• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BAAS: stampen met een F50 en Enzo in de regen

Auteur: Alwood, gepost 15 april 2012 om 12:55 – 62 Reacties

Ferrari


Aquaplaning, wat is dat?

Heel even hadden we echt voorjaar te pakken. Zomer was het bijna maar weken later een beetje meer noorden-wind en de kou en regen stromen binnen. Waar sommigen al snel ‘onverantwoord’ en ‘gevaarlijk’ roepen blijkt een beetje nat helemaal geen reden je Ferrari F50 of Enzo te laten staan.

Goede banden monteren en niet te veel met de knoppen spelen. Dan komt een goede chauffeur wel op bestemming aan met zijn 500-600pk supercar. Een actie die direct bij het lijstje “automotive dingen die je als man moet kunnen” mag. Een rit door de stromende regen met achterwielaandrijving en 335-rubber tot een goede afloop brengen.

Natuurlijk heeft breder rubber ook meer kanaaltjes voor de afwatering. En hoe harder je rijdt hoe meer water je afvoert. Eitje dus. Gewoon iets meer met je Fingerspitzengefühl werken. Zo kan het ook.

Ook interessant!

  • Identieke Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
    Identiek gekleurde Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
  • Gestolen Ferrari F50 na 18 jaar teruggevonden
  • Project Fenix is Nederlandse Ferrari F50 hommage
  • goedkoopste Ferrari Marktplaats
    Dit is de goedkoopste Ferrari van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

enzo, f50, Ferrari, snelweg, Video

Vorig bericht: « Bugatti Veyron L’Or Blanc verkocht, rijdt rond
Volgend bericht: Ook in België is de Audi RS4 geliefd bij overvallers »

Lees Interacties

Reacties

  1. gizmothestig zegt

    15 april 2012 om 12:59

    Zou ik niet durven.

    Login om te reageren
  2. midasracer zegt

    15 april 2012 om 13:00

    U:
    1) hebt veel lef
    2) bent F1 coureur
    3) bent levensmoe.

    Login om te reageren
    • meneersander zegt

      15 april 2012 om 16:06

      @midasracer: heeft een aardige bak geld!

      Login om te reageren
  3. Justawheelchairguy zegt

    15 april 2012 om 13:01

    Ik heb al meerdere Enzo’s en F40’s gezien en gehoord, maar nog nooit een F50, man wat wil ik die auto graag in levende lijven aanschouwen, denk dat dat toch wel mijn favo Ferrari aller tijden is, thanks to Need For Speed 3, de laatste leuke NFS!

    Login om te reageren
    • amg77 zegt

      15 april 2012 om 13:13

      @kp92: ja :D speelde ik vroeger ook altijd echt cool was het met alle muziek erbij enzo :D.
      OT: wat is de rede hiervoor om het om een lege snelweg te doen dat helemaal nat is?
      als je zoiets doet doe het dan op droog asfalt…

      Login om te reageren
      • Justawheelchairguy zegt

        15 april 2012 om 18:39

        @amg77: Haha inderdaad, ik had zo’n stuurtje erbij…helemaal kapot gedraaid dat ding!

        Login om te reageren
    • alcantara zegt

      15 april 2012 om 13:20

      @kp92: Je weet niet waar je over praat, NFS3 was helemaal niet de laatste leuke NFS! NFS 4 (road challenge) was minstens zo goed. Om nog maar te zwijgen over NFS 5:Porsche unleashed want dat was mijn favoriet. Jammer dat het alleen porsches bevatte maar wel de perfecte mix tussen arcade en realisme met schademodel, upgrades aan de wagens, schitterende graphics voor die tijd. NFS 5 is de laatste leuke NFS geweest.

      Login om te reageren
      • blacksquad zegt

        15 april 2012 om 13:35

        @alcantara: Most Wanted is de beste NFS, vanwege het speltype blacklist en de bounty

        Login om te reageren
      • Hupke zegt

        15 april 2012 om 16:18

        @alcantara:

        Amen, porsche vond ik ook verreweg de beste. Het heeft lang geduurd voordat spelletjes terug dat level van ‘realisme’ hadden.

        @kp92 bedoel je met NFS 3 de NFS2 special edition want in NFS 3 (hot pursuit) zat geen F50. Daar ben ik wel zeker van.

        Login om te reageren
        • Justawheelchairguy zegt

          15 april 2012 om 20:59

          @Hupke: zou kunnen, is al lang gelden he

          Login om te reageren
      • Justawheelchairguy zegt

        15 april 2012 om 18:40

        @alcantara: Dat jij NFS 4 leuker vond..hoeft niet te betekenen dat ik dat ook vind..

        Login om te reageren
    • james125 zegt

      15 april 2012 om 13:50

      @kp92: in het echt valt hij wat betreft uiterlijk tegen. Hoe hij rijdt weet ik niet, maar ik denk dat een beetje 458 hem wel klopt.

      Login om te reageren
    • HDM zegt

      15 april 2012 om 15:24

      @kp92: weet niet hoor, maar de F40 én F50 hebben nooit in NFS3 gezeten. De F50 kan in NFS2 hebben gezeten, maar NFS3 had enkel een F355 F1 en een 550 Maranello.

      Login om te reageren
      • isobmw zegt

        15 april 2012 om 17:06

        @HDM: zat toch ook een McLaren in?

        Login om te reageren
        • Aquios zegt

          15 april 2012 om 19:51

          @isobmw: Zowel de F1 als de F1 GTR zat erin.

          Login om te reageren
  4. laminaatplaat zegt

    15 april 2012 om 13:08

    Jammer dat die auto filmpjes van 12 Ounces of Awesome altijd zo kort zijn.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      15 april 2012 om 14:47

      @laminaatplaat: Had je nog langer naar een rechtdoor rijdende ferrari willen kijken dan

      Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    15 april 2012 om 13:14

    Dit is alles? Voor rechtuit stampen op de snelweg heb je weinig skillz nodig, probeer het eens op een bochtige landweg met het en der wat slijk.

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      15 april 2012 om 13:21

      @alcantara: kan wel zijn, maar het is wel verekte link, ik kan me nog herinderen dat ik een keer naar bremen ben geweest en het was ongeverer hetzelfde weer als in dit filmpje, en we werden bij oldenburg door 2 auto’s ingehaald, die denk ik harder dan 200 reden, en 10 kilometer verder lagen ze beide in de vangrail

      Login om te reageren
    • midasracer zegt

      15 april 2012 om 14:02

      @alcantara: Ik denk dat je je vergist. Iets meer water onder het linker achterwiel dan het rechter wiel en je gaat al linksaf de vangrail in. Zelfs als je het gaspedaal stabiel houdt. En even een kriebel in je rechtervoet en zonder TC (de F50) ben je het haasje.

      Login om te reageren
    • Pumpstick zegt

      15 april 2012 om 22:01

      @alcantara: Dit is alles? Ja dat dacht ik ook. Als je die vrachtwagen aan het eind van het filmpje ziet rijden ze amper 120 volgens mij.. wow

      Login om te reageren
  6. Vanquish zegt

    15 april 2012 om 13:21

    Briljante wagen, mooi dat ie zelfs in de regen nog gebruikt wordt.

    Login om te reageren
    • CapsLock zegt

      15 april 2012 om 14:52

      @Vanquish: Gezien de gele platen zal dat wel vaker het geval zijn :P

      Login om te reageren
  7. vale46 zegt

    15 april 2012 om 13:25

    Nuja, zo moeilijk is dat toch niet? Zolang je alles heel vloeiend doet kan er weinig mis gaan, toch?
    @Alwood:

    Natuurlijk heeft breder rubber ook meer kanaaltjes voor de afwatering. En hoe harder je rijdt hoe meer water je afvoert. Eitje dus.

    Hoe breder je rubber, hoe meer kanaaltjes, tot daar volledig akkoord. Maar hoe breder je banden, hoe meer water er onder/door je banden gaat. Dus eigenlijk maakt het niet zo veel uit of je nu een bredere band hebt of niet.

    Het grote gevaar in brede banden in de regen zit er in dat je met een groot contactoppervlak zit. Dus je hebt minder druk tussen band en wegdek, wat maak dat je veel sneller te maken krijgt met aquaplaning.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      15 april 2012 om 13:26

      @Alwood: eerste alinea moest een blockqoute zijn uit jouw tekst.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      15 april 2012 om 14:32

      @vale46: aquaplaning is een functie van de openheid van het profiel (profieldiepte en afwatering over de breedte van de band) en, wat velen niet beseffen, de bandendruk. Het is namelijk deze laatste die de grootte van het contactoppervlak bepaald (en niet de breedte)…. Dus een tip als je in hevige reden gaat rijden = maximale toegelaten druk steken en je hebt veel minder last van aquaplaning!

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        15 april 2012 om 17:43

        @Onehp: Klopt niet helemaal.
        Neem nu dat je een auto op fietswielen hebt, die banden moeten een strook van 2cm water verplaatsen. De fietsband zal bijna plat staan door het gewicht, dus een lang maar smal(2cm) contactoppervlak hebben. Dus bij smalle banden mag je dan een vergelijkbare druk hebben, ze moeten maar 2cm water verplaatsen, waar ze bij een brede band, met een vergelijkbare contactdruk 30cm moeten verplaatsen.

        Login om te reageren
  8. norge zegt

    15 april 2012 om 13:25

    Is dit zo speciaal? Doe ik zeker 200 dagen per jaar….

    Login om te reageren
    • agera zegt

      15 april 2012 om 13:43

      @norge: Wel als je dit doet met een Enzo waar de meeste eigenaren er zeer zuinig op zijn.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        15 april 2012 om 15:00

        @agera: …en het relatief meervoudige aan vermogen bezitten dan @Norge ? Kortom, @Norge heeft volkomen gelijk.

        Login om te reageren
  9. tjaam zegt

    15 april 2012 om 13:30

    Prachtige auto. Stampen valt denk ik wel mee, het duurt lang voordat de vrachtwagen dichterbij komt.

    Login om te reageren
  10. agera zegt

    15 april 2012 om 13:38

    Wel respect voor die twee eigenaren. De Enzo is een van mijn favo supercars als ik een Enzo zou bezitten zou ik erg echt zuinig op zijn.

    Login om te reageren
  11. norge zegt

    15 april 2012 om 13:46

    Het grootste voordeel van dit soort regenbuien is dat de auto’s niet afbranden.Dus eigenlijk zijn het angsthazen die hier rijden….

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      15 april 2012 om 13:54

      @norge: Dat beetje water zal het ontbranden echt niet tegengaan.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        15 april 2012 om 13:59

        @alcantara: Zouden de brandweerkorpsen over de hele wereld het dan verkeerd begrepen hebben?

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          15 april 2012 om 16:18

          @norge: Een autobrand ontstaat vaak door kortsluiting, een regenbui gaat die kortsluiting echt niet tegenhouden. En een auto blus je niet met water, water helpt vrijwel niks als er olie bij betrokken is.

          Login om te reageren
  12. rooster zegt

    15 april 2012 om 14:17

    Laat dat “stampen” maar achterwege. veel harder dan 120 zal het zeker niet gaan, wat natuurlijk ook wel zo verstandig is van de bestuurders.

    Login om te reageren
  13. panzerknacker zegt

    15 april 2012 om 14:26

    zo hard gaat dit niet, niet iets wat ik niet na doe in mijn eigen auto ^^

    Login om te reageren
  14. jordy14 zegt

    15 april 2012 om 14:29

    Enzo, F50 en F40. Beste Ferrari’s ooit!

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 april 2012 om 15:43

      @jordy14: Psst 288 GTO en 250 GTO en 250 SWB niet vergeten pliis

      Login om te reageren
      • agera zegt

        15 april 2012 om 16:10

        @norge: Jij bent ook de opa blogger hier :P

        Login om te reageren
        • norge zegt

          15 april 2012 om 16:58

          @agera: Hij zei ooit 8)

          Login om te reageren
      • integralechubasco zegt

        15 april 2012 om 23:24

        @norge: pfff en dan 250 ’tour de france’ er niet bijzetten… de stamvader van de gto serie…

        Login om te reageren
        • norge zegt

          16 april 2012 om 00:15

          @integralechubasco: Die vind ik persoonlijk minder mooi dan een 250 SWB ,minder mooi maar niet lelijk.

          Login om te reageren
  15. bmwpowerm5 zegt

    15 april 2012 om 14:33

    sjonge jonge is dit nu echt bijzonder ze kruipen bijna over de weg

    Login om te reageren
  16. GaIIardo zegt

    15 april 2012 om 14:46

    Haha zo ooi hoe iedereen het hier beter weet of zelfs beter kan :’)

    Login om te reageren
  17. 4991 zegt

    15 april 2012 om 14:46

    Hoe snel rijden die?

    Login om te reageren
  18. paere zegt

    15 april 2012 om 14:50

    Like a boss!

    Login om te reageren
  19. Megakix zegt

    15 april 2012 om 14:59

    En waarom zou je geen 140km/h kunnen rijden in de regen ? Wtf…straks krijgen onze EK-voetballers nog een staande ovatie als ze het hele Wilhelmus kunnen meezingen ?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      15 april 2012 om 15:19

      @Megakix: lol! :D en terecht… best knap als er eindelijk een het hele liedje mee kan zingen.

      Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      15 april 2012 om 15:27

      @Megakix: :lol: Schitterende analogie!

      Login om te reageren
  20. joosthoeve zegt

    15 april 2012 om 15:09

    Snel naar huis rijden, voordat de aquaplanning begint! Hoe sneller, hoe minder tijd op de weg, hoe minder kans.

    Login om te reageren
  21. KaCh1ng zegt

    15 april 2012 om 16:08

    ik reed sneller :P wel met een FWD hatchback incl dakkoffer ;)

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      16 april 2012 om 17:43

      @KaCh1ng: Had je je pet op?

      Login om te reageren
  22. michelF zegt

    15 april 2012 om 16:14

    zo blijven ze wel goed gekoeld! ;)

    Login om te reageren
  23. toyotafortuner zegt

    15 april 2012 om 17:34

    Meneer, u hebt ballen! BAAS!

    Login om te reageren
  24. hacker zegt

    15 april 2012 om 18:20

    Alsof dit aartsmoeilijk zou zijn. Hij rijdt op een bijna verlaten weg rechtdoor en we weten niet hoe snel… Ik ben niet onder de indruk.

    Login om te reageren
  25. pet2r zegt

    15 april 2012 om 19:10

    downforce iemand?

    Login om te reageren
  26. blag zegt

    15 april 2012 om 19:24

    Gelukkig dat het regent want die Ferraris hebben de slechte gewoonte om in brand te schieten … in feite moet je dus ermee in de regen rijden, zoniet is het veel te gevaarlijk

    Login om te reageren
  27. Volvo_440_turbo zegt

    15 april 2012 om 20:47

    Niet echt indrukwekkend, tenzij er spoorvorming is van vrachtwagens, dan zou ik er met zo’n dikke velgen niet willen rijden…
    Ik heb ooit met mijn vorige volvo 480 turbo de 250 aangetikt in de regen toen ik een impreza WRX STI 265pk was aan het volgen, in de bochten moest ik wel inhouden, die Impreza haalde ik wel bij op het rechte stuk… DAT was pas indrukwekkend… Maar ik zou het niet meer doen, toen was ik nog jong en onbezonnen…

    Login om te reageren
  28. xilver zegt

    16 april 2012 om 09:36

    Is toch niets aan… die mensen rijden volgens mij gewoon 120-140…

    Login om te reageren
  29. carbuff zegt

    16 april 2012 om 11:31

    Leuk natuurlijk, maar zo hard lijken ze nou ook weer niet te gaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North