Met een gerust hart België doorkruizen per elektrische auto kan straks, door een hele lading nieuwe Fastned snellaadstations.
Prachtig natuurlijk, dat uitgebreide snellaadnetwerk in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Maar het is zaak dat ook andere Europese landen een goed dekkend laadnetwerk krijgen voor elektrische auto’s. Zeker met die ambities van de Europese Unie om alles en iedereen van een stekker te voorzien. Want zonder laadpalen kom je nergens.
In veel Europese landen is er nog werk aan de winkel. Wat dat betreft is het goed nieuws dat België flink inzet in het verbeteren van de laadinfrastructuur. Fastned heeft 10 nieuwe locaties toegekend gekregen door Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit. De 10 locaties waar je straks kunt snelladen bevinden zich op belangrijke op- en afritten langs de Vlaamse snelwegen. Goed nieuws voor al die Nederlanders die bijvoorbeeld een vakantie naar Frankrijk plannen en tussendoor in België een stop willen of moeten maken om te laden.
In totaal kunnen straks dagelijks honderden elektrische auto’s opladen op die 10 locaties. Er komen palen met een maximum laadsnelheid van 300 kW. Dat zal voor nu voor de meeste EV’s meer dan voldoende zijn. Al gaan de ontwikkelingen hard. Denk aan de Porsche Taycan, Audi e-tron GT, maar ook de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6 die maximaal 350 kW kunnen laden.
Op het kaartje kun je zien waar die laadpalen precies komen. De komst van de 10 Fastned snellaadpalen zijn pas het begin. België heeft de ambitie om tegen 2025 zo’n 35.000 extra laadpalen te realiseren. Oftewel, die palen schieten de komende jaren als paddenstoelen uit de grond.
fanboy zegt
Meeste in Vlaanderen dus.
mashell zegt
In Wallonië ligt nog een gat in de markt voor FastFra…
cubicinches zegt
@fanboy: aangezien Lydia Peeters enkel bevoegd is voor Vlaanderen, is dat vrij logisch…
albertjan zegt
De meeste vakantiegangers naar Frankrijk en Spanje gaan via de E25 Luik – Luxemburg waar je voorbij Luik nog een tankstation hebt, en dan tot Arlon op de E411, 125 km verder, geen enkel. Misschien handig om daar eens wat aan te doen
pindakoning zegt
@albertjan: de dekking in dat gebied is idd echt veel te beperkt
koeberg zegt
Als ik door België rijd dan is het door Wallonië, over de E25. Toen ik dat een paar jaar geleden deed was er alleen bij afslag Manhay 1 locatie met 2 laders. Verder tot aan Frankrijk niet. Ik zie mogelijkheden.
rulefollower zegt
Op de route richting Luxemburg mag wel eens een 300kW lader.
Instyle zegt
Kost extra Co2 uitstoot, openbare ruimte en natuur… ook bij deze vieze palen en stations.
‘vooruitgang’? auto’s worden als tanks zo zwaar, geen al beste ontwikkeling.
Veel mensen zijn al reuze blij met 205 of Clio uit 2001 ofzo. Ook in FR veel voor.
probono zegt
Mooi! Volgens mij staat er in België we al zo’n 10 supercharger stations van Tesla. Op doorreis naar Frankrijk kon ik in België altijd prima supercharger. Wel fijn als dat voor andere ev’s ook steeds beter mogelijk gaat worden!
eimert zegt
Ik hoop dat ze ook een AC 43kw lader plaatsen voor mijn Renault Zoe Q90. Ook al is dit een verouderd systeem. Deze kost in verhouding niet zoveel.