• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belachelijk bonkige Porsche 924 te koop

Auteur: jaapiyo, gepost 8 mei 2016 om 23:25 – 28 Reacties

Afbeelding Belachelijk bonkige Porsche 924 te koopAfbeelding Belachelijk bonkige Porsche 924 te koopAfbeelding Belachelijk bonkige Porsche 924 te koopAfbeelding Belachelijk bonkige Porsche 924 te koopAfbeelding Belachelijk bonkige Porsche 924 te koopAfbeelding Belachelijk bonkige Porsche 924 te koopAfbeelding Belachelijk bonkige Porsche 924 te koopAfbeelding Belachelijk bonkige Porsche 924 te koop

924-GTR
Maar, dat ontwerp van Harm Lagaay werd toch pas dik toen de 924 een 944 werd?

Nou ja, niet helemaal. Trouwe autoblog lezers zullen namelijk @casperh al eens hebben zien rollen in een 924 Carrera GTS Club Sport. Zodoende is bekend dat ook enkele schriele 924-jes naar de sportschool zijn geweest.

Dat laatste geldt zeker voor deze 924 GTR, samen met de 924 GTP (hippe paarse broeken video!) en de race varianten van de 944 een van de dikste ‘VolksPorsches’ die ooit de Porsche-fabriek verlieten. Van de 924 GTR werden 17 exemplaren vervaardigt. Negen daarvan werden in de jaren ’80 ingeschreven op Le Mans. Porsche wilde daarmee ongetwijfeld het imago van de 924 wat opvijzelen, daar die een twijfelachtig imago ‘genoot’ als auto voor secretaresses.

De GTR is feitelijk een evolutie van de 924 Carrera GTS Club Sport waar Casper mee heeft gereden. Ten opzichte van de gewone 924 Turbo is ook bij deze variant de intercooler aan de voorzijde van de auto geplaatst, alleen bij de GTR is deze nog een stuk groter dan bij de GTS. Een rolkooi, een volledig instelbaar onderstel, en remtechnologie van de Porsche 935 zijn ook aanwezig. De motor is in de basis nog steeds het 2.0 liter blok dat veel hoon over zich heen kreeg vanwege diens VW-roots, maar door dry sump-smering en de dikke turbo met intercooler schopt deze het nu tot maar liefst 375 pk. Ruim voldoende om de 930 kilo wegende 924 ordentelijk van zijn plaats te krijgen. Dit bleek ook op Le Mans in 1980, waar 924 GTR’s zesde, twaalfde en detiende werden in het algemeen klassement. Een goedkope optie om Porsche te rijden was het echter niet: in 1981 moest de auto al $75.000 opbrengen.

Dit exemplaar dat binnenkort geveild wordt heeft niet zoveel track-actie gezien. Slechts 109 kilometer is ermee gereden. Het is één van de twee GTRs die in Japan geleverd is. Na twee jaar in een opslag gestaan te hebben werd ‘ie in 1983 gekocht door een Japanse zakenman die er heel sporadisch de circuits van Suzuka en Fuji mee opzocht en zijn kilometrage op die dagen nauwgezet vastlegde.

Na dit zware circuit-leven heeft de 924 zijn dagen gesleten in de opslag van de Japanner, die alleen verlaten werd voor de jaarlijkse servicebeurt. De motor heeft wel af en toe even mogen draaien, dus als het goed is zit ‘ie niet helemaal vast.

Koop jij deze dikke ’80s wielen op mooie ’80s wielen?

Dank aan Dennis voor de tip!

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Video - Porsche en haar vijf beste bijnamen
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

924, Porsche, Racing, veiling

Vorig bericht: « Kies maar: Lamborghini Counta, of Bentley Benta?
Volgend bericht: Bejaarde in Rotterdam valt bijna uit parkeergarage »

Lees Interacties

Reacties

  1. oranje123456789 zegt

    8 mei 2016 om 23:30

    Tjah … Zelfs als investering twijfel ik … Wat een knotsgekkerare(insertziekte)makende auto

    Login om te reageren
    • jobberns zegt

      8 mei 2016 om 23:54

      @oranje123456789: een limited edition Porsche, 17 van gemaakt. Hoe twijfel je dan nog of dit een goeie investering is?! ??

      Login om te reageren
      • oranje123456789 zegt

        9 mei 2016 om 14:13

        @jobberns: zelfs al zijn er 5 gemaakt …

        Login om te reageren
    • dracae zegt

      9 mei 2016 om 20:29

      @oranje123456789: Ik wou dat je gelijk had.. dan kon ik ‘m misschien kopen.. maar omdat dit dus wel een zeldzaam verzamelstuk is zal dit volstrekt niet te betalen zijn voor mensen zonder hele diepe buidels.

      Login om te reageren
  2. ericbmw2000 zegt

    8 mei 2016 om 23:38

    Die gekke velgen zijn luchthappers om de remmen te koelen. Worden gemonteerd op 3 delige race BBS’en en zeer zeldzaam!

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      9 mei 2016 om 00:04

      @ericbmw2000: de Audi 90 Quattro IMSA heeft ook dergelijke wielen, toch?

      OT: wat een prachtig apparaat is dit zeg!
      Dat typische 80’s dikdoenerij staat hem goed!

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        9 mei 2016 om 00:22

        @awesome: gewoon BBS Airfans inderdaad. Je ziet ze niet zoveel, maar dat maakt ze niet zeldzaam.

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          9 mei 2016 om 01:13

          @postzegel:

          Is dat niet precies wat dingen wel zeldzaam maakt?

          Login om te reageren
          • yajouri zegt

            9 mei 2016 om 06:22

            @carmasterr: ?

            Login om te reageren
        • estoque zegt

          9 mei 2016 om 08:32

          @postzegel: het feit dat een setje platic bbs deksels voor bedragen dichter bij de 1000 euro als bij de 100 euro verkocht worden geeft aan dat ze er niet in overvloed zijn.

          Daarnaast zijn ze nooit op straat auto’s geleverd maar enkel op raceauto’s.

          Login om te reageren
          • postzegel zegt

            9 mei 2016 om 10:14

            @estoque & @carmasterr
            D’r is wel meer spul dat nooit op straatauto’s is geleverd. Spoilers, kooien, velgen, ‘plaatwerk’.
            En ja, lachen inderdaad: niet zoveel zien, lijkt ’t meteen zeldzaam.
            En ja, ook waar: hoge prijzen, maar maakt dat ’t artikel niet duur/geliefd, maar toch nog niet zeldzaam?

            Op de weg zie je ze niet (want nooit op straat auto geleverd),. maar bij (klassieker) races des te meer. En zeldzaam? Als ik van het weekend nog een setje wil bezitten, kan dat gewoon.

            wat zegt t woordenboek:
            zeldzaam
            zeldzaam bijv.naamw.Uitspraak: [ˈzɛltsam] als iets weinig voorkomt Voorbeeld: `een zeldzame postzegel` Synoniem: schaars © Kernerman Dictionaries

            Waarschijnlijk bedoelen jullie dus ‘geliefd, en/of duur betaald’. Net als Volkswagen T1 busjes. Niet zeldzaam, was ooit ook gewoon een massa product. Wel geliefd en er wordt goed geld voor gevraagd (en betaalt)

            Login om te reageren
            • gerwin420 zegt

              9 mei 2016 om 22:32

              @postzegel: jij bent ook een zeldzame ofniet?

              Login om te reageren
    • zarknark zegt

      9 mei 2016 om 22:43

      @ericbmw2000: Op die blauwe M Coupe hebben ze toch wel wat…

      http://www.jdmeuro.com/tag/bbs-rs-turbofans/

      Login om te reageren
  3. lawewing77 zegt

    9 mei 2016 om 06:40

    Not my cup of tea.

    Login om te reageren
  4. martijn11 zegt

    9 mei 2016 om 06:56

    Ik sla een beurt over

    Login om te reageren
  5. kapitein187 zegt

    9 mei 2016 om 07:19

    Zonder Scoop was ie helemaal mooi geweest. Geen verkeerde investering denk ik..

    Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    9 mei 2016 om 07:45

    Mooi is anders maar wel vet

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    9 mei 2016 om 08:04

    De body is wel mooi maar wat een verschrikkelijke wielen

    Login om te reageren
  8. allesmetturbo zegt

    9 mei 2016 om 08:21

    Heb zelden zon lelijke porsche gezien

    Login om te reageren
    • boxtarus zegt

      9 mei 2016 om 10:17

      @allesmetturbo: maar het heeft een turbo…

      Login om te reageren
  9. rikus zegt

    9 mei 2016 om 08:29

    Sidepipe FTW!!!!

    Login om te reageren
  10. jbowe zegt

    9 mei 2016 om 08:38

    Absolutely love it ! Als ik het geld had, zou ik er zeker een kopen!

    Login om te reageren
  11. PeugeotGTI zegt

    9 mei 2016 om 09:12

    Sidepipes..! Hebben..!

    Login om te reageren
  12. pinut187 zegt

    9 mei 2016 om 15:01

    Ja zo zou ik hem wel willen hebben…

    Login om te reageren
  13. bmwtouring zegt

    10 mei 2016 om 02:30

    @JaapjeJolig: “Van de 924 GTR werden 17 exemplaren vervaardigt.”
    Echt?
    Meen je dit?

    Login om te reageren
  14. bmwtouring zegt

    10 mei 2016 om 21:56

    @jaapiyo: je snapt het blijkbaar niet. Het is vervaardigD, mijn beste…

    Login om te reageren
  15. mellie zegt

    13 mei 2016 om 11:24

    If i had the money…

    Login om te reageren
  16. Eduardo Cuvelier zegt

    2 juni 2024 om 11:05

    Harm Lagaay Porsche 924 GTR Retro Red – Score :
    – HOME : ‘Hold’
    – https://www.youtube.com/watch?v=BUbAgrsujn4

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North