
En dat is allemaal de schuld van de elektrische auto…
De premie van je autoverzekering is extreem prijzig geworden. Dat heb je zelf al gemerkt, maar er is nu ook onderzoek naar gedaan. De premie van autoverzekeringen is in de afgelopen vijf jaar namelijk met 56 procent gestegen. Ik herhaal een prijsstijging van autoverzekeringen van ZESENVIJFTIG PROCENT.
Jaja, we hadden al het gevoel dat alles duurder was geworden, maar zoveel duurder… Betaalde je in mei 2020 gemiddeld nog 1.018 euro premie per jaar, nu is dat gemiddeld 1.588 euro. Een verschil van maar liefst 570 euro!
Ga niet in Zuid-Holland wonen…
Vergelijkingssite Independer zette alle cijfertjes eens op een rij en wat blijkt? Ga niet in Zuid-Holland wonen. Ik herhaal: ga niet in Zuid-Holland wonen. In deze provincie betaal je gemiddeld het meeste premie per jaar. Een slordige 1.878 euro om precies te zijn. Wauw.
Verkoop je huis in de duurste provincie en koop een huis in Drenthe. Daar betaal je namelijk de minste premie. Gemiddeld ben je hier een jaarlijks bedrag van 1.188 euro per jaar kwijt voor je autoverzekering. Een verschil van 690 euro per jaar.
De woonplaats en zelfs de wijk waar je woont kan van invloed zijn op de premie die de verzekeraar je aanrekent. Aldus Michel Ypma van Independer.
Verzekeraars analyseren bijvoorbeeld per regio hoe vaak er auto-inbraken plaatsvinden en gebruiken die gegevens om de premie te bepalen. Verhuis je van een gebied met relatief veel auto-inbraken naar een plaats waar dit nauwelijks voorkomt? Dan is de kans groot dat je premie aanzienlijk omlaag gaat.
Michel Ypma wil dat je eerst de statistieken induikt voor je gaat verhuizen
Oorzaak schofterige prijsstijging autoverzekeringen
Grote vraag is dan waarom de prijsstijging van autoverzekeringen zo schofterig hoog is in slechts vijf jaar tijd. Eén van de redenen is natuurlijk de inflatie die de pan uit gestegen is de afgelopen jaren. De kosten van arbeid en grondstoffen zijn ook enorm gestegen. Dat zie je allemaal terug in de premiestijging, aldus verzekeringsexpert Michel Ypma.
Maar de belangrijkste oorzaak is volgens hem de toenemende complexiteit van auto-onderdelen. Moderne componenten, vooral die in elektrische voertuigen, zijn verfijnder en dus prijziger geworden. Het is allemaal de schuld van de elektrische auto dus… Waarvan akte zou een gewaardeerde collega schrijven.





Toegegeven, ik ben nog altijd anti EV, maar om dit nou voornamelijk in de schoenen van de EV te schuiven is nogal overdreven. Je kan beter de EU en overheidsinstanties als oorzaak aanwijzen, met hun constante gepush op nog meer systemen die de “veiligheid” zouden verbeteren, deze systemen moeten soms al met een bumper loshalen weer gecalibreerd worden etc, hoe minder je van al die onzin systemen je in een auto hebt, hoe minder werk er is, en kunnen de premies ook weer naar normaal.
Dit ja. Een koplamp haal je niet meer even van de sloop en zet je zelf in je auto. Ze zijn peperduur en de ECU moet geprogrammeerd worden om de nieuwe koplamp te herkennen. Alle veiligheidssystemen in de voorbumper, zo kan een botsing met een paar kilometer per uur op je voorganger duizenden en duizenden euro’s kosten.
Dus mensen zonder EV betalen mee aan de verzekering van mensen met een EV? Toen dit gezegd werd over zonnepanelen was de wereld te klein en dus moest en zal de saldering eraf…. Het was immers oneerlijk.
Premies zijn afhankelijk van de auto, de leeftijd van de eigenaar en de woonplek van de eigenaar dus hoe kun je dan stellen dat mensen zonder EV premie betalen voor mensen met EV’s?
Klopt deels.. Maar ook mijn premie is enorm gestegen. Of denk je dat ze alleen de EV eigenaars belasten met meer premie doordat ze zeer duur zijn om te repareren na schade. .. Nee dat wordt collectief gedeeld.
Het is enorm kort door de bocht om EV’s te noemen. Het gaat eigenlijk om iedere moderne auto met 100 veiligheidssystemen. EV, hybride, ICE, maakt niet uit.
Nee het wordt voertuig specifiek bepaald. Maar schadeherstel en onderdelen zijn gewoon veel duurder geworden voor alle auto’s.
Als je zegt dat de verzekering niet dekt als jij een EV aanrijdt; dan zal de prijs weer zakken :)
Misschien mag er ook eens gekeken worden naar het schadeherstelcartel. Als je ziet met wat voor gemak zij herstelkostel berekenen is het niet gek dat premies zo hoog zijn.
De verzekeringspremie voor je auto wordt (werd?) altijd gebaseerd op de cataloguswaarde, de leeftijd en rijervaring van de bestuurder (bonus-malusregeling) en diens woonplek.
Ik vind het dan ook des te vreemder dat ik klaarblijkelijk aan de premie voor EV’s moet meebetalen, gezien het feit dat mijn auto 13 jaar oud is, mijn rijervaring inmiddels ruim boven de 25 jaar aan schadevrije jaren omvat en desondanks in vier jaar tijd de helft duurder is geworden.
Voer voor een onderzoek van de ACM, misschien?
Weet niet hoe het in NL zit, maar in BE maakt de cataloguswaarde maar voor een deel uit om de premie te berekenen. De verzekering moet namelijk aan de tegenpartij uitbetalen (bij niet casco/omnium), en dan maakt je eigen cataloguswaarde helemaal niks uit. Wel werd er gekeken naar vermogen, naast de overige parameters.
Er is altijd risico dat jij op een dure moderne auto knalt. Daar baseren ze het ook op.
En waarschijnlijk moeten er heel wat winstmarges omhoog.
Maandelijks €137 voor een 1995 Starlet 😥
Betaal jij dat? Omdat je, als ik je naam juist lees, geboren bent in 2006? Bizar bedrag dan zeg.
Ikzelf heb mijn auto’s voor 21 en 25 euro per maand WA verzekerd. Oude D segment auto’s (2006 en 2008), ben begin 30, 10 schadevrije jaren ofzo.
Zouden PHEV’s niet nog duurder moeten zijn dan EV’s vanwege de gecompliceerdere aandrijflijn?
Het ligt vooral aan de bestuurders, geen botsing geen schade
Onze verzekering is vrij duur, zeker omdat we al 23 jaar no-claim hebben. Maar we krijgen 5 jaar lang de nieuwprijs van onze auto (82,500) vergoed in een All-risk verzekering. Bij onze vorige Volvo was de verzekering 45 euro voor beperkt casco, zelfs toen hij al 15 jaar oud was. Nu betalen we precies 100 euro per maand voor all-risk en dus die 5 jaar 100% nieuwwaarde vergoeding (onze eerste helemaal zelf gekocht een volledig nieuwe auto)
Vind het meevallen.
Laten we vooral iedereen de schuld geven behalve de autofabrikanten zelf die er bewust voor kiezen dat je 3000 kwijt bent voor 1 deukje in je bumper. Een onderdeel wat ooit juist ontworpen was om kleine tikjes op te vangen.
Auto’s kunnen geheid ontworpen worden op een manier waarop onderhoud en reparatie goedkoper kan.
Maar jank vooral op de EU en EV’s…