
Ook grindbak-artiest en F1-held Jos Verstappen was aanwezig in zijn A1GP bolide. Aan het eind van het parcours moesten de bandjes nog even opgerookt worden. Voor de goede orde Jos the Boss kwam aangereden van rechts en flipte zijn oranje racert al vast achterstevoren.
Erg veel ruimte was er niet, maar genoeg voor regenkoning Verstappen. Op een half metertje afstand van een rode Corvette die als pacecar fungeerde, zette Jos zijn handtekening op het asfalt. Grootse autobeheersing of geluk?
Aan het eind van de serie foto’s komt Jan Lammers in een geleende A1GP bolide het beeld in gegleden.
Ik zou niet zo dichtbij durven staan als Verstappen truukjes met zijn auto uithaalt. ;)
Ik snap de aantrekkelijkheid niet van al deze presentaties. Balkenende verregend zien is leuk. Maar al dat spelen met raceauto’s zonder dat er geracet wordt is toch beetje raar. Raceauto’s horen te racen.
Ik hoorde Olaf Mol vertellen dat een F1 bolide van 0-200-0 in 4,5 seconde doet. Heb ik dat goed gehoord: 200 of was het toch honderd… toch ongelooflijk snel.
En Jos, waarschijnlijk 90% ervaring, 10% geluk… want hij kan toch echt wel goed rijden, getuige de A1GP.
olaf mol had het over point 8 start van 0- 100kmh in 0.8 sec
dus dat 0-200kmh zal wel ongeveer kloppen
Was wel leuk om te zien hoe z’n baas, ons aller Jantje Lammers, bijna een A1 GP in de vangrails drukte ;-)
@Klaas: Het is toch prachtig dat je dan zo’n grote verscheidenheid aan race-auto’s langs ziet komen op de openbare weg…
Wat ziet die bak er in ’t oranje toch lekker uit.
wat zien ik daar op de achtergrond: een Seat Leon met de optionele bodykit :shock:
prachtig ding :D
alleen jammer dat die oranje F1 ervoor staat :?
tenslotte was de donut van CA mooier :D
maar gelukkig gaat het niet om donuts, en is Verstappen een betere coureur ;)
KNEUSJE Mol zei 0-100 en weer naar 0 in 4,5 seconden
Idd die verstappen stal wel de show (zonder schade dit keer)
@ EVO volgens mij zei hij ook 0-200-0 in 4,5 sec… En als zo’n wagen van 0-100 gaat in .8 seconden, is dat nog best aannemelijk…
0,8 seconden naar 100… ?
hoe kan dat nu?
onzin!! dan hangen de piloot zijn ogen ergens in zijn hypothalamus..
Het leek mij ook al erg snel, op de Engelse Wikipedia-pagina staat 0-100 kph in 1,9 sec, wat denk ik realistischer is…
Forward acceleration
The 2006 F1 cars have a power-to-weight ratio of 1250 hp/tonne (930 W/kg). Theoretically this would allow the car to reach 100 km/h in less than 1 second. However the massive power cannot be converted to motion at low speeds due to traction loss, and the usual figure is 2 seconds to reach 100 km/h. After about 130 km/h traction loss is minimal due to the combined effect of the car moving faster and the downforce, hence the car continues accelerating at a very high rate. The figures are (for the 2005 Renault R25):
0 to 100 km/h: 1.9 seconds
0 to 200 km/h: 3.9 seconds
0 to 300 km/h: 8.4 seconds, may be slightly more or less depending on the aerodynamic setup.
The acceleration figure is usually 1.4 g (14 m/s²) up to 200 km/h, which means the driver is pushed back in the seat with 1.4 times his bodyweight.
@m5
dat is onmogelijk, een mclaren F1-wagen doet 0-100 in 2.3 sec
Onze grote vriend Olav Mol had het over een ‘point 8’-start. Maar goed zo betrouwbaar is hij nooit geweest…
Kwaadaardige specs heb je daar Franqie!
En ja het was 100 procent geluk!
Geluk? Nah, die gasten weten wel wat ze doen hoor. Vorig jaar in R’dam ook zo’n maneuvre, weet niet meer wie het was, maar volgens mij op 20cm van de vangrail met z’n achterkant.
ik weet niet of het klopte wat olaf zei, maar hij zei toch echt. 0-200 en terug in 4,5 sec,
@sacha: Volgens mij bedoel je die manoeuvre van Doornbos, heel link wat die deed met z’n F1… Maar wel briljant.
Grootse autobeheersing of geluk?
ik seg beheersing
wat is eiglijk de topsnelheid van een aigo auto? en van f1?
als je weet dat coureurs op dit niveau rondje na rondje op 0,3 sceonde nauwkeurig rond kunnen rijden dan hoeven we het toch niet meer over geluk te gaan hebben? Kom op nou…. 20 jaar race ervaring en een enorme hoeveelheid talent zijn genoeg op dit soort stunt uit te kunnen halen zonder brokken.
@Koen: BAR heeft dit jaar het record voor een “gewone F1-auto” naar ongeveer 400km/u gebracht. De A1GP auto’s zijn een stuk langzamer, maar 330 tot 350 zal waarschijnlijk wel haalbaar zijn.
@w0o0dy
ja, maar dan zonder de achtervleugel
@dekster
Hoe wil je dat doen. Er moet altijd wel ee achtervleugel opzitten. Anders gaat de auto echt alle kante op.
@iedereen ik lolde maar, ik weet dat het wel een ervaren rijder is; en het wel kan doen mogelijk maken (donuts).
nee dekster door de downforce gaat die dan een stuk minder.
@Rens: BAR had de achtervleugel vervangen door een soort haaienvin.
Ik dacht dat er op Autoblog ook een stukje over stond, maar ik kan hem zo snel ff net vinden…
En hier nog een (ietwat klein) plaatje:
@ dekster klopt maar olav had het zeker weten over 0.8 sec naar de 100 maar
maar dat kan natuurlijk nooit
Appelmoes zegt Olav Rules! Deze man heeft altijd gelijk. En als ie geen gelijk heeft heeft ie toch gelijk. Als hij zegt dat je dat 0-400-0 in 5.3 seconden doet geloof ik het ook!
een f1 doet ook van 0 naar 200 naar 0 binnen
de 10 seconden.. geen idee hoeveel precies,,
iemand die het wel ergens heeft?
Geef een F1 4-wiel aandrijving en die dingen gaan nog een halve second sneller naar 100. mja, mag niet.
Een F1 auto doet 0-100 in 2.5 seconden en 100-200 in 2.3 seconden. 0-200 in dus iets minder dan 5 seconden. 0-250 in minder dan 7 seconden. Daarboven gaat het wat minder vlot door de energievretende downforce op de vleugels. De kwart mijl wordt afgelegd in 9 seconden bij een eindsnelheid van 270 km p.u. De auto is op de kwartmijl dus best ook heel snel.