• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Barnfind Aston Martin met de motor van een Lada

Auteur: Dizono, gepost 13 december 2015 om 23:01 – 15 Reacties

Aston Martin DB2/4


Gevonden in een stoffig schuurtje: een pre-1959 Aston Martin vol Russische onderdelen, tot de motor aan toe. Dat schuurtje kan natuurlijk maar in één land staan.

Als Pablo in 1958 de sleutels van zijn Aston Martin DB2/4 krijgt is hij de gelukkigste man van heel Cuba. Pablo heeft een goedlopende sigarenfabriek maar heeft desalniettemin lang moeten sparen om zijn favoriete sportwagen in Engeland bij de fabriek te bestellen. De eerstvolgende jaarwisseling zou echter een hoop veranderen voor Pablo en zijn landgenoten. Die nacht pakken de troepen van Castro, Cienfuegos en Che Geuevara de macht en als op 1 januari 1959 de zon opkomt, heeft het land een nieuw bestuur.

De Verenigde Staten en Europa verbreken alle economische banden. In eerste instantie vind Pablo dat niet zo erg, zo weet hij zeker dat hij de komende tijd in de mooiste auto van het eiland rijdt. Na verloop van tijd begint de auto echter wat kuren te krijgen, maar onderdelen zijn niet te krijgen of te bestellen. Met kunst en vliegwerk wordt de auto lange tijd rijdend gehouden, totdat de krukas via het blok naar buiten komt.

Pablo overweegt om een van de nog overgebleven en werkende Amerikaanse V8’en aan te schaffen, maar beseft al snel dat dit onbegonnen werk is. Ook voor deze motoren zijn immers geen onderdelen meer te krijgen. Met pijn in zijn hart geeft hij zijn vaste monteur de opdracht de amechtige viercilinder uit een Lada 1200 in het vooronder van de Britse sportwagen te lepelen.

Dicht bij de waarheid

Waargebeurd verhaal? Waarschijnlijk niet, maar de waarheid zal er waarschijnlijk ook niet mijlenver vanaf liggen. Jonathan Ward, eigenaar van de bekende Amerikaanse 4×4-specialist ICON komt de Aston Martin tijdens een bezoek aan het eiland op het spoor. Ergens in een krakkemikkig schuurtje staat de Aston zijn dagen te verslijten. Gebutst, roestend en niet alleen met de motor van een Lada, ook het dash en vele andere onderdelen zijn van Russische makelij.

Ondanks de enorme bedragen waarvoor klassieke Aston Martins tegenwoordig van eigenaar wisselen, ook de barnfinds, zou restauratie van dit exemplaar zomaar eens financieel onaantrekkelijk kunnen zijn. En eigenlijk zou het ook zonde zijn om dit exemplaar te restaureren. Deze moet gewoon zo het museum in gereden worden, als het even kan met schuurtje en al. Stiekem hoop ik dat Evert Louwman meeleest en nu al een ticket naar Cuba aan het boeken is…

Het complete verhaal van Ward check je bij Road and Track. Met dank aan @uncivilsum voor de tip!

Ook interessant!

  • Aston Martin hypercar
    Aston Martin hypercar krijgt Mercedes motor
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, barnfind, cuba, db2, db2-4, Klassiekers, Lada, roest, stof

Vorig bericht: « Ferrari/Dino 308 GT4: de meest onderschatte Ferrari
Volgend bericht: Ferrari 458 total loss bij megaklapper op A16 [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    13 december 2015 om 23:04

    Misschien geven alle gaten in de kofferklep uitsluitsel?

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    13 december 2015 om 23:08

    Misschien wel de best Aston die er is..

    Login om te reageren
  3. beefcake zegt

    13 december 2015 om 23:18

    Dan toch liever een Lada met de motor van een Aston Martin.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 december 2015 om 23:40

      @beefcake: hmm… een beetje zoals de mannen van Top Gear dat ooit ergens in 2002 deden, met een Lada Riva (2105) die onder handen werd genomen door de technici van Lotus.

      Jammer dat de opnamen hiervan steeds van YouTube afgejorist worden.

      Login om te reageren
      • Joost zegt

        14 december 2015 om 10:03

        @RRRobert: Mooi stukje TV was dat idd! Zou het graag nog eens terugzien!!!

        Login om te reageren
      • YouRockMyWorld zegt

        14 december 2015 om 11:54

        @RRRobert: @ijoost:

        http://www.nowvideo.sx/video/50afb21ad13c8

        Misschien een beetje irritant met die pop-ups, maar daarna is het wel te doen.

        Ik heb alle afleveringen ook wel op de computer staan, dus als jullie willen, dan zou ik er nog een mp4tje van kunnen maken.

        Doei!

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          14 december 2015 om 20:13

          @YouRockMyWorld: thanks!

          Login om te reageren
      • YouRockMyWorld zegt

        14 december 2015 om 12:10

        @RRRobert: @ijoost:

        WeTransfer-linkje bedoel ik :)

        Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    13 december 2015 om 23:20

    Gewoon laten staan en het tot kunstwerk betitelen. Dit verbeeldt prachtig hoe zelfs grote iconen uiteindelijk vergankelijk zijn. (Al heeft communisme ook deze auto een flink handje geholpen)

    Login om te reageren
  5. mgmgb zegt

    14 december 2015 om 00:10

    Voor Amerikaanse auto’s bestaan al restauratiebedrijven op Cuba die de overleden V8’s en Dynaflow Transmissions nieuw leven in blazen met (peperdure) gesmokkelde originele onderdelen voor de nieuwe elite die drijft op toeristenpeso’s. Kwestie van tijd voor ook dit soort auto’s aan de buurt zijn. Exporteren is streng verboden, maar op Cuba zelf restaureren kan wel. Vergeet niet dat arbeid daar spotgoedkoop is, onderdelen laten reproduceren (bij een goede draaibankwerker, plaatwerker, enz) is mogelijk en kan ook gewoon rendabel zijn. Een nieuwe Peugeot 208 kost daar zo een dikke ton. Voor dat geld kom je op Cuba een heel eind met een veel stoerdere classic. Als je maar wilt, en maar harde valuta hebt.

    Login om te reageren
  6. rulefollower zegt

    14 december 2015 om 01:05

    Ik heb nog wel ergens een foto liggen van een W121 (190 SL van voor 1959) die ik daar 15 jaar geleden tegen kwam. Rijdend gemaakt met alles wat voor handen was. Vraag me af waar ie nu is.

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    14 december 2015 om 08:07

    Inderdaad een museum waardig object. Niets meer aan doen zo. Een soort symbool van en eerbrtoon aan het automobiele vernuft van Cuba.

    Login om te reageren
  8. phdg zegt

    14 december 2015 om 09:47

    Zeker eens kijken naar Cuban Chrome op discovery channel, als er eens een rustige moment is op autoblog!
    Schitterend hoe inventief deze mensen soms kunnen en moeten zijn.

    Login om te reageren
  9. e1000bmw zegt

    14 december 2015 om 14:36

    Van alle Russische/USSR-mogelijkheden pakte hij een Lada….

    Login om te reageren
  10. citroenvisa zegt

    14 december 2015 om 19:13

    * vindt pablo, *kunst- en vliegwerk, *dagen te slijten.
    Verder en fijn verhaaltje :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North