
De Amerikaanse verkoopcijfers over de maand december zijn bekend gemaakt and it ain’t pretty. Chrysler steekt in negatieve zin met kop en schouders boven iedereen uit en zag de verkopen afgelopen maand in vergelijking met een jaar geleden met maar liefst 53,1% kelderen. Ford (–31,6%) en GM (–31,2%) deden het wat dat betreft iets beter. Maar ook Europese merken zoals BMW (-40,2%), Mercedes (-32,1%). Volvo (-47%) en Saab (-57%) voelen de pijn.
En ook de Japanners bleven niet gespaard, Toyota daalde met 37.5%, Honda met 34% en Nissan met 30%. Waren er ook nog lichtpuntjes? Eentje! Alleen MINI wist 0,1% meer auto’s te verkopen. En als we naar heel 2008 kijken dan weten alleen Subaru (+0,3%) en MINI (+28,6%) een plus te noteren.
En inmiddels komen er geluiden naar buiten dat Toyota voor maar liefst 11 dagen de complete productie in haar Japanse fabrieken stil wil leggen in de maanden februari en maart. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de teruglopende vraag. (afbeelding via Jalopnik)
Tja, dat viel wel te verwachten met de “kredietcrisis”
Gaat lekker
We zullen na de zomer weer een inhaalslag gaan zien in de verkopen. Mensen stellen de aankoop uit…niet af.
we’ll see ;)
Auw.. Tsja, dat krijg je als iedereen in paniek raakt. Volgens mij moet je juist geld uitgeven als het slecht gaat met de economie :S
Trust is everything…
Zodra het consumentenvertrouwen weer aantrekt, zullen de verkopen zeker weer een boost krijgen. Dat dat vertrouwen nu op een nulpunt staat lijkt me duidelijk. Verder krijgt vrijwel niemand in de US krediet, dat helpt de autobranche uiteraard ook niet.
Hopelijk voor sommige merken trekt het op tijd aan.
De duur van deze stagnering in de verkopen zal het belangrijkste zijn!
Yay for MINI! :D
*zwaait met MINIscuul vlaggetje*
steekt Saab percentueel gezien niet boven Chrysler uit?
57 > 53,1
En hoe zit het met de occasions? Als je geen geld hebt voor een nieuwe, dan heb je altijd nog goede tweedehandse auto’s voor weinig.
Wake Up Call voor de autofabrikanten misschien…?
Ik heb geen medelijden met ze. Die mentaliteit van elke 2 jaar een opvolger van een model uitbrengen begint zn tol te eisen.
De autoverkopen in Japan liggen momenteel op het laagste niveau sinds de oliecrisis uit de 70-er jaren. Wie nog steeds denkt dat het met de huidige CRISIS wel meevalt droomt maar lekker door.
@ Svenska Aerocastle: Chrysler en GM hebben een paar dagen geleden beide 4 miljard dollar ontvangen als eerste lening, Ford wil (nog) niet, wie zouden er volgens jou nog meer krediet moeten krijgen?
@ Stephan Tast: de autokoper. In de States zijn ze helemaal niet gewend om iets te moeten betalen bij de koop van een auto, ze rekenen niet af maar kiezen voor een betaalplan. Alles op de pof! Die periode is nu eventjes voorbij…
@ Larrs:
Hahaha… :lol: Goede 2de hands auto’s in de US.. :lol:
iets beter??? zeg maar gerust: minder slecht!
Jacco heeft helemaal gelijk. Mensen hebben hun aankopen als nooit tevoren naar 2009 geschoven. In België zijn het één van de meest succesvolle soldenperiodes. Ook krijgen we sinds begin anno 09 veel meer showroomtrafiek over de vloer, dit is bijzonder positief nu net voor het autosalon in Brussel. Qua verkoop gaat dit goed komen.
Uiteraard is er één punt dat we niet mogen vergeten, het gaat ‘em vooral om volume en dit zorgt voor minder marge waardoor we toch écht veel moeten verpatsen om effectief iets te verdienen !
Streepjes zetten kan iedereen …alleen te hopen dat er niet teveel zullen zijn die paniekvoetbal gaan spelen en duizelingwekkende kortingen gaan geven … dit maakt de markt alleen maar kapot … neem daar de huidige kredietcrisis maar als groot voorbeeld !
Wat ik hier mis is het besef dat de gemiddelde Amerikaan niet alleen zijn krediet kwijt is maar ook zijn pensioenvoorzieningen. Ik heb al genoeg verhalen gehoord van mensen van rond de 60 die vertelden dat hun huis gelukkig afbetaald was, maar hun baan en pensioen waren verdwenen. Onder die omstandigheden stel je de aanschaf van een nieuwe auto niet een jaartje uit maar probeer je er zo lang mogelijk mee te doen. Ze hebben nog geluk dat de benzineprijzen weer redelijk laag zijn.
@ Staphan Tast: met ‘bijna geen krediet meer te krijgen’ bedoel ik de consument. Jan met de pet zeg maar… In NL is meer dan 80% van de verkochte auto’s gefinancierd. Dat zal in the US niet veel anders zijn.
Aangezien banken vrijwel geen leningen meer verstrekken aan particulieren, kunnen deze geen auto’s kopen.
@smeck, Saab is een vrij kleine speler en ik doelde voornamelijk op de concerns als GM, Ford en Chrysler. Want onder Chrysler vallen bijvoorbeeld ook Dodge en Jeep.
@ Arnoud
In Amerika is toch niet elke tweedehandse auto zo’n afstandse barrel waar die studenten, voor de make-over, van pimp my ride in rijden? (hopelijk :P)
Als er zoveel nieuwe bijgekomen zijn de afgelopen jaren, dan moet haast wel veel tweedehandse auto’s zijn.
Ik was ook niet van plan een nieuwe auto te gaan kopen, ik heb er een van 25 jaar oud en die rij ik totdat ik het niet meer kan betalen!
ja, er zijn niet altijd goede tijden.
Jammer voor die premium merken.Gelukkig heeft mercedes reserves ingebouwd.Had ook niet anders verwacht voor zon concern
Tja dit zijn wel hele zware tijden voor de autobranche. Want als die mensen helemaal niet meer auto’s op krediet kunnen kopen dan loopt de verkoop automatisch terug.
Dit moeten wel hele harde tegenslagen voor ”the small three” zijn. En ook niet alleen voor hun maar ook voor de andere merken…
Ben benieuwd wanneer het allemaal weer wat beter wordt.
En zogauw de markt opleeft stapt Citroën in. :twisted:
*droomt verder*
Heeft Obama nog niet bekend gemaakt dat hij hier iets aan wil doen… of ging hij nu iets doen tegen de werkloosheid?
Vergeet niet dat gepensioneerden belangrijke klanten zijn. Als de pensioenfondsen verdampen, dan heeft dat ook gevolgen voor de aankoop van auto’s, me dunkt
DOEI!!!!!!!