Duitsland dreigt Audi met intrekken typegoedkeuring A8

Auteur: , 68 Reacties

Ambtenaren zijn helemaal klaar met de boksbeugel.

A8

Je kan de reden waarschijnlijk zelf wel verzinnen: sjoemelsoftware. In een artikel getiteld UNFASSBAR
Audi baut immer noch Betrugssoftware ein
vertaalt kwaliteitspublicatie Bild am Sonntag waarschijnlijk het sentiment van iedereen.

Het gaat in dit geval om de nieuwste generatie V6 diesels van het merk. Kennelijk zijn deze motoren, die op papier voldoen aan de Euro-6 norm, nog steeds voorzien van software die in een testsituatie voor gunstigere uitstootwaardes zorgt. Het Duitse Ministerie van Transport heeft een en ander inmiddels bevestigd.

Volgens het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) moeten 127.000 auto’s (A4, A5, A6, A7, Q5 en Q7) terug naar de dealer waarvan 77.600 stuks in Duitsland. Het is duidelijk dat de gemoederen inmiddels hoog oplopen: de KBA zou zelfs gedreigd hebben de typegoedkeuring van de nieuwe Audi A8 in te trekken. Eerder bezorgden V6 diesels Audi ook al problemen met broertje Porsche. De voormalig sportwagenfabrikant wilde zelfs 200 miljoen zien van de boksbeugel. Het zal toch niet dat Audi de interne concurrent nu weer sjoemeldiesels in de maag gesplitst heeft?

Audi doet ondertussen of haar neus bloed. In reactie op het bericht hebben ze aangegeven dat ze de indruk hadden dat deze auto’s al meegenomen waren in de terugroepactie die vorig jaar juli werd uitgevaardigd. Alleen wel een beetje raar dat ze in de tussentijd dan door zijn gegaan met het bouwen en verkopen van de sjoemelauto’s…



68 reacties

Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat ze gewoon verder gegaan zijn met die software. Mocht dat wel het geval zijn mogen ze wat mij betreft de hele productie wel stilleggen. Want als je nadat je gepakt bent gewoon doorgaat is 200 miljard boete blijkbaar niet genoeg.
@E34M5Touring: dit dus, maar kan het me erg moeilijk voorstellen dat ze daar zo’n enorme plaat voor de kop hebben..
@2wheeler: Nee, wel 4 ringen 😊
@e34m5touring: Dan ga je de een boete geven, worden er weer allemaal lage mensen ontslagen en fabrieken gesloten omdat ze moeten bezuinigen. En ondertussen krijgen de hoge heren nog steeds miljoenen euro’s per jaar salaris en is er voor hun geen enkele reden om het niet weer te doen.

Je moet mensen pakken die verantwoordelijk zijn. Geen bedrijf die het afschuift op de staat en de arbeiders.
@lekbak: celstraffen voor de verantwoordelijke directieleden is het enige dat helpt denk ik.
@lekbak: Je moet het hele bedrijf aanpakken. Want die ‘hoge heren’ ontwikkelen die software niet en monteren dat ook niet persoonlijk in de auto. De hele bedrijfscultuur is dus gewoon sjoemelen. Dan mag je ze ook allemaal aanpakken wat mij betreft. En mensen voor t gerecht slepen, hoge boetes etc is de vorige keer gedaan en heeft dus blijkbaar 0 effect gehad. Dan maar rigoureus. Of dacht jij serieus dat enkel die ‘hoge heren’ hier vanaf weten.
@e34m5touring: Die hoge heren zijn wel verantwoordelijk. Dat ze het er niet persoonlijk inschroeven zegt niks, de lui die dat wel doen hebben namelijk geen idee wat er door hun handen komt.

Er zijn trouwens maar heel weinig mensen voor het gerecht gekomen. Dat had veel meer kunnen en moeten zijn. Zoals gezegd is voornamelijk de onderste laag van het bedrijf de dupe van bezuinigingen die na de boetes komen. Wie wil je nou uiteindelijk straffen dan?
@lekbak: Kom op, dat geloof je zelf toch niet? Dat die lui geen weet hebben van die dingen. Altijd zo makkelijk, de ‘hoge heren’ hebben het gedaan en dat arme personeel weet van niks…. Jaja…
@E34M5Touring: het is niet zo zeer dat het zogenoemde arme personeel het wel wist of niet, de hoge heren zijn verantwoordelijk daarom verdienen zij ook meer. Dat arme personeel beschermd liever zijn eigen baan dan dat hij dat op het spel gaat zetten voor een ander die daadwerkelijke de verantwoordelijke is
@trust: precies. Die bestuurders verdienen niet zo veel omdat ze zo goed in hun werk zijn. Hun prestaties zijn niet zo bijzonder. Maar ze dragen een enorme verantwoordelijkheid. Daar om kun je ze er ook probleemloos uitkinkelen als er wat niet goed gegaan is.
@E34M5Touring: Al zou dat het geval zijn, is een beetje empathisch denken wel op zijn plek. Als arbeider die de auto in elkaar schroeft, wil je niet je kop boven het maaiveld uitsteken. De eindverantwoordelijke zijn verantwoordelijk. Vandaar dat ze eindvertegenwoordiger zijn.
@E34M5Touring: Ik vraag me vooral af of ze nu al zwart op wit bewezen hebben dat die sjoemelsoftware erin zit. Voorheen is dat vooral boven water gekomen doordat VAG onder druk werd gezet omdat er een sterk vermoeden bestond. Dus dan denk ik dat ze de software hooguit een beetje hebben aangepast om goede bedoelingen te tonen, maar verder zijn gegaan op de bestaande weg omdat het sjoemelen toch niet bewezen kan worden.
Dit…ga…je…niet…menen!!!
Tja, je geeft een typegoedkeuring op een auto, en als deze er niet aan blijkt te voldoen lijkt het me niet meer dan normaal om typegoedkeurig ongeldig te laten worden en al die auto’s van de weg af te halen.
Iets met soep, temperatuur en opdienen.
Complete VAG opdoeken… Porsche red zich zonder hun ook wel
@sameshitdifferentday: Of porsche het zonder vag redt is nog maar net de vraag. Maar duitsland, en daarmee nederland ook zijn direct failliet als de grootste werkgever van duitsland opeens verdwijnt.
@lekbak: Ik ben ook wel benieuwd hoe Porsche er nu had voorgestaan indien ze niet waren overgenomen door VAG. Dan betwijfel ik of de wereld een Cayenne, Macan en Panamera had gekend (laat staan in dieseluitvoering).
@berlinetta: Simpel antwoord: Nee. Maar dan had de wereld ook geen moderne 911’s gekend.
@berlinetta: zeker had Porsche nog bestaan. Volgens was het de bedoeling dat Porsche eerst VAG zou kopen, alleen lukte dat niet helemaal.
@rufctr01: Volgens mij was het ook de bedoeling dat Porsche VW zou kopen, maar dat is inderdaad mislukt en daar ging Porsche bijna aan ten onder. VW heeft toen haar slag geslagen en het noodlijdende Porsche overgenomen.
@rufctr01: Porsche kon enkel overleven door engineers van Toyota die lean manufacturing introduceren in de jaren 90. Zonder hen, was er geen Boxter gekomen die voor volume zorgde tegen een lage productieprijs.
Wat ik raar vind is dat er nog steeds mensen deze auto’s kopen. Gewoon boycotten die handel en weg ermee.
@jaso013: Waarom? Voor de koper is die sjoemelsoftware alleen maar gunstig. Beter verbruik, meer vermogen en in nederland ook nog eens lagere aanschafprijs. En als je erin zit heb je ook nog eens geen last van al die ellende die uit de pijp komt.
@lekbak: …in theorie.
@lekbak: alleen maar gunstig?? Mwoah… als je over een tiental jaren natte voeten hebt van de stijgende zeespiegel; of jij hebt zelf last van allerlei medische klachten veroorzaakt door o.m. fijnstof, is het dan nog gunstig?
@lekbak: last van korte termijnvisie? Je lijkt wel een directielid van VAG.
@stijnvermeersch: Nee, ik speel advocaat van de duivel. Nergens ventileer ik mijn mening of mijn visie.
Audi mag van mij rustig van het toneel verdwijnen
@burninrubber: lijkt me idd een mooi streven.
🎵🎵tower of power 🎵🎵: it’s not the crime, it’s not the thought, it’s not the deed, it’s if you get caught”
Als dit daadwerkelijk het geval blijkt te zijn, hoop ik dat er nu echt eens hard wordt opgetreden. Auto’s van de weg halen en de verantwoordelijken strafrechtelijk vervolgen.
@berlinetta: Dat laatste is de enige manier om dit te voorkomen. Als je het bedrijf een boete geeft tref je de aandeelhouders. Die kunnen er weinig aan doen. Je zult uiteindelijk toch mensen van vlees en bloed moeten straffen.
@lekbak: aandeelhouders zijn juist degenen die er wel wat aan kunnen doen! Quality compliance. Ipv dit alleen intern te doen kunnen aandeelhouders eisen dat zij er ook bij betrokken worden. Wie betaald bepaald. Zie bij mijn werkgever ook helaas een kloof tussen de aandeelhouders en de bedrijfsvoering. Zij weten vaak niet precies wat er speelt helaas. Gelukkig lijkt dat langzaam te verbeteren
@cloverleaf: Die hebben geen controle over hoe het bedrijf gerund word. Sterker nog, ze kunnen vaak niet eens een overname afdwingen of voorkomen. Dus ze hebben nog niet eens de controle over hun eigen aandelen!

Aandeelhouders kunnen hooguit roepen om groei of meer winst. Hoe, daar zijn andere mensen voor.
@lekbak: Dat ben ik niet met je eens. Het bestuur heeft in veel gevallen juist toestemming nodig van de algemene vergadering van aandeelhouders. Die hebben dus veel meer macht dan je denkt.
@lekbak: grote aandeelhouders hebben wel degelijk veel invloed. Helaas nemen ze niet vaak ook de verantwoordelijkheid (zo vind ik) die erbij hoort. Veel bedrijven worden tegenwoordig door accountants gerund helaas.
HAHA voormalig sportwagenfabrikant.

ik vind hem leuk!
Who gives a shit. Als zo’n auto; goed geprijst is, lekker rijdt en er goed uit ziet, maakt het mij niet uit wat voor software de ecu draaid. Het zou me nog minder kunnen schelen wat wat hoge piefjes daarvan vinden. Het enige jammere is dat ze dan wss vag de nek om willen draaien.
@srthellcat: stap jij ook in bij vliegmaatschappijen die sjoemelen met de veiligheid?
@cloverleaf: Die NOX uitstoot is ook niet om aan te zien.
@wimof: precies!! Ik vind het kortzichtig om te zeggen “who gives a shit” wanneer bedrijven sjoemelen met regelgeving. Als VAG sjoemelt met uitstoot dan geloof ik ook niet dat ze op alle andere vlakken wel eerlijk te werk gaan.
@cloverleaf: Dan komen vanzelf artikelen langs over het volgende sjoemel schandaal. Maar veiligheid is wel iets dat beter testbaar is en waar, in tegenstelling tot klimaatverandering, gelijk het gevolg meet- en zichtbaar is.
Wat ik het ergste hiervan vind is dat de overheden zo op autofabrikanten timmeren zodat zoveel moeten opofferen of ‘cheaten’ om een paar gram co2 te besparen. Terwijl focus veel meer naar de grootgebruikers, aka zeevaart, moet. Daar is nog genoeg werk aan de winkel op dat vlak. Zodat de fabrikanten gewoon kwaliteit aan de consument kunnen leveren, en dus niet gaan sjoemelen.
@srthellcat: het gaat hier helemaal niet over CO2. Het gaat hier over NOx. CO2 is slecht voor het milieu, NOx is slecht voor de gezondheid.
@srthellcat: Dit gaat om giftige uitstoot. Je weet wel, slecht voor de volksgezondheid (longkanker enzo). Maar ja, als hij maar lekker rijdt.
@fanboy: Ik snap maar al te goed dat alle kleine beetjes helpen. Maar om nou vag of in dit geval audi de nek om te draaien om zo iets, vind ik nogal overdreven. En als ik een nieuwe auto uit ga zoeken ga ik niet in de spec sheet het aantal co2 of nox opzoeken. En en zijn genoeg mensen die zich daar druk om maken. Nou ik niet, tenzij iemand mij kan laten zien dat ik, en ik alleen, het verschil zou kunnen maken tussen wel of geen longkanker. Tot dan maak ik me wél zorgen over hoe die rijdt ja.
@srthellcat: maar wat nou als je opeens een naheffing moet betalen omdat jouw audi toch niet zo schoon blijkt te zijn als audi dat deed voorkomen? En dus eigenlijk je auto duurder zou moeten zijn. Dan ga jij dat ook verhalen op VAG toch? Lijkt me logisch. Ze hebben de klant voorgelogen en daarnaast is het oneerlijke concurrentie. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen milieugekkie, heb zelf ook een satansap mobiel en een 3,5 v6. Maar liegen is liegen en regels zijn regels. Of BEFEHL IST BEFEHL. Dat begrijpen die duitsers beter
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@weetikveel: 👌🏻
Ik snap dus gewoon echt niet dat mensen nog producten kopen en/of fan blijven van een bedrijf dat zo door en door rot is.
Het is wel indrukwekkend om te zien hoe veel mensen zich laten misleiden door een goed geoliede marketing machine…
Wanneer lezen we op Autoblog eens iets over Subaru en hun sjoemelsoftware? ‘In de wandelgangen’ hoorde ik iets over kilometertellers(afstandsteller) die te veel aangeeft? Hierdoor lijkt de actieradius groter en het verbruik lager.. anyone?
Zolang niets is bewezen zijn ze onschuldig.
Dat is een basisrecht.
En sinds wanneer is Bild am Sonntag een kwaliteitsblad?
Haha: ‘voormalig sportwagenfabrikant’. Goeie :-)
De regelgeving van de EU is ook bezopen, VAG is het daarmee helemaal niet eens. Dieselauto’s worden mega complex en onbetrouwbaar van alle uitlaatgasnabehandeling, het is gewoon niet meer te doen. En ondertussen mag je legaal rijden in je oude dieselgebakkie zonder roetfilter, al dan niet achteraf verwijderd. Laat de overheid eerst zelf maar eens zinnig worden.
@intimrasiert: Ik ben het ook niet eens met een hoop regelgeving. Maar zal me er toch aan moeten houden.
@intimrasiert: ben het ook vaak niet eens met regelgeving maar het goeie is dat alle autofabrikanten voor de europese markt zich hieraan moeten houden. Dus ook VAG
@intimrasiert: roetfilter verwijderen is strafbaar, en in veel steden mag je met je oude oliestoker de stad niet meer binnen. Als het van de groenen afhangt, mag je binnenkort in heel Vlaanderen niet meer met de oude oliestokers rondrijden.
Zou het probleem soms veel dieper in het systeem zitten, dan men denkt.
Dat betekend, dat de software nog uitgebreider isdan men dacht, of dat men gewoon weg het verkeerde pakket heeft geïnstalleerd in de nieuwe auto’s.
Gewoon de gehele productie stilleggen, van Audi zelf uit.
Voorkomen nu, zorgt later voor minder grote schade. Dat kost dan maar geld, vaak minder, dan later je gehele toko te moeten sluiten, met alle financiële consequenties van dien.
@jaapiyo waren ze onder de indruk, of hadden ze de indruk? 😂
@henk_he: ghehe 😅
Vw heeft Porsche helemaal niet overgenomen..
Porsche is aandeelhouder van VW
@snuffel77: Porsche AG is dochter van Volkswagen AG. De families Porsche en Piëch hebben daarvoor aandelen Volkswagen AG gekregen.
Ik denk dat bij veel mensen het feit dat men sjoemelsoftware heeft gebruikt niet eens het punt is. Vooral de arrogantie en dominantie van het concern is men blijkbaar zat.
Tijd voor nieuwe wetgeving. Nu is het meestal zo, dat als je beroepsmatig ‘fouten’ maakt het bedrijf een boete kan krijgen. Privé ben je niet aansprakelijk, alleen in hele uitzonderlijke gevallen. Er is een is in Engeland een kleine trend, om de persoon die het uitvoert, plus zijn manager, niet alleen via het bedrijf maar ook persoonlijk voor de rechter uitleg te laten geven, en eventueel te straffen met persoonlijke boetes en/of cel.
Nu is het vaak zo, de boete voor het bedrijf is enorm, dus reorganisatie en de gewone man krijgt ontslag. Het moet anders. Verantwoordelijke, mensen die het deden, er weet van hadden, opdracht ertoe gaven, er fors aan verdienden persoonlijke boetes en celstraf geven. Dan stoppen medewerkers met zeggen, ok, het mag niet maar anders raak ik mijn baan kwijt. Dan stop het misschien, dit gedrag.
O ja, en typegoedkeuring opvolgen, gewoon af en toe steekproeven nemen, en metingen op de normale weg doen.
Intrekken die goedkeuring. Waar wachten ze nog op?
@azuli: Waarom zouden ze dat moeten doen? Zie helemaal geen probleem. Gewoon rijden met die handel. Alleen in europa kan zulk gezeur om auto’s bestaan…
Wat een onzin weer. Altijd moeten autofabrikanten weer de schuld krijgen voor de klimaatverandering die niet gestopt kan worden door de mens.
Forsprung dur technique! IRL door sjoemelen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).