De voordelen van een dashboard dat geheel digitaal is

Auteur: , 27 Reacties

Omdat vooruitstrevende technologie ook gewoon best cool kan zijn.

Digitaal dashboard

Bosch toont in Las Vegas een volledig digitaal dashboard voor in de auto. Internet en connectiviteit moeten hand in hand samen gaan bij dit concept. Volgens Bosch is het de truc om dingen op de juiste plek en de juiste tijd te tonen. Dit om afleiding te voorkomen.

Een volledig digitaal dashboard betekent niet automatisch een kermisattractie aan informatie in de auto. Wanneer het complete scherm vol info zou komen te staan, heeft het eerder een tegenovergestelde werking. Het concept dat Bosch heeft meegenomen naar de gokstad, wat overigens in mijn ogen een beetje de designtaal spreekt van de Lykan Hypersport, is uit te proberen op hun stand.

Het doorlopende elektronische display reageert op de omgeving tijdens een autorit. Nuttige info zoals een naderende file of een voetganger die wil oversteken, worden gecommuniceerd op het enorme scherm. Omdat de computer tevens verbonden is met het internet en je telefoon, zal een plots afzeggende afspraak ook op het beeld verschijnen. De navigatie wordt automatisch aangepast naar het adres van de volgende afspraak. Het systeem is toekomst-proof en voorbereid op een naderende autonome industrie.

Wie daar behoefte aan heeft kan ook zijn huis, mits compatibel, koppelen aan het systeem. Zaken als de verwarming of beveiligingssystemen kunnen zo op afstand worden bediend. Natuurlijk is het systeem niet voor iedereen weggelegd. Noem me ouderwets, maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan analoge klokken, losse knoppen (voor bijv. climate control) en een mooi afgewerkt dashboard. Dit neemt niet weg dat de techniek momenteel grote stappen maakt. Zeker binnen de autoindustrie. Je zult altijd twee kampen houden met deze technologie. Kamp A die het massaal omarmt. Kamp B die zegt “van mij hoeft het allemaal niet zo.”

Het interieur



27 reacties

Kamp B, joe.
Hartstikke leuk hoor zo’n ruimteschip cockpit, voor 5 minuten dan…
Voor dat soort grappen heb ik een telefoon in de broekzak zitten. En de enige manier waarop die in verbinding staat met mijn auto is via in aux kabeltje. Achter het stuur ben ik bezig met autorijden, afspraken en thuis komen pas weer aan bod als ik niet deel neem aan het verkeer.
@robert110: Wat een heerlijk correct antwoord, dhr Spee zou trots op je zijn.
@senne: is de maatschappij al zo naar de klote dat je het niet eens meer gelooft als iemand niet met de telefoon speelt in de auto?

Hier nog zo’n dinosauriër die de telefoon volledig negeert in de auto, altijd!
@Senne:
Het begrip “correct” heeft voor jou ook al zo’n negatieve betekenis, hè? Maar ik hoop wel, dat je niet zo’n egotripper bent, die alleen zijn eigen fouten weet goed te praten en te rechtvaardigen, maar dan ook die van anderen weet te accepteren en niet meteen hel en verdoemenis erover uitspreekt.
Ik heb echt steeds meer moeite met (vooral) verkeersdeelnemers, die gewoon alle spelregels aan hun laars lappen en vinden dat zo’n gedrag gewoon moet kunnen. Omdat die spelregels zogenaamd hun vrijheid beperken.
Correct krijgt voor mij nog altijd respect; aso hoort niet thuis in het verkeer.
Beam me up Scotty…
Wel knap weggewerkt, die displays. Je ziet bijna niet dat het losse schermen zijn.
@dizono: sarcasme hoop ik :)
“Volgens Bosch is het de truc om dingen op de juiste plek en de juiste tijd tonen. Dit, om afleiding te voorkomen.”

“Omdat de computer tevens verbonden is met het internet en je telefoon, zal een plots afzeggende afspraak ook op het beeld verschijnen”

Ja, want dat leid niet af van het verkeer….
Doe mij maar analoge knoppen. Dat vind ik echt het mooiste.
@dutchdriftking: niet alleen het mooist, maar ook veel prettiger. Bediening fijner en veel minder gevoelig voor duur dealer bezoek.
@dutchdriftking: eens. Dat dashboard van een Tesla vind ik echt spuuglelijk
En dan ook nog zo’n ‘Two girls one stuur’ stuur.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
I’ll just put this here: http://youtu.be/VROfklaQGoY

Snap dat het niet helemaal in verband staat, maar zo zie je maar hoe de mens op veranderingen reageert.
Ik hou van elektronica en techniek. Maar zulk soort meuk hoef ik echt niet in m’n auto. Gewoon twee mooie analoge tellers voor m’n neus, evt wel met de snelheid ook digitaal weergegeven, en verder mijn telefoon in een steuntje voor navigatie en muziek.
En hoe zit het met al die ingebouwde meuk als zo’n auto 10 jaar oud is?
@trustmeiamanengineer: Hoezo? het is toch niet de bedoeling dat een auto nog 10 jaar mee gaat?!
Ik ben ook van het B kamp, gewoon een knopje om de radio te bedienen kan blind, met al die menu’s van tegenwoordig moet je constant kijken wat je aan het doen bent. Ook die Audi en BMW systemen kosten nog veel te veel aandacht.
Niks mis met een digitaal dashboard maar deze is wel erg lelijk. Met flexibele schermen zal het allemaal een stuk mooier geïntegreerd kunnen worden.
Het zal ooit wel komen
Er zitten niet eens schermen in de stoelen! gemiste kans…
Weet je, het is leuk dat dit allemaal kan, maar praktisch is het zeker niet. Al dat gedoe met connectiviteit, zoals die file-informatie en die eventuele connectie met je domotica-systemen in huis, dat kan ook allemaal op een normaal tablet-achtig scherm of infotainmentsysteem zoals we dat in praktisch elke auto al zien. Zeker nu Apple Carplay en Android Auto steeds meer aangeboden worden.

Daarnaast vraag ik me af hoe veilig zoiets is. Een scherm vangt een klap natuurlijk minder prettig op dan een airbag.
Een digitaal bedieningsscherm kan nooit zo veilig zijn als analoge knoppen. Je zult voortaan altijd moeten kijken wat je doet, ff vanuit je ooghoek je hand ‘richten’ en vervolgens op de tast de knop bedienen gaat dan niet meer. Lang leve vooruitgang! Toch?…
Ik roep het nog maar eens: Niet elke verandering is ook een verbetering.
Je kan met zo’n scherm niks meer op gevoel bedienen. Best gevaarlijk dus.
Kamp a! En dan de mogelijk om vrij m’n info in te delen per scherm. Lijkt me top.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).