Hoe zat het ook alweer met de youngtimer regeling?
Bijtelling. Vroeg of laat krijg je er eens mee te maken. Als je een auto van de zaak kunt rijden of een eigen onderneming hebt. Een auto die je zakelijk gebruikt, mag je niet zomaar privé gebruiken. Dat wordt gezien als een misdaad tegen de mensheid en daarom staat er een geldboete tegenover in de vorm van bijtelling. Het idee is op zich logisch: de auto van de zaak wordt gezien als ‘verkapt loon’ en daar dient belasting over betaald te worden.
Tegenwoordig reken je 22% van de catalogusprijs aan bijtelling. Dat betekent dat 22% van de aanschafprijs (zonder afleveringskosten en achteraf gemonteerde accessoires) bovenop je loon wordt gerekend. Bij een dure auto kan dat in de papieren lopen. Vandaar dat elektrische auto’s nu zo populair zijn: de bijtelling is daar veel lager.
Een andere manier om minder bijtelling te betalen, is door een youngtimer te kiezen. Een youngtimer is een auto tussen de 15 en 25 jaar oud. Het wordt soms onterecht gezien als een incentive of tegemoetkoming, maar het is op zich een logische regeling. Het is natuurlijk van de zotte om 22% van de nieuwprijs aan bijtelling te rekenen als het een oude auto betreft. Met andere woorden, als je een 14 jaar oude BMW 750i koopt om zakelijk te rijden, betaal je 22% over de nieuwwaarde van de auto! Dat terwijl de waarde van zo’n auto drastisch gedaald is.
Voordelen Youngtimer regeling:
Lage bijtelling
Het meest voor de hand liggende aspect: je hebt een lagere bijtelling. Althans, in veel gevallen. De bijtelling is 35% over de dagwaarde. Dus voor de bijtelling van een nieuwe Toyota Aygo rijd je een 15 jaar oude S-Klasse. Let er wel op dat je de dagwaarde niet zelf kunt bepalen. Dat doet de belastingdienst voor je. Je kan het overigens ook een 15 jaar oude Aygo als youngtimer inzetten. Dan heb je nóg minder bijtelling.
Gave en dure auto’s
Misschien wel de belangrijkste reden. Kijk eens wat je allemaal kunt kiezen! Zeker als je de wat duurdere pareltjes opzoekt, is er een hoop te genieten voor de liefhebber. Premium sloepen, snelle stationwagons, grote 4×4’s of statige cabriolets: de keuze is reuze.
Fijnere motoren
Niets rijdt zo machtig als een grote motor met veel clinders. Tegenwoordig heb je met een viercilinder meer dan voldoende vermogen en koppel. Sterker nog, vaak zijn de eenvoudige vierpitters van nu sneller dan de zes- en achtcilinders van toen. Maar de rust in het interieur is ongekend. Het zit gedeeltelijk tussen de oren, maar de gelijkmatige krachtsontplooiing is iets dat je elke keer dat je snelheid maakt kunt appreciëren.
Kosten op de zaak
We gaan er zo nog even verder op in qua kosten. Youngtimer rijden brengt kosten met zich mee. Maar het mooie is: dat kan dus allemaal op de zaak. Dus alle reparaties, onderhoudsbeurten en dergelijke kunnen allemaal op de zaak. Dus je kunt de BTW terugvorderen én het gaat van je belastbare inkomen af (in vergelijking met als je het zelf privé zou betalen, uiteraard).
Nadelen Youngtimer regeling
Het is uiteraard niet allemaal hosanna, rijden met youngtimers. Nou, eigenlijk is dat wel het geval, maar je moet met twee dingen goed rekening houden. Ten eerste is het geen nieuwe auto, ten tweede zul je de portemonnee moeten trekken. We lichten het hieronder even toe:
Niet de laatste veiligheidsopties
Tegenwoordig zitten auto’s helemaal vol met veiligheids-verhogende items. Zowel op het gebied van passieve als actieve veiligheid. Die heb je met een oude auto minder tot niet. Nu zal het met een S500 uit 2006 wel meevallen. Die auto was enorm zijn tijd vooruit, maar als je bijvoorbeeld een BMW 5 Serie (E39) rijdt uit 2001, dan moet je toch wel wat concessies doen. Niet alleen (of zeer) qua airbags, maar wel qua dynamische hulp- en assistentiesystemen. Als je tien jaar in een moderne lease auto hebt gereden, doe je een paar stappen terug in zo’n youngtimer.
Niet de laatste electronica
Ja, we gaan even door met het feit dat de auto niet nieuw is. Op het gebied van electronica en infotainment zijn er enorme stappen gezet. Sterker nog, qua electronica zijn de ontwikkelingen bizar snel gegaan. Voor de context: de jongste youngtimer is net zo oud als de oudste iPhone, ongeveer. Dus ook al heb je niet de nieuwste smartphone op het moment, de kans dat je deze eenvoudig kunt aansluiten op het infotainmentsysteem van je youngtimer is vrij klein, Ook zijn er vaak geen updates meer voor vanuit de dealer. Gelukkig zijn er veel opties en mogelijkheden achteraf. Of je monteert een Brodit-houder voor je smartphone en werkt daarmee.
Duur in aanschaf
Omdat Youngtimers fiscaal aantrekkelijk zijn, zijn de prijzen vaak wat hoger. In sommige gevallen kan het lonen om de prijzen van 13-14 jaar oude exemplaren in de gaten te houden. Dat is op zich wel frappant, de dagwaarde stijgt namelijk op het moment dat de auto’s 15 jaar oud zijn, juist vanwege deze Youngtimer regeling.
Soms twijfelachtige uitstraling
Uiteraard is het smaakafhankelijk. Nu kan een liefhebber een echte Audi RS of Mercedes AMG waarderen, maar niet alle kopers hebben dat. Dus als je met je fout opgetuigde S400 AMG UITGEVOERD!!1! Komt voorrijden, kan het zijn dat klanten ietwat bedenkelijk kijken. Sommige vinden het juist weer leuk. Natuurlijk, een nette originele Volvo V70 is altijd goed, maar je kan soms vrij snel aan de foute kant van correct zitten.
Hoger verbruik
Tegenwoordig zijn auto’s behoorlijk zuinig. De normale auto’s zijn erg zuinig en de dikke auto’s redelijk zuinig. Veel oude youngtimers zijn dat niet. Vaak heb je te maken met ouderwetse automaten die veel vermogen opslokken en relatief weinig koppel leveren. Het verbruik kan dan behoorlijk tegenvallen. Zeker als je ook nog eens veel kleine stukjes rijdt.
Hoog risico op extra reparatiekosten
Een 15 jaar oude auto brengt meer onkosten met zich mee. We trappen daarmee een open deur in. Toch kunnen we het niet vaak genoeg benadrukken. Want vaak kiest men als youngtimer een fraaie BMW, Jaguar of Audi. De vraagprijs mag dan wel flink gedaald zijn, de kosten voor het onderhoud zijn dat absoluut niet. Dus in plaats van de auto gewoon bij de garage achterlaten en een all-in leaseprijs, zit je met samengeknepen billen te wachten op het telefoontje van de werkplaatschef.
Aandachtspunten Youngtimer regeling:
Daarnaast zijn er nog paar punten waar je even goed rekening mee moet houden met het rijden van een youngtimer.
Dagwaarde
Het percentage voor youngtimers is vastgesteld op 35%. Dat is een hoger percentage, maar wordt gerekend over de dagwaarde. Die dagwaarde is niet iets waar je zelf mee kunt sjoemelen. De Belastingdienst berekend dit op basis van de ‘WEV’, oftewel de Waarde Economisch Verkeer. Dus met een telex, koerslijst en verkoopsites wordt de waarde achterhaald.
Verzekeringswaarde
Ook de verzekeraar gaat kijken naar de dagwaarde. Waar de fiscus kijkt naar globale gemiddeldes op basis van leeftijd en kilometerstand, is de verzekeraar veel specifieker. Die kijkt veel meer naar uitrusting, staat, onderhoud en bijzondere quirks en features van de auto. Dus de fiscus ziet een E60 M5, de verzekeraar een handgeschakelde M5 in Messing Individual lakkleur met bijzondere Champagne Individual-bekleding. De dagwaarde zal aanzienlijk hoger zijn bij de verzekeraar dan bij de belasting.
Afschrijving
Je kan de auto afschrijven. Dat is handig, want ook die kosten kun je van de zaak afschrijven. Maar reken jezelf niet te rijk, ondanks dat je naar nul kunt afschrijven, is het doorverkoopbedrag gewoon winst. Dat is op zich erg logisch en handige mensen kunnen de auto goedkoop aan zichzelf privé verkopen, maar houd er wel even rekening mee.
Oude auto’s zijn niet altijd youngtimers
Elke auto tussen 15 – 25 jaar is officieel een Youngtimer. Maar er zit natuurlijk wel een verschil tussen een yongtimer en gewoon een oude auto. Veelal wordt met elke auto van 15 jaar of ouder geadverteerd als Youngtimer. Die auto’s hebben niets te maken met de pareltjes van youngtimer-boeren uit het land. Je kent ze wel, de fraaie premium waar goed voor gezorgd is, voorzien zijn van de nodige optie en weinig hebben gelopen zodat je er nog eventjes tegenaan kunt gaan.
BTW correctie
Dit is een klein addertje onder het gras. Je kan namelijk niet zomaar privé in een youngtimer van de zaak rijden, ook al betaal je bijtelling. Het gaat in dit geval om de kilometers. Je kan namelijk géén BTW terugvorderen op privé afgelegde kilometers. Middels kilometeregistratie kun je dit uiteenzetten en verrekenen. Heb je daar (logischerwijs) geen zin in, dan betaal je een correctie percentage van 1,5%. Als het een BTW-auto betreft, dan is het 2,7%.
Politieke onrust
Op dit moment leven we in een land waar er veel gebeurt omtrent het klimaat. Deze youngtimers zijn niet bijzonder milieuvriendelijk. Er doen al langer de geruchten dat de youngtimer regeling zijn langste tijd heeft gehad. Je wil natuurlijk niet een groot bedrag in een youngtimer investeren om twee jaar later geen fiscale tegemoetkoming te hebben.
Conclusie Youngtimer regeling
Dus, dan rest nu de vraag: moet je dat wel willen, zo’n Youngtimer? Dat hangt helemaal van je eigen situatie af. Ondanks de fiscale voordelen, zijn er wel degelijk kosten waar je rekening mee moet houden. Een beetje overtuiging heb je wel nodig. En waar je een Outlander PHEV of Model 3 écht goedkoop kon rijden, gaat die vlieger niet op voor een youngtimer. De regeling is eigenlijk meer een reële correctie die interessant kán uitpakken.
Meer lezen? Dit zijn de youngtimers voor 2021!
zeilboot zegt
Is toch lekker om zo’n mooie cls om de zoveel stukken alinea’s te zien. Heb er zelf precies zo een.
Pascal zegt
Da’s zeker een prachtige wagen, ziet ze helaas weinig
rens4 zegt
@zeilboot: ik mag t doen met een cls55. Ongekent wat voor krachten er in 2005 al in zo’n auto werden gepropt
zeilboot zegt
Dat is zeker geen straf. Ik heb zelf een 350, maar zou graag nog een 55 amg willen
heat59 zegt
@zeilboot: welk bouwjaar? Ik ben nog steeds niet er over uit om voor de 350 te gaan of dan toch de 500
(2009/2010)
jeroenm83 zegt
Een maat van mij heeft uit een erfenis zo’n ding, ik dacht een 350. Is dat wellicht wat voor je?
zeilboot zegt
Mijne is van 2008, een 350 cgi. Ik heb voor de 350 gekozen vanwege wegenbelasting en wat goedkoper in onderhoud. Minder bougies minder olie. Maakte aardig wat km, vandaar. Anders had ik een 500 gedaan.
jaapies zegt
@rens4: die is toch alleen in Amerika geleverd? Of is het een AMG
rens4 zegt
@jaapies: is een 55 amg origineel duitse wagen.
MarcoM zegt
@zeilboot: De CLS is gewoon een plaatje om te zien, tijdloos en niet overdreven “Mercedes” zoals sommige andere modellen uit de begin jaren 2000. Goede keize.
wildbeest zegt
Vind die s klasse erg mooi opdroge , pro tip: pak hem met de 350cdi, heerlijke motor en prima verbruik
mark997gt3 zegt
Het verbaasd me al langer dat deze regeling nog steeds bestaat. Ik rij zelf twee youngtimers, e36 328i en e46 M3. Het is natuurlijk niet in lijn met de huidige visie tav het milieu. Maar de overheid heeft er ook voor gezorgd dat we zo ongeveer het oudste wagenpark van noord Europa hebben. Dus soms is het beleid niet te volgen.
Belasting innen is soms belangrijker dan het milieu.
flutterby zegt
@mark997gt3: is de dagwaarde van z’n M3 niet richting de 20 á 25k? Dan tikt 35% hard bij..
Zelf heb dit ook overwogen maar vind niet echt betrouwbare pareltjes rond de €8k. Daarnaast kan je fluiten naar je geld als de regeling vervalt. Voor dat geld koop je ook een luxe ex-lease van 5 jaar oud.
De meeste bang for buck haal je denk ik uit bijvoorbeeld een luxe Ford Focus MK2 met het 2.0 blok. Kost niets, betaalbaar onderhoud en kom je nog prima mee voor de dag. Helaas voor mij waren automaten toen niet populair of simpelweg waardeloos.
900T16S zegt
De verkoopwaarde kan wel 25k zijn, maar de WEV ligt veel lager. Die kan je door een erkend taxateur laten bepalen. Of een bovag-koerslijst.
fransananas zegt
Deze regeling is echt van de zotte. En dan klagen over de lagere bijtelling op elektrische auto’s
rulefollower zegt
Vooral met de btw bijtelling halen ze veel geld binnen.
flutterby zegt
@rulefollower: de kosten voor onderhoud gaan ook grotendeels terug naar de staat en ook de MRB tikt fors aan.
Richmond zegt
Verzekering bepaalt de premie toch op basis van de nieuwprijs van de auto?
900T16S zegt
Lang niet altijd, kan ook op taxatiewaarde.
Daarnaast spelen brandstof, kw en gewicht soms ook mee als factoren.
560pk zegt
@benja01: ik betaal voor m’n E61 youngtimer inderdaad gewoon verzekering op basis van de nieuwprijs. Slaat natuurlijk nergens op, omdat ze ‘m waarschijnlijk op basis van een lege tank “Total loss” verklaren. Maar met m’n 25 schadevrije jaren, en mijn gevorderde leeftijd, betaal ik een paar tientjes per maand all risk, dus niet de moeite waard om iets te veranderen. En als er een keer iets is, al is het maar een ruitvervanging, hebben ze tot nu niet moeilijk gedaan.
Robert zegt
Er zijn nog een aantal aspecten van het youngtimer-rijden die hier nog niet zijn benoemd, maar m.i. ook wel gemeld mogen worden onder deze (verder sublieme) overwegingen:
1 – Karakter. Als er iets is wat de laatste jaren een grote vlucht heeft genomen in de ontwikkeling van auto’s, dan is dit het gebruik van simulatietechnieken, wat heeft geleid tot auto’s die soms veel beter presteren als hun voorgangers. Maar het nadeel is, dat als je binnen één segment gaat proefrijden, je zult ontdekken dat er nauwelijks meer een verschil is waar te nemen in de wegligging, bochtengedrag, enz. Eenvormigheid is troef. Bij oudere auto’s lag dat allemaal heel anders, wat er toe leidde dat een auto pas z’n rijkwaliteiten etaleerde als de eerste testversies de testbaan of openbare weg op reed. Dus wil je ‘sportief’, ‘comfortabel’, ‘relaxed’ of een combinatie er tussenin, dan valt er bij youngtimers gewoon echt nog wat te kiezen.
2 – Duurzaamheid. “Oud is fout, want vies”, is vaak het credo, veelal geuit door de RAI (want die willen het liefst zo veel mogelijk nieuwe auto’s kopen) en milieulobbyisten en andere groenslinks personen met weinig gevoel voor historisch besef, waardering voor erfgoed en technisch inzicht. Een oudere auto waarvoor goed wordt verzorgd, die netjes wordt bereden en eventueel wordt voorzien van (retrofit-)katalysator hoeft helemaal niet ‘vies’ te zijn. Sterker nog, de meeste youngtimers van pak-em-beet na de millenniumwissel voldeden en voldoen al aan de Euro4 emissie standaard, wat (zeker voor auto’s op benzine of lpg) internationaal gezien als ondergrens wordt beschouwd van ‘vieze’ en ‘schone’ auto’s.
3- Duurzaamheid (2). Bijkomend voordeel van ‘oude techniek’ is, dat deze techniek een stuk degelijker is dan de huidige, waarmee men weliswaar de (theoretische) uitstoot en het brandstofverbruik behoorlijk omlaag heeft weten te krijgen, maar menig aankoopadvies hier op Autoblog of op elk merk-specifiek autoforum kom je het tegen: die moderne techniek zit soms nog vol kinderziektes, is kwetsbaar en gaat over het algemeen veel minder lang mee dan voorheen, met soms pittige reparaties of zelfs motorrevisies als gevolg. Met die ‘oude’ motoren zijn (veel) hogere kilometerstanden vaak geen enkel probleem, en bij het praktijkverbruik liggen de uitstootcijfers vaak ook veel dichter op de fabrieksopgave dan dat je met moderne auto’s ooit zult bereiken.
4 – Zelfbevrediging. En nee, hiermee bedoel ik dus niet manuele handelingen vanachter de pc of met een boekje onder de deken, maar met een youngtimer kun je kopen waarvan je vroeger alleen maar durfde te dromen. Want wat ooit onbereikbaar leek, is in eens een stuk bereikbaarder geworden. De foto’s waarmee @willeme dit artikel heeft geïllustreerd laten het al zien: topklasse auto’s voor soms maar A-segmenter prijzen. En wees eerlijk: hoe gaaf is dat?
pignon zegt
@RRRobert: aangaande duurzaamheid: (1) wat niet gemaakt hoeft te worden kost ook geen energie. (2) als je biodiesel (bijv Neste) kiest, tank je ook nog eens niet-uitputtende brandstof.
Robert zegt
@pignon: klopt helemaal. Het voordeel van biodiesel is bovendien, dat het gemaakt kan worden uit grondstoffen die feitelijk al afval zijn, zonder dat het concurrerend is met voedselproductie, zoals dat met synthetische of een ‘groene’ benzine (grotendeels ethanol) wél het geval is, want daarvoor heb je koolhydraten nodig.
flutterby zegt
@pignon: Als biodiesel niet-uitputtend was hadden we er allemaal wel op gereden. De investeringen en verliezen erop zijn te groot net als bij waterstof.
roberto zegt
De CLS55 AMG, wat blijft het toch een pareltje. Vooral in de IWC-trim!
Toch maar is overleggen op de zaak..🤔
mondial zegt
@roberto: met de begeerlijke m113k. Beest van een motor
moveyourmind zegt
Gewoon je kans grijpen als je nog een keer met een dikke bak met dikke brandstofmotor onder de kont wil hebben gehad en je kan hem op de zaak zetten. Nu kan het nog.
shizzle zegt
Mooi geschreven. Wel jammer dat de Euro coderingen van de motoren niet beschreven worden. Met sommige oude motoren van youngtimers kom je de milieuzones in stadscentra niet meer binnen.
Dizono zegt
Aardig stuk, maar wéér is de strekking dat je voor weinig in een hele dikke bak kan rijden. Is gewoon niet waar en maar het halve verhaal.
BTW correctie is 1,5% over de NIEUWWAARDE. Bij een auto van nieuwe een ton betaal je dus elk jaar 1500 euro BTW-correctie. Dat is dus pas interessant als je privé deel van de autokosten 7150 euro ex. BTW of meer bedraagt.
Verkoopwaarde wordt als winst gezien, maar als je geen autohandelaar bent, ben je ook BTW-plichtig. Óók als je de auto als marge-auto hebt gekocht. Dat is dus 21 procent extra afschrijving! Bingo.
Soms mag ook gewoon verteld worden dat het een fijne regeling is voor heel gewone zzp’ers om een flinke stationcar te kunnen rijden om hun apparatuur in te vervoeren en geen gezeik te hebben met kilometerregistratie enzo. Het is echt geen regeling die alleen maar voor dikbolides wordt gebruikt. Hoe harder we dat roepen, hoe eerder deze regeling pleite is.
willeme zegt
@Dizono: thanks, maar dat je voor weinig een dikke bak kan rijden, is niet echt de strekking. Het is eerder een correctie omdat volle mep bijtelling rekenen over een auto een beetje te gek is. Maar dat het ‘voor weinig’ is, staat er volgens mij niet. Onderhoud, verbruik, btw-correctie, wordt gewoon vermeld ;-).
Goedkoop is wordt het nooit om in een S500, S4 of S80 te rijden. Het slechts een kleine tegemoetkoming. Gezien de klimaatmaatregelen zal de regeling is de kans klein dat de regeling lang behouden blijft. Jij rijdt nog de Volvo stationwagon door het land ? ;-)
fiscaal zegt
Sommige autobedrijven adverteren met prijs vd youngtimer bijv 17.500 maar fiscale waarde 10.000. Diegene zegt dus dat je 7.500 teveel betaalt? Kan iemand mij dit uitleggen?
Turbo S zegt
@fiscaal: wat die daarmee zegt dat het een bijtellingsknaller is.
SpiderIV zegt
@fiscaal: yep eigenlijk zegt verkoper dat de reële waarde in het economische verkeer van die auto een stuk lager is……… (maar hij/zij wil ook graag wat verdienen)
900T16S zegt
Precies andersom. De reële waarde ligt hoger dan de fiscale waarde.
SpiderIV zegt
@900T16S: neen. Fiscale waarde is in principe de waarde economisch verkeer. Dus eigenlijk raar dat je een auto koopt voor 17500 en aangeeft dat die eigenlijk maar 10000 waard is. Heb je dus zakelijk gehandeld. Je geeft de inspecteur goed voer voor een discussie.
Nb zijn vele fiscale artikelen en uitspraken over. Als Willem zin heeft ……. meer voor fiscal blog overigens.
SpiderIV zegt
@spideriv: niet zakelijk gehandeld moet het zijn. Sorry
900T16S zegt
Klopt, het kan een discussie uitlokken. Maar in principe is dit juist het voordeel van die youngtimer regeling. Uiteraard zijn er volop argumenten om een hogere aanschafwaarde toe te lichten.
Ook ik ben voorstander van meer fiscale items, maar liever met meer diepgang.
ouwedibbes83 zegt
@fiscaal: volgens mij staat het verschil hierboven beschreven, de fiscale waarde is houdt weinig rekening met de opties of staat van de auto, lijkt naar model, bouwjaar en KM-stand. De marktwaarde kan veel hoger liggen, als de wagen in uitmuntende staat is, altijd netjes is onderhouden door een specialist of dealer, binnen heeft gestaan, van 1e eigenaar is, waardevolle opties heeft, etc. Wees blij met een auto die een lage fiscale waarde heeft, dat is voor in de boeken.
loggy zegt
Ik heb het laatst nog eens doorgerekend. Kon naar mijn mening niet uit ipv mijn huidige constructie, privé kopen en (deels) belastingvrij km vergoeding door rekenen aan de zaak. Men vergeet vaak dat volledig aftrekken aantrekkelijk klinkt. Maar een beetje accountant krijgt de belastingdruk van een zzp’er wel naar 37%. Dat betekent dat na aftrek van btw, je nog altijd 63% van de rekening zelf betaald. Daar komt de bijtelling dan uiteraard nog bovenop.
Flatsix zegt
Mooi artikel wel en nuttige comments! Mijn droomauto is een RS4 Avant B7 uit 2016. Prachtig met die V8! Een beetje fatsoenlijke auto kost in aanschaf € 30K (dit is wat je wil, als je zo’n auto wil). Dit kost me dus aan belastingen ca. € 4.200,- (bijtelling) + € 1.500,- BTW correctie (NP = ca € 100K) = € 5.700,- per jaar. Het voordeel van rijden in de bedrijfsentiteit moet dus minimaal dit bedrag zijn lijkt me. Uitgaande van de 45% fiscaal voordeel moeten de autokosten dus minimaal € 14.200,- zijn. Dan moet ik behoorlijk veel kosten maken (en dus ook veel rijden) wil dit interessant zijn. Afschrijving reken ik even niet mee aangezien dit een echte youngtimer is die zijn waarde wel minimaal zal behouden. Als BTW auto zijn deze lastig te vinden dus in het staartje wellicht nog een verrassing.
De regeling is volgens mij dan ook alleen interessant voor de wat goedkopere youngtimers bij redelijk intensief gebruik.
En daar zit dan ook de angel van deze regeling denk ik. De auto’s die het straatbeeld verrijken en als erfgoed beschouwd mogen worden passen niet lekker in deze regeling. Terwijl die nette V70-CO2-knaller met 350.000 km op de teller aangekocht voor € 2.500,- wel echt voordeliger is met deze regeling. Een bijtellings-staffeltje in de youngtimerregeling zou beter zijn.
tot zover.
SpiderIV zegt
@aircoooled: je bedoelt 2006 ipv 2016. Maar hoezo niet gunstig? Waar vergelijk je het dan mee? Als je een hele dikke moderne Audi als vergelijk pakt dan is die Youngtimer ongetwijfeld wel goedkoper. Misschien niet tov een eenvoudige Audi of VW maar is dat dan een reeel vergelijk?
900T16S zegt
Fiscale waarde (waarde in het economisch verkeer) en de aanschafwaarde zijn twee verschillende waardes. Die link voor WEV waarde richting de belastingdienst staat in het artikel. Bijtellen over de aanschafwaarde is dus niet de bedoeling.
Het is genieten met deze regeling. Dikke wagen en fiscaal vriendelijk. Dat onderhoud valt allemaal wel mee.
Variomatic zegt
@900T16S: njet! Koop je die auto voor 20k dan zegt de fiscus dat dat dus kennelijk de WEV is en wordt je daar op aangeslagen!
SpiderIV zegt
@willeme:
Goed stuk en redelijk volledig:
Blijven natuurlijk appels en peren vergelijken. Alleen voor de kosten een Youngtimer rijden wordt waarschijnlijk een tegenvaller.
Maar een uiteraard volledig fictieve casus. Een al 30 jaar Alfa rijder stapt in een nieuwe Giulia mooie uitvoering en gekieteld naar 300pk. Is met stip zijn beste Alfa ooit maar…… wat saai, doet toch wel wat teveel aan een Duitse 3 serie denken, mist het mooie motor geluid ….. voor zo iemand is die 15 jarige 166 met 3.2V6 Busso de uitkomst. Appels en peren is maar wat je lekkerder vindt.
Btw correctie hierboven genoemd Inderdaad over nieuwwaarde. Lijkt raar maar onze fiscale wetgeving heeft wel meer aparte zaken en de btw is specialisme apart.
Nb regeling houdt niet op bij 25jaar. Je kunt ook een 40 jaar oude auto zakelijk rijden.
Voor een veelrijder zal het veelal niet interessant zijn en eens met opmerking hierboven dat je geen dikke bak voor heel weinig rijdt maar ken veel gevallen waarbij het rekensommetje echt gunstig uitvalt voor die Youngtimer. De enorme post afschrijving mis je bij die oude bak en dus kan je heel veel onderhoud en brandstof kwijt.
Nb van zaak naar prive halen kan indien auto op naam van BV staat. In geval van eenmanszaak kan dat niet zomaar. (Vermogens etikettering).
Er zijn vele verzekeraars die een zakelijke Youngtimer verzekering aanbieden. Op basis van een taxatie waarde.
En milieu technisch onverstandig en regeling uit dat oogpunt onlogisch? Een auto maken kost erg veel energie. Lang met een goed onderhouden auto rijden is zo slecht nog niet (zeker niet als er niet veel km’ers gereden worden).
En of het gunstig kan zijn? Erg afhankelijk van de inkomsten situatie Algemeen advies is niet te geven.
steventure zegt
Ik rij met een grijs kenteken dsg touran youngtimer, die rijdt comfortabeler dan een caddy. Getaxeert op 1200,- verbruikt 1 op 18 en gelukkig geen roetfilter ellende. Die ouwe bakken zijn lekker degelijk, eenvoudig, betrouwbaar en goedkoper kan niet. Van de zomer ook weer mee naar Italië. Leve de youngtimer :-)
sabrerator zegt
Ik ben weliswaar geen ondernemer, maar een loonslaaf die mag kiezen voor een kilometervergoeding in plaats van lease.
Omdat het de werkgever niets interesseert waarmee ik bij de klant kom voorrijden, áls ik maar kom voorrijden (op tijd), heb ik bijna 4 jaar terug ook mijn hart gevolgd en na de 14% bijtellingsknaller-Megane een lekkere Jaguar S-Type aangeschaft. Met ultraromige zescilinder diesel.
Ik wordt er nog elke dag enorm blij van.
Mijn werkgebied is voornamelijk de auto- en transportsector en daar valt de keuze erg goed, veel complimenten over mijn auto.
Maar gelukkig heb ik een redelijke vergoeding (geen geweldige) en woon ik niet duur, want de onderhouds- en reparatiekosten zijn om het op zijn Brits te zeggen “eyewateringly expensive”.
De halfjaarlijkse beurt beschouw ik als “redelijk” als die rond de €1500 blijft, maar ik schrik niet van €2000 of wat meer. Met nog een reparatietje of wat van €700 -€1000 erbij en een setje banden van €650 heb je het wel zo’n beetje.
Dus goedkoop? Neuh, niet echt.
Mijn specialist zei al bij onze eerste ontmoeting: meneer, het wordt nooit een goedkope auto om in te rijden. Wél een heel fijne. En dat is zo.
Wát een genot om in te rijden! Stil, soepel, fenomenale stoelen, prachtig leer en hout en een chique uitstraling, het is helemaal mijn ding.
Je moet een youngtimer niet rijden voor “goedkoop”, maar omdat je er gek van bent. En dat ouwe entertainmentsysteem gewoon accepteert. Daar is best mee te leven. Plak een TomTom aan je ruit voor navigatie en zet er desnoods een Parrot carkitje in.
Een auto is zoveel meer als een rijdend entertainmentsysteem!
hehe zegt
@sabrerator: herkenbaar en mee eens.
Mij vallen mijn onderhoudskosten tot nu juist erg mee, omdat de dealer ook andere prijzen hanteert voor auto’s van 15 haar en ouder.
Voor multimedia is mijn advies een MagBak hoesje om de telefoon.
Kleine magneetstrip op het dashboard leidt nauwelijks af van het orginele interieur en ik hang mijn telefoon zo in het zicht als navi
carwax zegt
@sabrerator: ik rijd een XJR als youngtimer heerlijk, als je CarPlay in de JAG wil, check jagdroid
sabrerator zegt
@carwax:
Ooooohh, heerlijk, een XJR. Welke versie? X300, X308 of X350?
vacano zegt
Toch rare regeling dat youngtimer en bijtellinggedoe in NL.
Als je in Duitsland je zakelijke auto voor meer dan 90% voor de zaak gebruikt kan je het 100% zakelijk afschrijven.
Afschrijven op 36maanden naar 0€ is meestal geen probleem en verschillende auto’s hebben en afschrijven ook niet.
Gevolg is dat zowat iedere bedrijfsauto nieuw tot redelijk nieuw is.
Moet je in NL nog bijtelling betalen als je daarnaast ook een privéwagen bezit of als je de zakelijke auto voor meer dan 90% voor zakelijke ritten gebruikt?
Is het fiscaal en economisch niet interessanter om een grijs kenteken + een privéwagen te hebben dan een youngtimer?
Hoe controleert de Nederlandse Roverheid of je de zakelijk auto gebruikt voor zakelijk of privé gebruik?
SpiderIV zegt
@vacano: Gewoon de Overheid zonder R die op een bepaalde manier de financiën in de hand probeert te houden.
In principe bijtelling voor elke (kunnen er dus meer zijn) ter beschikking gestelde auto door werkgever (indien eigen onderneming dan is dat je werkgever). Bezit van een privé wagenpark is in principe niet relevant. Gaat om ter beschikking stellen. Qua basis gewoon bijtelling over die zakelijke auto’s. En dan wat uitzonderingen / aanpassingen. Belangrijkste:
– Diverse echte bedrijfswagens / bussen (veel randgevallen maar voor echte grote bedrijfsbussen meestal geen bijtelling)
– Verklaring geen prive gebruik. Kortom verklaren dat je niet meer dan 500 prive km’ers rijdt op kalenderjaar bekeken. Dat moet je kunnen aantonen met een rittenadministratie. Daarbij maakt het aanwezig zijn van een redelijke prive auto het wel aannemelijker dat je niet prive in die zakelijke auto rijdt. NB niet kunnen aantonen is naheffing en meteen 100% boete. Daarbij aangetekend dat kans op controle niet zo heel groot is.
– Verschillende bijtellingspercentages (in verleden in ieder geval maar zolang je een auto hebt geldt het oorspronkelijke percentage)
Hoe controle door overheid? In geval van vermeend misbruik kunnen vragen gesteld worden, moet je met bewijzen komen e.d. Fiscus kan gebruik maken van plaats en tijd van snelheidsboetes en dat soort dingen. Verder staan er nogal wat camera’s door het land.
ronaldotour zegt
Wat ook nog kan met een vof of eenmanszaak is bijtelling over de werkelijk gemaakte kosten. Dus bij weinig afschrijving en lage onderhoudskosten weinig bijtelling ook op een auto van jonger dan 15 jaar. Maar bijna niemand weet dit blijkbaar.
ouwedibbes83 zegt
@ronaldotour: betaal je dan 35% over de kosten die maakt gerekend naar het aandeel privé kilometers?
ronaldotour zegt
@ouwedibbes83: Nee, voor een auto tot 15 jaar oud betaal je mits niet EV 22% bijtelling.
Dus bijv. 22% over 50.000 is 11.000,- maar bij een eenmanszaak of vof betaal je nooit meer dan de werkelijk gemaakte kosten dus wanneer je totaal op 5000,- komt dan is dat je bijtelling.
De auto moet natuurlijk wel zakelijk zijn aangeschaft
Dus dan hoef je niet een veel te dure bijtellingsvriendelijke auto te kopen.