• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bandjes controleren met Peijs (met een twist)

Auteur: Wouter, gepost 30 mei 2006 om 23:56 – 12 Reacties

Peijs controleert de bandjes

Nee, nee, nee, dit wordt geen saai verhaal over bandenspanning. En dat je die moet controleren omdat je anders een hoger brandstofverbruik hebt. Peijs heeft weliswaar een campagne gestart om de bandjes te laten controleren. Volgens autoscoops.nl kan dat de komende vijf dagen tussen vier uur ’s middags en acht uur ’s avonds, op de grote Shell stations bij Muiden (A1), Breukelen (A2), Woerden (A4) en Schiphol (A4). Ik ga even langs, want ik heb rare slijtplekken op mijn voorbanden en ben erg benieuwd naar de mening van de experts.

Na wat sportiever rijden zagen er mijn bandjes eruit als op de volgende foto’s. Mijn vraag is dan ook: had ik met een hogere bandenspanning dit kunnen voorkomen?

vreemde bandenslijtage

vreemde bandenslijtage

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer

Vorig bericht: « Automaatjes voor de Alfa 159
Volgend bericht: Opel Astra Twintop commercial »

Lees Interacties

Reacties

  1. SimonMc zegt

    31 mei 2006 om 00:33

    Uitlijning van de wielen o.d., bandenspanning heeft hier niets mee te zien.

    Login om te reageren
  2. japio zegt

    31 mei 2006 om 09:22

    probeer eens een paar donuts, burnout, of gewoon driften, na een tijdje zul je duidelijk zien dat je band weer helemaal perfect plat is ;)

    Login om te reageren
  3. supergrover zegt

    31 mei 2006 om 09:51

    denk dat je banden te hoog zijn voor het echt sportieve werk.. Door de grote hoogte kunnen je banden veel vervormen en krijg je dat soort rare plekken aan de zijkant..

    wat voor maat banden zijn het? hoogte breedte? Bv 225/60 oid?

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    31 mei 2006 om 11:40

    je bedoelt de slijtage rond het midden van de band? Dat zou door een relatief hoge “wang” kunnnen komen of door een band die minder sterke zijkanten heeft.. Dan vervormt de band tijdens het nemen van bochten. Hoe harder de band hoe kleiner de vervorming van de zijkant zal zijn, maar als ze te hard zijn dan gaan ze bol staan en slijt het midden van de band ook redelijk snel….

    Login om te reageren
  5. William zegt

    31 mei 2006 om 12:14

    Het is “volgens” AutoScoops.nl en niet “volgen” AutoScoops.nl…

    Login om te reageren
  6. Benny zegt

    31 mei 2006 om 12:26

    Waarvoor zie ik niets bijzonders aan je band.. ? en je wangen zijn wel erg hoog ja.

    Login om te reageren
  7. Zoef de Haas zegt

    31 mei 2006 om 14:31

    Ik zie niets raars. Mijn banden zien er ook altijd zo uit… lijkt mij volstrekt normaal :-)

    Login om te reageren
  8. Ralph zegt

    31 mei 2006 om 16:31

    dit zouden weleens cuppende banden kunnen zijn…

    Van autovisie.nl:
    “….Van een gecupte band is sprake als er een hoogteverschil optreedt in de profielblokken op de schouder van de band. ‘Cups’ lopen schuin en zorgen zo voor een zaagtandvorm. Deze onregelmatige slijtage zorgt soms voor extra afrolgeluid, dat nog het meest lijkt op dat van versleten wiellagers. Gecupte banden kunnen meerdere oorzaken hebben. Een te lage bandenspanning, een verkeerde uitlijning en versleten schokdempers kunnen daaraan ten grondslag liggen, maar ook externe factoren als het weer, het wegdek en het rijgedrag van de bestuurder zijn mogelijke oorzaken. Ten slotte kan een verkeerd type band ook voor narigheid zorgen. Omdat er zoveel verschillende factoren in het spel kunnen zijn, is deze vorm van slijtage een moeilijk grijpbaar fenomeen. Wel is duidelijk dat het probleem vooral de kop opsteekt bij auto’s met voorwielaandrijving. Het zijn voornamelijk de achterbanden van voorwielaangedreven auto’s…”

    Login om te reageren
  9. dekster zegt

    31 mei 2006 om 20:39

    ik denk dat je slijtage komt door het feit dat je geen lage-profiel banden hebt waardoor de zich vervormen

    Login om te reageren
  10. Wouter zegt

    31 mei 2006 om 23:27

    @Ralph: gecupt zijn ze zeker. En de achterbanden ook. Da’s een bekend Alfa probleem door te flexibele ophangbussen in combinatie met de Eagle F1 bandjes. Vanaf 90 maakt het een takke-herrie en boven de 150 hoor je het niet meer. Ik heb mijn excuus dus al klaar voor de KLPD. ;-)

    De foto’s zijn overigens van de voorbanden die na wat sportieve rondjes op een niet nader te noemen locatie wat gesleten waren. De rare randjes zijn er inmiddels al vanaf overigens.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    1 juni 2006 om 23:58

    voor het verhelpen van gecupte banden…. zachtere bandenspanning (0,5 bar onder de ideale spanning volgens de fabrikant zou wel genoeg moeten zijn) en planken! Gewoon ff spinnen en dan is het heel snel een stuk minder dan een iets hardere spanning dan normaal en je merkt er weinig van. Voor leaserijders is dat wel een optie, je slijt de banden dan gewoon wat onregelmatig af en dan zijn ze vlot aan vervanging toe….. ;-)

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    18 juni 2006 om 12:30

    die slijtage is typisch voor een uitspoor (voorwiel aandrijving); ik heb het even gevraagd aan de garagist toen ik een A3 zag met juist dezelfde slijtage

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North