‘Dieselgate doodsteek voor diesels in VS, Japan en China’

Auteur: , 49 Reacties

Aldus de CEO van een leverancier van ECU's.

Nee, dit nieuws komt niet als een grote verrassing. In landen als de Verenigde Staten, China en Japan ligt het aandeel verkochte auto’s met dieselmotor tussen de 1 à 3 procent. Overigens is dat in de VS waarschijnlijk zonder grote pickup-trucks, die daar niet als personenauto worden gezien.

Juist in de VS heeft Volkswagen veel moeite gedaan om dieselauto’s aan de man te brengen met de intussen befaamde Clean Diesel-campagne en aanvankelijk niet zonder succes. Door dieselgate heeft het consumentenvertrouwen in diesels daar echter zo’n deuk opgelopen, dat de schade wellicht onherstelbaar is.

Dat denkt althans Elmar Degenhart, CEO van Continental, dat behalve banden ook leverancier is van motormanagementsystemen. Ook in China en Japan zal de kleine markt die er is voor diesels volgens hem gaan waarschijnlijk verdwijnen, zo vertelt hij aan de Börsen-Zeitung. Over de lange termijngevolgen voor diesels in Europa, die momenteel een marktaandeel hebben van 53 procent, durft hij geen uitspraken te doen. Recente ontwikkelingen met millieuzones in eigen land, maar bijvoorbeeld ook in dieselland Frankrijk doen echter vermoeden dat overheden in ieder geval hun best gaan doen dieselrijden te ontmoedigen.

Overigens is Continental ook toeleverancier van Volkswagen, maar zijn ze volgens Degenhart absoluut niet betrokken geweest bij het sjoemeldieselschandaal. “We hebben de motormanagmentsystemen geleverd volgens de specificaties van Volkswagen. De installatie en afstelling van de software is door Volkswagen zelf gedaan,” aldus de topman die zijn handen in onschuld wast. Concurrent Bosch ligt op dit moment overigens wel onder een vergrootglas omtrent haar rol in dieselgate.



49 reacties

Ik zal blij zijn als we in 2016 het niet meer hebben over de dieselgate….ohh wacht….
Ach ja, diesel is ook gewoon wennen. Een feit is echter wel dat wanneer er in Nederland niet zo’n enorme wegenbelasting op diesel was ik allang een dieseltje had gehad.
@dutchdriftking: Idem. Je hebt een beter brandstofverbruik, de brandstof is goedkoper en je hebt onderin ook meestal meer koppel dan bij een vergelijkbare benzinemotor. Als de wegenbelasting niet zo verrekte hoog was dat het zich alleen bij hoge jaarkilometages loont, zou ik ook wel een diesel willen. Met het geld dat je met een diesel zou besparen kun je hele leuke andere dingen doen, wellicht zelfs een sportief benzineautootje als een MX-5 erbij betalen.
@Edge: onlangs overgestapt naar mijn eerste auto op benzine. Daarvoor 5 diesels gereden. Op het geluid van een benzine na, prefereer ik te allen tijde diesel.
@jessepinkman: typisch, ik rijd veel diesel ivm autos vd zaak, maar ik heb nog nooit echt plezier gehad in rijden, ondanks dat het prima rijdt (werk voor volvo en eijd vaak xc90 diesel en v60 etc) maar zodra ik in mijn lemon stap (een 1999 suzuki swift) kan ik meer lol hebben. Benzine motoren zitten in mijn optiek meer leven in dan een diesel…
@jessepinkman: En laat nou net het geluid van de diesel motor er voor zorgen dat voor mij de benzine motor maar ouderwets aanvoelt. Die zeurdige klank van een 4 cilinder benzinemotor die tussen de 4 en 6 duizend toeren moeite moet doen om tempo te maken… Niet mijn ding. Het geluid van de dieselmotor is qua frequenties ook zodanig dat het gemakkelijker door de audio installatie is te overstromen.
@dutchdriftking: maar: kun je er ook mee driften?
@max038: dat kan gewoon
@max038: zoek blacksmokeracing maar eens op op YouTube!
@max038: 330d drift opperbest.
@dutchdriftking: loopt heerlijk soepel ook zo’n 3 liter 6 in lijn, ook de oudere versies met 184 pk
@dutchdriftking: er zijn veel mensen te vinden die nog nooit eens een goede rekensom hebben gemaakt over het omslagpunt tussen benzine- en diesel, in relatie tot hun jaarkilometrage en het (gewenste) formaat van de auto die ze (willen) rijden. En dan krijg je dus dat mensen tientallen euro’s per maand te veel uitgeven aan hun eigen vervoer. Of meer.
@RRRobert: klopt. Als ik een diesel wil met een vergelijkbaar koppel als mijn VR6 dan betaal ik weliswaar veel meer wegenbelasting maar verdien ik dat 4x terug op de brandstof. Een dikke diesel rijd gewoon super. Maarja, die VR6 roffel he…
@dutchdriftking:

Ben van plan een (ja ja .. bedrijfsvoertuig) met een VR6 aan te schaffen ..
Zijn die dingen nog een beetje betrouwbaar ??
@lincoln: transporter VR6? De motor opzich is oersterk en betrouwbaar. Het vermogen per liter motor inhoud is relatief laag en daarom blijft het over het algemeen wel heel. Echter zijn veel motoren afgetrapt. Bij goed onderhoud netjes warm rijden en euro98 brandstof kunnen de motoren prima 4 ton of meer aan. De blokken zelf zijn redelijk onderhoudsvrij. Enkel elke 150-200k km de distributieketting en geleiders vervangen. De versnellingsbakken zijn ook erg degelijk zolang je niet te veel met je vermogen doet.
@dutchdriftking:

Dank u ..
Ga ik er morgen effe kijken ..
@lincoln: goed opletten of je een raar klapperent geluid hoort. Dan zijn de geleiders van de ketting bijna op. Kettingrevisie kan je het beste bij een specialist laten doen. Die zijn goedkoper dan dealers, en dealers en auto bedrijven hebben lang niet altijd de juiste kennis in huis. Zeypveld is een goede specialist voor een redelijke prijs. Als je toch de boel uitelkaar haalt dan meteen een nieuwe koppeling, klepstoters en 2,9 nokkenassen er in.
@dutchdriftking: was koeling ook niet een dingetje? Ik kan mij herinneren dat de temperatuurhuishouding van zo’n VR6 nog wel eens wen uitdaging kon zijn, met name als je er flink mee gaat trappen.
@gtwillem: cilinder 6 kan warm worden, maar dan moet je redelijk lomp doen. Als je goed onderhoud pleegd en je olie op peil houd valt het erg mee. Daarnaast zit er in de MFA boordcomputer een olie temperatuur meter. Je kan het dus goed in de gaten houden. Maar mocht je regelmatig autobaan willen blazen is een oliekoeler zeker een aanrader.
@dutchdriftking: ja dit land is compleet doorgeslagen met hun wegenbelasting, echt triest. Ook ik vind diesel fijner voor een dagelijkse auto, rijdt toch een stuk soepeler en relaxter, alleen bij grotere motoren dus (3 liter en meer) wordt benzine interessanter qua beleving, prestaties, handeling etc.
Ik kijk er niet van op. Buiten de EU zijn diesels sowieso al niet zo heel erg populair, en dan ook nog zo’n schandaal bij een van de grootste autofabrikanten is natuurlijk vragen om problemen.

Wat de diesel ook niet echt helpt is de opkomst van de hybride en elektrische auto. Het consumentenvertrouwen terugwinnen is een langdurig proces,dat heb je echt niet binnen een paar maanden weer op de rit. De meeste mensen kopen een diesel vanwege het lage verbruik en de goedkope brandstof, maar datzelfde USP hebben hybride’s ook. En naarmate de technologie vordert, worden de problemen rondom de laadtijd en actieradius van volledig elektrische auto’s ook steeds kleiner. Zo heb je dus kans dat tegen de tijd dat de dieselauto het consumentenvertrouwen terugwint, de beoogde dieselaar al overgestapt is naar een alternatieve aandrijflijn.
@dizono

In welk land woon jij ??
Aangezien je nogal verbolgen overkomt om het feit dat bedrijfsvoertuigen niet als personenvervoer wordt gezien in Amerika ,,
@lincoln: jij weet dondersgoed dat die zogenaamde bedrijfswagens door het halve land gewoon gebruikt worden als personenwagens. Iets wat in Europa, en helemaal Nederland, absoluut niet aan de orde is. Jij weet dus ook heel goed dat als je het over de belasting voor het milieu hebt dat absoluut een geldend argument is.

Pas als die bedrijfswagens ook als zodanig gebruikt worden (door ingrepen van de overheid) heeft het zin om ze als zodanig te gaan zien en behandelen. Tot die tijd zijn het gewoon personenwagens met een verkeerde definitie.


Overigens vind ik het persoonlijk schitterend dat die Amerikanen zoveel in die trucks van hun rijden, maar het gaat nu even om de belasting voor het milieu.
@lekbak:

Zijn dat diezelfde pick-ups die in NL ook als bedrijfswagen op kenteken staan ??

Maar hier uiteraard louter en alleen met vol afgeladen bak rondrijden ..
@lincoln: jij bedoelt die paar honderd (of hooguit paar duizend) grijze import Amerikaanse pickups? Dat is natuurlijk niet te vergelijken met Amerika. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Een beetje dom lullen is natuurlijk erg makkelijk. Ik ben beter van je gewend.
Dus haal toch die plaat voor je kop weg man en hou op met het voor de gek houden van jezelf. Die yanks gebruiken zogenaamde bedrijfswagens massaal als personenwagens en daar gaat het om. Hier is het incidenteel gebruik, overigens bijna altijd door ondernemers. En vaak op het veel schonere lpg.
@lekbak:

In het land waar ik woon worden de Berlingo,s Doblo,s Courriers Vito,s enz. Louter met bedrijfswagen kenteken verkocht .. Veeeeeeel meer dan in omringende landen ..

Ook zie ik veel personen auto,s met maar 1 persoon erin ..

Mag dat ??
@lincoln: bedrijfswagens zoals de berlingo, doblo en caddy moeten hier aan exact dezelfde milieueisen voldoen als een personenwagen. Dat het bedrijfswagens zijn heeft dus exact nul invloed op het milieu, waar het hier toch om gaat.

Ook in Amerika heb ik gezien dat mensen daar voornamelijk alleen in de auto zitten.
@lekbak:

Er zou eigenlijk een internationale wet moeten komen dat alleen NLers achter het stuur van een Amerikaanse pick-up truck mogen kruipen ..
@lincoln: Wat is nou je punt? Dat pick-ups hier tenminste worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn? Of dat ze in het prachtige Amerika onwijs veel voor hebben met het milieu maar het Kyoto-akkoord niet tekenen als ongeveer de enige serieuze natie en pick-ups met het verbruik van een matroos met kort verlof worden verkocht als zoete broodjes en niemand daar wat van durft te zeggen?
@lincoln: een land waar ze de laatste zin van de eerste alinea interpreteren als ‘er rijden wel flink wat diesels in Amerika, maar die zijn niet meegenomen in de statistiek’.
@Dizono:

Is dat hetzelfde land het diesel-percentage van de bedrijfs auto markt 100% is ??
@lincoln: Eerst insinueer je dat ik verbolgen zou zijn (waar haal je dat vandaan?) vervolgens haal je de situatie in Nederland erbij terwijl het daar niet over gaat. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
@dizono: volgens mij begint @Lincoln onzin te verkondigen op het moment dat hij uit gelult is. Eigenlijk is dat zijn manier om je gelijk te geven dus…
Het zal hier echt niet zo snel gaan, daarvoor zijn er teveel diesels in omloop. Ik zie diesel ook niet zo snel bij de pomp of uit de prijslijsten verdwijnen, daarvoor verdient de staat er teveel aan. Daarnaast zijn er sectoren die het nog wel langer zullen volhouden op diesel zoals de transport sector en de agrarische sector. Nee, van diesel zijn we nog lang niet af (gelukkig maar).
Een diesel rijdt ook gewoon best wel lekker als je het vergelijkt met bijna alle benzine motoren. Veel koppel en vermogen onderin, waar ze voor benzine motoren juist meer voor vermogen hoog in de toeren gaan. Ik denk dat als fabrikanten weer benzine motoren gaan maken die bij 5000 toeren klaar zijn, dat mensen benzine’s weer meer gaan waarderen. Lekker lui rijden op koppel kan namelijk prima op benzine. En dan heb je dus het milieu voordeel van benzine en het rijcomfort van diesel.

Helaas verkoopt dat niet. Mensen hebben liever 200pk bij 7000 toeren dan 120pk bij 4800 toeren omdat ze denken dan een sterke motor te hebben. Niet beseffende dat die laagtoerige motor veel prettiger is bij dagelijks gebruik.
Het enige voordeel van benzine voor de bestuurder is het geluid, maar dat is bij de kleine gebakjes ook niet al te goed. Een diesel heeft een veel prettigere koppelkromme en is goedkoop om vol te gooien. Dat men dat buiten europa negeert is alleen maar pech voor hen
Ik ben verslaafd aan de moderne Diesels.
Zuinig
Snel
Sterk
Stil
Koppel, kilo’s koppel !
Geen ouwe spijkerbakken meer die bij een vrieskoude start zo hard staan te nagelen dat je denkt dat de krukas breekt (Opel Rekord 2.3 Diesel bijvoorbeeld)
Gewoon, één keer tanken om 1000 kilometers af te leggen.
En 1 litertje smeermiddel op 20000!!!! kilometers (ik ververs dan gelijk de boel)

Je suis Diesel !

En neem ik Volkswagen dat gesjoemel bijzonder kwalijk !!!
@desjonnies: ik ook, in het terrein ook legt de 4.0 V8 benzine die ook in de Disco ligt het af tegen mijn 2.5 Diesel. Het koppel bij lage toerentallen is gewoon fenomenaal zeker getuned (getuned door Alive)

Je suis Diesel!

Helaas is diesel hier wel duurder dan benzine maar daar krijg je meer rendement voor terug.
@desjonnies: ik weet nog in het Citroen busje van mijn vaders bedrijf in 1985 meer dan een minuut voorgloeien.
@desjonnies: ik vind diesels van een paar jaar oud eigenlijk lekkerder rijden. Ze gaan tegenwoordig ook bij diesels teveel voor topvermogen. Dat verkoopt immers. Maar zeg nou zelf, wat heb je in godsnaam aan een diesel die zijn vermogen bij 4000 toeren of hoger levert? Dat moet een dikke duizend toeren lager! Lekker koppel bij duizend toeren is wat ik wil. Voor de rest zijn ze wel lekker stil geworden inderdaad.
@desjonnies: vooral dat eerste deel van je reactie doet mij denken aan de ‘nieuwe’ Volvo D4 twin turbo dieselmotor. Ook na een ton km’s nog steeds een heeeeeerlijke motor!
Diesel is toch heerlijk, helemaal indien aangevuld met electro aandrijving zoals mijn v60 pih. Veel koppel, veel pk’s in power mode en bij mij 1:22 (exclusief electriciteit).
Diesel….Duivels lekker ….
Dit zat er aan te komen natuurlijk. Ookal zijn veel diesels net zo milieuvriendelijk als benzine wagens.

Ze hebben er in ieder geval een lekker zooitje van gemaakt.
Diesels rijden geweldig! Zeker zo’n heerlijke 2.7/3.0 Hdi PSA Diesel
De opmerking over milieuzone gaat in dit artikel natuurljk heel erg mank. Dit gaat om oude diesels zoals de oude pompverstuivers van Volkswagen die enorme roetpluimen uitbraken. Vanaf 2007 is een roetfilter verplicht en zijn de meeste diesels van een moderne generatie common rail uitgerust. Er zijn enorme stappen gemaakt. Ik heb nu een super fijne 5 cylinder diesel, met bakken koppel (400nm). Diesel rijdt wat mij betreft super.
Tsjaah het heeft allebei wel wat, een lekkere duw van een TDI of de pit van een TSI. Afhankelijk in welke mood je bent.
Diesels rijden geweldig, vooral die lekkere dikke 3 liters van BMW. Voor dagelijks gebruik en voor zware aanhangers is het gewoon een no brainer, maar ……. Benzine blijft leuker voor in het weekend
Hier ook.
Diesel voor dagelijks gebruik: 3.0 turbo in een zware SUV. Makkelijk, erg relaxed, heerlijke stoelen; zoeft heerlijk door, maar kan ook erg hard als je m intrapt.
En voor de leuk een dikke non-turbo benzine; met het echte geluid!

Maar buiten Europa kent men die goede kleine diesels geeneens. Vaak ook omdat de nood er nog niet is; benzine kost niks. Zo’n 1.6 benzine zonder-turbo vol intrappen, is snel genoeg voor 95% van het Aziatische verkeer.

En in Amerika hoeft niemand veel koppel te hebben voor bij het optrekken, omdat Joe voor jou, ook voor geen meter optrekt. En dan rijdt je voor een lange tijd 50 – 80; wat dan relaxed moet rijden. Verstand op 0 en rechtdoor. Daar heb je geen kleine handige snel-koppel leverende diesel voor nodig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).