Elektrisch rijden kost meer dan op benzine rijden?

Auteur: , 85 Reacties
BMW i3

En de benzine is al zo goedkoop.

Vandaag heeft de ANWB het Elektrisch Rijden Monitor-onderzoek gepresenteerd. In dit onderzoek werd gekeken naar de interesse onder Nederlanders voor elektrisch rijden. Het resultaat viel (uiteraard) flink tegen. Volgens de organisatie waren 38 procenten van de ondervraagden geïnteresseerd in elektrisch rijden. Echter, slechts één op de zeven zegt de komende jaren daadwerkelijk te willen overstappen.

Daarnaast kwam de ANWB tot een pijnlijke ontdekking. Rijden met een elektrische auto is 10 procent duurder in vergelijking met een benzineauto. De organisatie concludeerde dat aan de hand van een berekening. Er werd gekeken naar het gebruik van een auto op basis van vier jaar en 15.000 kilometer per jaar. Volgens de ANWB kost een benzineauto dan 50,6 cent per kilometer. Een elektrische auto kost volgens deze constructie 55,9 cent per kilometer.

Een massale adoptie van elektrisch rijden is nu nog niet aan de orde. Dit heeft mede met de hoge aanschafprijs te maken. Dat komt ook terug in het onderzoek. 65 procent van de ondervraagden zegt een elektrisch auto nu nog te duur te vinden in aanschaf. 31 procent zegt de actieradius onvoldoende te vinden.

Foto: BMW i3 in Amsterdam, via Autojunk.nl



85 reacties

G to the f*cking OH!!!
@sjaterantekomen: Zo evident is dat niet. De vraag is wat ze vergeleken hebben.
Er komen soms serieus vergelijkingen voorbij waarin een C segmenter met een Model S worden vergeleken.
BMW i3 is leuk maar wel duur voor wat je krijgt in vergelijking met een hatchback.

Echter komende jaren komen er auto’s uit die nauwlijks duurder zijn dan brandstof auto’s, of zelfs goedkoper. Het rijden zelf is veel goedkoper en onderhoud en reparaties zijn minder.
@fanboy: precies. En voor wie is het duurder. Voor de leaser is kan die electrische geodkoper zijn: want lage bijtelling… en dat zelfs als de baas de peut betaalt.
Daarnaast gaat dit om nieuw: iets wat een hoop mensen niet interessant vindt.

De echte vraag is of de meerprijs van elektrisch (plus laadpunt regelen als je niet in de stad woont) wordt terugbetaald door de goedkopere stroom. Hier kan je een Zoe met een Clio vergelijken; een Golf met een E-Golf. Een Tesla is echter moeilijker te vergelijken; doe je dat met een 5-serie bijv?
@gregorius: in de VS zijn er onderzoeken die al duidelijk aantonen dat elektrisch rijden goedkoper is. Zowel brandstof als elektriciteit is daar wel goedkoper plus ze kennen daar geen CO2 tax of wegenbelasting.
@flutterby: en toch heeft de ANWB met dit onderzoekje het nieuws van de dag gehaald…

Het goedkoopste is niet-nieuw rijden. En 2e hands elektrisch rijden is bijna daar.
@flutterby: de belastingheffing op benzine is een lachertje als je het vergelijkt met de belasting op stroom. Zoek maar eens voor de grap op..

@audirijder: klopt, bij groot zakelijk gebruik kan je laden rond de 7 cent per kWh.
@audirijder: Als ik 1000km rij met een benzine-auto en ga uit van een praktijkverbruikvan 1:16km, dan heb ik 62.5l benzine nodig. Bij €1.669/l betaal je 77ct accijns en 28ct BTW (bron). In totaal dus gaat er bij 1000km rijden dus ruim €65 naar de staat.

Als ik 1000km rij met een electrisch aangedreven auto (bijv. BMW i3), dan verbuik ik 150kWh (bron). Op 1kWh betaal je ongeveer €0.1226 energiebelasting en €0.03 aan BTW. In totaal krijgt de staat dus maar €23 naar de staat.
@gregorius: De Model S rijdt naar verhouding het goedkoopst denk ik. De meeste elektrische auto’s zitten tussen de 150Wh en 250Wh per km, Model S dus wat meer boven in, maar als je dat vergelijkt met 5 of 7 serie of A6 of wat dan ook, het is gewoon erg goedkoop rijden.
Het wordt helemaal hilarisch als je gaat laden op een bedrijfsaansluiting voor 7 cent per kilowattuur.
@fanboy: of van supercharger naar supercharger rijdt (die zijn er onder de Tesla rijders). Dan is het de verreweg de goedkoopste manier om te rijden.
Gaat ook nog leuk worden wanneer iedereen massaal rond een uurtje of 5 gaat stekkeren
@itiswhatitis: nog leuker als er een kabel geraakt wordt en de wijk elektriciteit uit de BEV kan gaan gebruiken.
Wat een gezeik over die kosten.
En dat nog wel op een auto-site.

Hier worden mega brede vlegen onder een auto geschroefd, spoilers tot op de grond en vermogens om een Leopard II uit de modder te kunnen trekken.
Dat kost klauwen met geld, maar is gewoon toegestaan onder het mom van autoliefde.

Maar owee als het over electrisch gaat, dan is ineens een schraapdiesel goedkoper en wordt de electro liefhebber publiekelijk gekruisigd.
Terwijl het gewoon een fantastisch stukje techniek is. Fluisterstil, nauwelijks onderhoud, comfortabel, veel koppel en snel (althans voldoende snel voor Nederland).
Enige ‘problerem’ is nu nog de reikwijdte. Maar daar wordt hard aan gewerkt en voor dagelijks gebruik al ruimschoots voldoende voor 90% van de automobilisten.

Dus.. Waarom is het wel toegestaan om kapitalen uit te geven van vermogens en knuffelinterieurs, maar wordt hier geklaagd zodra je extra zou moeten betalen om je electrisch voort te bewegen?
@hubert: met deze discussie moet je naar vervoerskosten kijken. Ik heb twee auto’s. Eentje met een saaie vierpitter en eentje met een V8. In de viercilinder gooi ik de goedkoopste peut en probeer ik zo goedkoop mogelijk te rijden. Voor de V8-auto enkel het beste en let ik niet op de prijzen aan de pomp. Als ik ga overstappen op elektrisch rijden zie ik dat als een A- naar B-auto. Zoals mijn huidige viercilinder: geen auto voor rijplezier in het weekend, maar voor dagelijkse ritten. Dan wil ik dat zo goedkoop mogelijk houden. Als dan bijkt dat elektrisch rijden (fors) duurder is (zoals nu het geval is) is overstappen totaal niet interessant.
@RubenPriest: je weet dat die dure peut niets uitmaakt voor het vermogen en voor je motor?
@janjansen: niet geheel met je eens, ik merk wel degelii verschil met bepaalde autos met een hoger of lager octaan gehalte, maar een oude american V8 of een normaal blokje merk je idd niks van
@spykerboy: ik heb het niet over het octaangetal (octaan “gehalte” bestaat natuurlijk niet) maar over die premium peut die zogenaamd beter zou moeten zijn.
@janjansen: jawel hoor, zeker als je motormanagement ervoor geoptimaliseerd is. Genoeg vermogenstests die dat onderstrepen, maar het zal voornamelijk door het octaangehalte komen. Niet door de toevoegingen.
@janjansen: zoals @spykerboy zegt, bij een Opel Corsa 1.2 maakt het weinig uit ja. Een performance motor kan echter gaan pingelen op RON95. De V8 (zoals in mijn auto) is afgesteld op RON98. Dat staat op de tankdop en in het instructieboekje. Dat jij denkt dat het allemaal onzin is, prima.
@rubenpriest: Voor zijn auto maakt het idd niks uit nee..
@lekkaah: tank maar geen 95 meer met alles wat je lief is… die toevoeging van ethanol is slecht voor dichtingen en rubbers
@janjansen: en of dat uit maakt
@rubenpriest: Koop maar eens een tweedehands Nissan Leaf voor 10K en laad hem thuis op, of op het werk. Rijdt sowieso goedkoper.

En je hoeft niet naar die ellende van die motor te luisteren + het rijdt veel beter.
@fanboy: Als je nou de kosten van het vervangen van t accupakket etc erbij optelt, dan kan je denk ik beter een nieuwe kopen. Tweedehans EV zijn nou eenmaal niet altijd in dezelfde goede staat als de meeste ICEV.
@barendbotje: Huh wat? Kun je dit effe beargumenteren? Je krijgt sowieso vaak al 8 jaar garantie op je accu pakket, waarom zou een 6 jaar oud accu pakket dan gaar zijn? Die werken nog prima, gaat waarschijnlijk wel 15 tot 20 jaar mee afhankelijk van gebruik.
En verder zit er bijzonder weinig op wat kapot kan bij zo’n elektrische auto. Het is een zegen vergeleken met de moderne ingewikkelde brandstof auto’s die veel dure defecten kunnen hebben.
Daarnaast hebben ze vaak lage kilometerstanden.
@fanboy: afhankelijk van verbruik. Als ik elke dag 2x moet laden omdat de range ipv 200km 100km is dan is de accu snel weg. En dan is zo’n pakket toch net duurder dan een distributieriem….
@peug206: Oh en hoe snel is ie dan weg :P
Als jij iedere dag 2x laadt zal dat meer slijtage geven, maar of dat een probleem is?

Er zijn ook mensen die met een Model S in enkele jaren meer dan 200.000km op de klok zetten, dat werkt ook gewoon.
@fanboy: Battery-packs degraderen wel degelijk; waarbij Tesla een (relatief) positieve uitzondering is; vermoedelijk door meer over-capaciteit dan bij andere merken. Kijk naar 2 jaar oude smartphones; meestal is de batterij daarvan < 60% van nieuwwaarde. Geldt ook voor EVs; na X jaar is de buffer-capaciteit ook op en ga je de degradatie serieus merken en is er ook geen houden meer aan. En garantie zegt niet zo veel, kleine lettertjes en uitzonderingen enzo. 8 jaar garantie op de batterij wil niet automagisch zeggen dat er een bepaalde range gegarandeerd wordt of dat vervanging/vernieuwing gratis is … het blijft een beetje de kat uit de boom kijken nu de eerste 'oudere' EVs langzaam op de tweedehands markt komen. 8K voor een nieuw setje batterijen voor je Tesla model S is nog redelijk; maar datzelfde bedrag voor een Nissan Leaf refresh is niet echt een handige investering vermoed ik …
@dawwg: Nee helemaal niet. Range wordt juist wel gegarandeerd, bijvoorbeeld op 90% van nieuwwaarde. Zo hadden wat Nissan Leafs een productiefoutje in 2011, en hebbendie modellen in de jaren daarop onder garantie een nieuwe accu gekregen omdat de range te snel zakte.

De telefoon vergelijking hoor je vaak, maar die wordt ten eerste echt continue ontladen en geladen, de hele dag door. Ten tweede is het battery management wat het verschil maakt, een telefoon wordt vaak helemaal leeggetrokken, en het battery management legt de ondergrens ook verder.
Heerlijk dit soort berichten! Fuck de elektrische auto sector, ik blijf lekker gestorven dino’s als brandstof gebruiken!
Verscheen het onderzoek van de ANWB ook om 9:36 of was dit bericht geheel toevallig misschien letterlijk op BNR om 9:33..
@dare2think: Het stond ook op Nu.nl. Prima objectief onderzoek van de ANWB volgens mij, de insteek was juist om te laten zien dat alles bij elkaar elektrisch rijden niet exorbitant veel duurder is dan met benzine kachelen, iets wat veel nitwits wel denken.

Overigens, als ik moest kiezen tussen een drie/viercilinder of een elektromotor wist ik het ook wel; doe dan maar een EV, maar tot het niet meer mogelijk is blijf ik lekker 6 of 8 cilinders opstoken.
@dare2think: hoorde het om 7:30 vanmorgen al op het nieuws
@dare2think: Het onderzoek werd vanmorgen om 06:00 gepubliceerd en geheel toevallig komt het dan op BNR, Radio 1 NOS, Nu.nl, Business Insider en Autoblog voorbij. Geheel toevallig hoor.
Bij Alle dingen die door de overheid door je strot worden gedrukt moet je jezelf afvragen waarom dit gebeurd. Daarna kom je er vrijwel altijd achter dat je genaaid bent. Ik geloof er zeker in dat we iets anders dan benzine moeten gaan gebruiken maar electrisch zie ik daarin niet als de oplossing.
@jaso013: stoom?, Kopen? Frietsaus?
@jaso013: waarom niet? En geloof je de olie lobby dan wel?
Als de aanschafprijs wordt meegenomen dan is het toch ook logisch dat het nog iets duurder is? Het is nieuwe techniek, dat is altijd duurder. Toen de T-Ford uitkwam, rende ook niet iedereen vanaf zijn stoeltje aan de lopende band naar de Ford-dealer om er een aan te schaffen. Die prijzen dalen vanzelf wel.
@berlinetta: en die daling heeft al ingezet. Vanaf het moment dat electrisch rijden voor de gemiddelde Nederlander goedkoper is, dan gaan we masaal om. Over een jaar of 3..5 zal het waarschijnlijk zover zijn.
@mashell: Alleen de kritische massa ontbreekt nog. De pest is dat de subsidies voor nieuwe zakelijke / leasewagens teniet worden gedaan door het hoge aantal van geëxporteerde modellen. Als dat niet plaats zou vinden zou dit automatisch de tweedehands vraag stimuleren omdat er een groter aanbod en dus lagere prijs is.

Maar zover vooruitgedacht wordt er door de regering helaas niet
@berlinetta: Toen de t-ford uit kwam stond de enige lopende band in de t-ford fabriek slimmerik ;)
@lekbak: Ja en nee. Ford is degene die dit idee heeft geoptimaliseerd en in grote schaal heeft toegepast, maar het bestond al eerder. Maar je hebt wel gelijk haha.. Het is maandag he. Dan ben ik niet op mijn scherpst.
Oeps, dit onderzoek zal voor de overheid wel weer een reden zijn om de accijns op brandstof te verhogen zodat het elektrisch rijden weer goedkoper wordt…..
Zal allemaal wel. Maar welke benzineauto hebben ze voor dit onderzoek genomen? Een Suzuki Celerio ofzo? En 15d km per jaar is niet echt veel voor de gemiddelde (zakelijke) rijder. Met meer km gaat het voordeel heel rap richting elektrisch.
@trustmeiamanengineer: 15.000 km is volgens mij het gemiddelde. Niet voor zakelijke rijders, maar daar gaat dit onderzoek vast niet over. Zakelijke rijders hebben een aantal belastingvoordelen waaronder deels vrijstelling van energiebelasting wanneer je laad via een zakelijke aansluiting.
@flutterby: ik meen dat het gemiddelde jaarkilometrage zelfs nog onder de 15k ligt. Een zakelijke rijder rijdt meestal meer, kan dus gewoon gewoon de hogere aanschafprijs over meer kilometers met een lagere energieprijs verekenen en komt dus beter uit. Alleen veel kilometers rijden met een kleine actieradius is lastig. Dat was het vroeger op LPG al en is het nu op electrisch nog steeds.
@mashell: maar bij LPG ven je nog steeds afhankelijk van dat tankstation (bemand en buiten de bebouwde kom). Een elektrische auto kan je dagelijks of bij gelegenheid bijladen. Zonder “eigen” laadpaal zou ik niet aan een EV beginnen.

Voordeel van LPG is wel dat je tot de laatste liter leeg kan rijden en terug kan vallen op benzine.
@flutterby: het thuis tanken lijkt me ook erg aantrekkelijk aan electrisch rijden. Niet meer 2x per week in de kou vijf minuten in een pistool staan te knijpen. Maar gewoon thuis in de garage stekker steken en de volgende ochtend weer met een volle “tank” vertrekken.
@flutterby: LPG tanken kan ook binnen de bebouwde kom…..
@erik2907: en binnen de bebouwde kom is letterlijk binnen?
Wat een raar artikel is dit.
38% staat open voor elektrisch rijden. En 1 op de 7 heeft plannen in die richting. Is dat weinig? Of is dat allebei 10 keer zoveel als 6 jaar geleden?
Het is duurder. Heb je al eens gezien in welke klasse de meeste elektrische kilometers gemaakt worden? De meest verkochte segmenten zijn A en B – en een boel crossovers van B en C segment. Daar zit geen elektrische auto tussen. Tesla S en X vallen niet precies in het B-segment. En Tesla verkoopt de aantallen. In 2017 heeft Tesla nu al meer elektrische auto’s verkocht dan Nissan en Mitsubishi samen (Leaf + i-Miev) in 6 jaar. Die top-down marktintroductie is met elke nieuwe techniek zo gegaan. Wat dat betreft past dit bericht naadloos in een mapje met ‘meer dan 604kb werkgeheugen zullen we nooit nodig hebben’.
En vervolgens: Elektrische auto’s zijn duur in aanschaf, maar goedkoop in running costs. Die dingen zijn allemaal betrekkelijk jong. Bekijk de kosten eens over 10 jaar. Ik ken iemand die al jaren forenst in een Tesla Roadster. Op achterbanden en ruitenwissers na kost die auto hem niets (opladen bij de baas).
Tenslotte: Elektrische auto’s worden tot nu toe vaak voor bijzondere toepassingen gekocht. Tweede auto, groen imago voor bedrijf in de stad, gemeentediensten van gemeentes met grote groene agenda, idealistische particulieren of bedrijven, leenauto, bezorgdiensten in stedelijke omgeving, deelauto. Die zet je niet zomaar naast een Ibiza TDI van de baas.
@mout: “dit onderzoek gaat de anwb vanaf nu ieder jaar doen.” Bron NUpuntNL. Vermoed dat dit de eerste keer was.
is er een groenlinks webcare team hier alrijd aanwezig of zo? Wilt u de IP addressen van die religieuze dwaaskonijnen die denken dat electrisch rijden heilig is svp doorlichten Autoblog? Wat een gel*l. Als je geen verstand van natuurkunde hebt dan is het beter om gewoon af en toe je mond te houden.
@waterisnat: Ah, de arrogante hork is er ook weer. Kan iemand deze troll blokken?

Als je verstand had van natuurkunde dan weet je dat het niet veel efficienter komt dan een elektromotor, ook al is dat niet het spannendste wat er is en luisteren we liever naar een V8.
@waterisnat: als je verstand hebt van natuurkunde moet je je mond houden? Is de mening van iemand met verstand van natuurkunde nu juist niet relevant in deze discussie?
@waterisnat: excuus ik las het verkeerd, je vindt dat als je geen verstand hebt van natuurkunde enz. Maar graag hoor ik waarom je dit zegt.
@pomoek: Hij kan zijn natuurkundige kennis gebruiken om te berekenen wat het goedkoopst is als ik het zo lees. Bijzondere natuurkunde kent deze persoon.
@waterisnat: Houd je mond dan
Ik denk dat ANWB bedoelt: als iedereen elektrisch gaat rijden kunnen wij onze toko wel opdoeken.
@imaginenl: nee joh, ook bestuurders van electrische auto’s kunnen Human Nature parka’s dragen
Ik erger me er eerder aan dat ze de bevolking ‘verplichten’ om electrisch te rijden en bestraffen als ze dat niet doen (“milieuzones”, hogere belastingen etc.)… Je moet juist mensen aanspreken, overtuigen en aanzetten(!) Om elektrisch te rijden (of openbaar vervoer)… Laat de keuze aan de mensen over en geef iedereen de kansen…wat vandaag niet gebeurd…erger ik me kapot aan.
@sulobb: Ik heb toen gekozen voor Tesla vanwege rijgedrag, uiterlijk, veiligheid en de belastingvoordelen. Maar daardoor besef ik wel hoe ontzettend fijn die auto is. En ik stap dus ook niet meer terug naar een brandstofauto. Verouderde meuk :) Heb m’n 2e Tesla in bestelling staan.
Ik mis de achtergrondinformatie die een artikel als deze geloofwaardig maakt. Welke auto’s zijn vergeleken? Welke brandstof en welk elektriciteit-tarief werden gebruikt?
Jammer dat er niet wordt uitgelegd hoe de berekening tot stand is gekomen. Het druist namelijk direct in tegen andere onderzoeksresultaten aangaande de verschillen in kosten bij elektrisch en verbrandingsmotor-rijden.
@jochempie: Dat is overigens dure praat voor “ik geloof er geen hol van”.
Mis altijd een hoop context bij dit soort onderzoeken. Waar ligt bijvoorbeeld het omslagpunt, wat hebben ze meegenomen. Sowieso moet je naar verschillende doelgroepen kijken.
Ik rij nu 1,5 jaar een model S met inmiddels 94.000KM. In die tijd ben ik een keer bij de Tesla garage geweest, maar meer omdat ik me afvroeg of ik niet een keer een soort van beurt moest laten uitvoeren. Er was toen helemaal niets aan de hand, niets aan onderhoud nodig.
Dat betekend dus dat ik na 94K nog steeds met dezelfde remblokken, schijven en zelfs banden rij (uitgezonder wisseling zomer/winterbanden). Het enige dat onderhoud nodig heeft in die 1,5 jaar is het bijvullen van de ruitenvloeistof. Mijn laatste twee auto’s waren Volvo en BMW, daar moest iedere 30.000 KM van alles aan gebeuren (zelfs bij BMW regelmatig rem onderdelen vervangen).
Mijn Tesla remt 80% van de tijd op de electromotor af en optrekken zorgt zelden voor wielspin, dus het heeft allemaal niets te lijden.
Baterij capaciteit is in al die tijd met 10km afgenomen, dus ook daar niets op aan te merken. Batterij wordt verwarmd, gekoeld, gefaseerd geladen dus lijkt ook weinig te lijden te hebben.
@kruithre: ik rijd ook zonder wielspin en toch slijten mijn banden… rara hoe komt dat? Remmen en accelereren of een bocht heb je ook grip voor nodig. En dus is er sprake van slijtage, tenzij je al op het ijzer rijd…
Tja. De aanschaf van mijn i3 was hoger dan voor een vergelijkbare auto, maar het rijden is echt vele malen goedkoper. Ik betaal 50 euro per maand voor onbeperkt opladen en de eerstvolgende onderhoudsbeurt staat gepland voor december 2019.

Wegenbelasting is peanuts en parkeren is op veel plaatsen nog gratis bij de laadpaal.

Dus het duurder rijden zit hem enkel en alleen in de aanschaf, iets anders kan ik niet bedenken.

Maar ik vind het best allemaal. Ik rijd elektrisch in mijn eigen bakkie en voor de sporadische weekendritjes pak ik de 5,3 liter grote V12. Die zuipt op 1 middag meer dan de Range Extender van de i3 in 15 jaar!
Na 6j en 160.000 km presteert mijn dieseltje nog altijd even goed en even zuinig. Vraag me alleen af hoe een batterij na zoveel tijd en km het nog doet. Als ik zie hoe de batterijen in smartphones al na paar jaar zijn gedegradeert stel ik me toch wat vragen (beperktere actieradius, dure vervanging ???). Grondstofprijzen schieten ondertussen ook de hoogte in. Veel staat of valt met de ontwikkeling van de batterijen.
@speedie: het batterij management in een electrisch voertuig is stukken gecompliceerder dan dat in een mobieltje. Zo’n mobieltje is een een wegwerp artikel waarvan het de bedoeling is dat het net twee jaar mee gaat. Batterij management voor electrische auto’s is minstens even gecompliceerd dan het motormanagement in conventionele auto’s.
Op nu.nl las ik ook dat ze alleen de snelladers hadden meegenomen en niet het thuis laden, wat een stuk goedkoper is. Daarnaast vraag ik me af of de afschrijving is meegenomen in de kilometerprijs en wat het verschil is in deze afschrijving tussen elektrisch en benzine.
@koekwaus: De lader thuis moet ook betaald worden en volgens mijn berekeningen verdien je die niet terug binnen 100.000 km bij extra 10 cent per kWh van een publiek lader.
Accu kost 20000€
Elke 5 jaar of je moet 50% afname capaciteit accepteren

Ja ik rij electrisch:)
@ff40: vast geen actief gekoelde batterij. Zeker een Nissan of Renault?
@ff40: Mijn Model S heeft op 3 jaar en 70.000km ongeveer 6 à 7% range verloren. Niet lineair; vooral in het eerste jaar ging het hard.
Jouw statement gaat niet op.
@djim: helaas heeft vooral Tesla dat dan goed voor elkaar vooralsnog. Een model S is ook één van de weinige mooie electrische auto’s tot nu toe. Alleen veel te duur voor n particulier om aan te schaffen. Ik kan leasen, maar dan valt ie nog steeds buiten t budget.
De ontwikkeling van elektrische auto’s gaat zo snel dat een nieuwe E-auto over 5 jaar hopeloos verouderd is. En dus schrijft hij heel hard af. Veel harder dan een praktisch uitontwikkeld benzinemodel. Dus is het logisch dat de E-auto duurder is per km.
Valt me wel op dat een Tesla meer CO2 uitstoot dan een Focus Diesel. Ok, niet dezelfde klasse auto, maar toch.
en je kan groene stroom gebruiken, maar je kan ook biodiesel gebruiken, dus dat is geen argument.
In 2016 was de stroom handelsmix in Nederland 89% grijs
@realhustler: voor de 100.000ste keer: zucht…

1) 100% biodiesel bestaat niet en is niet realistisch. Daarvoor hebben we simpelweg niet genoeg landbouwareaal, zelfs niet als we de rest van het regenwoud omhakken.

2) Ook is het zo dat in de clickbait vergelijkingen die onze “kwaliteitspers” publiceert steevast geen rekening gehouden wordt met de CO2-kost van het oppompen, raffineren en transporteren van fossiele brandstoffen. Dus loopt jan modaal weer met open ogen in een verhaal waarin appelen met peren vergeleken worden. De doorsnee luie journalist zal er niet wakker van liggen want zijn ongelooflijke shitartikel genereert toch maar weer lekker clicks. Seriously. Ooit al een correct artikel gelezen over iets waar je zelf wat kennis over hebt? Ik dacht het niet.

Laatste punt: de grijze stroom die we nu hebben wordt elk jaar groener. Dus een e-auto wordt elk jaar schoner.
Ik ben een kleine ondernemer. Voorheen leaste (full operational) ik een BMW 116i voor 550 ex BTW per maand. De catalogusprijs was € 33000,- en daar betaalde ik via de inkomstenbelasting nog 25% bijtelling over. Dat ding liep 1 op 12 en ik reed ongeveer 20.000 km per jaar.

Nu lease ik een 2017 BMW i3. Deze kost eveneens € 550,00 (full operational) per maand. De cataloguswaarde is €47.000 maar ik betaal daar slechts 4% fiscale bijtelling over. Ook hiermee rijdt ik probleemloos 20.000km per jaar. De totale electriciteitskosten zullen ongeveer € 750,00 zijn.

Voor mij is elektrisch rijden dus een stuk voordeliger terwijl het rijcomfort in mijn ogen enorm is toegenomen 👍
@ray182: Maar een i3 moet je ook maar in gezien willen worden. Kan mij niet bekoren. PS: Hier overigens ook n BMW-rijder (330i).
@volvoturbo: Ja, je hebt gelijk. Was ik maar zoals jij.
Autoblog plaatst dit en gelijk reacties alsof dit ook direct de waarheid is. Ik lach me kapot hoe weinig brandstofkosten ik aan m’n Tesla heb (heb overigens ook zonnepanelen en werk veel vanuit huis, dus laadt ‘m vrijwel gratis soms) en hoeveel ik had met mijn ex-V70.
Stop de persen ! Nieuwe technologie is duurder dan techniek die al 100 jaar bestaat !
Kom op jongens, we werken naar een idee toe…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).