
Ben je er nog steeds niet van overtuigd dat de nieuwe M5 een V8 met een paar turbo’s onder de motorkap krijgt? Luister dan maar eens goed naar deze spyvideo!
Zelfs iemand met hele slechte oren hoort overduidelijk het enorme aanzuiggeluid van de turbo’s, dat belooft dus het nodige spektakel voor de productieversie! Nu we weten dat er onder de motorkap een V8 met dubbele turbo’s ligt kunnen we speculeren over zaken als vermogen, inhoud en prestaties.
De meest voor de hand liggende optie zou de 4.4 TT V8 (555 pk, 680 Nm) uit de X5 M/X6 M zijn of een lichtjes aangepaste variant daarvan.
Een andere mogelijkheid die wordt genoemd is een direct ingespoten 4.8 liter TT V8 met zo’n 600 pk. Ook zou de M5 voorzien worden van een soort van KERS systeem zoals we dat kennen uit de Formule 1.
Een ander vraagteken rondom de aandrijflijn van de nieuwe M5 betreft de transmissie. Gaat BMW voor een (8-traps?) DCT (double clutch) zoals in de M3 (7-traps) of wordt het toch een automaat zoals in de X5 M/X6 M? Een SMG transmissie zoals in de huidige M5/M6 wordt gebruikt lijkt in elk geval uitgesloten. Waar zet jij je geld op in? (via: bimmerfile.com)
Als ze het echt goed willen doen gaan ze voor die DCT bak.
Automaat en echte sportsedan gaan niet direct samen. Tenzij ze de koppelomvormer laten vallen!
Ben in ieder geval niet onder de indruk van het geluid.
Klinkt pussy tov de huidige V10.
Wel leuk voor de tuners, die zijn zo klaar met de performance upgrade.
achterkant wiebelt beetje, zeer on bmw
@peter:
Dit is ook een pre-productie model, en de reden dat ze er rijden is om dat soort dingen te finetunen;)
Verder denk ik overigens ook dat het geluid nog gefinetuned gaat worden, want als het zo blijft klinken koopt natuurlijk niemand een M5 meer, aangezien die mede gekocht werd vanwege het geluid..
@peter:
Het is nog niet voor niets test..
Doe mij maar de V10.
Please please, haal die ronde lampjes weg op de produktie versie….
Wat is het verschil tussen de twee modellen?
De ene heeft voor en achter vermomming de ander niet.
Diegene zonder achter vermomming klinkt van heftiger naar mijn gevoel.
wat een hobbelbak, absoluut niet gewend van bmw
@1.03 komt die GT-R toch wel snel dichtbij…
hij klinkt op zich niet eens zo mooi, langs niet zo mooi als de E60 V10, maar oke, voor een V8 TT, prima.
als ik mag gokken: een 5 liter V8 TT, met SMG, omdat een DCT erg duur wordt.
@NLBUURMAN:
ik zou toch eerder voor de automaat gokken, de sgm zouden ze namelijk nieuw moeten ontwikkelen en de automaat kunnen ze er gewoon inbouwen.. En als we dan een beetje mazzel hebben krijg je dan later de keuze voor een handbak, voor de mensen met handbakfetish..
Het V10 geluid, of liever gezegd de afwezigheid daarvan, valt me zwaar tegen. Die van de Lexus gisteren, klonk daarentegen wel indrukwekkend.
Het 6-cilinder geluid van een bmw vind ik wel specifiek, en van km’s ver te herkennen (als niet berijder).
@EJS, natuurlijk ging ik ook vanuit. Verder lijkt het gedrag me identiek aan mijn 3 E90. Mooi voor zon dikke loebas.
DCT und V10 Graag !`
Wat een downsizing zeg! van 5.0 naar 4.8! En die PK oorlog is inderdaad al afgelopen ja…
Had gehoopt dat BMW nu al kon laten zien hoe innovatief zij zijn door een groene M5 neer te zetten die op alle vlakken de concurrentie achter zich laat.
Eeuwig zonde dat de V10 is verdwenen. Die V10-jank was toch vele malen mooier dan dit geluid.
Hopelijk komt er wel een versie met handbak. Goed voor de concurrentie met AMG.
Ik vond de vering in het filmpje bij vlagen erg week aandoen… Je zou bijna zeggen dat het een standaard 5-serie is met het M5-blok erin…
@F355GTB:
ik denk niet dat dat zou helpen, mensen die amg kopen kopen amg vooral omdat ze het (laagtoerige, meer gt-achtige) karakter van de amg’s mooier vinden dan dat van de (hoogtoerige en veel meer hardcore) karakter van de M5.. Denk dat in dit opzicht dus de verandering in motor meer effect heeft dan een handbak te ja of te nee.. Ik zou echter nog steeds voor een AMG gaan, alhoewel ik heus wel inzie dat de bmw M* modellen prachtige wagens zijn;)
Verder speelt merkgebondenheid in dit segment een erg hoge rol, dus denk dat wat dat betreft mensen die in de markt zijn voor dit soort auto’s vaak niet eens proefritten rijen in het hele rijtje(M5, RS6 & E63 AMG)
Lekker wat spelen met een GT-R…!
Sowieso wordt het de 4.4 V8 biturbo; ten eerste omdat je een turbo hoort (ofja, 2 stuks) en ten tweede omdat ze net de nieuwe motor ontwikkeld hebben voor de X5 en X6 M. En ten slotte, omdat hij perfect past bij de vermogensstijging/brandstof-efficiëntie die je zou verwachten in de volgende generatie M5.
Spijtig genoeg is het gedaan met het V10-geweld :s
op de bank
ik kijk al uit naar de volgende CTS-V om hem te verslaan aan de helft van de prijs ;)
die V8 klinkt alsof er iemand aan het gorgelen is, niet best dus, en ja ik denk dat ze beter die DCT bak erin kunnen leggen ;)
je hoort alleen wielgeluid pfff wat een slechte geluidsopname…
@ Relief, Wat heeft dat wielgeluid te maken met de kwaliteit van de geluids-opname?! Het is tenslotte geen BMW-promofilm!
Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de SMG-bak en ik denk die van BMW ook. De DCT is ook geen succes in de M3, of waren we de terug roep actie al vergeten?
Iedereen die hiier de voorkeur geeft aan een versnellingsbak met dubbele koppeling heeft het zelf nog nooit uitvoerig getest. Bij elke transmissie met dubbele koppeling hoor je dat er van koppeling word gewisseld, dit word echter steeds erger en bij 200.000 km denk je dat je bak eronder uit valt.
Niet meer aan beginnen dus BMW!
@ six-trey , waarom uitkijken naar de volgende CTS-V? De huidige CTS-V is waarschijnlijk ook al sneller dan deze toekomstige M5 hoor.
Er zit in ieder geval (nog) geen geluid in. De twinturbo uit de X5-M en X6-M lijkt me qua beleving nogal schraal vergeleken met de huidige V10. Max vermogen bij 5900 toeren, daar doe je het toch niet voor in een M? Zou helemaal drama zijn als er een overbeschaafde traditionele automaat in komt. Dat is dan het einde van de M5 zoals we die kennen. Veel mooier zou een hoogtoerige turbogeladen 4,0 liter V8 zijn met naar keuze een agressief afgestelde DCT of een handbak. McLaren laat zien dat het kan.
@Femme:
Hoogtoerig i.c.m. turbo’s leverd grote problemen met de duurzaamheid op, zo’n blok ontwikkelen voor een auto die gewoon een fatsoenlijke hoeveelheid km’s moet rijden voordat hij naar de sloop mag is onbetaalbaar, en voor in een auto als de M5 is dat iig niet handig;)
Ben benieuwd naar een vergelijkingstest tussen deze en de nieuwe E AMG..
Ik heb qua geluidsbeleving toch liever een V10.
Dat klinkt wat rijker en wat voller dan een dubbelgeblazen V8.
Ik hoop dat ie niet meer als 6000 toeren draait.
dat je alleen maar het sissen van de turbo’s hoort en verder alleen een klein zielig brulletje.
ik hoop ook dat ie weer lekker zwaar word net als de vorige beter nog zwaarder en dat ie van alle kanten klop krijgt van de concurentie en daarmee de grootste flop word uit de hele ///M geschiedenis.
dan moeten ze toch bij BMW weer zo iets hebben van “scheisse auf grun, der nächstes M5 wird wider affen geil knallen wie fruher”
Ik mis een beetje het oude V8 geluid van de BMW V8jes:
http://www.youtube.com/watch?v=hQWEzqaLiqU
En deze:
http://www.youtube.com/watch?v=in80BPgEEdQ&feature=related
Ooohh, dat klinkt lekker (beide BMW’tjes!)
Maar hoe word je eigenlijk testrijder?
@ GOD,
Als je dat zegt doet het zeer :P
Ik vind het er zover ik kan oordelen wel goed uitzien. Ik vrees alleen met grote vrezen voor de 4.4 :(
Doe de “gewone”automaat maar, is fijner met de caravan!
De trekhaak zit er al onder :)
in de laatste seconde van het filmpje zie je nog een X5 met camo op de voorbumper maar welke X5 is er dan nog in ontwikkeling???
de hybrid dan ofzo
@MATSS: Er zit een facelift aan te komen voor de X5. Daarom zit er camouflage op.
@jzaero wat een geluid! super!
Nieuwe M5 zal vermoedelijk richting 600pk gaan… of toch minstens 581pk. Waarom? Audi heeft een RS6 met 580pk so… eigenlijk overbodig. Is niet het aantal pks op zich dat telt wel het geheel waar het gewicht misschien wel de belangrijkste factor is :-)
Klinkt echt slecht…
@ M3_lover, volgens mij is de PK strijd zo goed als over hoor..
Wat een slecht geluid ik hoop echt dat ze die gaan verbeteren want die v10 klinkt echt stukken beter!
het geluid is inderdaad wat minder,maar het uiterlijk is goed! en het interieur kun je samenstellen naar je wensen en je geld,dus uiteindelijk kan hij voor iedereen mooi zijn!behalve voor mercedes rijders;)
ik hoor daar in het begin een leuke turbo fluiten!
Die auto wordt nu getest op handling, betrouwbaarheid, wegligging, performance etc….
Dat is het primaire doel.
Het geluid etc…is secundair. Is totaal niet het doel van deze testen.
En daarnaast wil je als merk – zeker als het om een m versie gaat – niet alles gelijk prijs geven. Waaromd enk je dat die auto nog zo in is gepakt. Om exact dezelfde reden.
Heeft iets weg van de 3- en 7-serie…
Jammer dat de V10 afvalt, met dank aan de EU en haar “geweldige” emissieregels.Ook Ferrari en consorten gaan downsizen en turbo’s gebruiken. Jammer hoor, alhoewel een vette V8 roffel ook lekker klink is het toch anders ;-(
De M5 heeft in ieder geval bumpers die indentiek zijn aan die van de huidige M3. :D En ik gok op een 4.4L twinturbo met semi-sequentiële 8-traps automaat.
Wat hebben ze gedaan?!
Als je sport-model meer geluid maakt met piepende banden dan dat er van je motor af komt ben je verkeerd bezig :o Dit stelt werkelijk niks meer voor…
Beetje eenzelfde teleurstelling als de S6 en RS6 bij Audi, die zijn ook véél te stil. Als je een gedempte, comfortabele auto wil zijn daar toch al de 540, A6 4.2 en E500 voor?
Mercedes lijkt het in dit geval als enige nog te begrijpen, een 63 (en 55) AMG klinkt gewoon altijd goed.
trouwens, de huidige V10 klinkt ook naar niks als die ‘gewoon’ voorbij rijdt. Slechts bij de M3 V8 zit de balans nog goed… *heimwee heeft naar de E39*
@Alwood:
Ik vind de huidige M3 toch ook behoorlijk tegenvallen met een standaard uitlaat. Te gedempt voor het mooie. Die komt echt niet ver boven de 90dB. De E46 klinkt veel beter.
Harder, metalig en lekker snerpend op hoge toeren. Dat klinkt pas echt lekker sportief.
Beetje jammer dit ja…
geluid om te janken!!! Wat een drama zeg…
Nou die M5 doet me niet veel hoor… Geluid van Audi RS series is veel mooier. Maar zagen we aan het eind van het filmpje nou een nieuwe Camo X5???? Volgens mij wel!
Zouden de tijden van de geweldige Ferrari f40 zich herleven? Wel gaaf natuurlijk. Klinkt zeker niet verkeerd zo’n turbo opgedokt v8! Goede zet van BMW.
pfff wat een zinloos commentaar zeg. als dit uberhaupt al een testversie van een nieuwe m5 is, mag het duidelijk zijn dat deze nog lang niet klaar is voor produktie. het uitlaatgeluid moet uiteraard nog getuned worden.. dat gezeur over dat wiebelen spant de kroon, noem mij een auto die niet wiebelt met dat soort snelheden op de ‘ring.
@rvo: Dit is wel degelijk een testversie van de nieuwe M5.
Klinkt als: klassieke automaat. Schakelt precies ook te traag om een DCT te zijn. Jammer dat het fragment waarbij hij bij de dealer de helling oprijdt niet van goede (geluids)kwaliteit is.
@ “robbie”:
Aanzuiggeluid van de turbo’s kan me persoonlijk gestolen worden… Aanzuiggeluid vanuit de motor is waar het om gaat. De oude M-versies stonden altijd bekend om hun heerlijk rauwe inductiegeluid en dat gaat dankzij die turbo’s compleet verloren. Kunnen ze nog zoveel fancy trucjes met het uitlaatsysteem uithalen, dat geluid komt niet meer terug.
Nu testen ze alleen de performance hé, het geluid maakt nu nog niks uit. Dat komt later zeker in orde…
HAHA wat mooi weer. Dit is niet de nieuwe M5 Dit is de nieuwe 550i om iedereen te dissen. er komt gewoon weer een hoogtoerige (9000 rpm) V10 in. Super dat iedereen er in trapt. haha
@RDS: HAHA zaalig
Ik denk ook dat het met het geluid idd ook nog wel goed komt te zitten. Het enige waarvan ik echt opgelucht ben is dat ze van het grotenierenfenomeen af zijn(denk ik toch), misschien wordt de nieuwe 5 toch nog een mooie auto.
Dubbele koppelingsbak op een biturbo V8? Nou suc6 zou ik zeggen! Hele bak wordt in notime aan puin getrokken, en zoniet, dan wel als de mensen langs de tuner wippen met hun nieuwe M5!
Zou wel bruut zijn als er een geladen 4.8 V8 in komt trouwens! :D
@ Tommy2: Ik vraag me af hoe je daarbij komt,
nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar ik vind de GTR zelfs mooier dan de nieuwe M5…. moet je nagaan hoe lelijk ik hem vind….
@spykerboy: je kunt de nieuwe M5 nog niet eens zien door alle camouflage, kan je nagaan hoe bevooroordeeld je bent en wat een onzinnige reacties je eigenlijk plaatst…
Het geluid komt nog niet over op deze filmpjes. Maar ach, 1 ding weten we alvast zeker bij een M-model van BMW: het wordt gegarandeerd heerlijk bruut en een fantastisch rij-ijzer, dat helaas voor mij volkomen buiten budget gaat liggen :D
Ik vind dat luchtslokkende geluid altijd wel heel gaaf. Wel een beetje jammer dat het motorgeluid in dit filmpje er wel wat bij achter blijft.
Terwijl turbocharging helemaal niet de doodsteek hoeft te zijn voor een lekker geluid, hoor. Bijvoorbeeld een F40 of een Toyota Supra waar mee gespeeld is. Heftig gesis en gefluit gecombineerd met een heerlijke rauwe grom uit die 3 liter zes-lijner.
En trouwens, die 2 korte filmpjes van die E39 M5 hierboven, dat geluid is echt heel zalig inderdaad. Ook niet helemaal standaard meer of wel?
@ Bozewolf, volgens mij hangen er Eisenmann uitlaten onder, maar standaard klinkt ie ook goed hoor:
Zitten wat 540i’tjes tussen, maar het gaat natuurlijk om de M5’jes
http://www.youtube.com/watch?v=1TwIFQAjZYs
Mijn lievelings M5 all time ;)
Ik zet mijn geld in op deze specificaties:
7 Traps DCT
572 pk
0-100: 3,8 topsnelheid 250km/h begrenst
p.s. Ik mis die V10 enorm! Maar aan de andere kant wordt dit toch wel weer een topper. Een V8 zat al in de e39 en iedereen was daar toch ook fan van.
Wie de V10 mist die zal het moeten doen met Youtube filmpjes, of gaat langs Hartge met zijn nieuwe F10 ( geen m5, lijkt me zonde van de motor ) en laat er een V10 van de e60 erin zetten.
@Benno: Bakken met dubbele koppelingen zijn nu nog vaak veel minder sterk dan conventionele automaatbakken met koppelomvormer. Als ze de DCT van de M3 op de nieuwe M5 zetten komt dat niet goed denk ik… Of je moet weer een nieuwe maken maar dat is duuuuurr!!!
@ JamesBond007, waarom ik wel van de oude V8 hou is omdat het een atmosferische motor was met wel een lekker geluid in tegenstelling tot deze nieuwe M5. BMW kennende wordt het geluid wel nog getuned in hun geluidsstudio, want dit is slechts een concept, maar toch, tot zover hou ik meer van de oude M5 E39 dan van de nieuwe V8.
Zat in het beginnen toch ff te twijfelen of we niet naar een vrachtwagen diesel zaten te kijken…
Trouwens…vroeger kon je een M al identificeren aan z’n spiegels, das ook voorbij blijkbaar?
@jan:
ja hoor de ouwe M5 is al bijna even snel zonder turbo’s… de volgende generatie gaat mss ook nog eens lichter gehouden worden, heeft zeker 50pk meer en niet te vergeten een veel hoger koppel dat al op veel lagere toeren beschikbaar is. een KERS-systeem kan ook nog eens helpen…
De huidige caddy zal echt niet winnen bij een stoplichtsprintje tot begrenzer :D
@jzaero: idd, het geluid zal nogwel getweakt worden, daar zijn ze bij bmw altijd goed in. zelfs een oude 318tds klinkt uitlaatkant niet echt slecht (zolang je maar niet naar voor loopt, om de tikkende injectoren uit de oertijd toen commonrail nog een mop was, te horen):P
wat een monster wordt het toch.
Ik weet het nu al 612pk en natuurlijk behoorlijk wat koppel.
1e M5: 286pk
2e: 320-340
3e: 400
4e: 507
5e: 612 :) En ook beschikbaar als een 4×4 als het goed is.
Je hort trouwens duidelijk in het filmpje dat het om een DCT bak gaat.
4X4 ? plak er dan ineens een audi logo op. Wat blijft er dan nog over van het sport concept
Maarja, zal deze Bimmer M5 dan in minder dan 8:00 de Ring ronden?
De tijd zal het leren.. ben heel benieuwd.
@ the moment not impressed at all, maar BMW kennende hebben ze de zaakjes bij het productiemodel wel goed voor elkaar…
Dit model is niet bedoeld om te imponeren, en dat is ze gelukt ook. Ik (als BMW fan) was niet Impressed. Hopelijk wel door het productiemodel (En dan denk ik ook erg aan het geluid!). En welke bak er in komt? Een handbak natuurlijk! Wat dachten jullie dan zeg!
wat een flauw geluid zeg. dan klonk de oude M5 met V8 (400pk) zelfs nog beter. maar het toppunt van geluid is toch wel de huidige V10!
ik denk dat ze een 8traps DCT bak gaan gebruiken.
Nou BMW liefhebbers volgens mij gaan we de vorige m5 missen:( wat een lelijk geluid is dat zeg lijkt wel 7 serie maar dat iets sportiever ofzo :S
Volgens mij wilt Bmw een zuinige m versie uitbrengen wat is dat nou 8traps Dtc ?? Gwn de oude blok met meer pk’s;)
Nieuw beeldmateriaal… redelijk vergelijkbaar alleen lijken de testrijders dit keer een iets hoger tempo aan de dag te leggen. Wat me wel opviel was dat de testauto behoorlijk “leunt” in de bochten…
http://www.youtube.com/watch?v=rp0_L7EMPfE
Nog meer M5 beelden… dit keer lijkt de auto niet zo sterk over te hellen… ander standje van het onderstel neem ik aan.
http://www.youtube.com/watch?v=FVR_vH8Rqrs