Bam. Audi schopt technici de laan uit

Auteur: , 33 Reacties

Aangezien ook de 3.0 TDI bij Audi 'besmet' is met sjoemelsoftware, kan het vingerwijzen beginnen.

Nu in de Verenigde Staten bekend is geworden dat Audi’s 3.0 V6 TDI-motor betrokken is bij het sjoemeldieselschandaal dat de Volkswagen Group in zijn greep houdt, moeten er koppen rollen. Hoewel Audi het nog met klem ontkent, is de positie van ceo Rupert Stadler volgens de geruchtenmolen onhoudbaar geworden en vliegt de 52-jarige manager binnenkort de laan uit, om vervangen te worden door pennenlikker Dietmar Voggenreiter. Maar zover is het nog niet. Eerst wordt er een tweetal technici geslachtofferd.

Rupert Stadler heeft persoonlijk twee werknemers ‘op non-actief gezet’, wat corporate speak is voor keihard ontslagen. De twee zijn in verband zijn gebracht met de NOx-verlagende sjoemelsoftware die in de 3.0 V6 TDI’s zit, waardoor Audi in de Verenigde Staten nu 85.000 stuks van de A6, A7, Q5 en Q7 moeten terugroepen & fiksen.

Eerder deze week liet een bestuurder van de Volkswagen Groep zich tegen het Duitse Focus ontvallen dat “als Stadler er van wist, is zijn positie eigenlijk onhoudbaar is”. Tegen de media heeft Stadler echter gezegd dat hij aanblijft. Dit gaat dus nog interessant worden. Oh, en als beloning voor het lezen van opnieuw een gezapige stukje sjoemelsoftwarenieuws hebben we HIER een cadeautje voor je.



33 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Triest eigenlijk, technici die gewoon doen wat hun gevraagd wordt worden de laan uit gestuurd, terwijl de mannetjes die de opdracht hebben gegeven en dus eindverantwoordelijk zijn (en daar dus ook royaal voor betaald krijgen) nog gewoon op hun positie zitten.
@motoragent: Ja inderdaad, mensen zoals Winterkorn en Hackenberg zitten gewoon nog op hun oude plek, schandalig!! Oh wait…
@FelixF: Inderdaad. Een ding kun je vw niet verwijten, en dat is dat dat ‘Sauber machen’ niet grondig gebeurd.

De fraude is natuurlijk ernstig, de gifitige uitstoot schandelijk, maar de sündenstolz van vw is best bewonderingswaardig.

@FelixF: Er zitten nog heel wat lagen tussen de technici en de grote bazen in, die allen op hun beurt wel iets van dit gesjoemel af wisten, en het lieten gebeuren. Technici voeren het gewoon uit, die hebben daar geen keuze in.
@motoragent: je kunt het ook gewoon niet doen. Ik heb in mn werk zelden integriteitsissues (ondanks dat ik in een branche en op een positie zit waarbij je die wel makkelijk kunt tegenkomen), maar ben daar altijd op voorhand duidelijk over naar alle partijen. Soms heb je ook een grijs gebied, waarin je de randjes moet opzoeken om ondanks de procedures het juiste te doen, maar bij vw is het echt heel zwart…
@FelixF: ohja? Zit winterkorn dan nog?
@motoragent: ja, in dé wat grotere bedrijven werkt het zo. De grote bazen plaatsen enkele goed betaalde jaknikkers onder zich die dé schokken opvangen als het fout loopt. Ze kiezen voor het geld en kennen meestal ook dé risico’s.
@motoragent: Voorsprong door (techniek) liegen.
Kate Upton for President at Audi!
@White_Lightning: yep. Dan is er in elk geval iets spannends om naar te kijken. Man man man wat zijn de volumemodellen bij Audi’s en BMW’s saaie eenheidsworst geworden de laatste jaren. As boring as watching paint dry…

Als Monica Belluci nou chef de kliniek bij Alfa Romeo wordt, en Dolly Parton bij BMW hebben ze in elk geval passende cheffinnekes.
@fijnkonijn: ik heb liever Doreen Seidel bij BMW. Amerikaans en Duits gaat niet zo goed samen…
En dat allemaal voor een probleempje wat zooooo simpel is op te lossen ..
@lincoln:
die oplossing komt schijnbaar rechtstreeks van tellsell, nieuw roostertje in je inlaattraject en… hey mike, moet je zien….
Top cadeau! Dat mag vaker.
Ze kunnen bij VAG beter de eer aan zichzelf houden en de tent sluiten: Slaapverwekkende designs, slechte betrouwbaarheid, sjoemelsoftware, woekerprijzen etc. Onbegrijpelijk op basis waarvan mensen nog altijd Polo’s en Golfjes blijven bestellen. Als je geld hebt voor een premium auto is het mij al helemaal een raadsel hoe je bij Audi terecht kunt komen.
@riddertevoet: En de arrogante dealers niet te vergeten.
@riddertevoet: ridder te internet zou een betere naam zijn
@riddertevoet: gezien de verkoop cijfers bij VAG denk ik dat er heel wat mensen zijn die je ongelijk bewijzen.

On topic; het is schandalig hoe groot de omvang van de sjoemeldiesel is.
@acizane80: Zeeman, Primark en Wibra verkopen ook enorme aantallen…

Ondanks dat is het ook gewoon meuk voor de massa…
@moveyourmind: hoeveel % van de VAG klanten is tevreden, je vergelijkt appels met peren.
Heb die jiggle echt vaak bekeken.. Kwam pas uur later uit hypnose
De aanpak mag duidelijk zijn inmiddels: 1 of 2 leden van de directie, en een handvol techneuten worden ontslagen. Op papier vervelend voor hen – al weten wij weinig over wat er gebeurd is om de pijn te verzachten. Daarmee zijn de aandeelhouders, juristen en pers weer gelukkig, want de zwarte piet heeft een adres.
De eerste twee keer werkte dat best leuk. Maar doordat het niets uitmaakte op het tempo waarin er nieuwe onthullingen volgden, zal dit middel wel uitgewerkt zijn.
As we speak zit een team paarse broeken en juristen samen op de hei om te bezien wat nu de geloofwaardigheid nog kan oppoetsen.
Hoezo, “het vingerwijzen kan beginnen”? Dat begon al toen ze Winterkorn de laan uit stuurden. Die man zat er nog geen jaar als CEO, dus kon logischerwijs niet als zodanig verantwoordelijk gehouden worden voor gesjoemel dat 8 jaar daarvoor begonnen was. Sterker nog: meneer Piëch onder wiens leiding het hele zooitje in gang is gezet en die begin dit jaar nog persona non grata was bij VAG, die is sinds het vertrek van Winterkorn weer welkom binnen de fabriekspoorten.

Dat ze aan alle kanten (ook bij VW) techneuten de laan uit sturen is nog best begrijpelijk, maar hoe zit het met figuren bij marketing, verkoop en de juridische afdelingen? Die zijn op z’n minst net zo fout bezig geweest, en daar hoor je niemand over…
@potver7: waar heb je het over. Winterkorn was van 2007 tot 2015 CEO van VW. Je verwart de CEO rol met die van de voorzitter van de Raad van Commesarissen. De laatste rol is eigenlijk veel minder belangrijk (eigenlijk staat de RvC op zo’n afstand dat het vaak een nutteloos orgaan is) bij VW was dat anders want Piech was ook grootaandeelhouder.
Ik neem aan dat de technici niet met lege handen worden weggestuurd?
@dutchdriftking: Krijgen vast een fijne kerstbons mee, plus een contractje met baangarantie voor Porsche, Seat, VW, Skoda, MAN, Delphi, Bugatti, Continental, Bentley of Ducati.
Voorsprong door fraude. Dat gaat een keer fout…
Als ik Audi straks kan kopen voor 1 euro, dan maak ik er een penisringen fabriek van
Wacht nog steeds op het volgende Merk dat de boel heeft bedonderd. Zijn zij (de anderen) nou zo slim, of wij (V.A.G.) zo stom?
Zit dat sjoemel motortje ook niet in een Porsche?
Biertje, popcorn, sjoemel vaag……Its weekend!
Ja hoor, nu hebben “wij” het opeens gedaan… Terwijl die stropdassen zo nodig ‘de grootste ter wereld’ willen worden. Die techneuten hebben gewoon alleen hun werk gedaan, om de wens van die pakken te kunnen vervullen.
@trustmeiamanengineer: zeiden ze in 1945 ook,,,,,bevel is bevel…
@norge: Duitsers zijn daar erg gevoelig voor. Loyaliteit über alles.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).