Ferrari/Dino 308 GT4: de meest onderschatte Ferrari

Auteur: , 52 Reacties

In rijtjes met beste of mooiste Ferrari's kom je de 308 GT4 nooit tegen. Volledig onterecht, als je het mij vraagt en ik zal je vertellen waarom.

Mocht ik ooit de intentie hebben een Ferrari te kopen, dan mag ik mij gelukkig prijzen met het feit dat de 348 TB, 400 GT en 308 GT4 tot mijn favorieten behoren. Het zijn, op de Mondial na, waarschijnlijk de minst geliefde Ferrari’s. In dit geval wil ik een lans breken voor de 308 GT4, aangezien die auto om meerdere reden door velen wordt afgedaan als een minderwaardige Ferrari. Niet alleen omdat hij zijn leven begon als Dino, maar ook omdat sinds de 250 GTO geen enkele straatlegale Ferrari niet door Pininfarina is ontworpen, behalve de 308 GT4. Toch zijn er ook heel veel redenen om juist wel van de 308 GT4 te houden.

Het verhaal van de 308GT4 begint eigenlijk met de introductie van de eerste Dino 206 GT in 1968. Na de dood van Enzo’s zoon Dino in 1956 dragen alle door zijn zoon mede ontwikkelde V6-motoren de naam ‘Dino’. Eerst liggen die blokken enkel in racewagens, een wijziging in de reglementen zorgt er voor dat de motoren ook gehomologeerd moeten worden met straatauto’s. Ferrari schakelt de hulp in van Fiat en beide merken brengen Dino’s uit met de 2.0 V6. Daar waar Fiat’s Dino wordt gesierd door Fiat-logo’s, zoek je op de 206 GT tevergeefs naar Ferrari-logo’s. Het verhaal gaat dat Enzo Ferrari de goede naam van zijn twaalfcilinders niet te grabbel wil gooien met een relatief betaalbare (en heftig roestende) sportwagen met V6. Ook diens opvolger, de verbeterde Dino 246 GT draagt nooit het steigerende paard.

Ferrari 308 GT4

Ferrari besluit voor de volgende Dino af te stappen van de ondertussen wat verouderde V6 en voor het eerst een achtcilinder te ontwikkelen. Verder wil Ferrari van de 308 GT4 een 2+2 maken in plaats van een pure tweezitter zoals zijn voorgangers. Volgens sommigen krijgt Bertone de opdracht een koets te tekenen omdat de opdracht voor een 2+2 met dwarsgeplaatste V8 achterin zo moeilijk is dat ze het huisdesigner Pininfarina niet aan willen doen. Volgens anderen was Pininfarina juist woedend dat nota bene een designstudio uit dezelfde stad de opdracht kreeg van Ferrari. Hoe het ook zij, het was uiteindelijk de bij Bertone werkzame Marcello Gandini die de 308 GT4 op papier zette.

Gandini, in mijn ogen de beste autodesigner ooit, tekende een strakke en wigvormige auto die sterk brak met het design dat we tot dan toe van Ferrari en de Dino’s gewend waren. Geen klassieke schoonheid als de 246 GT of de 250 GT wellicht, maar wel een lekker eigenzinnig ontwerp waarin invloeden van Gandini’s Stratos en Countach zichtbaar zijn. Daarnaast lukt het om achterin niet alleen een V8 een plekje te geven, maar ook nog wat ruimte over te houden voor twee kleine zitjes en een bagageruimte.

Ferrari 308 GT4

Mocht je de koets van de 308 GT4 desalniettemin niet kunnen waarderen, stap dan vooral in. Niet alleen heb je door de dunne raamstijlen en de lage neus een perfect zicht op de weg, ook kijk je tegen een van de mooiste dashboards aan die Ferrari ooit in een auto schroefde. De instrumenten zijn gevat in een drietal aluminium panelen die zich kunstig in een boog achter het fraaie ranke stuurwiel buigen. Schakelen gaat met de klassieke Ferrari-pook met het bekende chromen schakelpatroon.

Met die klassieke pook en een drietal pedalen ben je de baas over een 2927 cc metende V8, dankzij vier Webers goed voor 255 pk en een waanzinnig lekker geluid. Speciaal voor de Italiaanse markt, waar over auto’s met een cilinderinhoud van meer dan twee liter dubbel zoveel BTW betaald moet worden, ontwikkelt Ferrari een 1991 cc-metende variant van dat blok. Een van de kleinste V8’en ooit in een productieauto geleverd en goed voor een wat magere 170 pk.

Zoals gezegd komt de 308 GT4 in 1973 op de markt als Dino. In 1975 introduceert Ferrari de technisch sterk verwante 308 GTB, zij het met een door Pininfarina ontworpen koets (die in eerste instantie van glasvezel is, de nu zeer gewilde ‘Vetroresina’) en slechts twee zitplaatsen. Nu het Ferrari-logo niet langer is voorbehouden aan straatauto’s met twaalf cilinders, mag ook de Dino 308 GT4 binnen afzienbare tijd het befaamde logo dragen. In mei 1976 is het zover en krijgt de auto eindelijk de logo’s die het verdient.



52 reacties

Van de zijkant gezien heb ik die achterkant nooit mooi gevonden. De lijnen kloppen niet imho.
@fijnkonijn: En wat vind je van de achterkant gezien van de zijkant?
@csx3000: Oh nee van de onderkant bedoel ik en dan van de bovenkant.
@csx3000: wat?

Ik refereer naar het “achterste stuk” van de zijkant. Het deel na de C-Stijl. Daar zit zo’n rare knik in dat de lijn breekt.

Laat maar…
@fijnkonijn: Juist die eigenzinnige vormgeving van de achterkant geeft het model z’n karakter. Zonder dat knikje blijft er een fraaie, maar vrij anonieme jaren-70 sportwagen over.
In het geel graag !!!!!!!!
In het donkerblauw en in het zwart zoals op de foto’s vind ik het een mooie auto.
Een hele mooie wagen..
Een hele lelijke wagen . .
@cpp1: Wat een compliment voor Ferrari van een Audi liefhebber…
@csx3000: Nou nou. Ik vind ‘m gelukkig wel mooi.
@csx3000: er staat op m’n kentekenbewijs: Merk Quattro. Worden gebouwd door Quattro GMBH. 6031 stuks in totaal om precies te zijn en slechts een paar handen vol geleverd in Nederland…mocht het je interesseren ;).

Verder ben ik geen die hard Audi fanaat zoals jij insinueert. Verre van zelfs. Vind een auto leuk of niet, merk interesseert mij verder niet zo veel. Maar deze Ferrari is imo gewoon echt hondslelijk en niet leuk. Drukte me net nog enigszins eufemistisch uit namelijk…

@cpp1: al draagt een aap een gouden ring,…
Des te ouder hij wordt des te mooier hij wordt. Begin deze steeds meer te waarderen. Vroeger (als kind) vond ik het maar een lelijk ding net als de latere Mondial.
@potjak: Dat heb ik ook, misschien ligt het eraan dat je dit model bijna niet meer ziet en dat je met alle andere Ferrari ’s wordt doodgegooid.
Schattig karretje.
De deurgreep deed me denken aan de Lotus Esprit:

http://srv2.betterparts.org/images/lotus-esprit-11.jpg

Dezelfde maar dan omgedraaid,
@csx3000: mooier dan een 308!
@csx3000: Die van de Esprit komen van de Morris Marina / Austin Allegro, die van de 308 van de Fiat X1/9 (en zaten ook op de Stratos).
Helaas, voor een 3l op carburatori gaan de prijzen alweer tegen de ton.

Een duelitri daarentegen is nog wel te hebben. Maar ja die klinkt wel heel mooi maar ja, is wat minder snel.
Ook bij deze geldt weer, hoe vroeger hoe beter voor de cententellers, hoe later hoe beter voor degenen die hem echt willen inzetten voor serieus gebruik want hij heeft wel een tweetal updates gehad..

Een vroege (herkenbaar aan de zichtbare mistlampjes), met de dino embleempjes, originele FIAT velgen, net interieur, goede kleur (niet in rood), was ik sinds een paar jaar naar op zoek maar is nu helaas, investeringstechnisch niet zo interessant meer want duur.
Maar zeg nou eens eerlijk, Is toch van de zijkant net een luxe versie van de lancia stratos? Schitterende auto..
@nord: Dus je bent te laat.

Blijven dromen.
@csx3000: U kunt hem nu ook aanschaffen maar dan bent u een dievegge van uw eigen portemonnaie..
@nord: ik wou het net gaan zeggen en @dizono uit de droom helpen, maar je was me voor.

Er is echter nog een oplossing: compressor op de 2liter zetten.
Een 400GT vind ik ook prachtig.
Maar persoonlijk zou ik geen goede reden kunnen vinden om een 348 liever te hebben dan een F355.
Maar goed, het blijft een lelijk hok
@goodolddays: Maar wel mooier dan een ouwe 5 serie,
@csx3000: hoho, nu moet je gaan oppassen, hè! 😉 De E12 was een hele mooie auto.
En toch niet voor niets de minst geliefde Ferrari. Wat een lelijk hok!
Er is zeker niets mis mee, maar als ik mag kiezen dan toch een 356….
Tja, mensen met beschadigde smaakpapillen noemen dit wellicht een lelijke auto. Ik daarentegen vind het een van de mooiste strak gelijnde ontwerpen. Natuurlijk haalt ook dit model de klasse van de Muira niet, maar je hoort mij nu of straks niet klagen als ie hier op de oprit komt te staan.
@roppp: Jij hebt helemaal geen smaakpupillen of verklaar je jezelf nou echt een omhoog gevallen desillusionist ?
Wat zijn smaakpupillen?
@sir_smokalot: Iets met eten. Heeft niets met auto’s te maken..
@dawwg: smaakpupillen, net zoiets als hersensellen.. Je hebt ze wel of je hebt ze niet.. ;)
Een prachtige Ferrari, die als Dino evengoed een moeilijke start maakte. Hij moest met zijn hoekige styling opboksen tegen zijn prachtige voorganger. Tests bij de introductie waren niet erg lovend: er werd gezeurd over van alles, tot en met de matig werkende airco. Maar hij wordt alleen maar mooier en ongetwijfeld gaat ook van deze Dino de prijs snel omhoog, helaas.
LaFerrari is ook niet ontworpen door Pininfarina als ik mij niet vergis :).
Heel wat jaren geleden reed ik in mijn Fiat 127 door de Van Woustraat en kwam achter een 308 Dino te staan bij het verkeerslicht. Mijn ramen trilden van de uitlaat van de Dino, zal het nooit vergeten.
@ab1963: Mijn eerste wagen was een 126.. 53 seconden nodig om zichzelf naar de 100 te sleuren. Was dan ook z’n topsnelheid, mis hem wel…
Zeker geen lelijke Ferrari maar het had ook zo de Hyundai coupe voor die tijd zijn geweest.. Achja..
De 308 GT4 had ook een stiefzusje via Bertone.
Lamborghini’s Urraco was namelijk gebaseerd op hetzelfde basis ontwerp. Ook met dwarsgeplaatste V8.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ef/Lamborghini_Urraco_P111_%28France%29.jpg
Erg mooie wagen. En een lekker stukkie!

Had er afgelopen september nog 1 gespot (een 208 weliswaar): http://static.autojunk.nl/pictures/2015/0809/085715/ferrari-dino-208-gt4-2_02.jpg
Mag wel wat gezegd worden over de rijeigenschappen…

https://www.youtube.com/watch?v=SZ9s3P34v9s
“Gandini, in mijn ogen de beste autodesigner ooit…”

Inderdaad. Megaheld die Marcello.

Maar of hij op deze creatie ook bijzonder trots was…Ik weet het niet, een paar jaar geleden had ik zeker gezegd nee, maar na het zien van de gelikte beelden van petrolicious https://www.youtube.com/watch?v=UMjUxqOWNSs heb ik die mening al wat bijgesteld.
Zoals ik een paar weken geleden schreef, is de 308 GT4 Dino (en de 208 versie) helemaal niet meer zo onderschat of ondergewaardeerd als een jaar of twee geleden. Ze stijgen daarom enorm snel in waarde: http://ragasto.plazilla.com/page/4295179857/wat-is-er-aan-de-hand-met-de-ferrari-308-gt4-dino-enorme-prijsstijging
Veel leesplezier!
@ralph_stoove: tegenwoordig stijgen alle klassiekers snel in waarde. Heeft wat met de lage rente, de wispelturige beurs en de niet meer zo hoge goudprijs van doen.
@mashell: klopt zeker, maar praktisch een verviervoudiging in amper twee jaar tijd is toch wel absurd…
Deze zullen over een paar jaar ook wel niet te betalen zijn!
@dizono, ik zou toch de Mondial overwegen. Alleen de kenner weet dat het een eigenlijk een minderwaardige Ferrari is waarvoor je – relatief – weinig geld voor neergeteld hebt. ;) En zolang je ermee cruiset, vallen de matige rijeigenschappen ook niet op. ;)
ik kocht een rode 308 gt4 in de zomer van 2014, bouwjaar 1974 serienummer 08206 met motornummer 0078. De auto leek in aardige staat, een beetje werk aan de deuren en dorpels, een beetje rook uit de motor, een beetje uitgelubberd interieur.
De restauratie duurde uiteindelijk tot voorjaar 2018, met een complete herbouw van de stalen carrosserie, motorrevisie, nieuw interieur. Economisch slaat dit nergens op, maar hij is prachtig geworden! En rijdt inderdaad fantastisch..
Dino is nu giallo modena, zwart interieur, en ik sta trots op hetconcours Het Loo eind juni.
Kan ik hier foto’s plaatsen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).