Belastingdienst mogelijk fouten gemaakt met auto vd zaak

Auteur: , 30 Reacties

Aldus de Hoge Raad vandaag.

Belastingdienst mogelijk fouten gemaakt met auto vd zaak

Een zakelijke auto kun je gebruiken om privékilometers mee te maken. Je geeft vervolgens keurig netjes door aan de Belastingdienst hoeveel KMers je privé hebt gereden met de zakelijke bolide en vervolgens betaal je hier belasting over.

De Belastingdienst heeft mogelijk fouten gemaakt waardoor duizenden ondernemers onterecht teveel geld hebben overgemaakt naar de overheidsinstantie, zo oordeelde de Hoge Raad vandaag. Meer dan 300.000 ondernemers hebben geklaagd over een onjuiste BTW-heffing. Door een verkeerde berekening van de Belastingdienst betaalden ondernemers sinds 2011 duizenden euro’s teveel. Het zou gaan om ongeveer 2.000 euro per ondernemer.

In totaal gaat het om vier proefprocedures. In twee van de vier proefprocessen heeft de Hoge Raad nu geoordeeld dat de ondernemers mogelijk teveel BTW hebben betaald. Mocht het zover komen dat de Belastingdienst alle ondernemers het teveel betaalde bedrag moet terugbetalen dan kan dit bedrag flink oplopen.

Fotocredit: @ikmisdepolitieporsche via Autojunk



30 reacties

600 miljoen tegenvaller voor Kabinet Klaver 1
Goh,

de belastingdienst maakt een fout en gaat zelf opdraaien voor de schade? ik moet dat nog maar zien…
@FrankypankyV8: ik krijg elk jaar weer terug… gaat prima daaro ;-)
@peug206: haha😂😂
Wanneer gaat die zaak lopen waarin de leaseauto eindelijk eens wordt gewaardeerd op dagwaarde? Een vier jaar oude leasebak krijg je nog steeds tegen nieuwwaarde in je salaris bijgeteld als zijnde verkapt loon (bijtelling) hoe scheef is dat?!
@freezzr: ik vind dat je hier een sterk punt hebt, nooit bij stil gestaan maar nu je dit zegt is het eigenlijk best absurd…
@theyoungsaablover: ik snap ook echt niet waarom alle leaserijders dit zomaar nemen…
@freezzr: dat is niet schever dan dat de waarde van de privé kilometers worden gewaardeerd over de cataloguswaarde van de wagen. Logischer zou zijn om dat te waarderen over het aantal zitplaatsen of liters inhoud, natuurlijk in combinatie met het werkelijk aantal gereden privé kilometers.
@freezzr: een lease auto aanschaffen / gebruiken is een eigen, vrije keuze met de daarbij behorende regels van vadertje staat.
Bijtelling voorkomen is vrij simpel:

– minder dan 500 km rijden per jaar of
– het OV of
– de fiets pakken.

Een privé auto erbij kan natuurlijk ook.
@erik2907: beste Erik het gaat niet om bijtelling te voorkomen (uiteindelijk is het raar want de werkgever betaald hier al voor, een timmerman die in z’n privé tijd z’n hamer gebruikt betaald ook geen bijtelling hiervoor) en dank voor je uitleg, ik zal het doorsturen aan de kleuterschool van mijn dochter.
@freezzr: nog een optie vergeten, je kunt ook emigreren naar een land waar het beter is dan hier.
@erik2907: hahaha, voel je je aangevallen? Je hoort mij verder niet klagen hoor, heb een prachtig gezin, een te gek huis, superleuke baan en genoeg voertuigen om me dagelijks mee te vermaken. Ik klaag over de manier waarop we onze bijtelling berekenen en jij begint over emigreren… beetje jammer maar kan mij voorstellen dat je ov jaarkaart je zuurgraad wat verhoogd heeft…
Nogal Wiebes ja, leuker kunnen we het niet maken, we naaien je toch wel…
@reobnednab: Nogal Kwiebus toch?
Jaloezie is het.
Gelukkig rijd ik een auto voor de zaak. En krijg ik de brandstof van de zaak. Scheelt een hoop gezeik en papierwerk.
@robert110: hangt alleen wel een prijskaartje aan
@siemi: dat ligt er weer aan met wat voor bijtelling categorie je temaken hebt. Ik heb een passat station gte met r-line pakket en 7% bijtelling , heb een laad paal van de werkgever gehad en een benzine pas. Ik betaal nog geen 170,- netto bijtelling voor een grote ruime auto. Als ik 22% had gehad had ik ook geen auto gekozen van bijna 60k nieuw. Dan was de max 40 tot 45k geweest. Ik denk dat een auto van de baas vaker goedkoper is als duurder.
@mars1985: vergeet ook het stukje onbezorgd rijden niet. Als je hem om een boom vouwt is het klote, en je hoopt dat je er zonder kleerscheuren uit stapt – Maar het kost je enkel je eigen risico. Ook onverwacht onderhoud, banden etc.
Overheid maakt fout. Rechter lost het op. Gaat prima zo.
@pomoek: Zo gaat het helaas niet in Nederland; ‘Rechter lost het op… Belastingdienst doet huilie huilie. Politiek pas wetgeving aan. Leaserts alsnog de sjaak.’
@ikmisdepolitieporsche “Hipster broedplaats Building B”.

Vind ik leuk
Als ik een Stelvio via de zaak ga rijden van 60k betaal ik over de looptijd € 33 k netto (!) bijtelling. Rij er nog geen 5.000 km privé per jaar. Dat is 1,32 per km….. €550 per maand. Is het goedkoper privéleasje er bij te zetten. Kan er zelfs een een LaRo Disco 3 voor rijden….

In NL is de bijtelling absurd en de verhoudingen zijn zoek. Bovendien helpt het niet mee aan het vergroenen van het wagenpark.
@erikhj: neem je echter zo’n elektrisch bijtellings-wonder, dan betaal je een stuk minder. Bij de overheid snappen ze het ook niet dat er nog steeds mensen zijn die dan een Stelvio laten leasen.
@gregorius: ik rij nog 2,5 jaar met een V60 PHEV. Alle verhoudingen zijn zoek. Maar weingen realiseren zich dat.
@erikhj: alternatief is een Dacia Logan MCV Bi-Fuel. Duurste uitvoering kost nog geen € 15.500,-. Is een kwart van de Stelvio :-).
@erik2907: dacht aan een NS jaarkaart ;-))
@erikhj: 33k ? Hoe lang is jouw looptijd?
@freezzr: 5 jaar. 60k x 22%= €13.200 bruto bijtelling per jaar. Dat is netto rond de 6600 p/j. Keer 5 jaar €33 k.
@erikhj: en wat zul je afschrijven in 5 jaar als je deze auto privé afschrijft?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).