• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Behold: 40 jaar aan autospecs in één awesome grafiek

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 december 2014 om 14:40 – 22 Reacties

1974 - 2014: BMW 2002 vs 2 Serie


Auto’s werden de afgelopen decennia door de bank genomen steeds zwaarder maar ook steeds krachtiger, dat is bekend. Maar hoe verhouden de populairste automerken zich tot elkaar? Iemand heeft deze twee zaken in een zwaar bemmende grafiek gegoten.

Het kunstwerkje, in de vorm van een gif die steeds een jaar verspringt, verscheen op The Daily Kanban – een project van o.a. Bertel Schmitt, die enige tijd geleden alweer zijn biezen pakte bij The Truth About Cars.

Een dergelijke grafiek maken staat bijna gelijk aan de Augiusstallen mesten: je moet van elk jaar uitgesplitste verkoopdata hebben, waar per merk een gemiddeld gewicht en vermogen uit komt rollen, en dat keer 40. Ga er maar aan staan. Maar het lukte, en het eindresultaat is een grafiekje waarop 11 automerken gelijk dronken spermatozoïden tussen de X- en Y-as schuifelen.

40 jaar Scoobies

Net als de gemiddelde Amerikaan werd zijn auto een stuk zwaarder, maar in tegenstelling tot zijn berijder ook een stuk rapper. Enkele kanttekeningen: in de VS staat een ‘instapper’ bijna altijd gelijk aan een van de dikste motoriseringen hier. Hetzelfde voor Nederland doen leidt waarschijnlijk tot fors minder gewicht en vermogen, maar de verhoudingen zullen redelijk identiek zijn. Een ‘pound’ (lb.) staat gelijk aan 454 gram, dus 3.000 lbs = 1.361 kg.

Opvallend is vooral de enorme boog die de 3 Amerikaanse merken allemaal hebben gemaakt in gewicht. Wat mid-jaren ’70 allemaal loeizware pummels waren (een gemiddelde auto van GM woog in ’74 meer dan 2 ton), werden heel snel veel lichtere machines. Omdat oliecrisis. Daimler (Mercedes) was dik en bleef dik, maar gelukkig lag er wel altijd ter compensatie een zware motor in. Samen met BMW en Chrysler hoeft de gemiddelde auto van Das Haus in de VS anno 2014 per pk minder dan 7 kg aan gewicht vooruit te duwen.

Klik!

Enfin, de statporn staat HIERRRRR. Enjoy.

Ook interessant!

  • Bestelauto van het Jaar 2022
    Dít is de Bestelauto van het Jaar 2022
  • Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend
  • Video: 70 jaar Tiff Needel - alle hoogtepunten
    Video: 70 jaar Tiff Needell - alle hoogtepunten
  • Gespot - Een DeLorean is na 41 jaar nog steeds futuristisch

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Vergelijkingen

Vorig bericht: « Reminder: Top Gear Patagonië Special 1, BBC 2, 21:30 uur
Volgend bericht: Is deze oude Mustang ($1,1 miljoen) zwaar overpriced? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    27 december 2014 om 14:44

    Heb je ook zo’n grafiek voor “beleving “….?

    Dat is er met het stijgen van de specs niet beter op geworden….

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      27 december 2014 om 19:49

      @jrk68: helaas moet ik je reactie leuk vinden… :(

      Login om te reageren
    • motiondrive zegt

      28 december 2014 om 14:04

      @jrk68: Ja, dan moet je deze grafiek ondersteboven houden ;) Helaas…

      Login om te reageren
  2. Corrado16v zegt

    27 december 2014 om 14:53

    Wordt het niet eens tijd dat ze daar in Amerika overstappen op het metriek stelsel, dat is voor iedereen handiger.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      27 december 2014 om 15:13

      @Corrado16v: buiten dat zal het me verbazen als mensen zich bewust zijn van het feit dat er verschil is tussen vermogen in het imperiaal en metrisch stelsel.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        27 december 2014 om 15:20

        @towi1989: In het SI-stelsel wordt vermogen dan ook gegeven als Watt (of kiloWatt), niet als pk, bhp, ps of wat dan ook…

        Login om te reageren
    • henrie zegt

      27 december 2014 om 15:30

      @Corrado16v: Behalve voor de Amerikanen zelf dan. Want die zijn immers hun eigen stelsel gewend. Voor ons Europeanen maken ze er maar een puinhoop van. Voor inhoud (volume) gebruiken ze zowel ‘liter’ als ‘cubic inch’ als ‘fluid ounce’. Voor afstanden gebruiken ze meestal ‘miles’ of ‘feet’, maar ook ‘yards’ en ‘inches’. En het heeft allemaal weinig onderlinge relatie. Althans, het valt natuurlijk wel om te rekenen, maar niet in tientallen, zoals wij gewend zijn…

      Het grappige is ook dat als je de grens naar Canada over gaat, dat er dan enorme borden staan langs de weg, met de tekst ‘Think metric’:

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        27 december 2014 om 19:30

        @henrie: in de pijpleidingen gaat ook in Nederland ook nog alles in inches.

        Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      27 december 2014 om 15:38

      @Corrado16v: Aangezien die eigenwijze Amerikanen denken dat ze god zijn zullen ze waarschijnlijk tegen jou zeggen, “Wordt het niet eens tijd dat de rest van de wereld overstapt op het imperiale systeem, dat is voor iedereen handiger”. :-)

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        27 december 2014 om 22:33

        @VeniVidiVici: Ongetwijfeld, echter is het metrisch stelsel wiskundig – en praktisch – gezien in alle opzichten superieur door de uniformiteit en het decimale karakter, nog even los van het feit dat nog slechts 4 of 5 landen het imperiaal stelsel gebruiken…

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          27 december 2014 om 23:32

          @dawwg: Mooi beschreven… Ik stel voor dat je dit verhaal bij Obama gaat voorleggen… 100% zeker dat Amerika overstag gaat :-)

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            28 december 2014 om 17:34

            @VeniVidiVici: Change! Yes we can!

            Login om te reageren
        • reaperunique zegt

          28 december 2014 om 17:04

          @dawwg: Sterker nog, (zo goed als) alle “Imperial units” zijn gebaseerd op de SI eenheden. Je zou dus kunnen stellen dat ze al deels zijn overgestapt. Sla er de wiki en bijhorende bronnen maar op na: http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_units.
          Het probleem is echter dat de overstap heden ten dage zou betekenen dat zo goed als alles moet hervormd worden: het onderwijs, boeken, auto’s, meetinstrumenten en het moeilijkste van al, de mentaliteit.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            28 december 2014 om 17:40

            @reaperunique: “Gebaseerd op”, nou nou, om uniformiteit te bekomen in hun eigen systeem hebben ze vaste waarden gekozen in het SI-stelsel, want ze beseffen eigenlijk ook wel dat dat beter werkt. Maar van een omschakeling is helemaal geen sprake hoor. Vooral die mentaliteit speelt daarbij een rol. Industrie en infrastructuur kan makkelijk omschakelen, en zoveel hoeft dat eigenlijk niet te kosten…

            Login om te reageren
    • sydney zegt

      27 december 2014 om 16:19

      @Corrado16v: Ik krijg nu dus trek in een Royal with cheese.

      Login om te reageren
  3. jeppie zegt

    27 december 2014 om 15:08

    Ik snap geen zak van die grafiek

    Login om te reageren
    • ohoogeveen zegt

      28 december 2014 om 02:48

      @jeppie: ik ook niet. Als ze nou op een as de hp/kg hadden laten zien, en de andere de tijd, dan was hij beter leesbaar geweest

      Login om te reageren
  4. norge zegt

    27 december 2014 om 15:11

    Awesome……oke…

    Login om te reageren
  5. AMGS zegt

    27 december 2014 om 16:20

    Daimler = heer en meester.

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      27 december 2014 om 22:14

      @AMGS: BMW is in pk gewichtverhouding beter zo af te lezen in de grafiek. Daimler maakt wel de pk kanonnen maar zijn geen lichtgewichten te noemen….

      Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    27 december 2014 om 17:30

    Heb je monnikenwerk geleverd voor bovenstaand grafiekje, en dan kun je…, ehhhh…, jahhhh, ehhh vage conclusies maken. Handig!

    Login om te reageren
  7. jessetje zegt

    28 december 2014 om 12:09

    Snap het zelf ook niet

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North