Jammer maar helaas, België is geen grote autoproducent meer. De productie is dit jaar met 25% gedaald, in 2009 zijn er maar 517.000 stuks van de band gerold. Een paar jaar geleden werden er nog meer dan een miljoen vierwielers geproduceerd. In 2010 krijgen de zuiderburen mogelijk nog een harde klap te verwerken aangezien het niet zeker is dat Opel nog door gaat met de productie in Antwerpen.
Audi heeft een fabriek in Brussel, Opel in Antwerpen, Ford in Genk en Volvo in Gent. Enkel Volvo kon de productie in 2009 redelijk op pijl houden en zat niet ver van de 2008 cijfers af. Vooral Opel is hard getroffen door de crisis, voor het eerst viel dit jaar de productie lager uit dan 100.000.
De cijfers zijn alarmerend. Innovatie binnen de industrie moet het voor fabrikanten weer aantrekkelijk maken de productie naar België te verhuizen, maar er zijn nog geen concrete plannen. Misschien kunnen ze vast onderhandelingen beginnen voor de Europese productielijn van de Tesla Model S? Verbrandingsmotoren zijn in ieder geval uit. De vraag en productie voor normale auto’s zie ik zo snel niet herstellen naar oude waarden. Om toch de moed er in te houden, een liedje. (bron: express.be)
laulau zegt
en hoeveel auto´s zijn in nederland van de band gerold?? ook niet zoveel lijkt mij
Thijs zegt
25 van Spyker ;)
RenesisHP zegt
Hoe zit het met Gillet? Dat is Belgisch.
Citrofiel zegt
‘Is niet meer’? 517k ‘is’ toch? Niet groot meer? Ik vind 517k niet weinig. Het is maar waar je de grens legt. Achteruitgang is er en dat is jammer, maar dit bericht is wat overdreven.
Alwood zegt
@Citrofiel: nou… er zijn genoeg bedrijven om minder verdwenen… 50 procent afname over ~5j, waarvan 25% in het laatste jaar is redelijk dramatisch te noemen volgens mij.
@laulau: je bedoelt die drie spykers en twee colts? :P
Citrofiel zegt
@Alwood: Dramatisch, maar technisch gezien vind ik het taalgebruik een beetje vergezocht. :P En ja, ik reageer ook overdreven. ;)
IksEm zegt
500000 auto’s geproduceerd op een oppervlakte van 30000km², of 10m inwoners, toch een mooi gemiddelde? Ik vraag me af of Amerika hieraan kan tippen ;)
Maar goed, dat hebben we hier wel al efkes begrepen, mijn halve familie werkt bij Volvo Gent (Cars & Trucks), de Truck afdeling draait nog OK, maar bij de Cars zijn er waar ze 7 werkdagen op 2 maanden hebben gepresteerd. En Volvo is nog een van de betere bedrijven hier…
prisma zegt
Voor veel Belgen komt dit niet als een verrassing en als ik zulke artiekels zie kan ik vrij gefrustreerd geraken op de huidige en de regeringen van de laatste 50jaar.
Vlaanderen is al lang geen land meer waar je als bedrijf kunt profiteren van de goeie werkkrachten. De loonkosten zijn te hoog de vakbonden te sterk. De regering heeft geen ruimte meer om hun belastingen te doen laten dalen en elke Belg draagt 31000 euro staats schulden met zich mee. Van de totale inkomsten die Belgie binnen krijgt moeten ze al 36% afstaan om de verliezen te dekken die ze maken aan intrest op de schulden. Belgie is door de tijd heen een arm land geworden met rijke burgers, gelukkig behoort het tot de europese unie want het was anders allang kopje ondergeweest.
RenesisHP zegt
@prisma:
Loonkosten te hoog? Rijke burgers?
Kun je nagaan hoe het er in Nederland voor staat. :|
laulau zegt
lol @ ALWOOD
Texter zegt
De Belgen mogen van mij best ook die lelijke Mitsubsidi’s erbij bouwen als ze willen.
RC zegt
De productie van spyker is ook al weg uit nederland?
Wat blijft er dan nog over behalve Nedcar?
Lachen met anderen…
stanley zegt
tja, België heeft uberhaubt geen auto-industrie,Vlaanderen heeft die. Wat van Nederland niet echt gezegt kan worden… Zo dramatisch is het trouwens allemaal nog niet, de crisis deelt wel zware klappen uit natuurlijk maar de capaciteit van de fabrieken bedraagt ong 1 300 000 auto’s per jaar. Toch niet slecht voor 7 miljoen inwoners.
Lodewijk zegt
En zolang niemand er iets aan doet gaat het nog verder zakken..
President zegt
-edit: check&tnx-
Ahja; overal is het crisis, waarom zouden wij dan niet mogen zakken in productiecijfers
RenesisHP zegt
Om toch de moet erin te houden… :|
Gillet bestaat toch nog steeds? Produceren toch ook gewoon auto’s(beperkt)?
Hte ligt dus niet aan mij. Er is nog wel degelijk Belgische autoproduktie.
De titel geeft de suggestie dat er helemaal geen Belgische autoproduktie is. Kleine aanpassing zou geen kwaad kunnen. ;)
RenesisHP zegt
F5 helpt soms echt.. :roll:
Vincenzo zegt
weer een NL titel natuurlijk….hier maken ze alleen fietsen.
Spencer zegt
In mijn België-land zitten vandaag véél te weinig “ondernemers”.
Met de knowhow die wij bezitten zouden wij héél goed een eigen merk met succes kunnen ontwikkelen.
Maar daarvoor is visie op lang termijn nodig.
En banken die risico’s durven te nemen.
En een politieke wil met de juiste steun.
De automobielnijverheid kent een keerpunt, zoals de fotografie die kende enkele jaren terug. De groten van nu zullen niet noodzakelijk de groten van morgen zijn. Er si plaats voor nieuwe bedrijven met toekomstinzicht.
@ Prisma: lees wat minder “volkskranten”.
België, samen met Nederland en Luxemburg ZIJN Europa. Zonder hen bestaat er gewoon geen Europa.
Europa is niet enkel rijkdom of individualiteit, maar ook samenwerking en elkaar steunen.
Iets wat ik bij “Europeanen” nog nauwelijks kan terugvinden. Duitsland doet met de repatriëring van zijn industrie aan onwaardige Europese spirit.
Vincenzo zegt
haha @ hierboven. Ook op de mavo gezeten zeker?
4991 zegt
@ RenesisHP
Wij hebben ook nog Erdan die volgens mij ook autos produceren
RenesisHP zegt
@4991:
Ken ik niet, dus bestaat niet.
Edran bestaat wel.
http://www.edran.be/NL/Homepage.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Edran
4991 zegt
@ RenesisHP
Dat is wat ik bedoelde. Dus jij kan alle automerken uit uw hoofd? :lol:
RenesisHP zegt
@4991:
Nee. Ik verzin mijn comments ter plekke. ;)
codename 47 zegt
@Stanley: sinds wanneer ligt Audi Vorst in Vlaanderen?
Megakix zegt
België; ligt dat niet ergens tussen Frankrijk en Nederland ? Probleem van België is de tweetaligheid en het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië (zoals elke Belg allang weet). Laat die stinkfransen nu maar eens wat moeite doen om ‘hun deel’ financieel gezond te houden door verplaatsing van hun autoproductie; maar fransen willen alles hebben, neutraal blijven (een mooie mix tussen communisme en vrije markteconomie) en zichzelf op de borst kunnen slaan. België is een PROBLEEM, met dank aan de Fransen. Als wij nu Vlaanderen kopen als Hollanders, dan daalt onze staatsschuld overigens ‘gemiddeld’ wel ! Goeie deal, en houden wij Antwerpen oké ? Inclusief Opel en Ford.
VeyronLover zegt
Megakix, tijd om naar de Wetstraat te trekken jongen!
Ahura zegt
“Belgische autoproductie is niet meer” vervolgens lees ik dit “Audi heeft een fabriek in Brussel, Opel in Antwerpen, Ford in Genk en Volvo in Gent” Nou blijkbaar is er wel autoproductie in Belgie alleen is het minder geworden… misleidende titel
4991 zegt
@ Megakix
Ik behoor liever niet tot Nederland maar ik stem er wel voor dat Vlaanderen een land wordt.
alexander zegt
donkervoort: productie in NL? Toch?
Jo-zef zegt
Voor de vittertjes: west-europese autoproductie is in z’n geheel een magere toekomst beschoren hoor ;)
Patrick zegt
Stanley@
Ooh en Daf dan?
F00Ls zegt
Gillet heeft sinds zijn ontstaan iets van 16 auto’s verkocht, kan je niet echt productie noemen dan…
RenesisHP zegt
@F00Ls:
Dus Spyker heeft ook geen productie?
Frederik zegt
@iksem: Ben je wel zeker dat jouw familie bij Volvo werkt? Het is trucks die net zoveel dagen stil heeft gelegen. Bij Volvo Cars Gent hebben ze een aantal weken ook in het weekend moeten werken!!!
Frederik zegt
@Megakix & 4991: Er was ooit een tijd dat Vlaanderen niet zonder Wallonië kon. => de tijd van de mijnen
Nu is het omgekeerd en zouden wij plots van de Walen af willen?
Mooie ideologie …
4991 zegt
@ Frederik
Ik denk dat het in die tijd hetzelfde was met de vlamingen.
Fout zegt
hollanders en hun kansloze artikels +1