
Auto’s werden de afgelopen decennia door de bank genomen steeds zwaarder maar ook steeds krachtiger, dat is bekend. Maar hoe verhouden de populairste automerken zich tot elkaar? Iemand heeft deze twee zaken in een zwaar bemmende grafiek gegoten.
Het kunstwerkje, in de vorm van een gif die steeds een jaar verspringt, verscheen op The Daily Kanban – een project van o.a. Bertel Schmitt, die enige tijd geleden alweer zijn biezen pakte bij The Truth About Cars.
Een dergelijke grafiek maken staat bijna gelijk aan de Augiusstallen mesten: je moet van elk jaar uitgesplitste verkoopdata hebben, waar per merk een gemiddeld gewicht en vermogen uit komt rollen, en dat keer 40. Ga er maar aan staan. Maar het lukte, en het eindresultaat is een grafiekje waarop 11 automerken gelijk dronken spermatozoïden tussen de X- en Y-as schuifelen.

Net als de gemiddelde Amerikaan werd zijn auto een stuk zwaarder, maar in tegenstelling tot zijn berijder ook een stuk rapper. Enkele kanttekeningen: in de VS staat een ‘instapper’ bijna altijd gelijk aan een van de dikste motoriseringen hier. Hetzelfde voor Nederland doen leidt waarschijnlijk tot fors minder gewicht en vermogen, maar de verhoudingen zullen redelijk identiek zijn. Een ‘pound’ (lb.) staat gelijk aan 454 gram, dus 3.000 lbs = 1.361 kg.
Opvallend is vooral de enorme boog die de 3 Amerikaanse merken allemaal hebben gemaakt in gewicht. Wat mid-jaren ’70 allemaal loeizware pummels waren (een gemiddelde auto van GM woog in ’74 meer dan 2 ton), werden heel snel veel lichtere machines. Omdat oliecrisis. Daimler (Mercedes) was dik en bleef dik, maar gelukkig lag er wel altijd ter compensatie een zware motor in. Samen met BMW en Chrysler hoeft de gemiddelde auto van Das Haus in de VS anno 2014 per pk minder dan 7 kg aan gewicht vooruit te duwen.
Enfin, de statporn staat HIERRRRR. Enjoy.






Heb je ook zo’n grafiek voor “beleving “….?
Dat is er met het stijgen van de specs niet beter op geworden….
@jrk68: helaas moet ik je reactie leuk vinden… :(
@jrk68: Ja, dan moet je deze grafiek ondersteboven houden ;) Helaas…
Wordt het niet eens tijd dat ze daar in Amerika overstappen op het metriek stelsel, dat is voor iedereen handiger.
@Corrado16v: buiten dat zal het me verbazen als mensen zich bewust zijn van het feit dat er verschil is tussen vermogen in het imperiaal en metrisch stelsel.
@towi1989: In het SI-stelsel wordt vermogen dan ook gegeven als Watt (of kiloWatt), niet als pk, bhp, ps of wat dan ook…
@Corrado16v: Behalve voor de Amerikanen zelf dan. Want die zijn immers hun eigen stelsel gewend. Voor ons Europeanen maken ze er maar een puinhoop van. Voor inhoud (volume) gebruiken ze zowel ‘liter’ als ‘cubic inch’ als ‘fluid ounce’. Voor afstanden gebruiken ze meestal ‘miles’ of ‘feet’, maar ook ‘yards’ en ‘inches’. En het heeft allemaal weinig onderlinge relatie. Althans, het valt natuurlijk wel om te rekenen, maar niet in tientallen, zoals wij gewend zijn…
Het grappige is ook dat als je de grens naar Canada over gaat, dat er dan enorme borden staan langs de weg, met de tekst ‘Think metric’:
@henrie: in de pijpleidingen gaat ook in Nederland ook nog alles in inches.
@Corrado16v: Aangezien die eigenwijze Amerikanen denken dat ze god zijn zullen ze waarschijnlijk tegen jou zeggen, “Wordt het niet eens tijd dat de rest van de wereld overstapt op het imperiale systeem, dat is voor iedereen handiger”. :-)
@VeniVidiVici: Ongetwijfeld, echter is het metrisch stelsel wiskundig – en praktisch – gezien in alle opzichten superieur door de uniformiteit en het decimale karakter, nog even los van het feit dat nog slechts 4 of 5 landen het imperiaal stelsel gebruiken…
@dawwg: Mooi beschreven… Ik stel voor dat je dit verhaal bij Obama gaat voorleggen… 100% zeker dat Amerika overstag gaat :-)
@VeniVidiVici: Change! Yes we can!
@dawwg: Sterker nog, (zo goed als) alle “Imperial units” zijn gebaseerd op de SI eenheden. Je zou dus kunnen stellen dat ze al deels zijn overgestapt. Sla er de wiki en bijhorende bronnen maar op na: http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_units.
Het probleem is echter dat de overstap heden ten dage zou betekenen dat zo goed als alles moet hervormd worden: het onderwijs, boeken, auto’s, meetinstrumenten en het moeilijkste van al, de mentaliteit.
@reaperunique: “Gebaseerd op”, nou nou, om uniformiteit te bekomen in hun eigen systeem hebben ze vaste waarden gekozen in het SI-stelsel, want ze beseffen eigenlijk ook wel dat dat beter werkt. Maar van een omschakeling is helemaal geen sprake hoor. Vooral die mentaliteit speelt daarbij een rol. Industrie en infrastructuur kan makkelijk omschakelen, en zoveel hoeft dat eigenlijk niet te kosten…
@Corrado16v: Ik krijg nu dus trek in een Royal with cheese.
Ik snap geen zak van die grafiek
@jeppie: ik ook niet. Als ze nou op een as de hp/kg hadden laten zien, en de andere de tijd, dan was hij beter leesbaar geweest
Awesome……oke…
Daimler = heer en meester.
@AMGS: BMW is in pk gewichtverhouding beter zo af te lezen in de grafiek. Daimler maakt wel de pk kanonnen maar zijn geen lichtgewichten te noemen….
Heb je monnikenwerk geleverd voor bovenstaand grafiekje, en dan kun je…, ehhhh…, jahhhh, ehhh vage conclusies maken. Handig!
Snap het zelf ook niet