Voor een driecilinder weet Mountune aardig wat vermogen voor de Ford Fiesta ST uit dat blokje te peuren.
Het segment van de hot hatches is als kind tot een puber gegroeid de afgelopen jaren. Waar pak hem beet 12 jaar geleden nog 250 pk als in een hot hatch als normaal werd gezien, kijken we tegenwoordig niet meer op van 300 of zelfs (meer dan) 400 pk. Dat betekent dat kleinere auto’s ook meer vermogen krijgen. Bijvoorbeeld de Ford Fiesta ST.
De EcoBoost driecilinder in deze hatchback is standaard goed voor 200 plezierige pk’s en 290 Nm gretige koppels. De experts bij Mountune hebben meer peut uit de motor weten te halen, wat de Fiesta vermoedelijk nog leuker zal maken. Volgens Mountune transformeert de tuning het gevoel hoe de auto stuurt.
De tuner introduceert de m235 kit voor 575 Britse pond. Dat is omgerekend zo’n 700 euro. De tuning brengt het vermogen naar 235 pk en 350 Nm koppel. Genoeg om meer fun uit de auto te halen en niet te veel dat je voorbanden eeuwig zoekende zijn naar tractie.
De m235 kit werkt met de Smartflash app van Mountune voor op je smartphone. Met deze app kun je de performance van de auto tweaken, spelen met het uitlaatgeluid en zit er een anti-diefstal functie ingebakken.
JanJansen zegt
Ik blijf van mening dat elke AB lezer een keer in een Fiesta ST moet hebben gereden om te weten hoe een echt goed sturende auto aanvoelt.
Wat Mountune bijzonder maakt is dat de garantie van Ford niet aangetast word door deze vermogensupdate.
langejohn zegt
@JanJansen: Volgens mij geldt dat van die garantie alleen in Engeland. Voor zover ik weet heeft Ford Nederland geen samenwerking met Mountune.
dave130r zegt
@langejohn: Weet het niet zeker maar ik dacht dat in België wel.
@rike: Heb een ST uit 2014 en die kan af en toe redelijk “stuiteren” op de snelweg, kennelijk hebben ze dit gefixed met de modellen van eind 2015.
snowgasm zegt
@langejohn: das war einmal…. nieuwe tuning van Mountune is zonder overname van garantie.
Ben zelf bezig met Mountune voor mijn Mk4 ST maar die garantie wordt nog een issue
RiKe zegt
@JanJansen: Ik heb niet een ST gehad (of gereden) maar 1 stapje lager, de black edition. Reed ook al fantastisch! De ST schijnt nogal een stuiterbak te zijn voor dagelijks gebruik
bmwx5m50d zegt
@JanJansen: genoeg andere goed sturende auto’s, 3 serie rijdt en stuurt ook perfect.
truckerluke zegt
Maar dan leg je ook meteen een halve auto aan extra geld neer! En het verschil tussen een Marokkanenbak of iets leuks maakt mijn keuze wel makkelijker hoor!
baklava zegt
@JanJansen: rijdt inderdaad prima, had er bijna 1 gekocht, ware het niet dat het interieur zo afgrijselijk is. Zonde bij zo’n lekker sturende auto.
Dutchdriftking zegt
Meer vermogen in een Fiesta ST is altijd een goed idee. Het blijven bijzonder vermakelijke auto’s.
dper4mance zegt
Klinkt wel heel aantrekkelijk. Rij zelf zo’n ST. Opzich komt hij zeker geen vermogen te kort, maar meer is natuurlijk leuk! Chassis kan het wel aan, mits je het sper op de optielijst aangekruist hebt, maar je bent sowieso een pannenkoek als je dat niet gedaan hebt. Alleen jammer dat dit in Nederland nog niet met behoud van garantie kan.
Estate_of_mind zegt
Extra ‘peut’ uit de motor? Meer benzine?
focusrs1 zegt
Fijne auto’s die ST’s heb er 2 gehad.
Btw. Toyota perst 260-270pk uit hun drie cilinder (na tuning waarschijnlijk 300+).
kadett83 zegt
@JanJansen: Dat er fabrieks garantie op zat was bij de Mk7(.5) de Mk8 heeft geen garantie meer via Ford als je een Mountune pakket afneemt. Mountune geeft 1 jaar/20.000km garantie op de kit.
Ik zou trouwens voor de Revo remap gaan.