
  • Met deze automerken wordt het vaakst schade gereden
  • een uitstekende uitwijkmanoeuvre
    Video: een uitstekende uitwijkmanoeuvre

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

schade

Vorig bericht: « Saab kan salarissen niet meer betalen (aftellen?)
Volgend bericht: Video: Een leger engeltjes voorkomt zware crash »

Lees Interacties

Reacties

  1. ZilverenTip zegt

    23 juni 2011 om 09:51

    Schade… (op z’n Duits dan)

    Login om te reageren
    • highperformance zegt

      23 juni 2011 om 09:53

      @ZilverenTip: garppig :D

      Login om te reageren
  2. antoon zegt

    23 juni 2011 om 10:06

    Leuk hoe dit goede nieuws toch als jammerlijke ontwikkeling kan worden gepresenteerd.

    Autoschadehersteller heeft steeds minder te doen
    ipv.
    Wegen steeds veiliger/ Steeds minder ongelukker / enz

    Het word zo wel erg cynisch gebracht.

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      23 juni 2011 om 10:10

      @antoon: Het hangt er vanaf vanuit wel perspectief je de ontwikkeling benadert. Het is voor de automobilist positief dat we steeds minder schades rijden. Dit bericht is echter geschreven naar aanleiding van een bericht op de Telegraaf waarin de branche zijn beklag doet over het feit dat er steeds minder werk is. Voor de autoschadeherstelbranche is dit dus een negatieve ontwikkeling.

      Login om te reageren
      • bobb zegt

        23 juni 2011 om 10:17

        Ik ga er vanuit dat dit ook doorberekend wordt, flink wat minder verzekeringspremie. Volgend jaar een brief met: Wegens afnemende schadelast i.p.v. de gebruikelijke toenemende.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          23 juni 2011 om 10:38

          @bobb:

          Keep on dreaming…

          Login om te reageren
      • baasbas zegt

        23 juni 2011 om 10:42

        @dennis:
        Antoon blijft nog wel een puntje hebben denk ik hoor. Bij het bericht: “Doorbraak! Het nieuwe medicijn tegen malaria, aids, kanker en hart- en vaatziekten is een groot succes!” ga ik niet stukje in de krant verwachten van uitvaartondernemingen/dooskistproducenten die klagen :)

        (beetje extreem gemaakt om het punt aan te dikken :) )

        Login om te reageren
  3. dragspert zegt

    23 juni 2011 om 10:12

    Het is toch echt mijn boterham hoor. Opzich zijn het goede ontwikkelingen, maar elk voordeel heb z’n nadeel he:)
    Verzekeringen moeten normale bedragen geven ipv het onderste uit de kan trekken. Kan iedereen (waaronder ik) gewoon z’n werk blijven doen:)

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      23 juni 2011 om 10:20

      @dragspert: Misschien moeten jullie niet 800 euro rekenen voor het overspuiten van een bumpertje… dat scheelt ook wel wat.
      Ik heb het al opgegeven, ik laat geen schades herstellen. Dat is zo laaiend duur dat het minder is dan de afschrijving die je krijgt als je de auto later verkoopt met die schade er nog op!

      Login om te reageren
      • bobb zegt

        23 juni 2011 om 11:59

        @911GT2: Daar heb je wel een punt nog afgezien dat ze het altijd vreselijk druk hebben. Inmiddels toch een omslag?

        Login om te reageren
      • Dreke zegt

        23 juni 2011 om 12:38

        @911GT2:
        clubs aangesloten bij de Focwa kunnen naar een verzekering niet rekenen wat ze willen hoor!

        Je vraagt je af waarom alles zo duur moet zijn, maar onder de streep blijven echt niet bij elke auto bakken met geld achter hoor…

        Login om te reageren
      • dragspert zegt

        23 juni 2011 om 15:10

        @911GT2:

        Anders zoek je even uit wat het gemiddelde materiaal kost om autoschade te kunnen herstellen.
        Op verzekeringswerk schadeherstel zit vaak maar 7 euro (!!!!) netto winst.

        Login om te reageren
        • 911GT2 zegt

          23 juni 2011 om 15:18

          @dragspert: Dan doe je dus iets fout! Verkeerd inkopen, te dure mensen wat dan ook, maar ik geloof niet (uit de praktijk) dat een kras wegwerken op een kunststof bumper 800+ euro’s moet kosten.

          Login om te reageren
  4. mar10us zegt

    23 juni 2011 om 10:14

    *botsten*: foutje?

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      23 juni 2011 om 10:19

      @mar10us: Tussen “bosten” moet inderdaad nog een “t” maar een “r” is leuker.

      Login om te reageren
  5. Alwood zegt

    23 juni 2011 om 10:29

    ach, ik denk dat het aantal schades er nog het minste met deze terugloop te maken heeft…

    Men vreest nog steeds voor het verlies van no-claim en zoals 911GT2 zegt liggen de standaardprijzen veer reparaties in NL verschrikkelijk hoog. Geen mens dat zijn oudere auto buigen de verzekering om naar een schadehersteller brengt omdat je gewoon leegloopt… Puntje daarbij is wel dat in NL nog steeds arbeid veel te veel belast wordt en voor schadeherstel zijn gewoon manuren nodig.

    Login om te reageren
  6. ZeRoo zegt

    23 juni 2011 om 11:00

    Maar door de strenge winter hebben we toch weer een nieuw record aan schade gemaak, waardoor alle verzekeringen omhoog moeten. Was dat niet een maandje of wat geleden aan de orde?

    Login om te reageren
  7. RuVi zegt

    23 juni 2011 om 11:01

    Oorzaak-gevolg… Logisch…
    Bedrijven die faxmachines, telegrammen, typmachines verkopen hebben hetzelfde meegemaakt.
    Moeten ze wat nevenactiviteiten gaan doen; wrappen; styling; meubels/interieur spuiten

    Login om te reageren
    • Pressman zegt

      23 juni 2011 om 11:35

      @RudyV: Precies, nevenactiveiten is helemaal zo’n gek idee nog niet.

      Denk dat het gros van de mensen hun auto sneller naar een schadehersteller brengen om te laten poetsen, dan naar een achteraf gelegen eenmanszaak die ze via marktplaats moet opzoeken.

      Er zijn blijkbaar gewoon teveel schadeherstelbedrijven zijn voor het huidige aantal schades. Vlakbij mijn werk zitten wel drie schadeherstelbedrijven (15-30 medewerkers) zowat naast elkaar, 2km verderop nog één.

      In andere sectoren willen bedrijven in het geval van een krimpende markt nog wel eens inkrimpen/fuseren/verkopen.

      Login om te reageren
  8. bempi zegt

    23 juni 2011 om 11:09

    Ik denk dat de oorzaak niet alleen ligt bij veilige auto’s, maar ook bij het uistellen van schade herstel. Je ziet steeds meer mensen met gedeukte auto’s rond rijden, omdat men minder waarde hecht als ze eenmaal schade hebben om dit te herstellen. Veelal ligt dat ook aan de exorbitante prijzen die garages in kosten brengen.
    Ook voor kleine en grote beurten wordt er veel gesmokkeld onderling. Vaak zie je dat garages olie en luchtfilters vervangen met goedkope chinese namaak troep ipv originele auto onderdelen en hier doodleuk wel de kosten voor in brengen. Of ze verbuigen je ruitenwissers en zeggen dat ze niet goed zijn. 1x kom je ermee weg, maar een 2de x lukt gewoon weg niet. Daarom dit klaaggezang.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    23 juni 2011 om 11:22

    Van sommige bedrijfstakken is het helemaal niet erg dat ze failliet gaan wegens gebrek aan werk. Nu de schadeherstelbedrijven, over 10 jaar de tandartsen en over 20 jaar de ziekenhuizen lijkt me een prima plan.

    Login om te reageren
  10. Pressman zegt

    23 juni 2011 om 12:11

    Bij m’n vorige schade heeft de schadehersteller de verzekering van de tegenpartij getild, echt heel netjes gedaan.

    Qua schade leek het destijds wel mee te vallen: gedeukte voorbumper/afgebroken ophangpunt koplamp/hoekje van 1 voorscherm gebogen (1cm).
    Het geschatte bedrag van 2100 euro is uiteindelijk uitgelopen tot 3900 euro! Op de factuur stonden 2 (xenon)koplampen (1 vervangen), 2 voorschermen (1 vervangen), 2 bumpers (1e goedkope namaakbumper had ik afgekeurd vanwege de slechte pasvorm).

    De tegenpartij mocht het weliswaar betalen, maar dit heb ik wel even bij ze gemeld (bestuurster en verzekering).
    Voortaan ga ik wel naar een andere hersteller toe.

    Login om te reageren
  11. jack_abarth zegt

    23 juni 2011 om 12:29

    Een bedrijf hoort zichzelf aan te passen aan de omstandigheden. Doe je dit niet, had je geen ondernemer moeten worden.

    Login om te reageren
    • Dreke zegt

      23 juni 2011 om 12:45

      @jack_abarth:
      Dat je je als bedrijf hoort aan te passen aan de omstandigheden is natuurlijk lichtelijk bs. Het is als ondernemer wel verstandig te blijven luisteren naar de markt, zodat kenteringen geen verrassing worden.

      Je hebt absoluut over dat dit een risico van het ondernemerschap is. Je weet nooit hoeveel komkommers je morgen kunt verkopen…

      Ik maak nu een ondernemer in schadeherstel van dichtbij mee en ik moet zeggen; hij is niet positief over de markt, maar hij ziet ook mogelijkheden.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        23 juni 2011 om 12:55

        @Dreke:

        Wanneer hij die mogelijkheden ziet, en er daadwerkelijk ook iets mee gaat doen is het een goede ondernemer.
        Maar er niks mee doen en blijven klagen is gewoon geen optie.
        Wat hierboven al omschreven wordt. Zoek er eventuele nevenactiviteiten bij auto gerelateerd whatever.

        Login om te reageren
  12. dreester zegt

    23 juni 2011 om 12:54

    Ik bespeur vanuit de Focwa toch wel enigzins zeikende toon: “Volgens Karel Bukholczer, secretaris van de Focwa, heeft de branche de afgelopen jaren last van de toegenomen verkeersveiligheid. „De verbreding van rijkswegen, aanleg van rotondes en verlaging van maximumsnelheden spelen zeker een rol”, zegt hij.”

    Dat is hetzelfde als ziekenhuizen gaan zeuren dat er steeds minder mensen ziek worden, of als een begrafenisondernemer gaat zeuren dat er te weinig mensen doodgaan. De regel ‘de een zijn dood is de ander zn brood’ geldt alle kanten op, dus doe maar niet zeiken.

    Login om te reageren
  13. six-trey zegt

    23 juni 2011 om 13:40

    wel grappig, ik doe in restauratie en dergelijke van amerikaanse oldtimers maar kan mijn baan niet meer uit oefenen om dat ik elke dag bij 5 gewone auto’s, builen moet uithalen, uitlaten lassen, nieuwe schokdemper steken… dat ze in nederland doen zo als in belgie, elke 10m een drempel dat je niet kan pakken aan 25km/uur, gaten in wegen nooit dichten en meer zout strooien dan we asfalt hebben in de winter ;) er zal wel werk zijn

    Login om te reageren
  14. fiestafeest zegt

    23 juni 2011 om 15:32

    mooi dan kunnen de verzekering premies ook omlaag

    Login om te reageren
  15. chrispothast zegt

    24 juni 2011 om 13:25

    Idd vreemd dat de premies dan omhoog ‘moeten’ van de overheid. Kan ik niet rijmen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North