Belg (m/v) ziet lamp van Aladdin branden op dashboard

Auteur: , 42 Reacties

Hilariteit!

olielamp

De VAB, het Belgische zusje van de ANWB, luidt de noodklok: Belgen hebben totaal geen idee van wat de icoontjes op hun dashboards betekenen. En nog erger: sommigen denken gewoon door te kunnen rijden met al die kerstverlichting in de klokken. Tijd voor wat (her)opvoeding dus.

Toegegeven: het is er ook allemaal niet simpeler op geworden de afgelopen jaren. In oude karakterbakken geven je dashboard en instrumentenpaneel net voldoende licht om te zien hoe hard je ongeveer rijdt en op welke frequentie de radio afgestemd is. Maar in modern spul word je gebombardeerd met schermen, HUD’s en allerlei waarschuwingssignalen voor wanneer je van je lijn afwijkt of er iemand in je dode hoek zit. Heel vermoeiend allemaal, al die informatie die op je afkomt. Gelukkig heb je wellicht ook nog een sensor die merkt dat je niet meer scherp bent. Als die een signaal geeft kan je even een pauze inlassen.

Door onkunde en/of de wildgroei aan toeters en bellen hebben mensen er moeite mee het kaf van het koren te scheiden. Volgens cijfers van de VAB heeft 77 procent van de bestuurders geen ­benul van wat het waarschuwings­signaal voor problemen aan de katalysator betekent. Evenzoveel mensen weten totaal niet wat er moet gebeuren als het lampje voor AdBlue brandt. Daar kun je je wellicht nog wat bij voorstellen. Echter denken zes op de tien mensen naar verluidt ook dat ze door kunnen rijden met een rood oplichtend olielampje.

Dat wil zeggen, als ze al weten wat het olielampje is. De VAB is namelijk niet te beroerd om een paar hilarische anekdotes op te lepelen van mensen die de organisatie in paniek belden met een prangende vraag over de lampjes in hun dash. Zo belde iemand met de mededeling dat hij/zij ‘de lamp van Aladdin’ zag branden. Op zich een treffende observatie. Een ander belde met deze vraag:

Hallo, er brandt iets op mijn dashboard. Het lijkt op een kookpot.

Als autofan ken jij natuurlijk alle ins en outs van je wagen. Maar zo niet is het handig om een paar vuistregels aan te houden om je auto en portemonnee te sparen. Bij groene of blauwe lampjes kan je blijven rijden. Bij oranje/gele lampjes mag je doorrijden, maar moet je zo snel mogelijk je garage bellen. Bij rode lampjes moet je direct op een veilige plaats parkeren en hulp bellen. (via nieuwsblad.be)



42 reacties

Olie? Ik zie alleen een vuldop voor 710-vloeistof onder de motorkap..?!
@dizono: classic
@dizono: dat is zeer vreemd, bij mij staat er 3170.
@marinepower: hij rijdt een Amerikaan
Volgens mij kan je die lijn wel voor veel landen doortrekken. Ik weet eerlijk gezegd ook niet waar ieder lampje voor staat op mijn dashboard en heb ze gelukkig ook nog lang niet allemaal zien branden.
Als er een brand dan zorg ik dat ik op een veilige plaats kan stoppen en raadpleeg ik het boekje in mijn handschoenkastje. Een van de uitzonderingen waar ik wel de “gebruiksaanwijzing” hanteer …
@jonckers: Ik heb afgelopen jaar noodloop gehad bij een Audi A6, er ging een oranje lampje in de vorm van een spiraaltje branden (geen anticonceptie maar meer een gloeispiraal). Ik ben niet erg creatief maar hoe moet ik daaruit ophalen dat de auto een probleem heeft in het start stop systeem of hoe moet dit overeenkomen met noodloop? (Dit stond 2 seconden in het display na het uitschakelen van de auto) Het verminderde vermogen was wel duidelijk merkbaar (nog ong. 1.5 student op een kroegfiets).
@rw1994: voor of na een avondje cafe?
@prototip99: Helemaal fris op zondag middag ;) en op maandag morgen en op dinsdag morgen!
@rw1994: Motormanagement lampje zitten een heel pak dingen achter, het simpelste en toch het meest voorkomende zijn doorgebrande remlampjes.
We moeten niet vergeten dat wij autoliefhebbers in de minderheid zijn hè. Merendeels ziet een auto gewoon als gebruiksvoorwerp en dus boeit het hen helemaal niets wat een auto allemaal wel niet kan. Het is maar een klein groepje die daar interesse in heeft.

Wel ben ik het er mee eens dat mensen onvoldoende kennis hebben over de werking van een auto. Het kost hooguit 5 minuten van je tijd om jezelf wat kennis bij te brengen. Dat gebeurt dus te weinig.
@viezefreddyw: ach ja als sommige monteurs bij de dealer het al niet weten…
@ghost: dat zou wel erg zijn. als je pas net begint kan ik het nog begrijpen dat je het niet weet. Maar als monteur zijnde moet je die dingen weten.
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het ook niet meer kunnen zien.
De nieuwe, digitale cockpit van Audi maakt het bijvoorbeeld in sommige opzetten behoorlijk onoverzichtelijk.
Bovendien als je voertuiginformatie wilt opzoeken, zit ik al te twijfelen of ik nou bij het cockpitscherm moet kijken of bij het scherm bij de middenconsole (voor die keren dat ik in de auto gereden heb).

Ik denk dat als je niets van auto’s weet, zelfs als eigenaar, er geen wijs uitkomt.
@granlusso: Indien men een virtueel dashboard wil geen aanprijzen (lees verkopen)moet men zich ervan overtuigen dat de toekomstige verbruiker er nog weg mee zal kunnen.
Mijn basis idee was: je koopt je laatste auto bij +- 73-74 jaar. Die wagen zal minimum 10 jaar meegaan en dan valt het te evalueren of het nog verder kan.
Bij de aflevering merkte ik vaak dat een 75 plusser na korte tijd al niet meer mee was en zijn hoof al alle kanten aan het draaien was.
@wimof: Sorryn geen moest gaan zijn.
@granlusso: Vind het een beetje slap argument hoor; iedereen onder de 80 loopt rond met een Android of iOS Smartphone met 20 kleine zwart-wit icoontjes in de statusbalk en je hoort nooit iemand daarover klagen; maar die paar lampjes die een analoog dashboard heeft, is in een keer te verwarrend ?

En digitale dashboards vertellen je meestal juist veel meer; grote full-color iconen met extra tekst en soms zelfs het bladzijdenummer van de handleiding erbij vermeld… Dat je misschien een analoog bandspannings-icoontje van een vreemde auto niet herkend, ala, maar iets als de lamp van Aladdin is al 50 jaar rood en onveranderd !
100% de schuld van de afleveringsdienst.
Men zet de wagen buiten van zodra de betaling in orde is.
Schande.

Bij mij ging er geen wagen buiten voordat de bestuurder wist wat ALLES betekend.
Zo ook wat te doen bij een te lage koelwaterstand, wanneer mag men nog rijden en wanneer absoluut niet meer.
Wat te doen met een brandend dpf lampje.
De meeste mensen weten absoluut niet wat te doen.
DUS uitleggen en zien of het er in ging.
De check na 1000 km was bedoeld om te achterhalen of alles begrepen was.
@wimof: ben jij knap als je dat voor elkaar krijgt in de huidige auto’s.
Jouw klant krijgt zoveel nieuwe input in 2 keer, dat krijgt hij niet verwerkt.
Een oplossing zou zijn om de klant opnieuw uit te nodigen na een week of zo.
@pa045: Vandaar, zoals ik schreef komt de klant opnieuw voorbij.
Jammer, ook al meegemaakt dat het snappen van een automatische dual zone klimaatregeling te veel was.
(gelukkig had die klant de gewoonte om een paar keer per week binnen te springen om goeiedag te komen zeggen.
@wimof: al eens gehoord van het instructieboekje? Je kunt het twee keer uitleggen maar dat is echt zonde van je tijd. Het beste advies voor nieuwkopers is om ze het instructieboekje mee te geven als leesvoer voor de periode tot de auto geleverd wordt. Dan eenmaal bij aflevering alles van A tot Z uit leggen en nogmaals duidelijk verwijzen naar het boekje. Daar staat alles in wat je moet weten. En daarna vertellen dat als het niet meer lukt ze mogen bellen/appen/sms’en/langskomen/anwb bellen/brandweer/politie etc. Zo’n twintig jaar geleden als de vader van het gezin de nieuwe auto ging halen zat hij de eerste week alleen maar in het boekje te lezen. Tegenwoordig korten we Thanks al af naar thnx want korter dus sneller dus beter.
@ivofga: Sorry, maar ik zie het na 42 jaar anders.
Mijn slogan was 100% schuld van de afleveringsdienst.
Ook al blijft niet alles hangen een overgroot aandeel wel, de klant heeft de ervaring dat je tijd in hem wil investeren.
Ik ben op de hoogte dat het instructieboekje meegeven helpt, maar een situatie creëren en dan het uitleggen Ze krijgen ze een visueel aspect erbij.
Deze opmerking doet me denken aan mijn jonge verkopers die alleen maar denken aan hun gage, hun tankkaart en om de drie maand nog een dikkere bedrijfswagen.
Voila en laat nu de opmerkingen maar komen.
Ik had onlangs nog een kakkend mannetje op mijn Dashboard staan. Iemand een idee wat dat wil zeggen?

https://pbs.twimg.com/media/DQDSNmIXcAA8lQO.jpg
@cossiekiller: Dat betekent dat je teveel ballast mee sleept en de auto minder zuinig rijdt. In dat geval is het handig om eerst de overtollige ballast te dumpen voordat je verder gaat.
@berlinetta: het viel me ook al op dat ik dit lampje regelmatig zie als mijn schoonmoeder mee rijd
@jenzen: rijd = +t tenzij je in Brabant woont :-)
Bij mijn auto branden er standaard al 5 . is al een paar jaar zo. Helaas niet te verhelpen door een computerstoring in de auto. Hij rijd er gelukkig niet minder om
@jarnobakker: Franse wagen?
@wimof: nee. Duitse..
@wimof: jammer joh…
@2wheeler: Het is misschien gewoon de dashboardverlichting.
En anders resetten, was het na het losnemen van de batterij.
@jarnobakker: rijd = +t tenzij je in Brabant woont :-).
@erik2907: Ga je nou iedereen verbeteren om vervolgens ook nog met dezelfde slechte grap je verbetering te eindigen? Je zit hier niet op Dumpert! Dumper + t tenzij je in Brabant woont :-)
@krokant: Helaas is het bitter nodig.
@karhengst:
Bitter nodig, da’s wel Nederlands?
Het is bitter koud of het is een bittere pil, maar bitter nodig?
@desjonnies: Moet natuurlijk bittere noodzaak zijn. Vergeef deze parttime buitenlander z’n brainfart.
Ik als klassieker liefhebber heb in mijn persoonlijke voertuigen enkel “Idiote” lichten en sensoren. Dat houdt in als die iets detecteren de motor al lang kapot is en het toch weinig uitmaakt.
——————————————
Bij groene of blauwe lampjes kan je blijven rijden. Bij oranje/gele lampjes mag je doorrijden, maar moet je zo snel mogelijk je garage bellen. Bij rode lampjes moet je direct op een veilige plaats parkeren en hulp bellen.
——————————————
Dat zijn inderdaad de vuistregels waar ik mezelf ook aan hou; simpel & helder genoeg voor de gemiddelde persoon zou ik zo zeggen.

Echter zijn deze volgens onze VAB niet correct …
Het oranje bandenspanningslichtje is namelijk voldoende reden om je direct op een veilige plaats parkeren en hulp bellen; begrijpe wie begrijpe kan.
Aangezien 90% van de mannen kleurenblind is, rijden we stug door:)
Het lampje voor versleten remblokken is ook rood, maar zolang je nog stopt kan je rustig doorrijden .
@xjs678qr: De remvoeringen zijn op dat ogenblik voor 90% versleten.
Er kunnen dus nog heel veel kilometers bij.
Het schokkendste is dat men voor zoiets een hulpdienst belt in plaats van gewoon even in het boekje te kijken.
Hmmm bij mij brandt er bij mist steeds een oranje lampje op het dashboard. Dus ik ga dan altijd naar de garage. Maar die worden dan boos op me!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).