Breek: 3.0 TDI blijkt sjoemeldiesel, ook Porsche betrokken [updated]

Auteur: , 85 Reacties

Uit een zojuist naar buiten gekomen rapport van de Evironmental Protection Agency blijkt dat Dieselgate nog groter van omvang is dan aanvankelijk gedacht. En daardoor is het aantal merken waarin sjoemeldiesels te vinden zijn weer iets gegroeid.

Porsche Cayenne Sjoemeldiesel

Het rapport komt niet van de eerste de beste, de Environmental Protection Agency -kortweg EPA- is een Amerikaanse overheidsinstantie die in september het eerste rapport over het gebruik van defeat devices in VAG-motoren wereldkundig maakte. Ging het in eerste instantie alleen om de 1.2, 1.6 en 2.0 TDI en waren er geruchten over de 3.0 TDI, nu blijkt ook dat blok definitief te beschikken over niet kosjere software.

Het gaat om precies te zijn om de 3.0 TDI, modeljaren 2014 tot en met 2016, in de Volkswagen Touareg, Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L, Q5 en de Porsche Cayenne. Daarmee is het tractormerk sportwagenmerk uit Stuttgart nu ook betrokken bij Dieselgate.

Dat is saillant, aangezien de voormalige Volkswagen CEO Martin Winterkorn werd vervangen door Matthias Müller, voormalig CEO van -je voelt hem al aankomen- Porsche. Dat gaat vast nog een hele soap worden. Sowieso heeft VAG wederom het nodige uit te leggen, aangezien ze na de eerste golf van besmette diesels nooit hebben gemeld dat ook met de 3.0 TDI was gesjoemeld.

Het zou in totaal om ‘slechts’ 10.000 in de Verenigde Staten verkochte auto’s gaan. Het is mogelijk dat deze 3.0 TDI alleen overzees gemanipuleerd is vanwege de daar strengere normen. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of ook in Europa gesjoemeld is met dit blok.

UPDATE: Volkswagen is het overduidelijk niet eens met het rapport van EPA en komt zojuist met het volgende statement:

The United States Environmental Protection Agency (EPA) informed Volkswagen Aktiengesellschaft on Monday that vehicles with V6 TDI engines had a software function which had not been adequately described in the application process. Volkswagen AG wishes to emphasize that no software has been installed in the 3-liter V6 diesel power units to alter emissions characteristics in a forbidden manner.

Volkswagen will cooperate fully with the EPA clarify this matter in its entirety.

*pakt popcorn*

Bedankt lieve tipgevers!



85 reacties

Scheisse! (Toch knap dat ze ook met permanente 4WD de tests wisten te omzeilen…)
@fit4fun: waarschijnlijk gyroscopen die geen G-krachten (acceleratie, deceleratie, bochten) kunnen meten
@audirs3: ze hebben van dat frauderen wel werk gemaakt. Waren ze ook maar zo fanatiek met uitstoot vermindering bezig….Wat akelig dom dit. Iedereen weet dat je beter meteen alle shit naar buiten kunt brengen in zo’n crimineel gebeuren ipv dat de boel maanden door ettert.

Smerig bedrijf en dito management. Dit soort pipo’s de cel in flikkeren is het enige wat echt indruk op ze maakt
@fit4fun: ze moeten juist beloond worden vanwege hun inventiviteit!
@fit4fun: ook leuk feitje in dieselgate: Liefde maakt blind
‘Volkswagen-managers vliegen in weekend gratis naar huis met corporate jet’
© AFP
Er kan nog best wat in de kosten worden gesneden bij Volkswagen. Topmanagers mogen in het weekend gratis en voor niets naar huis vliegen met eigen toestellen van VW. Daarvoor heeft het concern maar liefst tien vliegtuigen.
Volgens Bild am Sonntag heeft een woordvoerder van het in opspraak geraakte concern dat bevestigd. Volgens de woordvoerder hebben alle reden van de raad van bestuur van het Volkswagenconcern, veel bestuurders van de twaalf merken en nog een aantal andere managers dat in hun contract staan.
Voor die vluchten heeft VW een eigen vliegtuigmaatschappij, Lion Air Service, met tien vliegtuigen, waaronder vier hypermoderne Dassault Falcon 7X-toestellen. Hoeveel het grapje kost zegt Volkswagen niet te kunnen aangeven.
Lion Air Service met als hoofdvestiging de Kaaimaneilanden. Mooi, dat scheelt weer belastingkosten.
@fit4fun: http://www.automotive-online.nl/home/6080-tno_fijnstofbeleid_verbetert_volksgezondheid_niet.html
TNO: fijnstofbeleid verbetert volksgezondheid niet
15-04-2009 16:37
Het overheidsbeleid om fijnstofuitstoot terug te dringen, draagt waarschijnlijk niet bij aan een verbetering van de volksgezondheid. In de huidige fijnstofnormen wordt namelijk geen rekening gehouden met de uitstoot van ultrafijnstof. Dat meldt TNO.

Uit internationaal onderzoek zou blijken dat de ultrafijnstofdeeltjes, die kleiner zijn dan 0,1 micrometer, dieper kunnen doordringen in de longen en daardoor meer schade aanrichten. TNO onderzocht vorig jaar de ultrafijnstofuitstoot van een aantal auto’s op een rollerbank, het snelwegverkeer in de Drechttunnel en stadsverkeer in de binnenstad van Rotterdam. Hieruit bleek dat de uitstoot in het verkeer met een factor vijf tot tien is toegenomen.

TNO pleit voor nader onderzoek naar de effecten van het overheidsbeleid op de volksgezondheid. Veel weten we nu dus nog niet maar de met energiezuinige diesels ingeslagen weg is waarschijnlijk een bijzonder schadelijke en doodlopende weg!
@fit4fun: Ook leuk is de discussie op autoweek, vroeger een bolwerk van VAG-adepten. Het gaat er stevig aan toe, 20 pagina’s al: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5486621
Misschien zijn de eisen gewoon wat te streng. Kan ook.
Sjoemelen is niet netjes, maar als het zelfs een groot merk als Volkswagen niet lukt om alles volgens de regeltjes te doen, kun je ook de andere kant op denken.

Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien… ;-)
@swaffelaer: Daar geef ik je wel deels gelijk in. Ja de eisen zijn hoog maar het gaat wel met zijn tijd mee en er dient nog wel rekening gehouden te worden met het milieu. Alleen vindt ik het flauw dat de eisen niet nageleefd worden, want die zijn er niet zonder reden.
@swaffelaer: wat een rare redenatie zeg, denk je nou echt dat de emissie-eisen zo zwaar zijn dat een bedrijf als Volkswagen niet in staat is eraan te voldoen?
@subaru555: dat denk ik wel ja. Of je wil in een 60pk gebakkie rijden, dat willen de meeste niet. Dus een pittige diesel met die eisen kan simpelweg niet. (Of vw kan het niet en de rest wel)
@subaru555: ja, en niet alleen vw niet
@subaru555: ja daar ben ik van overtuigd.

Zojuist op het Duitse journaal ging ook Hyundai nat met de uitstoot van haar diesels op de Amerikaanse testbanken.
@prop: volgens mij heeft Hyundai USA geen diesels.
@swaffelaer: in theorie heb je gelijk. Maar de vraag is: kunnen ze het niet of willen ze het niet?

Ik denk het tweede.
@yupyup:

In praktijk ook ..
We hebben het toch wel over knuppel en hoenderhok toch ??
@swaffelaer: volkswagen kan wel maar ze willen niet. Het is een hele bewuste keus om voor een betere loop van de motor te gaan zodat ze iets voor hadden op de rest. En het is een goedkopere oplossing dan allerlei systemen inbouwen. Alles voor de centen, blijkbaar letterlijk.
@lekbak: tja, als de auto 4000 euro duurder wordt, staat heel Nederland te janken..
@draadloos: JUIST! daar zit het probleem.. de concurenten hebben wel zuinige en schone motoren en zijn daarom 4000 euro duurder. en daarom kopen consumenten die niet maar zo’n sjoemeldiesel. pure concurentie vervalsing dus, en dat is nogal duidelijk, waardoor het lijkt of je zelf een VW sticker op de auto hebt.
@schuimbekje3: eh.. Volkswagens zijn in de regel een tikkie duurder dan hun concurrenten.. Daar klaagt iedereen hier altijd over..
@swaffelaer: “Zelfs” het grote VW lukt het niet zeg je, wie nog meer niet? De andere kant opdenkend denk ik dat jij niet bepaald een hoge dunk hebt van VW als het niet anders kan dan bedriegen. Moet het gesjoemel met de huidige generatie modellen soms nog aan het licht komen?

Zelfs bij het vrachtvervoer -met een nogal discutabele sjoemelreputatie- wordt al jaren aangetoond dat het wel anders kan.
@swaffelaer:
Wat ik vooral niet versta is dat een fabrikant zoals VW niet aan de eisen zou voldoen, maar alle Amerikaanse merken zogezegd wel…
Nochtans die maken toch op bepaalde vlakken ook niet de meest zuinige/efficiente auto’s…
Surprise surprise!!!
Mijn naam zegt het al
Voor Europa maakt het niet zoveel uit
Die passen de uitstootcijfers gewoon aan VAG aan ..
Lekker belangrijk. V6tdi bi-turbo is een top blok, boeit niet dat al die milieuhippies achter je auto meteen een gruwelijke nox dood sterven, hij rijdt fantastisch..
Opmerkelijk dat de Panamera Diesel er niet bij staat. Die gebruikt toch hetzelfde 3.0 TDI blok dat ook in de Cayenne ligt?
@Edge: is die ook met TDI in de VS geleverd dan?
@Edge: geen zorgen, zal ook vast wel vroeger of later komen, alles in 1x prijs geven is namelijk zo saai
VAG is binnenkort helemaal dood.
Wat rijdt onze koning eigenlijk dan, ook een A8 met 3.0 TDI?
@gt500eleanor: 4.2 TDI
@knipperlichtje: loopt stationair bij 120, mooi blok
Ja 1 en 1 is 2. Dezelfde blokken die in een ander merk liggen kan je op je klompen aanvoelen dat er gerommeld is.
Gelukkig maar dat het nú aan het licht komt…

Kunnen ze bij Porsche nog een schadeclaim bij de toeleverancier indienen voordat het te laat is en de boedel al onder de rest van de schuldeisers verdeeld is…
Eerlijk gezegd boeit het me geen reet.
Over 10 jaar blijkt dat alle merken gesjoemeld hebben en zijn we terug bij af.
En sowieso een beetje hypocriet dat Amerikanen lopen te jenken, die proppen het liefst een big block in een smart.
@awesome: het draait ook niet om het milieu. Als ze echt willen kunnen ze veel makkelijker veel grotere winst pakken op dat vlak. Maar dat kost geld en economische groei. Dit is puur een politieke kwestie. Ze zullen wel bang zijn dat Europa teveel macht krijgt en daardoor de grootste werkgever hierzo een beetje inperken. De Europese unie is tenslotte verreweg het grootste handelsblok ter wereld, dus potentieel de machtigste.
Zou Piech hier nou echt niets van geweten hebben? VW heeft nu nog meer uit te leggen dit wisten ze dus ook al heel lang en dachten dat het niet uit zou komen….VAG wilde hoe dan ook diesels in de States net zo’n “succes” als hier.
Ze hebben de instelling van milieu zones iig een grote duw in de rug gegeven. Jammer dat overheden zo soft reageren. Haal al die vieze auto’s van de weg! VW is blijkbaar te groot om bij de strot te grijpen?
@fit4fun:

Nee, Duitsland is simpelweg de Baas in Europa en de EU, zo liggen de kaarten gewoon, President Hollande wordt in Frankrijk al de vice-kanselier genoemd in de pers !
hoe zit het met de 6.0 TDI van de Q7 e.d.?
@Jantje_555: Maakt niemand uit dat die meer uitstoot, het is toch al niet echt de ultieme spaardiesel.
Die blokken rijden wel verdomd lekker. Zeker bij volgas, je voelt de nox eruit spuiten.
Haaaa klote amerikanen,, tis altijd over VAG, ik geloof zeker dat andere merken ook met deze sjoemelsysteem zitten. Dus hou jullie mond eensss. Al meeste wagens die daar worden gebouwd zitten met zo een dikke motoren ,die meer uitstoten dan gemiddeld vag product. Ze kunnen gwn niet tegen dat vag het betrouwbaarste auto’s bouwen en nummer een willen worden.
@tyso44quattro: te veel NOx ingeademd?
@dizono: ja mss wel maar iedere mens geeft recht op zijn eigennmening
@tyso44quattro: Leg jezelf er maar bij neer dat jouw merk straks niet meer bestaat…
@bsxc2: dat denk ik zeker nog niettt audi bouwt momenteel de beste auto’s MIJN mening…..!!!!!!
@tyso44quattro: 1) probeer eens wat feitenkennis te vergaren 2) bijles Nederlands is misschien ook wel een goed idee.
@w0o0dy: ik ben afkomstig uit albanie,plaats van bij les doe ik toch mijn best voor de nederlandse taal of is dat niet genoeg of begrijp je mij niet leer dan eerst lezen.🤓🤓🤓
@tyso44quattro: oké plusje voor de inzet.

Een vriend van me werkt bij een Audi dealer en het aantal problemen per 1000 auto’s is hoog. Hoger dan je mag verwachten van een zogenaamd premium product. Wat voorbeelden?
Navigatie die niet uit het dashboard komt, lekkage als je de achterklep opent, olieverbruik van 1L per 1000km, elektrische ramen met kuren, keyless not entry etc. En dat binnen de (matige) garantie periode bij een nieuwe Audi…


Misschien ook niet gek als je bedenkt dat Audi vooral het onderstel en de body maakt en dat verder bijna alles van derden komt… Maar waarom doen andere merken het dan beter?
@w0o0dy: ja dat is mogelijk, maar ik praat uit ervaring tis mijn derde audi in 11jaar met mijn eerste van 2004audi a4 cabrio 2.5tdi bijna 150000 km gereden nooit probleem gehad juist 120000 distributieketting en jaarlijke onderhoud, 2de was een a4 break 2.0tdi bijna 80000km gereden nooit probleem en nu van 2010 a5 2.7tdi sportback 130000 km ook juist jaarlijkse onderhoud nooit te veel olie verbruikt of toegevoegd ik rij der nog altijd pracht van een wagen en de service dak ga nam zuid gent belgie vriendelijk tot en met….. Chaupeu voor deze groep ,ik blijff zeker nog jaren bij audii
@tyso44quattro: pas maar op, je kwetst zomaar een zekere persoon op autoblog met deze uitspraak 😄
@tyso44quattro: Zeg eens eerlijk, je bent geen dag ouder dan 12 he?
@SimonMc: neen ben 27jaar en ik rij al 10jaar met verschillende audi’s en nu met een a5 2.7tdi 190pk sportback
@tyso44quattro: betrouwbaar ? De laatste jaren continue problemen met benzinemotoren , en garantie , daar hebben ze niks mee te maken …..
@cossie300: ja jong dat benzine gedoe ben ik wel met je eens maar 2015, 3 als betrouwbaar zegt wel veel zeker
@tyso44quattro:

kun je ook roadrunner voor ons nadoen ?

Beep Beep ?
@desjonnies: neen , dat is mijn genre niet ✌🏿️✌🏿
@tyso44quattro: VAG de betrouwbaarste auto’s? De 1.2 TSI van mijn vrouw had na 4 jaar en 50k km een uitgerekte distributie ketting.. Maar een terugroep actie was niet nodig volgens de importeur. Was gewone slijtage…. Echt prut kwaliteit.
Ook een kapotte EGR na 20k km was slijtage trouwens. Nee… Voor mij geen VAG meer. Zelfs mijn Jaguar en Maserati zijn betrouwbaarder.
Mochten ze weer een nieuwe ceo nodig hebben dan ben ik beschikbaar en ik heb absoluut geen bemoeienis met dieselmotoren gehad. Ik doe het zelfs voor minder dan 16,6 miljoen euro per jaar maar niet veel minder natuurlijk.
@kobus1967: ik zou het zelfs zonder loon wel doen. Als ik maar een gangbare ontslagpremie krijg vind ik het best.
@kobus1967:

Je zult het ongetwijfeld beter doen !

En da’s geen grap als ik dit lees !
Goh, verassend.
ik zei vanaf het begin al dat dit ging gebeuren
Sorry, maar hoe hoere-toeterig-stom kun je nog zijn als organisatie?

Ze hebben je al gesnapt met sjoemel software en dan is het simpelweg een kwestie van tijd voordat ze ontdekken dat je 3 liter TDI met eenzelfde soort software is uitgerust.
Je ligt namelijk nogal onder een vergrootglas snap je ?

Als je die niet ziet aankomen als organisatie, verdien je niet beter dan een tweedehands bananen handel ergens in de Caribbean

Ik had onmiddellijk die drie liter slurbo uit de verkoop gehaald om de schade te beperken.
En huilend verteld dat die ook van sjoemel software is voorzien – I am so sorry !!!!-

Het lijkt erop dat de grootheidswaan in de directiekamers van VAG bij lange na nog niet is verdwenen !

Zoiets moet je vooral een Yank flikken: NOT !

Dit gaat een complete slachtpartij worden voor VAG, man man man hoe kun je zo ontieglijk stom zijn !
Zo ongelofelijk dom als dit had ik die Duitsers niet durven inschatten. Wat een blamage dit, en wat gaat dit een hoop tramalant opleveren. Als het eerste deel de mensen bij VAG niet wakker maakte, krijgen ze nu de nachtmerrie variant. Het beetje krediet wat men behield door zogenaamd open kaart met hun onderzoek te spelen, verdwijnt nu als sneeuw voor de zon. En Merkel zal vanavond zelf ook wel een hoop belletjes gaan plegen want dit gaat de Duitse naam kapotmaken. Wij NLers zijn dan nuchter genoeg om een hoop zaken te scheiden van elkaar, heel veel andere landen/volkeren doen of willen dat niet.

Aangezien heel DLD hier last van gaat hebben, houd ik mijn vingers gekruist aangezien onze economie hier helemaal afhankelijk van is.
@ederooij: de eerste indruk is dat dit op de Duitse industrie en economie een ehh positief effect heeft. Er wordt geen auto minder om verkocht.
Niet zo mooi, maar vraag me af hoe mensen die geen autosites bezoeken etc dit interesseert, ik hoor er niemand over.
And the story continues…
Hehe. Eindelijk slaat VW eens terug. Nu gewoon volhouden in ontkenning, zeggen dat de meetmethodes van EPA niet deugen. Er daarna aan gaan twijfelen dat de metingen bij de 2.0 TDI wel correct zijn verlopen. Daarna gewoon beweren dat die TDI’s prima aan de eisen voldoen en EPA aanklagen voor veroorzaakte reputatieschade.
Gezien alle “meetresultaten” krijg ik namelijk de indruk dat NOX helemaal niet betrouwbaar in het “wild” te meten is.
@mashell: Wir haben das nicht ….
@norge: aber aber.
via Android app
@dizono: De Macan niet?
Het is gewoon te mooi om waar te zijn….
Goedzo, keihard aanpakken dat milieu- en natuurhatende Volkswagen! Want dit soort ongehoorde pra…..

Wacht, momentje, ik moet even de open haard wat verder opstoken. *Mikt wat beukenblokken de haard in* Excuus, hier was ik weer:

Want dit soort ongehoorde praktijken moet niet zomaar kunnen! Beetje allerlei troep de wereld in knallen…, hoe durven ze??!!
Misschien is het nu tijd om gewoon open kaart te spelen. Als er steeds meer dingen bekend worden krijgen ze iedere keer weer een klap in het gezicht. Neem gewoon je verlies en begin weer aan een schone lei.
@clarkson: en als het in alle auto’s zit; van audi tot porsche?
@wildbeest: Wat ik zeg. Gewoon eerlijk zijn, en dan aan het herstel werken.
@clarkson: kijk nou eens naar het nieuws vandaag. Er is niet alleen geknoeid met NOX waarden maar ook met waarden waardoor de bijtelling in een lagere categorie valt. Jouw ‘opbiecht’ oplossing is veel te kort door de bocht. Meerdere concerns, meerdere directie, meerdere landen.. Dat gaat niet zo makkelijk.
Wat VAG heeft gedaan is natuurlijk niet goed te praten, maar die Amerikanen zijn natuurlijk echt ontzettend hypocriet wat betreft uitstoot. Dit is echt 1 grote grap
@87sandyd: Het verschil is dat de Amerikanen niet onder stoelen of banken steken dat hun blokken niet de schoonste zijn. VW doet dat wel en loopt nu met een bloedneus.
Goor bedrijf dat vag. En nog ontkennen ook

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).