• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autosloop in NL: Ferrari’s en EV’s naar de eeuwige jachtvelden

Auteur: RubenPriest, gepost 20 februari 2020 om 10:01 – 25 Reacties

Ferrari 488

Dat auto’s langer meegaan is geen verrassing. Wel interessant is om de cijfers er eens bij te pakken hoe het precies zit met de autosloop in Nederland.

Materialen zitten beter, duurzamer en steviger in elkaar. Het is dus niet zo vreemd dat een modernere auto langer meegaat dan een voertuig uit de jaren tachtig of begin jaren negentig. Maar hoe zit het eigenlijk met die levensduur als we de droge cijfers bekijken? VWE Automotive brengt 2019 op deze manier in kaart.

De statistieken

Zo zijn er in 2019 in totaal 221.876 personenauto’s gesloopt. Dat zijn ruim 13.000 auto’s minder in vergelijking met 2018, oftewel een daling van 5,7 procent. Opvallend, want voor het eerst in jaren neemt het aantal gesloopte personenauto’s af. Van 2015 tot en met 2018 was er juist sprake van een stijging.

Het is niet zo dat er daardoor meer auto’s in Nederland rond blijven rijden. In plaats van slopen worden er juist meer personenauto’s geëxporteerd. Afrika is booming op dit vlak. In 2019 nam de export naar Libië en andere Afrikaanse landen met maar liefst 35 procent toe. Met name oude en kleine auto’s krijgen daar een nieuw leven.

Auto’s gaan steeds langer mee en dat betekent dat voertuigen die op de sloop belanden een steeds hogere leeftijd krijgen. De gemiddelde leeftijd bedroeg in 2019 zo’n 19 jaar. Een verschil van bijna een jaar in leeftijd in vergelijking met 2015. Dit betekent dat de gemiddelde auto zo’n levensduur heeft van 20 jaar.

De cijfers brengen ook een andere, meer opmerkelijke, ontwikkeling in beeld. Het aantal jonge auto’s op de sloop neemt toe. Het gaat hier om auto’s jonger dan 10 jaar. De toename is met 16 procent flink te noemen. Dit heeft niet zozeer met de kwaliteit te maken, maar met prijzige schadegevallen. In plaats van een schadeauto op te knappen is er vorig jaar vaker gekozen voor een sloop. Er werden vorig jaar 2.240 auto’s gesloopt in de leeftijdscategorie 8 en 9 jaar oud. Een stijging van meer dan 36 procent in vergelijking met 2018.

Jonge elektrische auto’s naar de sloop

Dat men vaker voor een sloop kiest heeft te maken met dure onderdelen op een auto. De meest gedemonteerde jonge auto betreft een Renault Fluence Z.E. Van deze elektrische auto werden er 28 gesloopt in 2019. Dat is 28,8 procent van alle Fluence Z.E.’s die in Nederland rijden. Dat betekent dat in één jaar tijd bijna 1 op de 3 auto’s die hiervan rondreden naar de sloop is gegaan.

Opvallende sloopgevallen in 2019

Andere opvallende auto’s die vorig jaar werden gesloopt waren een Landwind CV9 (2x), Fisker Karma (1x), Ferrari 488 (1x), Range Rover Evoque (2x), Ferrari 458 (1x) en een Maserati Ghibli (2x).

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

reparatie, schade, sloop

Vorig bericht: « Mountune Ford Fiesta ST is écht een feestje
Volgend bericht: Een nieuwe Mercedes-AMG rijden voor dik 3.000 euro per maand »

Lees Interacties

Reacties

  1. metalfalcon zegt

    20 februari 2020 om 10:06

    1 op de 3 Fluence ZE’s gesloopt! Het Nederlandse wagenpark is dus weer een stukje mooier geworden…

    Login om te reageren
    • eaudi zegt

      20 februari 2020 om 10:53

      @metalfalcon: mooier is overtreffende trap van mooi. Ik zou dus eerder zeggen: minder lelijk. Hoewel ik deze maand pas één zo’n ding heb gezien.

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        20 februari 2020 om 12:21

        @eaudi: hij refereert aan het wagenpark.. Als dat nu al mooi is dan is het met minder Fluence ZE’s mooier.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    20 februari 2020 om 10:32

    Die ene 458 welke gesloopt is zal wel uitgebrand zijn gok ik?

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      20 februari 2020 om 12:23

      @dutchdriftking: meest voor de hand liggende oorzaak

      Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      20 februari 2020 om 12:27

      @dutchdriftking: eerst gesloopt door de berijder, daarna professioneel gehakt van gemaakt

      Login om te reageren
  3. barendbotje zegt

    20 februari 2020 om 10:39

    @metalfalcon: nu de model 3’s nog, minimaal 1 op de 2 graag

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      20 februari 2020 om 11:35

      @barendbotje: Het zit diep hè pik.

      Ik zal wel eens mn duim opsteken als ik in de omgeving Eindhoven een RS5 zie.

      In mn model3 ;-).

      Login om te reageren
  4. barchettadriver zegt

    20 februari 2020 om 10:42

    @metalfalcon: Fluence, zeker in de langere EV uitvoering is best een fraai gelijnde bak. Dat het qua bruikbaarheid een onding is, dat moge uit deze sloopcijfers blijken.

    Login om te reageren
  5. krisp zegt

    20 februari 2020 om 10:46

    Ik ben blij dat Autoblog duiding probeert te geven aan statistieken. Maar wanneer de gemiddelde leeftijd van sloopauto’s 19 jaar is, betekent dat niet opeens dat auto’s gemiddeld 20 jaar (een jaar langer) meegaan.

    Login om te reageren
  6. dutchneon zegt

    20 februari 2020 om 10:50

    wees toch blij dat die leaserts allemaal braaf zon ding rijden, scheelt een boel gewalm van vieze diesels in de file!

    Login om te reageren
  7. skinnybmw zegt

    20 februari 2020 om 10:56

    Goed om te horen dat de levensduur weer wat langer wordt van moderne auto’s na het gat van 2000-2010. midden en eind jaren 90 werden, denk ik, de meest duurzame auto’s gebouwd. Nog met gietijzeren uitlaatspruitstukken etc. Daarna werden de auto’s zwaarder door allerhande opties en veiligheidsmaatregelen en moesten materialen lichter (=minder duurzaam) gemaakt worden om dit de compenseren. Kreeg je een gelast blik als uitlaatspruitstuk welke na 300.000 km. helemaal gaar was.

    Login om te reageren
  8. crashingduke zegt

    20 februari 2020 om 11:15

    Ik kijk even in mijn glazen bol. In 2020 worden er een Volvo 480 (‘92) en een Daimler V8 (‘98) gesloopt.

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      20 februari 2020 om 20:04

      @crashingduke:

      Neeeee! Geen Daimler!!!

      Snik….

      Login om te reageren
  9. E550 zegt

    20 februari 2020 om 11:44

    De gemiddelde prijs van zo’n post 2010 Renault Fluence Z.E ligt toch wel op €6000. Is dat niet een beetje te duur voor een sloopauto? Wat betreft die ‘opvallende sloopgevallen in 2019′, schadeauto’s hierin opnoemen vind ik niet relevant. Wat is de meest opvallende niet-schade auto die jullie op de sloop hebben gezien?

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      21 februari 2020 om 06:51

      @e550:

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      21 februari 2020 om 06:52

      accuschade? Of gewoon een dikke knal gemaakt? 6000€ schade is zomaar klaar.

      Login om te reageren
  10. bertorelli zegt

    20 februari 2020 om 11:56

    Mijn auto’s worden in 2020 respectievelijk 25 en 36 jaar oud.
    En die kunnen nog best even mee.
    Sterker nog, voor mijn youngtimer onlangs nog iets van de sloop opgehaald ;-)

    Ik denk niet dat auto’s die nu van de band rollen die leeftijd gaan halen.

    Login om te reageren
  11. fanboy zegt

    20 februari 2020 om 11:56

    Het mooie van de elektrische auto’s is dat er goed bruikbare accu pakketten onder vandaan komen.

    Dat van die relatief vele Fluences snap ik niet.

    Login om te reageren
  12. bartsss zegt

    20 februari 2020 om 12:11

    Wat mij opvalt is dat dus hier alle ‘vieze’ auto’s weg gaan en ergens anders dus op de wereld dus de rest van het vuil uitblazen. Haagse politiek, wat we niet zien is er ook niet. Goed bezig daar.

    Login om te reageren
  13. gewoondirk zegt

    20 februari 2020 om 12:17

    @e550 Voor mij moet dat toch wel de hybride BYD zijn die ik een paar jaar terug op de sloop zag liggen bij de gebroeders Natterman in Roosendaal. Tegenwoordig heb je op die locatie de Venyard, ook een aanrader voor iedereen die graag eens op een autosloperij rondstruint.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      20 februari 2020 om 12:28

      @gewoondirk: Ik kan mij niet herinneren of ik überhaupt ooit een BYD in Nederland heb gezien.

      Je kan trouwens alleen reageren op iemand in de app.

      Login om te reageren
  14. gewoondirk zegt

    20 februari 2020 om 12:33

    Laat ik de app nou net niet hebben, toch leek een gewoon handgetypte @e550 wel te werken om mijn reactie onder de aandacht te brengen bij je.

    Overigens heb je vast wel eens een BYD gezien in Nederland maar dan betrof het hoogstwaarschijnlijk een stadsbus.

    Login om te reageren
  15. crosske zegt

    20 februari 2020 om 12:34

    Volgens mij springt de Fluenve eruit omdat Renault een soort hogere overname deed voor mensen die naar Zoë overstapten… Accu eruit om te hergebruiken voor andere toepassingen en rest in de recycle.

    Login om te reageren
  16. koeberg zegt

    20 februari 2020 om 16:39

    @crosske De Fluence heeft een huurbatterij. De verplichting aan de kant van Renault is dat wanneer je batterijgezondheid onder een bepaald percentage komt, Renault de batterij vervangt. Renault kan echter niet meer aan batterijen voor de Fluence komen. Ofwel ze kunnen niet meer aan hun verplichting voldoen. Ze willen dus erg graag van die huurcontracten voor die auto’s af.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North