• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Automaatjes voor de Alfa 159

Auteur: Wouter, gepost 30 mei 2006 om 23:38 – 16 Reacties

Alfa Romeo 159 Sportwagon Selespeed


Vroegah toen waren Alfa’s handgeschakeld en achterwielaangedreven. Sterker nog de Alfa 75 had ook een sperdifferentieel voor het betere driftwerk. Alfa Romeo ging met de tijd mee en al een tijdje krijgen Alfa’s de powershots via de voorwielen (en soms via alle wielen) toegediend.

Voor 2000 euro (+ een beetje BPM in Nederland) kunnen de 1.9 JTDm met 150 pk, de 2.4 JTD en de 3.2 V6 worden uitgerust met de zes versnellingen tellende Q-Tronic automaat. De Q-Tronic automaat biedt drie standen (normaal, sport en winter) en de mogelijkheid om “Tiptronic-style” zelf te schakelen. De prestaties blijven nagenoeg gelijk, voor de 2.4 JTD Q-Tronic betekent dat een sprint naar de 100 in 8,4 seconden en een top die 4 km/u lager ligt op 224 km/u.

Voor de 2.2 JTS komt de gerobotiseerde handbak Selespeed beschikbaar voor ongeveer 1.100 euro (via autoblog.it).

Ook interessant!

  • Alfa Giorgio
    Alfa Giorgio platform gaat de 159 achterna
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

159, Alfa Romeo

Vorig bericht: « Lotus 340R hardtop met vleugeldeuren
Volgend bericht: Bandjes controleren met Peijs (met een twist) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Turbopaultje zegt

    31 mei 2006 om 07:09

    Was het vroeger toch mooier autorijden…..

    Login om te reageren
  2. O.D. zegt

    31 mei 2006 om 08:47

    Inderdaad….de goede auto tijd van de 33 en 75. Jammer alleen dat ze toen nog errug onbetrouwbaar waren. Nu ben ik nooit een heel erg grote fan van Alfa geweest, maar de overstap naar voorwielaandrijving heeft het niet beter gemaakt. Gelukkig zie ik het BMW voorlopig nog niet doen (evenals de overstap naar de V6). Of zoals James May het eens zei: BMW believes front wheel drive is the work of Satan. :-D

    Login om te reageren
  3. Kakel zegt

    31 mei 2006 om 09:34

    @ O.D. De goede auto tijd van de 75 kan ik nog begrijpen, maar de 33 was echt een voorwiel aangedreven auto. Het deed overigens geen afbreuk aan de rij-eigenschappen van de 33. Die waren fantastisch, althans, bij die van mij.

    Login om te reageren
  4. Turbopaultje zegt

    31 mei 2006 om 12:03

    @Kakel: zijn nog steeds fantastisch ! En dat voor een concept dat in wezen meer dan 30 jaar oud is…..

    Login om te reageren
  5. William zegt

    31 mei 2006 om 12:16

    Naast de Ford Focus heeft Alfa Romeo trouwens de beste voorwielaandrijvers in huis.

    Login om te reageren
  6. PT zegt

    31 mei 2006 om 12:41

    Waarom heeft de automaat een lagere top snelheid?

    Login om te reageren
  7. Zoef de Haas zegt

    31 mei 2006 om 14:28

    Nu zie ik het: ook diesel is the work of Satan!
    en de lieveling van de markt: de Voorwielaangedreven Diesel Break is het werk van Satan samen met de hulp van al zijn verzamelde helbewoners!

    Login om te reageren
  8. dekster zegt

    31 mei 2006 om 14:47

    ik heb alfa’s altijd mooie wagens gevonden maar zo spijtig van die voorwielaandrijving.

    Login om te reageren
  9. William zegt

    31 mei 2006 om 21:02

    @dekster, zie je dat aan de buitenkant? Of de aandrijving nu van voren of van achteren is, ze blijven even mooi. Het is een utopie dat ‘goede rijdersauto’s’ perse achterwielaandrijving moeten hebben. Je leest teveel boekjes… Bovendien, zoals gezegd, Alfa heeft de beste voorwielaandrijvers. Ford doet ’t ook erg goed met de Focus.

    Login om te reageren
  10. Kakel zegt

    1 juni 2006 om 10:54

    @ PT De automaat heeft een lagere topsnelheid om dat de automatische bak zwaarder is dan de handgeschakelde bak. Hoe zwaarder hoe langzamer.

    @Turbopaultje Idd, nog steeds fantastisch. Denk nog steeds met weemoed terug aan mijn 33. Fantastische wegligging en dat opwindend boxer geluid! En dan had ik nog maar een 1.4 tje…..

    Login om te reageren
  11. PT zegt

    1 juni 2006 om 12:43

    @ Kakel – Helder….

    Login om te reageren
  12. Kakel zegt

    1 juni 2006 om 15:18

    @ PT No problem….

    Login om te reageren
  13. Turbopaultje zegt

    2 juni 2006 om 00:57

    @ Kakel: Ja. zelfs een 1.3 liep als de brandweer.

    Moest in die dagen in mijn 75TS echt flink trappen om die std. 1.7 van mijn broer op binnuhweggetjes op afstand te houden…. :-)

    Nieuwe 159 is ook bijzonder ok voor een FWD (=best of class). Ben er mee op de Ring geweest en heb daar vrij eenvoudig allerhande tuig om de oren gereden….. ;-)

    Login om te reageren
  14. Marc zegt

    4 juni 2006 om 17:21

    Een automaat heeft geen lager topsnelheid vanwege het gewicht! Dit komt doordat een automaat een vloeistofkoppeling heeft, deze heeft altijd een lagerrendement dat een gewone koppeling. Vanwege dit verlies zal er minder, een klein beetje, vermogens output zijn! dus ook een lagere topsnelheid!

    Login om te reageren
  15. Hans zegt

    22 november 2006 om 14:45

    Zijn er al mensen die een (eigen) rijervaring met de 159 2.4 JTDM met de
    Q-tronic automatische versnelling. Tevens ben ik geïnteresseerd in de (rij)ervaring van mensen die hun 159 2.4 JTDM hebben laten ‘chiptunen’.

    Login om te reageren
  16. Wimpie zegt

    26 mei 2008 om 11:55

    Mijn broer had eerst een 145 met een 1.4 boxer. Voorwielaangedreven en wel, een echt race-monster! Alfa’s: Prachtig!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North