• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

België heeft wereldprimeur draadloos opladen EV’s

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 oktober 2010 om 16:22 – 27 Reacties

Amai, op

Amai en driewerf godmiljaar! Terwijl wij al meer dan een jaar emmeren over de mogelijkheid van het ‘wireless’ opladen van je elektrowaggie, pakken onze zuiderburen door. Geen zever maar daden, zogezegd. Als het een beetje meezit, hoeven we in de toekomst niet te hannessen met stekkers en stopcontacten.

Over de hele wereld zijn er tal van onderzoeksinstituten die zich (onder andere) bezighouden met research naar het opladen van elektrische voertuigen (EV’s) zonder stekker. Dit kan door lussen in het wegdek aan te leggen die de auto al rijdend, danwel stilstaand, van verse stroom voorzien. Het bedrijf Flanders Drive demonstreerde dit principe onlangs op de N769 in het Belgische Lommel. In Lommel wordt speciaal voor dit project een tijdelijke testbaan aangelegd.

Flanders Drive (nee, niet deze Flanders) is een samenwerkingsproject van de Universiteiten van Brussel en Leuven, en een aantal ondernemingen. Hoewel de techonologie zich uiteraard nog in een testfase bevindt is de ontwikkeling veelbelovend. Hoe de Belgen trouwens lussen willen aanleggen in het harde beton dat de meeste wegen daar siert is me trouwens een raadsel. Het viel me verder op dat er in het bijgaande interview geen een keer het woord België in de mond werd genomen, maar alleen Vlaanderen.

Een uitlegvideo over dit systeem kan je vinden op Autojunk (wel even je Duits oppoetsen), we houden de ontwikkelingen in de peiling!

Met dank aan KiloKilo voor de tip!

Ook interessant!

  • gratis
    Arnhem laat elektrische auto opladen aan lantaarnpaal
  • Stellantis bouwt snelweg die auto's kan opladen
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Enorme geluidsoverlast elektrische auto's bij opladen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

draadloos-opladen, Elektrisch, Techniek

Vorig bericht: « Kies maar: Saab 9-3 of Citroën C5
Volgend bericht: In de herfstvakantie naar Frankrijk? Jerrycans mee! »

Lees Interacties

Reacties

  1. johnkeend zegt

    15 oktober 2010 om 16:26

    volgend jaar overdekt vliegveld in belgie?

    Login om te reageren
  2. LPJ zegt

    15 oktober 2010 om 16:33

    Tja, Ingrid Lieten is dan ook Vlaams minister (van wetenschappelijk onderzoek en innovatie), en niet federaal. Logisch dan dat ze het over Vlaanderen heeft ipv België.

    Login om te reageren
  3. Macready zegt

    15 oktober 2010 om 16:40

    En hoe zit het met de verliezen in een tijd waarin duurzaaom omspringen met energiebronnen centraal staat?

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      15 oktober 2010 om 16:54

      @Macready:
      Stop met huilen, entrepreneurs kijken niet naar wat niet kan maar wat wel kan, anders kom je nooit ergens.
      Maar denk je nou echt dat het woord efficiëntie niet in het hoofd van de ingenieurs is opgekomen?

      Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    15 oktober 2010 om 16:45

    nee, niet deze Flanders) –> link werkt niet

    en uiteraard Vlaanderen, ik voel me geen Belg maar een Vlaming, en dan mag ik het nog zo lang uitleggen, maar no offense, jullie Nederlanders begrijpen dat niet. You have to be in it to feel it!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 oktober 2010 om 16:59

      @Jantje_555: Nu wel weer als t goed is

      Login om te reageren
    • nokiaaa zegt

      16 oktober 2010 om 09:34

      @Jantje_555: idd je moet vlaming zijn om het te snappe :D feel the saaammeee wayyyy ^^

      Login om te reageren
  5. primramessar zegt

    15 oktober 2010 om 16:56

    http://www.iav.com/de/index.php?we_objectID=15760&pid=227

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 oktober 2010 om 17:41

      @primramessar: Thanks, heb ‘m toegevoegd

      Login om te reageren
  6. Marvin zegt

    15 oktober 2010 om 17:00

    Zijn er geen mensen met pacemakers in Belgie?

    Login om te reageren
  7. sir_smokalot zegt

    15 oktober 2010 om 17:19

    Toch is dit een erg leuke ontwikkeling. De laadtijd van EV’s, tezamen met hun beperkte bereik, is heden ten dage vaak een behoorlijk probleem. Als dit slaagt worden beide problemen mooi afgevangen.

    Ik vraag me af hoe lang het duurt tot we een soort van Mag-Lev-systeem gaan zien, zoals dat nu al bij treinen wordt gebruikt.

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      15 oktober 2010 om 17:23

      @sir_smokalot: Je bedoeld met het Mag_lev-systeem een soort van systeem waar je als automobilist mee kan aankoppelen? Had Volvo niet eens een ontwerp hier voor gemaakt?

      Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    15 oktober 2010 om 17:30

    ik heb een tandenborstel (echt waar) die doet dat al 10 jaar ..

    Wubbotjoooooooo ..

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 oktober 2010 om 17:38

      @lincoln: begint spontaan de tandenborstel-jive te neuriën…

      Login om te reageren
  9. Maksimum zegt

    15 oktober 2010 om 17:33

    Jammer dat er niet word uitgelegd hoe het systeem werkt! Meen dat TU Delft er ook mee bezig was. Alleen de auto afstand tot (laad)wegdek was nog een probleem. Een auto zou dan moeten zakken onder het rijden en dan op de rechter rijstrook tijdje bijladen. Dan weer normale hoogte en weer volgas verder.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 oktober 2010 om 17:43

      @Maksimum: Ik ga er niet veel dieper op in, omdat het in de vorige 3 artikelen al aardig uitgebreid is besproken. Het nog een keer doen zou dubbel werk zijn.

      Er is echter wel een video’tje toegevoegd. Bovendien wordt zelfstandig verder zoeken aangemoedigd! :)

      Login om te reageren
  10. frank zegt

    15 oktober 2010 om 19:21

    Draadloos laden, weer lekker inefficient, en zeker niet beter voor het milieu dan via een draadje. Kom op mensen! Laadt met een draad! Nieuwe slogan…

    Login om te reageren
  11. dennis zegt

    15 oktober 2010 om 19:26

    tuurlijk wordt er enkel gepraat over vlaanderen, vlaanderen betaalt wallonië! belgie is bestaat niet meer :-)

    Login om te reageren
    • JMC zegt

      16 oktober 2010 om 00:49

      @dennis: vuil nvaertje, stop met zagen en zorg dat Bart De Wever eens zijn woord houd!

      Login om te reageren
  12. York zegt

    15 oktober 2010 om 20:39

    Gesponserd door…. VUB!

    Login om te reageren
  13. st zegt

    15 oktober 2010 om 22:30

    Haha die Belgen verbazen zich dat ze de eerste zijn.

    Misschien is er al vaker over nagedacht en zijn de stroomverliezen gigantisch bij ditsoort opladen??

    Login om te reageren
  14. Oederdekoe zegt

    15 oktober 2010 om 23:20

    HaHa Belgium Creativity WIN!!

    Login om te reageren
  15. Jantje_555 zegt

    16 oktober 2010 om 00:31

    @Oederdekoe: een win voor Vlaanderen bedoel je, wallonië(bewust zonder hoofdletter) heeft met deze wereldprimeur niets te maken.

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    16 oktober 2010 om 02:01

    Harde beton?? Dat zijn alleen nog maar kleine landelijke wegen en enkele provinciewegen hoor. De rest is smeuïge asfalt.

    En natuurlijk Vlaanderen en niet België. Vlaanderen geeft zo’n dingen niet weg. We doen het zelf en strijken de eer op (en hopelijk de poen).

    Login om te reageren
  17. mb3 zegt

    16 oktober 2010 om 09:54

    voor de geïnteresseerden misschien toch maar eens kijken naar http://www.youtube.com/watch?v=1JVtvQe30wk&NR=1
    of http://www.marketwire.com/press-release/Bombardier-Stadtwerke-Augsburg-Pilot-PRIMOVE-Catenary-Free-Contactless-Tramway-System-TSX-BBD.A-1266465.htm
    vervang de Brusselse tram door en bus en ….

    Login om te reageren
  18. steven simons zegt

    17 oktober 2010 om 01:47

    Het is een storm in een leeg glas water !
    Vlaanderen moet niet op de kaart gezet worden , het een
    schandplek in Europa . Zo’n klein landje en jullie politici slagen er niet in om een akkoord te krijgen voor
    een nieuwe regering . Laat de echte problemen dan maar
    oplossen door de universiteiten en zagen jullie maar verder over B.H.V. of over de transfers naar Wallonie . . .

    Login om te reageren
  19. Jantje_555 zegt

    18 oktober 2010 om 11:27

    moest wallonie niet moeilijk doen hadden we al lang een regering, in Vlaanderen is alles koek en ei, in wallonië ook maar dat komt omdat zij leven met Vlaams geld

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North